Samsung NP900X3C-A05NL Review

Door Roytoch 29 januari 2013, 4.562 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Gewicht en afmetingen
  • Uiterlijk en bouwkwaliteit
  • Prijs voor dit model/type

Minpunten

• Schermresolutie had Full-HD mogen zijn
  • Vrij standaard prestaties

Sub-beoordelingen

Ergens vorig jaar kwamen ze eindelijk vol op; de ultrabookjes. Dunne en lichte laptops, waar een DVD-brander, plastic constructie en groot scherm - en eerlijk gezegd ook wel wat ruwe prestaties - werden geloosd om tot een behoorlijke gewichts- en omvangsreductie te komen.

Inmiddels zijn we een tijdje verder en zijn we de wat minder goed uitgewerkte laptops uit de begintijd kwijt. Het landschap is nu vrij duidelijk aan het worden: lower-end vanaf zo'n 650-700 euro vinden we bijvoorbeeld Toshiba met de U940-serie, HP met zijn Envy Ultrabook en Samsung met de Series 5. Gaan we hoger, feitelijk in het duizendeuroplus-segment, zien we HP met de Spectre, Asus met de UX31/32 en Samsung met de Series 9. Wetende dat er zoveel aanbod is, en dat de specificaties op papier grof gezegd identiek zijn (een core i5 mobiele processor, een intel HD4000 en een SSD-schijf), vraag je je af waar je de keuze nog op moet baseren.

Heel eenvoudig gezegd is de keuze voor een groot deel te baseren op specificaties buiten ruwe snelheid: gewicht, dikte, schermkwaliteit en accuduur alsmede bouwkwaliteit gaan meespelen. Beetje achtergrond: sinds september 2009 heb ik een MacBook Pro 13", een Core2duo dus. Waar hij gevoelsmatig wel wat snelheid heeft verloren maken de inmiddels toegevoegde SSD en de draagbaarheid een hoop goed. Ik reis nogal veel, dus een draagbare laptop met minstens 3 uur accutijd is dan wel gewenst.

Dus, de Samsung NP900X3C-A05NL. Een laptop uit de Series 9 van Samsung, wat voor dat merk de topserie is (na 5 - entrylevel ultrabooks - en 7 - wat dikkere laptops die wat meer prestatiegericht zijn). Binnen die serie de i5-variant. Ten eerste omdat ik van een Core2duo afkom, al mijn werk daar nog zeer prima op kan doen, en een i5 dus meer dan genoeg is voor mij, daarnaast omdat prijsverschil en verschil in accutijd ook meespelen. Zeker omdat deze laptop met 150 euro cashback vanuit Samsung komt - wat in combinatie met de prijs van 1149 die ik ervoor heb betaald tot een eindprijs van 999 euro komt. Dit bedrag valt binnen het budget dat ik wou uitgeven, en biedt specs die ik zocht. Wat krijg je voor die 999 euro?

• Een core i5 processor (i5 3317u) met onboard HD4000 videokaart
  • Een 128GB SSD, en 4GB ram
  • Een 13,3 inch scherm met 1600x900 resolutie (beter dan de vaak geziene 1366x768 dus)
  • Een (subjectief) bijzonder mooie en stevige behuizing, met (objectief) een laag gewicht, dun profiel en opvallend dunne beeldschermbezel.
Dus, op het oog een leuk lijstje. Maar... hoe is'ie in het echt?

De laptop komt in een witte, weinig inspirerende, doos. Een afbeelding van de laptop en een speclijstje, meer is het niet. Maar als die doos opengaat wordt de werkelijke verpakking zichtbaar: een luxe voelende en lijkende zwarte doos van stevig karton, met in het zilver de merk-, serie- en modelnaam. Mijn telefoon, een Samsung Galaxy S2, zat in dezelfde stijl verpakking, dus Samsung heeft hier een soort huisstijl die ze blijkbaar al een tijdje gebruiken. Ziet er mooi uit.

