Merk AKG
Koptelefoon type Koptelefoon (over ear)
Klankkast Gesloten
Minimale frequentie 16Hz
  Bekijk alle specificaties

AKG K 518 DJ (Zwart) Review

Door Nipaa 16 januari 2013, 2.675 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Compact.
  • Redelijk lange kabel.
  • Redelijk goedkoop.
  • Valt niet snel van mijn hoofd.
  • Leren hoesje.
  • Redelijk geluid als de stukjes foam worden verwijderd.
  • Isolatie.

Minpunten

• Strak.
  • Redelijk lange kabel.
  • Afschuwelijk geluid als de stukjes foam niet worden weggehaald.
  • Oncomfortabel voor mensen met een bril.

Sub-beoordelingen

Inleiding.
Ik liep in de Albert Heijn en zag de AKG K 518 DJ staan voor 34,99, je kunt mijn gedachte al raden, "Waarom niet?". Ik ben relatief nieuw op het gebied van geluid, dus de review zal redelijk kort zijn.

De verpakking en inhoud.
Mijn eerste twee koptelefonen (Sennheiser HD 205II en de Superlux HD 681), waren niet in een doos verpakt, maar de K 518 DJ wel. Hier was ik redelijk verrast om.

In de doos zitten de koptelefoon zelf, een "attention note", een 3.5mm naar 6.3mm verloopstukje, een garantie kaart en een zakje om hem in te bewaren.

Het zakje zelf is relatief klein vergeleken met die van de HD 681 en HD 205II, hier is een foto ter vergelijking. Ter verduidelijking: De grootste, van de HD 681, ligt onderop en de kleinste, van de K 518 DJ, bovenop.

En omdat het kan, een foto van het verloopstukje, die je in tegenstelling tot die van de 681 en 205II, er niet op hoeft te schroeven.

De koptelefoon zelf.
Specificaties (volgens de doos):
Audio bandwidth: 16 - 24000 Hz
Efficiency: 155 dB SPL/W
Max. Input Power: 2000mW
Impedance: 32 Ohm
Weight w/o cable: 150g
Cable: 2,5m

De koptelefoon is de kleinste van mijn "verzameling" en ook een van mijn minder comfortabele.
Het is een gesloten supraaurale koptelefoon, hij zit dus meer op de oor dan dat die er overheen valt. De koptelefoon zit erg strak waardoor de vleugels van mijn bril tegen mijn hoofd worden gedrukt, na verloop van tijd gaat dit erg irriteren. In tegenstelling tot de HD 205II en HD 681 gaan mijn oren niet van de K 518 DJ zweten.

De bouw kwaliteit lijkt uitstekend te zijn, echter voelt de draad een beetje goedkoop aan.

Update 2013-07-13: Het is mij overkomen dat ik per ongeluk op de draad ben gaan staan waardoor het geluid aan de linker kant is weggevallen, ik raad het daarom ook aan om de draad van de koptelefoon te vlechten, zodat er minder kans is dat je er per ongeluk op gaat staan.

Geluidskwaliteit.
Ik zal hierbij eerlijk zijn; het was totaal niet om aan te horen, het geluid klonk heel erg gedempt tussen de midden en hoge tonen in, de middentonen waren modderig en de hoge tonen waren ook niet echt present.
Dit was zo, totdat ik de dikke stukjes foam die in de cups zitten weghaalde, het geluid werd ineens vele malen helderder, transparanter en over het algemeen gewoon luisterbaarder. De middentonen klinken naar mijn mening nog wel een beetje modderig.
Over het algemeen is het een redelijk bass-zware koptelefoon, dit zou je eventueel nog kunnen "fixen" door een equalizer te gebruiken.

Dit zijn de kwaaddoeners, het overloopje ligt erbij ter vergelijking voor de grootte.

Kwa isolatie is dit een van de betere koptelefonen, je hoort zeer weinig van de omgeving met deze koptelefoon op. Dit is een voordeel als je hem gebruikt in vooral lawaaiige omgevingen, echter kan het ook een nadeel zijn, bijvoorbeeld in het verkeer. Je hoort de autos bijna niet aankomen.

Conclusie.
Hoewel ik de HD 681 nog altijd eerder dan deze aan zal raden, kan ik mij prima voorstellen dat men zich kan schamen voor het dragen van de 681. Met de K 518 DJ kan je gewoon over straat zonder dat je je hoeft te schamen.
Over het algemeen is bass-zware muziek zoals hardcore en hardstyle makkelijk te doen, maar als je voornamelijk metal of rock luistert, kan je toch beter verder zoeken.
Verder hoop ik dat u heeft genoten van de review en indien er nog opmerkingen/vragen/verbeteringen zijn kunnen die gewoon geplaatst worden.

Heb jij ook een AKG K 518 DJ (Zwart)?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneAsus

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013