zonoskar

18 februari 2013 12:33, 6608 views

/edit: 18-02-2013: Hier en daar wat recht getrokken, en 'over mij' toegevoegd.

Zij die mijn review van de Lumia 820 hebben gelezen, hebben wellicht het stukje gelezen over het 2de pakje wat ik gekregen had van Nokia. Ditmaal kreeg ik het pakje slechts ter review en moest het weer terug. Het ging om een draadloze oplader van Nokia, de DT-900 in het rood.

Om maar met de deur in huis te vallen, de lader doet wat het moet doen, je telefoon opladen zonder gehannes met kabels. Het is wel een dure optie. Ik vind 60 euro voor een oplader nogal aan de prijs, en ook als je deze met andere Qi laders vergelijkt, blijft de Nokia duur. Laders van Zens zijn rond de 45 euro en de goedkoopste die ik gevonden heb is een van Philips voor 20 euro. Die heb ik dan ook zelf aangeschaft en ik zal de Nokia lader dan ook vaak vergelijken met die van Philips.

In de dozen
De Nokia lader komt in een soortgelijke doos als ook hun telefoons, een stevige blauwe doos met afbeeldingen van de verschillende kleuren van deze lader. De lader ligt net als de telefoons mooi verpakt in de doos, samen met de adapter en een rode kabel met 2 niet-standaard stekkers er aan. Nokia heeft gekozen voor 2.5mm stekkers in plaats van USB en micro-USB omdat deze adapter 12V geeft en er problemen kunnen ontstaan als je hier een normale USB kabel zou kunnen aansluiten. In het midden van de laadplaat zit een ring die iets hoger ligt dan de plaat zodat je je telefoon er op kan leggen zonder dat deze beschadigd. Deze ring lijkt onderdeel te zijn van de behuizing, maar is van zacht rubber, dit in tegenstelling tot de rest van de behuizing wat hard plastic is.

http://dl.dropbox.com/u/9378940/ChargerReview/_MG_3255.jpg http://dl.dropbox.com/u/9378940/ChargerReview/_MG_3257.jpg

http://dl.dropbox.com/u/9378940/ChargerReview/_MG_3256.jpg http://dl.dropbox.com/u/9378940/ChargerReview/_MG_3272.jpg

De Philips lader zit in een normale doos van dun karton waarin een aantal kartonnen deel-dozen zitten. Het geheel voelt een stuk minder luxe aan. De lader en adapter zitten los verpakt. Het valt meteen op dat de Philips lader een stuk groter is dan die van Nokia. Hij is flink groter dan de telefoon die er op komt te liggen, ook bij zo'n grote telefoon als de Lumia 920. De lader heeft een glanzend deel, waar het laad-indicatie lampje in zit en een mat stuk waar de telefoon moet liggen. Dit mat stuk is van een soort rubber gemaakt en is stroef, zo blijft de telefoon ook liggen als de lader onder een hoek staat.

http://dl.dropbox.com/u/9378940/ChargerReview/_MG_3281.jpg http://dl.dropbox.com/u/9378940/ChargerReview/_MG_3282.jpg

In gebruik
Beide laders zijn gemakkelijk in gebruik. De Philips heeft een kleine standaard waardoor de lader een beetje gekanteld kan worden. De Nokia lader heeft maar 1 stand; vlak. Beide laders hebben een lampje dat aangeeft dat er geladen wordt. Bij de Nokia is dit een klein wit lampje aan de voorkant, de Philips heeft een blauw lampje wat prominenter in zicht zit. Bij beide laders is het plaatsen van de telefoon zeer gemakkelijk. Je legt hem er gewoon op. Bij de Nokia moet dit redelijk recht zijn, je kunt de telefoon er niet in landscape op leggen. Bij de Philips maakt de oriŽntatie niet veel uit, de telefoon wordt altijd opgeladen.

http://dl.dropbox.com/u/9378940/ChargerReview/_MG_3267.jpg http://dl.dropbox.com/u/9378940/ChargerReview/_MG_3293.jpg

Onderscheiden
Beide laders doen wat ze moeten, je gooit je telefoon er op en hij wordt opgeladen. Als de telefoon vol is, stopt het laden. Om te kijken welke nou het beste is heb ik wat testjes verzonnen. Zo wou ik weten wat het stroomverbruik is als er geen telefoon op ligt. En ik wou weten hoe lang het duurt in vergelijking met een normale oplader om de telefoon op te laden.

