gekke-gerrit

18 februari 2013 16:59, laatste update op 7 april 2014 16:56, 10082 views

Mocht je niet van een review houden met veel plaatjes, dan kan je nu nog wegrennen! :+

Inhoudsopgave is klikbaar!

Deze review wordt mede-mogelijk gemaakt door Hardware.info en Crucial
Getest met:
Asus Rampage III Extreme (SATA-600)
Intel Core I7950 3.0 GHZ
MSI R5870 Lightning
vertex 3

Mijn vertex 3 begint vol te raken
ik gebruik steeds meer software voor school zoals Microsoft Visual studio 2010, Microsoft SQL Server 2008, Netbeans, Adobe Photoshop, Adobe Lightroom, Dreamweaver, en ook nog een Virtual Hackintosh via VMWare. Het mag wel duidelijk zijn dat dit alles behoorlijk ruimte gebruikt.

De ibood hunt was aan de gang, pratend met mijn klasgenootjes over mijn tekort aan ruimte op mijn SSD, lekker wezen speculeren over een nieuwe SSD van 256GB. Geld had ik er niet voor dus het was alleen maar ‘kijken en niet kopen.’ Volgende dag naar bed, op naar school,

You got mail!

“beste,

Gefeliciteerd, als je deze mail ontvangt ben je een van de vijf
winnaars van een Crucial M4 256GB SSD.
Dit omdat je hebt deelgenomen aan deze actie:

Stuur zo snel mogelijk je adres op, zodat de SSD's zo snel mogelijk
verstuurd kunnen worden!

Met vriendelijke groeten,

Crucial & Hardware.Info”

Helemaal door het dolle heen schreeuwend door de klas dat ik een SSD had gewonnen. Haha wie had dat verwacht van een tweede jaars HBO student.

Deze review wordt dus geschreven omdat ik gewonnen heb! Maar dat betekent niet dat deze review afhankelijk is hiervan A.K.A. dit is een onafhankelijke review!
Zo! Laten we maar eens kijken wat dit dingetje kan!

And it’s all about the…

Breng mij naar boven!

Dit zijn de specificaties die Crucial heeft staan op zijn site!

Breng mij naar boven!

Een heel dun pakketje kwam binnen. Goed verpakt door Alternate!

Er zit ook nog wat in! Netjes het factuur erbij! http://i481.photobucket.com/albums/rr178/gekke-gerrit/CrucialM4/_DSC9465-1.jpg

Voorkant!

Achterkant! Met de nodige informatie over bytes en keurmerkjes.

Aan de zijkant staat een plaatje dat er drie jaar garantie op zit. 3 jaar garantie redelijk standaard zoals bij de meeste SSD het geval is.

Verpakking open.

Garantie papiertje…

De Crucial M4 256GB!

De Crucial is netjes verpakt in een anti-statisch zakje zoals het hoort!

Min of meer verzegelt met deze sticker!

Crucial uitgepakt!

Wanneer je de Crucial op een bracket schroeft verlies je het mooie M4 Logo.
De sticker is dan niet meer zichtbaar. Ik vind dit jammer!

De onderkant van de Crucial met informatie erop over het type en de huidige firmware! Ook zit een Warranty Label!

‘Warranty Void If Removed’ sticker lijkt makkelijk te omzeilen. Zie Crucial M4 van binnen

Breng mij naar boven!

Een echte review kan alleen maar als je het product van binnen en buiten kent, daarom gaat mijn Crucial open!

Hier zie je dat ik de ‘Warranty Void If Removed’ sticker er nog op heb zitten. Ik heb met een stanley mesje voorzichtig de sticker omhoog gedaan en los geschroefd.

De Crucial M4 bestaat uit 4 delen, twee metalen back/front plate, één printplaat en één opvulring. Over dit laatste hieronder meer!

Je ziet op de foto overduidelijk een geheugenchip (het één na kleinste chipje links bovenin), dit is een D9LGQ, Micron is de maker van D9LGQ dit DDR3 geheugen op 1333 MHZ wordt gebruikt als buffer. De grootte van de buffer is per site verschillend, Crucial zelf zegt er helemaal niets over!

