LG 47LM640S Zwart Review

Door StefanRebel2011 4 januari 2013, 10.680 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Kleurweergave
  • Geen clouding
  • Minimale Backlight Bleeding
  • 19ms!!!!!!
  • Dual Play
  • 3D Effect is fantastisch

Minpunten

• Afstandsbediening is geen succes maar wel functioneel

Sub-beoordelingen

Dit zal mijn eerste review zijn van vele en ik hoop uiteraard op kritiek, opmerkingen etc

Waarom: Toen mijn oude 32' Samsung het begaf ( welbekende voedingsprobleem ) heb ik ruim een week lang een hoop reviews gelezen op Tweakers. En uiteindelijk heb ik de TV gevonden die perfect op mijn eisen aansluit.

Eisen: 4x HDMI, 100Hz min, >42', S/PDIF, +- 800, <30MS

Dit was niet gemakkelijk gezien een leuke TV met 4 HDMI poorten toch wel in de hogere prijs klasse ligt. Uiteindelijk zat ik te twijfelen tussen de LM620 en de LM640S. De uiteindelijke doorslag was de Local Dimming + Dual Play functie voor een kleine meerprijs.

Ik heb op 14-12-2012 deze besteld bij plasma discounter voor 794. Gezien ik aan het werk was heb ik mijn vrouw gevraagt deze op te halen in Naarden gezien het vrijwel om de hoek is bij Huizen. Nu heeft mijn vrouw een boodschappen auto ( Peugot 106 ) en bij het zien van de doos in Naarden kreeg ik al een aantal lieve ( kuch ) smsjes }>

Uiteindelijk heeft een medewerker van Plasma Discounter keurig geholpen en is vrouwtje met de neus op het stuur naar huis gereden. Bij thuis komst gelijk de doos uitgepakt.

De specs staan keurig op Tweakers en heb hier enkel aan toe te voegen dat de CAM module van Canal Digitaal perfect aansluit zonder geneuzel
Specs: pricewatch: LG 47LM640S Zwart

Opzet: Poot ziet er in eerste instantie erg fragiel uit maar na installatie en een aantal schroeven verder kan ik je vertellen dat de tv erg stabiel is. Ook met het draaien van de tv houd de poot zich erg stabiel

Installatie: Erg simpele step-by-step guide en als man zijnde manuals niet gelezen :9

Calibratie: Met behulp van de DVE HD Basics Blu Ray ben ik tot de volgende settings gekomen gezien de Standard waarde te verzadigd waren en de backlight te hoog. ISF Expert 1 en 2 instellingen kwamen al dicht in de buurt. Overigens is elke input source apart te configureren

Mijn setup is als volgt.

Expert 1: Overdag ------- Expert 2: s' Avonds

Real Cinema ON
Local Dimming LOW
Tru Motion De-Judder 3 USER

Design :Strak, Dun, Opvallend, Paino Black, Cinema ontwerp
Scherm: Reflectie van het scherm valt me erg mee ondanks dat hij naast een raam staat. Staat de televisie uit dat zie je overduidelijk licht reflectie maar tijdens het kijken is dit minimaal en voor het oog zeker niet storend.

LAG: Gemeten met mijn Acer X3950 desktop welke fungeert als HTPC.
31ms op Expert 1 en 2
34ms op Levendig
35ms op Standard
21ms op Game
19ms op Game (na Calibratie )

Clouding + Backlight Bleeding: Gemeten met mijn Acer X3950 desktop welke fungeert als HTPC.

Egaal Wit: 100%
Egaal Grijs: 95%
Egaal Zwart: 100%
Egaal Magenta: 100%
Egaal Cyaan: 100%
Egaal Geel: 100%

Ik bespeurde enkel bij de weergave van grijs minimale backlight bleeding langs de randen. Maar dit was zo minimaal dat je echt met je neus erbovenop moet zitten. Van clouding was geen sprake.