Na het weghalen van het deksel zien we direct de bovenzijde van de laptop met beschermende folie, met rechts de ruimte voor de verlengkabel van de adapter. Onder de laptop dan vinden we de adapter zelf, de handleidingen en garantiepapieren, en een verloopkabel micro-usb naar rj45 (netwerkkabel dus, welke overigens gewoon met 60-70 MB/sec bestanden van mijn NAS trekt, dus Gigabit).

http://www.happypanda.nl/tweakers/samsung9/thumbs/box-1.jpg http://www.happypanda.nl/tweakers/samsung9/thumbs/box-2.jpg

De laptop uit de verpakking nemende valt 1 ding in het bijzonder op: het absurd lage gewicht. Zeker vergeleken met mijn toch wat zwaardere MacBook voelt de laptop absurd licht aan. Vervolgens merk je hoe dun het ding eigenlijk is, een indruk die nog verder versterkt word door de randen die naar de zijkant toe wat minder hoog worden (zie het verschil in dikte tussen het deel waar de poorten zitten versus het middenstuk waar het toetsenbord zit - ze zijn toch echt even dik).

Als je het hebt over bouwkwaliteit en robuustheid heb je het over eigenschappen die heel belangrijk zijn voor een laptop die veel on the go gebruikt wordt - dit is voor mij heel belangrijk. Ik heb meerdere laptops bekeken voor ik op deze uitkwam, en bij elke had ik toch het idee dat bouwkwaliteit niet helemaal on par was met de prijs (HP bijvoorbeeld gebruikt naar mijn idee niet de topmaterialen die je mag verwachten). Laptops als deze maar ook de Asus Zenbooks ontstijgen de middelmaat behoorlijk, iets wat te zien en te voelen is. De laptop is donker van uiterlijk, met een antracietzwarte kleur met een hint van heel donkerblauw. In combinatie met het zwarte toetsenbord, de zilverkleurige rand om de zijkant en het scherm dat door de kleine bezel groter lijkt dan hij is, is het een laptop die voelt als de topklasse laptop die hij wil zijn.

Waar de laptop in de basis van metaal lijkt te zijn is het scharnierdeel van plastic. In principe zonde, maar ik kan me voorstellen dat de vormen en constructie die daar nodig zijn inhouden dat metaal niet zou werken. Prima, ik ben niet anti-plastic als het voordelen biedt. Wel vind ik de scharnieren eng dun, iets wat bij mij meteen beelden oproept van Acers met losliggende schermen en gekraakte scharnieren - maar in de praktijk is de constructie stevig. Er zit weinig speling in, wat in combinatie met het gebrek aan flex/buiging in het scherm-deel leidt tot een goede kwaliteitsindruk.

Belangrijkste is, eigenlijk, dat je niet het gevoel hebt dat er compromissen zijn gedaan in stevigheid om de dunheid te bereiken. De laptop voelt alsof je er een honkbal mee weg zou kunnen meppen (hoewel ik afraad het daadwerkelijk te doen). De stevigheid en het gebrek aan buiging geven vertrouwen.

http://www.happypanda.nl/tweakers/samsung9/thumbs/laptop-1.jpg http://www.happypanda.nl/tweakers/samsung9/thumbs/laptop-2.jpg http://www.happypanda.nl/tweakers/samsung9/thumbs/laptop-3.jpg http://www.happypanda.nl/tweakers/samsung9/thumbs/laptop-4.jpg

De featureset is op te delen in een paar dingen. Ten eerste de poorten, ten tweede de software en ten derde de input. Aangaande de poorten heeft de laptop iets aparts: er zitten 2 usb-poorten in en verder een zwikje poorten die ik nog niet eerder heb gezien. Kijkende naar de linkerzijde zien we eerst een powerjack. Dit is voor een normale plug, dus geen magnetische gekkigheid zoals bij de nieuwere Lenovo's en de Macbooks. Dit vind ik een gemiste kans - het risico dat een onvoorzichtige voorbijganger je laptop aan de kabel een slinger geeft is een stuk groter, iets wat ik eigenlijk wel anders had willen zien in wat toch het topmodel is.

