LG 47LM640S Zwart Review

Door StefanRebel2011 4 januari 2013, 10.744 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Kleurweergave
  • Geen clouding
  • Minimale Backlight Bleeding
  • 19ms!!!!!!
  • Dual Play
  • 3D Effect is fantastisch

Minpunten

• Afstandsbediening is geen succes maar wel functioneel

Sub-beoordelingen

Dit zal mijn eerste review zijn van vele en ik hoop uiteraard op kritiek, opmerkingen etc

Waarom: Toen mijn oude 32' Samsung het begaf ( welbekende voedingsprobleem ) heb ik ruim een week lang een hoop reviews gelezen op Tweakers. En uiteindelijk heb ik de TV gevonden die perfect op mijn eisen aansluit.

Eisen: 4x HDMI, 100Hz min, >42', S/PDIF, +- 800, <30MS

Dit was niet gemakkelijk gezien een leuke TV met 4 HDMI poorten toch wel in de hogere prijs klasse ligt. Uiteindelijk zat ik te twijfelen tussen de LM620 en de LM640S. De uiteindelijke doorslag was de Local Dimming + Dual Play functie voor een kleine meerprijs.

Ik heb op 14-12-2012 deze besteld bij plasma discounter voor 794. Gezien ik aan het werk was heb ik mijn vrouw gevraagt deze op te halen in Naarden gezien het vrijwel om de hoek is bij Huizen. Nu heeft mijn vrouw een boodschappen auto ( Peugot 106 ) en bij het zien van de doos in Naarden kreeg ik al een aantal lieve ( kuch ) smsjes }>

Uiteindelijk heeft een medewerker van Plasma Discounter keurig geholpen en is vrouwtje met de neus op het stuur naar huis gereden. Bij thuis komst gelijk de doos uitgepakt.

De specs staan keurig op Tweakers en heb hier enkel aan toe te voegen dat de CAM module van Canal Digitaal perfect aansluit zonder geneuzel
Specs: pricewatch: LG 47LM640S Zwart

Opzet: Poot ziet er in eerste instantie erg fragiel uit maar na installatie en een aantal schroeven verder kan ik je vertellen dat de tv erg stabiel is. Ook met het draaien van de tv houd de poot zich erg stabiel

Installatie: Erg simpele step-by-step guide en als man zijnde manuals niet gelezen :9

Calibratie: Met behulp van de DVE HD Basics Blu Ray ben ik tot de volgende settings gekomen gezien de Standard waarde te verzadigd waren en de backlight te hoog. ISF Expert 1 en 2 instellingen kwamen al dicht in de buurt. Overigens is elke input source apart te configureren

Mijn setup is als volgt.

Expert 1: Overdag ------- Expert 2: s' Avonds

Real Cinema ON
Local Dimming LOW
Tru Motion De-Judder 3 USER

Design :Strak, Dun, Opvallend, Paino Black, Cinema ontwerp
Scherm: Reflectie van het scherm valt me erg mee ondanks dat hij naast een raam staat. Staat de televisie uit dat zie je overduidelijk licht reflectie maar tijdens het kijken is dit minimaal en voor het oog zeker niet storend.

LAG: Gemeten met mijn Acer X3950 desktop welke fungeert als HTPC.
31ms op Expert 1 en 2
34ms op Levendig
35ms op Standard
21ms op Game
19ms op Game (na Calibratie )

Clouding + Backlight Bleeding: Gemeten met mijn Acer X3950 desktop welke fungeert als HTPC.

Egaal Wit: 100%
Egaal Grijs: 95%
Egaal Zwart: 100%
Egaal Magenta: 100%
Egaal Cyaan: 100%
Egaal Geel: 100%

Ik bespeurde enkel bij de weergave van grijs minimale backlight bleeding langs de randen. Maar dit was zo minimaal dat je echt met je neus erbovenop moet zitten. Van clouding was geen sprake.

