Xiaomi Mi-Two Wit Review

Door lekzzz 14 januari 2013, 15.538 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Toestel is netjes afgewerkt
  • Werkt snel in en tussen apps
  • Heeft snelle GPS fixe die goed wordt vastgehouden
  • Navigatie werkt goed en nauwkeurig
  • De camera maakt verbluffend goede foto's en video's
  • Mogelijkheid tot wekelijkse updates

Minpunten

• Ontbreken van een MicroSD-kaartslot
  • Powerbutton aan de zijkant van het scherm
  • Ledje onderaan het scherm ipv bovenaan
  • Keyboard is soms niet in Engels maar Chinees, ik gebruik Swype dus heb er geen last van.

Sub-beoordelingen

Hierbij van mij een kleine review over de nieuwe Xiaomi Mi2. Hiervoor was ik de eigenaar van een HTC One X. Ik heb al diverse smartphones gehad waaronder nog een HTC Desire en de Xiaomi Mi-One. Tevens voor mijn werk gebruik ik een BlackBerry Curve. Ik heb nu voor de Mi2 gekozen omdat ik een ander soort telefoon wil dan de gebruikelijke gangbare modellen. Ik draai vaak custom-roms van Miui die ik op m'n geroote telefoons zet. Ik ben erg tevreden over het besturingssysteem en wilde graag van dezelfde ontwikkelaar een goede telefoon.

De inhoud van de doos is vrij standaard net zoals bij de meeste fabrikanten krijg je hetzelfde. De inhoud bestaat uit USB-kabel, USB-oplader voor in het stopcontact met bijpassende Europese adapter, een Mi2 telefoon, een losse batterij 2000mAh maar helaas geen headsetje. Buiten de verpakking (Extra door Tweaker G4U) om zat er ook nog een klein pennetje bij om het scherm zonder je vingers te kunnen gebruiken. Een wit silicone hoesje en uiteindelijk nog een screenprotector en een rubber hangertje van Android die je aan de Mi2 kan bevestigen.

Mi-One en Mi2 naast elkaar

Aansluitingen en eerste indrukken
De voorkant van het toestel bestaat uit een 4,3" groot 1280x720 Super LCD 2 scherm met een laag, met daaronder drie niet verlichte capacitieve knoppen: multitask-, terug- en de homeknop. Onder het scherm vinden we onder de homeknop de notificatieled. Bovenaan de voorzijde van het scherm bevinden zich een speaker en ernaast vinden we de 2 megapixel frontcamera. Op de bovenkant van het toestel vinden we dit keer geen powerbutton, wel een 3,5mm jack voor de hoofdtelefoon. Aan de rechterkant vinden we een volumebutton met volume + en volume - en eronder de powerbutton. Deze laatste is soms nog wel lastig omdat je het toestel toch vaak aan de zijkant vasthebt. Gelukkig kan je hem onder bepaalde omstandigheden deactiveren zodat je telefoon niet zomaar uit gaat. Aan de onderkant zit de tweede microfoon en aan de onderkant van het toestel vinden we ook de MHL-poort. Een poort die zowel gebruikt kan worden voor USB als ook hdmi. Gelukkig is deze op de oude vertrouwde plek en niet zoals bij de HTC One X aan de zijkant. De achterkant van het toestel bevat een speaker en er naast een 8 megapixel camera-module met daarnaast de LED-flash. Het toestel is gemaakt van kunststof en een body waar het glas op ligt en aan de achterzijde een verwijderbare cover, wat inhoud dat je ook diverse kleuren kan nemen als cover. Het gewicht ligt met gebruik van deze materialen op 145 gram, wel 15 gram meer dan mijn vorige HTC One X. Als voordeel hiermee kunnen we stellen dat de batterij wel gewoon vervangbaar en te verwijderen is, waardoor het even meenemen van een extra accu weer wel kan. Iets wat ik erg prettig vind aangezien de dit met de HTC One X niet mogelijk is.

De notificatieled in het toestel is ruim instelbaar voor gemiste oproepen, smsjes, emails, whatsapp- berichten enzovoort. Het voordeel van deze led is dat het instelbaar is in diverse kleuren, blauw, rood, oranje, geel, groen, cyaan, wit en paars. Nadeel is wel dat hij onderaan het scherm zit en niet bovenaan, zoals bij de meeste toestellen. Hij is wel een stuk duidelijker wat kleur en aanwezigheid dan die van de HTC One x, die nauwelijks zichtbaar is.