Ten tweede zien we de voornoemde usbpoort (3.0 natuurlijk), een micro-hdmi poort om een extern scherm aan te kunnen sluiten, en een microusb-ingang (!) om het verloopje voor de netwerkaansluiting aan te kunnen sluiten. [[netwerksnelheid!?]]. Aan de rechterzijde zien we een usb 2.0 poort, een headphone-jack (welke 'telefoon-stijl' ook een in/uit gecombineerde audiokabel kan hebben), een tweede micro-usb en een gaatje waarachter de microfoon zich bevindt. Ook zit er in de onderzijde/zijkant nog een cardreader voor een SD-kaart.

Het nadeel van deze setup vind ik dat de usb poorten aan 2 zijden van de laptop zitten. Ik ben van mijn Macbook gewend dat er 1 'vieze' kant is waar alle kabels uithangen en dat de andere kant clean is, dat is hier niet het geval. In de praktijk blijkt dit nadeel nihil - on the road gebruik ik alleen de audiojack, thuis is vrij veel draadloos - internet, muis/toetsenbord, audio (bluetooth naar receiver), ze zijn allemaal zonder touwtjes. De power daargelaten natuurlijk, die blijft nodig.

Het aanbod aan poorten, en de manier waarop ze er zijn (geen vga of hdmi maar microhdmi, verloopje voor netwerk) zal sommigen tegen het hoofd stoten. Ik snap dat, maar ben a) gewend van mijn Macbook dat een verloopje soms nodig is, en b) laten we wel zijn, de vorm en dunheid van deze laptop was niet echt mogelijk geweest met een fullsize rj45-poort en een vga-uitgang. Ik wil hier dan ook geen minpunten voor geven - het hoort mijns inziens bij de laptop en is redelijkerwijs niet heel anders te doen.

Een speciale vermelding krijgen de speakers. Deze bevinden zich onderaan de laptop op de voorste hoeken, en geven een bijzonder goed geluid. Het zijn geen speakers waarmee je een huisfeestje op gaat luisteren, maar voor casual video en muziekgebruik zijn ze erg geschikt. Ik heb redelijk watvergelijkingsmateriaal, en deze behoren qua geluidskwaliteit tot de beste laptopspeakers die ik ooit gehoord heb. Ook op wat hoger volume vertekent het geluid niet.

http://www.happypanda.nl/tweakers/samsung9/thumbs/profil-1.jpg http://www.happypanda.nl/tweakers/samsung9/thumbs/profil-2.jpg http://www.happypanda.nl/tweakers/samsung9/thumbs/profil-3.jpg http://www.happypanda.nl/tweakers/samsung9/thumbs/profil-4.jpg

Om die maar even uit de weg te hebben: de webcam is prima, maar ik heb geen collega's in verre landen of vriendinnetjes met dubieuze internet-activiteiten. Ik zal hem dus niet veel gebruiken. Hij zit in ieder geval niet in te weg, boven het scherm, en valt niet op. Prima.

Het toetsenbord dan, die gebruik ik wel. Onder andere om deze hele review te tikken. En waar ik in de eerste 2 minuten nog even moest wennen aan de geringe travel - de dunheid van het toetsenbord zorgt ervoor dat je weinig afstand hoeft af te leggen, wat me in het begin spelfouten liet maken - ben ik er nu al behoorlijk aan gewend en vind ik het toetsenbord fijn typen. De paar millimeter afstand tussen elke toets zorgt ervoor dat je op een gegeven moment echt bijzonder snel kunt typen. Daarnaast is de grootte van het toetsenbord prettig, is de indeling gewoon US International en bevatten de wifi, caps/function lock knoppen en mute knop led-indicators, wat bijzonder prettig en handig is. Bovendien beschikt het toetsenbord over een prettige groen-witte achtergrondverlichting. Behalve dat het er bijzonder mooi uitziet was ik ook aan die achtergrondverlichting al gewend vanwege mijn vorige laptop, dus ik ben blij dat het er op zit.

