Terug naar Reviews

Corsair Vengeance 1500 Review

Door Koekiemonsterr 31 januari 2013, 3.897 views

Productreview volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig.

Pluspunten

• Draagcomfort
  • Bouwkwaliteit
  • Uitstekende geluidskwaliteit, ook bij films en muziek
  • Goede, immersieve surround ervaring
  • Goede noise-cancelling microfoon
  • Geen onboard of PCIe geluidskaart nodig

Minpunten

• Surround instelbaarheid had makkelijker gekund
  • De drivers + control panel werken, maar hebben bugs en zijn niet heel duidelijk
  • Corsair support in de vorm van bijvoorbeeld een (online) manual ontbreekt
  • Volume control had beter gekund
  • In surround-modus klinken de klikgeluiden in Windows irritant
  • De zachte, stoffen kussentjes van de earpads worden snel vies
  • Misschien net te weinig bass voor de echte bass-liefhebbers

Sub-beoordelingen

Features Score: 3
Opnamekwaliteit Score: 4

Waarom een headset?
De reden voor de aanschaf van een headset, is dat ik recent een nieuwe PC in elkaar heb gezet, waarbij er voor speakers is eigenlijk geen plek is. Een headset aanschaffen lag dus voor de hand, temeer omdat ik met enige regelmaat met een maat Battlefield 3 speel, waarbij we ook altijd voice communicatie gebruiken. Ik zal ook hier en daar naar Battlefield 3 verwijzen; deze headset is ook voornamelijk op games gericht.

Referentiekader
Deze review is overigens geen echte review in de strikte zin van het woord, aangezien ik eigenlijk geen goed referentiekader heb. Ik heb geen ervaring met vergelijkbare (surround) headsets. Al jarenlang gebruik ik de relatief oude Sennheiser PC150, maar deze kun je eigenlijk niet heel goed met de Vengeance 1500 vergelijken. Daarnaast heb ik ervaring met Philips SPA5300 2.1 Speakers. Prima dingen, maar uiteraard ook geen optimaal vergelijkingsmateriaal.

Waarom de Vengeance 1500?
De keuze voor de Corsair Vengeance 1500 kwam tot stand na het bestuderen van menig online review. De Vengeance 1500 is vaak gerecenseerd, en kreeg eigenlijk uitsluitend lovende kritieken. Daar komt bij dat ie relatief goedkoop is. Concurrenten als de Logitech G35 en zeker de Razer Megalodon zijn beduidend duurder.

Verpakking
De headset komt in een doos die er qua vorm heel goed in slaagt om zoveel mogelijk bescherming te bieden aan de headset. Behalve de headset zelf zit er verder niets in de doos. Geen driver cd, geen quick start guide/manual, etc. Dus ook geen bescherm-etuis o.i.d. om de headset in mee te nemen. Het ontbreken van dergelijke accessoires zal niemand van wakker liggen; het drukt de prijs en de drivers zijn toch online te vinden. Echter, iets van een klein boekje met instructies over de werking van de headset en met name de drivers had niet misstaan, maar daarover later meer.

Belangrijkste features

7.1 surround
Deze headset staat te boek als een 7.1 virtual surround headset. Deze headset kan dus een 5.1 of 7.1 ervaring bieden, en is dus niet alleen een 2.1 stereo headset.

USB-aansluiting
Misschien wel de belangrijkste feature is de USB-aansluiting. Hij kan dus niet worden aangesloten op andere geluidsapparaten met een 3.5mm jack. Maar nog belangrijker dan die constatering, is dat deze headset alle onboard motherboard of /PCIe geluidskaarten bypasst. Je hebt dus niets aan een aparte PCIe geluidskaart; de headset heeft zijn eigen aparte audio output device. Ik vind dat een voordeel, maar bezitters met een (dure) PCIe geluidskaart kunnen deze headset dus beter links laten liggen.

