dmvdberg

11 februari 2013 13:39, 27357 views

Over de H80i

Er zijn nog geen uitgebreide reviews van de H80i dus het leek me een goed moment om iets over het installatie gemak te zeggen.

Omdat ik er net twee heb geinstalleerd op identieke mobo, cpu's maar wel compleet verschillende kasten kan ik een aardig beeld geven over het proces.

We zijn voor de H80i gegaan omdat deze in alle kasten past en naar alle berichten online duidelijkde verbeteringen heeft t.av. de H80. Met name de static pressure fan's zouden groter verbeteringen geven.

Dat laatste kan ik beamen aangezien ik in 2012 een Antec H2o 620 van twee Corsair SP12's voorzien heb

[1e edit: spelfoutjes en Radiator beschrijving]
[1e Update Feb 2013: temp readouts en stresstest voor de H80i toegevoegd]
[2e Update Feb 2013: shoutout naar mede tweaker en toevoeging youtube unboxing.]

De hardware:
CPU Intel i7-3770K
Mobo MSI Big Bang Z77
Kast 1 CM 690 II
Kast 2 CM Stacker SE

De installatie

De H80i komt globaal met installatie mogelijkheden voor LGA2011/1155 en AM3+ socket en met wat verbeeldingsvermogen zou je de H80i ook wel op een FM2 socket kunnen zetten als je de doos gelooft. Voor AMD krijg je er een nette beugel bij en voor Intel een backplate + beugel.

De beugel valt magnetisch over de pomp van de H80i en dit is een GROOT voordeel, je hebt immers maar twee handen en een derde is sowieso al handig. De backplate heeft verstelbare schroefpunten die netjes uit te lijnen zijn met het gewenste Intel socket. Hierna is het een simpele handeling van de pomp op je CPU zetten (een hand) en stuk voor stuk de thumbscrews vastdraaien in een kruis beweging voor gelijkmatige druk (andere hand).

De thermal paste op de H80i is flink maar heel dun aanwezig. Ideaal voor alle sockets en naar alle tests online ok van hele goede kwaliteit. Geen reden om dat zelf te vervangen dus!

De H80i krijgt zijn stroom van een sATA power kopje. Een gigantische vooruitgang naar mijn idee. Een Antec 620 heeft bv genoeg aan een PWM aansluiting. Dit moet ook wel want met Corsair Link kun je beide fan's aansturen vanaf de pomp.
Omdat deze oplossing een boel extra bekabeling betekende (en geen ruimte in de Stacker en te veel moeite in de CM690II) staan beide fan's direct op het moederbord en de pomp op de CPU fan poort.

Over de Radiator.
Deze zit klem tussen twee fan's. Het is hierbij even heel goed om te vermelden dat je maar VIER spacers krijgt!! deze moeten aan de binnenkant van de kast! De kast zelf vormt de spacers voor de buitenste fan. Zo voorkom je dat je door de vinnen van de radiotor gaat!

Om nog even iets te zeggen over de slangen van de H80i.
Mijn ervaringen met waterpompen tot nu toe zijn vooral met Antec en goedkopere Corsairs. De 'tubes' van de H80i zijn een stuk forser en steviger! Maak je geen zorgen over breken of stugheid. Ze zijn met wat gepast geweld prima op de plek te krijgen en laten zich ondanks hun dikte prima in een bocht leggen.

Het resultaat in de nogal uitdagende CM Stacker is als volgt:

Het is aardige te vermelden dat de pomp niet langer de handmatige snelheid regelaar heeft die op de H80 en H100 zaten. Het oppervlak is nu glansend en voorzien van een lichtgevend Corsair Logo. Ideaal om te zien of je pomp nog werkt.

Het uitvoeren van deze hele klus (indien CPU cutout aanwezig op de backplate) kost je nog geen 15min werk. Idle draaide de H80i de eerste uurtjes rond de 28 graden met een piekje op 32 graden omdat er uiteraard even gekeken moest worden wat de i7 allemaal kan. Bij deze de belofte dat bij meer readouts ik deze review update.