PS3: 3D Testing

Na het opstarten van Motorstorm: Apocalypse word er gelijk gevraagd of je in 3D wil spelen. Dit vergt overigens wel een aantal tweaks aan de 3D settings ( diepte, real cinema etc ) Nadat ik een aantal settings had aangepast kan ik je vertellen dat mijn ervaring uitermate verrassend is. Ben namelijk nooit een 3D fan geweest maar het gamen in 3D is echt een hele nieuwe wereld. Aantal key words zijn: geen crosstalk, veel diepte, alles komt letterlijk op je af en mijn vrouw betrapte me op het meebewegen in een race game 8)7

Wel moet ik erbij zeggen dat het 3D effect per game verschillend is en na het spelen van Gran Turismo, Wipeout kan ik je vertellen dat elke game verschillend is in het gebruik daarvan.

PS3: 3D Testing Dual Play

Dit heb ik getest samen met mijn zoon in een potje Gran Turismo en ik kan je serieus vertellen dat dit echt super gaaf is. Gewoon geen irritatie meer door een gehalveerd beeld maar gewoon een volledig scherm om tegen elkaar te gamen. Ik heb de gehele race geen crosstalk gehad of last van zijn beeld wat dus echt fantastisch is.

PS3: 3D Testing Blu Ray

Avatar, Prometheus, Avengers, Amazing Spider-Man allemaal in 3D gekeken en dit was fenomenaal. Ook hier geld weer dat het echt aan de film ligt hoeveel 3D er gebruikt word maar zeker Prometheus en Spiderman zijn ongelooflijk.

PS3: FPS

Ik zelf ben erg verslaafd aan Battlefield 3 en speel dit zeker 3 avonden in de week en in het weekend. Ik ben geen enkele artifacts of lag tegen gekomen tijdens mijn langdurige speel sessies

Canal Digitaal: Cam Module

Spreekt voor zich en is erg simpel. Cam erin, Kaartje erin, Zenders zoeken en kijken maar. Wel krijg je de keuze voor HD zenderlijst of SD zenderlijst. Dit ligt eraan welke abbo je hebt.

Canal Digitaal: HD Zenders

HD zenders zien er schitterend uit en heb hier niets op aan te merken. Discoery, HBO en Film 1 zien er prachtig uit

Canal Digitaal: SD Zenders

SD zenders kijk ik vrij weinig tot niet maar ook hier geld dat het er strak uit ziet maar uiteraard niet zoals de HD zenders

Afstandsbediening: Standaard + Logitech Harmony 900 + Magic Remote

De standaard afstandsbediening is wel oke en ligt erg lekker in de hand maar het gebruik van de D-pad is echter verschrikkelijk. Gezien deze knoppen ingebouwd zijn en je dus al gauw de verkeerde klikt. Deze frustratie is al gauw weg genomen door het gebruik van mijn Harmony 900 van Logitech.

De Magic Remote is een leuk ding maar ik gebruik deze na 5 dagen al niet meer gezien het vele malen makkelijker is om je tablet te gebruiken

Tablet: Yarvik TAB360 ( Android )

LG heeft een leuke App opgezet als zijnde een soort Magic Remote en ik kan je vertellen dat dit vele malen beter werkt dan de Magic Remote. Muis bediening is erg goed en ik merk geen vertraging en krijg gelijk response.

Geluid: TV speakers

Ik was erg verrast door het geluid van de tv die erg goed te noemen valt. Zeker omdat de tv erg dun is was ik zeer verrast. Over het algemeen gebruik ik meer mijn Teufel installatie, maar ik merk steeds vaker dat ik bij eventjes TV kijken de gewone speakers gebruik van de TV

Features: NAS, TV-Apps, Mede8er

Zodra de TV aangesloten word op het netwerk doet hij een scan en bij het vinden van een NAS zet hij deze keurig in het Source menu. Tot nu toe heb ik nog niets kunnen vinden wat de TV nog niet afspeelt maar ik kijk vooral MKV, x264, Blu Ray. Wat niet goed gaat is DTS geluid maar goed als ik film kijk dan slinger ik mijn Teufel zeer zeker aan voor optimaal genot 8-)

Het detecteren van mijn Mede8er als NAS gaat ook prima maar goed daar heb je hetzelfde euvel met geluid. Met de tv apps doe ik zelf vrij weinig maar mijn vrouw gebruikt dit erg veel. Ik citeer mijn vrouw " eindelijk die hoef ik die stomme computer niet op te starten voor RTL gemist, en het gaat vele malen sneller" aldus mijn vrouw

