Asus VivoBook S400CA-CA021H Review

Door hottestbrain 1 februari 2013, 2.719 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Voelt zeer stevig aan
  • Betaalbaar
  • Veelzijdig
  • Mooi design

Minpunten

• Ruis over de 3.5mm Jack uitgang
  • Batterijbesparingsmodus presteert opvallend slecht tov de normale modus

Sub-beoordelingen

De looks:
Het blijft een kwestie van smaak, maar qua design vind ik de laptop erg mooi. Dankzij het 14 inch scherm blijven de afmetingen en het gewicht binnen de perken, iets wat van een ultrabook natuurlijk sowieso wel te verwachten is. De klep is gemaakt van plastic maar heeft een metaal-look. Over het scherm en de bezel is een glasplaat heen gelegd. Het zwarte toetsenbord ligt in de aluminium bovenkant van de behuizing waarin ook een touchpad van dezelfde kleur als het aluminium te vinden is. Zelfs de onderkant heeft mooie vormen, maar is qua kleur en materiaal niet zo bijzonder als de rest van de laptop.

Hoe ver de details gaan blijkt ook uit de lader die is meegeleverd. Ook deze vind ik erg mooi, maar bovendien is hij klein en licht. Dit zorgt voor een aangenaam totaalgewicht, iets wat hem dus zeer mobiel maakt en dit was in combinatie met de op papier redelijk goede specs en een touch-screen de doorslaggevende factor om voor deze laptop te kiezen.

Eerste indruk:
De laptop voelt solide aan, het opstarten gaat snel (dankzij de 24 GB cache SSD lijkt mij) en het toetsenbord voelt goed aan. Wat meteen opvalt is dat het touchpad net niet helemaal vast zit waardoor er wat speling in zit als deze ingedrukt wordt. De speling is absoluut niet meer dan 100 micrometer, maar het is voor een laptop die verder tot in details kopt voor mij een opvallende en misschien (in de toekomst) vervelende slordigheid. Het toetsenbord typt naar mijn mening lekker (toetsen zijn net iets zwaarder dan het apple wireless keyboard, verder qua gevoel exact hetzelfde).

Het scherm:
Een middelmatig scherm dat nergens in uitblinkt. Voor gebruik binnenshuis is het prima te doen hoewel ik de resolutie eigenlijk te laag vindt voor deze tijd (1366*768). De kijkhoeken zijn voor een TN-paneel goed. Ik heb de laptop nog niet in zonlicht gebruikt, maar ik betwijfel dat dit een pretje is. Er zit immers een glasplaat voor het scherm. De implementatie van multi-touch is goed. Het scherm is responsief en registreerd in ieder geval 10 vingers, misschien meer maar ik heb er maar 10 dus kan dit niet makkelijk testen.

Aansluitingen:
Links: SD-lezer, 3.5mm jack audio mic input/stereo output, 2x USB 2.0, kensington lock.
Rechts(vlnr): USB 3.0, HDMI, VGA, Ethernet en power.

Alle aansluitingen voelen solide aan met kabels/thumb drives erin en zijn vrij van speling (zonder excessief kracht te zetten). De VGA aansluiting heb ik niet getest, maar dit lijkt mij eenzelfde verhaal. De ethernetpoort heeft een half klepje dat naar beneden gaat als de kabel erin gestoken wordt. Dit kan even wennen zijn, maar zorgt op gebied van design er voor dat alles er strak uit ziet.

Prestaties:
Met een ULV i7, 4gb ram en een caching SSD zijn de prestaties op papier goed voor een laptop onder de 1000 euro. Gezien mijn vorige laptop een snellere processor had die bovendien quadcore is ben ik wellicht niet de juiste persoon om dit te beoordelen maar voor aledaags gebruik voelt ie snel, maar niet supersnel aan.