Er wordt gespeculeerd dat dit 256mb is! Ik zeg je dat dit 128mb is. Waar baseer ik dat op? Als je naar de MSI Test Report kijkt en vervolgens zoekt (Crtl+F) op “D9LGQ” komt je het volgende geheugen tegen: MT4JTF12864AZ
Ik heb voor jou alvast de datasheet erbij gezocht en daar kan je het terug vinden: Micron MT4JTF12864AZ

bitshape zegt het volgende:
Jij zegt 128MB, ik zeg 256MB:
Volgens de specs is capaciteit van de betreffende chip 2Gb, dat is toch echt 256MB (2Gb/8=256MB).
Je gaat de fout in omdat er ook 128Mb staat:
Depth 128Mb
Width x16
Dat maakt inderdaad 2Gb capacity, en dat is weer in MegaBytes 256.
Tevens staat voor de eerste code op de chip (2QD22) de laatste 2 karakters voor 256MB capaciteit. Is dit xxx12, dan is het een 128MB chip.
Ik hoop dat de onduidelijkheid zo voldoende weggenomen is.

--Bedankt voor je aanvulling, ik ben de fout ingegaan in de bits en Bytes!

bij deze: het is 256MB DDR3 geheugen!

Er wordt gebruik gemaakt van de Marvell 88SS9174 Controller zoals al te zien was!
Wat op valt is dat er solder balls aanwezig zijn boven de Controller voor de geheugenbuffer. Het verbaast mij dat dit niet gebruikt wordt helemaal als je kijkt naar de prijzen van DDR3 geheugen.

Close-up Controller.

Hier kan je duidelijk zien dat het voorzichtig proberen weg te halen van de ‘Warranty Void If Removed’ sticker toch wel enige vorm van sporen achterlaat. Maar hij is beschadigd en niet weg of kapot. Het wordt wel een twijfel gevalletje bij de garantie :)

Dit had ik al even aangehaald, De plastic rand die er tussen gelegd is, is echt heel hoog, Crucial had net als de Samsung 830 zijn SSD kleiner kunnen maken naar de 7mm toe zodat ook die ene specifieke laptop met die 7mm hardeschijf een Crucial SSD kan gebruiken. Crucial heeft er wat op bedacht! Een M4 Slim exact het zelfde alleen dan dunner! In mijn ogen omslachtig en overigens nog duurder ook! (maar liefst 5 euro!)

Breng mij naar boven!

De huidige firmware is 000F, dat is de één na nieuwste Excuus! Twee na nieuwste firmware de nieuwste op het moment van schrijven is 040H, de firmware is te downloaden via de site van Crucial zie Extra Informatie De firmware wordt aangeleverd in een zip bestand en bevat een .EXE ook wel bekent als een installatie bestand. (Gelukkig wel!)

Wanneer je deze SSD van nieuwe firmware wil voorzien is dit geen enkel probleem! Je kan gewoon vanaf Windows nieuwe firmware installeren. Bij de vertex 3 is dat een ander verhaal want het is niet mogelijk om je firmware als je op dat moment je OS op de SSD hebt draaien/opgestart. Wat mij als programmeur ook opvalt is dat de standaard icon in het programma niet is vervangen. Dit komt over als slordig geprogrammeerd.
Het was even zoeken hoe ik nou verder kon in het programma maar je moet eerst op ‘Licence’ drukken en vervolgens op ‘continous.’

Helaas is de firmware niet bijgewerkt in de eerste poging! Ik kreeg de volgende melding.

Na opnieuw opstarten was deze melding weg!(lucky me!) Na de tweede keer weer het zelfde verhaal, vervolgens vanaf de vertex 3 de firmware geprobeerd bij te werken, dit is ook niet gelukt. Ik zie ook geen andere mogelijkheid om de firmware te updaten dan via de installer.

Via Tweakers.net erachter gekomen dat ik de installer op C:/ moet zetten.
Ook dit heb ik toegepast maar het lukt gewoon niet. Erg teleurstellend. Waarschijnlijk komt dit doordat de drive in ACHI Mode staat. Erg raar maar via het forum terecht gekomen op een .ISO bestand deze kan je dan op een oldschool cd branden of op een USB stick zetten. Op die manier kan je de firmware upgraden. Je kan de ISO Hier vinden
Nu is alles toch nog op zijn pootjes terecht gekomen. Niet zoals ik had gehoopt maar het is gelukt! Betrouwbaarheid gaat voor alles en daar is deze firmware nou net voor uitgebracht!

Finally succes!

Breng mij naar boven!