Ik hoop dat deze Review jullie enige inzicht geven, mochten jullie nog vragen hebben dan zal ik deze uiteraard beantwoorden of testen waar nodig

Greetz

Heb jij ook een LG 47LM640S Zwart?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Top man, ik ga deze zeer waarschijnlijk ook halen. Mooie tv zonder dikke randen voor een schappelijke prijs. Je moet me alleen het dual play nog even uitleggen. Hoe werkt dit precies?
Dual play is een ongelofelijke vette functie (vind ik)

wat heb je nodig: een Game dat offline split screen multiplayer ondersteund. En een speciaal setje brillen: LG ELECTRONICS AG-F310

Wat de tv doet is de linkerkant van de splitscreen (of de bovenkant net hoe je t wilt noemen) die word alleen weer gegeven op bril nummer A

De rechter kant (of onderkant van de splitscreen) word weer gegeven op bril B

Zo game je split screen op fullsize formaat.

Dit kan omdat LG gebruik maakt van passieve 3D, maar daar zal ik je niet verder mee vervelen :p

ik hoop dat je er wat aan hebt.

groetjes
Goed verhaal.

Waar ik echter benieuwd naar ben is, hoe deze tv sport wedstrijden en met name voetbal weer geeft.

Op fora in Duitsland kom ik nog al eens verhalen over "Banding", en "Bewegings-onscherpte" tegen.
Ook zou de ingebouwde DBS tuner niet helemaal "je van het" zijn???
Hi Peter,

Ik ben een redelijke sport kijker en met het kijken van Sport 1 Select, Sport 1 HD, Sport 1 Golf, Eurosport HD, ESPN heb ik absoluut geen last van Banding, ook heb ik geen last van bewegings-onscherpte.

Bij kijken van voetbal en golf blijft alles duidelijk scherp, geen ghosting, banding en is alles erg vloeiend en scherp.

De ingebouwde DBS tuner is wat mij betreft prima in staat om prachtige plaatjes op mijn scherm te toveren zowel rustige als snelle actie. Misschien dat het mogelijk aan de provider ligt en/of abbo bij een satelliet aanbieder?

Als je wil dat ik iets voor je test dan hoor ik dat uiteraard graag
Dag Stefan,.

Dank voor je snelle reactie, ben vanaar naar M-Markt geweest en heb zelf gekeken (beeld was SD)
Hier was de bewegings onscherpte duidel;ijk zichtbaar incl Incidentele artifecten.

Het heeft er alle schijn van dat de 2012 modellen sd minder weergeven dan hun voorlopers bv de 5400 geen smart tv maar een veel beter beeld, tis niet anders de 640 is niet aan mij besteed helaas.
Hi Peter,

Het klopt inderdaad wat je zegt gezien ik e.e.a. voor je getest heb.

- TV in demo modus = alle toeters en bellen aan en vrijwel alles op hoog
- SD toont onscherpte + kleine artifacten

Omgeschakeld naar thuisgebruik

- TV gecalibreerd = zo min mogelijk toeters en bellen en gekalibreerd volgens de calibratie normen
- SD toont geen onscherpte of artifacten
- Hier bij mij thuis ziet SD eruit alsof ik een DVD afspeel ( dus het is het net niet;) )

Misschien dat het aan het input signaal, bekabeling ( kwaliteit/geen kwaliteit ) zou kunnen liggen en/of de abbo bij huidige tv aanbieder. Canal Digitaal levert uitstekende HD beelden op kan ik je vertellen.

Maar ik kan je veelal ervaringen vertellen met HD gezien ik over het algemeen enkel HD kijk en MKV en blu ray welke een pareltje voor het oog zijn.

Als je een duidelijk beeld wil hebben van een gekalibreerd toestel ipv een toestel op winkel demo stand ( alle toeters en bellen aan ) dan zou ik eens naar een speciaalzaak gaan waar deze netjes staan opgesteld en waarvan je niet van een koude kermis thuis komt. Dit heb ik zelf ook gedaan naast heel veel reviews lezen gezien reviews uiteraard niet jouw persoonlijke voorkeuren kunnen beantwoorden.

