Corsair Hydro H80i Review

Door dmvdberg 11 februari 2013, 28.548 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Sterk verbeterde montage
  • Betere fan's
  • Betere slangen
  • Corsair Link software

Minpunten

• Lomp
  • Corsair Link draden zijn lastig weg te werken
  • Maakt herrie met auto fan profiles.
  • Corsair Link software is niet zo uitgebreid als gehoopt.

Sub-beoordelingen

Koelvermogen Score: 4
Geluidsproductie (max) Score: 3
Geluidsproductie (min) Score: 4

Over de H80i

Er zijn nog geen uitgebreide reviews van de H80i dus het leek me een goed moment om iets over het installatie gemak te zeggen.

Omdat ik er net twee heb geinstalleerd op identieke mobo, cpu's maar wel compleet verschillende kasten kan ik een aardig beeld geven over het proces.

We zijn voor de H80i gegaan omdat deze in alle kasten past en naar alle berichten online duidelijkde verbeteringen heeft t.av. de H80. Met name de static pressure fan's zouden groter verbeteringen geven.

Dat laatste kan ik beamen aangezien ik in 2012 een Antec H2o 620 van twee Corsair SP12's voorzien heb

[1e edit: spelfoutjes en Radiator beschrijving]
[1e Update Feb 2013: temp readouts en stresstest voor de H80i toegevoegd]
[2e Update Feb 2013: shoutout naar mede tweaker en toevoeging youtube unboxing.]

De hardware:
CPU Intel i7-3770K
Mobo MSI Big Bang Z77
Kast 1 CM 690 II
Kast 2 CM Stacker SE

De installatie

De H80i komt globaal met installatie mogelijkheden voor LGA2011/1155 en AM3+ socket en met wat verbeeldingsvermogen zou je de H80i ook wel op een FM2 socket kunnen zetten als je de doos gelooft. Voor AMD krijg je er een nette beugel bij en voor Intel een backplate + beugel.

De beugel valt magnetisch over de pomp van de H80i en dit is een GROOT voordeel, je hebt immers maar twee handen en een derde is sowieso al handig. De backplate heeft verstelbare schroefpunten die netjes uit te lijnen zijn met het gewenste Intel socket. Hierna is het een simpele handeling van de pomp op je CPU zetten (een hand) en stuk voor stuk de thumbscrews vastdraaien in een kruis beweging voor gelijkmatige druk (andere hand).

De thermal paste op de H80i is flink maar heel dun aanwezig. Ideaal voor alle sockets en naar alle tests online ok van hele goede kwaliteit. Geen reden om dat zelf te vervangen dus!

De H80i krijgt zijn stroom van een sATA power kopje. Een gigantische vooruitgang naar mijn idee. Een Antec 620 heeft bv genoeg aan een PWM aansluiting. Dit moet ook wel want met Corsair Link kun je beide fan's aansturen vanaf de pomp.
Omdat deze oplossing een boel extra bekabeling betekende (en geen ruimte in de Stacker en te veel moeite in de CM690II) staan beide fan's direct op het moederbord en de pomp op de CPU fan poort.

Over de Radiator.
Deze zit klem tussen twee fan's. Het is hierbij even heel goed om te vermelden dat je maar VIER spacers krijgt!! deze moeten aan de binnenkant van de kast! De kast zelf vormt de spacers voor de buitenste fan. Zo voorkom je dat je door de vinnen van de radiotor gaat!

Om nog even iets te zeggen over de slangen van de H80i.
Mijn ervaringen met waterpompen tot nu toe zijn vooral met Antec en goedkopere Corsairs. De 'tubes' van de H80i zijn een stuk forser en steviger! Maak je geen zorgen over breken of stugheid. Ze zijn met wat gepast geweld prima op de plek te krijgen en laten zich ondanks hun dikte prima in een bocht leggen.