Het touchpad is een positieve verrassing. Ik ben een macbook-trackpad gewend, en dat was lange tijd het allerbeste trackpad dat ik ooit gebruikt had. Het touchpad van de Samsung komt daar bijzonder dichtbij: groot formaat, fijne positie (iets links van het midden, precies onder de spatiebalk), en de multitouch-gestures werken ook erg goed. Zeker in Windows 8 zijn deze goed geregeld. De scrolling is wel 'verkeerdom': zoals op een tablet of telefoon is naar boven bewegen, naar beneden scrollen. Gewenning zorgt ervoor dat dit uiteindelijk prettiger werkt dan het oude scrollen maar omdat ik vanuit mijn werk veel verschillende laptops moet gebruiken heb ik de scrollfunctie weer andersom ingesteld... anders blijf ik klooien.

Windows 8. Je ontkomt er niet meer aan, want de laatste ladingen Windows 7-laptops zijn nu de deur toch wel uit. Toen Win7 kwam was ik maar wat blij te upgraden, nu heb ik dat wat minder omdat 7 toch een erg goed OS was, en Windows 8 toch gewenning vergt. Uiteindelijk moet ik nu zeggen, na een paar weken, dat ik het een prettig OS vindt en goed kan wennen aan de wijzigingen. Bovendien vind ik de toevoegingen in metro/modern UI dusdanig veel toevoegen dat ik de rare quirks die het OS meebrengt voor lief neemt. Denk bij minpunten aan het vreemde multitasken, het constante heen en weer switchen tussen Modern UI en de aloude vertrouwde deskop, en het voorlopige gebrek aan productiviteits-apps (office?!) voor Modern UI. Daarom blijf ik tussen beiden heen en weer pendelen. Voor een dieptereview van Windows 8 verwijs ik je graag naar de betreffende tweakers-reviews, want die leggen dat oneindig veel beter uit dan ik dat kan.

Samsung zelf heeft wat dingen toegevoegd, en geheel in traditie van een goede hardwarebouwer hadden ze het eigenlijk bij de hardware moeten houden. Software van de fabrikant hoeft van mij niet zo. Voordeel hier: er is weinig bloatware! Een trial van Norton Virusscanner die zo verwijderd is, wat software-toevoeginkjes en wat onschadelijke games. Zo gedeinstalleerd en sowieso niet heel storend. Dikke plus dus voor Samsung, want ik heb laptops van concurrenten in handen gehad die beduidend vervelender schoon waren te krijgen.

Dit... is waar de laptop excelleert. Ten eerste de mobiliteit. Met zijn gewicht van 1160 gram is hij lichter dan een Macbook Air. Ik heb nu een twee kilo zware Macbook Pro, en de Samsung is echt een verademing. De rigiditeit en het lage gewicht zorgen samen voor een kwaliteitsbeleving die ik nergens eerder heb gezien, waardoor ik ook niet bang ben de laptop (met een sleeve natuurlijk) in mijn tas te droppen. De oplader is ook klein en licht, geen grote powerbrick, dus dat gooit ook geen roet in het eten. Het is wat dat betreft, zeker ook door de benodigde verloopjes om hem aan randapparatuur als een scherm of ethernet-kabel te kunnen hangen, het geen desktopvervanger maar een echte ultraportable laptop maken.

De accuduur is eveneens bijzonder goed. Er zijn concurrerende laptops die het ongeveer even goed of zelfs beter doen, maar 6 tot 7 uur goed gebruik (licht tot middelzwaar officegebruik, gemiddelde helderheid, wifi aan) is naar mijn idee prima. Ik heb de laptop altijd mee naar kantoor en neem geen oplader mee. Fijn hoor, want ik sleep de laptop overal heen en omdat ik hem laat slapen in plaats van uitzet klap ik hem open en kan ik direct aan het werk. Fijn!

Dan het voor tweakers toch wel belangrijke hoofdstuk prestaties. Om meteen met de deur in huis te vallen: voor keiharde superpi-scores koop je hem niet, daar is hij niet voor bedoeld. De i5 die er inzit zorgt samen met de 4GB geheugen en snelle SSD voor erg goede prestaties bij normaal tot middelzwaar gebruik, maar het is geen gamebak, je gaat er geen bitcoin-records mee breken, en het is geen apparaat dat je speciaal koopt om je 4k-films te renderen. Nee, zoals gezegd excelleert de laptop in normaal gebruik: het voelt alsof de hardware volledig bij elkaar hoort. Het is dan ook een processor die hoort bij het ultrabook-concept: een energiezuinige mobiele i5 met voldoende prestaties om de boel niet te vertragen. Zie onderstaande benchmarks voor de daadwerkelijke waarden. Houdt er rekening mee dat de meeste concurrerende laptops dezelfde processor hebben, daarom ontlopen ze elkaar weinig.

