Terug naar Reviews

HTC Windows Phone 8X Zwart Review

Door thundercloud196 4 februari 2013, 4.351 views

Productreview volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig.

Pluspunten

• Strak en mooi design
  • Supersnel !
  • accu duur
  • Office 365
  • Duidelijk live overzicht van je sociale netwerk
  • Eenvoudige bediening
  • Ligt goed in de hand
  • prima camera
  • kras bestendig

Minpunten

• Aan uit knop ligt diep in de body
  • geen accu verwisselen
  • geen geheugen uitbreiding
  • geen LTE (4G)
  • autofocus tijd camera

Sub-beoordelingen

De keuze:

Jeetje wat duurde het lang voor ik mijn nieuwe HTC windows 8x besloot te kopen. Waarom ? Wel, ik bedachte me op een dag (een maand geleden, maar "op een dag" klinkt lekker dramatisch) mijn Iphone te verkopen omdat ik iets "anders" wilde. Tja en bij mij werkt het zo dat wanneer ik iets in mijn hoofd heb, dan zit het niet in mijn kont zitten dus dat moest direct gebeuren.

Mijn Iphone op marktplaats gezet en binnen 3 dagen werd deze gekocht door een lief meisje die voor een half jaar naar het buitenland vertrok (lucky girl)
Bam, ben je toch ineens van je smartphone af en lijkt je virtuele wereld toch ineens een stuk kleiner zonder al die "vrienden". Dus er moest een andere Phone komen, en snel !
Koop ik een Android of IOS smartphone terug? Die voldeden immers prima aan mijn, vrij eenvoudige, smartphone wensen. Is er dan niets anders wat ik kan kopen als ik geen android of ios wil ??
En warempel, dat was er. Ik kon namelijk een smartphone met windows 8 als besturingssysteem kiezen. Klonk logisch, ik ben thuis ook tevreden met het windows platform maar zou ik er als mobiele versie goed aan doen ? ...choices....choices.

Ik heb dus letterlijk tientallen forums afgestroopt opzoek naar de "pro's" en "con's" van het windows 8 platform om te zien of het wel bij me zou passen (herken je dat ?) Zou ik de sprong gaan wagen of val ik toch liever terug op die populaire jongens Galaxy S3 en Iphone 5 ?
Nah, ik trok mijn virtuele gymschoenen aan, nam een flinke virtuele aanloop en nam de virtuele sprong naar een windows 8x smartphone !! Ik koos uiteindelijk voor de HTC windows 8x smartphone, waarom? Simpel, enorm veel ervaring op het gebied van mobieltjes bouwen dus die keus was voor mij niet moeilijk. Ik heb nog overwogen de Lumia 920 te kiezen maar ik vond het prijsverschil van ruim 100 euro en het verschil in prestaties niet de moeite waard.

Design:

Mijn eerste indruk was zeer positief, ik ben echt tevreden met dit toestel.
Toen ik hem uitpakte was het liefde op het eerste gezicht, het slanke design met licht gebolde achterzijde en de glanzende grote display spraken me gelijk aan. De achterzijde voelt een beetje rubber aan, daardoor heb je een goede grip op het toestel doordat het lekker stroef is en niet maar zo uit je hand glijd. Ik weet niet hoe dat bij jullie is maar in mijn geval scheelt dit op jaar basis toch weer enkele honderden euro's

Toen ik het toestel inschakelde, viel het me op dat de HTC windows 8x erg vlot opstart waarna ik wederom verrast werd. Dit keer door het kraakheldere beeld met mooie diepe kleuren. Het 4.3 inch scherm met een resolutie van 720x1280 pixels is daarbij ruim voldoende. (overigens, zwart is echt zwart op dit toestel)
De mooie vormgeving van de live tegels zijn ook erg bijzonder. Ze geven me in 1 oog opslag alle info weer die ik zelf bepaal. Je kunt elke tegel in formaat aanpassen naar eigen smaak. Een lichte aanraking is voldoende om de tegels te activeren en ook het verwijderen of toevoegen van de tegels is een eitje.
Ik heb overigens voor de zwarte HTC versie gekozen, de overige felle kleuren die HTC koos als design zijn modern en gewaagd, maar te gewaagd voor mijn persoontje (ik wil niet hipper worden dan mijn tiener dochters, dan lachen ze me uit)

