Razer DeathAdder (3500dpi) Review

Door TT17 25 januari 2013, laatste update op 22 februari 2014, 1.951 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Prijs !
  • Mooi uiterlijk
  • Nauwkeurigheid
  • Goede vormgeving

Minpunten

• Relatief groot
  • (oplichtend logo)

Sub-beoordelingen

Al geruim twee jaar stelde ik het met een Logitech Marathon M705 muis om te gamen, een ware prestatie al zeg ik het zelf. De voordelen van deze muis ga ik hier niet opnoemen, want die zijn talrijk, maar één van de spijtige nadelen van de muis was dat deze niet geschikt was om te gamen ; de rechtermuisknop werkt wel, maar vreemd genoeg in game werkt hij maar half en half, waardoor ik in de dagelijkse shooter game frequent in- en uitzoomde zonder dat ik dit wou...

Daarom was het eens nodig een nieuwe muis aan te schaffen. Recent ben ik een jaartje ouder geworden en mijn vrienden hadden toch wel niet zeker een Razer Deathadder voor mij gekocht :D

Ik weet dat de muis ook al een jaartje ouder is, maar dat doet niets af aan zijn prestaties die ik hieronder zorgvuldig zal beschrijven.

Ergonomie :

Toch wel een belangrijk onderdeel als je het mij vraagt. Toen ik de deathadder voor het eerst 'voelde', vond ik hem eigenlijk niet erg aangenaam komende van een veel kleinere en zwaardere muis (zwaarder door de batterijen), maar na een knallende gamesessie van 2u wist ik dat het een geweldige muis was. Een muis moet namelijk perfect in je hand liggen, niet te groot, niet te klein, niet te zwaar, niet te licht enzovoorts. Voor mensen (zoals ik) met relatief grote handen is hij perfect, maar voor gamers met kleinere handen is hij niet geoptimaliseerd.

Omdat deze muis relatief licht is van gewicht en er nog 'mouse feet' zitten vanonder aan de muis, heb je geen klachten na lang gebruik. (Overigens een groot deel van de klachten wordt opgelost door een correcte houding, niet door een correcte muis).

Functionaliteit :

Een muis heeft natuurlijk maar weinig functionaliteiten buiten het registreren van wanneer jij op een bepaalde toets klikt. Een gamingmuis moet wel wat extra hebben en dat heeft de deathadder ook maar ik ga hier later verder op in.

Precisie :

Nog zo'n belangrijk punt wanneer het aankomt op het aanschaffen van een gamingmuis. Vele discussies zijn er al gevoerd of die dpi's nu belangrijk zijn of niet, en of je een low- of high sensitive gamer bent speelt ook een rol. Ikzelf ben denk ik een high-sensitive gamer en ik denk dat het allemaal gewoon van de instellingen afhangt en met wat je het meest vertrouwd bent.

De deathadder biedt een '3.5 infrared sensor met een precisie van 3500 dpi'. Ik had eigenlijk nog nooit gehoord van een infrarood muis, omdat ik laser als vanouds ken, of nog die typische muizen met zo'n bolletje erin, en ik wist dus niet aan wat ik me kon verwachten. Ik zocht het dus even snel op en kwam te weten dat infrarood een onderdeel is van laser en minder goed zou zijn als laser omdat het een lagere dpi ondersteunt. (Hier dus duidelijk niet want 3500 dpi is toch al redelijk aardig / Ook vreemd is dat tweakers een onderscheid maakt tussen optisch en infrarood, maar dat zal wel aan mij liggen.) Verder kan ik alleen maar zeggen dat de precisie geweldig zit en dat er absoluut geen enkele hapering in zit wanneer je de aanwijzer snel heen en weer laat bewegen over het beeldscherm.

Vormgeving :

Deze is heel rechttoe rechtaan. De muis is erg symmetrisch en moesten er geen muisknoppen aan de linkerzijkant zitten dan zou hij evengoed door linkshandigen kunnen gebruikt worden, maar hier neem je beter de razer taipan voor of natuurlijk de linkshandige versie van deze muis. Wat mij wel opviel is dat de deathadder hoger is aan de kant waar de zijknoppen zitten, maar dit voelt des te beter aan, dan wanneer dit niet zo zou zijn. Verder viel mij ook op dat de muisknoppen zelf een soort van curve vertonen waardoor je vinger als het ware 'in de muisknop ligt', een erg prettig gevoel. Ook is er een vrijwel grote afstand tussen de muisknoppen (de foto's maken dit duidelijk).

Bouwkwaliteit :

Deze kan ik nog niet goed beoordelen, aangezien ik hem nog maar pas een kleine week heb, maar de muisbehuizing voelt solide en stevig aan, alsook de 'braided fiber cable' dat toch wel een extraatje is. Ook de 'gold-plated' usb verbinding doet zijn werk naar behoren, ook al had een gewone usb verbinding ook wel volstaan.