Het resultaat in de nogal uitdagende CM Stacker is als volgt:

Het is aardige te vermelden dat de pomp niet langer de handmatige snelheid regelaar heeft die op de H80 en H100 zaten. Het oppervlak is nu glansend en voorzien van een lichtgevend Corsair Logo. Ideaal om te zien of je pomp nog werkt.

Het uitvoeren van deze hele klus (indien CPU cutout aanwezig op de backplate) kost je nog geen 15min werk. Idle draaide de H80i de eerste uurtjes rond de 28 graden met een piekje op 32 graden omdat er uiteraard even gekeken moest worden wat de i7 allemaal kan. Bij deze de belofte dat bij meer readouts ik deze review update.

Temp Tests
Alle test zijn gedaan met de CM Stacker 832 SE gedaan.
Test omgeving:

• Deze kast is voorzien van een enkele Antec 120mm fan intake.
  • De Enermax Galaxy 1000Watt modulaire voeding pakt lucht van boven ipv in de kast.
  • Zij paneel is van gaas en niet voorzien van de optionele 4x 120mm CM fan's
  • De ambient temperatuur was 21 graden tijdens de tests.
  • Resultaten zijn gecorrigeerd naar 21 graden ambient. Dit is een lineaire schaal.
  • We hebben enkel alleen met auto fanspeeds getest
Resultaten temperatuurmeting.:

De H80i koelt goed maar het aanpassen van de fan's is zeker de moeite waard voor een betere ervaring. Helaas zijn Noctua fan's weer zo lelijk ;)
Een terechte opmerking van mede tweaker Oudbrandswaard maakt. De Scythe Gentle Typhoon's zijn ook zeer geschikt voor een radiator omdat ze prima static pressure geven.

Daarnaast heeft het vervangen van de fan's nog een bijkomend voordeel, ze sluiten beter af! Een conclusie die mijn favoriete Canadees een tijdje terug ook maakt: http://www.youtube.com/wa...QzFvzv9OWSjJzYQHm2CFxqUoB

Heb jij ook een Corsair Hydro H80i?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Hey dmvdberg!
Ik volg je al een tijdje op FB (sinds Into The Grave @ Leeuwarden), wist niet dat je ook op Tweakers zat!
De H80i zit ook in mijn systeem, helaas had ik beter de H100i kunnen nemen waardoor ik een extra fan zou hebben, maar ach helaas dat wist ik niet.

Ik vind de fan nogal luidruchtig tijdens gamen, maar volgens mij heb ik de link kabeltjes niet in mijn kast aangesloten dus kan ik verder ook niks instellen. Die zal ik later er nog maar in moeten stoppen ;)
Je kunt beter een set Noctua's kopen en die gebruiken voor de H80i.
Dan is ie zowel stiller als koeler. Met name de NFF12 ;)

Gaaf om iig te weten dat je me ook op FB volgt, aanstaand ITTG ben ik er natuurlijk ook weer bij, en Olderock en nog wel een paar Metal dingetjes in Fryslan haha.
Sins een week heb ik ook deze H80i in mijn systeem,