Gesloten design
De earpads sluiten je oren volledig af. Mijn Sennheiser PC150 heeft kleinere earpads die als het ware op je oren drukken, maar de Vengeance 1500 heeft grotere earpads die je oren helemaal insluiten en op je hoofd en nek rusten. Dit blokkeert gelukkig niet al het omgevingsgeluid; de deurbel is nog gewoon hoorbaar maar het stoort veel minder. Ook het geraas van mijn Radeon 7870 Jokercard, die op volle kracht ietwat luidruchtiger is dan vergelijkbare videokaarten, valt vrijwel niet op door het gesloten design van de headset. Ideaal.

50mm drivers - virtual surround
De headset heeft twee grote 50mm drivers (=speakers) en dat schijnt in de praktijk een aantal voordelen op te leveren. Andere surround headsets werken nog wel eens met meer dan twee drivers per earpad, maar dan zijn ze per stuk kleiner, bijvoorbeeld 30mm. Dat schijnt het geluid ietwat te kunnen vervormen. De twee 50mm drivers moeten dat tegengaan en dat zou de zuiverheid dus ten goede komen, zeker bij muziek waar surround redelijk overbodig is.

De keuze voor twee 50mm drivers, dus één per earpad, betekent dat de Vengeance 1500 virtual surround heeft; andere headsets met méér dan één driver per earpad geven een 'true surround' ervaring. Al is niet zo gezegd welke van deze twee richtingen de betere is.

Noise cancelling mic
Zoals een degelijke microfoon betaamt, worden omgevingsgeluiden weggefilterd bij gebruik van de microfoon. Werkt mijns inziens prima. De microfoon is omhoog te draaien als je er geen gebruik van maakt, al kun je hem helaas niet volledig omhoog draaien zodat ie in lijn met de hoofdband staat. Desalniettemin heb je er omhoog gedraaid geen last van. De microfoon is buigbaar zodat ie nog beter gepositioneerd kan worden bij gebruik.

Volume control
De volume control zit op een vaste plek aan de kabel, pakweg een centimeter of 40 onder de headset. De control heeft twee aparte knoppen om het volume mee te regelen en een mute knop voor de mic. Leuk effect is dat de twee volume knoppen rondom standaard blauw verlicht zijn, en rood oplichten als je de mic mute. Persoonlijk had ik voor het volume liever een soort draaiknop gehad zodat je heel gelijkmatig en precies het volume kan regelen. Nu is een enkele druk op de + knop nauwelijks genoeg om het volume echt op te krikken. De remedie is de + knop ingedrukt houden, maar dan schiet het volume weer net te hard omhoog. Hier ben je zo aan gewend, maar had iets beter gekund. Overigens wordt de volume control ietwat warm bij gebruik.

Bouwkwaliteit & Comfort

Bouwkwaliteit
De headset is nu een week of twee in gebruik, dus over de duurzaamheid kan ik nog weinig zeggen, maar de bouwkwaliteit lijkt dik in orde. Daarnaast ziet hij er met dat metaal zeer 'premium' uit. Hij voelt stevig en solide aan. De kabel heeft een nette 'sleeve', zoals je dat vaker ziet tegenwoordig. Het heeft iets weg van een dikke schoenveter, en komt de bescherming van de kabel zeer ten goede. De kabel is overigens een meter of drie lang, ruim voldoende.

Comfort
Dit is waarschijnlijk één van dé verkoopargumenten van de Vengeance 1500. Het ding kan versteld worden zodat ie mooi op maat te maken is en zowel op grote als kleinere hoofden goed zit. De earpads kun je los van de band behoorlijk ver draaien, wat ook het comfort ten goede komt. De bovenkant van de band heeft een zacht, foam-achtig rubber dat heel goed aanvoelt.

De earpads hebben ronde, zachte, stoffen kussentjes die je oren dus omsluiten en op je hoofd en nek rusten. Dat spul trekt natuurlijk wel stof aan, maar het zit zeer comfortabel. Je voelt wel enige druk rondom je oren als je de headset opzet, maar dat wordt als snel wat minder en ik vind hem dan ook zeer goed bruikbaar voor langere sessies.

Kleine opmerking voor LAN-sessies. Tijdens een LAN was ik altijd gewend mijn Sennheiser PC150 even om mijn nek te hangen bij een pauze of iets dergelijks. Dat is bij de Vengeance 1500 niet heel comfortabel, omdat ie dan ietwat strak om je nek zit waardoor je je hoofd niet heel goed meer naar links of rechts kan draaien. Ook zit ie bij je strottenhoofd een beetje te duwen.

