Philips Pakket voor draadloos opladen (Qi standaard) Review

Door Ultraman 18 januari 2013, 20.060 views

Philips Pakket voor draadloos opladen (Qi standaard)

Pluspunten

• Puur gemak
  • Rubberig toplaagje voorkomt glijden
  • Onder kleine hoek te zetten met voetje
  • Laadsnelheid is in orde
  • Strak uiterlijk
  • Betaalbaar

Minpunten

• Voetje had misschien nog wat tussenstanden mogen hebben
  • Zwart glimmende plastic bovenzijde is krasgevoelig
  • Persoonlijk: Overbodige iPhone case meegeleverd. Kan zonder nog goedkoper?

Al sinds ik mijn nieuwe telefoon heb, welke draadloos opladen ondersteunt, vond ik deze manier van opladen interessant. Niet zozeer vanuit een "dat moet ik hebben" perspectief, maar meer van "goh, dat lijkt mij best leuk".
Onlangs kwam deze lader in de aanbieding voor het bedrag van 20 euro en voor zo'n bedrag wilde ik dat wel eens proberen.

De doos uitpakken
Wie vind dat nou niet leuk? ;)
In de doos tref je aan:

• Philips Qi oplaadpad
  • Adapter voor stroomtoevoer (output: 12V 1A)
  • Zeer beknopte handleiding
  • kartonnen vulling...
De oplaadpad zelf is licht, maar voelt solide aan. Ik zou hem niet door de kamer gaan gooien, al denk ik dat hij het best overleeft. Maar een val van een bureau overleeft hij zeker. Het ding zal niet zomaar stuk gaan.
Qua formaat is hij eigenlijk een beetje aan de grote kant voor mijn telefoon. Heb je echter een tablet die de Qi standaard ondersteunt, dan kan die er mogelijk ook zonder problemen op blijven liggen. Ik ken echter nog maar zeer weinig devices die volgens deze methode kunnen opladen, maar verwacht dat het er in de toekomst steeds meer worden.

De adapter is niet zo bijzonder. Gemaakt van stevig plastic, redelijk compact en zal zo niet snel andere contacten in de weg zitten. Op zich had hij kleiner gekund als ik hem vergelijk met de kleine adapters die bij de meeste telefoons worden geleverd. Maar mogelijk is deze adapter gemaakt om efficiënt te zijn omdat naar mijn idee meer is bedoeld om in een stopcontact te blijven zitten in plaats van enkel ingestoken te worden wanneer deze daadwerkelijk gebruikt wordt.

Ook tref je een kleinere doos aan met daarin een hoes om over een iPhone4(S) te schuiven, zodat je deze ook draadloos kunt opladen op Qi compatible oplaadstations. Dat stukje hardware heb ik echter weer teruggestopt in diens verpakking, want ik kan er niets mee.

Opzetten
De kleine Quick Start handleiding heb ik even ingekeken en daar stond niet veel meer in dan het (voor de meesten onder ons) logische:
1. Sluit adapter aan op de oplaadpad
2. Steek adapter in het stopcontact
3. Leg telefoon op de oplaadpad.
Heel simpel, en zo simpel is het ook. Ik heb het geheel op mijn bureau geplaatst en de stekker in het stekkerblok gestoken.
Klaar voor gebruik:
Qi oplader op bureau Qi pad close up
Zoals te zien is heb ik het beschermende plasticje voor de eerste test nog een laten zitten.

Tijdens het plaatsen was mij opgevallen dat er een uitklapbaar voetje onderop de pad zit. Door deze uit te klappen komt het geheel onder een kleine hoek te staan. Omdat de pad is voorzien van een rubberachtig laagje blijven de meeste telefoons liggen zonder er van af te glijden. Mijn Nexus 4 met de originele protector er nog achterop blijft prima liggen. Al heb ik gelezen de naakte glazen achterkant Nexus 4 wat meer glijdt en je mogelijk de pad vlak moet neerleggen.

De hoek waaronder de pad staat maakt het makkelijker om je telefoon er op te leggen omdat je je pols minder hoeft te draaien. En het geeft ook een betere blik op het beeldscherm van de telefoon zodat je deze ook enigszins kunt gebruiken zonder hem weer te moeten oppakken.

Het opladen
Kan ik kort over zijn: werkt in combinatie met een Nexus 4 prima.