Cinebench 11.5 - Single

Graphics Score: 504
Physics Score: 2745
Combined Score: 532

SSD-snelheid

Een speciale vermelding verdient het snelle opstarten en herstarten. Dankzij Windows 8 en de snelle SSD is het enorm snel gebeurd. Bovendien zorgt het instellen van de laptop op 'slapen' in plaats van 'uitschakelen' bij dichtklappen ervoor dat de laptop altijd binnen een seconde of 2 gebruiksklaar is. Dat lijkt voor een desktop-PC triviaal maar voor een laptop als deze, die ervoor gemaakt is veel meegenomen te worden, is het erg prettig om tussen vergaderingen door het ding dicht te kunnen klappen en even later direct weer verder te gaan.

Ook weer zoiets waar de laptop fantastisch is. Bij normaal tot middelzwaar gebruik hoor je hem gewoon echt niet. Zet hem aan je oor en je hoort een zacht geruis, dus er draait wel een fan, maar echt, hij is praktisch geruisloos. Bij het benchmarken hoor je hem iets beter maar dan moet je nog je best doen. Bovendien warmt de laptop nauwelijks op, en zijn er ook niet zoals bij veel andere laptops hotspots te bespeuren waar de laptop beduidend heter is dan op de rest van het apparaat. Zeker omdat de laptop toch van aluminium is, een materiaal dat op mijn Macbook vooral erg goed is in het rechtstreeks transporteren van verzengende hitte richting mijn benen en kruis, had ik toch wat meer hitte verwacht. Ook weer zo'n eigenschap van de laptop die hem erg geschikt maakt als mobiele laptop.

Het beeldscherm is een bijzonder geval. Aan de ene kant vind ik het jammer dat het geen Full-HD scherm is, met 1600x900 beeldpunten, aan de andere kant voelt de resolutie geen moment als ontoereikend. Bovendien zorgt de combinatie LED-achtergrondverlichting en matheid ervoor dat het scherm erg leesbaar is en blijft. Zeker in combinatie met de dunne bezel is het een mooi scherm om te zien. Wel heb ik een kanttekening over de achtergrondverlichting. Ten eerste zorgt het overactieve power-beheer in Windows 8 ervoor dat je echt even die energiesettings in moet om het verschil in brightness tussen wel of geen laadkabel erin wat kleiner te maken. Bovendien is naar mijn idee de schermhelderheid niet donker genoeg te krijgen waardoor hij in het donker aanmerkelijk meer de kamer verlicht dan mijn oude macbook. Als derde kanttekening geldt dat de auto-brightness, in theorie een goed idee, wel erg fel reageert op een klein beetje verandering in lichtsituatie. Daardoor zit je als je in een halfdonkere kamer zit met de TV aan naar een scherm te kijken dat constant heen en weer vliegt tussen helderheidsinstellingen. Niet prettig, dus snel uitgezet.

Een feature die we de laatste tijd steeds vaker zien in laptops van 1000+ euro is een touchscreen. Ik heb hier een tijdje mee mogen werken op een Sony Vaio T13, en ik vind het mits aanwezig best een aanwinst. Ik gebruikte het op die laptop regelmatig. Aan de andere kant blijft het een toevoeging, geen must-have, en om heel eerlijk te zijn ging het vingervlekkerige van het touchen wel vervelen. Bovendien merk ik dat ik veel in schrijf-apps, e-mail en de browser werk en daardoor toch meer het toetsenbord moet gebruiken dan de muis, dus dan zou een touchscreen sowieso niet echt veel toevoegen. Het hangt dus echt van het gebruik af of het een gemis is.