Drivers en Corsair control panel
Hieronder zal ik in detail het belangrijkste van de software bespreken dat invloed heeft op de geluidservaring, maar de bottom line is: mits goed ingesteld (en dat vergt helaas wel meer dan één druk op de knop), biedt de Vengeance 1500 een uitstekende geluidservaring met een goede surround belevenis.

Voordat de headset goed functioneert en ingeplugd kan worden, moeten de drivers geïnstalleerd worden. De drivers bieden je een bescheiden Corsair control panel waar je het e.e.a. kan instellen.

Links in het control panel zien we de bekende schuifjes voor volume, balans en daaronder de belangrijke equalizer die zeker de moeite waard is om mee te experimenteren. Een aantal vooraf ingestelde equalizer profiles zijn beschikbaar, zoals Music+Bass en FPS Gaming, maar je kan ook zelf naar hartenlust profielen toevoegen.

Tot zover spreekt alles voor zich, maar dan komt de rechterkant van de control panel. Hier heeft Corsair steken laten vallen. De drie knoppen staan voor Bypass, Dolby Headphone en 7.1 Virtual Speaker Shifter. In eerste instantie dacht ik dat Bypass stond voor stereo modus (2.1), Dolby Headphone voor 5.1 en de Virtual Speaker Shifter voor 7.1 geluid. Ik dus op 7.1 Virtual Speaker Shifter geklikt, Battlefield 3 opgestart....teleurstelling! Klinkt ietwat dof en surround was nauwelijks aanwezig.

Een degelijke uitleg/handleiding, al dan niet online, had me deze teleurstelling en verwarring kunnen besparen. Je moet redelijk wat fora en comments afstruinen om te snappen hoe je de headset goed kan instellen en wat alles precies betekent.

Bypass blijkt inderdaad een stereo 2.1 modus te zijn, die met name voor Windows, muziek en Skype ideaal is. Zet je de headset in 7.1, dan klinken de bekende klik-geluidjes in Windows bij het openen van een map heel dof, vervormd, en ietwat krakerig. Dat is lichtelijk irritant, want 7.1 is de way to go voor gamen en je wilt niet iedere keer van modus switchen, temeer omdat dit bij de Vengeance 1500 niet met één druk op de knop gaat.

Dolby Headphone staat niet perse voor 5.1 surround (kan ook voor 7.1), maar is een techniek waarmee je het surround geluid in drie verschillende settings kan zetten: Studio (heel dichtbij rondom je), Cinema (al wat verder om je heen) en Hall (nog ruimtelijker en verder weg). In feite creërt het iets van een echo effect, dat je de indruk moet geven alsof je met een echte fysieke surround speaker set werkt. Dolby Headphone probeert het surround sound te laten klinken alsof het van buiten de earpads komt.
Persoonlijk vind ik dit effect net te artificieel klinken, net niet natuurlijk. Het klinkt soms net iets teveel 'ingeblikt'. Maar dit is heel persoonlijk uiteraard.

7.1 Virtual Speaker Shifter lijkt niet echt te werken, en werkt vreemd genoeg niet in combinatie met Dolby Headphone. Een officiële reviewer constateerde dat deze optie in feite broken is. Deze shifter modus geeft je de mogelijkheid de positie en het volume van de virtuele speakers om je heen in te stellen naar je eigen voorkeur. Dat zou in theorie een ideale manier zijn om het helemaal naar persoonlijke voorkeuren in te stellen. Echter, daarvoor zullen we waarschijnlijk moeten wachten op v1.2 van de drivers, en die zijn nog in geen velden of wegen te bekennen.

Windows instellingen
Gek genoeg schijnt de oudere v1.0 van de Corsair drivers (die eigenlijk bedoeld zijn voor de voorganger van de Vengeance 1500, te weten de HS1) wél de optie te bieden om los van Windows in de control panel met een druk op de knop te switchen van 2.1, naar 5.1 of 7.1. Dit heb ik nog niet geprobeerd, maar het is merkwaardig dat deze functionaliteit niet in de eigenlijke drivers voor de Vengeance 1500 zit.