Ik had geen enkel probleem met positioneren. De telefoon plaatsen in het midden van de pad en binnen enkele tellen ging het blauwe LEDje branden en gaf de telefoon aan dat deze werd opgeladen.

De verkoper had mij vertelt dat het laden flink langzamer zou zijn dan ik gewend was, maar het viel mij tamelijk mee. De snelheid is hoger dan laden vanaf een USB poort van een PC (@500mA). Ik zal het een keertje bijhouden met een Current Widget voor een betere indicatie. *Update: zie onderaan dit kopje
Opladen van 40% opgeladen naar een volle accu was in twee uur gedaan. Beginnen met een legere accu zal natuurlijk iets langer duren, daar heb ik echter (nog) geen metingen van.
Nexus 4 op Qi charger
Wel wordt de telefoon warmer tijdens het opladen dan wanneer een gewonen USB kabel/lader wordt gebruikt. Dat is te wijten aan de inductie en de energie die daarbij "verloren" gaat als warmte.
De temperatuur van de accu in mijn telefoon steeg langzaam en piekte op 37 graden Celcius, waarna deze langzaam af nam vanaf 80% omdat de laadsnelheid beetje bij beetje omlaag werd gedraaid.

Zodra de telefoon volledig opgeladen was ging het blauwe LEDje uit en gaf de telefoon 100% opgeladen weer. En dan kun je je telefoon gewoon oppakken zonder dat je iets van een stekkertje los moet maken: Puur gemak.

Update: Oplaadsnelheid
Omdat ik in de commentaren en op andere plaatsen lees dat men twijfels/vragen heeft over de laadsnelheid en dat deze merkbaar minder snel zou zijn ben ik het eens gaan meten met behulp van Battery Monitor Widget welke ook aan logging kan doen. Daarnaast kan dit programma grafiekjes maken van de data.
De criteria die ik in de gaten houdt zijn de volgende:
  • usage (mA) : hoeveel stroom komt er in de accu terecht.
  • %/h : hoeveel % laden we de accu op per uur
  • Verstreken tijd tussen starten met laden en een volledig opgeladen accu
Om tot een nauwkeurig resultaat te komen wil je een zo groot mogelijke laadcycle doen. Dat zal echter enige dagen in beslag nemen. Voor een dergelijk nauwkeurig resultaat met bijbehorende grafiekjes moeten jullie nog even wachten.

Voorlopige resultaten (2013-01-18):
Wel heb ik zojuist een laadcycle gedaan met beide methoden om alvast een het programma te testen. Ik heb Battery Monitor Widget op diens defaults laten staan, waarmee het programma elke 10 minuten data uitleest en opslaat in een logfile. In de toekomst wil ik de resolutie verhogen naar 1 minuut tijdens het laden.

Laden is gestart met <30% lading in de accu op de Qi pad. En vanaf de 50% ben ik overgegaan op de LG adapter. Bij die ladingen kan bij mijn weten nog steeds op de hoogste snelheid stroom door de accu (of althans diens controle circuit) worden geaccepteerd.
En is te zien dat je qua snelheid er niet veel op inlevert. Door te laden middels de bijgeleverde LG USB adapter (output 5V/1.2A) win je er gemiddeld 100mA mee. Met LG adapter is de laadstroom strak 830mA terwijl vanaf de Qi pad er tussen de 700mA en 750mA binnen komt.
Dat komt neer op 42% per uur voor laden middels de LG adapter en 35% per uur wanneer je de Philips Qi pad gebruikt.

Nogmaals: dit zijn voorlopige resultaten en ik wil hier nog geen conclusie aan verbinden.
Ik ben benieuwd hoe de Qi pad zich in de latere stadia van het laden houdt, wanneer er minder stroom geaccepteerd wordt. De LG adapter kan namelijk zonder problemen een stapje terug doen, maar of de Qi pad dat ook kan is de vraag. Mogelijk gebruikt die een meer pulserende vorm. Dat zullen de toekomstige grafieken ons mogelijk tonen.

Schoonmaken
In elke omgeving zweeft stof rond en op een plek waar gewerkt wordt vliegen spaanders: m.a.w. soms knoei je wel eens wat... Dat knoeien is mij nog niet overkomen, maar zorgen maak ik me niet. Ik denk dat dit stukje hardware een koffie-aanval wel overleeft. Er zijn weinig kieren die ruim genoeg zijn om een vloeistof vlot door te laten en verder is het geheel dermate vlak dat het zich goed laat afnemen.