PS3: 3D Testing

Na het opstarten van Motorstorm: Apocalypse word er gelijk gevraagd of je in 3D wil spelen. Dit vergt overigens wel een aantal tweaks aan de 3D settings ( diepte, real cinema etc ) Nadat ik een aantal settings had aangepast kan ik je vertellen dat mijn ervaring uitermate verrassend is. Ben namelijk nooit een 3D fan geweest maar het gamen in 3D is echt een hele nieuwe wereld. Aantal key words zijn: geen crosstalk, veel diepte, alles komt letterlijk op je af en mijn vrouw betrapte me op het meebewegen in een race game 8)7

Wel moet ik erbij zeggen dat het 3D effect per game verschillend is en na het spelen van Gran Turismo, Wipeout kan ik je vertellen dat elke game verschillend is in het gebruik daarvan.

PS3: 3D Testing Dual Play

Dit heb ik getest samen met mijn zoon in een potje Gran Turismo en ik kan je serieus vertellen dat dit echt super gaaf is. Gewoon geen irritatie meer door een gehalveerd beeld maar gewoon een volledig scherm om tegen elkaar te gamen. Ik heb de gehele race geen crosstalk gehad of last van zijn beeld wat dus echt fantastisch is.

PS3: 3D Testing Blu Ray

Avatar, Prometheus, Avengers, Amazing Spider-Man allemaal in 3D gekeken en dit was fenomenaal. Ook hier geld weer dat het echt aan de film ligt hoeveel 3D er gebruikt word maar zeker Prometheus en Spiderman zijn ongelooflijk.

PS3: FPS

Ik zelf ben erg verslaafd aan Battlefield 3 en speel dit zeker 3 avonden in de week en in het weekend. Ik ben geen enkele artifacts of lag tegen gekomen tijdens mijn langdurige speel sessies

Canal Digitaal: Cam Module

Spreekt voor zich en is erg simpel. Cam erin, Kaartje erin, Zenders zoeken en kijken maar. Wel krijg je de keuze voor HD zenderlijst of SD zenderlijst. Dit ligt eraan welke abbo je hebt.

Canal Digitaal: HD Zenders

HD zenders zien er schitterend uit en heb hier niets op aan te merken. Discoery, HBO en Film 1 zien er prachtig uit

Canal Digitaal: SD Zenders

SD zenders kijk ik vrij weinig tot niet maar ook hier geld dat het er strak uit ziet maar uiteraard niet zoals de HD zenders

Afstandsbediening: Standaard + Logitech Harmony 900 + Magic Remote

De standaard afstandsbediening is wel oke en ligt erg lekker in de hand maar het gebruik van de D-pad is echter verschrikkelijk. Gezien deze knoppen ingebouwd zijn en je dus al gauw de verkeerde klikt. Deze frustratie is al gauw weg genomen door het gebruik van mijn Harmony 900 van Logitech.

De Magic Remote is een leuk ding maar ik gebruik deze na 5 dagen al niet meer gezien het vele malen makkelijker is om je tablet te gebruiken

Tablet: Yarvik TAB360 ( Android )

LG heeft een leuke App opgezet als zijnde een soort Magic Remote en ik kan je vertellen dat dit vele malen beter werkt dan de Magic Remote. Muis bediening is erg goed en ik merk geen vertraging en krijg gelijk response.

Geluid: TV speakers

Ik was erg verrast door het geluid van de tv die erg goed te noemen valt. Zeker omdat de tv erg dun is was ik zeer verrast. Over het algemeen gebruik ik meer mijn Teufel installatie, maar ik merk steeds vaker dat ik bij eventjes TV kijken de gewone speakers gebruik van de TV

Features: NAS, TV-Apps, Mede8er

Zodra de TV aangesloten word op het netwerk doet hij een scan en bij het vinden van een NAS zet hij deze keurig in het Source menu. Tot nu toe heb ik nog niets kunnen vinden wat de TV nog niet afspeelt maar ik kijk vooral MKV, x264, Blu Ray. Wat niet goed gaat is DTS geluid maar goed als ik film kijk dan slinger ik mijn Teufel zeer zeker aan voor optimaal genot 8-)

Het detecteren van mijn Mede8er als NAS gaat ook prima maar goed daar heb je hetzelfde euvel met geluid. Met de tv apps doe ik zelf vrij weinig maar mijn vrouw gebruikt dit erg veel. Ik citeer mijn vrouw " eindelijk die hoef ik die stomme computer niet op te starten voor RTL gemist, en het gaat vele malen sneller" aldus mijn vrouw