Scherm
Het scherm is dan het eerste wat je ziet als je de telefoon aanzet en je ziet goed dat het een 1280x720 schermpje is! Iets kleiner dan m'n HTC One X maar daardoor ligt het toestel ook net iets prettiger in de hand. De scherpte van het display is onvoorstelbaar scherp en je ziet geen oneffenheden e.d. De kleuren komen mooi en rustig over en is een hele vooruitgang in vergelijking met de Mi-One.

Heb je twijfels over de kwaliteit van het scherm?
Hier hebben ze het even getest voor je.

Geheugen
- De Mi2 wordt geleverd met 16GB intern geheugen wat niet uit te breiden is met een MicroSD-kaartje, er zijn inmiddels ook al 32GB versies uit gekomen. Het werkgeheugen is 2GB RAM Persoonlijk vind ik het wel een minpuntje dat er geen microsd-cardslot meer in verwerkt zit. Met 32GB op mijn HTC One X redde ik het wel, maar nu is dat even afwachten. Je houd namelijk slechts 10GB opslag over van de 16GB, 6GB is gereserveerd voor het systeem. De nieuwe "aangekondigde" toestellen en zeker de HTC One X+ is natuurlijk al verder met zijn 64GB. Het nadeel van het geheugen van de Mi2 is dat het opgedeeld is in tweeŰn. Het interne/ besturingssysteem is niet op je computer zichtbaar en het andere/ opslag geheugen is alleen benaderbaar via Android File Transfer. Dit laatste maakt dat je dus geen toegang krijgt tot alle mappen op je telefoon.

Androidversie
De Mi2 is voorzien van standaard Miui-rom Android 4.1.1 Jelly Bean 3.0, deze is na het aansluiten meteen te updaten naar Jelly Bean 7.0 (stable) en eventueel nog verder naar de wekelijkse updateversie Miui-3.1.11 (unstable) Zo op het eerste gezicht draait de rom erg snel en is lekker snappie. Ik moet bekennen dat ik nauwelijks veel verschil zie met de HTC One X. Dit komt echter wel naar voren als ik apps open, je ziet dat de MI2 dan sneller en soepeler is. Mogelijk dat hier Jelly Bean een bijdrage aan levert of dat dit toch de 2GB RAM veroorzaakt.
Over de inhoud en gebruikerservaring van de Miui-roms verwijs ik je even door. Deze worden in tegenstelling tot de gangbare modellen wekelijks ge-update tot de nieuwste Android versies. Ook zijn ze continue bezig met de ontwikkelingen en vooruitgang van het besturingssysteem. In China hebben ze nu al een carmode die ervoor zorgt dat je sms e.d. kan lezen zonder je telefoon aan te raken of uit je dock te halen.

Voor een uitgebreide videoreview van Engadget:

Belkwaliteit
Ik bel niet veel met m'n toestel maar de kwaliteit is goed. De gesprekken die ik gevoerd heb zijn duidelijk en ik heb geen klachten gehoord over het wel of niet verstaanbaar zijn. Het gebruik van mijn Mi2 is meer voor social-media, email en af en toe een filmpje. De standaard dialer op de Mi2 heeft ondersteuning voor nummerherkenning. Dit komt er op neer dat als je een nummer intypt je gelijk de contacten te zien krijgt die matchen met dat (gedeelte van het) nummer, erg fijn. Ook de speaker (functionaliteit) werkt voortreffelijk en er komt duidelijk, helder en vol geluid uit. De speaker zit op de achterkant aan de onderkant van het toestel en de speaker die wordt gebruikt tijdens het bellen (gewoon met de telefoon aan je oor) zit uiteraard aan de voorkant. De Mi2 heeft ÚÚn microfoon aan de onderkant van het toestel.

