Philips Pakket voor draadloos opladen (Qi standaard) Review

Door Ultraman 18 januari 2013, 16.863 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Puur gemak
  • Rubberig toplaagje voorkomt glijden
  • Onder kleine hoek te zetten met voetje
  • Laadsnelheid is in orde
  • Strak uiterlijk
  • Betaalbaar

Minpunten

• Voetje had misschien nog wat tussenstanden mogen hebben
  • Zwart glimmende plastic bovenzijde is krasgevoelig
  • Persoonlijk: Overbodige iPhone case meegeleverd. Kan zonder nog goedkoper?

Sub-beoordelingen

Al sinds ik mijn nieuwe telefoon heb, welke draadloos opladen ondersteunt, vond ik deze manier van opladen interessant. Niet zozeer vanuit een "dat moet ik hebben" perspectief, maar meer van "goh, dat lijkt mij best leuk".
Onlangs kwam deze lader in de aanbieding voor het bedrag van 20 euro en voor zo'n bedrag wilde ik dat wel eens proberen.

De doos uitpakken
Wie vind dat nou niet leuk? ;)
In de doos tref je aan:

• Philips Qi oplaadpad
  • Adapter voor stroomtoevoer (output: 12V 1A)
  • Zeer beknopte handleiding
  • kartonnen vulling...
De oplaadpad zelf is licht, maar voelt solide aan. Ik zou hem niet door de kamer gaan gooien, al denk ik dat hij het best overleeft. Maar een val van een bureau overleeft hij zeker. Het ding zal niet zomaar stuk gaan.
Qua formaat is hij eigenlijk een beetje aan de grote kant voor mijn telefoon. Heb je echter een tablet die de Qi standaard ondersteunt, dan kan die er mogelijk ook zonder problemen op blijven liggen. Ik ken echter nog maar zeer weinig devices die volgens deze methode kunnen opladen, maar verwacht dat het er in de toekomst steeds meer worden.

De adapter is niet zo bijzonder. Gemaakt van stevig plastic, redelijk compact en zal zo niet snel andere contacten in de weg zitten. Op zich had hij kleiner gekund als ik hem vergelijk met de kleine adapters die bij de meeste telefoons worden geleverd. Maar mogelijk is deze adapter gemaakt om efficiŽnt te zijn omdat naar mijn idee meer is bedoeld om in een stopcontact te blijven zitten in plaats van enkel ingestoken te worden wanneer deze daadwerkelijk gebruikt wordt.

Ook tref je een kleinere doos aan met daarin een hoes om over een iPhone4(S) te schuiven, zodat je deze ook draadloos kunt opladen op Qi compatible oplaadstations. Dat stukje hardware heb ik echter weer teruggestopt in diens verpakking, want ik kan er niets mee.

Opzetten
De kleine Quick Start handleiding heb ik even ingekeken en daar stond niet veel meer in dan het (voor de meesten onder ons) logische:
1. Sluit adapter aan op de oplaadpad
2. Steek adapter in het stopcontact
3. Leg telefoon op de oplaadpad.
Heel simpel, en zo simpel is het ook. Ik heb het geheel op mijn bureau geplaatst en de stekker in het stekkerblok gestoken.
Klaar voor gebruik:
Qi oplader op bureau Qi pad close up
Zoals te zien is heb ik het beschermende plasticje voor de eerste test nog een laten zitten.

Tijdens het plaatsen was mij opgevallen dat er een uitklapbaar voetje onderop de pad zit. Door deze uit te klappen komt het geheel onder een kleine hoek te staan. Omdat de pad is voorzien van een rubberachtig laagje blijven de meeste telefoons liggen zonder er van af te glijden. Mijn Nexus 4 met de originele protector er nog achterop blijft prima liggen. Al heb ik gelezen de naakte glazen achterkant Nexus 4 wat meer glijdt en je mogelijk de pad vlak moet neerleggen.

De hoek waaronder de pad staat maakt het makkelijker om je telefoon er op te leggen omdat je je pols minder hoeft te draaien. En het geeft ook een betere blik op het beeldscherm van de telefoon zodat je deze ook enigszins kunt gebruiken zonder hem weer te moeten oppakken.

Het opladen
Kan ik kort over zijn: werkt in combinatie met een Nexus 4 prima.

Ik had geen enkel probleem met positioneren. De telefoon plaatsen in het midden van de pad en binnen enkele tellen ging het blauwe LEDje branden en gaf de telefoon aan dat deze werd opgeladen.

