Terug naar Reviews

Lenovo IdeaPad Yoga 13 (MAM2GMH) Review

Door Mosc 1 januari 2013, 9.555 views

Productreview volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig.

Pluspunten

• Zeer nuttige gimmick
  • Aanraakscherm werkt heerlijk
  • Prachtig ontwerp
  • Geen throttling
  • Geheugen en SSD vervangbaar

Minpunten

• Ventilatoren staan vrijwel altijd aan
  • Te zwaar om lang als tablet te gebruiken
  • Door geÔntegreerde gpu niet zeer geschikt voor gamen

Sub-beoordelingen

Mijn vorige laptop is alweer ruim zes jaar oud. Een corrupte harde schijf, een scherm dat vrijwel al z’n helderheid heeft verloren, een accu met ongeveer een derde van de originele capaciteit resterend, een defect dvd-station, en tot slot een touchpad waarvan de lijm onder de fysieke knoppen het heeft begeven. Nee, echt functioneren doet die laptop al lang niet meer. Wat mij er echter van weerhield een vervanger te kopen was dat alle laptops op de markt niet aan mijn eisen konden voldoen. Na dat logge 15”-apparaat was ik toe aan een veel handzamer 13”-model. Aan de andere kant mocht de resolutie wel wat hoger zijn. Voor minder dan 900p wilde ik niet toegeven. En toch moest hij krachtig genoeg zijn om af en toe een spelletje op te spelen. Een SSD mag tot slot niet ontbreken.

En toen maakte ik kennis met Windows 8. Hoewel ik al sinds de Consumer Preview tevreden ben over het besturingssyteem op de desktop, was het niet moeilijk de toegevoegde waarde van een aanraakscherm in te zien. Het liefst een convertible, die voornamelijk als laptop kon dienen. Nu, tegen het einde van 2012, zijn eindelijk een handvol laptops beschikbaar die aan al mijn eisen voldoen.

De Sony Vaio Duo viel vrijwel direct af. 11” is net iets te klein, en het slider-mechanisme zorgt voor een te krappe werkruimte. De Acer Aspire S7 is niet goed in een tablet-achtige modus te gebruiken en wordt geplaagd door een teleurstellende accuduur. Tussen de Dell XPS 12 en de Lenovo IdeaPad Yoga 13 was het lastiger kiezen. Eerstgenoemde heeft een scherm met een hogere resolutie, terwijl het klap-mechanisme van de Yoga me meer aansprak. Uiteindelijk ben ik voor laatstgenoemde gegaan, al ben ik ervan overtuigd dat ook de XPS 12 een uitstekende keuze zou zijn geweest.

Deze review schrijf ik na het product anderhalve week gebruikt te hebben.

Ontwerp
Van buitenaf ziet de laptop er vrij anoniem uit. Vanuit alle aanzichten een rechthoekige vorm met afgeronde hoeken, omgeven door een grotendeels zilverkleurige laag dat enkel een Lenovo-logo op zich hoeft te dulden. Geen flitsende franjes, maar juist een strak ontwerp waar je moeilijk op af kunt knappen. Klappen we de laptop open, dan is het ontwerp mogelijk nog strakker: een zwart leerachtig materiaal omsingelt het toetsenbord, terwijl het scherm achter een glasplaat zit verborgen en tevens door zwart wordt omhuld. De zilveren scharnieren en oranje Fn-toetsen zorgen voor de enige kleurbekenning. Ik ben groot fan van deze minimalistische uitstraling die overigens uitstekend bij Windows 8 past.

Wat aansluitingen betreft is de laptop niet veel anders dan de gemiddelde ultrabook. Aan de linkerkant vinden we een HDMI-, USB 3.0- en hoofdtelefoonpoort, en volumeknop. Aan de rechterkant bevindt zich een oplaadpoort dat op het eerste gezicht voor een USB-ingang aangezien kan worden, een wat ongepast verouderde USB 2.0-poort, en een SD-kaartlezer. Aan deze kant is ook een knop om de schermoriŽntatie vast te zetten, terwijl de aan-/uitknop en een knop om onder andere in het bios te komen zich aan de voorkant bevinden. De achterkant is vrij van connectiviteit en knoppen, noodzakelijkerwijs door de verschillende posities waarin dit apparaat zich kan manoeuvreren.

