Merk en serie Microsoft, Surface
Besturingssysteem Windows RT
Schermdiagonaal 10,6"
  Bekijk alle specificaties
Kies andere uitvoering

Microsoft Surface RT 32GB + Touch Cover Zwart Review

Door baio 21 februari 2013, laatste update op 23 februari 2013, 18.928 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Subliem uitgewerkte multitasking
  • Volwassen en volwaardig aanvoelend software pakket Windows RT
  • Touch cover
  • Office pakket
  • Klassieke desktop omgeving
  • Alles automatisch ingesteld
  • Oerdegelijke bouwkwaliteit

Minpunten

• Lange wachtijden voor updaten
  • Die paar apps die je voorlopig moet missen
  • Slechte camera
  • Weinig data beschikbaar voor (media)bestanden

Sub-beoordelingen

Sinds het eerste weekend dat de Surface in Nederland te koop is, ligt die hier thuis op de bank te blinken. Met het schrijven van een uitgebreide review heb ik gewacht zodat er tijd was om er mee te werken en wat ervaring op te doen. Zo heb ik net wat meer inzicht verkregen om nuttige punten te bespreken. De Surface is mijn eerste tablet en ik heb regelmatig een IPad in mijn handen gehad, ik zal daarom af en toe de Surface en de IPad vergelijken.

Waarom een Surface?
De keuze voor de Surface komt voor mij niet zomaar uit de lucht vallen. Ik ben al tijden op zoek naar het apparaat dat alles kan maar wat ik nooit ga vinden! Nieuwsberichten over fantastische Ultrabooks die dicht in de buurt kwamen van mijn ideale pc hebben de revue gepasseerd, echter was er geen één spot-on. Een Ultrabook moest alles hebben: krachtige CPU en GPU om op de te kunnen gamen, lange batterijduur om op te werken en informatie te consumeren en dat alles zo licht en goedkoop mogelijk. Omdat ik de hoop op zo’n soort apparaat heb opgegeven, heb ik besloten naar twee apparaten op zoek te gaan. Ten eerste een desktop (vervanging van laptop) waarop ik lekker kan gamen en ten tweede een super mobiel apparaat dat mij op de bank, onderweg en op locatie van alle basisbehoeften zoals internetten en tekstverwerken voorziet. Mijn tweede apparaat heb ik gevonden in de Surface RT.

Hardware
Bouw: het apparaat oogt zeer degelijk en maakt dit ook waar. Waar je ook druk uitoefent op de casing, het lukt je niet deze te laten veren of te buigen. Ik heb ook geprobeerd het apparaat linksom en rechtsom te verdraaien maar de Surface geeft geen kik. De steun aan de achterkant die het mogelijk maakt om de Surface rechtop te zetten, voelt stevig aan en geeft mij het vertrouwen dat dit ook de komende jaren zal blijven. Ingeklapt ligt de standaard door zijn iets wat uitstekende randen verzonken tegen de basis aan, waardoor deze gemakkelijk wat kracht van de zijkant kan verduren.

De USB poort voelt ook stevig aan en kent geen speling. Helaas heb ik geen micro HDMI kabel en MICRO SD kaart om de andere poorten te testen. De aansluiting van de oplader klikt redelijk goed vast door zijn magnetische eigenschappen. Helaas zit de aansluiting wat scheef doordat de bezel van de Surface schuin is, dit maakt dat je wat aandacht nodig hebt bij het vastklikken van de oplader. Dit is te vergelijken met het aansluiten van een micro USB van je telefoonoplader. Het is niet zo mooi als bijvoorbeeld de vergelijkbare aansluiting van de IPad. Er gaat een klein wit lampje branden wanneer de oplader juist is aangesloten.

Scherm: De Surface beschikt over een HD ready scherm en niet zoals de pro over een full HD ready scherm. Dit merk je tijdens het lezen van kleinere letters doordat deze niet heel scherp zijn. Dit betekent overigens niet dat het niet prettig lezen is vanaf het scherm. Met een beetje afstand biedt het scherm voldoende scherpte om prettig leesbaar te zijn bij het lezen van een krant of website.

