Philips Pakket voor draadloos opladen (Qi standaard) Review

Door Ultraman 18 januari 2013, 16.138 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Puur gemak
  • Rubberig toplaagje voorkomt glijden
  • Onder kleine hoek te zetten met voetje
  • Laadsnelheid is in orde
  • Strak uiterlijk
  • Betaalbaar

Minpunten

• Voetje had misschien nog wat tussenstanden mogen hebben
  • Zwart glimmende plastic bovenzijde is krasgevoelig
  • Persoonlijk: Overbodige iPhone case meegeleverd. Kan zonder nog goedkoper?

Sub-beoordelingen

Al sinds ik mijn nieuwe telefoon heb, welke draadloos opladen ondersteunt, vond ik deze manier van opladen interessant. Niet zozeer vanuit een "dat moet ik hebben" perspectief, maar meer van "goh, dat lijkt mij best leuk".
Onlangs kwam deze lader in de aanbieding voor het bedrag van 20 euro en voor zo'n bedrag wilde ik dat wel eens proberen.

De doos uitpakken
Wie vind dat nou niet leuk? ;)
In de doos tref je aan:

• Philips Qi oplaadpad
  • Adapter voor stroomtoevoer (output: 12V 1A)
  • Zeer beknopte handleiding
  • kartonnen vulling...
De oplaadpad zelf is licht, maar voelt solide aan. Ik zou hem niet door de kamer gaan gooien, al denk ik dat hij het best overleeft. Maar een val van een bureau overleeft hij zeker. Het ding zal niet zomaar stuk gaan.
Qua formaat is hij eigenlijk een beetje aan de grote kant voor mijn telefoon. Heb je echter een tablet die de Qi standaard ondersteunt, dan kan die er mogelijk ook zonder problemen op blijven liggen. Ik ken echter nog maar zeer weinig devices die volgens deze methode kunnen opladen, maar verwacht dat het er in de toekomst steeds meer worden.

De adapter is niet zo bijzonder. Gemaakt van stevig plastic, redelijk compact en zal zo niet snel andere contacten in de weg zitten. Op zich had hij kleiner gekund als ik hem vergelijk met de kleine adapters die bij de meeste telefoons worden geleverd. Maar mogelijk is deze adapter gemaakt om efficiŽnt te zijn omdat naar mijn idee meer is bedoeld om in een stopcontact te blijven zitten in plaats van enkel ingestoken te worden wanneer deze daadwerkelijk gebruikt wordt.

Ook tref je een kleinere doos aan met daarin een hoes om over een iPhone4(S) te schuiven, zodat je deze ook draadloos kunt opladen op Qi compatible oplaadstations. Dat stukje hardware heb ik echter weer teruggestopt in diens verpakking, want ik kan er niets mee.

Opzetten
De kleine Quick Start handleiding heb ik even ingekeken en daar stond niet veel meer in dan het (voor de meesten onder ons) logische:
1. Sluit adapter aan op de oplaadpad
2. Steek adapter in het stopcontact
3. Leg telefoon op de oplaadpad.
Heel simpel, en zo simpel is het ook. Ik heb het geheel op mijn bureau geplaatst en de stekker in het stekkerblok gestoken.
Klaar voor gebruik:
Qi oplader op bureau Qi pad close up
Zoals te zien is heb ik het beschermende plasticje voor de eerste test nog een laten zitten.

Tijdens het plaatsen was mij opgevallen dat er een uitklapbaar voetje onderop de pad zit. Door deze uit te klappen komt het geheel onder een kleine hoek te staan. Omdat de pad is voorzien van een rubberachtig laagje blijven de meeste telefoons liggen zonder er van af te glijden. Mijn Nexus 4 met de originele protector er nog achterop blijft prima liggen. Al heb ik gelezen de naakte glazen achterkant Nexus 4 wat meer glijdt en je mogelijk de pad vlak moet neerleggen.

De hoek waaronder de pad staat maakt het makkelijker om je telefoon er op te leggen omdat je je pols minder hoeft te draaien. En het geeft ook een betere blik op het beeldscherm van de telefoon zodat je deze ook enigszins kunt gebruiken zonder hem weer te moeten oppakken.

Het opladen
Kan ik kort over zijn: werkt in combinatie met een Nexus 4 prima.

Ik had geen enkel probleem met positioneren. De telefoon plaatsen in het midden van de pad en binnen enkele tellen ging het blauwe LEDje branden en gaf de telefoon aan dat deze werd opgeladen.