Over deze posities gesproken: dit is natuurlijk de definiŽrende eigenschap van deze laptop. Door het scherm meer dan 180 graden naar achteren te klappen kunnen naast de standaard laptop-modus nog drie andere posities gebruikt worden.

Allereerst de tablet-modus. Hierin is het scherm 360 graden naar achteren gedraaid, waardoor de achterkant van het scherm tegen het gedeelte aan komt te liggen wat normaal gesproken de onderkant van de laptop vertegenwoordigt. Gevolg is dat het toetsenbord de onderkant vormt van het apparaat. Bij het vasthouden voel je dit toetsenbord aan de achterkant goed, maar daar valt eigenlijk prima aan te wennen. De toetsen schakelen automatisch uit als het scherm ver naar achteren is geklapt. Nee, een groter probleem is het gewicht. Omdat ultrabooks nou eenmaal nog niet zo licht zijn als normale tablets, is het vermoeiend om het apparaat langer dan vijf minuten op deze manier te gebruiken. Met 1,54 kg is de Yoga 13 ook niet de lichtste ultrabook. Vergis je hier niet in: dit is geen tablet.

Een groter succes vind ik de stand-modus. Door uit te gaan van de tablet-modus, maar het scherm weer ongeveer 60 graden naar je toe te kantelen, krijg je een apparaat dat je gewoon op tafel, of je schoot neer kunt zetten zonder dat je ‘m vast hoeft te houden. Dit werkt werkelijk fantastisch. Het toetsenbord zit net diep genoeg in de behuizing om beschermd te blijven tegen beschadiging, en bovendien wordt ie ook in deze positie uitgeschakeld. Dit is voor mij de ideale modus om in bed een serie te kijken of waar dan ook snel een level in Angry Birds Star Wars te spelen.

Tot slot hebben we de tent-modus, die we krijgen door de stand-modus als een tipi te positioneren. Op een tafel heeft dit als grote voordeel dat het aanraakscherm bij aanraken niet wiebelt, maar op schoot is het oncomfortabel. Ook heeft dit tot gevolg dat de Windows-knop onder het scherm zich nu aan de bovenkant van het apparaat bevindt, en de webcam juist onderaan. Voor sommige toepassingen zal deze positie vast handig zijn, maar over het algemeen geef ik toch de voorkeur aan de stand-modus.

Uitvoer
Het scherm is 13,3”, van het type IPS met een resolutie van 1600x900. Niet zo indrukwekkend als enkele concurrerende 1920x1080-schermen, maar desalniettemin een prima stukje technologie. Bij een hogere resolutie zou het voor de meeste mensen al nodig zijn om Windows te schalen, wat weer andere problemen met zich mee kan brengen. De pixeldichtheid van dit scherm is voor mij zeer acceptabel, en hoe dan ook een grotere verbetering ten opzichte van de desktopmonitoren die ik gewend ben.

Door de IPS-technologie zijn de kijkhoeken uitsteken. De zwartwaarden zijn goed, zolang je de helderheid op maximaal ongeveer 80% houdt. Houd rekening met het feit dat het scherm glossy is. Ik heb het idee dat het scherm lichtelijk last heeft van ghosting, maar ik kan niemand op het wereldwijde web vinden die dezelfde ervaring heeft. Dus ůf ik heb superogen, ůf ik verbeeld het me, ůf ik heb een slecht exemplaar. Ik weet niet welke optie waarschijnlijker is.

Over het geluid valt weinig te zeggen. De speakertjes kunnen er mee door. Voor een YouTube-filmpje voldoen ze, voor serieus muziek luisteren uiteraard niet. Je wilt net als bij elke andere laptop een hoofdtelefoon bij de hand hebben.

Invoer
Het aanraakscherm lijkt in eerste instantie vrij matig omdat niet alle vingerinteracties even goed worden geregistreerd. Het blijkt om een slordig softwarematig probleem te gaan, waarbij het aanraakscherm regelmatig in een slaapstand wordt gezet. Op het Lenovo-forum worden meerdere oplossingen beschreven. Nadien heb ik nog amper momenten meegemaakt waarop het aanraken niet zoals verwacht werkte. Bij stevige aanraking wiebelt het scherm iets. Een echt probleem is dat niet, omdat je al snel leert het scherm gewoon zachtjes aan te raken.

