LG 47LM640S Zwart Review

Door StefanRebel2011 4 januari 2013, 11.597 views

LG 47LM640S Zwart

Pluspunten

• Kleurweergave
  • Geen clouding
  • Minimale Backlight Bleeding
  • 19ms!!!!!!
  • Dual Play
  • 3D Effect is fantastisch

Minpunten

• Afstandsbediening is geen succes maar wel functioneel

Dit zal mijn eerste review zijn van vele en ik hoop uiteraard op kritiek, opmerkingen etc

Waarom: Toen mijn oude 32' Samsung het begaf ( welbekende voedingsprobleem ) heb ik ruim een week lang een hoop reviews gelezen op Tweakers. En uiteindelijk heb ik de TV gevonden die perfect op mijn eisen aansluit.

Eisen: 4x HDMI, 100Hz min, >42', S/PDIF, +- 800, <30MS

Dit was niet gemakkelijk gezien een leuke TV met 4 HDMI poorten toch wel in de hogere prijs klasse ligt. Uiteindelijk zat ik te twijfelen tussen de LM620 en de LM640S. De uiteindelijke doorslag was de Local Dimming + Dual Play functie voor een kleine meerprijs.

Ik heb op 14-12-2012 deze besteld bij plasma discounter voor 794. Gezien ik aan het werk was heb ik mijn vrouw gevraagt deze op te halen in Naarden gezien het vrijwel om de hoek is bij Huizen. Nu heeft mijn vrouw een boodschappen auto ( Peugot 106 ) en bij het zien van de doos in Naarden kreeg ik al een aantal lieve ( kuch ) smsjes }>

Uiteindelijk heeft een medewerker van Plasma Discounter keurig geholpen en is vrouwtje met de neus op het stuur naar huis gereden. Bij thuis komst gelijk de doos uitgepakt.

De specs staan keurig op Tweakers en heb hier enkel aan toe te voegen dat de CAM module van Canal Digitaal perfect aansluit zonder geneuzel
Specs: pricewatch: LG 47LM640S Zwart

Opzet: Poot ziet er in eerste instantie erg fragiel uit maar na installatie en een aantal schroeven verder kan ik je vertellen dat de tv erg stabiel is. Ook met het draaien van de tv houd de poot zich erg stabiel

Installatie: Erg simpele step-by-step guide en als man zijnde manuals niet gelezen :9

Calibratie: Met behulp van de DVE HD Basics Blu Ray ben ik tot de volgende settings gekomen gezien de Standard waarde te verzadigd waren en de backlight te hoog. ISF Expert 1 en 2 instellingen kwamen al dicht in de buurt. Overigens is elke input source apart te configureren

Mijn setup is als volgt.

Expert 1: Overdag ------- Expert 2: s' Avonds

Real Cinema ON
Local Dimming LOW
Tru Motion De-Judder 3 USER

Design :Strak, Dun, Opvallend, Paino Black, Cinema ontwerp
Scherm: Reflectie van het scherm valt me erg mee ondanks dat hij naast een raam staat. Staat de televisie uit dat zie je overduidelijk licht reflectie maar tijdens het kijken is dit minimaal en voor het oog zeker niet storend.

LAG: Gemeten met mijn Acer X3950 desktop welke fungeert als HTPC.
31ms op Expert 1 en 2
34ms op Levendig
35ms op Standard
21ms op Game
19ms op Game (na Calibratie )

Clouding + Backlight Bleeding: Gemeten met mijn Acer X3950 desktop welke fungeert als HTPC.

Egaal Wit: 100%
Egaal Grijs: 95%
Egaal Zwart: 100%
Egaal Magenta: 100%
Egaal Cyaan: 100%
Egaal Geel: 100%

Ik bespeurde enkel bij de weergave van grijs minimale backlight bleeding langs de randen. Maar dit was zo minimaal dat je echt met je neus erbovenop moet zitten. Van clouding was geen sprake.

PS3: 3D Testing

Na het opstarten van Motorstorm: Apocalypse word er gelijk gevraagd of je in 3D wil spelen. Dit vergt overigens wel een aantal tweaks aan de 3D settings ( diepte, real cinema etc ) Nadat ik een aantal settings had aangepast kan ik je vertellen dat mijn ervaring uitermate verrassend is. Ben namelijk nooit een 3D fan geweest maar het gamen in 3D is echt een hele nieuwe wereld. Aantal key words zijn: geen crosstalk, veel diepte, alles komt letterlijk op je af en mijn vrouw betrapte me op het meebewegen in een race game 8)7

Wel moet ik erbij zeggen dat het 3D effect per game verschillend is en na het spelen van Gran Turismo, Wipeout kan ik je vertellen dat elke game verschillend is in het gebruik daarvan.