De verkoper had mij vertelt dat het laden flink langzamer zou zijn dan ik gewend was, maar het viel mij tamelijk mee. De snelheid is hoger dan laden vanaf een USB poort van een PC (@500mA). Ik zal het een keertje bijhouden met een Current Widget voor een betere indicatie. *Update: zie onderaan dit kopje
Opladen van 40% opgeladen naar een volle accu was in twee uur gedaan. Beginnen met een legere accu zal natuurlijk iets langer duren, daar heb ik echter (nog) geen metingen van.
Nexus 4 op Qi charger
Wel wordt de telefoon warmer tijdens het opladen dan wanneer een gewonen USB kabel/lader wordt gebruikt. Dat is te wijten aan de inductie en de energie die daarbij "verloren" gaat als warmte.
De temperatuur van de accu in mijn telefoon steeg langzaam en piekte op 37 graden Celcius, waarna deze langzaam af nam vanaf 80% omdat de laadsnelheid beetje bij beetje omlaag werd gedraaid.

Zodra de telefoon volledig opgeladen was ging het blauwe LEDje uit en gaf de telefoon 100% opgeladen weer. En dan kun je je telefoon gewoon oppakken zonder dat je iets van een stekkertje los moet maken: Puur gemak.

Update: Oplaadsnelheid
Omdat ik in de commentaren en op andere plaatsen lees dat men twijfels/vragen heeft over de laadsnelheid en dat deze merkbaar minder snel zou zijn ben ik het eens gaan meten met behulp van Battery Monitor Widget welke ook aan logging kan doen. Daarnaast kan dit programma grafiekjes maken van de data.
De criteria die ik in de gaten houdt zijn de volgende:
  • usage (mA) : hoeveel stroom komt er in de accu terecht.
  • %/h : hoeveel % laden we de accu op per uur
  • Verstreken tijd tussen starten met laden en een volledig opgeladen accu
Om tot een nauwkeurig resultaat te komen wil je een zo groot mogelijke laadcycle doen. Dat zal echter enige dagen in beslag nemen. Voor een dergelijk nauwkeurig resultaat met bijbehorende grafiekjes moeten jullie nog even wachten.

Voorlopige resultaten (2013-01-18):
Wel heb ik zojuist een laadcycle gedaan met beide methoden om alvast een het programma te testen. Ik heb Battery Monitor Widget op diens defaults laten staan, waarmee het programma elke 10 minuten data uitleest en opslaat in een logfile. In de toekomst wil ik de resolutie verhogen naar 1 minuut tijdens het laden.

Laden is gestart met <30% lading in de accu op de Qi pad. En vanaf de 50% ben ik overgegaan op de LG adapter. Bij die ladingen kan bij mijn weten nog steeds op de hoogste snelheid stroom door de accu (of althans diens controle circuit) worden geaccepteerd.
En is te zien dat je qua snelheid er niet veel op inlevert. Door te laden middels de bijgeleverde LG USB adapter (output 5V/1.2A) win je er gemiddeld 100mA mee. Met LG adapter is de laadstroom strak 830mA terwijl vanaf de Qi pad er tussen de 700mA en 750mA binnen komt.
Dat komt neer op 42% per uur voor laden middels de LG adapter en 35% per uur wanneer je de Philips Qi pad gebruikt.

Nogmaals: dit zijn voorlopige resultaten en ik wil hier nog geen conclusie aan verbinden.
Ik ben benieuwd hoe de Qi pad zich in de latere stadia van het laden houdt, wanneer er minder stroom geaccepteerd wordt. De LG adapter kan namelijk zonder problemen een stapje terug doen, maar of de Qi pad dat ook kan is de vraag. Mogelijk gebruikt die een meer pulserende vorm. Dat zullen de toekomstige grafieken ons mogelijk tonen.

Schoonmaken
In elke omgeving zweeft stof rond en op een plek waar gewerkt wordt vliegen spaanders: m.a.w. soms knoei je wel eens wat... Dat knoeien is mij nog niet overkomen, maar zorgen maak ik me niet. Ik denk dat dit stukje hardware een koffie-aanval wel overleeft. Er zijn weinig kieren die ruim genoeg zijn om een vloeistof vlot door te laten en verder is het geheel dermate vlak dat het zich goed laat afnemen.

Wat stof en vlekjes betreft:
Je wilt de pad schoonmaken met iets zachts wat het vuil oppakt, bijvoorbeeld een fluffy microvezeldoek. Waarom zeg ik dat? Omdat het bovenste zwarte glimmende plastic aardig krasgevoelig is. Ik had er wat residu op zitten van iets en heb even gepoetst met een katoenen doek, maar heb daarbij wat kleine krasjes gemaakt die in het juiste licht te zien zijn. Opvallen doen ze niet, maar microkrasjes maak je zo dus wel snel.

Dagelijks gebruik
Niet langer hoef ik een kabel in mijn telefoon te steken om hem op te laden. Ik ga op mijn bureaustoel zitten, slinger de PC aan en leg vervolgens mijn telefoon op de oplaadpad en heb er geen omkijken meer naar. Heb ik hem nodig dan pak ik hem er ook zo van af. :)

Mochten er nog vragen/opmerkingen zijn over het product en/of de review dan kunnen die het best hier onder in de reacties.

