Sony Xperia Z Zwart Review

Door ormagon 27 februari 2013, laatste update op 20 mei 2013, 58.793 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Razendsnel
  • 5" Full HD
  • Waterdicht
  • Sony Apps
  • Sony UI
  • Design

Minpunten

• Fotokwaliteit bij weinig licht
  • Contrastratio scherm
  • Plaatsing speaker
  • Batterij

Sub-beoordelingen

/edit 20-05-'13: Schermoordeel na firmware .253

"Dit is de eerste Android telefoon waarvan ik het niet erg zou vinden om hem te hebben."
- Bastiaan Nagtegaal, verstokte Apple fan

Inhoudsopgave

Referentiekader
Om deze review in het juiste perspectief te kunnen plaatsen leek het mij gepast om even een referentiekader te schetsen. Voor de Sony Xperia Z ben ik in het bezit geweest van een tweetal Android smartphones, te weten de Google Nexus One en momenteel de HTC Desire HD. Nu is de Desire HD natuurlijk geen vergelijkingsmateriaal meer, aangezien dit een topmodel uit 2010 is.

Gelukkig ben ik wel iets beter op de hoogte van de ontwikkeling rond smartphones dan dat. Zo heb ik regelmatig de Nokia Lumia 920, HTC One S, Samsung Galaxy SIII en de Apple iPhone 5 in mijn handen. Waarbij ik moet zeggen dat ik Windows Phone 8 verfrissend en mooi vind ogen en werken, maar het ecosysteem is nog niet zo doorontwikkeld als bij Android en iOS. Het besturingssysteem van Google trekt mij door de grote mate van openheid en de mogelijkheid veel zelf in te stellen. Het uiterlijk en de effectiviteit van het systeem wisselt erg per telefoonmaker. Zo is de Sense UI van HTC mij iets te bloated en trekt het kinderlijke uiterlijk van Samsung’s Touchwiz totaal niet. Als laatste iOS van Apple, het beste out-of-the-box systeem. Werkt erg makkelijk en verrast zelden, wat ook het nadeel is. Apple begint een beetje achter de feiten aan te hobbelen met zijn mobiele OS, waar het eerst echt de beste was.

Waarom de Sony Xperia Z?
Bij het aanschaffen van een nieuw toestel wil ik graag zo min mogelijk concessies doen. Ik gebruik het apparaat erg veel en wil er een tweetal jaar tevreden mee rond kunnen lopen. De HTC One X+ en Samsung Galaxy SIII zijn alweer een tijd op de markt en vallen eigenlijk al af doordat ze spoedig vervangen zullen worden door de HTC One en de Galaxy SIV. De One is een toestel dat goed vergelijkbaar is met de Xperia Z. Beiden een full HD scherm, Adreno 320 GPU en 2GB RAM geheugen, ook de accu’s komen vrijwel overeen. De HTC One heeft als voordeel dat het scherm van betere kwaliteit is en de snellere processor, de cleane UI van de Sony spreekt me echter meer aan, evenals het ontwerp en de IP57 waterdichtheid. Over de Galaxy SIV is op het moment van schrijven nog niet veel bekend. Maar ik ga ervan uit dat deze sneller zal zijn en een betere accuduur zal hebben dan de Xperia Z. Daarentegen vind ik de Touchwiz UI van Samsung verschrikkelijk en voelen de Samsung toestellen nog altijd niet premium aan. De Windows Phone 8 smartphones lopen naar mijn mening een beetje achter op de One X+ en Galaxy SIII en dus helemaal ten opzichte van de opvolgers. De iPhone 5 was door zijn 4” scherm, hoge prijs en ondertussen wat langzamere hardware überhaupt geen optie.

De combinatie van een prachtig uiterlijk, full HD scherm, razendsnelle hardware, strakke en lichte Sony UI met prettige apps, waterdichtheid, premium gevoel en uitbreidbaar geheugen hebben mij voor de Sony Xperia Z doen kiezen.

Specificaties
Processor: 1.5GHz Quad-core Snapdragon S4 Pro
GPU: Adreno 320
RAM: 2GB
Opslag: 16GB + Micro-SD Slot
Accu: 2330 mAh (niet verwijderbaar)

Schermformaat: 5”

Hoogte: 139mm
Breedte: 71mm
Dikte: 7,9mm
Gewicht: 146 gram

Bijzonderheden: 4G ondersteuning, NFC, stofbestendig, waterbestendig tot 1 meter en max. 30 minuten

Verpakking
De Sony Xperia Z wordt, zoals vrijwel alle smartphones tegenwoordig, geleverd in een lekker klein doosje. Waarin je buiten de telefoon een aantal boekjes, USB lader, USB kabel en in-ear oordopjes aantreft met drie paar buds van verschillend formaat zodat er altijd wel een passend paar voor jouw oren bij zit. Die oordopjes zijn overigens nog wel even het vermelden waard. Vergeleken met de standaard dopjes van Samsung/HTC is dit een ware verademing.

http://imageshack.us/a/img203/3831/imag1065m.th.jpg http://imageshack.us/a/img560/4224/imag1066h.th.jpg http://imageshack.us/a/img694/96/imag1067i.th.jpg

Toestel
Zodra je de Xperia Z uit de doos haalt valt op hoe dun deze is, relatief licht maar toch erg stevig. Het voelt kwalitatief enorm goed aan. Wat wel typisch is, is dat wanneer je op de glazen voor of achterkant van het toestel tikt, je het gevoel hebt op plastic te tikken, heel anders dan bij de iPhone 5. Dit komt door de vrij dikke kunststof screenprotector die reeds op het toestel is aangebracht. Sony noemt dit een shatterproof sheet. Deze is bedoeld om de scherven niet uit je telefoon te laten springen als het glas onverhoopt barst bij een val. Nadeel is dat deze makkelijk krast, want kunststof, terwijl er gewoon tempered glass onder zit (Dragontrail/Gorilla Glass)! Het verwijderen van de protector heeft echter ook een nadeel. De oleophobic coating die normaal op het scherm van een smartphone zit om ervoor te zorgen dat onder andere vette vingers makkelijk te verwijderen zijn, zit bij de Xperia Z op de protector. Als je deze verwijdert dan heb je deze coating dus niet meer en wordt vette vingers verwijderen een stuk lastiger.

