Xiaomi Mi-Two Wit Review

Door Kiswum 15 februari 2013, 15.886 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Zeer snel toestel met Quadcore in een compacte behuizing
  • Het toestel voelt heerlijk aan in de hand en is bijna volledig met 1 hand te bedienen
  • 2 Rom's waarbij je altijd een backup van je OS hebt
  • Elke week een upgrade en elke maand een stable upgrade OTA van MIUI
  • Veel extra "Tweaker" software
  • Uitgebreide beveiliging is voorgeinstalleerd
  • Goede camera met extra opties
  • Veel gratis apps in de Market

Minpunten

• Wat kleine bugs die het systeem onstabiel of onlogisch maken
  • Glanzende batterijcover aan de achterzijde voelt stevig, maar een beetje goedkoop aan
  • Grauwige kleur bij het maken van foto's
  • De trilfunctie is zeer zwak
  • Kan voor sommige een tegenvaller zijn: Geen SD kaart / 5-7GB is in gebruik door het systeem/ Veel Chinese apps voor-geinstalleerd / geen LTE / geen NFC

Sub-beoordelingen

http://tweakers.net/ext/f/T9dF7Au25uwTup4qqZ72lCDY/full.gifEnglish reviewhttp://nojsstats.appspot.com/UA-44462081-2/tweakers.net

Review Kiswum

In deze review wil ik het hebben over een telefoon van een Chinese fabrikant, een fabrikant die zich pas sinds 2011 heeft gestort op het fabriceren van telefoons. Het gaat hier om de Xiaomi Mi2 met daarop Android 4.1 ge´nstalleerd. Deze wordt geleverd met een rom van hun eigen ontwikkelde MIUI.

Wijzigingen:
• 15-02-‘13: Handleiding voor “Find device” toegevoegd, mening over de beltonen en trilfunctie toegevoegd.
• 02-02-'13 Engelse variant van de review in een Blog geplaatst / Terugknop link toegevoegd / Wijzigingen bovenaan de pagina geplaatst / aantal typefouten verbeterd.
• 28-01-'13 Foto's verkleind en geŘpload naar Tweakers.
• 27-01-'13 Alle informatie is inmiddels toegevoegd.
• 26-01-'13 Alles herlezen en bestaande zinnen aangepast / extra kopjes geplaatst / foto's en filmpjes Tweakers waardig gemaakt (deze kunnen nog wel te groot zijn door de High Res bestanden) / +sen en -nen aangepast / gelijkwaardige foto's aan elkaar gekoppeld.
• 23-01-'13 Plaatsing van de review.

Inhoud:
De keuze van het toestel
Specificaties van het toestel
Mijn 1e indruk
Basis functies van het toestel
De camera
Benchmarks
Handleiding om “Find Device” in te schakelen
Extra informatie en links
Tips en tricks

Eind 2011 kwam het eerste toestel van Xiaomi uit met de naam Mi1. Over dat toestel heeft Engadget in oktober 2011 een review gemaakt inclusief extra achtergrondinformatie over Xiaomi. In het voorjaar van 2012 kreeg de Mi1 een jonger broertje erbij met de benaming Xiaomi Mi1 Youth. Kort daarna werd het nieuwe vlaggenschip van Xiaomi aangekondigd met de naam Xiaomi Mi2. Het nieuws van dit nieuwe toestel uit China, is in augustus 2012 naar Nederland gekomen, niet veel later is geschreven dat Xiaomi plannen heeft om toestellen in Europa te gaan verkopen. Helaas is er tot op de dag van vandaag nog geen toestel op een normale manier verkrijgbaar in Europa, maar er worden op dit moment wel testen buiten China uitgevoerd. Door de onthulling van de nieuwe Xiaomi Mi2 is de upgrade van de Mi1 naar Mi1s onopgemerkt gebleven. Dit toestel heeft een 4" scherm, 1GB werkgeheugen en een Dual-Core processor van 1,7Ghz.

De keuze

Ik heb me ongeveer een half jaar bezig gehouden met het zoeken naar een high end toestel die je volledig met 1 hand kan bedienen. Eind november heb ik mijn zoektocht op Tweakers.net geplaatst onder mijn Tweakblogs. Hierin heb ik diverse toestellen geplaatst die interessant waren voor mij en aan mijn strenge eisen moesten voldoen. In deze zoektocht is gebleken dat er geen enkel Europees toestel goed kon voldoen aan mijn specifieke eisen zoals: "binnen mijn specifieke formaat-eisen blijven", "de juiste high end specs heeft" en "leverbaar is voor een fatsoenlijke prijs". In mijn beleving is een smartphone pas meer dan 600 euro waard als deze onverwoestbaar is en er zeer strak uitziet :)
Na een maand bezig te zijn geweest op mijn blog, heb ik gemerkt dat de perfecte Smartphone simpelweg "net" niet bestaat voor mij. Hierdoor heb ik gekozen voor the next best thing. Via het Tweakersforum heb ik begrepen dat er een Nederlandse Tweaker, een aantal toestellen had afgeleverd bij diverse leden in de Benelux. Hierdoor heb ik de keuze gemaakt om mijn Xiaomi Mi2 bij deze mede-Tweaker te bestellen.
Op 30 december heb ik het toestel besteld en binnen 2 weken werd hij via DHL afgeleverd. Nou ja afgeleverd, ik heb het toestel bij het afhaaldepot van DHL op die mooie vrijdagavond op kunnen halen. Na betaling van 32,97 voor de invoerrechten en btw kon ik het toestel meenemen.