http://www.happypanda.nl/tweakers/samsung9/thumbs/screen-1.jpg http://www.happypanda.nl/tweakers/samsung9/thumbs/screen-2.jpg http://www.happypanda.nl/tweakers/samsung9/thumbs/screen-3.jpg

De ergonomie van de laptop sluit naar mijn idee nauw aan bij de mobiliteit en toetsenbordkwaliteit. Ten eerst is de laptop dusdanig licht dat je hem nauwelijks voelt als hij op je schoot rust. Bovendien moet je wel een heel zwakke rug hebben wil je rugpijn krijgen van het gewicht van deze laptop in je tas. Daarnaast typt het toetsenbord prettig genoeg om langere stukken te kunnen typen (again, deze review is geheel geschreven op het Samsung toetsenbord). De laptop heeft geen scherpe randen op vervelende plekken (zoals een Macbook pro die in mijn ogen wel heeft, mijn polsen rusten daar eigenlijk constant op de relatief scherpe randen bij de palmrest).

http://www.happypanda.nl/tweakers/samsung9/thumbs/extra-1.jpg http://www.happypanda.nl/tweakers/samsung9/thumbs/extra-2.jpg

Als laatste de prijs. Belangrijk, maar ik wil allereerst een paar dingen opmerken. Ten eerste zijn we nu eindelijk in een tijd waarin laptops qua bouwkwaliteit, gewichtsreductie en uiterlijk op heel hoog niveau zitten. Puur naar specificaties kijken heeft voor dit soort laptops niet altijd meer evenveel zin, want voor hetzelfde geld heb je aanmerkelijk meer snelheid als je bereid bent in te leveren op dingen als mobiliteit, accuduur en uiterlijk. Voor mij zijn juist die waarden belangrijker dan pure specificaties, want eigenlijk is elke laptop met i5 en SSD snel zat voor al het werk dat ik ertegenaan gooi. En juist met die 'zachtere' specificaties laat de laptop naar mijn idee zien elke euro waard te zijn. Hij is ontzettend licht, voelt stevig aan, heeft een mooi scherm, mooi uiterlijk en is al met al een prachtige verzameling hardware. Voor de 1149 euro die hij op zijn goedkoopst in de pricewatch staat (op moment van schrijven, kan nu weer anders zijn) is hij naar mijn idee keurig geprijsd, maar de 150 euro cashback die Samsung geeft (wederom op moment van schrijven!) zorgt ervoor dat de laptop op 999 euro uitkomt, en dat is naar mijn idee echt een keurige prijs voor een laptop met deze pluspunten.

Heb jij ook een Samsung NP900X3C-A05NL?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Dit is 1 van de betere reviews die ik de laatste tijd heb gelezen. kwam hem toevallig tegen net...
Hoe is de geluidskwaliteit van de ingebouwde boxjes?
Thanks! Ik heb onder featureset nog een extra alinea toegevoegd met wat meer info, maar kortgezegd ben ik heel positief verrast door de speakers: bij normaal geluidsniveau behoren ze tot de beste laptopspeakers die ik ooit heb gehoord. Ik heb thuis een MSI gamerlaptop liggen met Dynaudio drivers, die is wel beter dan dit, maar laptops in deze categorie heb ik nog niet beter gehoord. Vooral het gebrek aan metalige tonen en distortie bij wat hoger volume vallen op.
Goede review, je hebt een +2 gekregen.

Dit is wel persoonlijk, maar ik had graag wat meer info gehad over de overstap van OS X naar windows 8.
En ook van een macbook naar de samsung.

Wat heb je liever en wat niet.
Ook wat heeft voor jouw de doorslag gegeven om niet naar ASUS te gaan met de zenbook of bij apple te blijven met een macbook air?
Thanks :) aangaande de overstap: ik stap niet over. Ik heb altijd wel meerdere laptops in huis liggen, op dit moment de Samsung, de Macbook en een MSI gameding die meer als desktopvervanger/gamemachine/casual lanbak dient. Ik noem mezelf vaak OS-agnostisch, in de zin dat ik nu Win7/8/OSX/Ubuntu door elkaar heen gebruik. Elk OS heeft zijn quirks en onhebbelijkheden, maar voor dagelijks gebruik heb ik toch het meest met OSX. Uiteindelijk zal er straks met Haswell ook wel weer een Air komen, maar tot die tijd mag de Samsung als reislaptop dienen.