Niet de resolutie is het grootste punt van aandacht op de Surface maar de verhouding. De surface heeft namelijk een verhouding van 16:9 en niet zoals veel andere tablets een 4:3 of vergelijkbare verhouding. Dit maakt het gebruik van de tablet in verticale stand veel minder geschikt. Ik betrap mijzelf er op dat ik de afgelopen week nauwelijks de Surface gebruikt heb in verticale stand. Gelukkig heeft elk nadeel ook zijn voordeel en biedt dit breedbeeld scherm een betere ervaring bij het kijken van films of series. Ook worden websites zo vaak iets groter afgebeeld in vergelijking met andere tablets met een meer klassieke verhouding. Dit voorkomt dat je vaak aan het inzoomen bent op onderdelen van websites om een comfortabele grootte te krijgen.

Tenslotte hebben we nog de kijkhoeken en kleuren. Mijn ervaring is dat het scherm vanaf de zijkanten, boven en onder, goed leesbaar blijft en niet veel donkerder wordt wanneer je niet recht op het scherm kijkt. De kleuren van de tablet zijn helder genoeg en niet schreeuwerig. Ik waardeer deze eigenschappen als prima en kan ze niet aanmerken als een voordeel dan wel nadeel.

Typecover: momenteel tik ik deze review op de touch cover. Ik was zeer sceptisch over het nut van een touch cover en wilde de tablet eigenlijk ook zonder halen. Echter tijdens een korte test in de winkel was ik al snel overtuigd van het nut. De touch cover heeft mij zeer positief verrast. Natuurlijk mis ik nog wel eens een toets tijdens het tikken maar het is en blijft zeer werkzaam. Ik haal niet mijn top typesnelheden maar kan er goed mee uit de voeten.

De touch cover is ook voorzien van een kleine touchpad die mij eveneens heeft verrast. Zo’n klein oppervlak en zo nuttig. In de klassieke desktop mode kan je gemakkelijk met de muis navigeren en met behulp van twee vingers kan je tevens gemakkelijk door menu en webpagina’s heen scrollen.

Ik durft te stellen dat de Surface gerust met de touch cover aangeschaft kan worden indien je af en toe wat wil tikken. Toegegeven, de Surface touch cover is duur maar het bespaart je het kopen van een alternatieve hoes.

Camera: De Surface beschikt over twee camera’s, ééntje aan de voorkant en ééntje aan de achterkant. Beide camera’s zijn 1 megapixel en voldoen daarom alleen voor video conference calls. Foto’s ga je niet schieten met de Surface, daar zijn ze simpelweg niet goed genoeg voor.

Batterij: Ik heb de afgelopen week continu mijn nieuwe Surface gebruikt en schat de batterijduur op ongeveer 7 tot 8 uur. Ik ben tevreden met de geboden batterijduur. Ik wil hier niet verder op in gaan omdat ik vind dat reviewwebsites hier beter en nauwkeuriger over kunnen berichten.

Software
Windows RT: het lelijke eentje van Microsoft dat gekortwiekt is en nooit zal uitvliegen. Dit is zo ongeveer de strekking die je op diverse reviewwebsites en fora leest. Nee, Windows RT is zeker geen favoriet. Windows RT is voor mij de eerste ervaring met de metro interface en dit zal voor vele anderen ook het geval zijn, die over gaan tot de koop van een Surface.

Mijn eerste ervaring met Windows RT was meteen een beetje negatief. Net je Surface uitgepakt wil je meteen aan de slag, nee helaas, ik moest wachten, dik een uur tot dat Windows uiteindelijk mijn Surface in orde had gemaakt. Gelukkig heb ik daarna nooit meer wachtwoorden of extra NAW informatie moeten opgeven of andere instellinghandelingen moeten verrichten, zelfs mijn mail en netwerkprinters waren geïnstalleerd en klaar voor gebruik. Hierdoor was ik positief verrast.

Nu na een week vind ik dat Windows RT uitmuntend is in multitasking. Het is heerlijk surfen, casual gamen, chatten, skypen en shoppen tegelijkertijd. Links in het scherm kan je, je laatste actieve programma’s het hoofdscherm inslepen om meteen gebruiksklaar voor je te hebben. Het maakt het voor mij mogelijk om gemakkelijk met vier programma’s – of meer maar meestal heb ik aan vier genoeg – tegelijkertijd te werken. Het multitasken is zo gemakkelijk en is na mijn mening perfect uitgewerkt!