Specificaties

De lijst van specificaties heb ik overgenomen van Gsmarena en zoveel mogelijk gecontroleerd via de site van Xiaomi zelf.

2G Netwerk: GSM 850 / 900 / 1800 / 1900
3G Netwerk: HSDPA 850 / 1900 / 2100
Simkaart: Mini-SIM
Formaat: 126 x 62 x 10,2 mm
Gewicht: 145 gram
Scherm type: IPS LCD capacitieve touchscreen, 16M kleuren, Dragontrail glasplaat
Scherm formaat: 720 x 1280 pixels, 4,3" (~342 ppi)
Multitouch: 10 vingers (gecontroleerd via het programma Multi-Touch test)
Geluid: Vibration + MP3, WAV ringtones
WLAN: Wi-Fi 802.11 b/g/n, Wi-Fi Direct, Wi-Fi hotspot
Bluetooth: v4.0 with A2DP
USB: MicroUSB v2.0 (MHL), USB On-the-go
Camera: 8 MP, 3264x2448 pixels, autofocus, LED flash
Opties: Geo-tagging, touch focus, face and smile detection, image stabilization, HDR, shout and shoot
Video: 1080p@30fps
Opties: 1080P Fastforward, 720P Slowmotion, 720P@90fps, Filmen met LED verlichting
2e camera: 2 MP, 1080p@30fps
OS/Rom: MIUI Android OS, v4.1 (Jelly Bean)
Chipset: Qualcomm APQ8064 Snapdragon
CPU: Quad-core 1.5 GHz Krait 28nm
GPU: Adreno 320
Sensoren: Accelerometer, gyroscoop, proximity, kompas, barometer, gewicht, licht
Berichten: SMS(threaded view), MMS, Email, Push Mail, IM, RSS
Browser: HTML5
Radio: FM radio via bedrade headset
GPS: Ja, A-GPS support en GLONASS
Java: Ja, via Java MIDP emulator
KLeuren leverbaar: Roze, Blauw, Groen, Wit, Geel, Oranje, Paars
Batterij: Li-Ion 2000 mAh batterij (Optioneel 3100mAh)
Geluid extensies: MP3/ACC/AMR/OGG/M4A/MID/FLAC/APE/AAC/WAV

- Agenda, wekker, foto/film editor
- Exchange mail
- Google Search, Maps, Gmail, YouTube, Google Talk, Picasa
- Voice memo/dial/commands in het Chinees
- NL toetsenbord(Geen Swype/veeg optie)
- Actieve geluidsondrukking met extra microfoon
- TV-out (via MHL A/V link) Wifi Display
- SNS integratie

1e indruk

Het pakketje dat ik van G4U heb ontvangen was voorzien van:
  • Een doos met toestel
  • 2 screenprotectors
  • Dopje voor op de hoofdtelefoon aansluiting
  • Een klein pennetje om te gebruiken op het scherm
  • China -> EU adapter
  • Factuur van het toestel (vermoed ik, het was in het Chinees)
  • 1 Blauwe kunststof cover
  • USB OTG kabel, voor bijvoorbeeld een usbstick of usb ledlamp
In het doosje van het toestel zat het volgende:
  • Het toestel (gelukkig :)), de Xiaomi Mi2 met 32GB opslaggeheugen
  • 2000 mAh accu
  • Witte backcover
  • Adapter met losse USB kabel
  • Standaard formulieren zoals de handleiding
  • De oordopjes schitterde van afwezigheid en deze worden standaard niet meegeleverd door Xiaomi
http://tweakers.net/ext/f/XyXBUDOPxfnVdZwwHmslMSYO/full.jpg http://tweakers.net/ext/f/9juYN9UaN9pJiKR5jawLNSw0/full.jpg

Ik heb het toestel in gebruik genomen en gelukkig was de accu nog voorzien van genoeg power om direct aan de slag te gaan. Doordat we naar een verjaardag gingen heb ik op dat moment alleen het volgende ingesteld/toegevoegd: Wifi, Google Play en Gmail gedownload vanuit de Chinese Market, accounts, contacten gecontroleerd. Na ongeveer 2 uur was ik eraan toe om de batterijweergave te veranderen in percentages. Hierdoor zag ik dat ik nog ongeveer 48% te gaan had.
Mijn 1e indruk van het toestel was zeer positief. Hij voelt goed aan, hij is voor mijn gevoel niet te groot en in vergelijking met de Sony Xperia S. van mijn vriendin scheelt het formaat eigenlijk niet heel veel, maar qua gevoel lijkt mijn toestel een stuk kleiner dan hij in werkelijkheid is (126 x 62 x 10,2mm). Het contrast en scherpte van het toestel vind ik zeer goed. De gehele voorkant is bedekt met een krasvaste Dragontrail glasplaat, met daaronder het 720P 4,3" scherm. Uit voorzorg heb ik er 1 van meegeleverde screenprotectors erop geplakt. Het design en afwerking vind ik er goed uitzien en hij voelt degelijk aan. Het enige wat ik jammer vind aan het design is de glanzende kunststof achterkant en dat de capacitieve knoppen onderin het scherm niet verlicht zijn.

