Merk en serie Cooler Master, Silencio
Behuizingtype Tower
Form Factor ATX (Standard), Micro-ATX (µATX), Mini-ITX
Behuizing Panel Closed
  Bekijk alle specificaties

Cooler Master Silencio 650 Review

Door TERW_DAN 19 februari 2013, laatste update op 19 februari 2013, 1.207 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Uiterlijk
  • Afwerking
  • Stilte

Minpunten

• Kabelmanagement is wat lastig.

Sub-beoordelingen

Van Cooler Master heb ik een Silencio 650 gekregen, de opvolger van een kast die ik al eerder had gereviewd, de Silencio 550.

Features

FormfactorATX, µATX
Drivebays 5.25”3 extern
Drivebays 3.5”7 intern
Afmetingen207 x 479 x 526mm
Fans2x 120mm 1200rpm led (voor)
1x 120mm 1200rpm (achter)
Frontpanel connectoren2x USB2.0
2x USB3.0
2x 3.5mm audio (mic + headphone)
1x SDHCcardreader
BijzonderhedenX-Dock
Dualboot switch

De Silencio 650 heeft wat meer features dan de 550 en is daarmee ook wat duurder. De kast heeft een vrij strakke afwerking zonder al teveel poespas die direct zichtbaar is. De kast is helemaal zwart en beschikt niet over LEDfans oid, alleen 2 blauwe leds bovenop, die niet zichtbaar hoeven te zijn, omdat het frontpanel bovenop de kast voorzien is van een schuifje.

De behuizing
Voorop zit een deurtje van stevig staal dat vastklikt met magneetjes, waardoor het goed op z'n plek blijft. Ik had de kast al gezien op de CeBIT van 2012 en mijn eerste commentaar was dat deurtjes leuk zijn, maar het nadeel hebben dat ze vaak de verkeerde kant op opengaan, afhankelijk van waar je je kast hebt staan.
Daar heeft deze kast gelukkig een oplossing voor. Je kunt het deurtje er makkelijk uitklikken en de 2 palletjes omschroeven zodat je het deurtje de andere kant op kan monteren. Het bovenste palletje zat bij mijn exemplaar echter heel stevig vast, dat deze er niet zonder tang en best veel kracht uit te halen was. Maar als je het ding er eenvaal uitgeschroefd hebt dan is het verder vrij makkelijk om te zetten. Het palletje veert terug, zodat je hem makkelijk vast kunt klikken in de behuizing.
Het deurtje is aan de binnenkant voorzien van schuim, dat het geluid moet dempen en het klikt met magneetjes op z'n plaats, waardoor het niet zomaar openklapt.

De voorkant van de kast, met deurtje

De voorkant van de kast, met het deurtje eruit.

De voorkant van de kast, met het stoffilter losgeklikt

Het frontpanel
Het frontpanel zit verscholen achter een schuifje bovenop de kast. Hieronder zit een keur aan features. Uiteraard vinden we hier de powerbutton en de resetbutton. Maar ook een 4tal USBpoorten. 2 USB2.0 en 2 USB3.0. In het midden daarvan zit een SDHCcardreader ingebouwd.
Daarnaast zit er een switch voor de fans en een dualbootswitch. Deze switch schakelt tussen 2 harde schijven, waardoor de ene of de andere actief is. Hiermee kun je dualbooten zonder een bootloader te hoeven installeren en blijven de schijven compleet gescheiden (er is er immers maar 1 tegelijkertijd actief). De connectoren voor deze switch zitten op een printje dat aan de achterkant van de onderste harde schijf bay zit. Omdat ik zelf 7 HDDs met een SSD in m'n systeem heb zitten heb ik alle 3.5” bays gevuld. Dat printje kun je er dan uitschroeven, zodat je wel alle schijven tegelijkertijd kunt gebruiken. Ik kwam alleen achter een nadeel, de switch die de fans schakelt krijgt z'n voeding ook door dit printje. Haal je die er dus uit, dan heb je je fans aangesloten op de fancontroller, dan zullen ze niets doen. En de fans voorin je kast heb je wel nodig met een flink aantal harde schijven erin. Je kunt dit wel oplossen door deze print ergens los in de kast te verstoppen, maar heel netjes is dat niet. Op zich is het geen heel groot nadeel, je moet er alleen even rekening mee houden als je de kast helemaal vol wilt zetten met HDDs.