De verkoper had mij vertelt dat het laden flink langzamer zou zijn dan ik gewend was, maar het viel mij tamelijk mee. De snelheid is hoger dan laden vanaf een USB poort van een PC (@500mA). Ik zal het een keertje bijhouden met een Current Widget voor een betere indicatie. *Update: zie onderaan dit kopje
Opladen van 40% opgeladen naar een volle accu was in twee uur gedaan. Beginnen met een legere accu zal natuurlijk iets langer duren, daar heb ik echter (nog) geen metingen van.
Nexus 4 op Qi charger
Wel wordt de telefoon warmer tijdens het opladen dan wanneer een gewonen USB kabel/lader wordt gebruikt. Dat is te wijten aan de inductie en de energie die daarbij "verloren" gaat als warmte.
De temperatuur van de accu in mijn telefoon steeg langzaam en piekte op 37 graden Celcius, waarna deze langzaam af nam vanaf 80% omdat de laadsnelheid beetje bij beetje omlaag werd gedraaid.

Zodra de telefoon volledig opgeladen was ging het blauwe LEDje uit en gaf de telefoon 100% opgeladen weer. En dan kun je je telefoon gewoon oppakken zonder dat je iets van een stekkertje los moet maken: Puur gemak.

Update: Oplaadsnelheid
Omdat ik in de commentaren en op andere plaatsen lees dat men twijfels/vragen heeft over de laadsnelheid en dat deze merkbaar minder snel zou zijn ben ik het eens gaan meten met behulp van Battery Monitor Widget welke ook aan logging kan doen. Daarnaast kan dit programma grafiekjes maken van de data.
De criteria die ik in de gaten houdt zijn de volgende:
  • usage (mA) : hoeveel stroom komt er in de accu terecht.
  • %/h : hoeveel % laden we de accu op per uur
  • Verstreken tijd tussen starten met laden en een volledig opgeladen accu
Om tot een nauwkeurig resultaat te komen wil je een zo groot mogelijke laadcycle doen. Dat zal echter enige dagen in beslag nemen. Voor een dergelijk nauwkeurig resultaat met bijbehorende grafiekjes moeten jullie nog even wachten.

Voorlopige resultaten (2013-01-18):
Wel heb ik zojuist een laadcycle gedaan met beide methoden om alvast een het programma te testen. Ik heb Battery Monitor Widget op diens defaults laten staan, waarmee het programma elke 10 minuten data uitleest en opslaat in een logfile. In de toekomst wil ik de resolutie verhogen naar 1 minuut tijdens het laden.

Laden is gestart met <30% lading in de accu op de Qi pad. En vanaf de 50% ben ik overgegaan op de LG adapter. Bij die ladingen kan bij mijn weten nog steeds op de hoogste snelheid stroom door de accu (of althans diens controle circuit) worden geaccepteerd.
En is te zien dat je qua snelheid er niet veel op inlevert. Door te laden middels de bijgeleverde LG USB adapter (output 5V/1.2A) win je er gemiddeld 100mA mee. Met LG adapter is de laadstroom strak 830mA terwijl vanaf de Qi pad er tussen de 700mA en 750mA binnen komt.
Dat komt neer op 42% per uur voor laden middels de LG adapter en 35% per uur wanneer je de Philips Qi pad gebruikt.

Nogmaals: dit zijn voorlopige resultaten en ik wil hier nog geen conclusie aan verbinden.
Ik ben benieuwd hoe de Qi pad zich in de latere stadia van het laden houdt, wanneer er minder stroom geaccepteerd wordt. De LG adapter kan namelijk zonder problemen een stapje terug doen, maar of de Qi pad dat ook kan is de vraag. Mogelijk gebruikt die een meer pulserende vorm. Dat zullen de toekomstige grafieken ons mogelijk tonen.

Schoonmaken
In elke omgeving zweeft stof rond en op een plek waar gewerkt wordt vliegen spaanders: m.a.w. soms knoei je wel eens wat... Dat knoeien is mij nog niet overkomen, maar zorgen maak ik me niet. Ik denk dat dit stukje hardware een koffie-aanval wel overleeft. Er zijn weinig kieren die ruim genoeg zijn om een vloeistof vlot door te laten en verder is het geheel dermate vlak dat het zich goed laat afnemen.