http://tweakers.net/ext/f/Qhaesj6mDlK9YHVjwowBnYv6/full.jpg http://tweakers.net/ext/f/eqpQSjG4uH9Jr0coEvQc2Z6c/full.jpg
http://tweakers.net/ext/f/Av6kdPeOKkB0ek1h4HW3tS37/full.jpg http://tweakers.net/ext/f/njTkiUNhMI9JaKgNX3u7UZ9u/full.jpg
http://tweakers.net/ext/f/RdgvV2xy7wudtmuhTsTjxXxp/full.jpg http://tweakers.net/ext/f/JxAkShnTGo3u95IbKOnD034S/full.jpg
http://tweakers.net/ext/f/yJdmzokq3XFg7Wc3hez5M6Xw/full.jpg http://tweakers.net/ext/f/fomT0NENMNDKHu8R97ze8JP8/full.jpg

Functies van het toestel

OS
Het toestel is uitgerust met Xiaomi's eigen ontwikkelde MIUI. Op de 1e dag heb ik hem ge-update naar MIUI JLB 7.0 en een week later naar MIUI JLB 10.0. Als onderliggende OS maakt MIUI gebruik van Google's Android 4.1.1 beter bekend als Jelly Bean. De updates komen via FOTA binnen op het toestel. Het update proces is vrij bijzonder en gaat (vermoedelijk) als volgt te werk: Er zijn op een apart deel van het geheugen 2 "partities" beschikbaar voor het systeem, op deze partities is het OS ge´nstalleerd. Voor zover ik heb gezien wordt er een back-up van je huidige OS naar de 2e partitie gekopieerd en wordt de 1e partitie voorzien van de nieuwe software. Het grote voordeel hiervan is dat je altijd een back-up hebt op je eigen toestel, zodat je hem eventueel kunt downgraden (info hoe je hier komt is te zijn bij Tips en tricks). Het nadeel is dat je hierdoor niet van de volle capaciteit van het geheugen gebruik kunt maken. Ik schat dat er 5-7GB wordt gereserveerd voor de back-up en voor applicaties die beschikbaar moeten blijven voor het toestel. Bij de 16GB versie kan deze vrij snel vol raken, maar bij een 32GB versie heb je nog wel even te gaan voordat het geheugen vol zit. Alle gebruikersgegevens en apps worden overigens gesynchroniseerd met de 2 partities, hierdoor kun je binnen 5 minuten aan de slag op je nieuwe of oude systeem.

Talen
Het toestel is in 3 verschillende talen in te stellen, gelukkig zit hier ook de Engelse taal bij. Bij de Engelse taal kan het voor komen dat er foutmeldingen deels in het Chinees zijn. Door gemotiveerde developers is het mogelijk gemaakt om alles verder te optimaliseren voor de Engelse taal, maar een Nederlands taalpakket is ook beschikbaar. Meer info daarover is in het GOT topic te vinden.

Apps
Het toestel wordt niet geleverd met de standaard NL apps zoals Whatsapp, Facebook, Twitter of Nu.nl. In plaats daarvan bevat het toestel een hoop Chinese apps en een Chinese App Market. Dit hoeft echter geen groot probleem te zijn, de Chinese apps zijn namelijk makkelijk te verwijderen. Op het toestel zijn er ook een aantal interessante Engelstalige apps aanwezig zoals een verzameling beveiliging apps in het mapje: Security Center.
Een greep uit de Engelstalige apps:
"Themes" om je toestel volledig te voorzien van een andere skin zodat hij op je geliefde HTC of Sony gaat lijken.
"Backup" om al je gegevens beveiligd op te slaan (ik ben er nog niet achter waar dit op je toestel wordt opgeslagen zodat je het kunt wegschrijven op je NAS bijvoorbeeld).
"Virusscan" je kunt tegenwoordig niet voorzichtig genoeg zijn en er komen steeds meer frauduleuze apps in de market/het internet terecht.
"Permission Manager" dit vind ik 1 van de beste apps die erop staat, met deze app kun je toegang van andere apps beheren zodat bijvoorbeeld je GPS niet door elke app wordt gebruikt. In mijn geval hoeft Facebook niet te weten waar ik precies zit.
Naast deze Engelstalige apps zijn er ook 2 Chinese apps die ik wel kan waarderen:
"Market" zorgt ervoor dat je apps kunt downloaden uit de Chinese market. Hierin kun je ook alle Engelstalige apps vinden zoals Gmail, Google Play en Facebook. Iets wat interessant kan zijn. is dat een spel zoals Need For Speed gratis is te downloaden vanuit de Chinese Market, in de Play Store betaal je daar 4,62 euro voor.
"Handbook" Ja hoor hij staat erop, een Chinese handleiding over het toestel zodat je in zeer korte tijd eigenlijk alle ins en outs van je toestel te weten komt, zelfs voor een doorgewinterde Android gebruiker. De handleiding is er een naar mijn hart, hij staat namelijk vol met plaatjes.

Startscherm
Ik werk zelf met een Android Tablet en sinds een aantal maanden met een Android Smartphone van Sony, beide apparaten werken op Android 4. Wennen aan deze telefoon was voor mij geen probleem. Alles is prima te vinden, het is alleen even wennen dat de middelste knop niet staat voor de menuknop met daar onder alle applicaties. Bij MIUI blijven alle applicaties op het startscherm staan. Op zich handig, maar ik kan me voorstellen dat dit niet ideaal is als je veel applicaties hebt. Om het aantal applicaties op je startscherm in te perken kun je apps gewoon samenvoegen in 1 map. Op het startscherm is het mogelijk om widgets te plaatsen, waardoor je bijvoorbeeld "Het weer" in realtime kunt laten weergeven. Hetzelfde geldt ook voor bijvoorbeeld een Facebook- of mail widget waarmee je de laatste berichten kunt aflezen zonder iets te hoeven openen.