Wat stof en vlekjes betreft:
Je wilt de pad schoonmaken met iets zachts wat het vuil oppakt, bijvoorbeeld een fluffy microvezeldoek. Waarom zeg ik dat? Omdat het bovenste zwarte glimmende plastic aardig krasgevoelig is. Ik had er wat residu op zitten van iets en heb even gepoetst met een katoenen doek, maar heb daarbij wat kleine krasjes gemaakt die in het juiste licht te zien zijn. Opvallen doen ze niet, maar microkrasjes maak je zo dus wel snel.

Dagelijks gebruik
Niet langer hoef ik een kabel in mijn telefoon te steken om hem op te laden. Ik ga op mijn bureaustoel zitten, slinger de PC aan en leg vervolgens mijn telefoon op de oplaadpad en heb er geen omkijken meer naar. Heb ik hem nodig dan pak ik hem er ook zo van af. :)

Mochten er nog vragen/opmerkingen zijn over het product en/of de review dan kunnen die het best hier onder in de reacties.

Heb jij ook een Philips Pakket voor draadloos opladen (Qi standaard)?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Reactiefilter:-133033+120+27+31
Moderatie-faq Wijzig weergave
Niet meer.

Iemand enig idee waar deze nog te krijgen zijn?
Ik heb ook een keer een klein verbruiker willen meten met zo'n energiemeter. Bij een belasting onder de 10 Watt liet die gewoon 0 Watt zien inderdaad.

Ik heb er toen naast het te meten apparaat ook nog een gloeilamp aan gehangen, en dat werkte best goed, je moet alleen van alle metingen het vermogen van de gloeilamp afhalen.
Ja en nee,

Het is inderdaad minder efficient als via een verbinding met een stekker.

In het rekenvoorbeeld op de website van het Wireless Power Consortium (WPC) staat wel een aardige vergelijking wat betreft het 'dagelijks gebruik'. Bij de meeste mensen blijft (naar het schijnt) de adapter veelal in het stopcontact achter na een laadcyclus.

Het WPC beweert dan ook dat het vervangen van twee van zulke adapters door één draadloos laadstation al lonend is/quite draait.
Kunnen we gloeilamp discussie laten voor wat deze is aub? Waarom denk je dat ik er niet meer opgereageerd heb? Het heeft niets meer te maken met de review.
Als jullie er over door willen kletsen stel ik voor een DM draad te starten, een IRC kanaal, een praatgroep, wat je dan ook maar wilt.

[Reactie gewijzigd door Ultraman op 24 januari 2013 10:56]

Bovendien zitten de lampen bij mij vaak op een bepaalde hoogte, zoals aan het plafond. Juist de plek waar je niet veel warmte nodig hebt, lijkt me.....
Dit is wat mij betreft echt onzin.

Een gloeilamp heeft bij lange na geen rendement van 100%. De lamp is ontworpen om een hoog rendement te behalen qua lichtopbrengst. Voor je verwarming heb je je CV, wat vele malen efficienter is voor die specifieke taak.
Ik kan de oplader niet in de pricewatch vinden helaas en ook niet bij andere vergelijking sites. Weet iemand waar de lader op het moment het goedkoopst beschikbaar is?
Om jouw vergelijking te gebruiken voor bijv. WiFi. Het gebruiksgemak t.o.v. de verspilling is vele malen meer bij WiFi dan met draadloos opladen.
Ja, correct, maar
Want de overbrugbare afstanden met WiFi zijn veel groter dan de tegenhanger, bedraadt.
Nee, je begingsvrijheid is groter. Met bedraad kan je zonder extra foefjes 50 meter afleggen, met wifi niet.
wel belangrijk om dan ook de tijd van 0 tot 100% bij te houden.. Misschien nemen beide laders 9watt maar doet de ene er 40% langer over ;-)
Pardon,

gloeilampen hebben momenteel een rendement van 100% !