Het formaat van het toestel valt me alleszins mee, hij voelt in de hand niet groter dan bijvoorbeeld de Galaxy S3. Hij oogt echter wel een stuk groter doordat de hoeken niet zijn afgerond en de telefoon wanneer deze uitstaat een groot zwart vlak is. Omdat de Xperia Z erg dun is met 7.9mm past deze prima in je broekzak, maar door zijn scherpe hoeken is het niet altijd even comfortabel om er lang mee te zitten. Wat verder natuurlijk opvalt aan de Xperia Z is dat deze waterdicht is, het nadeel hiervan is wel dat alle ingangen achter klepjes verstopt zitten. Op zich geen probleem, de klepjes voelen stevig aan en zijn makkelijk los te maken. Echter is het wel redelijk omslachtig dat je elke keer als je muziek wilt luisteren of je mobiel wilt opladen met de klepjes zit te prutsen. Een potentieel nadeel van de twee enorme glasplaten die de voor en achterkant van het toestel in beslag nemen is dat dit erg gevoelig kan zijn voor valschade, zoals we bijvoorbeeld bij de iPhone veel zien. Sony heeft daar wat op bedacht. Waar de rand bij de iPhone namelijk niet de hele zijkant bedekt (waardoor de hoeken van de telefoon van glas zijn), doet de rand van de Xperia Z dit wel, en deze gaat zelfs nog een stapje verder. De rand om de telefoon ligt een 0.5mm hoger dan het glas, waardoor deze beter beschermt is bij vallen. Daarnaast brengt het ook als voordeel mee dat het glas nooit direct op een tafel of plankje ligt. Er zit altijd een beetje ruimte tussen, wat de telefoon goed beschermt tegen bijvoorbeeld krassen door zandkorrels.

http://imageshack.us/a/img705/7097/imag1070i.th.jpg http://imageshack.us/a/img822/7532/imag1071e.th.jpg http://imageshack.us/a/img545/3211/imag1075b.th.jpg http://imageshack.us/a/img42/2056/imag1079f.th.jpg

Screenprotector
Zoals hierboven reeds te lezen valt heb ik het niet zo op de standaard aangebrachte screenprotector omdat deze snel krast en hard vlekt, ook heb ik het idee dat deze de kijkhoek beïnvloedt. De reden om hem te laten zitten is dat de oleophobic coating op het 'shattersheet' zit en niet op het scherm zelf, althans, dat was bij alle vorige topmodellen van Sony zo. Daarom wou ik de protector nog een tijdje laten zitten, dr.Melle had echter minder geduld en verwijderde de protector nadat deze een sleutelkras had opgelopen. Zijn nieuws? Minder vingervlekken en wel een coating! Voor mij reden genoeg om ook aan de slag te gaan.

Ik ben begonnen met de achterkant, mocht de coating onverhoopt toch niet aanwezig zijn dan is dat voor de achterkant een minder groot probleem, daarbij heeft de achterkant reeds een krasje te pakken (geen idee hoe die er komt). Het shattersheet blijkt van hard plastic te zijn en is makkelijk te verwijderen als je redelijk bijgehouden nagels hebt. Het resultaat is netjes, de lelijke CE melding en dergelijke blijven helaas aanwezig, maar wat glimt het toestel weer heerlijk. En vingerafdrukken? Net zo makkelijk te verwijderen als daarvoor, het duurt nu enkel langer voordat je ze ziet

http://imageshack.us/a/img209/3829/imag1082l.th.jpg http://imageshack.us/a/img252/1876/imag1084c.th.jpg http://imageshack.us/a/img443/4219/imag1085.th.jpg

Na dit bemoedigende resultaat moet ook de voorkant er maar aan geloven. Ook deze is simpel te verwijderen en het resultaat is eigenlijk nog bevredigender. Het Sony logo zit namelijk vast aan het shattersheet waardoor die ook meekomt als je deze verwijdert. Dit resulteert in een nog strakkere voorkant dan de Xperia Z al had.

http://imageshack.us/a/img694/3899/imag1086o.th.jpg http://imageshack.us/a/img850/5734/imag1087.th.jpg http://imageshack.us/a/img138/5361/imag1088.th.jpg http://imageshack.us/a/img507/6650/imag1089g.th.jpg

Al met al zeker de moeite waard! Er blijkt toch een oleophobic coating aanwezig te zijn op het glas zelf, hoewel vlekken op de achterkant beduidend moeilijker te verwijderen zijn dan op de voorkant. Daarnaast vallen vingerafdrukken nu gewoonweg minder op. Ook heb ik het idee dat de kijkhoek iets verbetert is, maar verwacht geen wonderen op dit vlak. En omdat ik nu toch met mijn vingers rechtstreeks op het glas zit heb ik voor de zekerheid ook maar even een scherpe sleutel over de achterkant van het toestel gehaald, krasloos.