Verbindingen
Het toestel ondersteund de standaard verbindingen zoals Wifi, GPS en Bluetooth.
Wifi: Doordat het toestel niet beschikt over een Wifi-antenne die het 5Ghz spectrum aan kan, is het volgens mij niet mogelijk om het toestel te laten werken op Wifi-N. Toestellen die het oude Wifi-A ondersteunen, kunnen overigens wel communiceren via het 5Ghz spectrum. Op dit moment is alleen een 2,4Ghz antenne aanwezig waardoor Wifi B en G prima werken. Ik merk qua ontvangst geen enkel probleem met andere Wifi apparatuur. Als ik data naar mijn NAS verzend of ontvang, dan is allemaal via het draadloze netwerk. Hierdoor heb ik al een aantal GB's zonder problemen verstuurd en ontvangen. Het afspelen van een 1080P film via het wifi netwerk, was geen enkel probleem. De film die ik heb getest is tevens gebruikt voor de screenshots later in dit artikel.

GPS: Dit heb ik inmiddels getest via 2 korte routes. Vanaf de bank heb ik een route uitgestippeld via het Sygic navigatiesysteem. De route werd binnen 20 seconden op het scherm getoond en ik zou zo aan kunnen rijden. Mijn ervaring tot op heden was eigenlijk dat een GPS signaal binnenshuis ontvangen niet/niet goed mogelijk was. Een route kon ik van binnenuit wel inplannen, maar hij liet de route pas zien als ik onderweg was. Vanaf nu is dat verleden tijd en wellicht heeft dit te maken met de Russische Glonass satellieten. Voor vertrek heb ik Sygic opgestart vanuit de auto en heb ik mijn route ingepland, binnen 5 seconden werd mijn route weergegeven en kon ik veilig weg rijden. Zie hiervoor de filmpjes hieronder.

Bluetooth: De verbinding met mijn Parrot carkit werkt zonder problemen. Hij herkend mijn contacten en ik ben goed verstaanbaar via de microfoon in de auto. Via mijn Jabra headset heb ik het geluid van de muziekspeler getest. Het geluid is van goede kwaliteit en ik merk geen verschil met mijn Sony Sola. Om het bereik van Bluetooth te testen had ik mijn toestel op mijn nachtkastje neergelegd en ben ik van de slaapkamer op de 1e verdieping naar de 2e verdieping/zolder gelopen zonder het toestel bij me. Op zolder heb ik even de Wii erbij gepakt en ben ik een half uurtje zoet geweest met Super Mario, met de top-40 uit mijn headsetje. Hierbij is het ontvangst 100% in orde gebleven en heb ik extra kunnen genieten van mijn Bluetooth-test tijdens het gamen.

Bellen
Ik gebruik T-mobile als provider en ik heb in de afgelopen 2 weken geen last gehad van slecht ontvangst van het 2G of 3G netwerk. In de review van Tweakers is gebleken dat de werking i.c.m. een Vodafone simkaart niet echt wordt aangeraden doordat deze het toestel binnen 1 dag leeg kan trekken. Dit kan wellicht met een software update worden opgelost of misschien door het toestel vast te zetten op 2G of 3G ipv het toestel zelf te laten kiezen.
Het bellen zelf is zonder problemen gegaan. De handsfree functie is makkelijk in te schakelen tijdens een telefoon gesprek en op de traditionele als op de handsfree manier ben ik zeer goed verstaanbaar. De spreker aan de andere kant van de lijn is voor mij ook duidelijk te verstaan. Om een contactpersoon te bellen of om een nummer op te zoeken kun je vanuit het bel menu zeer makkelijk iemand vinden. Dit kan door middel van een naam of door middel van (een gedeelte) het nummer.

Beltonen/trilfunctie
Er zijn een hoop verschillende beltonen, mededelingen en notificatie geluiden beschikbaar voor het toestel. Je kunt gebruik maken van je eigen MP3 muziek als beltoon. Er zijn uiteraard ook genoeg ingebouwde beltonen en geluiden aanwezig om je te voorzien van diverse meldingen. Het is zelfs mogelijk om van het menu van je toestel om geluiden te downloaden. De beltonen kunnen hard genoeg worden ingesteld, het nadeel hiervan is dat alle andere meldingen op dezelfde hoogte worden afgespeeld. Het is niet mogelijk om je beltonen hard te zetten en je Whatsapp/mail berichten wat zachter te zetten. Het is echter niet zo dat alle geluiden op hetzelfde niveau worden afgespeeld, je kunt je alarm, muziek/spellen/filmpjes en Bluetooth geluiden gewoon apart instellen.
Om jezelf te ontdoen van al het geluid, kun je het toestel in flightmode of op stil zetten, waardoor je bent aangewezen op de trilfunctie van het toestel. Dit is iets wat niet goed is uitgevoerd door Xiaomi, het trilsignaal is wat dat betreft toch echt ondermaats. Je kunt het trilsignaal op 3 niveaus zetten, in “weinig – normaal – sterk”. Het hoogste niveau is niet altijd goed voel/hoorbaar als je toestel in je broekzak of tas zit. Ik ben zelf gewend dat ik een telefoon gewoon hoor trillen als deze in een hoesje op tafel ligt. Helaas is dat niet/nauwelijks hoorbaar, zelfs niet als deze bovenop het hoesje ligt naast mijn toetsenbord.