Verder is de HTC gemaakt van polycarbonaat met gorilla glas 2. Waarbij ik het jammer vind is dat de behuizing uit 1 stuk bestaat. Je kunt de accu niet vervangen en er is geen ruimte voor een mem.card voor eventuele uitbreiding. Is dat laatste erg? Nee voor mij niet echt, ik heb genoeg aan de 16 gig die deze HTC je geeft. Daarnaast kunt je ook nog eens gebruik maken van Skydrive (zoiets als Icloud van Apple) online opslagruimte om nog eens 7 gig aan extra's op te slaan. Ik heb het al getest, gaat heel eenvoudig en snel !

Hardware:

Dan de hardware, ik ben een leek als het gaat om de nieuwste hardware in technologie dus moest ik het hebben van de info die het internet mij bood. Ik kan je vertellen dat dit toestel een 1,5 Ghz Snapdragon S4 SoC dual processor met 1 gig ram geheugen bevat, deze processor behoort bij de laatste generatie en is supersnel. Daarnaast beschikt de HTC windows 8x een 4,3 inch S-LCD2 touchscreen. En zoals ik al zei, ik ben een leek, maar ik kan je wel vertellen dat het toestel letterlijk supersnel is ! Het fluit door de verschillende opties heen, apps opstarten, mail openen, foto's bekijken of film (in 720 HD) het internet browsen etc. etc. gaat echt verschrikkelijk rap. Ook gamen verloopt vlot en vloeiend. Alles gaat letter rapper dan ik op mijn Iphone gewend was.
Aan de bovenzijde van de phone zit de aansluiting voor je hoofdtelefoon en de power /standbye knop. Over dat laatste was ik iets minder tevreden. De knop zit bijna versmolten in het design en het was voor mij wennen om de knop te "vinden" en te bedienen. Maar ja, nu weet ik inmiddels niet beter.
Aan de zijkant zitten twee knoppen, volume plus en min en de camera button. Daarnaast het micro simkaart slot . De linkerzijde is geheel "kaal" en dat doet het ontwerp goed. Ik heb redelijk grote handen en kan het toestel dan ook met 1 hand bedienen. Het qwerty toetsenbord is overzichtelijk en reageert goed, en de autocorrectie functie werkt ook prima en dat is in mijn geval wel handig haha.

Software:

Wat ik ook prettig vind is dat HTC deze windows 8 voorzien heeft van van o.a Office 365 (Word, Excel, PowerPoint en OneNote) waardoor het direct een prettig zakelijk toestel is. Vooral als je thuis op de PC ook windows draait is het een plus. Alles wordt voor je bijgehouden en gesynchroniseerd zodat je bij thuis komst gelijk met je aantekening, mail, agenda etc etc verder kunt werken. In mijn geval was met enkele account activatie's alles in verbinding met elkaar.
Zelfs de software voor de Xbox ontbreekt niet. Je eigen spelers ID bekijken, prestaties, games of vrienden op je Xbox account bekijken is gewoon mobiel mogelijk.

Wat ook uniek is, alleen nog niet in Nederland beschikbaar, is de Near Field Communication of NFC communicatie mogelijkheid op deze HTC. In het kort gezegd kun je met die optie via je telefoon allerlei handige betalingen uitvoeren en heb je alleen je phone nodig. Men is er in NL al wel mee aan het testen en van wat ik er over las is het erg handig. Betalen met je smartphone ipv je bankpas overal mee naar toe te slepen.