Ik hoop dat deze Review jullie enige inzicht geven, mochten jullie nog vragen hebben dan zal ik deze uiteraard beantwoorden of testen waar nodig

Greetz

Heb jij ook een LG 47LM640S Zwart?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Ik heb onlangs de 42LM640S gekocht en heb je instellingen gebruikt voor expert 1/2... veel beter dan de standaard instellingen, ik zie nu veel meer in de shaduwen en de kleurweergave is nu stukken beter. Alleen jammer dat hij in de apps terugschakeld naar het standaard profiel, het lukt me niet om de expert 1/2 te activeren als ik in de app omgeving zit.

Hartelijk dank!
Hi ScSi,

Ik denk dat je me een klein beetje verkeerd begrepen heb. Als je een MKV direct via de tv afspeelt dan kan je het vergeten gezien de tv geen DTS codec aan boord heeft. Dus stel je hebt een USB disk of Memory stick met MKV erop die DTS geluids sporen bevat en je sluit deze op 1 van de USB poorten aan dan kan de tv dit niet aan en zal geen geluid laten horen.

Als jij een mede8er heb dan heb je geen enkel probleem gezien de mede8er wel een DTS codec pack heb en dus zonder problemen DTS kan afspelen. Ik ben nog geen 1 film tegen gekomen die de mede8er niet kan afspelen ( denk aan, x264, Blu Ray, DVD, WMA etc etc )

Heb je een home cinema setje waar je geluid mee afspeeld of speel je enkel het geluid via de TV?
Enkel geluid via de TV, dus dat mag geen probleem zijn..

Heb echter net de TV gezien bij MediaMarkt en was best verrast door de reflectie, ook tijdens het kijken zelf (reflectie van affiches, TL lampen, ...) Voor mij best storend, en vermoed dan ook dat het deze niet zal worden :(

[Reactie gewijzigd door ScSi op 6 maart 2013 12:19]

@StefanRebel2011; vooreest, dank voor je review!

Kan je enkel even het DTS geluids issue verder uitleggen? Ik zou deze tv wel overwegen, maar heb ook een mede8er (maar geen externe versterker). Als zou blijken dat DTS geluid van MKV via mede8er niet goed gaat, heb ik een probleem..
Leuke review. Heb het kleinere zusje, de 42lm460s. Zat zelf al te spelen met de instellingen en ben maar zo vrij geweest om de jouwe over te nemen

Eens kijken of dit mij ook gaat bevallen.
Ik heb de lg-47lm640 enkele weken geleden aangeschaft, echter is mijn beeldkwaliteit niet zoals hier in de review wordt aangegeven.

Ik heb de settings zoals hierboven in de review vermeld overgenomen, echter zag ik dat enkele opties bij mij in het grijs zijn weergegeven en niet aanpasbaar zijn.

Ik heb het idee dat de TV niet erg scherpe beelden laat zien bij het afspelen van HD films of HD televisie. Zowel bij snelle als bij langzame beelden zijn de randen enigsinds vaag en bij snelle beelden lijken deze soms te kartelen.

Ik dacht eerst dat dit aan mijn harde schijf lag, die niet zo snel is, maar heb het nu ook met digitale HD televisie.

Ik heb rondgekeken op het forum en kwam de term ''ghosting'' tegen. Echter lees ik bij verschillende reviews dat deze tv daar amper last van zou hebben en dat de reactiesnelheid prima is.

Zou het kunnen dat dit een gebrek is bij mijn toestel? want ik lees verder alleen maar positieve verhalen over deze TV.
Hi MariusD,

Dit zou heel goed een gebrek kunnen zijn zoals je aangeeft. Je geeft ook aan dat een aantal opties grayed out zijn of wel niet instelbaar. Heb je de lg wizard gebruikt of misschien een computer aan je tv hangen om de calibratie te doen.

Stuur me anders ff een mail met daarin een aantal foto's van menu instellingen dan kunnen we misschien jouw toestel ook goed af stellen. Uiteraard is afstellen iets heel persoonlijks gezien de 1 van heel veel kleuren houd en de ander van heel vel beeld etc etc.