Andere positieve eigenschappen van Windows RT zijn naar mijn mening de altijd op dezelfde plaats beschikbare zoekfunctie en instellingen vanuit iedere willekeurige app en dat het gehele systeem solide en volwassen aanvoelt. Ook de klassieke desktop biedt je de mogelijkheid op vertrouwde manier te bladeren door je folders en bestanden. Ik zelf vind het prettig dat ik af en toe kan terugvallen op de klassieke desktop, vooral in combinatie met mijn NAS. De klassieke desktop is misschien een vreemde eend in de bijt van de nieuwe Metro interface maar toch kan ik hem waarderen. Het is vertrouwd.

Office pakket: een ander groot voordeel waarmee veel is/wordt geadverteerd. Ik heb tijdens het gebruik nog geen functies ontdekt die ik mis. Alles werkt tot nu toe gelikt, iets wat ik na even gebruik van een willekeurige tekstverwerker op de IPad zeker niet kon zeggen. Ik ben blij dat de tablet beschikt over mijn favoriete Office en dit heeft mij zeker geholpen in mijn beslissing een Surface te kopen.

Explorer 10: het is even wennen om met Internet Explorer te werken. Ik ben altijd een fervent gebruiker van Chrome of Firefox en laat IE vaak links liggen. Op Windows RT heb je momenteel geen keus en zal je IE10 moeten gebruiken. De browser voelt zeer snel aan en ik surf er met plezier mee. Vooral de mogelijkheid om met een swipe beweging naar een vorige pagina te navigeren is heerlijk. IE10 heeft soms moeite om filmpjes op webpagina naar full screen te brengen. Vaak werkt dit niet goed en ben je genoodzaakt in te zoomen op een filmpje. Ook het gemis van Microsoft’s eigen platform Silverlight en het verplicht gebruiken van Bing is jammer.

Store: tijdens het scannen van meerdere reviews komt elke keer dit punt naar voren als een groot nadeel van Windows RT. De Store zou onvoldoende applicaties hebben en dik verliezen tegen de hoeveelheid apps van de concurrentie. Toch ervaar ik de store niet als nadeel. Momenteel zijn er voldoende games en apps om mij te entertainen en heb ik ruim voldoende alternatieven gevonden. Het aantal gratis apps valt mij ook alleszins mee, er is best veel keus. Natuurlijk mis ik ook nog een aantal apps die ik graag zou willen zien, ik heb geduld. Koop je Windows RT tablet dan zal je er rekening mee moeten houden dat je voorlopig achteraan loopt in het uitdelen van nieuwe apps tussen de grootmachten Android en IPad. Hopelijk kan zijn grote broer Windows 8 Pro voor een snelle ommezwaai zorgen. Veel apps die je in de store tegenkomt zijn voor zowel windows RT als Windows 8.

Andere nadelen van windows RT zijn het updaten en de lange tijd dat het duurde om de eerste desktopinstellingen te voltooien. Een uur moeten wachten op 10 systeemupdates lijkt voor de Surface normaal. Ook nemen de systeemfiles veel ruimte in en heb je nog maar weinig ruimte over voor je eigen (media)bestanden. Van de 32Gb geadverteerde beschikbare ruimte heb ik na installatie van een 25 apps of spellen nog maar 11Gb over. Ik hoop dat de eigenschap van vorige Windows versies om ongebreideld te groeien niet voor problemen gaat zorgen voor de 32Gb Surface.