Ook zit er navigatie op dit toestel. De HTC maakt gebruik van maps van Nokia, maar helaas geen gesproken navigatie in tegenstelling tot de Nokia 920. Ik ben er nog niet helemaal uit hoe alles werkt omdat ik me er nog niet erg in verdiept het maar wat ik van de maps zag, zag er goed uit. Het is ook mogelijk om de maps al offline te downloaden op je phone zodat je altijd weet waar je moet zijn ook al heb je geen verbinding met je GPS.

Voor veel mensen die gek zijn op apps kan dit toestel wellicht iets teleurstellend zijn. Want zoals met alle nieuwe dingen, moet je even geduld hebben voor er een inhaalslag is gemaakt in vergelijking met andere platforms. Maar wees gerust, de meest voor de hand liggende apps zijn gewoon eenvoudig te downloaden vanuit de shop, en het grootste gros nog gratis ook. Ik heb o.a. whatsapp en rabobank internet bankieren nodig en die zijn ook gewoon beschikbaar. In de nabije toekomst zullen er nog heel veel bijkomen, daar ben ik zeker van.

Wat ook lekker is zijn de directe updates de OS leverancier, je hoeft dus niet te wachten tot de fabrikant of netwerk provider een update vrijgeeft en scheelt tijd mijn vrienden 8-)

Camera:

Wat moet ik zeggen over de camera, ik ben een 5 megapixel camera gewend van mijn Iphone en gisteravond heb ik voor het eerst wat foto's geschoten met de HTC . Welke overigens beschikt over een 8 megapixel camera met autofocus en LED flits en een 2.1 megapixel camera aan de voorzijde. Vooral die frontcamera levert heel scherp beeld bij videobellen of foto's maken voor je facebook :) Waar ik minder over te spreken ben is de trage focus tijd wanneer je met je vingers het scherm aantikt om een foto te maken. Hij stelt dan eerst scherp en drukt daarna af. Als je de camera button gebruikt moet je niet te veel bewegen, dan worden ze onscherp. Wellicht dat er voor de camera nog een software update komt want daar kunnen ze nog wel wat verbeteren. Los van dat maakt de HTC prima foto's. Tja, ik koop zelf geen smartphone om foto's te maken dus ik maak me hier niet zo heel druk om.

Geluid:

Het geluid van de HTC is lekker om aan te horen via de bijgeleverde hoofdtelefoon, maar kan beter. De dopjes zitten niet zo heel lekker en ik neem best veel ruis waar. Ik heb daarnaast nog een eigen headphone gebruikt en toen klonk alles een stuk beter. Vooral het audio-profiel van Beats is een toevoeging voor de sound. Alleen jammer dat ik de balans tussen lage en hoge tonen niet zelf kan bepalen, je kunt het alleen aan of uit zetten.
Wat ook niet onbelangrijk is, is de kwaliteit van het voeren van een gesprek. Ik heb al heel wat minuten gebeld en ik ben zeer te spreken over de heldere klanken en verstaanbaarheid. Ook het volume van bel tonen is ruim voldoende om je op de hoogte te brengen van een inkomend gesprek terwijl het toestel (in mijn geval) in mijn kontzak of binnenzak zit. Het bereik is ook ruim voldoende, ik woon in een nieuwbouw beton wijk en heb overal bereik en dit was op mijn Iphone wel anders. Daarnaast kan het voor eventuele kopers wel een minpunt zijn dat dit toestel niet over LTE (4G) beschikt, mocht het in NL uitkomen.

Accu :

De accu heb ik bij het eerste gebruik volledig leeg laten lopen om hem daarna maximaal te laden. Ik doe veel app en mail werk met hier en daar was browsen en hou zeker nog 25% over aan het eind van de dag. Of dat genoeg voor jou is laat ik aan jezelf over, voor mij was het in ieder geval ruim voldoende.