X-Dock
In de kast zit ook een X-Dock. Dit is een 5.25” halfhoge hotswapbay voor SATAschijven. Hiermee kun je makkelijk even een harde schijf inprikken, zonder dat je hiervoor een behuizing nodig hebt, of dat je schijf los ligt naast of op de kast (zoals ik zelf meestal schijfjes aan een eSATAconnector heb hangen). De HDD is makkelijk uit de behuizing te schuiven, en hij blijft vrij goed op z'n plek zitten doordat de SATAconnectoren stevig genoeg zijn om de schijf er niet gelijk uit te laten schuiven zodra je de bijvoorbeeld de kast wat verschuift. In de Silencio 550 zat een soortgelijke dock, Cooler Master heeft bij deze wel 1 nuttige toevoeging gedaan, en dat is een klepje aan de voorkant, als er geen HDD inzit dan blijft het op deze manier wat meer stofvrij.

Kabelmanagement
Om de kabels van en naar het moederbord weg te kunnen werken is de mobotray voorzien van een aantal gaten waardoor de kabels naar achteren te leiden zijn. Op zich werkt dit redelijk, tenzij je de kast echt volstopt. Want dan heb je simpelweg teveel kabels om nog helemaal netjes neer te leggen.
Ik kwam in de knoop met de PCIe kabels door het gat te halen waar ook nog 8 SATAkabels doorheen gingen.
Doordat de kabels niet heel erg lang zijn is er weinig plek om ze tussen het zijpaneel en de mobotray te vouwen zonder dat ze over elkaar komen te liggen. Heel veel plek is er niet, en als je een wat stugge kabel hebt kom je er al snel mee in de problemen.
Met de harde schijven had ik hetzelfde probleem. Met 7 disks is het lastig om de kabels plat genoeg weg te werken. Met de meeste voedingen krijg je 2 of 3 SATAstekkers per kabel, dus dan heb je er al snel een stuk of 3 nodig, en daar is eigenlijk de ruimte niet voor.
Dit heb ik opgelost door 1 molex –> 7x SATA te gebruiken die ik ooit voor m'n Lian Li heb gemaakt, waarmee ik 6 van de 7 disks kan aansluiten.

Inbouwen van de hardware
Het inbouwen van de hardware gaat vrij makkelijk en grotendeels toolless.

Moederbord
Voor de afstandsbusjes die je nodig hebt voor het moederbord wordt een opzetstukje voor een kruiskopschroevedraaier meegeleverd, waarmee je gemakkelijk de afstandsbusjes goed vast kunt draaien. Het vastschroeven van het moederbord is verder een eitje, gezien alles goed past.

Een voordeel dat deze kast ook heeft, is dat er een behoorlijk groot gat zit in de mobotray om de achterkant van het moederbord te bereiken voor het installeren van een CPUkoeler.

De achterkant van de mobotray met de ruimte om bij de CPUkoeler te kunnen, waarbij ook te zien is hoe ik het kabelmanagement voor de HDDs hebt opgelost.

Harde schijven
De harde schijven zijn toolless te installeren, tenminste de 3.5”schijven. Door 2 rails aan weerszijden van de schijf te klikken kan deze gemakkelijk in de harde schijf bracket geschoven en vastgeklikt worden. De rails zijn voorzien van rubberen ringetjes om de metalen pinnetjes die in de schroefgaten van de diskvastklikken, waardoor de schijven niet gaan resoneren.
Met 6 harde schijven in de kast heb ik zelf nog geen last gehad van trillingen van de harde schijven.

