Corsair Hydro H80i Review

Door dmvdberg 11 februari 2013, 29.274 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Sterk verbeterde montage
  • Betere fan's
  • Betere slangen
  • Corsair Link software

Minpunten

• Lomp
  • Corsair Link draden zijn lastig weg te werken
  • Maakt herrie met auto fan profiles.
  • Corsair Link software is niet zo uitgebreid als gehoopt.

Sub-beoordelingen

Koelvermogen Score: 4
Geluidsproductie (max) Score: 3
Geluidsproductie (min) Score: 4

Over de H80i

Er zijn nog geen uitgebreide reviews van de H80i dus het leek me een goed moment om iets over het installatie gemak te zeggen.

Omdat ik er net twee heb geinstalleerd op identieke mobo, cpu's maar wel compleet verschillende kasten kan ik een aardig beeld geven over het proces.

We zijn voor de H80i gegaan omdat deze in alle kasten past en naar alle berichten online duidelijkde verbeteringen heeft t.av. de H80. Met name de static pressure fan's zouden groter verbeteringen geven.

Dat laatste kan ik beamen aangezien ik in 2012 een Antec H2o 620 van twee Corsair SP12's voorzien heb

[1e edit: spelfoutjes en Radiator beschrijving]
[1e Update Feb 2013: temp readouts en stresstest voor de H80i toegevoegd]
[2e Update Feb 2013: shoutout naar mede tweaker en toevoeging youtube unboxing.]

De hardware:
CPU Intel i7-3770K
Mobo MSI Big Bang Z77
Kast 1 CM 690 II
Kast 2 CM Stacker SE

De installatie

De H80i komt globaal met installatie mogelijkheden voor LGA2011/1155 en AM3+ socket en met wat verbeeldingsvermogen zou je de H80i ook wel op een FM2 socket kunnen zetten als je de doos gelooft. Voor AMD krijg je er een nette beugel bij en voor Intel een backplate + beugel.

De beugel valt magnetisch over de pomp van de H80i en dit is een GROOT voordeel, je hebt immers maar twee handen en een derde is sowieso al handig. De backplate heeft verstelbare schroefpunten die netjes uit te lijnen zijn met het gewenste Intel socket. Hierna is het een simpele handeling van de pomp op je CPU zetten (een hand) en stuk voor stuk de thumbscrews vastdraaien in een kruis beweging voor gelijkmatige druk (andere hand).

De thermal paste op de H80i is flink maar heel dun aanwezig. Ideaal voor alle sockets en naar alle tests online ok van hele goede kwaliteit. Geen reden om dat zelf te vervangen dus!

De H80i krijgt zijn stroom van een sATA power kopje. Een gigantische vooruitgang naar mijn idee. Een Antec 620 heeft bv genoeg aan een PWM aansluiting. Dit moet ook wel want met Corsair Link kun je beide fan's aansturen vanaf de pomp.
Omdat deze oplossing een boel extra bekabeling betekende (en geen ruimte in de Stacker en te veel moeite in de CM690II) staan beide fan's direct op het moederbord en de pomp op de CPU fan poort.

Over de Radiator.
Deze zit klem tussen twee fan's. Het is hierbij even heel goed om te vermelden dat je maar VIER spacers krijgt!! deze moeten aan de binnenkant van de kast! De kast zelf vormt de spacers voor de buitenste fan. Zo voorkom je dat je door de vinnen van de radiotor gaat!

Om nog even iets te zeggen over de slangen van de H80i.
Mijn ervaringen met waterpompen tot nu toe zijn vooral met Antec en goedkopere Corsairs. De 'tubes' van de H80i zijn een stuk forser en steviger! Maak je geen zorgen over breken of stugheid. Ze zijn met wat gepast geweld prima op de plek te krijgen en laten zich ondanks hun dikte prima in een bocht leggen.

Het resultaat in de nogal uitdagende CM Stacker is als volgt:

Het is aardige te vermelden dat de pomp niet langer de handmatige snelheid regelaar heeft die op de H80 en H100 zaten. Het oppervlak is nu glansend en voorzien van een lichtgevend Corsair Logo. Ideaal om te zien of je pomp nog werkt.

Het uitvoeren van deze hele klus (indien CPU cutout aanwezig op de backplate) kost je nog geen 15min werk. Idle draaide de H80i de eerste uurtjes rond de 28 graden met een piekje op 32 graden omdat er uiteraard even gekeken moest worden wat de i7 allemaal kan. Bij deze de belofte dat bij meer readouts ik deze review update.