Alle videocontent (tot 4k@50hz geprobeerd) speelt gewoon vloeiend af terwijl meerdere programma's open staan. Gamen doe ik niet, dus het gebrek aan grafische power merk ik niet zo gek veel van. Photoshop CS5 draait in ieder geval soepel, maar ik durf niet te zeggen of dit door de HD4000 komt.

De wifi downstream komt in de praktijk niet boven de 60 Mbps uit. Getest direct naast de linksys e4200 router. Upstream haalt niet meer dan 30.

Geluid:
De geluidskwaliteit via de jackaansluiting is slecht. Er is bij gebruik van een headphone namelijk een ruis hoorbaar over het gehele frequentiespectrum indien geen geluid afspeelt. Zonder de ruis was de kwaliteit goed tot uitstekend geweest. Aanradertje: koop/leen/huur een USB soundcard van bijvoorbeeld focusrite en laat je verbluffen door hoe goed geluid eigenlijk kan zijn.

Wel indrukwekkend zijn de ingebouwde speakertjes die het geluid heel zuiver vanaf de 200hz weergeven. Geen bassen dus, maar in een ultrabook is dat ook niet te doen.

NB Ik ben audio engineer dus wellicht iets te kritisch op gebied van geluid.

Koeling:
Op de "hoge prestaties" instelling hoorbaar maar niet storend. Wel wordt de laptop redelijk warm op deze instelling bij hoge CPU usage.
Op de Batterij besparende stand is de koeling bijna niet hoorbaar meer en bovendien de fan als ie al aan gaat nauwelijks hoorbaar.

Batterij:
Op batterij gaat de laptop rond de 2,5 a 3 uur mee op de hoge prestaties setting. Bij batterijsparing ongeveer het dubbele. In deze laaste stand is de wifisnelheid nog maar de helft en haperen films van hogere resoluties dan 720p.

Conclusie:
Een laptop die mooi in balans is. Windows 8 draait als een zonnetje en de modern UI draait nog beter (ja, ik was al tevreden over metro) met een touch screen.

• Audiotechnica Pro700MKII Headphone

Heb jij ook een Asus VivoBook S400CA-CA021H?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Reviews door de redactie

Ik heb deze laptop nu 1 1/2 maand in gebruik en kan mij goed vinden in dit review. Alleen heb ik een vervelend probleempje en dat is dat hij gemiddeld 1 keer per week op de meest onverwachte momenten spontaan afsluit. Het lijkt op een warmte probleem en ik dacht dat het te maken heeft met het feit dat ik hem altijd op schoot en met netvoeding (max. prestatie) gebruik waardoor de luchtcirculatie niet optimaal is. Maar vorige week gebeurde het ook terwijl de ventilatie opening in de bodem niet bedekt was. Ik heb geen idee of hier iets aan te doen is en houd mij aanbevolen voor tips.

Verder stond in de specificaties dat er een vrij geheugenslot op zou zitten, maar bij een bezoek aan Paradigit om te upgraden bleek dit niet zo te zijn. De medewerker vond 4 GB ruim voldoende, mss is dat wel zo, maar toch ;-)

Opvallend vind ik wel dat hij binnen 2 maanden al 150 Euro goedkoper wordt aangeboden...

M.v.g. Nederbelg.

P.S. In mijn commentaar stelde ik dat het geheugen niet te upgraden was omdat er geen vrij geheugenslot zou zijn. Dit werd mij verteld door de technicus bij PD, nadat hij +/- 10 minuten met de laptop naar achteren was verdwenen.

Vanmorgen heb ik hem maar eens zelf opengemaakt en er is wel degelijk een vrij geheugenslot! Het standaard geheugen zit op het mainboard gesoldeerd. In het vrije slot kan max. 4 GB er bij.

Dit minpuntje is nu dus omgezet in een groot minpunt voor PD!

Het spontaan uitvallen heeft zich nog een aantal keren herhaald, maar ik hoop het verholpen te hebben door het "koelingbeleid" aan te passen..