Hardware
De Xperia Z is momenteel nog echt de top of the bill. Totdat de HTC One met zijn Snapdragon 600 op de markt komt is de Sony met een quadcore S4 op 1.5GHz, full HD scherm en 2GB RAM de absolute top. Het RAM geheugen is een heuse verademing na de Desire HD, zelfs bij het openzetten van zo'n 15 applicaties opent de Xperia er razendsnel nog eentje naast zonder andere applicaties af te sluiten. Verder beschikt het nieuwe topmodel van Sony over 16GB intern geheugen en een micro-SD kaart slot waar (mits FAT32 geformateerd) tot 64GB aan extra geheugen in past. Dit alles wordt van sap voorzien door de 2330mAh grote accu, en hoewel dit groot is in vergelijking met bijvoorbeeld de Galaxy SIII en de HTC One X+, moet niet vergeten worden dat deze een 5" full HD scherm van stroom moet voorzien. Al deze indrukwekkende specificaties zorgen er in ieder geval voor dat de Android UI zo soepel als boter loopt, het razendsnel wisselen tussen applicaties, openen, sluiten, zoomen, niks lijkt de Xperia Z van zijn stuk te kunnen brengen!

Natuurlijk moet gekeken worden hoe sterk deze krachtpatser nu werkelijk is, daarvoor heb ik enkele benchmarks uitgevoerd, waarvan de resultaten hieronder te bewonderen zijn! Al met al hele nette resultaten, waarin de Xperia Z de vorige generatie in de meeste gevallen duidelijk achter zich laat.

Quadrant: 7954 Linpack: 618 PI benchmark: 263ms

http://imageshack.us/a/img202/6041/screenshot2013030114575.th.png http://imageshack.us/a/img163/4183/screenshot2013030114491.th.png http://imageshack.us/a/img585/1732/screenshot2013030114445.th.png

Egypt HD: 3404 CF Bench: 23188 AnTuTu: 19625

http://imageshack.us/a/img402/1852/screenshot2013030114385.th.png http://imageshack.us/a/img856/3662/screenshot2013030114211.th.png http://imageshack.us/a/img202/1213/screenshot2013030114142.th.png

Scherm voor Firmware .253
De blikvanger van deze smartphone is uiteraard zijn 5" full HD scherm. In de loop van het jaar 2013 zullen vrijwel alle grote, en kleine, merken met een vergelijkbaar scherm komen, HTC zelfs reeds halverwege maart, maar momenteel is de Xperia Z de enige in Nederland die dit biedt. Met 441 pixels per inch is een beeldscherm in ieder geval nog nooit zo haarscherp geweest! Ongelooflijk mooi en rustig om naar te kijken. Mijn Desire HD verbleekt er compleet naast en ook naast een Galaxy S3 valt ineens op dat het dus toch nog scherper kan! Over de verdere kwaliteit van het scherm is reeds veel geschreven, het contrast zou niet denderend zijn en de kijkhoeken op zijn hoogst matig. Om maar met het contrast te beginnen: Sony heeft voor vele grijstinten in zijn user interface en achtergronden gekozen waardoor alles wat flets oogt en het contrast absoluut belabberd lijkt in eerste instantie. Puur optisch bedrog, een mooie achtergrond met echt zwart erin doet reeds wonderen! Het contrast blijft absoluut nog wel achter ten opzichte van bijvoorbeeld de HTC One X, maar is acceptabel. Het commentaar op de kijkhoeken is wat mij betreft redelijk terecht, zwart- en witwaarden houden zich goed onder een scherpe hoek maar kleuren worden duidelijk fletser, hoewel ik het idee heb dat dit ook het resultaat is van de door Sony aangebrachte screenprotector. Een probleem is dit echter niet, de kleuren worden namelijk pas fletser onder een hoek die je normaal nooit zal bereiken bij het hanteren van je telefoon. Daarnaast is het ook absoluut niet zo slecht als je bijvoorbeeld kent van TN-panelen.

Echter is dit niet alles wat er over het scherm te zeggen valt, de kleurreproductie van de Sony is namelijk wel netjes op orde. Kleuren spatten lekker, lijken op het scherm te liggen en zeker met de overgesatureerde Bravia Engine 2 aan mag wel gezegd worden dat het beeld indrukwekkend is. De Xperia Z mag dan niet het meest kleurechte scherm hebben, en ook niet het scherm met de beste contrastratio, het is wel een heerlijk scherm om naar te kijken. En uiteraard, loeischerp!

Scherm na Firmware .253
Sony lijkt met de nieuwe firmware versie 352 vooral de kritiekpunten rondom de weergave van kleuren aangepakt te hebben. De grijstinten uit de user interface zijn vervangen door zwart en dat doet wonderen voor je schermbeoordeling bij dagelijks gebruik. De appdrawer oogt prettiger en is mooi contrastrijk. Ook van fletse kleuren is geen sprake meer, dit komt niet enkel door het zwart in de ui maar ook doordat het hele scherm meer contrast lijkt te hebben. Zwart is dieper waardoor de kleuren feller lijken. Het enige nadeel is dat met de Sony Bravia Engine 2 ingeschakeld de kleuren nu wel heel erg overgesatureerd worden. Deze staat nu dan ook uit bij mij. Verder is er een optie toegevoegd in het weergave menu, genaamd witbalans, waarin er gespeeld kan worden met de tint en saturatie van het scherm. Bij de onderstaande voorbeelden heb ik nog niet met deze opties gespeeld om een eerlijkere vergelijking tussen voor en na .253 te kunnen maken, maar meer over de instellingen van de witbalans kan je vinden in dit topic op XDA.

http://farm8.staticflickr.com/7345/8756303141_fbd5dd3058_n.jpg http://farm6.staticflickr.com/5346/8756328471_c3199c6665_n.jpg http://farm4.staticflickr.com/3820/8757456570_2d0c819d01_n.jpg

Camera
Sony maakt groots reclame met de nieuwe 13.1-Megapixel Exmos RS sensor. Naast vooroplopen in de belachelijke Megapixel race heeft deze sensor nog een bijzondere functie, namelijk het maken van zowel HDR foto als video. Simpel gezegd houdt dit in dat je het dynamisch bereik van de camera vergroot door meerdere foto's achter elkaar te nemen met verschillende belichtingstijden waardoor je meer detail in lichte en donkere stukken van de foto verkrijgt. Sony voorziet de Xperia Z daarnaast van een prachtig stukje camerasoftware, overzichtelijk, intuïtief en uitgebreider dan ik ooit heb gezien op een mobiel.