Wat stof en vlekjes betreft:
Je wilt de pad schoonmaken met iets zachts wat het vuil oppakt, bijvoorbeeld een fluffy microvezeldoek. Waarom zeg ik dat? Omdat het bovenste zwarte glimmende plastic aardig krasgevoelig is. Ik had er wat residu op zitten van iets en heb even gepoetst met een katoenen doek, maar heb daarbij wat kleine krasjes gemaakt die in het juiste licht te zien zijn. Opvallen doen ze niet, maar microkrasjes maak je zo dus wel snel.

Dagelijks gebruik
Niet langer hoef ik een kabel in mijn telefoon te steken om hem op te laden. Ik ga op mijn bureaustoel zitten, slinger de PC aan en leg vervolgens mijn telefoon op de oplaadpad en heb er geen omkijken meer naar. Heb ik hem nodig dan pak ik hem er ook zo van af. :)

Mochten er nog vragen/opmerkingen zijn over het product en/of de review dan kunnen die het best hier onder in de reacties.

Heb jij ook een Philips Pakket voor draadloos opladen (Qi standaard)?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Ik kan bevestigen dat een Nexus 4 waarvan de fabrieks-folie aan de achterzijde verwijderd is wel gemakkelijk van de pad afglijdt wanneer het voetje is uitgeklapt.
Mooie review waar ik ook helemaal achter sta. Net als Haay kan ik bevestigen dat een Nexus 4 zonder protector of iets dergelijks er vanaf glijdt als je de kickstand gebruikt. Niet zo'n probleem, ik heb hem gewoon platliggen. Zelfs dan wil hij nog wel wat verschuiven als je bijvoorbeeld boxen vlakbij hebt staan, zo glad is de achterkant van de Nexus 4 :P

Al met al laadt hij zo'n 30-40% per uur. Niet snel, maar zoals Ultraman al aangeeft is het gewoon makkelijk om aan je bureau te zitten, telefoon neer te leggen en klaar is kees.

[Reactie gewijzigd door Werelds op 14 januari 2013 12:14]

Cool jammer dat mijn telefoon geen draadloos laden ondersteunt (denk ik, HTC one-S)
Heb hem ook maar besteld, morgen even ophalen. Ben van plan de Lumia 920 te halen over een maand dus dan komt deze goed van pas. als extra lader denk ik.

Goede review. lekker overzichtelijk en straight to the point.

[Reactie gewijzigd door Denzis op 15 januari 2013 14:54]

Ik snap die hype rondom draadloos opladen niet.. 't verspilt zo veel energie. :/
Mja... dan zou ik ook geen auto gaan rijden. Die halen ook maar een laag rendement. ;)
En zo zijn er nog wel meer voorbeelden te bedenken. "Omdat het kan"

De "hype" is gewoon dat het nieuwigheid is, van echt hype kan ik niet spreken. Het is voor mij een leukigheid en het brengt nog meer gemak. Gewoon je telefoon op dat ding droppen en klaar is Ultraman.
Het verspilt energie, dus duurt het opladen ook langer..(vind ik niet echt gemakkelijk) En de vergelijking met een auto is krom. Een auto zijn sommige mensen nodig, mensen die een Hummer kopen om over de A2 naar hun werk te rijden zijn dan ook niet echt efficiŽnt bezig..

Met jouw redenatie kun je een smartphone beter niet aanschaffen.. ;-)

[Reactie gewijzigd door Mr_Viking op 16 januari 2013 00:19]

Met jouw redenatie kun je een smartphone beter niet aanschaffen.. ;-)
En toch wijkt die redenatie niet eens zo af van de jouwe. Je hebt immers gelijk.

Elke vorm van energie-omzetting gaat gepaard met een rendement. De auto was maar een enkel voorbeeld, gewoon het eerste wat in me op kwam. Wat we nu hier aan het doen zijn is ook loze discussie en zo energieverspilling, toch?
Gloeilampen zijn qua rendement ook waardeloos, en toch gebruiken we ze. Draadloos internet kost ook meer energie dan bedraad, en toch is het vandaag de dag gemeengoed. En zo kun je nog wel even doorgaan. Vaak zitten er in een categorie ook allerlei gradaties. Denk aan het A-label t/m G-label voor efficiŽntie. Deze vorm van opladen zal geen A-label zijn idd.

Ik ben 100% met je eens dat niet alle energie die je er in stopt je ook terugziet als lading in je telefoon. Er gaat immers een deel verloren als warmte.
Maar dat geldt voor ontiegelijk veel vormen van energie die we dag in dag uit gebruiken.