Conclusie:

Voor het geval dat je twijfelde, niet nodig. De HTC windows 8x voldoet aan mijn wensen in alle opzichten. Het blijft natuurlijk altijd een persoonlijke keuze en er blijven altijd wel dingen aan te merken (op welke smartphone dan ook). Maar daarom is dit ook mijn review en ik leg vooral de nadruk op het gebruik en minder op de kwaliteit van foto's of de kwaliteit van geluid tijdens het luisteren van muziek. (welke overigens gewoon goed is) Laten we vooral niet vergeten dat het een telefoon betreft , een medium die ons het mogelijk maakt goed contact te houden met de mensen om ons heen. En dat doet deze smartphone op en top. Waarover ik vooral zo te spreken ben is de snelheid en het gemak waarmee deze phone zijn taken vervuld en het live overzicht wat ik krijg op mijn tegels in het startscherm. Twitter, Facebook, mail, whatsapp en ga zo maar door, alles is met elkaar verbonden en alle updates zijn direct te zien zonder eerst bijvoorbeeld een facebook app te moeten opstarten.. Daarnaast bevalt mij de interactie tussen de windows 8 phone en mijn thuis pc erg goed.
Kortom als je nog moet kiezen zou ik je aanraden het windows 8 platform gewoon een goede kans te geven. Het is misschien even wennen maar dat duurt niet lang. Je kunt er echt heel leuk mee spelen, naast dat het ook gewoon functioneel is. Je hebt naast HTC nog meer keuzes kwa merk en ze zijn allemaal even goed of zelf beter.

Voor mij was dit mijn eerste review , ik hoop dat jullie er wat aan hadden. Ik ben geen high tech expert maar een eenvoudige gebruiker van 43 jaar jong die duidelijk wilde maken wat zijn eerste indruk was van deze smartphone. Er is natuurlijk veel meer te vertellen over dit toestel maar dat kun je eenvoudig zelf googelen. Succes met de aankoop !!

Heb jij ook een HTC Windows Phone 8X Zwart?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Hoi, geen gemis dat er geen rotatie lock aanwezig is en dat je met de aan/uit knop niet de telefoon in stil krijgt?

Dit zijn volgens mij nml 2 van de zwakke punten van windows 8.
Verder leek mij de live tile's wel leuk, maar als je naar het startscherm kijkt worden het toch hele grote gekleurde vlakken. Dan zie ik uiteindelijk toch weer liever net als bij android de widgets

Verder een mooie review

Hoi dank je wel, ik heb dat niet gemist en wist dat ook niet. Ik vond net wel een artikel m.b.t. rotatie lock "HTC Windows Phone 8X Supports display orientation sensor, which helps to rotate screen view in any angle." zou je toch zeggen dat het er wel op zit?

volledige artikel
juist meer een optie om te _voorkomen_ dat hij gaat draaien als je dat niet wil (meestal vanuit bed en zo :)).

Vraag je aan je: hoe zit dat nu met de navigatie ja/nee, want ik snap er niks meer van.
Ik dacht dat er op de HTC toestellen 'HTC Locations' zou komen, want een google-maps variant / skin is, met de mogelijkheid dingen lokaal te downloaden, maar ik dacht ergens te lezen dat dit ook een normale '3d birds-eye' navigatie modus zou moeten heben.

Google-maps variant bedoel ik dat je de kaart 2d van boven ziet. Handig om dingen op te zoeken, maar je kan er niet mee autorijden.

Ik hoef geen gesproken tekst (geluid van m';n navigatie staat altijd uit, super irritant die stemmen), maar ik wil wel de birds-eye view en een beetje kunnen kijken over hoeveel kilometer de afslag is die ik nodig heb.

Ik ben er nu teveel aan gewend geloof ik dat dit standaard in Android zit. Ik weet dat Nokia dit wel mee levert met hun 'nokia maps / nokia drive'. Maar ik wil geen te dure / te zware / te logge Nokia.