Update 22/02/2014 : Ik had van een vriend vernomen (die ook een Razer deathadder heeft, maar dan voor linkshandigen) dat het mogelijk was om de muis proper te maken. Ik dacht in eerste instantie "ja natuurlijk, elke muis kan je proper maken". Maar blijkbaar is het mogelijk het kapje via een platte schroevendraaier er af te klikken zodat ook de binnenkant kan gekuist worden. Natuurlijk heb ik dit onmiddellijk getest aangezien mijn muis nu toch al behoorlijk vuil was geworden gedurende het afgelopen jaar. Zo gezegd, zo gedaan en ik volgde daarbij dit filmpje : http://www.youtube.com/watch?v=icBH9i3Rwr0. Spijtig genoeg zette ik tijdens de demontage iets te veel kracht waardoor de zijkant iets of wat getoucheerd was. Tijdens het proper maken maakte ik dezelfde fout waardoor een heel klein stukje afbrak. Bij de assemblage merkte ik dat het niet helemaal perfect (weliswaar heel miniem) terug in elkaar klikte. Dus als je het van plan bent, gebruik zeker geen breekmes (zo dom was ik ook), maar een platte schroevendraaier en let goed op met de voetjes onderaan het kapje. Vanonder heb ik ook wat foto's toegevoegd aan het lijstje.

Drivers en ondersteuning :

Door naar de support page van razer te gaan, kan je de nodige software vinden, namelijk synapse 2.0.

Zoals je ziet kan je hier heel wat aanpassen, je kan macro's toewijzen aan de verschillende muisknoppen, de sensitivity kan ingesteld worden, maar ook de acceleratie etc.

Ik heb nu een licht aan en licht uit profiel, maar ga zeker binnenkort nog verschillende gameprofielen maken afhankelijk van de game en/of toepassing.

Prijs :

Voor deze prijs haal je een beest van een muis binnen, zowel qua grootte (alhoewel die echt nog zeer goed meevalt) en zeker qua prestaties. Hij mag dan al wat ouder zijn, toch raad ik deze sterk aan ! (De vernieuwde deathadder zal waarschijnlijk nog wel beter zijn, maar dit zal je ook wel in de portemonnee voelen.)

Bijvoegingen :

Het lichtje van de het razerlogo springt op en af, het kan dus niet voortdurend aan staan, wat misschien een beetje storend kan zijn. De led zit rechts van het scrollwieltje en voor de echte fanatiekelingen onder ons kan je de letters 'ER' aflezen als je rechts van het scrollwieltje in de muis kijkt.

Conclusie :

Ben je van plan een nieuwe gamemuis te kopen die om en bij de ¤50 mag gaan kosten en je hebt niet te kleine handen en blauw is je favoriete kleur (groen bij de nieuwe deathadder) dan is dit een must-buy in al zijn aspecten !

Foto's :

Heb jij ook een Razer DeathAdder (3500dpi)?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Inderdaad een heel fijne muis, heb er twee (een linkse voor mijn zoon) en een rechtshandige . Een via Ebay uit Hong-Kong voor 35 euro !
En geen problemen gehad via Hong-Kong wat betreft douane ?
Hoe staat het met deze muis nu?
Vind je hem nog steeds goed?
Ik ben namelijk van plan een DA2013 te kopen.
Nog steeds doet hij zijn werk :D Alleen blijf ik het vervelend vinden, bijvoorbeeld als ik naar een film kijk of gewoon bij andere zaken, dat het oplichten van het razerlogo niet constant is maar een bepaalde time-out heeft.

Zeker kopen, de kwaliteit gaat nog verbeterd zijn t.o.v deze muis !
Qua ergonomie valt hij mij tegen namelijk ik kan mijn pink niet kwijt en dat kan in game donders iritand zijn want dan moet je eerst een goede positie zoeken. Verder hele goede muis.
Erg vreemd want bij elke muis is het toch zo dat je je duim aan de binnenkant legt, je wijs- en middenvinger vanboven en je ring- en pinkvinger gewoon rechts van de muis legt ?

Ik denk wel dat ik ergens heb gezegd dat je grote handen nodig hebt ;)
normaal duim link van muis wijsvinger linkermuisknop middelvinger middelmuisknop (scrollwiel) ringvinger rechtermuisknop
Amai speciaal, ik ken niet veel mensen die het op die manier doen ;)
Komt denk ik omdat ik veel middelmuisknop gebruik, tijdens browsen is middelmuisknop openen in nieuwe tabblad. Als ik op een nieuws pagina ben klik ik dan alle artikelen aan die ik wil lezen en ga die een voor een af, en bij spellen heb ik het vaak ingesteld als grenade ofzo

Populair: Desktops Samsung Smartphones Sony Microsoft Games Apple Politiek en recht Consoles Smartwatches

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013