Heb jij ook een Philips Pakket voor draadloos opladen (Qi standaard)?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

stel je hebt je telefoon aan de lader liggen je word gebeld dan zal je hem toch van de lader moeten halen (of voor een berichtje of je wil wat opzoeken of wat dan ook) de kans dat je je telefoon dus niet volledig laat doorladen is dus veel groter wat slecht is voor de batterij
Als jouw telefoon nog gebruik maakt van een NiCd batterij dan klopt wat je daar zegt. Dan krijg je te maken met het beruchtte "geheugeneffect".

Meeste telefoon van tegenwoordig zijn voorzien van een Lithium Polymer accu welke dit "geheugeneffect" niet kennen. En het wordt nog gekker: het is juist minder goed voor LiPo accu's om volledig opgeladen te zijn. En nog veel slechter is volledig ontladen.

Het chemische proces in LiPo accu's zet de cellen langzaam om in steen. Deze reactie loopt het snelst bij een lage acculading (<10%). Tussen de 40% en 50% verloopt deze het langzaamst en boven de 80% a 90% gaat het weer wat vlotter (maar lang niet zo snel als <10%). Daarnaast zorgt elke laadcyclus ook voor wat extra boost. Sneller laden zorgt door de hogere laadstroom ook voor meer verstening dan een lage laadstroom
En zoals bij elk chemisch proces heeft de temperatuur ook een invloed: hoger zorgt ervoor dat het proces iets sneller gaat. Maar de zogenaamde state-of-charge en diepere laadcycli zijn van grotere invloed voor zover mij bekend. Of je moet naar extremere temperaturen van boven de 50 graden C gaan kijken...

Zet je dat tegenover het gemiddelde leven van een smartphone dan zie je dat je accu een zwaar leven heeft. Het ding wordt vaak opgeladen en leeft in een vrij warme omgeving (warme broekzak en chips die warmte afgeven bij gebruik).

Om terug te komen op jouw stelling dat: niet volledig doorladen slecht zou zijn voor de batterij:
Dat is niet van toepassing op Lithium Polymer accu's.
En als jij je batterij ook doorgaans volledig leeg maakt en de lader er pas aan hangt wanneer de telefoon begint te piepen om wat sap, dan wil ik voorstellen om an dat gedrag af te stappen als je de mogelijkheid hebt.
Het is beter om je telefoon regelmatig op te laden en als je de accu echt belangrijk vind dan probeer je de lading tussen de 30% en 80% te houden. Combineer dan met eens per maand een keer volledig opladen om je batterij indicator enigszins accuraat te houden.
als die aan een kabel hangt als die lang genoeg is heb je daarmee geen probleem.
Bij mij is het vaak zo dat de kabel juist niet lang genoeg is. Mijn telefoon legde ik vaak aan een USB kabel bij mijn PC om deze rustig op te laden en die kabel is niet bepaald lang. Bellen was of raar voorover gaan zitten of de kabel er uit halen.
Met de reisadapter een vergelijkbaar verhaal. Ik heb geen stopcontacten bij mijn bank in de buurt, behalve er direct achter (kun je dus niet bij) een verlengdoos er onder (die vanaf die wanddoos komt). Dan moest ik ook goed stil blijven zitten geheel links op de bank (en daar zit doorgaans mijn vriendin).
Komt er nog bij dat ik iemand ben die al bellend het hele huis doorloopt...

Je snapt het al: voor mij is het gewoon kunnen op pakken van mijn telefoon en aan de wandel kunnen gaan zonder er nog een kabel uit te moeten trekken dus heerlijk. :)

Dit is iets wat voor ieder zal verschillen omdat het afhankelijk is van gedrag en omgeving.
en ik denk dan ook aan telefoons als htc/iphone waar de batterij niet verwisselbaar is, dus dan lijkt dit me een waardeloos idee
Dit kan ik niet geheel volgen. Doel je hier op dat het slecht zou zijn voor de accu en dat je met de Qi lader dan eerste naar de telefoonboer mag om je accu te laten verwisselen? (Is trouwens in veel gevallen voor een Tweaker prima zelf te doen, maar ik snap dat het wel een punt is voor de gemiddelde consument).
Want verder zie ik niet wat een niet-verwisselbare accu aan raakvlak heeft met een Qi lader.
Ik heb zelf een telefoon met een niet-verwisselbare accu en heb er tot op heden nog geen problemen mee gehad. Wellicht zijn jouw ervaringen anders.
misschien leuk als die dingen bereik krijgen en dan iets van 1,5 tot 2 m (indien mogelijk?)
Ik denk dat je dan problemen krijgt met straling en de grotere hoeveelheid energie die nodig zal zijn om het bij de telefoon te krijgen. Maar wie weet wat we nog allemaal gaan zien in de toekomst.
maar op dit moment is het in mijn ogen een slechte koop of gewoon een hebbedingetje sure er zijn wel plekken voor zoals je nachtkastje maar voor algemeen gebruik zeg ik nee dankje
Ieder zijn eigen keuze :)

Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneApple iOS 8

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013