Hou er rekening mee dat de SSD al gevuld is met ruim 100GB aan data, dit heeft invloed op de prestaties. In verhouding tot een lege SSD geeft dit wel het beste de realiteit weer!

De aller belangrijkste benchmark is de praktijktest. Ik heb de opstarttijd gemeten vanaf het punt dat de bios weg was en Coretemp klaar met laden was.

Mocht je zelf even willen tellen kan je dat hieronder doen :)

Dit heeft geleid tot het volgende resultaat.

Grafiek opstarttijd
Je kan hier mooi zien dat de Crucial toch een prestatie winst oplevert van zo’n 2 seconden

Grafiek CrystalDiskMark 3.02 50MB
Het valt mij op dat de SSD erop achteruit is gegaan sinds de nieuwe firmware!

Grafiek CrystalDiskMark 3.02 1000MB
Vertex 3 zakt bij de Read 4KQD32 behoorlijk naar beneden in vergelijking met de 50MB voor de rest redelijk gelijk!

50MB Crucial 000F

HD Tune Random Access IOPS Crucial 000F

HD Tune Random Access IOPS Crucial 040H

HD Tune Random Access IOPS Vertex 3

Breng mij naar boven!

Om een goede vergelijking te doen heb ik mijn huidige vertex 3 gekloond naar de Crucial M4.
Ik weet dat de vertex 3 inmiddels al een tijdje mee gaat. De Vertex is ook een aantal keer in het nieuws geweest in verband met de betrouwbaarheid. Vergelijken met de Vertex kan dan eigenlijk ook niet. Niet in het opzicht van specificaties maar wel in een eventuele upgraden van een SSD naar een SSD. Kortom, als je een wat ouder type SSD hebt, loont het dan om een nieuwere SSD te nemen?

Als ik de resultaten van de benchmarks en de praktijktest bij elkaar optel kan ik alleen adviseren om geen upgrade te doen. De vertex 3 is inmiddels stabiel genoeg door nieuwe firmware updates. Afgezien van het aantal gigabyte levert het in de praktijk amper een prestatiewinst van 2 seconden. dat is te weinig om je ‘oude’ SSD aan de kant te schuiven en die te vervangen voor de M4
Overigens is het mij wel opgevallen dat mijn SSD prestaties duidelijk minder zijn dan andere SSD’s waar de oorzaak ligt weet ik op het moment van schrijven niet. er kunnen twee oorzaken zijn:

SSD presteert slechter met hoeveelheid data en vanuit windows zelf getest
mijn Rampage III Extreme sata 600 poorten zijn niet zo snel.
Ik heb heel toevallig geen andere sata 600 moederborden liggen dus ik kan helaas niets uitsluiten.

Breng mij naar boven!

Al met al heeft Crucial een goede SSD op de markt gebracht, concurrerend met de Samsung 830. Mocht je de keuze moeten maken, dan kan ik je de Crucial M4 van harte aanbevelen! Er zal een wereld voor je open gaan als je de overstap maakt van hardeschijf naar deze Solid State Disk!

Crucial support ed.
Installatie handleiding

Hier kan je de firmware updaten doormiddel van een .EXE. Als dit niet werkt kan je onder het kopje “Manual Boot File for Windows and Mac” de .ISO downloaden en via een CD of USB gebruiken en alsnog je SSD voorzien van de nieuwste firmware!
Firmware Crucial M4

Firmware Crucial M4 Handleiding ENGELS

Specificaties Crucial M4 265GB

Breng mij naar boven!

- Grootte Buffer geheugen aangepast na aanleiding reactie!
- Negatieve punten verwijderd: "Geen Sata kabel, Geen Schroefjes, Geen 2.5" naar 3.5" bracked"
- Negatieve punt: standaard geen accessoires toegevoegd
- Youtube filmpje i.v.p. link gewoon in de review geplakt
- Foto's aangepast, achtergrond wit gemaakt en opnieuw toegevoegd.
- Image fix; Photobucket Pro account genomen

http://i481.photobucket.com/albums/rr178/gekke-gerrit/Coolermaster/other.pngAls jullie op of aanmerkingen hebben hoor ik dit graag!

Pluspunten

• Access Time
  • Prijs per Gigabyte
  • 256 MB Buffer
  • 3 Jaar garantie
  • Goed verpakt

Minpunten

• Standaard geen accesoires
  • Geen optimalisatie software
  • Firmware Update Tool werkt niet altijd
Algemene beoordeling Score: 4