Winkel waar ik ben geweest is Expert / www.expert.nl stond deze tv ook opgesteld enkel veel duurder. Maar voor de ervaring kan je een hoop opdoen.

En anders zou je altijd even langs kunnen komen om te kijken :*)
Hi stefan

Ik zelf twijfel tussen de LM640S en de LM660S (bijde 42inch)

Los van het design verschil en dat je bij de 660 de magic remote krijgt is er vrij weinig verschil toch?

er zit een prijsverschil tussen van ong 100

heb jij nog surgesties ?

groetjes

Edit: 11-01

beetje gegoogled en op de site van bijvoorbeeld redcoon staat: "Let op! Europees model, smart functie werkt misschien niet 100% naar behoren.

heb jij daar nog last van?"

[Reactie gewijzigd door pairis op 11 januari 2013 19:38]

Dag Stefan,

Dank voor je aanvullende test's je hebt me wederom nieuwschierig gemaakt nmaar de potie van de 640 ;-).

Denk dat ik in mijn omveld eens een expert dealer ga opzoeken, mocht dat geen duidelijkheid bieden, neem ik je aanbod om te komen kijken aan als je een beetje in de buurt zit ;-)
Dag Edit

"Let op Europees model" staat letterlijk voor "Let Op Oost-Europeesmodel"

Nederlandse Aps kun je vergeten geen buienrader enz. voor ondersteuning hoef je ook niet aan te kloppen bij LG die verwijzen je door naar de leverancier.

Voor smartfuncties zou ik een benelux model kiesen scheeltje misschien 50,. maar dan heb je geen gemier met niet werkende functies.

Ik heb een vergelijkbare vraag bij LG gesteld met bovenstaand antwoord.
Wij zijn ook aan het kijken naar de 640. En we hadden ook hetzelfde dilemma als pairis (640 vs 660). Als de smartTV ondersteuning het enige is, dan hoeven wij ons geen zorgen te maken. Dit wordt hier in huis toch niet gebruikt. Er hangt namelijk een HTPC aan. Het belangrijkste is dat de beeldkwaliteit goed is. Dat is eigenlijk de enige eis. Alles wat er verder bij zit is een bonus. De LM640s leek ons daarom een zeer goede TV.

Maar ik begrijp dat je dus wel handmatig een kalibratie moet uitvoeren eer de kwaliteit goed is? Of is de TV out-of-the-box ook goed genoeg? En heb je de kalibratie op het oog gedaan of met een special kalibratieapparaat?
Voor de duidelijkheid: slechts een paar (online-)winkels verkoopt het Europees model van LG televisies. Een voorbeeld is Redcoon. Het voordeel is dat zo'n Europees model doorgaans goedkoper is dan het Nederlandse model; het nadeel is dat niet alle (Nederlandse) functionaliteit van Smart TV wordt ondersteund. Expert zal, naar ik aanneem, gewoon Nederlandse modellen verkopen, net als zo'n beetje alle gerenomeerde winkels. Dit heeft dus niets te maken met het soort televisie, enkel met de versie waarmee het Smart-gedeelte daarvan wordt uitgerust.

Waar ik zelf ook benieuwd naar ben, is het verschil tussen de LM640S en de LM660S reeks. Voor zover ik heb kunnen nagaan, bestaat dat verschil enkel uit het feit dat de 640S wordt geleverd zonder de Magic Remote en zonder Dual Play brillen. Weet iemand hier iets meer van?
Helemaal vergeten te vermelden zie ik. De calibratie is gedaan dmv Datacolor Spyder4Express
Wat is het verschil tussen de LM640S en de LM660S ? Goede vraag, je krijgt er alleen geen goed antwoord op als je de service afdeling van de LG over opbelt, en gemailed heb ik ook, ik kreeg toen een algemeen PDf bestand toegestuurd |:( .

Er zou toch een verschil moeten zijn, maar toen ik net de review doorlas zag ik bij beeldopties dat er wel Local Dimming op zou zitten.