PS3: 3D Testing Dual Play

Dit heb ik getest samen met mijn zoon in een potje Gran Turismo en ik kan je serieus vertellen dat dit echt super gaaf is. Gewoon geen irritatie meer door een gehalveerd beeld maar gewoon een volledig scherm om tegen elkaar te gamen. Ik heb de gehele race geen crosstalk gehad of last van zijn beeld wat dus echt fantastisch is.

PS3: 3D Testing Blu Ray

Avatar, Prometheus, Avengers, Amazing Spider-Man allemaal in 3D gekeken en dit was fenomenaal. Ook hier geld weer dat het echt aan de film ligt hoeveel 3D er gebruikt word maar zeker Prometheus en Spiderman zijn ongelooflijk.

PS3: FPS

Ik zelf ben erg verslaafd aan Battlefield 3 en speel dit zeker 3 avonden in de week en in het weekend. Ik ben geen enkele artifacts of lag tegen gekomen tijdens mijn langdurige speel sessies

Canal Digitaal: Cam Module

Spreekt voor zich en is erg simpel. Cam erin, Kaartje erin, Zenders zoeken en kijken maar. Wel krijg je de keuze voor HD zenderlijst of SD zenderlijst. Dit ligt eraan welke abbo je hebt.

Canal Digitaal: HD Zenders

HD zenders zien er schitterend uit en heb hier niets op aan te merken. Discoery, HBO en Film 1 zien er prachtig uit

Canal Digitaal: SD Zenders

SD zenders kijk ik vrij weinig tot niet maar ook hier geld dat het er strak uit ziet maar uiteraard niet zoals de HD zenders

Afstandsbediening: Standaard + Logitech Harmony 900 + Magic Remote

De standaard afstandsbediening is wel oke en ligt erg lekker in de hand maar het gebruik van de D-pad is echter verschrikkelijk. Gezien deze knoppen ingebouwd zijn en je dus al gauw de verkeerde klikt. Deze frustratie is al gauw weg genomen door het gebruik van mijn Harmony 900 van Logitech.

De Magic Remote is een leuk ding maar ik gebruik deze na 5 dagen al niet meer gezien het vele malen makkelijker is om je tablet te gebruiken

Tablet: Yarvik TAB360 ( Android )

LG heeft een leuke App opgezet als zijnde een soort Magic Remote en ik kan je vertellen dat dit vele malen beter werkt dan de Magic Remote. Muis bediening is erg goed en ik merk geen vertraging en krijg gelijk response.

Geluid: TV speakers

Ik was erg verrast door het geluid van de tv die erg goed te noemen valt. Zeker omdat de tv erg dun is was ik zeer verrast. Over het algemeen gebruik ik meer mijn Teufel installatie, maar ik merk steeds vaker dat ik bij eventjes TV kijken de gewone speakers gebruik van de TV

Features: NAS, TV-Apps, Mede8er

Zodra de TV aangesloten word op het netwerk doet hij een scan en bij het vinden van een NAS zet hij deze keurig in het Source menu. Tot nu toe heb ik nog niets kunnen vinden wat de TV nog niet afspeelt maar ik kijk vooral MKV, x264, Blu Ray. Wat niet goed gaat is DTS geluid maar goed als ik film kijk dan slinger ik mijn Teufel zeer zeker aan voor optimaal genot 8-)

Het detecteren van mijn Mede8er als NAS gaat ook prima maar goed daar heb je hetzelfde euvel met geluid. Met de tv apps doe ik zelf vrij weinig maar mijn vrouw gebruikt dit erg veel. Ik citeer mijn vrouw " eindelijk die hoef ik die stomme computer niet op te starten voor RTL gemist, en het gaat vele malen sneller" aldus mijn vrouw

Ik hoop dat deze Review jullie enige inzicht geven, mochten jullie nog vragen hebben dan zal ik deze uiteraard beantwoorden of testen waar nodig

Greetz

Heb jij ook een LG 47LM640S Zwart?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Reactiefilter:-139039+19+22+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Dual play is een ongelofelijke vette functie (vind ik)

wat heb je nodig: een Game dat offline split screen multiplayer ondersteund. En een speciaal setje brillen: LG ELECTRONICS AG-F310

Wat de tv doet is de linkerkant van de splitscreen (of de bovenkant net hoe je t wilt noemen) die word alleen weer gegeven op bril nummer A

De rechter kant (of onderkant van de splitscreen) word weer gegeven op bril B

Zo game je split screen op fullsize formaat.