Ook is er natuurlijk een optie dat je gewoon een tv gekocht heb uit een slechte batch.

laten we samen ff kijken en tot een conclusie komen

ik hoor graag van je.
Hoi,

Hier een update na een paar dagen gebruik.

Beeldkwaliteit is subliem, vooral bij het bekijken van 1080p blue-rays met DTS 5.1 geluid!!

Het enige negatieve wat ik dusver heb gevonden is het feit dat de internet browser niet de laatste flash versie ondersteunt waardoor veel streams het niet doen. Ben benieuwd of ze dit nog gaan updaten met een nieuwere firmware.

Andere punt waar ik minder enthousiast over ben is de 2D > 3D conversie. Ik had er eerlijk gezegd meer van verwacht. Ik had toch hier en daar gelezen dat dat wel goed werkte maar ik moet zeggen dat na het testen van verschillende kanalen ik er weinig van merk.

3D opzich werkt prima, maar toch vind ik dat films zoals Avatar en Prometheus niet zo uitspringen als in de bios. Beiden 1080p blue-rays SBS.

Ik heb de diepte op 20 ingesteld in de hoop om meer 3D te zien, maar valt wel mee. Of moet dit juist 0 zijn??

Kan iemand zijn 3D settings hier posten?

Verder heb ik gemerkt dat de tv vaak moeite heeft om mijn Serviio DLNA server te lezen die op mijn laptop draait. Iemand anders hier ervaring mee? Tips voor een andere DLNA server??

Al in al ben ik tevreden met mijn aankoop, we genieten thuis nu echt van films kijken!!

Ben benieuwd naar jullie reacties.

Groet,
Albert
hi Albert,

Betreffende 3D zijn de settings verschillend per film. De ene film is de andere niet heb ik gemerkt en heb afgelopen zaterdag Top Gun 3D Remastered bekeken en daar stond diepte op 20 en ik geloof gezichtspunt ( 1 optie eronder ben ff de naam kwijt ) op 10. Dit gaf geweldige beelden. Op zondag heb ik Drive Angry 3D gekeken en daar had ik de instellingen op 12 en 5 naar mijn weten. ook hier geld weer heel verschillend per film. Dus eigenlijk moeilijk voor een vaste instelling te kiezen
Hoi Stefan,

Ik heb gisteren uiteindelijk toch de 640S gekocht :)
Verschil met de 620S was maar 40 euro en nu heb ik ingebouwde wifi en local dimming.

Heb gisteren de tv aangesloten en jouw beeldinstellingen overgenomen, ziet er prima uit!

Wat mij verbaasde is dat de internet browser geen flash afspeelt.

Ik heb zo veel reviews gelezen en dagenlang zitten vergelijken van tv's etc etc en stom van mij om niet uit te zoeken of de browser wel flash en html5 ondersteunt 8)7

Kan jij bijvoorbeeld video's afspelen van http://www.frombar.tv met de browser??

Ik heb net gelezen dat de browser flash 8 heeft en dat de meeste sites op 10/11 zitten.
Gebruikers melden dat LG er voorlopig niks aandoet om flash up te graden, echt vervelend!!

Ik heb gisteren uiteindelijk maar de laptop op de tv aangesloten, maar het liefts wil ik natuurlijk gewoon gebruik maken van de tv's browser.

Of heb jij een alternatief? Kan je een andere browser installeren op de tv??

Alle tips zijn welkom.

Alvast bedankt voor je hulp!

[Reactie gewijzigd door lobo81 op 25 januari 2013 10:06]

Hi Lobo81

Ik heb gisteren avond de browser getest welke naar behoren werkt. Heb alle updates geinstalleerd van LG zelf en wanneer ik naar de flash pagina ga van adobe dan meld hij dat ik versie 11 heb geinstalleerd. Video's afspelen via http://www.frombar.tv werkt prima(gave site trouwens 8)7 )

laat me maar even weten of het jouw inmiddels ook al gelukt is. Overigens een andere browser of een update draaien van flash gaat niet werken heb ik gisteren ondergaan:(
sorry voor de late reactie ik ga bovenstaande vanavond voor je uit proberen en je hierover berichten
ik heb mijn antwoord gevonden in een zeer uitgebreid review over local dimming:

conclusie: bij een edge-lit LED is local dimming geen meerprijs waard.

ik ga dus voor de 620S 8-)
kan ik trouwens EISEN dat ze de prijs van de site gelijk trekken met de winkelprijs??

