HTC Desire X Zwart Review

Door PSV_Supporter 9 januari 2013, 3.236 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Snel
  • Prima geluidskwaliteit tijdens bellen
  • Prima prijs/kwaliteit verhouding
  • Fraai uiterlijk

Minpunten

• Headset heeft een kink in de kabel

Sub-beoordelingen

Sinds kort ben ik de trotse bezitter van de HTC Desire X, in de zwarte uitvoering.
Ik stap over van een Nokia E61i, een voor telefoonbegrippen middeleeuws toestel.
Ik heb ca. 6 jaar met veel plezier gebruik gemaakt van de E61i, maar begon nu toch wel wat kuurtjes te krijgen. En het toestel was nog van het tijdperk Smartphone 1.0. Wel agenda synchroniseren en dergelijke, internet ging ook wel, maar applicaties zijn er niet veel geweest.

De keuze

Voor de keuze voor dit toestel had ik een aantal criteria:
- Dual processor
- Max 300 euro
- Niet te groot, maar zeker ook niet te klein toestel
- Moest uitbreidbaar geheugen hebben
- Mocht er mooi uitzien

Alle high-end toestellen als iPhone, Galaxy S3, HTC one X, etc. vielen dus al af. Ik ben van mening dat toegevoegde waarde minimaal opweegt tegen de extreem hoge(re) kosten.

Ik heb uiteindelijk 3 toestellen overwogen: de Samsung Ace 2, de Sony Experia P en dus de Desire X. Mede door de prijs heb ik gekozen voor dit toestel, betere prijs/kwaliteit verhouding.

Het uitpakken

Dit toestel wordt in een eenvoudige, doch nette, verpakking geleverd. Naast wat minimaal papierwerk (iets over service en garantie, maar geen handleiding o.i.d.) vind je een adapter, een USB kabeltje en een headset aan.

De telefoon zelf zit in een klein plastic hoesje, waarop ook staat hoe je het toestel open kunt maken.
Dit lijkt vrij fragiel te zijn, maar gaat toch eenvoudig. Bij het sluiten van de klep, klikt alles keurig vast waardoor het toestel weer degelijk aan voelt.
In het toestel is plaats voor een micro-SD kaart en een gsm kaartje.

Uiterlijk
Uiterlijk is natuurlijk subjectief, maar na het toestel ook aan andere getoond te hebben, krijg ik vaak te horen dat het een mooi toestel is, dun, niet te groot.
Het toestel ligt heerlijk in de hand, mede door de iets stroeve achterzijde.
De achterzijde lijkt iets gevoelig voor viezigheid.
Aan de voorzijde zie je een fraai scherm, het HTC logo en drie knoppen. De rand is vrij smal, aan de zijkant, waardoor het 4.0" scherm niet lomp oogt.

De luidspreker is netjes weggewerkt, de gaatjes zijn nauwelijks zichtbaar. Hetzelfde geldt voor de microfoon, in de vorm van een enkel gaatje aan de onderzijde van het toestel.

De achterzijde is voorzien van een camera met flitser. Tevens is het HTC logo zichtbaar alsook het Beatsaudio logo.
Tevens is de tweede, 'externe', luidspreker zichtbaar in de vorm van een rechthoekje van gaatjes.
Aan de bovenzijde zit centraal de powerbutton en links ervan een koptelefoon aansluiting. Aan de rechter zijkant zit een volumebalkje en in de linkerzijde zit een ingang voor USB.

Eerste gebruik

Het eerste gebruik is eenvoudig, via een introschermpje wordt je een voor een langs de belangrijkste instellingen gevoerd. O.a. wifi wordt ingesteld, sociale koppelingen gelegd en de privacy opties worden langs gegaan.

Het toestel voelt snel aan en reageert direct. Als ik dit vergelijk met andere toestellen, was het zelfs even wennen aan de directheid.

Ik heb het toestel daarna aan de stroom gelegd om volledig op te laden.
Nadat het toestel volledig was opgeladen waren de nodige meldingen binnen gekomen van de sociale netwerken, alsook HTC zelf in de vorm van de nieuwste Android update van 4.0.1 naar 4.04. De update ging gesmeerd, al heb ik niet kunnen beoordelen wat de verschillen zijn van 4.0.4 t.o.v. 4.0.1.

Gebruik na 2 weken

Ik gebruik het toestel nu 2 weken en ben er zeer over te spreken. Het toestel is snel, werkt lekker, is overzichtelijk en heeft voldoende ruimte om allerlei apps te installeren en gelijktijdig te draaien.
Ik heb de gewoonte om apparaten uit te zetten 's avonds, deed ik met de Nokia ook altijd, dus ook met dit toestel. Het opstarten gaat zeer snel. Binnen 5 tellen wordt de pincode van mijn simkaart gevraagd en daarna is het toestel klaar voor gebruikt.
(Dit vergelijk ik met de Acer Icona Tab A500, waar het opstarten ca. 1 minuut duurt.)

Bellen
Het toestel blijft primair een telefoon. Daar gebruik ik 'm ook het meeste voor, hoewel Whatsapp ook regelmatig gebruikt wordt.
De geluidskwaliteit is uitstekend te noemen. Helder, waarbij ik het volume vrijwel nooit harder zet dan halfvol. (Werk in luidruchtige omgevingen.)
Ook van de 'tegenpartijen' hoor ik niemand klagen, ik ben duidelijker verstaanbaar dan met de Nokia en er is minder ruis vanuit de omgeving.

Scherm
Het scherm is helder en kleurrijk. Het weer is helaas niet geweldig de laatste 2 weken, dus geen idee hoe het scherm zich houdt onder zonlicht. Dat zal nog moeten blijken.

Accu
De accuduur is zeer acceptabel te noemen, mijn vrouw heeft de Wildfire en moet vrijwel dagelijks opladen. Deze accu gaat bij normaal gebruik gemakkelijk 3 dagen mee. Alleen de eerste dag was het na ca. 24 uur klaar. Dit omdat ik toen uitgebreid en intensief met het toestel bezig ben geweest.

Nadeel
Tot op heden heb ik slechts 1 nadeel gevonden en dat is de headset. Er zit een kink in het kabeltje, waardoor het geluid makkelijk kraakt.

Heb jij ook een HTC Desire X Zwart?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Er zijn nog geen reacties gevonden

Populair: Asus Apple iPhone 6 iPhone Apple iPhone 6 Plus Smartphones Laptops Microsoft Games Apple Software

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013