Cygnitr0n

22 januari 2013 11:56, 2045 views

Algemene beoordeling
De ASUS GTX650Ti DirectCU II is de ASUS versie om het gat te dichten van zijn vorige generatie, de GTX550Ti. Deze kaart moet de strijd aangaan met de HD7770 en de HD7850. Zoals altijd heeft ASUS haar best gedaan om de kaart zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Ze hebben één enkel PCI-E 6 pins connector helemaal naar achter geplaatst op de kaart. ASUS zorgt ervoor dat er ook een TOP (Overclock) model beschikbaar komt. Ook beschikt de ASUS GTX650Ti over een nieuwe Kepler GPU de GK106 (28 nm). Deze is minder krachtig dan zijn 'grote broer' de GK104 die je terugvind in de 660Ti.

De ASUS GTX650Ti is een dual-slot kaart maar echter geen monster! Deze kaart is in de markt gebracht rond de 160 euro. Daarmee is de kaart ook een Mid-Ranger, zoals bij zijn voorganger. De GTX550Ti valt nu niet onder de Low-End maar onder de Mid-Range kaart. De prestaties zijn goed en je kan er dus alle spellen wel goed spelen. Echter moet je niet te veel van deze kaart vragen.

Wat zit er in de doos
-SpeedSetup Manuel
-Driver + GPU Tweak op de CD
-De GTX650Ti

De kaart
De kaart beschikt over een enorme koeler, terwijl de videokaart heel klein is. Hij steekt dan ook een paar centimeter door naar achteren. De kaart is een dualslot kaart en betekend dus dat hij 2 sloten hoog is. De kaart beschikt over 4 aansluitingen. 2x DVi, 1xVGA en 1x HDMi. De VGA aansluiting is analoog en dus niet van een hoog kwaliteit.
De HDMi geluid apparaat is 1.4a compitabel dat betekend dat je HD audio en BluRay (3D) films ermee kan afspelen.
Deze kaart heeft geen SLI connector! En dit is ook gelijk een 'dealbreaker' voor sommige gebruikers.

Featureset

SAP - ASUS maakt gebruik van SAP ofwel Super Alloy Power. De VRM is hiermee ingedekt. De componenten worden, zoals ASUS zegt, met de hand uitgekozen, natuurlijk op kwaliteit en prestatie. De componenten in de SAP oplossing zijn duurzamer. ASUS beweert dat deze 2,5x langer meegaan dan een normale VRM zonder SAP. Door de DIGI+ controller heb je betere precisie om over te klokken.

DirectCU II - De DCII koeler zijn voor ASUS een manier om te zeggen, maximale koeling en stilte. De koelers hebben direct contact met de GPU via de zogenaamde heatpipes. Deze zorgt voor een goede warmte afgifte. De dubbele ventilator duwt effectief de warmte van het blok af. De lucht drukt namelijk ook door de koelvinnen voor het koelen van de VRMs. Natuurlijk mag je de 'looks' ook niet vergeten. ASUS houd hiermee haar trend aan, wat je ook terug kan vinden op de Republic of Gamers moederborden.

Dust Proof Fan Technology - De moordenaar van vele koeler zijn toch wel het stof dat in de lagers gaat zitten. Vaak zijn koelers niet helemaal afgesloten. Daar in tegen heeft ASUS twee afdichtingen geplaatst in haar koelers, zodat stof er niet meer in kan komen. Dus heb je ook geen falende koelers meer.

PCIe Power LED - Een nieuw feature is de status LED op de PCIe controller. Zodat je kan zien of er wel genoeg spanning op de controller staat. Groen staat voor goed en Rood dus aannemelijk voor onvoldoende spanning.

GPU Boost en Adaptive V-Sync - Nvidia heeft een GPU boost functie geïmplementeerd op de nieuwe GeForce 6-serie. Hierdoor kan de kaart de basiskloksignaal op zeker hoogte afhankelijk besturen. Dit maakt het overkokken van de kaart anders dan gewend. De spanning kan ook worden aangepast met andere offset instellingen. Nvidia heeft ook iets nieuw in deze serie en dat is adaptive V-Sync. Hiermee worden prestaties verbeterd voor een betere gameplay. Hiermee word de V-Sync afhankelijk van elke game situatie optimaal gestuurd. Dus geen framedrops, volgens Nvidia.

PCI Express 3.0 - ASUS heeft er voor gezorgd dat deze kaart werkt volgens de nieuwe PCI standaard wat is geintroduceerd met Ivy Bridge moederborden. Dit bevorderd de prestaties omdat de PCI-lane maximaal benut word.

De GK106 - Nvidia's GK106 processor is gebaseerd op de 28 nm. De transistor aantal is 2.54 Biljoen. Als we de GTX660 vergelijken met de GTX650Ti is het verschil minder pinnen dus ook minder geheugenbandbreedte. Betekend dus ook een lagere stroomvoorziening. De kaart beschikt over 768 CUDA kernen en 1 GB geheugen.