Los van al die instellingen kan je ook gewoon lekker beginnen met klikken, en dat doet de camera van zichzelf in de Superior modus. Deze modus zet een stapje extra ten opzichte van de Auto modus. Behalve naar de lichtomstandigheden en de sluitertijd, kijkt deze modus ook in wat voor een soort omgeving jij je bevindt. Ben je bijvoorbeeld een landschapsfoto aan het maken, foto van een document, portretfotografie of sport? De Superior modus switcht dan automatisch naar de juiste instellingen voor jouw omgeving en past zo zijn instellingen beter aan dan een Auto modus dat kan. In de meeste gevallen werkt dit bijzonder lekker! De camera schat de omstandigheden verbazingwekkend goed in en past zich razendsnel aan. Enkel bij donkere binnensituaties maakt de Superior modus nog wel eens fouten, deze denkt dan dat je een sportfoto probeert te schieten (???) waardoor camera kiest voor een korte sluitertijd met hoge ISO waarde, dat resulteert in foto's met veel ruis. Sony kiest ervoor om ruis overdreven te onderdrukken, wat er dan weer voor zorgt dat foto's een schilderij-achtig effect over zich heen krijgen waarbij hele vlakken exact dezelfde kleurwaarde hebben. In zulke gevallen kan je beter voor een scene kiezen of zelf met de Auto modus spelen, hoewel ook hier de ruisonderdrukking een probleem blijft, het is blijkbaar de prijs die we betalen voor 13MP op zo'n kleine sensor. Jammer dat Sony niet gewoon de krachtige 8MP sensor die ze ondere andere hebben geleverd voor de iPhone 5 en Galaxy S3 heeft doorontwikkeld, daar was nog meer dan genoeg winst te behalen!

De HDR modus lijkt tot nu toe niet heel veel toe te voegen, Sony maakt gebruik van een tweetal foto's, eentje overbelicht en eentje onderbelicht, en voegt die dan samen tot een foto waarbij in theorie het dynamisch bereik een stuk groter is. Bij mijn eerste foto's lijkt dat resultaat een beetje tegen te vallen, het is in ieder geval niet het sterke effect dat je verwacht. Ik heb even snel in en rond het huis geklikt maar het verschil tussen 'Auto' en 'Auto HDR' lijkt minimaal. Enkel bij sterk tegenlicht, of een foto met hele lichte en hele donkere stukken zie je het verschil. Verder valt me op dat de camera de kleuren en lichtsituatie over het algemeen heel goed inschat. De foto's in lichtsterke situaties zijn dan ook indrukwekkend en beter dan ik ooit heb gezien bij een mobiele camera. Echter schaar ik de camera door het verlies van detail bij minder licht wel onder de camerakampioen, te weten de Lumia 920. Wat dat betreft staat de Xperia Z op gelijke hoogte met de Galaxy S3 en iPhone 5.

Uiteraard zegt een foto meer dan duizend woorden en ik heb dan ook enkele voorbeeldfoto's geschoten. Let op, alle foto's zijn uit de hand geschoten, zonder flits en in één poging. Er is niet aan gephotoshopt en verder niet met de instellingen gespeeld, dit is puur om te kijken hoe de Sony Xperia Z omgaat met snelle kiekjes in de verschillende automatische modi. Je kan dus zeker een beter resultaat verkrijgen dan je hieronder ziet.

Superior Modus
Dag
http://farm9.staticflickr.com/8250/8527122223_9efbf2d8fd_q.jpg http://farm9.staticflickr.com/8104/8527193413_6aa5f1abd6_q.jpg http://farm9.staticflickr.com/8508/8527192007_8ed885d06e_q.jpg http://farm9.staticflickr.com/8247/8524020516_bac81fa441_q.jpg http://farm9.staticflickr.com/8389/8524016872_e696a5311a_q.jpg http://farm9.staticflickr.com/8382/8527120047_e952474cf8_q.jpg http://farm9.staticflickr.com/8248/8528233444_a218bd856e_q.jpg

Nacht
http://farm9.staticflickr.com/8367/8522917551_f23b3dce23_q.jpg http://farm9.staticflickr.com/8109/8522916551_c4be235695_q.jpg http://farm9.staticflickr.com/8247/8522915367_d1ddbd94a8_q.jpg http://farm9.staticflickr.com/8531/8524726815_0835ef37f8_q.jpg http://farm9.staticflickr.com/8531/8525837036_f1a0fc1f13_q.jpg

Auto Modus
Dag
http://farm9.staticflickr.com/8095/8527121661_2f2d51e154_q.jpg http://farm9.staticflickr.com/8382/8527192903_2d7bf97618_q.jpg http://farm9.staticflickr.com/8519/8528306376_445f36d6c8_q.jpg http://farm9.staticflickr.com/8225/8524021764_b37ffae7fa_q.jpg http://farm9.staticflickr.com/8529/8522905331_1028a8be59_q.jpg http://farm9.staticflickr.com/8250/8528234034_312342f808_q.jpg http://farm9.staticflickr.com/8531/8527118291_b11aa75fef_q.jpg

Nacht
http://farm9.staticflickr.com/8090/8524030968_2eddcbe742_q.jpg http://farm9.staticflickr.com/8251/8522917243_f9778972df_q.jpg http://farm9.staticflickr.com/8247/8524028856_5d04d28d57_q.jpg http://farm9.staticflickr.com/8101/8525841298_1582a0e083_q.jpg http://farm9.staticflickr.com/8519/8524726303_12eb53a1e7_q.jpg