In de eerste week van de Surface heb ik er al veel plezier aan beleefd en ik verwacht dit de komende jaren ook te kunnen doen. De Surface vind ik een zeer fijne tablet om achter te zitten en wat uit te tikken met behulp van de touch cover. Ook er mee op de bank hangen en er op te internetten of een spelletje spelen gaat buitengewoon fijn. De tablet voelt oerdegelijk aan, zowel de hardware als het volwassen aanvoelende Windows RT. Het multitasken is perfect uitgewerkt en bedient de gebruiker ideaal. Het extra brede scherm is het fijnst horizontaal te gebruiken en is helder en scherp om prettig van te lezen. Soms merk je ook nadelen zoals het geduld dat je nodig hebt voor die paar favoriete apps die je graag snel naar het nieuwe platform ziet komen, de lange update tijden en het verplicht gebruik van Bing in IE10. Mijn eindoordeel is dat het een fijne tablet is in dagelijks gebruik en dat hij je in heel veel situaties van pas kan komen. Je kan de tablet zonder aarzelen kopen als je een tablet zoekt waar je heel veel – tegelijkertijd – mee kunt en geduld kan opbrengen op die paar apps die je (voorlopig) zal moeten missen.

Heb jij ook een Microsoft Surface RT 32GB + Touch Cover Zwart?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Reviews door de redactie

Zeer nette review! Zijn niet alle apps die in de store staan voor zowel Windows 8 als RT? Misschien een enkele exclusief voor 8 zoals een virusscanner? Ik dacht eigenlijk dat alle apps die in de store stonden voor zowel 8 als RT beschikbaar waren?
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet hoeveel apps er exlusief voor Windows 8 zijn. Enige dat ik zie is dat apps voor beide systemen beschikbaar zijn.

Bedankt voor je positieve feedback!
even over de hoeveelheid apps, weet niet of dit bij RT ook is, maar bij Windows8 op mijn lapotop heb ik ook het Engelse taalpakket geinstalleerd, dan word de Store ineens vele malen groter.
Er is een instelling in de Store beschikbaar die als je die uit zet andere taal apps ook laat zien. Deze setting kan je vinden bij 'voorkeuren' en dan het schuifje uitzetten van 'makkelijker maken apps in mijn voorkeurstaal te vinden'.

[Reactie gewijzigd door baio op 25 februari 2013 19:59]

Tja, weinig data voor media bestanden kan je oplossen door een Micro-SDHC kaartje te plaatsen :) Welke apps mis je specifiek? De camera is inderdaad slecht...
Je hebt zeker gelijk in dat er een goede manier is om je geheugen uit te breiden, toch vond ik het een nadeel omdat het onduidelijk is dat er zo weinig geheugen overblijft en dat uitbreiding je een aanzienlijk bedrag kost.

Momenteel mis ik de volgende apps:
- een goede MKV player;
- Internet bankieren van de ABN;
- mijn favoriete Android weer app, weer & zo;
- Ziggo televisie app.
Uitbreiding van een Micro-SDHC kaartje kost niet veel, het is een standaard kaartje :)

Probeer Mobile.HD eens als MKV player. Je zou eens kunnen informeren bij Ziggo & ABN wat hun plannen zijn om te gaan ontwikkelen op het Windows platform.

Binnenkort heb ik een W8 Pro tablet, ben heel benieuwd hoe dat werkt.
Nog twee minpuntjes:
- Geen skydrive en Skydrive Pro synchronisatie
- Geen Flash
Flash...wie wil dat nog? En die Skydrive sync kan ik mij wel voorstellen aangezien de Surface RT toch maar een beperkte opslag capaciteit heeft.
Flash is er wel... Helaas is het aan Microsoft om te bepalen op welke sites dit aan staat. Maar er zijn manieren om deze lijst aan te passen.

En hoezo geen Skydrive? Ik heb gewoon skydrive..
Warryva bedoelt puur de automatische sync van Skydrive(Pro)...
Goede review. Ik twijfel enorm of ik een Surface RT zal aanschaffen. Mijn iPad 1 begint heel traag te worden en het wordt tijd voor iets nieuws. Maar dat gevoel van stroperigheid had ik ook toen ik bij de MyCom eens met de Surface speelde. Opstarten van apps gaat niet heel vlot had ik het idee.