[Reactie gewijzigd door lobo81 op 24 januari 2013 16:41]

Wat is het verschil tussen de LM640S en de LM660S ? Goede vraag, je krijgt er alleen geen goed antwoord op als je de service afdeling van de LG over opbelt, en gemailed heb ik ook, ik kreeg toen een algemeen PDf bestand toegestuurd |:( .

Er zou toch een verschil moeten zijn, maar toen ik net de review doorlas zag ik bij beeldopties dat er wel Local Dimming op zou zitten.

Ik zou de LG wel willen kopen, maar dan alleen als deze technisch gezien gelijkwaardig is aan mijn Samsung TV.

Als er iemand is die kan bevestigen dat de LM640s wel local dimming heeft dan hoor ik het graag.

Tijdens het 1 jarig bestaan van Saturn in Nieuwegein werd dit toestel aangeboden voor 700,- euro, ik was er speciaal naartoe gereden om dit toestel te kopen, maar daar aangekomen kon het personeel ( dozen schuivers) de TV niet goed demonstreren. Sterker nog, alle LG toestellen konden niet het internet op omdat ze uit de doos ge-update waren :S. Het was een heel gestuntel, heel dat local dimming verhaal dacht ik toen niet aan.
@a3iaan1972

Het klopt dat 47LM640S local dimming heeft :9~ dus bij deze een bevestiging dat de 47LM640S local dimming heeft

Ik heb uiteraard mezelf ook een ongeluk gezocht naar de verschillen tussen de 640S en de 660S en ik kwam met het volgende.

640S: Uitgave Augustus 2012 + 4 brillen + 24p afspeel functionaliteit
660S: Uitgave April 2012 + 4 brillen + 1 clip on bril

[Reactie gewijzigd door StefanRebel2011 op 23 januari 2013 10:09]

Hi, bedankt voor je snelle reactie. Is het heel gemakkelijk in het menu van de TV te vinden? Ik wil voordat ik koop, het zelf in het menu gezien hebben ;).

Ik vind het raar dat dit toestel, de LM640s, niet op de LG-site te vinden is!

Ik zit overigens nog te twijfelen tussen de 47" en de 55" , het prijsverschil is niet heel groot, en als het op kijkafstand aankomt hoor je er zoveel verschillende dingen over dat het zelf ondervinden/uitproberen is.
Het is inderdaad heel gemakkelijk in het menu van de tv te vinden. Zelfs als je de standaard calibratie wizard doorloopt van LG krijg je deze optie te zien :9~

ik weet niet hoever jij van je tv afzit maar ik zit 1.5 tot 2 mtr van mijn tv af en is echt ideaal. afstand went vanzelf.
Ik moet eerlijk zeggen, ik heb een Samsung UE40ES6570 en heb nog nooit iets aan de instellingen veranderd, ik weet niet eens of die local dimming op dat toestel uitstaat of niet :z.

Dat is dus wat ik ook gelezen heb, mensen zitten er behoorlijk dicht op. Nu ik 40" heb hangen denk ik dat 47 of zelfs 55" nog goed e doen zal zijn.

Aan de andere kant lees ik dat je zo'n 2 1/2 a 3 maal van de beelddiagonaal 'moet' gaan zitten. Zou ik een 55" kopen, zal ik moeten gaan verhuizen.

Ik zag hier op de pagina dat de LG 47LM640s nu bij de MM 660,33 euro kost.
Hallo,

De MM prijs van 660.33 is dat de aktieprijs nu zonder 21% btw? of gaat daar nog eens 21% af??

Ik was namelijk van plan om vandaag de LG 47LM620S te kopen bij de MM omdat ie nug voor 619 staat, na die 21% aftrek en dat is de beste prijs op dit moment!!