Muziekspeler
De muziekspeler ziet er goed uit, er zit standaard een songtekst weergave ingebouwd waarbij je op de tekst van de muziek mee zou "kunnen" zingen. De muziekspeler kun je tevens vanuit je lockscreen bedienen (mits je geen pincode hebt ingesteld). In de handleiding staat dat je ook gebruik kunt maken van de equalizer, maar deze weergave is niet bereikbaar vanaf de muziekspeler. Deze instelling is zowel met als zonder hoofdtelefoon ook niet zichtbaar, wellicht is deze optie in de laatste stabiele versie verwijderd. Vanuit de instellingenmenu in het toestel is deze optie nog wel beschikbaar. Dit is echter te ver weggestopt als je je muziek aan beluisteren bent, waardoor je het niet direct kan vinden. Je kunt voor alle liedjes, de albumgegevens en coverfoto's gratis binnen krijgen. Bij een nummer van Justin Timberlake kreeg ik de cover van Justin Bieber onder ogen. Dit kan je eventueel makkelijk zelf aanpassen, waardoor dit weer helemaal klopt.
Het enige wat ik momenteel mis aan de muziekspeler is de optie om muziek te herkennen en deze liedjes op te slaan, hiervoor ben ik dan aangewezen op een externe app zoals SoundHound.

Toetsenbord en browser
Het toetsenbord ziet eruit als destandaard Android versie. Je kunt het toetsenbord instellen in diverse talen zoals de Nederlandse taal. Wat ik hieraan mis is een mogelijkheid om woorden te vegen/Swypen. Door deze tekortkoming heb ik eigenlijk direct Swype gedownload en ge´nstalleerd. Een ander bijkomend voordeel is dat deze net iets kleiner is zodat je meer overhoud van je scherm tijdens het browsen.
Het browsen gaat voor mijn gevoel snel en soepel. Bij Sony was ik gewend dat een pagina terug gaat naar je laatst bezochte pagina, maar bij de standaard ge´nstalleerde browser is dat niet altijd het geval.
Je kunt gebruik maken van je Google favorieten en je kunt zelf favorieten aanmaken. Er zit een incognito optie in waarbij je kunt browsen zonder dat deze informatie van je opslaat of verstuurd. Er wordt zelfs geen historie op je toestel achtergelaten. Vanuit de browser kun je gebruik maken van een soort nachtmodus, dit principe ken ik o.a. van navigatie systemen. In de browser gaat dit niet automatisch via de lichtsensor, maar dit moet je handmatig in/uitschakelen. Als laatste zit er nog een optie in waarbij je pagina's in een soort leesmodus kunt zetten waarbij alle plaatjes verdwijnen.

Autohouder
De gebruikte autohouder is er een van Haicom en is speciaal gemaakt voor de Samsung Galaxy S Advance. Via de Tweakers pricewatch heb ik gezocht naar een toestel die qua formaat het dichtst in de buurt kwam van de Xiaomi Mi2. Hieruit is gebleken dat dit o.a. de Galaxy S geschikt zou kunnen zijn. Doordat het toestel momenteel nog beschikbaar is heb ik bij Coolblue in Eindhoven de houder met mijn toestel getest en wonderbaarlijk past hij precies. Er zit nauwelijks speling op, hij schuift soepel in de houder en alle knoppen zijn goed te bereiken. Ik heb in dit geval gekozen voor de ventilator houder, omdat ik hiermee goede ervaringen had met mijn Sony Sola.

Hieronder nog foto's en een filmpje van het toestel in de autohouder, tijdens het navigeren.
http://tweakers.net/ext/f/KjfZP0ecBiHr4S991axXzMmq/full.jpg http://tweakers.net/ext/f/WvB2qAxuW1F5U1FL7W4tyBRH/full.jpg
http://tweakers.net/ext/f/Wu6uvNMowGYb9TgtrPMixFtf/full.jpg http://tweakers.net/ext/f/9Seuk8R59JZYY04qJgclXlil/full.jpg

Camera

Een goede camera op een telefoon heb ik de laatste jaren zeer belangrijk gevonden. Hij moet genoeg instelmogelijkheden hebben met betrekking tot de resoluties en voorgeprogrammeerde scenes en is een led/xenonlicht verplicht bij Smartphones anno 2012/2013. Het toestel zou een extra punt krijgen als er een fysieke (focus)knop op het toestel zit. Mocht er een goed alternatief aanwezig zijn op het touchscreen, dan kan ik daar ook wel goed mee werken.
Bij daglicht kunnen de meeste toestellen leuke foto's schieten, maar met name in de avond of met schemering is het vaak slecht gesteld. Ik vind dat de kwaliteit van foto's en filmpjes goed is, niet perfect, maar het is allemaal op orde.
Normaal gesproken stel ik de resolutie in op maximaal 5MP, maar voor deze review heb ik de camera resolutie op 8MP gezet en de camera filmpjes laten schieten in 1080P of 720P. Ik verwacht dat de meeste het wel weten, maar hogere Megapixels hebben niets te maken met kwaliteit, maar met het formaat dat de plaatjes op je geheugenkaart worden gezet. Hoge resolutie foto's zijn interessant als je ze in detail gaat bewerken, op canvas of A1 formaat gaat uitprinten. Het is niet echt nuttig voor vakantiefoto's, webpagina's, Facebook, etc.