Een van de belangrijkste struikelblokken lees ik eigenlijk in geen enkele review: de mail-app ondersteunt geen POP3. Dat doet Windows 8 ook niet, maar daar kun je nog terugvallen op Outlook of een ander programma. POP is volgens mij nog steeds het meest gebruikte mailprotocol. Ik vind dat Microsoft het met W8, WP8 en XBox erg goed doet, maar hier slaan ze toch wel flink de plank mis.
POP3? Dat is m.i. echt iets van vroeger. Dat zou betekenen dat je je mail van de server verwijdert en opslaat op je Surface na lezen, lijkt me geen goed idee. IMAP o.i.d. lijkt me veel handiger.
In een beetje mail client kun je gewoon aangeven door één vinkje in of uit te schakelen of je de e-mail op de server wilt laten staan of niet. ;)
Het is waar dat de Surface geen snelheidsmonster is. Apps starten niet heel snel op en zijn over het algemeen binnen 4 a 5 seconden opgestart. Toch ervaar ik dit niet als stroperig omdat de apps die ik gebruik meestal al openstaan. Het openen van een app die al op de achtergrond draait is direct beschikbaar. Ook doet IE10 een goede zaak en is alles behalve stroperig maar voelt juist heel snel aan.

Ik heb ook even gezocht in de Store of er al alternatieve mail apps beschikbaar zijn die POP ondersteunen. Ik heb er helaas geen kunnen vinden. Het lijkt dat het afwachten is of Microsoft inderdaad met een outlook client gaat komen voor RT, de geruchten zijn er in ieder geval.
Geen geruchten. Ik heb 8.1 op mijn Surface RT staan en die heeft Outlook.
Eerlijke en dus heerlijke review.
Hoe lijkt je de ervaring met de Surface RT op een school. MBO of HBO opleiding.

Hierbij dus veel denken aan typen en met Office werken.
Ik zit te denken aan een licht gewicht apparaat, maar een tablet is geen goede vervanger en een Ultrabook is toch erg duur (zie +¤999).

Aangezien de Surface RT het Office pakket heeft inbegrepen lijkt me dit wel een goed idee. Maar hoe werkt de Touch Cover?
Verder is het een opleiding waar geen snelle hardware voor vereist is. Simpel word en internet is goed genoeg.
Om eerlijk te zijn denk ik dat het prima apparaat is wat betreft software mogelijkheden voor het tikken van papers en allerhande schoolopdrachten. Je zult niet snel iets missen. Toch denk ik niet dat ik al mijn papers graag op deze Surface met Touch Cover had willen tikken.

Een toetsenbord met een goede feedback is voor het tikken van lange stukken op regelmatige basis een must, in ieder geval dat is het voor mij. De Touch Cover zou je eventueel wel kunnen vervangen door de Type Cover.

Ik heb gekozen voor de Touch Cover omdat deze licht is en alleen gebruikt wordt voor af en toe wat nakijkwerkzaamheden of het tikken van kleine stukken tekst (niet langer dan 1000 woorden). Ook tijdens vergaderingen is het prima om er af en toe wat aantekeningen op te maken. Ikzelf zou voor de Type Cover hebben gekozen indien ik vaak langere stukken tekst zou moeten tikken.

Ook zou ik er goed over nadenken of je altijd achter een klein scherm wilt zitten. Zelf had ik altijd de voorkeur om twee volledige vensters op het scherm te kunnen tonen, zodat je aan één kant van het scherm kan werken met bijvoorbeeld Word en aan de andere kant bijvoorbeeld een website of PDF hebt. Dit probleem heb je natuurlijk ook met een ultra- of netbook.

Ik hoop dat je hier wat mee kan! Succes met beslissen. Ik hoor graag waarvoor je uiteindelijk bent gegaan.
Je geeft aan dat een Ultrabook duur is maar de Surface RT 64GB is ook geen koopje, inc touchcover kost hij 689euro! Voor dat zelfde geld heb je ook een Asus Tab met toetsenbord 11,6"scherm en 19uur batterij tijd.
over flash support, sinds een maand ofzo is de flash whitelist door Microsoft omgezet in een flash blacklist. Dus bijna alle flash sites werken perfect op ie10.
Mocht je om ruimte verlegen zitten:
- dan kan je een SD kaart gebruiken (mooi verwerkt achter de stand)
- de restore partitie naar een USB stick verplaatsen. Kan je heel simpel doen met de ingebouwde tool.

Met nog RT8.0 neem ik aan.
Ik heb de 8.1 preview inmiddels op mijn Surface RT draaien. Naast algemene verbeteringen en prestatie, krijg je ook ~6GB aan extra vrije diskruimte.

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013