Maar heeft zo’n aanraakscherm nou eigenlijk een toegevoegde waarde? Daarop kan ik volmondig “ja” antwoorden. Het is een verkeerde gedachte dat het als muisvervanger moet dienen. Zelfs in de gewone laptop-positie en op het Windows-bureaublad, gebruik ik het regelmatig als de situatie zich daartoe verleent. Het is gewoonweg ontzettend leuk om te scrollen door het scherm direct aan te raken. Je zult binnen de kortste keren je scherm vol vingervlekken hebben zitten. Niet dat dat zo fijn is natuurlijk, maar het geeft wel aan hoe vaak je er dan toch gebruik van maakt. Het is in ieder geval handig om een schoonmaakdoekje binnen handbereik te houden.

Het toetsenbord en touchpad zijn overigens ook dik in orde. Niet iedereen is het daar mee eens. Een aantal mensen beweert dat de toetsenborden in de ThinkPad-serie overduidelijk superieur zijn. Ook laat het toetsenbord bij mij rechtsboven niet los, waar enkelen last van lijken te hebben. Het touchpad zou eveneens onbetrouwbaar zijn, maar dat lijkt inmiddels met nieuwe drivers verholpen te zijn. Multitouch, scrollen, Windows 8-gestures, allemaal geen enkel probleem. Aangezien de meningen verdeeld zijn, raad ik wel aan de laptop eerst even in de winkel uit te proberen. Het toetsenbord heeft overigens geen achtergrondverlichting. Voor mij nauwelijks een nadeel, maar ik vermeld het omdat het voor sommige mensen een dealbreaker schijnt te zijn.

Prestaties
Omdat dit, afgezien van het achteroverklappende scherm, eigenlijk een vrij normale ultrabook is zijn de prestaties vergelijkbaar met de concurrentie. In mijn model zit een Core i5 3317U, een ultra-low-voltage processor waarmee je gemakkelijk tegelijk kunt browsen, een hd-film kunt bekijken en Photoshoppen. Een snelheidsmonster is het niet, maar voor alledaags gebruik volstaat het absoluut.

Op grafisch gebied is het minder goed gesteld. De geÔntegreerde HD4000-gpu kan veel games van de afgelopen jaren slechts met moeite aan. Toch is het niet helemaal hopeloos. Ik kan prima een potje Dota 2 op bureaubladresolutie draaien, zij het met verlaagde kwaliteitsinstellingen. Ook The Walking Dead is speelbaar. Verwacht alleen geen 60 frames per seconde in Crysis. In tegenstelling tot de review van Notebookcheck.net had mijn exemplaar geen last van throttling. Tijdens het draaien van FurMark hield de gpu de volle 1050 Mhz in stand en bleef de temperatuur onder de 70 graden Celsius.

Wat direct opvalt is hoe bizar snel de laptop opstart. Drie, hooguit vier seconden na de aan-/uitknop ingedrukt te hebben kun je al in Windows inloggen. In al het ander gebruik is de SSD uiteraard ook veel sneller dan een traditionele harde schijf. Lenovo had in vroeg geleverde versies van de Yoga 13 een zeer vreemde partitie-indeling op de SSD van 128 GB, waardoor effectief minder dan de helft nog bruikbaar was. Dat lijkt deels opgelost, maar toch wordt er ruimte toegekend aan dingen die ik niet nodig heb. Met behulp van wederom de Lenovo-forums heb ik de C-partitie van 92 GB naar 112 GB weten te tillen.

Een voordeel van de Yoga 13 ten opzichte van concurrenten is dat deze uit te breiden is. Het geheugenreepje kan vervangen worden, evenals de SSD. Er is zelfs plek voor een tweede SSD beschikbaar.

Accu, warmte en geluid
Hoe lang de accu het uithoudt is uiteraard sterk afhankelijk van het gebruik. Dit, gecombineerd met het feit dat ik dit gedeelte nog niet voldoende heb kunnen uittesten, zorgt ervoor dat ik vooralsnog geen eigen conclusies trek. De indruk die ik krijg van vele andere reviews is dat de accuduur redelijk is, maar niets uitzonderlijks. De accuduren die geopperd worden zitten hierbij meestal rond de vijf uur.