De energie die er in gestopt wordt zal deels omgezet worden in licht en de rest in warmte.
Deze warmte is misschien in de zomer ongewenst, maar in de winter is dat echt geen weggegooid geld hoor !
Als er een lamp brandt zal er over het algemeen ook iemand in de ruimte aanwezig zijn, en hoeft er voor die energie dus niet op een andere manier verwarmd te worden.
Leuke review. Het komt overeen met mijn eigen ervaringen.
Over het wegglijden nog even een toevoeging, ook de (matte) lumia 920 doet dat soms, soms ook niet. Maar zelf gebruik ik hem om 's nachts op te laden, dus dan is het makkelijker het pootje in te klappen. Het lampje kan dan wel vervelend zijn, maar met de telefoon er overheen had ik er geen last meer van.
Gebruik jij nog gloeilampen? Ik dacht dat die niet eens meer verkocht mogen worden.
Mja... dan zou ik ook geen auto gaan rijden. Die halen ook maar een laag rendement. ;)
En zo zijn er nog wel meer voorbeelden te bedenken. "Omdat het kan"

De "hype" is gewoon dat het nieuwigheid is, van echt hype kan ik niet spreken. Het is voor mij een leukigheid en het brengt nog meer gemak. Gewoon je telefoon op dat ding droppen en klaar is Ultraman.
Op de website van Computerland nog 1 voorradig a ¤ 25,50. :P

[Reactie gewijzigd door Flex op 25 januari 2013 22:48]

Hij was enige tijd beschikbaar bij o.a. Paradigit en Computerland.
Begin vorige week heb ik nog een exemplaar bij Computerland Nijmegen gehaald voor iemand anders, al moest ik daar wel 25 euro voor neerleggen omdat de aanbieding van 20 euro al was afgelopen. Maar nog steeds een prima prijs.
Goede review! Waar kan ik deze kopen? Als ik er naar google kom ik niet veel verder dan de philips site..
Vind ik ook erg interessant. Alleen twee problemen:
1. Ik heb geen energiemeter in mijn bezit. (Dat moet echter wel op te lossen zijn).
2. Voor zover mij bekend zijn veel (van de betaalbare) energiemeters aardig onnauwkeurig wanneer de belasting minder dan 10 Watt bedraagt.
Verbeter me als ik het daar mis heb, maar ik meen dat er een paar zaken waren waar je op wilde letten als je kleine verbruikers wilde meten. Goed voorbeeld om misschien op te zoeken zijn metingen van sluipverbruik, zoals TV's in standby, schakelende voedingen met standbystroom (PC's), e.d.

Enig idee?
Ik ken wel mensen die een energiemeter hebben, maar ik heb zo snel geen idee van welk type en of deze geschikt zouden zijn voor kleine verbruikers
Bovendien gebeurt bij het gebruik van de reisadapter hetzelfde met de accu: deze wordt continu bijgeladen, maar dan op een dermate lage druppelstand dat de indicator niet daalt.
De Qi lader kan mogelijk niet zo laag druppelen en dan ontstaat een meer burst achtig patroon.
Wat ik ook lees is dat het door fabrikanten worden begeschreven als een feature: De Qi pad heeft in de gaten dat de telefoon vol is en schakelt zichzelf uit om energie te besparen.
Mocht je ontdekken hoe het precies zit, dan horen wij dat graag.

Voor de LiPo accu maakt dit verder weinig uit. Met beide laders ben je deze aan het bijladen, en ook precies dezelfde hoeveelheid energie: namelijk de energie die de telefoon gebruikt. Alleen zit er bij de Qi lader dus een tussenpoze in en laad de reisadapter continu door.
Daarom geven telefoons en diens handleidingen ook vaak het advies om de lader uit te nemen zodra de telefoon vol is.

[Reactie gewijzigd door Ultraman op 21 januari 2013 14:42]

stel je hebt je telefoon aan de lader liggen je word gebeld dan zal je hem toch van de lader moeten halen (of voor een berichtje of je wil wat opzoeken of wat dan ook) de kans dat je je telefoon dus niet volledig laat doorladen is dus veel groter wat slecht is voor de batterij,
als die aan een kabel hangt als die lang genoeg is heb je daarmee geen probleem.
en ik denk dan ook aan telefoons als htc/iphone waar de batterij niet verwisselbaar is, dus dan lijkt dit me een waardeloos idee misschien leuk als die dingen bereik krijgen en dan iets van 1,5 tot 2 m (indien mogelijk?) maar op dit moment is het in mijn ogen een slechte koop of gewoon een hebbedingetje sure er zijn wel plekken voor zoals je nachtkastje maar voor algemeen gebruik zeg ik nee dankje
Bij de meeste energiemeters wordt het aantal Wattuur aangegeven, dit reken je ook immers af.

LG Nexus 5X Apple iPhone 6s FIFA 16 Microsoft Windows 10 Home NL Star Wars: Battlefront (2015) Samsung Gear S2 Skylake Samsung Galaxy S6 edge+

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True