Door een fout in de software geeft de 1080P filmmodus aan, dat je de Slowmotion optie kunt activeren d.m.v. het "Slow -" icoontje, helaas klopt dit niet. Het icoontje zou een "Fast +" icoontje moeten zijn, doordat hij namelijk alles versneld laat afspelen na de opname. Opnames die gemaakt worden in 720P geven wel de goede standen aan, zoals te zien is in dit plaatje. De camera heeft mogelijkheden om de witbalans, iso waardes aan te passen en om diverse fotofilters te kiezen. Je kunt kiezen uit diverse filters zoals sepia en Negatief.
Als je een foto wilt maken, dan zal het toestel zichzelf eerst scherpstellen op gezichten of objecten. Je kunt eventueel ook zelf aangeven op welk object er een foto gemaakt zou moeten worden. Hierna kun je via een burst modus 2-4 foto's per seconde maken. Het is hierbij jammer dat Xiaomi hier niet meer van heeft gemaakt. Hiervoor feature gebruik ik het programma Fast Burst Camera. Met deze app kun je maar liefst 30 foto's per seconde maken.

Overige bevindingen van de camera

• In vergelijking met de Sony Xperia S is het zoombereik niet heel ver. Ik schat dat hij tot 4-5x digitaal in kan zoomen en de Xperia S behaalt volgens mij makkelijk een digitale zoom van zo'n 10x.
  • Er ontbreekt een "nacht" modus. Hierdoor kan het lastig zijn om zonder flits mooie foto's te maken bij weinig licht. Een voorbeeld waarbij dit van belang kan zijn is bij zonsondergang of bij concerten.
  • De foto's zijn een beetje grauw/grijzig
  • De foto's hebben een kwaaltje die ik bij meer toestellen heb gezien. Bij een witte achtergrond is een roze vlek zichtbaar. Ik heb dit ook even getest met de Xperia S, maar hierbij was deze verkleuring niet te zien. Op deze foto is het verschil met de Sony Xperia S links en de Xiaomi Mi2 aan de rechterkant te zien.
  • De camera start zeer snel op waardoor je eigenlijk direct foto's kunt maken.
  • Het toestel ondersteund veel diverse resoluties waarin je foto's kunt maken.
  • Je kunt door middel van je stem/geluid een foto laten maken. Dit kan met "Cheese/smile/hey", maar ook met elk ander willekeurig woord.
  • Panorama foto's maken gaat veel beter en sneller dan op mijn vorige toestel, de Sony Xperia Sola uit 2012. Het is zelfs mogelijk om de panorama foto's in portret- en landschapstand te maken.
  • Er kan worden gefilmd met de ingebouwde led.
  • Foto's maken terwijl er wordt gefilmd. Deze foto's kunnen in maximaal 1080P worden bewaard.
  • HDR zorgt ervoor dat de foto's er veel realistischer uitzien, hiervoor heb ik een aantal vergelijkingen in deze review geplaatst waarbij goed te zien is wat het verschil is.

Video test

Foto's met en zonder HDR

Panorama in portretmodus
Panorama in landschapsmodus

Accu

Over de accu kan ik eigenlijk kort zijn. Het gaat hier om een exemplaar van 2000mAh en in de praktijk is dat genoeg voor 2 dagen op 1 acculading. Ik heb eigenlijk van alles aan staan: WiFi, Exchange kalender, Bluetooth, 2 Gmail accounts, 2 Hotmail accounts, Facebook en Whatsapp.
Heb je alsnog een grotere uithoudingsvermogen nodig, dan is het mogelijk om een 3100mAh accu aan te schaffen. Deze kost momenteel bij Xiaomi ongeveer 20 euro. De bestelling bestaat dan uit: een nieuwe accu en een nieuwe achterkant voor je telefoon. Dit is namelijk nodig doordat de nieuwe accu je telefoon 2mm dikker maakt. Volgens eigen beweringen zou je met deze accu ongeveer 20-35% langer mee kunnen gaan.

Scherm

Het scherm van de Mi2 is van een hele goede kwaliteit. De kleuren zien er echt uit, de helderheid is orde en het scherm is vanuit allerlei hoeken te bekijken. Als de standaard instellingen niet voldoende zijn, dan is het mogelijk om de kleurintensiteit met enkele instellingen aan te passen. Net als bij de Sony toestellen uit 2012 is het bij de Xiaomi mogelijk om de verlichting op diverse manieren aan te passen. Dit kan door middel van de helderheidsbar en door de achtergrondverlichting in te schakelen (deze optie was in versie JLB7.0 makkelijk te bereiken via het pulldown menu, maar in de upgrade naar JLB10.0 was deze optie niet meer aanwezig. Dit is denk ik een bug doordat dit niet in het changelog staat vermeld).