Dit kan omdat LG gebruik maakt van passieve 3D, maar daar zal ik je niet verder mee vervelen :p

ik hoop dat je er wat aan hebt.

groetjes
Hoi Stefan,

Ik heb gisteren uiteindelijk toch de 640S gekocht :)
Verschil met de 620S was maar 40 euro en nu heb ik ingebouwde wifi en local dimming.

Heb gisteren de tv aangesloten en jouw beeldinstellingen overgenomen, ziet er prima uit!

Wat mij verbaasde is dat de internet browser geen flash afspeelt.

Ik heb zo veel reviews gelezen en dagenlang zitten vergelijken van tv's etc etc en stom van mij om niet uit te zoeken of de browser wel flash en html5 ondersteunt 8)7

Kan jij bijvoorbeeld video's afspelen van http://www.frombar.tv met de browser??

Ik heb net gelezen dat de browser flash 8 heeft en dat de meeste sites op 10/11 zitten.
Gebruikers melden dat LG er voorlopig niks aandoet om flash up te graden, echt vervelend!!

Ik heb gisteren uiteindelijk maar de laptop op de tv aangesloten, maar het liefts wil ik natuurlijk gewoon gebruik maken van de tv's browser.

Of heb jij een alternatief? Kan je een andere browser installeren op de tv??

Alle tips zijn welkom.

Alvast bedankt voor je hulp!

[Reactie gewijzigd door lobo81 op 25 januari 2013 10:06]

sorry voor de late reactie ik ga bovenstaande vanavond voor je uit proberen en je hierover berichten
Hi Lobo81

Ik heb gisteren avond de browser getest welke naar behoren werkt. Heb alle updates geinstalleerd van LG zelf en wanneer ik naar de flash pagina ga van adobe dan meld hij dat ik versie 11 heb geinstalleerd. Video's afspelen via http://www.frombar.tv werkt prima(gave site trouwens 8)7 )

laat me maar even weten of het jouw inmiddels ook al gelukt is. Overigens een andere browser of een update draaien van flash gaat niet werken heb ik gisteren ondergaan:(
Top man, ik ga deze zeer waarschijnlijk ook halen. Mooie tv zonder dikke randen voor een schappelijke prijs. Je moet me alleen het dual play nog even uitleggen. Hoe werkt dit precies?
Goed verhaal.

Waar ik echter benieuwd naar ben is, hoe deze tv sport wedstrijden en met name voetbal weer geeft.

Op fora in Duitsland kom ik nog al eens verhalen over "Banding", en "Bewegings-onscherpte" tegen.
Ook zou de ingebouwde DBS tuner niet helemaal "je van het" zijn???
Dag Stefan,.

Dank voor je snelle reactie, ben vanaar naar M-Markt geweest en heb zelf gekeken (beeld was SD)
Hier was de bewegings onscherpte duidel;ijk zichtbaar incl Incidentele artifecten.

Het heeft er alle schijn van dat de 2012 modellen sd minder weergeven dan hun voorlopers bv de 5400 geen smart tv maar een veel beter beeld, tis niet anders de 640 is niet aan mij besteed helaas.
Voor de duidelijkheid: slechts een paar (online-)winkels verkoopt het Europees model van LG televisies. Een voorbeeld is Redcoon. Het voordeel is dat zo'n Europees model doorgaans goedkoper is dan het Nederlandse model; het nadeel is dat niet alle (Nederlandse) functionaliteit van Smart TV wordt ondersteund. Expert zal, naar ik aanneem, gewoon Nederlandse modellen verkopen, net als zo'n beetje alle gerenomeerde winkels. Dit heeft dus niets te maken met het soort televisie, enkel met de versie waarmee het Smart-gedeelte daarvan wordt uitgerust.

Waar ik zelf ook benieuwd naar ben, is het verschil tussen de LM640S en de LM660S reeks. Voor zover ik heb kunnen nagaan, bestaat dat verschil enkel uit het feit dat de 640S wordt geleverd zonder de Magic Remote en zonder Dual Play brillen. Weet iemand hier iets meer van?
Ik heb de lg-47lm640 enkele weken geleden aangeschaft, echter is mijn beeldkwaliteit niet zoals hier in de review wordt aangegeven.

Ik heb de settings zoals hierboven in de review vermeld overgenomen, echter zag ik dat enkele opties bij mij in het grijs zijn weergegeven en niet aanpasbaar zijn.