Temp Tests
Alle test zijn gedaan met de CM Stacker 832 SE gedaan.
Test omgeving:

• Deze kast is voorzien van een enkele Antec 120mm fan intake.
  • De Enermax Galaxy 1000Watt modulaire voeding pakt lucht van boven ipv in de kast.
  • Zij paneel is van gaas en niet voorzien van de optionele 4x 120mm CM fan's
  • De ambient temperatuur was 21 graden tijdens de tests.
  • Resultaten zijn gecorrigeerd naar 21 graden ambient. Dit is een lineaire schaal.
  • We hebben enkel alleen met auto fanspeeds getest
Resultaten temperatuurmeting.:

De H80i koelt goed maar het aanpassen van de fan's is zeker de moeite waard voor een betere ervaring. Helaas zijn Noctua fan's weer zo lelijk ;)
Een terechte opmerking van mede tweaker Oudbrandswaard maakt. De Scythe Gentle Typhoon's zijn ook zeer geschikt voor een radiator omdat ze prima static pressure geven.

Daarnaast heeft het vervangen van de fan's nog een bijkomend voordeel, ze sluiten beter af! Een conclusie die mijn favoriete Canadees een tijdje terug ook maakt: http://www.youtube.com/wa...QzFvzv9OWSjJzYQHm2CFxqUoB

Heb jij ook een Corsair Hydro H80i?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Reactiefilter:-160060+160+20+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Ik heb deze koeler vandaag mogen monteren. Alles ziet er naar mijn eerste indruk netjes uit.
Totdat ik bij de handleiding kijk eerste pagina dat de montage schroeven van de backplate voor de verschillende sockets door elkaar worden gehaald. En zou 8 montage ringen bijgeleverd moeten zijn maar het zijn er maar 4.
Bij het monteren van de backplate kwam ik het volgend probleem tegen (SaberTooth Z77).
Als je als het ware de schroeven om de backplate te bevestigen aandraai de backplate los zit (zit dus nog speling in). Hier moest ik dan ook creatief met de dremel aan de gang.

op deze punten na moet ik nageven na de installatie dat ik tevreden ben met de H80i. Vooral de Corsair Link software is erg handig dat je de RPM van de ventilatoren onafhankelijk van elkaar kan afstellen aan de hand van je cpu temp.
Ik heb hetzelfde probleem met een loose backplate.
Maar de koeler eenmaal bevestigd en lijkt het allemaal goed strak te zitten.
Maar ik vind mijn temps vrij hoog (40 graden idle).
Kan het zijn dat ik toch iets aan die backplate had moeten doen? (Een dremel heb ik helaas niet :p . Maar ik lees ook iets over rubbertjes op google)..
Op welke CPU staat ie en met welk moederbord? Zelfde Sabertooth Z77 issue?

Het hangt ook sterk af van de software op je moederbord als je geen Corsair Link gebruikt.
Probeer eerst via de BIOS om wat aan de instellingen te doen of bedraad het systeem met Corsair link.

Daarnaast is ambient temperatuur een grote factor. Heeft je kast wel genoeg intake? staat ie ergens onder? etc etc
Mijn CPU is I7 2600k @ 3.8 ghz en het moederbord is Msi P67A-GD65 en case CM Storm Scout.
Ik had het systeem al aangesloten met Corsair Link en de fanspeed wat aangepast, maar heeft niet geholpen.
De temps blijven gelijk en na 1 minuutje Prime95 lopen ze al op naar 70 graden.
Verder heb ik 2 intake fans aan de voorkant en 1 aan de zijkant.
hoe zit het met ambient?
ambient is 20 graden
Dat is dan idd aan de warme kant. Je kunt altijd kijken of je de fan's op een wat hoger tempo zet voor meer koeling. Met de auto profielen van het mobo hier draaien ze namelijk ook iets harder dan Corsair Link zou doen omwille van stilte :)
De dremel oplossing vind ik bijzonder. De schroef puntjes lieten zich bij mij makkelijk verschuiven zodat ze precies uitkwamen met het Z77 bord.

En ja, de spacers die je krijgt kloppen idd niet. Vandaar ook mijn opmerking dat je kast de 'andere' spacers vormen. Best naar want als je dat fout doet heb je grof veel kans op een lekke H80i !!

De corsair link staat hier niet actief maar wie weet ... toekomst dingetje zodra er ooit een betere te kabel managen kast is haha.

Dank je voor je reactie! :)
De puntjes kwamen precies uit op de moederbord maar na het vast te hebben gezet met de schroeven bleek er erg veel speling in te zitten (waardoor de pomp dus losjes op de cpu kwam te zitten. De puntjes moesten dus iets ingekort worden.