Overklokbaarheid

GPU Tweak - ASUS bied hierbij zijn eigen software aan. Bij elke generatie groeit ook het software mee. De laatste versie ondersteund dan ook alle GPU kaarten van ASUS. Natuurlijk kan hiermee de kaart worden overgeklokt. Ook de spanning kan worden aangepast binnen de GPU Tweak app. Bij de lancering van GPU Tweak is er ook een speciale versie van GPUz gebouwd. Dit is echt een leuke functie en geeft enkele voordelen bij benchmarkers. Zo kan je live zien wat je doet als je een tweak hebt doorgevoerd middels de GPU Tweak App.

GPU Tools - Er zijn veel tools binnen de GPU Tweak app. De meesten zijn verborgen voor de amateurs of 'muggles'. Daarmee bedoel ik uiteraard de klanten die niet overklokken. Met deze tools kan je ook controleren of je de laatste biosupdate hebt.

RTM (Real Time Monitoring) - De grafieken naast het GPU Tweak app laat je de monitoring zien van de spanning, warmte en kloksnelheden. Leuk voor benchmarkers dus. Of om je prestaties te zien als je een game speelt.

Modbaarheid
Deze kaart is verder niet te modden, anders dan een andere koeling plaatsen. Maar dat is zeker niet rendabel, deze koeler is stil genoeg.

Waterkoeling
Er is geen Fullcoverblock beschikbaar, en die komt er ook niet. Het kan wel met universele onderdelen. Meer info? KLIK HIER.

Driverondersteuning en Compatibiliteit

De nieuwste driver GeForce 310.90 (64bit) is hier te vinden: http://www.geforce.co.uk/drivers/results/55143
De nieuwste driver GeForce 310.90 (32bit) is hier te vinden: http://www.geforce.co.uk/drivers/results/55048

De originele driver GeForce 306.89 (64bit) is hier te vinden: http://www.geforce.co.uk/drivers/results/49880
De originele driver GeForce 306.89 (32bit) is hier te vinden: http://www.geforce.co.uk/drivers/results/49862

Warmte- Stroom- en geluidsproductie
Grafieken zeggen altijd meer dan woorden. De ASUS GTX650Ti scoort in Idle maar liefst 24dba! Daarmee is hij de stilste kaart van alle bestaande grafische kaarten met koelers. In Load wint de ASUS GTX650Ti ook. Met maar liefst 25dba. Net als zijn andere broertjes met een DCII koeler.

Tot slot
Deze ASUS GTX650Ti DCII is de beste kaart en is zijn geld wel waard. Hij is snel en stil! Het is een "bang for a buck".

Prijs - Voor maar liefst ¤160 euro kan je in bezit komen van deze Mid-Range kaart.

Pluspunten

• Mid Range prestaties
  • Adaptive V-Sync
  • DCII koeler is stil

Minpunten

• Lengte van de kaart
  • Geen Sli connector
Algemene beoordeling Score: 4
Drivers en compatibiliteit Score: 4

Keurige review, maar ik mis een paar grafiekjes.

Onder andere;

- Normale benchmarks vs overklokte
- Vergelijking met andere kaarten? (Mits mogelijk..)
- Vergelijkende bench van PCIE2 vs PCIE3

Maar verder, kudo's !
heb je weer netjes gedaan !!!
De transistor aantal is 2.54 Biljoen

Mooi vertaald maar ik heb het niet over 'de' maar het aantal 1000x teveel
Daar heb je gelijk in.
Dank je wel Mystiqu, zal het voor de volgende keer meenemen.
Leuk hoor zo'n advertentie voor deze kaart. Je laat echter alleen de features zien van de kaart en niet waar het een lezer over gaat, namelijk de prestaties. Je zegt het zelf al, deze kaart moet de concurrentie aangaan met de HD7770 en HD7850, maar vervolgens trek je geen vergelijkingen, of laat je überhaupt geen prestaties zien. Nu weet ik nog niet of deze kaart geschikt is aangezien je niet vertelt hoe krachtig deze kaart is.

Leuk dat hij geen geluid maakt en lekker koel blijft, maar ik wil weten of ik hiermee spellen op een hoge resolutie kan spelen. En natuurlijk het belangrijkst, is deze sneller dan de HD7850 (die ietsje duurder is).
Mee eens. Bedankt voor je kritiek, dat neem ik mee voor de volgende review(s).
Ik sluit me hier bij aan, het ziet er allemaal leuk uit maar veel meer dan een omsomming van feiten is het eigenlijk niet. De essentie van een review zou jouw ervaring en mening moeten zijn.

Doet ie het lekker in de games die je speelt, vind je hem mooi, voldoet ie aan de verwachtingen die je had toen je hem kocht? Kijk maar eens rond bij andere reviews voor inspiratie zou ik zeggen!

+1 Voor het resultaat tot nu toe!

PS: ik kan me vergissen, maar volgens mij herken ik je benchgrafiekjes van een andere website (welke weet ik zo niet techpowerup), maar als je dat soort dingen gebruikt is het wel netjes om de bron even te vermelden

[Reactie gewijzigd door NinjaTuna op 26 januari 2013 10:49]