Auto HDR Modus
Dag
http://farm9.staticflickr.com/8391/8527120693_d0c12c5990_q.jpg http://farm9.staticflickr.com/8238/8527192301_5a379da59b_q.jpg http://farm9.staticflickr.com/8111/8528305796_48976760f1_q.jpg http://farm9.staticflickr.com/8104/8524021072_7ed36d0f8b_q.jpg http://farm9.staticflickr.com/8506/8524017358_1481f550ac_q.jpg http://farm9.staticflickr.com/8251/8528233518_d8b3e32ef1_q.jpg http://farm9.staticflickr.com/8088/8527117977_57697399f5_q.jpg

Nacht
http://farm9.staticflickr.com/8526/8522918077_85b8709886_q.jpg http://farm9.staticflickr.com/8509/8524029374_71eef19f07_q.jpg http://farm9.staticflickr.com/8233/8522915761_1cc04c8eff_q.jpg http://farm9.staticflickr.com/8525/8525840846_909ea9dd7a_q.jpg http://farm9.staticflickr.com/8112/8525838196_92513c6a20_q.jpg

Camerasoftware:
http://imageshack.us/a/img35/7483/screenshot2013030115492.th.png http://imageshack.us/a/img15/255/screenshot2013030115493.th.png http://imageshack.us/a/img820/1575/screenshot2013030209082.th.png http://imageshack.us/a/img14/7260/screenshot2013030209083.th.png http://imageshack.us/a/img96/8207/screenshot2013030209085.th.png http://imageshack.us/a/img820/9177/screenshot2013030209091.th.png http://imageshack.us/a/img9/7003/screenshot2013030209093.th.png

http://imageshack.us/a/img703/8710/screenshot2013030209094.th.png http://imageshack.us/a/img254/3681/screenshot2013030209095.th.png http://imageshack.us/a/img32/9202/screenshot2013030209124.th.png http://imageshack.us/a/img706/5261/screenshot2013030209131.th.png http://imageshack.us/a/img203/7085/screenshot2013030209135.th.png http://imageshack.us/a/img826/3979/screenshot2013030209145.th.png http://imageshack.us/a/img593/1209/screenshot2013030209150.th.png

Geluid
Ik zal opeenvolgend de belkwaliteit, speakertjes en kwaliteit door de 3.5mm jack bespreken. Om een enigszins nuttig oordeel te kunnen vellen heb ik er ter vergelijking een HTC Desire HD en een Nokia Lumia 920 naast gelegd. Om te beginnen met de belkwaliteit, bij een telefoongesprek is de andere partij goed en duidelijk verstaanbaar, hoewel het volume niet erg hoog kan. Meer dan afdoende om bijvoorbeeld op straat of in de bus te bellen, maar zodra er meer achtergrondgeluid ontstaat kan het volume aan de lage kant zijn. Ook voor de persoon waarmee je aan het bellen bent is de belkwaliteit voldoende, maar de ruisonderdrukking werkt duidelijk minder goed dan bij de Nokia Lumia 920. Een vooruitgang ten opzichte van de Desire HD, maar niet zo goed als het zou kunnen zijn.

De speaker blijft een hekel punt, het zal nooit echt lekker klinken, maar voor het sporadische Youtube filmpje en telefoongesprekken door de luidspreker is het toch prettig als de kwaliteit op orde is. De Xperia Z houdt zich hier redelijk staande, de speaker is op alle vlakken van beduidend betere kwaliteit dan bij de Desire HD en komt ongeveer overeen met die van de Lumia 920. Vooral bij de hoge tonen heeft de Nokia beduidend meer moeite om zuiver te blijven. De speaker van de Sony heeft echter een tweetal nadelen. De speaker klinkt erg schel, waarschijnlijk doordat deze een waterdichte coating heeft gekregen. Maar er is nog een tweede, vervelender nadeel en dat is zijn positie. De speaker zit rechtsonderaan de telefoon, aan de kant van de powerknop. Dat is echter ook precies de plek waar je handpalm zich bevindt als je de telefoon in je rechterhand houdt, waardoor je het speakergeluid regelmatig onbedoeld blokkert. Hieronder kan je zien wat ik bedoel.

http://imageshack.us/a/img189/1697/speakerpositie.th.jpg http://imageshack.us/a/img838/8649/gripbx.th.jpg

Het belangrijkste gedeelte voor mij blijft toch wel de muziekkwaliteit wanneer de telefoon is aangesloten op een koptelefoon of externe speakers. Om te beginnen met de koptelefoon, hiervoor gebruik ik de Sennheiser HD 598 en de bijgeleverde Sony MDR-1r (welke overigens verrassend neutraal klinkt), de afgespeelde muziek is klassieke rock (‘50’s – ‘90’s), britpop, soul en jazz. Wat als eerste opvalt is wederom dat het volume niet enorm hoog kan. Voor mij is dit geen probleem, maar wie over de koptelefoon echt wil knallen kan bedrogen uitkomen. De kwaliteit zelf is redelijk goed. De bas is correct zonder plofferig te worden, hoewel ik het gevoel heb dat hij lichtjes overheerst. De middentonen zijn zuiver en correct, bij de hele hoge tonen redt de Xperia Z het echter net niet, er is duidelijk wat vervorming hoorbaar. De Desire HD is op alle vlakken wederom minder bevredigend. De Lumia 920 weet er meer volume uit te persen, produceert in het midden gelijkend geluid, maar heeft een minder duidelijk aanwezige bas en iets meer vervorming bij de hoge tonen.