Wat betreft hardware vind ik het redelijk makkelijk switchen: het mooie scherm, grote touchpad en aluminium constructie maken hem gelijkwaardig aan een Air. Asus is volgens mij een stukje duurder toch wel, 1149. Bovendien vind ik de body van de Samsung mooier en heb ik hier in huis al wat meer Samsung spul, dus een beetje sentimentaliteit kwam er ook nog bij ;)
Weet iemand het verschil met de A01NL?
Die is toch weer paar honderd goedkoper.
Specs verschilt niet volgens mij maar de behuizing van de a01 is oude type. A05/06 zijn nieuwe behuizingen, niet glanzend etc, en kwa bouwkwaliteit een stapje hoger.
Volgens samsung is de behuizing exact hetzelfde en is het verschil tussen de A01 en A05 alleen Windows versie

Heb de A05 helaas nog niet bij de plaatselijke Mediamarkt kunnen bewonderen.
Hoi Roytoch,

Heb je enig idee hoe hij werkt in zonlicht?
Toch wel vrij goed :) het is een mat scherm wat soweiso al een heel stuk beter werkt, en de helderheid is vrij hoog. Ik vind hem in ieder geval een stuk fijner in zonlicht werken dan mijn macbook, die natuurlijk een glanzend scherm heeft. Ik heb niet echt schermen om hem mee te vergelijken die ook mat zijn, maar het scherm kan een stuk helderder dan HP Compaq LXwhatever 22" kantoormonitor die ik dagelijks voor me heb staan :)
Super! Tnx, ik ga um kopen
Zou de SSD makkelijk uit te breiden zijn later?
Of is dat allemaal onboard?

Ik zag bij de mediamarkt de A06 256Gb SSD al bij hun in het systeem staan toen ik even met de medewerker meekeek op het scherm.
Heeft de A06 niet ook een Core i7? Dat is wel een beestje van een heel andere prijsklasse (1600 euro ofzo?). Deze A05 is nu weer 1049 en volgens mij met weer 50 euro cashback dus dan betaal je weer 999, dat is heel andere koek natuurlijk :)

Aangaande die SSD, dat is gewoon msata, en die kan je upgraden. http://global.samsungtomorrow.com/?p=14074 laat zien hoe de laptop in elkaar zit. Wel moet ik erbij zeggen dat alles strak in elkaar geschroefd zit. Neem dus de tijd en onthoudt waar schroefjes vandaan komen zodat je ze weer terug kan zetten :P
Vraagje aan Roytoch,
Is het normaal dat de spatiebalk een klepperend geluid maakt? Iets meer dan de overige toetsen?
Roytoch

ik heb een probleem met deze laptop.
zodra ik hem opstart gebruikt hij eerst heel even minimaal werkgeheugen, maar daarna schiet hij ineens omhoog naar 90%

ik kan geen programma of iets dergelijks vinden die dit veroorzaakt.
weet jij dit misschien?

en is het bij deze laptop mogelijk om er bijvoorbeeld 8gb werkgeheugen in te zetten?
nu hij op 90% draait is hij traag

bijvoorbeeld : KINGSTON VALUERAM 8 GB SODIMM DDR3-1600

alvast bedankt voor de reactie
Rob
Hi Rob,

Of het mogelijk is weet ik eerlijk gezegd zo niet, ben alweer over naar een andere laptop. Maar 8GB erin zetten is geen oplossing voor je probleem: 4GB zou echt genoeg moeten zijn voor het meeste gebruik. Kan je niet in windows taakbeheer (ctrl alt del > taakbeheer) zien welke taken veel werkgeheugen innemen?

Roy
mmm...dat heb ik ook...net nieuw...nou staat wel outlook te syncen met 3 mail accounts..... eens kijken als dat klaar is. Heb je het nog steeds Rob ?

Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBSamsung