TERW_DAN

22 februari 2013 13:49, laatste update op 22 februari 2013 14:20, 1311 views

Pluspunten

• featureset
  • aansluitmogelijkheden voor HDDs

Minpunten

• bios
  • prijs
Algemene beoordeling Score: 5
Layout Score: 5

Van Gigabyte heb ik een workstationmoederbord gekregen om eens goed te bekijken. Hoewel de naam doet vermoeden dat het om een bord gaat met de X79chipset is het bord voorzien van een C606chip.

X79 vs C606
De X79 en de C606 chipset lijken veel op elkaar. Er zijn maar een paar kleine verschillen tussen de 2. Het voornaamste verschil is de SAScontroller die in de C606 is ge´ntegreerd. Naast de 2 6Gbps en 4 3Gbps poorten biedt de chipset nog 8 3Gbps SASpoorten. Wat dit bord in totaal 14 interne poorten geeft om hardeschijven op aan te sluiten. De SASpoorten zijn compatible met SATApoorten, dus een voordeel is dat je hier geen specifieke SASdisks voor hoeft te kopen als je dat niet wilt.

De overige verschillen zitten in de TDP, die is van de C606chipset 12W terwijl die van de X79 slechts 7.8W is. Daarnaast beschikt de C606 niet over Intel RST. Intel RST wordt gebruikt om een SSD te gebruiken als snelle cachedisk voor een harde schijf. Verder zijn er nog wat geavanceerde opties waar de C606 wel in voorziet, maar die moeten ontbreken op de X79.

Een compleet overzicht is te vinden op ark.intel.com: http://ark.intel.com/compare/64015,63986
Op deze pagina lijkt het alsof er veel verschillen zijn, maar dat komt ook doordat beide tabellen niet op dezelfde manier gevuld zijn

Het moederbord
Het moederbord is voorzien van een uitgebreidde featureset. Naast de LGA2011 socket zitten aan weerszijden 4 DIMMsloten. In deze 8 sloten kan een totaal van 64GB geheugen worden geplaatst. Net als alle andere borden met 8 DIMMsloten is ook dit bord een EATXbord om genoeg ruimte te hebben voor het geheugen.

Voor uitbreidingskaarten zijn er in 2 PCIe x16 sloten te vinden, een PCIe x8, PCIe x4 en een PCIe x1slot. De x8 en de x4sloten zijn fysiek x16 lang, alleen zijn ze voorzien van minder lanes. Helemaal onderaan zit nog een normaal PCIslot.
Onderaan het bord zitten headers voor audio, firewire, een TPMchip, USB2.0 (3 stuks) en het frontpanel. Aan de zijkant zitten 14 SATA/SASconnectoren en een header voor 2 USB3.0 poorten.
Achterop het bord zitten tal van connectoren, 10 USBpoorten, 2 eSATApoorten, 2 Gigabitnetwerkpoorten, 3.5mm jacks voor geluid en een optische aansluiting, firewire en nog een PS/2poort. Verder zitten er 2 knopjes op, 1 om te overclocken, de andere om te switchen tussen de 2 bioschips die op het bord zitten.

Specificatietabel

PCI1x
SATA4x SATA 3Gbps
2x SATA 6Gbps
8x SAS 3Gbps
2x eSATA 3Gbps (Marvell 88SE9172)
USB4x USB2.0
Netwerk1x 1Gbps (Intel)
1x 1Gbps (Realtek)
WiFi via PCIe x1 kaart

Bios/UEFI
Dit bord is voorzien van Gigabytes nieuwe 3DBios, een UEFI die een grafische interface heeft waarbij je gemakkelijk kunt klikken op de onderdlelen die je wilt aanpassen. Daarnaast is er uiteraard ook nog een klassieke interface beschikbaar, waarmee je de oude vertrouwde indeling kunt gebruiken.
Wat ik heb gemerkt is dat de bios wel z'n beperkingen heeft, het flashen van de nieuwste (beta)bios is wel aan te raden. Een van de eigenaardigheden is dat de SAScontroller met een PCIe1.1 x1 link is verbonden met de PCIecontroller. Dit betekent dus dat je daar een flinke bottleneck hebt. Overigens is dit volledig volgens Intelspecs. Nieuwere biossen geven gelukkig de mogelijkheid om een PCIe2.0 of hogere linkspeed aan te geven, waardoor je wel gebruik kunt maken van de volledige bandbreedte van de controller.