i5-2500K@4.5Gig 1.285vlt
Hiervoor had ik een luchtkoeler de Synthe Mugen 3b die toch wel beter presteerde als deze gesloten waterkoeling set van Corsair.
onder full-load kwam ik op de Synthe Mugen niet boven de 65graden met een kamer temp van 20graden nu op de H80i waterkoeling set tik hij regelmatig 68-70 graden aan onder full-load.
Corsair link werkt prima mits je de beta versie voor Win8.1 download maar is verder een drama om te gebruiken in mijn ogen en dus gebruik ik een Fancontroller met temp-sensors.
De bijgeleverde Fans waardeloos en maken lawaai en dus vervangen voor andere HP fans die zelfs betere koelprestaties leveren en veel minder lawaai.
Monteren was een fluitje van een cent en ook geen last van de backplate gehad of iets moeten aanpassen.
Dus mijn conclusie....het mag de naam waterkoeling niet hebben in mijn ogen , koelvermogen is te laag maar goed we praten over een enkel radiator voor 120mm , dit zal met de 100i met dubbel 120mm oppervlakte wel beter zijn.
Als je wil overclocken is een High-end luchtkoeler echt wel beter dan deze H80i en bovendien nog goedkoper.
vrees dat ik toch mijn Synthe Mugen 3b weer terug gaat plaatsen hiermee kon ik zelf op 5.0Gig en 1.42vlt draaien met temps die rond de 72-75graden onder full-load op liepen en nu met de H80i tot wel 82-88graden aan tikken !!
Dus zonde van het geld deze H80i en je kan beter je geld in een High-end lucht koeler steken met stille HP fans.
Bijzondere metingen gezien de resultaten die ik heb gehaald met een i7 3770K.
Oke dus je installeerd 'm, en je hoeft er nooit meer naar om te kijken? Of moet je bepaalde dingen weleens schoonmaken?
Tip: klik op 'reageer' om het gesprek bij elkaar te houden ;)

Het is echt een kwestie van 1x installeren en klaar.
Een paar punten om vooraf over na te denken
  • Zorg dat je kast een backplate cutout heeft, ander moet je het hele moederbord er uit halen.
  • Let er op dat je kast een 120mm fan aankan in de buurt van de CPU socket.
  • Zorg dat de H80i op je huidige socket kan natuurlijk.
  • Bij plaatsen is het Corsair logo leesbaar houden meestal de beste orientatie.
  • De slangen zijn vrij stijf, forceer ze niet!
En zoals ik al aangaf in de review. Doorgaans krijg je 4 stuks ofset "washers" mee om tussen de fan en de radiator te plaatsen. Het is de bedoeling dat die bij de intake komen. De kast zelf geeft je een mm (of 2) extra dikte zodat de schroeven niet tegen de radiator komen. Vast is vast.
Hey een vraagje, ik ben nogal een noob, maar hoezo is er geen pomp nodig voor deze waterkoeling?
Je hebt geen aparte pomp + radiator nodig.
Dit is wat je noemt een "closed loop" waar alles al aan elkaar vast zit.

Net zoals alle oplossingen in dit segment zit de pomp op het koelblok.
Zodra ik daadwerkelijk weet wat corsair wilt of gaat doen hiermee zal ik het je melden . Ik wil je de foto,s best door mailen , als je ze graag wilt zien
Als je dat zou kunnen doen graag natuurlijk.
Al heeft ik wel de tip om dan zelf een review te maken.

Ps. Tweakers heeft een reply functie. Houd het overzichtelijk ;)
Ik ben erg slecht in het schrijven van een revieuw. Dus ik zal je hier laten weten , hoe het is afgelopen .
Was ik eerst ook. Oefenen helpt :)
ik zal nog wel eens een keer gaan oefenen :) er zijn middels 2 maanden verstreken en het probleem is nog steeds niet opgelost door Corsair . ze zijn daar niet egt van de snelle survice begin ik inmiddels te begrijpen . :'(
Dat vond ik dus ook erg jammer . Ik heb gelijk foto,s gemaakt toen het gebeurd is . Ik heb momenteel de pc zoals hij was bij mycom neergezet . Die zijn er nu druk me bezig. Zij vertelde dat ze het zelf ook nog niet egt mee hadden gemaakt . En ik moet nu afwachten wat er gaat gebeuren . Kans is groot dat corsair alleen de koeling wil vergoeden . Maar dat is nog even afwachten . Maar ik zeg niet dat het daadwerkelijk veel vaker gebeurt is , maar gezien het gemak dat de slang eraf klapte met het monteren , doet mij vermoeden dat het wel vaker gebeurt moet zijn .
Lekker in de schappe laten liggen deze koeling .! De slang klapte zonder moeite van het koelblok af bij mij waardoor de hele pc nu kapot is . En ik heb zo het idee da veel meer mensen dit gehad moeten hebben.
Interessante aanname, een paar punten die bij mij opkomen echter:
  • Je levert echter echter geen bewijs van deze aanname.
  • Heb je al een zoek actie gedaan naar dit fenomeen?
  • Zijn er idd, zoals jij aanneemt, meer gevallen bekend?
  • Wat is de reactie van Corsair over dit incident?
Het is uiteraard wel erg jammer dat het is gebeurt. Succes!
ik heb deze koeler ook net aangeschaft, ja de prestaties zijn goed. Maar daar houdt het wel een beetje mee op, werkelijk onacceptabel (!) dat de backplate zo losjes zit, heb er extra ringetjes van nylon tussen moeten doen om hem goed stevig vast te krijgen. Bovendien is Corsair Link een regelrechte ramp, krijg het voor geen mogelijkheid aan de praat, en internet staat vol met mensen die hetzelfde ervaren!
Link staat ook nog steeds uit. Heb je al een fancontroller overwogen?