In feite heb je de Corsair drivers steeds nodig in combinatie met de Windows instellingen. Je kunt in de control panel van Corsair nergens de headset op 2.1, 5.1 of 7.1 configureren. Dat moet in Windows. Onder 'playback devices' zie je de Corsair headset staan. Rechtermuisknop en 'Configure Speakers' is nodig om de 2.1, 5.1 of 7.1 in te stellen. Even een paar keer doorklikken en dan is de headset op de juiste manier geconfigureerd. Als je de headset in de control panel op bypass zet maar in Windows op 7.1 configureert, krijg je gewoon de 7.1 surround ervaring. De control panel lijkt daarmee, op de equalizer na, ietwat overbodig. Toch klinkt het geluid een stuk minder zonder het control panel.

Tevens moet in Windows bij de eigenschappen de Vengeance 1500 op 24-bit 96.000 Hz gezet worden, wat een betere geluidskwaliteit oplevert.

Het had Corsair gesierd als ze dit soort specifieke info betreffende de instellingen ergens had gepubliceerd.

Geluidservaring - Gaming (surround)
Als alles juist is ingesteld, als de 7.1 surround is ingeschakeld en je start Battlefield 3 op, dan is de enige teleurstelling de gedachte waarom ik deze headset niet eerder heb aangeschaft. Het klinkt zeer goed. Scherp, helder, geen gekraak of ruis. En ook de hoge tonen komen heel helder over, wat bijvoorbeeld goed te horen is als je als Medic met je defibrillator een teamgenoot weer tot leven wekt.

Bass
Voor sommigen zal de hoeveelheid bass ietwat tegenvallen. Corsair heeft ervoor gekozen de nadruk te leggen op de middentonen. De lagere tonen en de bass zijn dus in vergelijking met sommige andere headsets iets minder sterk vertegenwoordigd. Dat zal voor sommigen een afknapper zijn, en zo had ik er waarschijnlijk ook over gedacht, maar de bass is voldoende krachtig aanwezig en met de equalizer valt dit nog wel wat te versterken.

Corsair heeft deze nadruk op de middentonen zo gekozen omdat op deze manier langere gamesessies ook nog goed, prettig en rustig aanhoren en klinken. En ik geef ze daarin gelijk. Met de Vengeance 1500 hoor je in Battlefield 3 ontzettend veel geluiden om je heen, meer dan ik voorheen met mijn Philips 2.1 speakerset gewend was. In die prachtige kakofonie van explosies, voetstappen, geweervuur, tankmotoren, helikopters en jets, zou teveel bass op den duur simpelweg vermoeiend worden.

Maar denk vooral niet dat de bass te mager is. Explosies klinken krachtig met voldoende 'oomf', om het in goed Nederlands te zeggen. Maar bijvoorbeeld ook het schieten met een assault rifle maakt veel indruk; schoten voelen krachtiger en maken meer indruk. Dit is zeker zo bij de machine guns. En zelfs het vuren met de G18 (een pistool met een volautomatische hoge vuursnelheid), wat ik op mijn Philips 2.1 set altijd wat 'klikkerig' vond klinken, klinkt nu veel steviger. Het maakt schieten domweg leuker.

Surround ervaring
Surround wordt nog wel eens gepresenteerd als een 'game changer'. Doordat je nu ineens geluiden veel preciezer positioneel kan plaatsen, heb je een voorsprong op de tegenstander en ga je beter presteren.

Dat blijkt in ieder geval grotendeels een illusie. Bij een echte 5.1 of 7.1 surround speaker set is dit effect beter, maar op de Vengeance 1500 kan ik niet zeggen dat je ineens veel beter gaat spelen omdat je elke vijand die je van de zijkant of van achteren besluipt al van mijlenver hoort aankomen. Dat heeft ook een andere reden: Battlefield 3 (ingame instellingen: 'War Tapes' on en 'Enhanced Stereo' off) is een FPS die ongeëvenaarde geluidseffecten heeft. Je hoort zo ontzettend veel geluiden (ook op de veel grotere maps waarbij je je niet altijd in het midden van actie bevindt) dat de voetstappen van een vijandige backstabber lang niet altijd opvallen...tot het te laat is.