Temp Tests
Alle test zijn gedaan met de CM Stacker 832 SE gedaan.
Test omgeving:

• Deze kast is voorzien van een enkele Antec 120mm fan intake.
  • De Enermax Galaxy 1000Watt modulaire voeding pakt lucht van boven ipv in de kast.
  • Zij paneel is van gaas en niet voorzien van de optionele 4x 120mm CM fan's
  • De ambient temperatuur was 21 graden tijdens de tests.
  • Resultaten zijn gecorrigeerd naar 21 graden ambient. Dit is een lineaire schaal.
  • We hebben enkel alleen met auto fanspeeds getest
Resultaten temperatuurmeting.:

De H80i koelt goed maar het aanpassen van de fan's is zeker de moeite waard voor een betere ervaring. Helaas zijn Noctua fan's weer zo lelijk ;)
Een terechte opmerking van mede tweaker Oudbrandswaard maakt. De Scythe Gentle Typhoon's zijn ook zeer geschikt voor een radiator omdat ze prima static pressure geven.

Daarnaast heeft het vervangen van de fan's nog een bijkomend voordeel, ze sluiten beter af! Een conclusie die mijn favoriete Canadees een tijdje terug ook maakt: http://www.youtube.com/wa...QzFvzv9OWSjJzYQHm2CFxqUoB

Pluspunten

• Sterk verbeterde montage
  • Betere fan's
  • Betere slangen
  • Corsair Link software

Minpunten

• Lomp
  • Corsair Link draden zijn lastig weg te werken
  • Maakt herrie met auto fan profiles.
  • Corsair Link software is niet zo uitgebreid als gehoopt.
Algemene beoordeling Score: 4
Koelvermogen Score: 4
Geluidsproductie (max) Score: 3
Geluidsproductie (min) Score: 4

Leuke preview.
hoeveel heb je er in totaal voor betaalt ?
en klopt het dat het bevestigen van de Koeler stroef is ??? :?
korte maar krachtige review, KUTGW !
Met koeler bedoel je de radiator of de pomp?

De pomp:
Die is idd wat aan de stroeve kant ... maar is logisch omdat je gelijkmatige druk aan het plaatsen bent op een CPU. Normaal doet een klem beugel dit voor je. Bij een waterblok doe je dit zelf en ervaar je dit als wat 'stug'

De Radiator:
Deze zit klem tussen twee fan's. Het is hierbij even heel goed om te vermelden dat je maar VIER spacers krijgt!! deze moeten aan de binnenkant van de kast! De kast zelf vormt de spacers voor de buitenste fan. Zo voorkom je dat je door de vinnen van de radiotor gaat =)
Is je i7 3770k overclocked?
OC op de MSI heeft wel aangestaan, gaf geen aantoonbare verhoging van temps. (32 vs 28graden) en dat was met de OC Genie II zelf. De i7 klokte toen een rustige 4.2Ghz aan.

Meestal zakt een waterpomp wat in temp nadat de loop een tijdje heeft kunnen draaien.
Zodra de pomp meer te doen heeft gehad onder load update de review met een lijstje temps =)
Als ik jou was zou ik voor een manual overklok gaan. OC Genie II overvolt namelijk je processor terwijl je gewoon met vele lagere voltages aan de gang kunt voor hogere kloks. Hou dat goed in de gaten. ;)
Dank je, maar de OC Genie II was een test, niet iets dat veel gebruikt zal worden.
De 3770K is vooral op de groei en gaat nog wel een keer naar 4,5Ghz minstens, vandaar ook de wel forse H80i

Mooi detail is dat bij alle temperatuur metingen tot nu toe de fan's niet boven 20% zijn gekomen.
Het ding weegt vooral heel veel, maar een grote lucht koeler is stroever om te installeren :)
Wellicht handig om te vermelden wat de kamertemperatuur is? Waarschijnlijk een comfortabele 20 C, maar toch nog steeds nuttig om het erbij te zetten.Ook vraag ik me af hoe het met het geluid zit. Ik heb namelijk gehoord dat dat erg tegenvalt in deze kant-en-klare WC setjes.