http://tweakers.net/ext/f/5kkCzuHUE8jfGP9xWTcMmgWk/full.jpg http://tweakers.net/ext/f/Svilb4rkprlh4fJUqoL7fz3G/full.jpg http://tweakers.net/ext/f/s0Yv2vkM00FwHpz8gDQkyUFb/full.jpg
http://tweakers.net/ext/f/BqdAGknvkrUxrhx19MwENEo3/full.jpg http://tweakers.net/ext/f/0mOMJrj3QifWev50DremK30F/full.jpg http://tweakers.net/ext/f/wnt8EqxjqA92Wgxx9lGTZ0Ih/full.jpg http://tweakers.net/ext/f/aNYQgIbJ5PfdSJNjMKP3lMoA/full.jpg http://tweakers.net/ext/f/c63HSzsFTDWv8OwZ9xdtaNrD/full.jpg http://tweakers.net/ext/f/pjpwpSqW3s7fuGO3LiuyCOn5/full.jpg http://tweakers.net/ext/f/RMPAjFpnMaQV6gr7stBjCemC/full.jpg

Vergelijking Xperia S

Hieronder een vergelijking van de 2 toestellen.

http://tweakers.net/ext/f/qcUMeEpjab6mbazG2IfG9hmi/full.jpg http://tweakers.net/ext/f/g76skm4YpanqUMcAJfPunFMy/full.jpg http://tweakers.net/ext/f/AGvbYZEhjtGEi0u8nTk8PLBw/full.jpg
http://tweakers.net/ext/f/jpzP9jPkehCeSCNH42BlVSiI/full.jpg http://tweakers.net/ext/f/BN8vTrOlUlXOg24PHwXFPr8G/full.jpg
http://tweakers.net/ext/f/TbGa5lQZRhLUNY404j0nDTGb/full.jpg http://tweakers.net/ext/f/G7mi1ybrNF2tCzoSNHBCGIPX/full.jpg

In deze test heb ik beide schermen op de hoogste helderheid gezet. In dit geval zie je duidelijk het verschil tussen de Xperia S aan de linkerkant en de Xiaomi Mi2 aan de rechterkant. Het wit van de Xperia is wat mij betreft beter dan bij de Xiaomi, maar de kleuren lijken bij de Xiaomi weer beter te zijn afgesteld. Op dit gebied ben ik zeker geen kenner, mijn oordeel mag je gerust in twijfel trekken.

http://tweakers.net/ext/f/0Ps5v8WKd1fBO7s6yNiJtFg0/full.jpg http://tweakers.net/ext/f/Kv0M7A3GaPr3RyAqDiJCMJPr/full.jpg
http://tweakers.net/ext/f/SnkMqC4OMCa0gZsMBtS3URk9/full.jpg http://tweakers.net/ext/f/OmJCOLol7Rs0GXm9v9siPEQD/full.jpg
http://tweakers.net/ext/f/oCvnp0BZDoQYvga6xfGX1Wks/full.jpg http://tweakers.net/ext/f/vFX7xn4BkFuaiq4Zc8giZrMK/full.jpg http://tweakers.net/ext/f/PGZMCLCbuPba05JR653dRkhu/full.jpg http://tweakers.net/ext/f/Y0N9zAAT4HOP81PlppUYIcUD/full.jpg

Benchmarks

Voor de liefhebbers van benchmarks, heb ik een aantal testen gedaan. Elke test heb ik 12x uitgevoerd, hiervan heb ik de hoogste en de laagste score verwijderd, waardoor er 10 scores beschikbaar zijn. Vervolgens heb ik het gemiddelde genomen van de overige 10 scores zodat ik een mooie gemiddelde heb. De vreemde eend in de bijt is CF-Bench, door de uiteenlopende scores is het lastig om voor de beste waarde te kiezen. Hierdoor heb ik de scores van 1 test bij elkaar opgeteld zodat ik daarvan tot een redelijk goed gemiddelde uit kon komen. De test zegt wat mij betreft genoeg. Er is momenteel geen sneller toestel beschikbaar dan de Xiaomi Mi2

http://tweakers.net/ext/f/J8kUsuf1mPLwBfk7htolQFms/medium.png http://tweakers.net/ext/f/JsnIppuTKDm9ixIDPkH5hj1A/medium.png
http://tweakers.net/ext/f/Rk9IO9GnYadCrrj7igpButEo/medium.png http://tweakers.net/ext/f/xJ9VenJExclOYgbT5DG6ENBu/medium.png

De berekening is te vinden door op de onderstaande thumbnail te klikken

Find device

Voor China was het waarschijnlijk al een tijdje mogelijk, maar vanaf nu is het in Europa/Nederland ook mogelijk om je toestel te zoeken. Hieronder volgt een korte handleiding om dit te doen. Let op hij werkt nog niet perfect!

Ga naar de website https://i.xiaomi.com -> maak een account aan of log in -> klik op "Find Device"

Nu weet ik niet meer wat er precies staat, want ik had mijn toestel al ingesteld. Ik vermoed dat je nu je telefoon moet registreren waardoor er een SMS naar je wordt toegestuurd. Je moet hier dan gewoon voor kiezen (ik weet niet of dit geld kost, dat zie ik later op mijn rekening :)) Een SMS zal naar je worden verstuurd, maar deze zal niet in je inbox terecht komen, dit gebeurd op de achtergrond.
Laat de website open staan en ga jaar je mobiel.

Op je toestel:
Ga naar settings - >Voeg een Xiaomi account toe -> Other settings en schakel "Find Device" in.

Ga terug naar de website en laat je toestel zoeken.

Het lijkt er dan op dat de website niet veel doet, maar uiteindelijk krijg je na 1 minuut onderaan de pagina een bericht dat Google Maps je locatie niet op de website kan weergeven. Klik vervolgens op de link onderaan die pagina waardoor Google Maps wordt geopend met de locatie van je toestel.