Maar, soms hoor je de vijandige voetstappen wel op tijd en dan kun je daar bijtijds op anticiperen. Dat geeft veel voldoening. Feit is, de surround ervaring (5.1 of 7.1 vind ik persoonlijk geen groot verschil) is heel bevredigend. Je hoort niet altijd precies of bijvoorbeeld die mortier nou achter je wordt afgeschoten of links van je, maar toch kun je vaak redelijk precies aan de hand van het geluid bepalen waar iets gebeurt.

De surround ervaring is vooral van toegevoegde waarde voor de immersieve waarde. Je hebt echt het idee dat je je ineens middenin de actie bevindt. Als een helikopter over je heen vliegt, hoor je duidelijk dat het geluid van de heli van voren naar achteren gaat. En als je dan snel 180 graden draait, zodat je weer kijkt naar de zojuist overgevlogen heli, dan hoor je tijdens het draaien heel duidelijk het typerende heli geluid meedraaien. Dat is erg mooi. Niet perse bijster nuttig, maar wel indrukwekkend.

Geluidservaring - films en muziek
Ook voor dvd's en muziekbestanden is deze headset prima geschikt.

Als je een film kijkt, moet je wel de headset op 5.1 configureren en het control panel op Dolby Headphone hebben staan, anders is de surround ervaring niet heel denderend. Op dat moment licht het Dolby Pro Logic IIx logo op. Ook dat is weer zoiets waarvan je in het begin niet weet wat dat nou weer voorstelt, maar deze functionaliteit zorgt ervoor dat geluiden met 2 tot 6 kanalen worden opgemixt naar 7.1. En dat geeft ook bij het kijken naar films een mooie surround ervaring.

Muziek luistert het beste in 2.1 modus of 5.1. Het klinkt heel helder en scherp.

In de inleiding stipte ik het al even aan. De Vengeance 1500 is voor pakweg 70 euro te koop en dat is voor een 7.1 surround headset relatief goedkoop. Concurrenten zijn vaak duurder, en bieden naar verluid geen betere geluidservaring.

De Corsair Vengeance 1500 is een uitstekende 7.1 surround headset. Met name voor gaming is ie zeer geschikt, maar ook voor muziek en films is de geluidservaring heel goed. De bass is niet supersterk aanwezig, maar voor gaming is dat juist een goede keuze, en anders biedt de equalizer nog wel enige soelaas. Het geluid is vol, scherp, zuiver en ook hoge tonen zijn helder aanwezig. De 5.1 of 7.1 ervaring is overtuigend genoeg, en geeft je vooral het idee midden in het slagveld te staan, waardoor het spelen simpelweg nog indrukwekkender en leuker wordt. En dan heb je ook nog een headset die heel comfortabel is en een goede microfoon heeft. En het prijskaartje van 70 euro is in vergelijking met andere 7.1 headsets heel aantrekkelijk.

Uiteraard zijn er ook minpunten. De drivers werken niet optimaal en de bijbehorende Corsair control panel had qua functionaliteit en duidelijkheid stukken beter gekund. De ondersteuning van Corsair laat hier te wensen over. In plaats van één druk op de knop, moet je in Windows door een paar schermen heen klikken om de juiste 2.1, 5.1 of 7.1 ervaring te krijgen. De volume control had een betere volumeregelaar kunnen hebben en waarom ie in surround modus steeds zo'n raar krakend geluid maakt in Windows als je een map opent, is me een raadsel.

Dit alles valt echter in het niet bij hetgeen waar het echt om gaat: het geluid. Dat is zeer overtuigend en de 7.1 ervaring is prima. De Corsair Vengeance 1500 vergt wel enig uitzoekwerk om de geluidservaring te optimaliseren, maar je krijgt daar dermate goede prestaties voor terug, dat hij zijn geld meer dan waard is.

Heb jij ook een Corsair Vengeance 1500?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Populair: Desktops Vliegtuig Luchtvaart Crash Smartphones Laptops Apple Games Besturingssystemen Rusland

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013