Het enige gebied van de laptop dat last heeft van warmteproductie is de linkerbovenhoek. Tijdens de hierbovengenoemde FurMark-run werd deze redelijk warm, maar omdat de palmrustplekken koel blijven is op de laptop nog goed te werken. Zulke warmte is in tabletmodus waarschijnlijk minder comfortabel, omdat je dan aan de achterkant je handen op dat warme gebied houdt. Aan de andere kant zul je in tabletmodus waarschijnlijk geen zware taken uitvoeren, dus het is de vraag of het een groot probleem is.

De geluidsproductie van de ventilatoren is wat mij betreft het zwakste punt van deze laptop. Niet dat dit zo onredelijk luid is, maar de frequentie waarmee de ventilatoren draaien is dat wel. Afgezien van de eerste 30 seconden na het aanzetten van de laptop staan ze namelijk vrijwel altijd aan, zelfs als de processor niets te doen heeft. Het heeft er alle schijn van dat Lenovo de temperatuurgrens waarbij ze geactiveerd worden iets te laag heeft ingesteld. Vele Yoga 13-bezitters, waaronder ik, wachten met smart op een bios-update van Lenovo dat dit probleem kan verhelpen. Het lawaai valt bij deze situatie nog redelijk mee, maar het is in een stille kamer wel goed te horen. Bij intensief werk wordt de rotatiesnelheid van de ventilatoren verhoogd en zijn deze ook beter te horen. Het is echter niet zo hard dat je ze zult verwarren met een opstijgend vliegtuig.

De Yoga 13 is geen perfect product, en benaderde perfectie zou je misschien wel verwachten voor deze prijs. Maar voor wie over de paar minpunten heen kan kijken is dit een uitstekend ding, met een vrij unieke gimmick die je in de praktijk ook daadwerkelijk zult gebruiken. Koop ‘m niet als tablet, wel als laptop met aanraakscherm en nuttige bonusposities.

Moet nog gebeuren: Foto’s en benchmarks toevoegen.

Heb jij ook een Lenovo IdeaPad Yoga 13 (MAM2GMH)?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Bedankt voor de review! Ik zit ook hard te denken om deze laptop aan te schaffen. Voor mij is het nog even wachten op een prijsverlaging tot een iets behapbaarder bedrag maar dan ben ik zeker over.
Ik heb 'm zelf bij Saturn besteld voor §1034 tijdens de "§15 per §100"-actie. Een btw-actie bij de MediaMarkt eind januari lijkt me weer een goed moment om toe te slaan.
Goede review zeg. +1
Mooie uitgebreide review, Mosc!
Hey Mosc - goede review, ben het overal totaal met je eens!
Ik heb sinds een paar weken ook de Lenovo Yoga 13. Maar ik heb toch een vraagje!
Aangezien hij 16:9 is, en ook relatief brede randen heeft, past hij niet mooi in een 13.3'' inch sleeve (omdat hij breeder is dan een gemiddelde 13.3'' inch laptop.
Heb jij al een sleeve voor je laptop? Zo ja welke? Past hij goed?
Ben bij de Paradigit geweest, daar de 13.3'' inch case logic voor macbook pro gepast - dat was proppen en dus niet goed. De 14'' versie was juist veel en veel te groot. Zo'n relatief dure laptop moet natuurlijk wel mooi beschermt worden :-)
heb even gezocht naar de case die Lenovo zelf maakt voor de Yoga 13, maar zo te zien is die nog niet te koop in Nederland, en aan de youtube filmpjes te zien vooral beschermend tegen water/vuil/krassen en dus totaal niet stootbestendig - dus of dat de oplossing is weet ik ook niet.
Ik heb er nog geen hoes voor. Goed dat je er over begint, want ik was dat wel van plan op een gegeven moment aan te schaffen. Die officiŽle hoes van Lenovo vind ik nog steeds interessant, maar omdat een deel van het apparaat (bewust) uitsteekt ben ik er ook niet zeker van. Een andere optie lijkt me de hoes voor de U310. Dat laptopmodel heeft, voor zover ik uit de specificaties kan opmaken, erg vergelijkbare afmetingen. Dit zou dan ook best goed moeten passen.
Ik stop hem in een A4 schrijfmap. Daar past hij precies in.
Die hoes specifiek voor de Yoga is nu ook te koop in Nederland, maar heb toch die voor de 310 besteld, want die geeft toch meer bescherming. Dus heel erg bedankt voor de tip!! De hoes komt dinsdag denk ik, ik zal er proberen aan te denken hier even op te reageren wat ik er van vind :-)