Een ander verschil van dit soort setjes -- t.o.v. luchtkoelers -- is dat je een andere koeling hebt over het moederbord zelf. Natuurlijk is er wel een airflow aanwezig, maar ik kan me voorstellen dat dit anders is dan wanneer er een dik blok koper met een ventilator midden in de kast zit. Kun je hier iets van merken bij het overklokken? Bijvoorbeeld dat de VRM's warmer/kouder worden oid?
Goed punt van de kamertemperatuur.
We werken aan een test setup deze week en ik update de review met een setje tabellen.

Stay tuned =)
Ik heb deze koeler vandaag mogen monteren. Alles ziet er naar mijn eerste indruk netjes uit.
Totdat ik bij de handleiding kijk eerste pagina dat de montage schroeven van de backplate voor de verschillende sockets door elkaar worden gehaald. En zou 8 montage ringen bijgeleverd moeten zijn maar het zijn er maar 4.
Bij het monteren van de backplate kwam ik het volgend probleem tegen (SaberTooth Z77).
Als je als het ware de schroeven om de backplate te bevestigen aandraai de backplate los zit (zit dus nog speling in). Hier moest ik dan ook creatief met de dremel aan de gang.

op deze punten na moet ik nageven na de installatie dat ik tevreden ben met de H80i. Vooral de Corsair Link software is erg handig dat je de RPM van de ventilatoren onafhankelijk van elkaar kan afstellen aan de hand van je cpu temp.
De dremel oplossing vind ik bijzonder. De schroef puntjes lieten zich bij mij makkelijk verschuiven zodat ze precies uitkwamen met het Z77 bord.

En ja, de spacers die je krijgt kloppen idd niet. Vandaar ook mijn opmerking dat je kast de 'andere' spacers vormen. Best naar want als je dat fout doet heb je grof veel kans op een lekke H80i !!

De corsair link staat hier niet actief maar wie weet ... toekomst dingetje zodra er ooit een betere te kabel managen kast is haha.

Dank je voor je reactie! :)
De puntjes kwamen precies uit op de moederbord maar na het vast te hebben gezet met de schroeven bleek er erg veel speling in te zitten (waardoor de pomp dus losjes op de cpu kwam te zitten. De puntjes moesten dus iets ingekort worden.

Weet je toevallig ook of ik gewoon de 2 fans op me fancontroller aan kan sluiten zonder enig probleem (of moet ik vooralsnog de kabel van de fan aansluiten op de pomp en moederbord?)
Je kunt zonder issues de fans aansluiten op fancontrollers. Heb zelf beide H80i's geheel op het moederbord gezet. Van elke staan de fan's gewoon op 'systeem fan' headers en de pomp op de 'cpu fan' =)
Hij bedoelt de PRIJS ;) voor de H80i die je betaalt hebt, je weet wel.
Wbt prijs: De koeler komt van Azerty af. Kijk in de pricewatch of bij de winkel zelf waar ie tegenwoordig voor verkocht wordt. =)
Het is al eerder gevraagd, maar ik zag nog geen volledig antwoord. Hoe zit het met het geluid?
Zoals dmvdberg weet heb ik zelf een cpu-koeler met een 14 cm fan die 800- 1500 rpm draait. Mijn AMD-cpu wordt idle niet warmer dan 30 graden in een kamer van 20. Je hoort de fan nauwelijks, ook onder load. Stel dat de H80 een net zo stille fan heeft, dan zit er nog een pomp bij. Die maakt ook herrie?
De pomp hoor je van deze H80i niet. Alleen de pressure fan's "hoor" je. Maar omdat ze op niet meer dan 20% draaien (en dit kun je zelf instellen uiteraard, oa via Corsair LINK) krijg je een closedloop super stil. De HD7970 die ook in het systeem zit maakt meer herrie in idle. =)