Zodoende vind ik het wat moeilijk om te begrijpen wat je met je post precies wil zeggen. En misschien is het ook maar beter dat we dit gewoon laten gaan. Want meer dan zeggen: "Ja, daar heb je gelijk in." kan ik niet.
Ik denk dat ik het daar bij laat :)
Ik wil het niet aanwakkeren maar ben het wel eens met Meneer Viking.

Om jouw vergelijking te gebruiken voor bijv. WiFi. Het gebruiksgemak t.o.v. de verspilling is vele malen meer bij WiFi dan met draadloos opladen. Want de overbrugbare afstanden met WiFi zijn veel groter dan de tegenhanger, bedraadt. Daarbij ben je enorm mobiel en onafhankelijk.

Met de overgang van een kabeltje in je telefoon stoppen naar draadloos opladen win je helemaal niks wat betreft mobiliteit. Sterker nog, je levert iets in omdat je dat hele apparaat mee moet zeulen i.p.v. een kleine adapter.

Daar naast moet je je telefoon altijd op dat ding leggen en niet er naast of een meter er naast.

En zoals je al aangeeft het rendement (in vergelijking tot de voordelen en nadelen) is bijzonder slecht.

Misschien dat de techniek in de toekomst dit wel kan bieden, meer afstand en vrijheid en een beter rendement. Maar dit is eigenlijk een hebbedingetje wat niet bijster veel voordelen bied tegen een behoorlijke verspilling en ook nog langere laadtijden.

neemt niet weg dat het een leuke innovatie is.
Ja, correct, maar
Nee, je begingsvrijheid is groter. Met bedraad kan je zonder extra foefjes 50 meter afleggen, met wifi niet.
Gebruik jij nog gloeilampen? Ik dacht dat die niet eens meer verkocht mogen worden.
Pardon,

gloeilampen hebben momenteel een rendement van 100% !

De energie die er in gestopt wordt zal deels omgezet worden in licht en de rest in warmte.
Deze warmte is misschien in de zomer ongewenst, maar in de winter is dat echt geen weggegooid geld hoor !
Als er een lamp brandt zal er over het algemeen ook iemand in de ruimte aanwezig zijn, en hoeft er voor die energie dus niet op een andere manier verwarmd te worden.
Dit is wat mij betreft echt onzin.

Een gloeilamp heeft bij lange na geen rendement van 100%. De lamp is ontworpen om een hoog rendement te behalen qua lichtopbrengst. Voor je verwarming heb je je CV, wat vele malen efficienter is voor die specifieke taak.
Bovendien zitten de lampen bij mij vaak op een bepaalde hoogte, zoals aan het plafond. Juist de plek waar je niet veel warmte nodig hebt, lijkt me.....
Kunnen we gloeilamp discussie laten voor wat deze is aub? Waarom denk je dat ik er niet meer opgereageerd heb? Het heeft niets meer te maken met de review.
Als jullie er over door willen kletsen stel ik voor een DM draad te starten, een IRC kanaal, een praatgroep, wat je dan ook maar wilt.

[Reactie gewijzigd door Ultraman op 24 januari 2013 10:56]

Ja en nee,

Het is inderdaad minder efficient als via een verbinding met een stekker.

In het rekenvoorbeeld op de website van het Wireless Power Consortium (WPC) staat wel een aardige vergelijking wat betreft het 'dagelijks gebruik'. Bij de meeste mensen blijft (naar het schijnt) de adapter veelal in het stopcontact achter na een laadcyclus.

Het WPC beweert dan ook dat het vervangen van twee van zulke adapters door ťťn draadloos laadstation al lonend is/quite draait.
Bedankt voor deze goeie review, ik zie mezelf dit zeker gebruiken op meerdere plekken in huis;
- Naast mn bed
- In de vensterbank, voor als ik op de bank aan het hangen ben en een film kijk
- Bij mn PC