Hierna heb ik de Xperia Z aangesloten op mijn Kenwood A-7X versterker. Deze is dan weer aangesloten op een tweetal Canton Plus S satellietjes en een Canton Plus C passieve subwoofer. Het geluidsbeeld is ongeveer hetzelfde hoewel de Xperia Z nu duidelijk minder moeite heeft met de hoge tonen. De Desire HD en Lumia 920 doen het hier weer minder dan de Sony. Al met al presteert de Xperia Z vrij aardig, hoewel niet foutloos. Ik kan het nu helaas niet vergelijken, maar herinner me dat ik van het geluid van de Samsung Galaxy S3 en Apple iPhone 5 meer onder de indruk was.

Accu
Een accu van 2330mAh leek tot 2013 veel. Met 5" full HD panelen wordt het echter een vereiste. De accu is pas twee keer volledig opgeladen en dus nog niet op volle sterkte, maar dat het scherm slurpt is reeds duidelijk! Sony heeft echter wat extra's gedaan om het stroomverbruik van dit monster te beperken. De zogenaamde 'Stamina Mode', in feite een door Sony zelf ingebouwde versie van 'Juice Defender', maar dan beter. Wanneer je deze stamina modus inschakelt en je zet je scherm uit, verliezen alle applicaties toegang tot communicatie, wat ze in een soort van standby modus zet. Gelukkig is er ook een whitelist aanwezig waar je uitzonderingen aan toe kan voegen. Zo hebben Gmail, Whatsapp, SMS en Facebook bij mij toestemming om wel mijn verbinding te gebruiken zodat ik niets mis van de dagelijkse sleur. Dit werkt wonderbaarlijk goed, tijdens mijn tweede cyclus met het toestel heeft de Xperia Z in 6 uur slaapstand geen procentpunt aan energie verloren! Bij de onderstaande accutests heeft het scherm constant op volledige helderheid gestaan met 'Aanpassen aan lichtomstandigheden' aangevinkt.

Cyclus 2: Accutijd: 19h 41m | Schermtijd: 4h 02m | Wi-fi 01h 04m
Activiteiten: Album | Camera | Whatsapp | Browser | Installaties
http://imageshack.us/a/img35/8880/cyclus21.th.png http://imageshack.us/a/img152/5187/cyclus22.th.png http://imageshack.us/a/img27/1276/cyclus23.th.png http://imageshack.us/a/img94/5223/cyclus24.th.png

Cyclus 1: Accutijd: 18h 28m | Schermtijd: 3h 53m | Wi-fi: 17h 32m
Activiteiten: Browser | Camera | Whatsapp | Youtube | Facebook | Installaties
http://imageshack.us/a/img59/9415/cyclus11.th.png http://imageshack.us/a/img27/451/cyclus12.th.png http://imageshack.us/a/img707/8052/cyclus13.th.png http://imageshack.us/a/img694/9199/cyclus14.th.png

13-03-2013
Na twee weken van intensief gebruik durf ik mijn oordeel over de batterij van de Xperia Z eindelijk echt te vellen. Dat oordeel is matig! De batterij is er absoluut niet beter meer op geworden sinds mijn eerste twee cycli en de hoeveelheid schermtijd die ik toen haalde, haal ik nu niet meer. Dat komt hoogstwaarschijnlijk doordat ik nu minder door menu's blader, screenshots maak en dingetjes opzoek. Nu is het puur camera, album, whatsapp, internet, muziek, facebook en andere apps. Het resultaat daarvan is een gemiddelde schermtijd van iets over de 3 uur. Daarnaast vragen ook zaken als muziek vrij veel van je batterij en duurt het vrij lang voordat de mobiel daadwerkelijk in Stamina modus gaat. Hoe minder je deze telefoon gebruik, hoe beter hij het doet ten opzichte van de concurrentie, maar hoe meer je hem gebruikt, hoe slechter de Sony Xperia Z het doet. En juist zo'n enorm mooi 5" scherm nodigt ontzettend uit tot veelvuldig gebruik. Ik hoop dat Sony nog met een update zal komen die de accutijd verbetert zoals we bijvoorbeeld bij de HTC One X hebben gezien, maar tot die tijd beoordeel ik de accu als matig.

Connectiviteit
Hoewel mij dit in eerste instantie geen noodzakelijke kop leek, bleek na wat langer gebruik van de Xperia Z dat het toch van toegevoegde waarde is om dit even toe te lichten. Ik ging er namelijk niet vanuit dat mijn 2G/3G/Wi-fi/GPS verbinding beter zou zijn dan bij mijn vorige telefoon, de Desire HD. Het verschil is echter significant. Dit viel me als eerste op met het Wi-fi netwerk. Ik behoudt mijn verbinding nu tot veel verder van de voordeur af, maar heb ook veel sneller verbinding met een Wi-fi netwerk wanneer ik deze inschakel. Dat kan erg comfortabel zijn, zo gebruik ik de app 'Touchpad' om mijn mediacenter aan te sturen. Waar ik bij de Desire HD nog wel is 3-8 seconde moest wachten voor ik aan de slag kon is dit bij de Xperia Z hooguit 1-3. Dat blijkt net het tijdverschil te zijn tussen een vloeiende en een storende ervaring. Dan volgt het 3G netwerk, daarbij is het van belang om te melden dat ik bij dezelfde provider ben gebleven (Vodafone) met dezelfde internetsnelheid. Met de Desire HD had ik binnenshuis standaard een gewone 3G verbinding, zodra ik naar buiten stapte werd dit HSPA+. De Xperia Z gaat hier duidelijk beter mee om want daar heb ik binnenshuis reeds HSPA+ te pakken, en dat verschil is merkbaar. Als laatste GPS, de Desire HD stond niet bekend om zijn snelle fix en zodra ik buiten was kon de HTC nog rustig een paar minuten bezig zijn om een fix te vinden. De Xperia Z doet het wat dat betreft razendsnel en heeft netjes binnen 30 seconde een correcte fix te pakken. Ik ga er vanuit dat alle topmodellen van 2013 qua connectiviteit op het niveau van de Xperia Z zitten, maar voor mensen die net als ik een tweejarig contract hebben uitgezeten gaat het een flinke stap vooruit zijn.