[Reactie gewijzigd door Martijn018 op 11 januari 2013 22:40]

hoesje is binnen.
Conclusie: hoesje voor de u310 past niet goed op de Yoga 13. Het zit erg strak. Het erin krijgen gaat wel redelijk, maar eruitkrijgen is niet zo gemakkelijk als het zou moeten zijn, moet redelijk hard trekken. Ik hoop dat het zich nog een beetje uitrekt - ik vermoed dat dit wel gebeurt :-) Als het over een aantal weken nog steeds zo moeizaam gaat laat ik het hier nog wel even weten.
na een paar dagen is het mapje wel een beetje uitgerekt, maar het zit nog steeds erg strak. Het zou nog iets losser mogen wat mij betreft.
Bedankt voor de updates. Het lijkt erop dat mijn tip niet geweldig was, sorry daarvoor! Met deze informatie zal ik misschien toch maar voor het hoesje bedoeld voor de Yoga 13 gaan.
Wat betreft het aanstaan van de ventilator: voor thinkpads is er een programma waarmee je zelf de temperatuurgrenzen en standen van de fan kan bepalen. Zie hier (helaas moet je flink doorscrollen naar beneden).

Ik heb geen idee of dit programma ook bij IdeaPads werkt, maar wellicht helpt het om hem stiller te maken.

Uiteraard zal de je gemiddelde processortemperatuur dan iets hoger worden, maar ik merk bij mijn eigen ThinkPad X220T dat er een prima middenweg te vinden is. En nu ik zelf de ranges heb ingesteld verandert mijn fan veel minder vaak van snelheid en leidt daardoor niet meer af van waar ik mee bezig ben.

[Reactie gewijzigd door ChillinR op 12 februari 2013 12:37]

Bedankt voor de tip. Ik zou het zeker proberen, ware het niet dat Lenovo heeft beloofd zelf met een update te komen. Die zou eind februari moeten arriveren, dus daar wacht ik eerst maar even op.
Ik heb de Lenovo Yoga 13 een paar maandjes echter ben erg ontevreden over de camera kwaliteit: https://twitter.com/nieuwbouw20/status/417689296855134208 iemand ervaring / oplossing hiervoor. Lenovo laat verder ook weinig van zich horen...
Hoe is de Wi-Fi verbinding? Her en der zag ik wat opmerkingen dat er wat problemen waren met Wi-Fi.
Ondanks dat deze laptop al weer wat ouder is, lijkt het mij een mooie vervanger voor m'n Dell.
Op het moment dat ik deze review schreef had ik niet veel last van een slechte wifi-verbinding, maar sindsdien ben ik er wel achter gekomen dat de kwaliteit daarvan niet om over naar huis te schrijven is. Afgezien van het feit dat je niet kunt verbinden met 5 Ghz-netwerken (voor mij niet zo'n heel groot probleem) is de wifi-chip gewoonweg zeer traag. Dat merk ik vooral bij bestandsoverdrachten over het netwerk. Nu, ruim een jaar na aanschaf, zou ik dat als een van de grootste nadelen van deze laptop noemen. Van wat ik heb gelezen is de situatie niet veel verbeterd bij de Yoga 2.
Dank voor je reactie. Ik was er al een beetje bang voor. Erg jammer, want toen ik hem afgelopen zaterdag zag had ik er bijna gelijk 1 gekocht. Ook bv dat leer rond het toetsenbord voelde erg goed aan.
In 1 van de topics over de Yoga zag ik dat ze het Wi-Fi kaartje vervangen. Maar dan moet je wel precies de goede hebben ander weigert de BIOS het kaartje.

Populair: Desktops Vliegtuig Luchtvaart Crash Smartphones Laptops Games Apple Besturingssystemen Rusland

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013