Muziek en video
De standaard muziekplayer van de Mi2 is al uitgebreider dan de meeste gemiddelde musicplayers. Qua design is het redelijk simpel, dat had wat beter gemogen maar ach. Albums worden weergegeven met de albumart. Er is keuze tussen verschillende 3 geluidsprofielen (Dolby Mobile Control) Music mode, Movie mode, Off en Dolby Effects die instelbaar zijn. Er zit geen standaard radio in de Mi2, oordopjes zijn niet bijgesloten. Ik heb nu een standaard radio-app erop gezet waarvoor je wel oordopjes nodig heb als antenne.
De standaard videoplayer is erg basic maar is voor nu wel voldoende, uit vorige ervaringen gebruik ik persoonlijk liever een andere videoplayer geinstalleerd, namelijk MX Player, die ik persoonlijk iets beter vind werken, heeft namelijk ook functies waarmee je de batterij kan sparen. Ik heb een aantal 720P/1080P films op de Mi2 bekeken en ddie zijn echt enorm mooi!!!! Alles verloopt zo heerlijk soepel en het beeld is gewoon mooi dat het echt wel leuk is om een filmpje te kijken. Samen met het speakertje op de achterkant is een filmpje kijken echt een plezier. Eventueel kan je gebruik maken van eigen oordopjes wat ook erg goed werkt.

Camera
De camera van de Mi2 heeft een 8MP sensor en er is in Full HD mee te filmen, wat natuurlijk allemaal goed klinkt. In de camera-applicatie zijn verschillende instellingen te vinden. Zo kan er gekozen worden voor verschillende fotoresoluties, verschillende filmresoluties, er kan gekozen worden voor verschillende effecten, er kunnen verschillende scenes gekozen worden, er zijn verschillende modussen aanwezig (single shot, panorama, multi-shot en timer, HDR), de witheid is in te stellen, er kan gekozen worden voor flash aan, flash uit of automatische flash, er kan gekozen worden voor een van de twee camera's (back of front) en als laatste kan er geswitched worden tussen fotostand en filmstand. Tijdens de filmmodus kunnen er ook foto's worden gemaakt, wat eigenlijk screenshots zijn van de film die je schiet, dus dat is max 1080P. Er zit zelfs een sportstand en een slowmotion stand op.

Accuduur
Ik heb de accuduur vanaf het begin in de gaten gehouden en kan zeggen dat het mij persoonlijk goed bevalt. Hierbij moet ik wel opmerken dat ik normaal gesproken mijn telefoon iedere nacht oplaad, voorheen ook de HTC One X. Telefoon gaat nagenoeg elke dag rond 06.30 uit de lader en met 3 email-accounts die via push binnenkomen, WhatsApp gebruik, soms een YouTube filmpje, redelijk veel socialmedia-apps en een displayhelderheid van 20% a 30% red ik het makkelijk tot ik weer naar bed ga (23:00 uur) De WiFi staat nagenoeg altijd aan (ook als ik buiten het bereik van een WiFi netwerk ben) en er wordt regelmatig verwisseld van WiFi naar 3G naar 2G naar 3G enzovoorts. Als de Mi2 in standby ligt, verbruikt hij echt heel weinig accuduur, wat erg fijn is. Zodra je vaak en lang het scherm aan hebt staan gaat de accuduur een stuk sneller. Simpel gezegd het scherm zo'n 3,0 a 3,5 uur aan kan staan voordat de batterij leeg is, dit is wel gebaseerd op het huidige gebruik. Ik had overigens niet verwacht dat hij enkele dagen mee zou gaan, dat kan geen enkele smartphone tegenwoordig, tenzij je hem anders gebruikt dan hoe ik dat doe. Als je wat minder WhatsAppt of minder zal browsen, social-media gebruiken etc zoals ik altijd doe, dan durf ik wel te stellen dat de twee dagen haalbaar moet zijn. Of er in de toekomst nog updates komen voor de accuduur, wie zal het zeggen? Er is een mogelijkheid een 3100mAh accu te bestellen met een iets dikkere cover.

Rootacces
Rootacces is op de Mi2 standaard aanwezig, let wel als je een developer-rom draait (unstable) Pak je de standaard update (stable) dan krijg je die toegang dus niet. Wel is het voor mij fijn om rootacces te hebben, om zodoende enkele applicaties te installeren die ik vaak gebruik en rootacces vereisen. Ook het maken van een systeem back-up is mogelijk en handig.

Benchmarks voor de ge´nteresseerden

Quadrant Standaard

Antutu

In het begin van de review vermeldde ik waarom ik voor de Mi2 had gekozen

• Design vind ik simpel, strak en mooi
  • Super LCD 2 scherm met 1280x720 pixels
  • Hardwarecombi van CPU, GPU, RAM en ROM
  • 8MP fotocamera en 1080P filmmogelijkheden
  • Losse batterij en dus vervangbaar
  • Android Jelly Bean 4.0 en snellere updates
  • Merkaffiniteit ivm Xiaomi en Miui
  • Ik weleens iets anders dan HTC wilde proberen
Na dit alles zo opgesomt te hebben heb, kan ik alleen maar zeggen WOW!!