http://imageshack.us/a/img339/8536/screenshot2013030410510.th.png http://imageshack.us/a/img4/4784/screenshot2013030410550.th.png http://imageshack.us/a/img33/8599/dsc1286b.th.jpg

Sony Android
Sony voorziet, net als alle andere grote fabrikanten, Android van zijn eigen skin. Wat echter prettig is om te merken, is dat Sony ervoor heeft gekozen zich zo strak mogelijk aan de richtlijnen van Google te houden wat betreft ontwerp. Dat zorgt ervoor dat de skin erg op stock Android lijkt, maar wel enkele erg handige extra features heeft. Daaronder vallen onder andere een verbeterd energiebeheer, fancy lockscreen, een prettige functie waarbij je mobiel Wi-fi automatisch inschakelt als je in de buurt komt van een onthouden netwerk, een netjes uitgebreide notification bar en een lijst met kleine applicaties die over je gewone applicaties heen liggen, zoals een rekenmachine, wekker en notitieblaadje. Alle door Sony toegevoegde functies ogen erg mooi en passen goed binnen de Android omgeving. Al met al heeft Sony een hele lichte, eenduidige en strakke skin over stock Android weten te leggen. Een stuk beter dan de wat rommelige Sense interface van HTC en het kinderlijke, zelfs nog Android 2.3 ogende en beetje buggy Touchwiz van Samsung. Ik durf te stellen dat er geen prettigere versie van Android op de markt is dan die je aantreft op de Xperia Z.

http://imageshack.us/a/img560/398/screenshot2013030116092.th.png http://imageshack.us/a/img689/6244/screenshot2013030116114.th.png http://imageshack.us/a/img689/5554/screenshot2013030116121.th.png http://imageshack.us/a/img46/5600/screenshot2013030116135.th.png http://imageshack.us/a/img29/8400/screenshot2013030116230.th.png http://imageshack.us/a/img443/7149/screenshot2013030116233.th.png

Sony Apps
Naast een eigen skin levert Sony ook nog een aantal eigen applicaties mee, de één handiger dan de ander, maar echt bloatware zit er niet tussen. De Walkman applicatie is bijvoorbeeld een enorme vooruitgang ten opzichte van de stock android player en zorgt voor een muziekervaring die zich kan meten met die op de iPhone. De applicatie is strak, bloedsnel, zoekt zelf informatie en albumhoes bij een nummer en is netjes gekoppeld aan een widget op je lockscreen.

Verder is er nog de albumapplicatie die weliswaar mooi oogt en de optie heeft om afbeeldingen uit te lichten (je kan de thumbnails van individuele foto's groter maken om ze eruit te laten springen), maar helaas omslachtig werkt als je het prettig vindt om met verschillende mapjes te werken binnen je interne geheugen. Standaard staan bijvoorbeeld gedownloade afbeeldingen, gemaakte foto's en whatsapp images allemaal bij elkaar in een map, om bij de afzonderlijke mappen te komen moet je eerst nog door een drietal andere schermen heen. De filmapplicatie is wat dat betreft het tegenovergestelde, films, tv-series en mediaservers (gekoppelde apparaten) staan netjes van elkaar gescheiden en zijn eenvoudig toegankelijk.

Ook noemenswaardig is Smart Connect, een enorm handige applicatie waarbij je precies kan instellen wat er dient te gebeuren als een bepaald apparaat wordt aangesloten op de Xperia Z. Zo kan ik ervoor kiezen om automatisch Spotify te starten als ik mijn koptelefoon aansluit, maar ik kan ook instellen dat als ik tussen 22:00 en 7:00 de lader aansluit, de wekker applicatie automatisch opent. Er zijn hier legio mogelijkheden en als je er even mee speelt kom je erachter dat het gebruiksgemak van je smartphone er echt op vooruit gaat.

De overige applicaties zijn wat mij betreft nu niet noemenswaardig, maar het kan zijn dat ik nog wat over het hoofd heb gezien.

http://imageshack.us/a/img545/2008/screenshot2013030116310.th.png http://imageshack.us/a/img441/6923/screenshot2013030116312.th.png http://imageshack.us/a/img29/1570/screenshot2013030116320.th.png http://imageshack.us/a/img51/6702/screenshot2013030116323.th.png http://imageshack.us/a/img820/1756/screenshot2013030116330.th.png http://imageshack.us/a/img41/1444/screenshot2013030116334.th.png http://imageshack.us/a/img7/2120/screenshot2013030116340.th.png

Al met al heeft Sony voor het eerst in zijn Android jaren echt een complete toptelefoon afgeleverd die op alle vlakken mee kan komen met zijn concurrentie. Het is mooie en slanke telefoon die met een 5" scherm nog net in de gemiddelde hand past, hoewel bedienen met een enkele hand op de fiets niet aan te raden is. De kwaliteit straalt van de Xperia Z af en de gebruikte materialen zijn goed. Qua hardware is de telefoon op dit moment de absolute top, dat in combinatie met de soepele Sony software resulteert in de meest vloeiende en consistente Android ervaring die er op de markt is. Het paneel heeft lekker spattende kleuren die op het scherm lijken te liggen, hoewel het contrast niet top is. De camera is in staat tot prachtige plaatjes maar vraagt - om daartoe te komen - meer aandacht van je dan bijvoorbeeld de Galaxy SIII en iPhone 5, dat ligt ook voor een deel aan de zware ruisreductie en het overdreven comprimeren door de Sony software (hopelijk kan dit aangepast worden in een software update).

Om af te sluiten, Sony is terug van weggeweest! Is de telefoon perfect? Nee. Beste toestel van het moment? Absoluut!