Maar met deze laad snelheden en efficientie is het voordeel tegenover overal in huis een oplader hebben hangen miniem, op dit moment heb ik op bovenstaande plekken een lader hangen. Dus nog even de techniek wat volwassener laten worden, op dat moment lijkt dit me wel wat!
Leuke review. Het komt overeen met mijn eigen ervaringen.
Over het wegglijden nog even een toevoeging, ook de (matte) lumia 920 doet dat soms, soms ook niet. Maar zelf gebruik ik hem om 's nachts op te laden, dus dan is het makkelijker het pootje in te klappen. Het lampje kan dan wel vervelend zijn, maar met de telefoon er overheen had ik er geen last meer van.
Misschien kun je eens een test doen met zo'n energiemeter waarmee je kunt testen hoeveel energie het kost om via de USB van leeg naar vol te laden en dan nog een keer draadloos. Er wordt wel gesproken over efficiency verlies maar hoeveel is dat nu in de praktijk?
wel belangrijk om dan ook de tijd van 0 tot 100% bij te houden.. Misschien nemen beide laders 9watt maar doet de ene er 40% langer over ;-)
Bij de meeste energiemeters wordt het aantal Wattuur aangegeven, dit reken je ook immers af.
Vind ik ook erg interessant. Alleen twee problemen:
1. Ik heb geen energiemeter in mijn bezit. (Dat moet echter wel op te lossen zijn).
2. Voor zover mij bekend zijn veel (van de betaalbare) energiemeters aardig onnauwkeurig wanneer de belasting minder dan 10 Watt bedraagt.
Verbeter me als ik het daar mis heb, maar ik meen dat er een paar zaken waren waar je op wilde letten als je kleine verbruikers wilde meten. Goed voorbeeld om misschien op te zoeken zijn metingen van sluipverbruik, zoals TV's in standby, schakelende voedingen met standbystroom (PC's), e.d.

Enig idee?
Ik ken wel mensen die een energiemeter hebben, maar ik heb zo snel geen idee van welk type en of deze geschikt zouden zijn voor kleine verbruikers
Ik heb ook een keer een klein verbruiker willen meten met zo'n energiemeter. Bij een belasting onder de 10 Watt liet die gewoon 0 Watt zien inderdaad.

Ik heb er toen naast het te meten apparaat ook nog een gloeilamp aan gehangen, en dat werkte best goed, je moet alleen van alle metingen het vermogen van de gloeilamp afhalen.
Ik heb aan de hand van deze review ook zelf zo'n lader gekocht, bedankt :)

Een opmerking die ik niet in je review zie terug komen (althans niet expliciet). De Nexus 4 blijft niet geladen als deze 100% geladen is. Nadat de accu 100% vol is stop het laad proces en loopt de accu dus weer leeg. Als de accu dan nog maar voor 95% vol is begint het laden weer. Dit proces blijft zich herhalen. Ik heb er twijfels bij of dit goed is voor de accu.

Overigens denk ik dat dit niets met de Nexus 4 of the Philips lader te maken heeft. Volgens mij is het gewoon een eigenschap van een Qi lader.
Lijkt mij eerder dat de software in de Nexus 4 dat bepaalt. De Philips lader levert slechts energie, het is aan het toestel om daar iets mee te doen of niet.
Bovendien gebeurt bij het gebruik van de reisadapter hetzelfde met de accu: deze wordt continu bijgeladen, maar dan op een dermate lage druppelstand dat de indicator niet daalt.
De Qi lader kan mogelijk niet zo laag druppelen en dan ontstaat een meer burst achtig patroon.
Wat ik ook lees is dat het door fabrikanten worden begeschreven als een feature: De Qi pad heeft in de gaten dat de telefoon vol is en schakelt zichzelf uit om energie te besparen.
Mocht je ontdekken hoe het precies zit, dan horen wij dat graag.

Voor de LiPo accu maakt dit verder weinig uit. Met beide laders ben je deze aan het bijladen, en ook precies dezelfde hoeveelheid energie: namelijk de energie die de telefoon gebruikt. Alleen zit er bij de Qi lader dus een tussenpoze in en laad de reisadapter continu door.
Daarom geven telefoons en diens handleidingen ook vaak het advies om de lader uit te nemen zodra de telefoon vol is.

[Reactie gewijzigd door Ultraman op 21 januari 2013 14:42]

stel je hebt je telefoon aan de lader liggen je word gebeld dan zal je hem toch van de lader moeten halen (of voor een berichtje of je wil wat opzoeken of wat dan ook) de kans dat je je telefoon dus niet volledig laat doorladen is dus veel groter wat slecht is voor de batterij,
als die aan een kabel hangt als die lang genoeg is heb je daarmee geen probleem.
en ik denk dan ook aan telefoons als htc/iphone waar de batterij niet verwisselbaar is, dus dan lijkt dit me een waardeloos idee misschien leuk als die dingen bereik krijgen en dan iets van 1,5 tot 2 m (indien mogelijk?) maar op dit moment is het in mijn ogen een slechte koop of gewoon een hebbedingetje sure er zijn wel plekken voor zoals je nachtkastje maar voor algemeen gebruik zeg ik nee dankje
Als jouw telefoon nog gebruik maakt van een NiCd batterij dan klopt wat je daar zegt. Dan krijg je te maken met het beruchtte "geheugeneffect".