SAScontroller

De SAScontroller geeft 8 poorten welke in een RAIDconfiguratie kunnen draaien (RAID0, RAID1, RAID10 en RAID5). Omdat dat toch de unieke feature is van het bord heb ik de controller eens goed getest, en gekeken of de SAScontroller nog veel snelheidsverschil gaf ten opzichte van de aanwezige SATApoorten op het moederbord. Om dit te testen heb ik 2 Plextor M5 Pro en 2 ADATA SX900 SSDs getest in diverse RAIDconfigs op de verschillende controllers op dit bord, maar ook op de Z68X-UD4P-B3 en een A75MA-UD2H. In onderstaande tabel is het overzicht te vinden.

Single RAID0 RAID1

Areca C606

AMD6G

Areca AMD

ADATA SX900 – Crystal

De meest interessante vergelijking vond ik de verhouding van de 6Gbps controller op het bord met de SAScontroller, en een Areca 1220 die ik nog had liggen. Om de grote verschillen te zien ben ik voor onderstaande grafiek uitgegaan van de RAID0 array, om niet alleen te kijken naar de schijven, maar ook de bottleneck van de controller.

AS SSD - Sequentieel lezen

AS SSD - accesstimes - Schrijven
SAS 83 Ás
6Gbps 79 Ás
Areca 53 Ás

De 6Gbpscontroller wint van de SAScontroller, op zich ook logisch omdat er in theorie 2 keer zoveel bandbreedte aanwezig is. Ten opzichte van de Areca is het een beetje stuivertje wisselen. De C606 kan heel lekker meekomen met een dedicatedcontroller, en ik vind de prestaties lang niet slecht. Ik zou de Areca niet omwisselen voor een C606, maar als ik een nieuw systeem ging kopen en ik daar een controller voor nodig had, dan zou ik de C606 een prima alternatief vinden op een losse controller.

Het nadeel van de C606 vind ik wel de mogelijkheid om 't ding in te stellen. Het is mij niet gelukt om zowel de RAIDfuncties van de SATApoorten als die van de SAScontroller tegelijkertijd te gebruiken. Het is in de bios of het een of het ander, je krijgt niet beide RAIDbiossen achter elkaar te zien. Mogelijk is dit een beperking van het aantal optionroms dat geladen kan worden (iets dat ik vaker heb gezien op een oude P2BDS waar ik nog een aantal controllers bij had geprikt, en toen tot de conclusie kwam dat er niet genoeg ruimte was om alle biossen daarvan te laden). Maar als je je bewust bent van deze beperking en het geen probleem is dan stelt deze controller zich net zo in als de Matrix RAID die met de normale ICHxRs komt en de meeste tweakers vast al wel eens gezien hebben.

Benchmarks
Eerder heb ik de Gigabyte X79-UD5 getest, een bord dat wat featureset en prestaties en prijs in de buurt van dit bord ligt. Deze heb ik naast elkaar gelegd om een idee te krijgen van de prestaties en of er verschillen zitten tussen de X79 of C606 die echt noemenswaardig zijn.

De testsetup bestond uit een Intel i7 3960x, een Radeon HD68xx en 16GB geheugen, op een 1200W ADATA HM1200 voeding.

SuperPi

Blender
Blender
UP5 169.36 s
UD5 158.64 s

In de verschillende benchmarks liggen de prestaties niet heel ver uit elkaar. Alleen in Blender is het verschil wat groter, maar overall vind ik het een weinig schokkend verschil. De C606 presteert, zoals ik had verwacht, vrijwel hetzelfde als de X79chipset.

Het moederbord heeft een stevig prijskaartje, van zo'n 275Ą. Een boel geld, maar nog goedkoper dan de X79-UD5 van Gigabyte, die ongeveer dezelfde featureset heeft op de SAScontroller na. Verder is het de goedkoopste C606 in de pricewatch op dit moment (eerlijk toegegeven er staan er nu maar 2 in, maar dat maakt het bord wel vrij uniek). Wil je gaan voor een budgetoplossing dan zijn er goedkopere LGA2011 borden te vinden natuurlijk, maar voor iets met een featureset als deze is de keuze niet verkeerd.

Voor een workstation is dit een ideaal bord waar eigenlijk alles op zit wat je nodig hebt en meer. De SAScontroller op dit bordje is wel een uitkomst voor als je veel HDDs wilt aansluiten en daarmee goedkoper als een ander bord en een losse RAIDcontroller in veel gevallen.
De bios vind ik nog niet helemaal geweldig, omdat je een beetje loopt te stoeien met de SATApoorten en de SAScontroller als je op beide RAIDs wilt aanmaken, maar dat is niet onoverkomelijk als je hier rekening mee houdt en als je alles op de SAScontroller prikt heb je er eigenlijk geen problemen mee.
Ik vind het een meer dan prima bord, al is net als de meeste LGA2011 borden, wat hoog geprijsd.