Tijdens het zoeken/lezen van reviews kwam ik op deze review uit (omdat ik de verschillen tussen de 620 en 640 wilde weten) en zag tot mijn verbazing de aantrekkelijke prijs van 660.33.

Bij de MM in Den Haag was de prijs voor de 640S na aftrek van 21% 701 euro.

Ben benieuwd.....

UPDATE: ben net even langs de MM gegaan in Rotterdam Alexamdrium en ze hadden toevallig deze tv's niet op voorraad en de prijzen in hun systemen klopte niet. Heb wel aan een medewerker een printout laten zien van de prijs op de site en hij zei dat het ging om een prijs waar al 21% eraf is gegaan. Ik was het niet eens met hem omdat er aan de onderzijde van de site staat dat alle prijzen inclusief BTW en exclusief verzendkosten zijn.

Ik ga dus vanmiddag in Den Haag toch maar de 640S kopen.
660.33 x (100/121) = 545,72 euries :-)

[Reactie gewijzigd door lobo81 op 24 januari 2013 13:40]

de 620S is zonder local dimming maar wel een super prijs
inderdaad, enige verschillen met de 640S is de local dimming en de ingebouwde wifi bij de 640S

ik las net de aktievoorwaarden van de geen btw aktie en er staat:

"Alle artikelen in onze vestigingen en in onze webshop zijn geprijsd inclusief BTW voordeel."

Dus ik kan wel fluiten naar die berekening die uitkomt op 545,72 euries :-(

Ga het toch proberen vanmiddag, maar nu is de vraag of ik voor de 640S of 620S ga.

Maakt de local dimming een groot verschil? Anders neems ik gewoon de 620S.

Dat de 620S wifi ready is maakt me niet uit, heb ergens wel een wifi dongle liggen thuis.
Gezien ik vrijwel alles compleet THX certified heb houd ik mezelf ook graag aan de afstanden van hun:

THX ranges
While THX still contends that the optimum viewing distance is a position where the display occupies a 40 degree view angle for the viewer, they too provide a range recommendation. The minimum viewing distance is set to approximate a 40 degree view angle, and the maximum viewing distance is set to approximate 28 degrees.[25]
THX
Screen Size Recommended Range
35" 3.5' – 5.0' (1.0 – 1.5 m)
40" 4.0' – 6.0' (1.2 – 1.8 m)
50" 5' – 7.5' (1.5 – 2.2 m)
60" 6.0' – 9.0' (1.8 – 2.7 m)

maar uiteraard is dit puur persoonlijk
Hier kan ik iets mee, dan kan ik wel een 55" ophangen.

Punt is dat ik op dit moment het prijsverschil te groot vind.

De 47LM640s kost nu 660,33 euro en de 55LM640s kost 990,- dus een verschil van 330,- euro. Zo eens naar de MM om te kijken hoe het zit als ik het toestel zo mee kan nemen, of dat ze me 25,- extra willen bereken aan 'bezorgkosten'.

De TV's waar ik het over heb zijn bij de Correct te koop als show model tegen een hogere prijs 8)7 .
ik ben erg benieuwd laat me maar even weten
Ik heb nog niets gekocht. Ik kreeg de pest in omdat de MM de boel belazert :( . Ik zat te twijfelen tussen de 47" en de 55" in de winkel (Zoetermeer) aangekomen zie ik de 55" staan voor 1079,- terwijl hij voor 990.- op de MM internet site stond. de 47" was ook duurder dan wat er op hun internet site stond.

Ik kreeg als antwoord dat de MM een zogenaamde franchise onderneming is, ja de prijzen kunnen dus verschillen. Ze kunnen me wat, als ik bij de MC-Donalds een hamburger koop, dan is hij in heel NL hetzelfde geprijsd!!! En de MC-Donald is ook een franchise onderneming ;).

Ze hadden ook een 55" Samsung toestel de 6000 serie voor 1150,- euro, had het geld niet, dus ik spaar nog even door en wacht totdat er weer een aanbieding komt, misschien bij de Saturn ofzo.

Voor Lobo81, ik heb het altijd over incl. prijzen, anders wordt het zo verwarrend.

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013