Ik wil heel graag naar WP8 (ben nieuwsgierig :P, en bored met Android) en zal geen enkele app missen. De enige 3rd party app die ik 'nodig heb' is Whats App... maar dan ga ik er wel van uit dat er iets van birds-eye view navigatie standaard in zit.

Is dit nu wel of niet zo, want ik kan geen duidelijk beeld krijgen hoe het zit met de HTC 8s / 8x.
Het zou wel eens een dealbreaker voor WP8 voor me kunnen zijn. Het enige huidige WP8 toestel wat niet oversized / overpriced is, is dan de Nokia 620, en vind ik gewoon teveel op een 'my-first-nokia' lijken, met het materiaal en die kleurtjes :).
Hoi dipje,

Ik heb net voor je gekeken nu je de vraag stelt, HTC bepaalt je huidige locatie en daarna voer je gewoon adres en woonplaats als eindbestemming in. Hij legt dan de route vast en geeft je geschreven tekst onder de kaart zoals je bijv. zou krijgen als je routeplanner gebruikt op het internet. Ik heb de birdeye modus nog niet kunnen vinden, misschien dat dit gebeurd als ik in de auto kruip. Ik laat het je weten.

Gr. Thunder
ik heb ondertussen een hoop lopen zoeken en lezen vandaag (ook in het GoT forum).
Simpele routebeschrijving zit er standaard bij, maar geen echte in-car navigatie zoals je gewend ben van Google Maps Navigation, of de TomTom en clones.

Navigon of een andere (dure) offline 'echte' navigatie app kan je altijd kopen natuurlijk, maar zijn niet goedkoop.

Nokia's krijgen Nokia Drive erbij.
Zover ik weet krijgen de andere toestellen dat uiteindelijk ook (misschien wat simpeler), maar op dit moment is dat alleen beschikbaar als 'beta' in Canada, US en de UK. Mensen hier NL die het toch proberen krijgen meldingen als 'sim card not supported'.
Of de 'Nokia Drive' die dus beschikbaar wordt voor niet-Nokia toestellen ook echte navigatie gaat krijgen is nog onduidelijk.

HTC schijnt gezegd te hebben met hun 'HTC Locations' te komen uiteindelijk. Maar HTC kennende kan dat even duren, en daar is het onduidelijk of je uiteindelijk er voor moet gaan betalen (Op Android toestellen was dat na een maand gebruiken opeens wel het geval).

Dit alles heeft mij toch weer aan het twijfelen gezet of ik niet blijer ben met een Nokia 820, maar hij lijkt me zo log en zwaar (en dan praat ik nog geen eens over de 920).
Maar de beschrijving van de achterkant van de 8x en de vormgeving (en de blauwe kleur :P) lijken me zo geweldig.

De Nokia 920 komt in USA reviews er bijna altijd beter uit, maar dat komt voornamelijk omdat hij daar $100 goedkoper is dan de 8x on contract, maar hier bij ons is de 920 toch echt 100 euro duurder los :S.

Denk toch dat ik gewoon voor de 8x ga, en rustig geduldig zal moeten wachten totdat het wat duidelijk is wat de navigatie gaat doen. Tot die tijd m'n oude Android toestel zonder simkaart maar mee voor de offline navigatie die daar op gekocht is :).
Als het goed is krijgen alle windows phone 8 toestellen toegang tot nokia drive.
Prachtige review. En inhoudelijk ben ik net zo enthousiast over de HTC 8X als jij. Veel plezier en mee, ik geniet er al een maand van.
Leuke review, wel een paar puntjes, het is Windows Phone 8, Windows 8 is alleen de desktop, ook is office standaard op WP8, niet van HTC. </zeuren> Voor de rest een heel goed en enthousiast geschreven review!
Leuke review, je klinkt net zo enthousiast als ik ben over windows phone 8. Gewoon erg soepel, kleurrijk, en inderdaad net wat anders. Niet perfect, maar ach...

Populair: Nokia Lumia 930 Nokia Lumia Smartphones Google Laptops Sony Apple Games Politiek en recht

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013