[Reactie gewijzigd door Nederbelg op 3 februari 2013 10:38]

Bedankt voor je reactie en vooral ook de update daarop. Goed om te weten dat het ram toch wel te upgraden is, ik vermoedde en hoopte al dat de paradigitmedewerker het niet helemaal bij het juiste eind had.

Ik heb zelf één vastloper gehad, maar sindsdien een biosupgrade gedaan. Nu heb ik de laptop nog niet zo lang dus er is niet met zekerheid te zeggen of dit probleem
a.) ook daadwerkelijk bij mij speelde en
b.) hiermee is opgelost.

De tips dan nu:
Test je RAM met een programma als Memtest x86+. Naar mijn beleving als (ex)TD-er bij een niet nader te noemen computerwinkel (Niet PD) komt meer dan de helft van alle vastlopers die niet door overhitting komen door slecht RAM.

Update het BIOS pas als het RAM in order blijkt te zijn.
Hij is vrij lastig te openen: 10 schroefjes verwijderen en dan romdom met een credit card de bodem "loswrikken". Mss had de PD tech daar de moed niet toe ;-) Of ze hadden dat geheugen sowieso niet op voorraad.

Het waren geen vastlopers maar een plotseling spontaan uitvallen. En dat was nog met alleen het ingesoldeerde geheugen. Sinds ik het geheugen heb uitgebreid én m.b.v. de Asus utility "Power4Gear Hybrid" het koelingbeleid veranderd heb van "actief" naar "passief" heb ik geen uitval meer gehad. Het geheugen draait nu ook op dual channel :-)

Dus eigenlijk geen problemen meer!

Ciao, Henk

[Reactie gewijzigd door Nederbelg op 7 februari 2013 07:42]

mogelijk had de PD tech zich vergist in de x202e reeks is het geheugen niet verwisselbaar.
Ik heb zelf maar lekker geschroefd en gewrikt. Er zit een ram-module in het mobo ingebakken met daarnaast nog een uitbreidingsslot.
Na het installeren van een 8gb ram module geeft windows 12gb bij mij aan, maar ik heb een S400CA-CA006H.

[Reactie gewijzigd door 2thomas op 17 november 2013 14:22]

Leuke review om te lezen! Ben trouwens ook wel fan van foto's ;)

Ik heb misschien wel iets om je geluid te verbeteren, of misschien heb je dat al uitgeprobeerd. Ik heb ongeveer dezelfde laptop als jou namelijk de Asus ViVoBook X202E-CT009H. Daar had ik ook last van een ruisje op de achtergrond met mijn Bose in Ear oordopjes. Ook kreeg ik alleen maar doffe bassen te horen.

Na een tip van iemand op tweakers heb ik een Realtek driver geinstalleerd i.p.v. een VIA driver. Geluid is nu vele malen beter en komt nu beter tot zijn recht. Zie link ik heb even een driver voor je opgezocht ;) Succes er mee! Laat maar weten of het verbetering brengt of niet.

Versie V6.0.1.6809
Realtek Audio Driver
113.84 (MBytes)

Realtek Audio Driver - Versie V6.0.1.6809
Kies voor Besturingsysteem - Windows 8 64 bits
Kies AUDIO (4)/vervolgens zoek je de naam "Realtek Audio Driver" en download deze driver

Let er wel op dat je de oude driver eerst verwijderd en een restart doet van je laptop.

Succes!

[Reactie gewijzigd door kapjamie op 5 februari 2013 16:18]

Fijn dat je de review leuk vindt om te lezen. Helaas is mijn spiegelreflex momenteel even niet bij mij, dus mijn volgende review (ik wil er natuurlijk veel meer doen) zal voorzien zijn van plaatjes ;) Bedankt voor de tip met de realtek drivers, helaas heeft dit niets opgelost, tenminste niet in mijn DAW. Ook onder linux (mint 14 KDE) en OS x (mountain lion, doorgeupgradet vanaf snow leopard) blijft de ruis in dit geval, zelfs de biosupgrade mocht niet baten.

Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBWebsites en communities