Weet je toevallig ook of ik gewoon de 2 fans op me fancontroller aan kan sluiten zonder enig probleem (of moet ik vooralsnog de kabel van de fan aansluiten op de pomp en moederbord?)
Je kunt zonder issues de fans aansluiten op fancontrollers. Heb zelf beide H80i's geheel op het moederbord gezet. Van elke staan de fan's gewoon op 'systeem fan' headers en de pomp op de 'cpu fan' =)
Het is al eerder gevraagd, maar ik zag nog geen volledig antwoord. Hoe zit het met het geluid?
Zoals dmvdberg weet heb ik zelf een cpu-koeler met een 14 cm fan die 800- 1500 rpm draait. Mijn AMD-cpu wordt idle niet warmer dan 30 graden in een kamer van 20. Je hoort de fan nauwelijks, ook onder load. Stel dat de H80 een net zo stille fan heeft, dan zit er nog een pomp bij. Die maakt ook herrie?
Overigens is een closed loop pas ECHT stil met een paar noctua fan's.
Maar dat geldt voor alle koelers met een ventilator.
Ik heb voor de Scythe Zipang een Antec Truequiet 140 fan, en die is ook superstil.
Helaas is die Antec zeer ongeschikt voor een radiator toepassing. Veel te weinig luchtdruk. Corsair heeft speciaal in hun updates van de H60, H80 en H100 de fan's nu uit de 'static pressure' serie gezet.

In bijna alle reviews echter komen de Noctua's nog steeds het beste uit de test om een closed loop echt stil te krijgen. Die pomp hoor je niet van een Corsair uit deze nieuwe serie ^^ Zelfs onder load.

Een Antec H2o 620 bv is veel gevoeliger om een ratel te krijgen. Maar daar is de prijs ook naar.
Welke Noctua's heb je het eigenlijk over nu?
Standaard adviseert Noctua de meer 'pressure optimised' fan's zoals bijvoorbeeld deze twee, afhankelijk of je een PWM fan wilt of niet.

Uiteraard passen alleen de 120mm fan's =)
Nooit gehoord zeker van Scythe Gentle Typhoons? Die hebben pas echt static pressure.
True true, voordeel noctua's is stukje stilte en ik ken ze persoonlijk. De Gentle Typhoon's heb ik persoonlijk geen ervaring mee :)
De pomp hoor je van deze H80i niet. Alleen de pressure fan's "hoor" je. Maar omdat ze op niet meer dan 20% draaien (en dit kun je zelf instellen uiteraard, oa via Corsair LINK) krijg je een closedloop super stil. De HD7970 die ook in het systeem zit maakt meer herrie in idle. =)
Leuke preview.
hoeveel heb je er in totaal voor betaalt ?
en klopt het dat het bevestigen van de Koeler stroef is ??? :?
Met koeler bedoel je de radiator of de pomp?

De pomp:
Die is idd wat aan de stroeve kant ... maar is logisch omdat je gelijkmatige druk aan het plaatsen bent op een CPU. Normaal doet een klem beugel dit voor je. Bij een waterblok doe je dit zelf en ervaar je dit als wat 'stug'

De Radiator:
Deze zit klem tussen twee fan's. Het is hierbij even heel goed om te vermelden dat je maar VIER spacers krijgt!! deze moeten aan de binnenkant van de kast! De kast zelf vormt de spacers voor de buitenste fan. Zo voorkom je dat je door de vinnen van de radiotor gaat =)
Het ding weegt vooral heel veel, maar een grote lucht koeler is stroever om te installeren :)
Hij bedoelt de PRIJS ;) voor de H80i die je betaalt hebt, je weet wel.
Wbt prijs: De koeler komt van Azerty af. Kijk in de pricewatch of bij de winkel zelf waar ie tegenwoordig voor verkocht wordt. =)
Zodra ik daadwerkelijk weet wat corsair wilt of gaat doen hiermee zal ik het je melden . Ik wil je de foto,s best door mailen , als je ze graag wilt zien
Als je dat zou kunnen doen graag natuurlijk.
Al heeft ik wel de tip om dan zelf een review te maken.

Ps. Tweakers heeft een reply functie. Houd het overzichtelijk ;)
Ik ben erg slecht in het schrijven van een revieuw. Dus ik zal je hier laten weten , hoe het is afgelopen .
Was ik eerst ook. Oefenen helpt :)
ik zal nog wel eens een keer gaan oefenen :) er zijn middels 2 maanden verstreken en het probleem is nog steeds niet opgelost door Corsair . ze zijn daar niet egt van de snelle survice begin ik inmiddels te begrijpen . :'(
Is je i7 3770k overclocked?
OC op de MSI heeft wel aangestaan, gaf geen aantoonbare verhoging van temps. (32 vs 28graden) en dat was met de OC Genie II zelf. De i7 klokte toen een rustige 4.2Ghz aan.