Dat de backplate zo los zit hoort natuurlijk niet. Heb je echt niks gemist? Op welk socket werk je?
Misschien kun je wat foto's opsturen naar Corsair?Ze zijn de kwaadste niet :)
Ja heel vreemd die backplate, heb op internet meerde mensen (best wel veel zelfs) gezien die hetzelfde constateren.

Ik heb eindelijk Corsair Link aan de praat gekregen, hij weigerde elke usb 2.0 poort, vanwege een driver probleem. Tenslotte mijn enigste usb 3.0 poort geprobeerd, en jahoor, die pakt hij wel zonder problemen! Dus ik ben opzich tevreden, alleen jammer dat ik die problemen zelf moet oplossen, beetje slecht van Corsair. Verder is er niks mis met mijn usb 2.0 poorten, allemaal up to date.

Ik heb socket 1155 btw, moederbord is een Asus P8P67-M Pro.

Edit: Oja, ik had dat Corsair kabeltje omgewisseld met een usb naar Mini usb kabel, omdat mijn moederbord geen Usb 3.0 connectors had.

[Reactie gewijzigd door Pertulibaba op 17 augustus 2013 18:17]

Ik heb hem nu bijna een week in bezit, dus kan er wel al wat over zeggen,
Allereerst: hij laat em niet boven de 45 graden komen @4.2Ghz 1.536 volt met een AMD Phenom ii x4 965 BE,
Alleen is er iets mis met dat Link gebeuren, ik heb en in een USB 2.0 header gedaan, maar Link pakt em niet, ik vind de fans op "stock settings" erg luidruchtig, het komt in de buurt van mijn Phenom boxed koeler, alleen maakte die een afschuwelijk geluid.
Ik hoop dat ik dat gefixt krijg, want de rest van mijn systeem is fluisterstil....
Verder was de installatie redelijk makkelijk, al was met het verwijderen van de stock koeler het probleem dar de CPu uit zijn socket ging bij het eraf halen, de koelpasta was zo verschrikkelijk hard dat de fohn er 20 minuten op heeft gestaan, en met pijn en moete het ding er met met een scherp mes vanaf gehaalt, dus AMD boxed koelpasta = FAIL.

Maar dat erbuiten, het gaat namelijk over de nieuwe koeler,
Ik vind het een degelijk product, goede handleiding, goede instruckties, goede mounting stuff, en binnen een uurtje erop (en ik had nog nooit een koeler geinstalleerd, laat staan een waterkoeler, dus dat zegt wel wat over de gebruiksvriendlijkheid van het product)
Ik heb hem nu ook gekocht!
Kijken of mijn Phenom ii x4 965 BE nu minder dan 70 graden haalt -__- (al heb ik wel een OC lopen op 4,2ghz)
Top! Post vooral je bevindingen :)
Zal ik doen!
Misschien als ik wat tijd heb maak ik nog een review.
Volgens track&trace komt de postbode om 2 tot 4 uur, ik zit in volle spanning...

Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneAsus

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013