Heb jij ook een Xiaomi Mi-Two Wit?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Reviews door de redactie

nice hoor, misschien nog wat benchmarks draaien en toevoegen?
lol je telefoon is echt snel of licht dat aan mij , zit er ook aan te denken om deze nu te kopen =/
twijffel twijffel twijffel :S
Ja hij is echt snel 8-) Zitten wel drie standen op de telefoon.

Powermode:
  • Performance mode
  • Normal mode
  • Power Saving mode
Ik heb hem nu zo'n 2 maanden en hij bevalt nog steeds super. Accesoires komen langzamerhand ook wat beter op gang dus je kan hem wat betreft uiterlijk ook nog customizen.

[Reactie gewijzigd door lekzzz op 14 januari 2013 15:45]

In het standaard pakket zit een Chinees usb lader accu en een micro usb kabel. De de rest word als extra geleverd Door G4u en zal normaal er niet bij zitten.

Ik heb een 32gb en een 16gb versie en kan dus zeggen dat de 32 gb gewoon te leveren is.
"Keyboard is soms niet in Engels maar Chinees, ik gebruik Swype dus heb er geen last van."

ik gebruik multiling keybard met language Netherlands (plugin) werkt super en heeft dus Nederlands woordenboek :+

[Reactie gewijzigd door Wirehub op 14 januari 2013 16:27]

prijzen van het 32 gb telefoontje ?
Bedankt voor de review, ik heb zelf ook een Xiaomi Mi2 met 32GB en ik heb globaal wel dezelfde ervaring met het toestel. Ik heb hem nog maar enkele dagen dus een hoop moet ik nog uitgebreid testen voordat ik toe ben aan een review. Door de resultaten van de benchmarks te laten zien, zul je veel twijfelaars en critici van/over dit toestel over de streep trekken.
Hoi,

Al veel gelezen op tweakers, maar juist toch maar eens een account aangemaakt om eens een vraagje te stellen...
Ik ben al geruime tijd op zoek naar een leuke smartphone, heb nu een wildfire, en mijn oog is ook gevallen op de MI-TWO.
Mijn vraag is eigenlijk de volgende:
Waar kopen jullie deze smartphone? Had verschillende sites gevonden (oa Aliexpress, android-sale.com) maar heb totaal geen ervaring met bestellen in het buitenland.
Kunnen jullie mij helpen? Alvast bedankt!

grtz
Ik heb gelezen dat je de mi2 best niet bij aliexpress besteld, verschillende mensen hadde daar een fake versie gekregen. je kan het best de xiaomi mi2 op ibuygou.com bestellen, het is en betrouwbare site en veell mesen hebben deze dan ook op die site besteld
Zelf ben ik ook van plan om hem daar te bestellen of eventueel wacht ik tot februari, waarschijnlijk komt hij ook nog naar Europa :-)
Ook ik heb de mi2 en het is echt een topper, vooral ook miui met de uitgebreide beveiligingsinstellingen. Een aantal mensen oa ik hebben hem gekocht via tweaker g4u. Je kan hem eeen pb sturen, voordeel is dat hij in nederlands communiseert en je kunt betalen aan een nl bankrekening.
Ok, dat zijn dus 2 betrouwbare aanbieders. En de telefoon is klaar voor gebruik of moeten er nog dingen ge´nstalleerd, verwijderd, gedownload worden??
Alvast bedankt voor jullie reactie!

grtz
Hij is inderdaad direct klaar voor gebruik.
Je kunt de Chinese meuk weggooien, maar de market en de handleiding kunnen handig zijn.
Vanuit de market kun je Google Play downloaden en evt. de gratis variant van Need For Speed, deze kost in NL volgens mij 4,95 via Google Play.
Ik heb hem er dus op laten staan :)
Via G4U heb ik alleen de update naar de laatste versie gedaan, verder was hij gewoon al klaar voor gebruik.
Super! Dit hoopte ik te horen...nogmaals bedankt voor de snelle reacties!

Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBSamsung

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013