Meestal zakt een waterpomp wat in temp nadat de loop een tijdje heeft kunnen draaien.
Zodra de pomp meer te doen heeft gehad onder load update de review met een lijstje temps =)
Als ik jou was zou ik voor een manual overklok gaan. OC Genie II overvolt namelijk je processor terwijl je gewoon met vele lagere voltages aan de gang kunt voor hogere kloks. Hou dat goed in de gaten. ;)
Dank je, maar de OC Genie II was een test, niet iets dat veel gebruikt zal worden.
De 3770K is vooral op de groei en gaat nog wel een keer naar 4,5Ghz minstens, vandaar ook de wel forse H80i

Mooi detail is dat bij alle temperatuur metingen tot nu toe de fan's niet boven 20% zijn gekomen.
Ik heb hem nu ook gekocht!
Kijken of mijn Phenom ii x4 965 BE nu minder dan 70 graden haalt -__- (al heb ik wel een OC lopen op 4,2ghz)
Top! Post vooral je bevindingen :)
Zal ik doen!
Misschien als ik wat tijd heb maak ik nog een review.
Volgens track&trace komt de postbode om 2 tot 4 uur, ik zit in volle spanning...
ik heb deze koeler ook net aangeschaft, ja de prestaties zijn goed. Maar daar houdt het wel een beetje mee op, werkelijk onacceptabel (!) dat de backplate zo losjes zit, heb er extra ringetjes van nylon tussen moeten doen om hem goed stevig vast te krijgen. Bovendien is Corsair Link een regelrechte ramp, krijg het voor geen mogelijkheid aan de praat, en internet staat vol met mensen die hetzelfde ervaren!
Link staat ook nog steeds uit. Heb je al een fancontroller overwogen?

Dat de backplate zo los zit hoort natuurlijk niet. Heb je echt niks gemist? Op welk socket werk je?
Misschien kun je wat foto's opsturen naar Corsair?Ze zijn de kwaadste niet :)
Ja heel vreemd die backplate, heb op internet meerde mensen (best wel veel zelfs) gezien die hetzelfde constateren.

Ik heb eindelijk Corsair Link aan de praat gekregen, hij weigerde elke usb 2.0 poort, vanwege een driver probleem. Tenslotte mijn enigste usb 3.0 poort geprobeerd, en jahoor, die pakt hij wel zonder problemen! Dus ik ben opzich tevreden, alleen jammer dat ik die problemen zelf moet oplossen, beetje slecht van Corsair. Verder is er niks mis met mijn usb 2.0 poorten, allemaal up to date.

Ik heb socket 1155 btw, moederbord is een Asus P8P67-M Pro.

Edit: Oja, ik had dat Corsair kabeltje omgewisseld met een usb naar Mini usb kabel, omdat mijn moederbord geen Usb 3.0 connectors had.

[Reactie gewijzigd door Pertulibaba op 17 augustus 2013 18:17]

Oke dus je installeerd 'm, en je hoeft er nooit meer naar om te kijken? Of moet je bepaalde dingen weleens schoonmaken?
Tip: klik op 'reageer' om het gesprek bij elkaar te houden ;)

Het is echt een kwestie van 1x installeren en klaar.
Een paar punten om vooraf over na te denken
  • Zorg dat je kast een backplate cutout heeft, ander moet je het hele moederbord er uit halen.
  • Let er op dat je kast een 120mm fan aankan in de buurt van de CPU socket.
  • Zorg dat de H80i op je huidige socket kan natuurlijk.
  • Bij plaatsen is het Corsair logo leesbaar houden meestal de beste orientatie.
  • De slangen zijn vrij stijf, forceer ze niet!
En zoals ik al aangaf in de review. Doorgaans krijg je 4 stuks ofset "washers" mee om tussen de fan en de radiator te plaatsen. Het is de bedoeling dat die bij de intake komen. De kast zelf geeft je een mm (of 2) extra dikte zodat de schroeven niet tegen de radiator komen. Vast is vast.
korte maar krachtige review, KUTGW !
Wellicht handig om te vermelden wat de kamertemperatuur is? Waarschijnlijk een comfortabele 20 C, maar toch nog steeds nuttig om het erbij te zetten.Ook vraag ik me af hoe het met het geluid zit. Ik heb namelijk gehoord dat dat erg tegenvalt in deze kant-en-klare WC setjes.

Een ander verschil van dit soort setjes -- t.o.v. luchtkoelers -- is dat je een andere koeling hebt over het moederbord zelf. Natuurlijk is er wel een airflow aanwezig, maar ik kan me voorstellen dat dit anders is dan wanneer er een dik blok koper met een ventilator midden in de kast zit. Kun je hier iets van merken bij het overklokken? Bijvoorbeeld dat de VRM's warmer/kouder worden oid?
Goed punt van de kamertemperatuur.
We werken aan een test setup deze week en ik update de review met een setje tabellen.

Stay tuned =)

LG G4 Battlefield Hardline Samsung Galaxy S6 Edge Microsoft Windows 10 Samsung Galaxy S6 HTC One (M9) Grand Theft Auto V Apple iPad Air 2

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True