Als je de logfile controleert dan zal je zoiets zien als hieronder:
2013-02-15 11:12:51 Execute Phone location return command, number is +316*Phonenumber*
2013-02-15 11:12:51 Execute command Phone location number is +316*Phonenumber*
2013-02-12 20:42:57 Execute Phone location return command, number is +316*Phonenumber*
2013-02-12 20:42:57 Execute command Phone location number is +316*Phonenumber*
2013-02-11 14:55:10 Execute Phone location return command, number is +316*Phonenumber*
2013-02-11 14:55:10 Execute command Phone location number is +316*Phonenumber*
2013-02-11 14:54:42 Execute Phone location return command, number is +316*Phonenumber*
2013-02-11 14:54:42 Execute command Phone location number is +316*Phonenumber*
2013-02-11 14:54:00 Execute Phone location return command, number is +316*Phonenumber*
2013-02-11 14:54:00 Execute command Phone location number is +316*Phonenumber*

Hier is het niet gelukt om mijn toestel te vinden. Nadat ik de optie had uit- en in had geschakeld werkte het weer.

2013-02-11 14:42:57 Execute command Phone location number is +316*Phonenumber*

Hier wat screenshots:

Login:

Menu Find device:

Find device:

Soms verschijnt de link alsnog in beeld:

Lokatie:

Ik heb deze optie de afgelopen week een aantal keren getest en deze lijkt niet stabiel, waardoor je toestel een dag later niet gevonden kan worden. Het is duidelijk dat hij nog bijgeschaafd moet worden doordat hij in NL niet stabiel genoeg is.

Door de Chinese oorsprong van het toestel heb ik het onderstaande niet kunnen testen:
- Voice commands

Engadget
Review van Tweaker x2tharay
Swype downloaden

Tips & tricks
• Herstarten in herstel modes: 1. Dit kan vanuit het upgrade menu en vervolgens door de menuknop te drukken. Hier zie je "herstart naar herstel modus". 2. Als het toestel uit staat moet je het toestel aanzetten en de "volume harder" ingedrukt houden om in het MI-Recovery menu komen. ("Aan/uitknop & Volume zachter" geeft een FASTBOOT logo, maar ik weet niet wat het nut hiervan is, hij boot niet door)
• Screenshots maken: Dit kan op de standaard Android manier: 1. "Aan/uitknop & Volume zachter". 2. "Menuknop & Volume zachter"
• Maximale schermverlichting: Menuknop + Volume harder
• Zaklamp inschakelen: Vanuit de vergrendelstand, op de homeknop blijven drukken

De auteur heeft getracht alle rechthebbenden van het illustratiemateriaal te achterhalen. Mochten personen of instanties desondanks van mening zijn dat fotorechten zijn geschonden, dan kunnen zij zich wenden tot de auteur.

Heb jij ook een Xiaomi Mi-Two Wit?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Reviews door de redactie

De review is nog niet af en vannacht kon ik rond 04.00 uur mijn artikel niet goed laten controleren op eventuele fouten :) Ik wilde de review wel alvast online plaatsen voordat Tweakers dit artikel zou plaatsen: reviews: Xiaomi Mi-Two: keizer der Chinese smartphones
Dit is wel gelukt maar, er moet nog een aantal dingen worden toegevoegd en eventuele spel-/type fouten moeten nog worden gecorrigeerd.

Ik wil jullie vragen om mijn review nog beter te maken door fouten of onlogische dingen via een PM of via een reactie hieronder door te sturen. De review zal deze week verder worden afgerond.

Alvast bedankt!
Mooie review. Mag ik vragen van wie en voor hoeveel je hem gekocht hebt? Heb zelf namelijk ook interesse!
Bedankt Secsytime, ik heb het toestel via G4U besteld, maar tegenwoordig lijkt hij steeds beter leverbaar te zijn via o.a. http://www.ibuygou.com/
Hiervan weet ik dat ze originele Mi2's uitleveren.

http://www.merimobiles.com is volgens mij ook een redelijk betrouwbare site en daar is hij volgens mij ook regelmatig op voorraad.

In totaal was ik ongeveer 400 euro kwijt voor het toestel, accessoires, invoerrechten, btw en transportkosten.

[Reactie gewijzigd door Kiswum op 23 januari 2013 14:36]

Leuke review, het is gewoon een supertoestel.
Dit is echt een review die de volle score verdiend, echt subliem gedaan mijn complimenten!
Bedankt voor de complimenten, ik heb mijn best gedaan om het zo volledig en interessant mogelijk te houden. Het kan best zijn dat er teveel informatie in staat, maar door de gemaakte categorieŰn hoop ik dat informatie in ieder geval snel te vinden is.
Het kan zijn dat de review de afgelopen dagen zeer traag was met laden (mijn tablet liep zelfs vast door de grote hoeveelheid data...), door het vervangen van alle zichtbare plaatjes is dit probleem verholpen.

Het is mijn 1e review en ik hoop niet mijn laatste :)
Goede review. Ook al wist ik bij het klikken op de link dat het niet ging om een telefoon :) Zeker 3 sterren waard.
Bedankt Zonoskar, ik heb gisteren volgens mij ook 2 reviews van jou Nokia's gelezen die er absoluut ook mogen zijn!

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013