Ik heb het idee dat de TV niet erg scherpe beelden laat zien bij het afspelen van HD films of HD televisie. Zowel bij snelle als bij langzame beelden zijn de randen enigsinds vaag en bij snelle beelden lijken deze soms te kartelen.

Ik dacht eerst dat dit aan mijn harde schijf lag, die niet zo snel is, maar heb het nu ook met digitale HD televisie.

Ik heb rondgekeken op het forum en kwam de term ''ghosting'' tegen. Echter lees ik bij verschillende reviews dat deze tv daar amper last van zou hebben en dat de reactiesnelheid prima is.

Zou het kunnen dat dit een gebrek is bij mijn toestel? want ik lees verder alleen maar positieve verhalen over deze TV.
Hi MariusD,

Dit zou heel goed een gebrek kunnen zijn zoals je aangeeft. Je geeft ook aan dat een aantal opties grayed out zijn of wel niet instelbaar. Heb je de lg wizard gebruikt of misschien een computer aan je tv hangen om de calibratie te doen.

Stuur me anders ff een mail met daarin een aantal foto's van menu instellingen dan kunnen we misschien jouw toestel ook goed af stellen. Uiteraard is afstellen iets heel persoonlijks gezien de 1 van heel veel kleuren houd en de ander van heel vel beeld etc etc.

Ook is er natuurlijk een optie dat je gewoon een tv gekocht heb uit een slechte batch.

laten we samen ff kijken en tot een conclusie komen

ik hoor graag van je.
Hi stefan

Ik zelf twijfel tussen de LM640S en de LM660S (bijde 42inch)

Los van het design verschil en dat je bij de 660 de magic remote krijgt is er vrij weinig verschil toch?

er zit een prijsverschil tussen van ong 100

heb jij nog surgesties ?

groetjes

Edit: 11-01

beetje gegoogled en op de site van bijvoorbeeld redcoon staat: "Let op! Europees model, smart functie werkt misschien niet 100% naar behoren.

heb jij daar nog last van?"

[Reactie gewijzigd door pairis op 11 januari 2013 19:38]

Dag Edit

"Let op Europees model" staat letterlijk voor "Let Op Oost-Europeesmodel"

Nederlandse Aps kun je vergeten geen buienrader enz. voor ondersteuning hoef je ook niet aan te kloppen bij LG die verwijzen je door naar de leverancier.

Voor smartfuncties zou ik een benelux model kiesen scheeltje misschien 50,. maar dan heb je geen gemier met niet werkende functies.

Ik heb een vergelijkbare vraag bij LG gesteld met bovenstaand antwoord.
Wij zijn ook aan het kijken naar de 640. En we hadden ook hetzelfde dilemma als pairis (640 vs 660). Als de smartTV ondersteuning het enige is, dan hoeven wij ons geen zorgen te maken. Dit wordt hier in huis toch niet gebruikt. Er hangt namelijk een HTPC aan. Het belangrijkste is dat de beeldkwaliteit goed is. Dat is eigenlijk de enige eis. Alles wat er verder bij zit is een bonus. De LM640s leek ons daarom een zeer goede TV.

Maar ik begrijp dat je dus wel handmatig een kalibratie moet uitvoeren eer de kwaliteit goed is? Of is de TV out-of-the-box ook goed genoeg? En heb je de kalibratie op het oog gedaan of met een special kalibratieapparaat?
Helemaal vergeten te vermelden zie ik. De calibratie is gedaan dmv Datacolor Spyder4Express
Hi Peter,

Ik ben een redelijke sport kijker en met het kijken van Sport 1 Select, Sport 1 HD, Sport 1 Golf, Eurosport HD, ESPN heb ik absoluut geen last van Banding, ook heb ik geen last van bewegings-onscherpte.

Bij kijken van voetbal en golf blijft alles duidelijk scherp, geen ghosting, banding en is alles erg vloeiend en scherp.

De ingebouwde DBS tuner is wat mij betreft prima in staat om prachtige plaatjes op mijn scherm te toveren zowel rustige als snelle actie. Misschien dat het mogelijk aan de provider ligt en/of abbo bij een satelliet aanbieder?

Als je wil dat ik iets voor je test dan hoor ik dat uiteraard graag

Microsoft Windows 10 Home NL Apple iPhone 6s Star Wars: Battlefront (2015) Samsung Galaxy S6 edge Apple Watch Project CARS Nest Learning Thermostat Games

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True