Meeste telefoon van tegenwoordig zijn voorzien van een Lithium Polymer accu welke dit "geheugeneffect" niet kennen. En het wordt nog gekker: het is juist minder goed voor LiPo accu's om volledig opgeladen te zijn. En nog veel slechter is volledig ontladen.

Het chemische proces in LiPo accu's zet de cellen langzaam om in steen. Deze reactie loopt het snelst bij een lage acculading (<10%). Tussen de 40% en 50% verloopt deze het langzaamst en boven de 80% a 90% gaat het weer wat vlotter (maar lang niet zo snel als <10%). Daarnaast zorgt elke laadcyclus ook voor wat extra boost. Sneller laden zorgt door de hogere laadstroom ook voor meer verstening dan een lage laadstroom
En zoals bij elk chemisch proces heeft de temperatuur ook een invloed: hoger zorgt ervoor dat het proces iets sneller gaat. Maar de zogenaamde state-of-charge en diepere laadcycli zijn van grotere invloed voor zover mij bekend. Of je moet naar extremere temperaturen van boven de 50 graden C gaan kijken...

Zet je dat tegenover het gemiddelde leven van een smartphone dan zie je dat je accu een zwaar leven heeft. Het ding wordt vaak opgeladen en leeft in een vrij warme omgeving (warme broekzak en chips die warmte afgeven bij gebruik).

Om terug te komen op jouw stelling dat: niet volledig doorladen slecht zou zijn voor de batterij:
Dat is niet van toepassing op Lithium Polymer accu's.
En als jij je batterij ook doorgaans volledig leeg maakt en de lader er pas aan hangt wanneer de telefoon begint te piepen om wat sap, dan wil ik voorstellen om an dat gedrag af te stappen als je de mogelijkheid hebt.
Het is beter om je telefoon regelmatig op te laden en als je de accu echt belangrijk vind dan probeer je de lading tussen de 30% en 80% te houden. Combineer dan met eens per maand een keer volledig opladen om je batterij indicator enigszins accuraat te houden.
Bij mij is het vaak zo dat de kabel juist niet lang genoeg is. Mijn telefoon legde ik vaak aan een USB kabel bij mijn PC om deze rustig op te laden en die kabel is niet bepaald lang. Bellen was of raar voorover gaan zitten of de kabel er uit halen.
Met de reisadapter een vergelijkbaar verhaal. Ik heb geen stopcontacten bij mijn bank in de buurt, behalve er direct achter (kun je dus niet bij) een verlengdoos er onder (die vanaf die wanddoos komt). Dan moest ik ook goed stil blijven zitten geheel links op de bank (en daar zit doorgaans mijn vriendin).
Komt er nog bij dat ik iemand ben die al bellend het hele huis doorloopt...

Je snapt het al: voor mij is het gewoon kunnen op pakken van mijn telefoon en aan de wandel kunnen gaan zonder er nog een kabel uit te moeten trekken dus heerlijk. :)

Dit is iets wat voor ieder zal verschillen omdat het afhankelijk is van gedrag en omgeving.
Dit kan ik niet geheel volgen. Doel je hier op dat het slecht zou zijn voor de accu en dat je met de Qi lader dan eerste naar de telefoonboer mag om je accu te laten verwisselen? (Is trouwens in veel gevallen voor een Tweaker prima zelf te doen, maar ik snap dat het wel een punt is voor de gemiddelde consument).
Want verder zie ik niet wat een niet-verwisselbare accu aan raakvlak heeft met een Qi lader.
Ik heb zelf een telefoon met een niet-verwisselbare accu en heb er tot op heden nog geen problemen mee gehad. Wellicht zijn jouw ervaringen anders.
Ik denk dat je dan problemen krijgt met straling en de grotere hoeveelheid energie die nodig zal zijn om het bij de telefoon te krijgen. Maar wie weet wat we nog allemaal gaan zien in de toekomst.
Ieder zijn eigen keuze :)

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013