Ik zou de LG wel willen kopen, maar dan alleen als deze technisch gezien gelijkwaardig is aan mijn Samsung TV.

Als er iemand is die kan bevestigen dat de LM640s wel local dimming heeft dan hoor ik het graag.

Tijdens het 1 jarig bestaan van Saturn in Nieuwegein werd dit toestel aangeboden voor 700,- euro, ik was er speciaal naartoe gereden om dit toestel te kopen, maar daar aangekomen kon het personeel ( dozen schuivers) de TV niet goed demonstreren. Sterker nog, alle LG toestellen konden niet het internet op omdat ze uit de doos ge-update waren :S. Het was een heel gestuntel, heel dat local dimming verhaal dacht ik toen niet aan.
@a3iaan1972

Het klopt dat 47LM640S local dimming heeft :9~ dus bij deze een bevestiging dat de 47LM640S local dimming heeft

Ik heb uiteraard mezelf ook een ongeluk gezocht naar de verschillen tussen de 640S en de 660S en ik kwam met het volgende.

640S: Uitgave Augustus 2012 + 4 brillen + 24p afspeel functionaliteit
660S: Uitgave April 2012 + 4 brillen + 1 clip on bril

[Reactie gewijzigd door StefanRebel2011 op 23 januari 2013 10:09]

Hi, bedankt voor je snelle reactie. Is het heel gemakkelijk in het menu van de TV te vinden? Ik wil voordat ik koop, het zelf in het menu gezien hebben ;).

Ik vind het raar dat dit toestel, de LM640s, niet op de LG-site te vinden is!

Ik zit overigens nog te twijfelen tussen de 47" en de 55" , het prijsverschil is niet heel groot, en als het op kijkafstand aankomt hoor je er zoveel verschillende dingen over dat het zelf ondervinden/uitproberen is.
Het is inderdaad heel gemakkelijk in het menu van de tv te vinden. Zelfs als je de standaard calibratie wizard doorloopt van LG krijg je deze optie te zien :9~

ik weet niet hoever jij van je tv afzit maar ik zit 1.5 tot 2 mtr van mijn tv af en is echt ideaal. afstand went vanzelf.
Ik moet eerlijk zeggen, ik heb een Samsung UE40ES6570 en heb nog nooit iets aan de instellingen veranderd, ik weet niet eens of die local dimming op dat toestel uitstaat of niet :z.

Dat is dus wat ik ook gelezen heb, mensen zitten er behoorlijk dicht op. Nu ik 40" heb hangen denk ik dat 47 of zelfs 55" nog goed e doen zal zijn.

Aan de andere kant lees ik dat je zo'n 2 1/2 a 3 maal van de beelddiagonaal 'moet' gaan zitten. Zou ik een 55" kopen, zal ik moeten gaan verhuizen.

Ik zag hier op de pagina dat de LG 47LM640s nu bij de MM 660,33 euro kost.
Gezien ik vrijwel alles compleet THX certified heb houd ik mezelf ook graag aan de afstanden van hun:

THX ranges
While THX still contends that the optimum viewing distance is a position where the display occupies a 40 degree view angle for the viewer, they too provide a range recommendation. The minimum viewing distance is set to approximate a 40 degree view angle, and the maximum viewing distance is set to approximate 28 degrees.[25]
THX
Screen Size Recommended Range
35" 3.5' – 5.0' (1.0 – 1.5 m)
40" 4.0' – 6.0' (1.2 – 1.8 m)
50" 5' – 7.5' (1.5 – 2.2 m)
60" 6.0' – 9.0' (1.8 – 2.7 m)

maar uiteraard is dit puur persoonlijk
Hier kan ik iets mee, dan kan ik wel een 55" ophangen.

Punt is dat ik op dit moment het prijsverschil te groot vind.

De 47LM640s kost nu 660,33 euro en de 55LM640s kost 990,- dus een verschil van 330,- euro. Zo eens naar de MM om te kijken hoe het zit als ik het toestel zo mee kan nemen, of dat ze me 25,- extra willen bereken aan 'bezorgkosten'.

De TV's waar ik het over heb zijn bij de Correct te koop als show model tegen een hogere prijs 8)7 .

Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneTablets

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013