Stroomverbruik
Het stroomverbruik heb ik gemeten met behulp van een in een stekkerdoos geÔntegreerde ampŤre meter. Zo kan ik de stroom meten die de laders gebruiken aan de 220V kant, dus inclusief alle verliezen in de adapter. Dit omdat ik dan een meer nauwkeurige meting kan doen aangezien de meeste energie meters geen kleine stromen kunnen meten. Hieronder staat een tabel met de stroom bij idle, en opladen voor de Nokia, Philips en een normale Nokia oplader.

Nokia draadloos lader DT-900Philips Qi laderNokia Lumia 920 laderSamsung lader
Idle verbruik 0.5-1.2 mA 1.2-3.5 mA 0.15 mA0.2 mA
Verbuik tijdens opladen 24 mA 26 mA 20 mA19 mA

Het verbruik in idle mode is een beetje vreemd. Elke 4-5 seconde springt het verbruik even omhoog. Dit komt waarschijnlijk doordat de lader elke paar seconden even kijkt of er een telefoon op ligt. Zie het filmpje. Wel vreemd is dat de telefoon binnen die 3-4 seconden gedetecteerd wordt als je deze op de lader legt.

Het stroomverbruik bij idle is toch wel een beetje hoog in vergelijking met een gewone adapter. Zowel de Nokia als de Philips verbruiken meer dan de bij de Lumia 920 meegeleverde adapter. De Philips lader maakt het daarbij helemaal bont.

Opladen
Om het opladen te monitoren heb ik gebruik gemaakt van de app 'Battery Level for WP8'. Deze app houdt in intervallen van ca. 30min bij hoeveel % de accu vol is. Ik vond dit handiger dan 2-3 uur naast de telefoon te gaan staan met een stopwatch. Aan de hand van de hellingshoek van de grafiek kun je afleiden wat de laadsnelheid is.

De blauwe lijn is met de Nokia draadloze oplader DT-900.
De Rode lijn is met de Philips Qi lader.
De groene lijn is met de normale Nokia 920 lader.

Verder heb ik gekeken op welke afstand het laden nog werkte. Daarvoor heb ik een paar boeken uitgezocht met verschillende diktes en deze tussen de telefoon en lader gelegd.
0mm5mm9mm12mm20mm
Nokia draadloos lader DT-900 24 mA 25 mA idle-27 mAaan/uit mAaan/uit mA
Philips Qi lader 26 mA 31 mA idle - -

Als het laden werkte, heb ik de stroom genoteerd. In het geval van de Philips lader waar idle staat, daar gedroeg de lader zich alsof er geen telefoon op lag, maar de telefoon registreerde wel een laadstroom. In het geval van de Nokia lader waar aan/uit staat, daar ging de telefoon steeds wel/niet laden. Bij de Nokia op 9mm afstand schommelde de stroom die de lader nodig had tussen de idle stroom (1-2mA en 27mA. Het lijkt er dus op dat de maximale afstand waarbij het laden nog goed werkt zeker onder de 9mm ligt. Niet echt en grote afstand.

De Nokia lader is ca 20% langzamer dan de normale adapter. Wat opvallend is is dat de Philips lader nagenoeg even snel oplaadt dan een normale oplader. Dit vertaalt zich wel in een hele warme telefoon. Die komt flink warmer van de Philips oplader als wanneer deze met de Nokia opgeladen is. Dit is ook niet gek, als je net zo snel kunt opladen, maar wel 20-30% meer stroom trekt, dan moet er ergens wat warmte ontstaan. Dus beide draadloze opladers hebben meer stroom nodig om de telefoon op te laden.

Bottomline
Draadloos opladen is handig, maar het kost wel wat meer stroom dan normaal opladen. Vooral het idle verbruik viel mij enorm tegen, zeker als je de claims van de Qi consortium moet geloven. Daar wordt geclaimd dat het idle verbruik bijna nihil is. Dat is zeker bij deze 2 opladers niet het geval. De Philips verbruikt daarbij flink veel vermogen. Het is overigens wel zo laag dat een normale energiemeter dit niet zal meten.

Over mij
Ik ben al 17 jaar werkzaam in de IT als Software Engineer bij AltenPTS, de embedded business tak van Alten. Dagelijks hou ik me dus bezig met het schrijven van software voor embedded apparaten. VariŽrend van videorecorders tot high-tech productie apparatuur. Voor mijn hobby schrijf ik mobiele apps, fotografeer ik mijn katten en fiets ik met mijn MTB door de bossen.

Pluspunten

• Gebruiksgemak.
  • Design.

Minpunten

• Laden duurt wat langer.
  • Stroom gebruik bij niet laden is hoger dan verwacht.
Algemene beoordeling Score: 4