/edit 14-03-'13: Eindoordeel Accu + verbeterd camera oordeel
/edit 04-03-'13: Kopje 'Connectiviteit' + overdag foto's herschoten (zon!)
/edit 03-03-'13: Meer nachtfoto's + 2de batterijcyclus
/edit 03-03-'13: Kopje 'Camera' uitgebreid + samples
/edit 02-03-'13: Kopje 'Geluid' + Kopje 'Screenprotector' + 1ste batterijcyclus

Heb jij ook een Sony Xperia Z Zwart?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Meer advertenties

Reactiefilter:-11150114+134+21+30
1 2 3 ... 7
Mooie review! Ik blijf hem in de gaten houden ivm updates.

update van mijn kant: Echt een top review! Goed dat je hem up to date houdt! Ga zo door!

[Reactie gewijzigd door renzo4000 op 3 maart 2013 19:38]

nice, goede inleiding waarin je ook je keuze voor zowel het besturingssysteem als de telefoon zelf benadrukt. Daarin zitten we op dezelfde lijn. Die van mij moet trouwens nog binnen komen.

Ik ben wel erug benieuwd naar de accuduur. Keep us posted
Kun je de camerasoftware wat verder uitwerken? Wat ik qua interface zie wijkt nou niet echt af van HTC of Samsung's implementatie.
Dat is een goede, ik zal nog een aantal screenshots van de camerasoftware maken.

/edit
Meer screenshots toegevoegd.

[Reactie gewijzigd door ormagon op 2 maart 2013 10:31]

Schitterende review! bravo

Volgens verschillende berichten die ik ben tegengekomen is dit glas veel kras en breek bestendiger dan gorilla glass.
Waarom dan een screenprotector er nog op moet is een goeie.
Normaal gaat door een screenprotector je beeldkwaliteit toch echt achteruit en valt het helemaal op bij een hoge resolutie hoeveel scherper het scherm is zonder protector.
ik dacht ook dat dat zou zijn maar ik heb nu al 2 kleine krasjes rondom de camera ik vraag me af hoe dat is gekomen want hij is nog maar 2 weken oud en ik slinger hem niet echt rond
Op het cameralensje, of op het glas buiten de metalen rand om het cameralensje heen?
Bij Saturn nu te koop voor ¤539,-
Ga hem daar maar bestellen !
Bij Belcompany ook. :-)
Besteld bij de belcompany
De kwaliteit van je foto's is erg mager. Ik snap dat niet iedereen een DSLR heeft liggen, maar als je voor wat meer licht zorgt kan ook een smartphone redelijke foto's maken.

De tekst is wel heel goed, alles wat ik zou willen weten over dagelijks gebruik. Heb het met plezier doorgelezen.

[Reactie gewijzigd door sdk16420 op 2 maart 2013 13:52]

Ik kan niet anders dan dat beamen, mijn Konica Minolta Dynax 5D spiegelreflex is helaas recentelijk overleden waardoor de enige aanwezige camera nog de Desire HD is. De foto's zijn gemaakt met 3 lampen eromheen en de gordijnen open, beter wordt het helaas niet :(.
Sorry, ik heb niet je hele review gelezen. Ik wilde alleen even mijn relaas m.b.t. Stamina mode met 'jullie' delen. Hier heb ik wat onenigheid mee gehad...

Ik heb sinds gisteren mijn Xperia Z. Na de nodige apps geinstalleerd te hebben, data terug gezet te hebben en er een beetje mee gespeeld te hebben, leek het me tijd om eens met de Stamina-mode aan de gang te gaan. Dat leek goed te gaan, dus uiteindelijk een tijdje met rust gelaten. Toen ik later wilde kijken wat de indicator na een paar uur zou vertellen, ontdekte ik tot mijn grote schrik dat hij niets toevoegde. Aan of uit, hij bleef dezelfde te verwachte batterijduur aangeven.

Ik dacht dat het misschien kwam door overmatig intensief eerste gebruik, dus gisteravond tot 100% opgeladen en van het infuus gehaald en aan de kant gelegd. Daarna ben ik gaan slapen. Vanmorgen ben ik er weer mee aan de gang gegaan nog steeds hetzelfde verhaal. De batterij was in de c.a. 9 uur slapen 13% leeggelopen. En een voorspelde batterijduur van op dat moment nog zo'n 9 uur was niet wat mijn enthousiasme kon prikkelen.

Dus..... Alles eraf, alles er opnieuw op. Resultaat: Vanaf een een uur of half 12 tot nu 5% batterij verstookt mét whatsappen, wat surfen en nog wat stoeien met de telefoon. De Z verwacht nog 2 dagen en 9 uur met de overige 49% te kunnen doen.

Ik ben benieuwd...
Inmiddels ben ik nu een paar weken eigenaar van de Xperia Z en het verschil t.o.v. de batterij van de Xperia S is overduidelijk:
Was ik met de XS nog blij dat ie het 's avonds nog deed, heb ik met de XZ op dag 2 's avonds nog genoeg sap om em niet te hoeven opladen. Omdat ik geen zin/gelegenheid heb om de telefoon halverwege dag 3 toch aan het infuus te hangen, laad ik em 's vaak toch maar 's avonds op dag 2 op.

Dit wordt wellicht voor een groot deel veroorzaakt door de Stamina mode die ik permanent heb ingeschakeld, maar het kan dus wel!
Hele goede en duidelijke review met veel informatie er in verwerkt. ook vind ik de extra foto's die je er in hebt geplaatst veel toevoegen aan de review als geheel.
Van mij een +3 voor het werk wat je hier in hebt gestoken!

[Reactie gewijzigd door pino85 op 3 maart 2013 12:15]

Applaus voor de review _/-\o_

Mooie telefoon ook. Zal mij benieuwen wat de HTC One voor review krijgt :)
1 2 3 ... 7

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013