Om een 2.5”disk te installeren zijn er wel wat schroefjes nodig. In tegenstelling tot de rails die je er aan de zijkant opklikt is er voor een 2.5” schijfje een slede waar je deze in kunt schroeven. Een nadeel is wel dat je dan resonanties krijgt als je er een 2.5” harde schijf in plaatst, maar gezien 99% toch een SSD erin zal hangen heb je daar geen last van.

5.25”apparaten
Het inbouwen van 5.25” apparaten is vrij makkelijk. Het enige dat je hoeft te doen is ze erin te klikken en het lockklipje aan de zijkant van de drivebay vast te klikken. Mocht je die echt niet willen gebruiken kun je ook altijd nog schroeven, maar dat is niet nodig.

Op zich is er genoeg plek om hardware in te bouwen, al is het soms wat krap. Mijn 6870 past precies met nog een paar CM over aan de achterkant, waardoor de kabels er nog precies bijkunnen

Voor CPUkoelers is er genoeg ruimte, zelfs de lompste CPUkoeler die ik heb, een be quiet! Dark Rock past er precies in (al is er dan niet heel veel ruimte meer tot het zijpaneel).

Bouwkwaliteit
De bouwkwaliteit is meer dan prima te noemen. De kast is solide en behoorlijk zwaar (zeker als deze vol hardware zit), en daardoor gaat het ding niet vervelend resoneren. Doordat de binnenkant van de zijpanelen en het frontje bekleed zijn met een zacht materiaal wordt veel geluid geabsorbeerd, waardoor de kast stil is. Ik heb geen metingen kunnen doen voor de geluidsdruk, maar de kast is wel behoorlijk stil te noemen, zeker als je de frontfans op de lage stand zet.

De onderkant is voorzien van stevige rubberen voeten, waardoor de kast niet snel gaat schuiven, dit zorgt er echter wel voor dat je de kast goed op moet pakken om te verschuiven op sommige oppervlakken, omdat het anders niet heel makkelijk gaat.

Aan de onderkant en de voorkant zijn stoffilters aangebracht, welke stevig vastklikken en makkelijk eruit te halen zijn om schoon te maken.

De Silencio 650 kost zo'n 110 euro, een best stevig bedrag ten opzichte van de Silencio 550 die ik hiervoor getest hebt. Je krijgt daarvoor dan ook wel wat meer features, maar om eerlijk te zijn vind ik het verschil niet te rechtvaardigen.

De Silencio 650 is een mooie kast met behoorlijk wat features en zit degelijk in elkaar. De prijs is wat aan de hoge kant en her en der zitten er wel wat minpuntjes aan, zoals de kabelmanagement die vrij lastig is als je veel schijven in het systeem hebt zitten, en de ietwat krappe ruimte die je hebt met een grote videokaart. Features als de ingebouwde X-Dock en het uitgebreidde frontpanel en makkelijk uitneembare stoffilters maken natuurlijk een hoop goed. Als je gewoon een goede kast wilt en het maakt niet uit dat hij ietsje duurder is, dan is de Silencio 650 een meer dan prima kast.

Heb jij ook een Cooler Master Silencio 650?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Reviews door de redactie

Leuke review, maar waar het eigenlijk bij deze kast om toe doet zijn benchmarks over de temperaturen en de decibellen.

Heeft deze behuizing ook de foam aan de binnenkant?

Hoe zal deze behuizing zich houden tegenover de Fractal Define R4 denk je? Toch wel zijn grote concurrent.
Geen idee, ik ken de R4 niet, heb hem ook nog nooit gezien in 't echt, dus daar kan ik echt neits zinnigs over zijn.

Geluid kan ik niet meten, dus wat dat betreft moet ik 't bij een subjectief oordeel laten.
Prima.
In elk geval geeft deze subjectieve review wel mooi duidelijkheid over de ins en outs van deze behuizing. ;)

Populair: Samsung Smartphones Processors Sony Microsoft Games Apple Consoles Politiek en recht Smartwatches

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013