HTC One X+ 64GB Zwart Review

Door T.Struik 1 februari 2013, 5.247 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Snel
  • Stevige behuizing
  • Stijlvol design
  • Langere batterijduur dan de One X
  • Stijlvolle software
  • HTC Sense

Minpunten

• Camera focust niet altijd goed
  • Backlight komt onder touch keys paneel naar het oppervlak
  • MHL werkt niet met iedere adapter
  • Pre-installed software
  • Geen cameraknop
  • Cameraglas krast snel

Sub-beoordelingen

Al enige tijd doken er geruchten op dat HTC dat er een variant van de oorspronkelijk HTC One X in de pijpleiding zat. Begin oktober werd dan eindelijk deze variant wereldkundig gemaakt met het label ‘HTC One X+’. Ik vond het design van de HTC Sensation XE al zeer vet, de One X+ had er wel wat van weg en viel ook bij mij in de smaak, echt een tof ding dacht ik. Een gelukkig man was ik dan ook toen ik hoorde één van degenen te zijn die zo’n toestel van HTC kreeg om zelf te ervaren en te testen! In verband met drukte al even geen reviews meer geschreven sinds mijn Samsung Galaxy S III review, gelukkig heb ik nu alle reden om weer een review te schrijven!
Hoewel ik tot voor kort een Sony Xperia S gebruikte, zal ik deze niet betrekken in deze review. Ik zal meer richten op de ‘voorganger’ en de directe concurrent van de One X+, respectievelijk de HTC One X en de Samsung Galaxy S III. In de review zal ik uitleg geven over de werking en een oordeel geven over de bevindingen met het toestel op diverse aspecten als camera, display en ontwerp. Hierbij is mijn doel om zoveel mogelijk objectief beeld te schetsen. De review zal ik ondersteunen met foto’s en video’s. Hoewel ik geen topfotograaf ben streef ik ernaar om zo goed mogelijk beeldmateriaal te plaatsen zodat de lezers zelf ook een goed oordeel kunnen vormen over het toestel, dat vind ik ook zeer belangrijk. Om de fotokwaliteit te verbeteren experimenteer ik met een kleine fotostudio. Daarnaast wordt het zo enigszins inzichtelijk waar mijn bevindingen zich op baseren.

In deze review zal ik de volgende punten bespreken:

• Keyfeautures
  • Inhoud verkooppakket
  • Ontwerp en indeling
  • Display
  • Camera
  • Prestaties
  • Software
  • Slot
Ik zal vergelijkingen trekken met toestellen die ik gebruik en gebruikt hebt, dit zijn vooral de Sony Xperia S en de Nokia Lumia 800, en uiteraard de twee eerder genoemde toestellen. Mocht je nog vragen of opmerkingen hebben, schroom dan niet om te reageren.

De HTC One X+ komt met enkele verbeterde specs op de markt ten opzichte van de HTC One X. Op het moment dat de HTC One X op de markt kwam, was het een toestel met toch wel enkele opvallende en innovatieve onderdelen voor telecomland. Denk aan de quad-core processor, NFC werd ook nog niet breed gedragen, groot scherm en 720p display. Hoewel de One X+ een soort upgrade is van de One X, is de One X+ mijns inziens wat betreft features dan ook niet echt een toestel met een wOw factor. De innovaties zijn niet bijzonder groot en ook niet opmerkelijk gezien het andere aanbod van high-end toestellen. Desalniettemin zijn er enkele welkome verschillen tussen de One X+ en zijn successor. Allereerst som ik de keyfeatures van de One X+ op en daaronder de verschillen ten opzichte van de One X.
  • 1,5 GHz Nvidia Tegra 3 quadcore processor
  • 4,7 inch Super LCD2 scherm, 720 x 1280, 312 ppi, 16 M
  • 1 GB werkgeheugen
  • 8 Megapixel camera, 3264 x 2448 pixels, F2.0 lensopening en 28 mm lens
  • 64 GB intern geheugen
  • 2100 mAh li-ion polymeerbatterij
  • 3 GB Dropbox voor twee jaar*
  • Near Field Communication (NFC)
  • Micro-SIM
  • Mobile High definition Link (MHL-poort)
Op de meeste specs kom ik in de review nog terug. Zoals gezegd zijn het absoluut prima specs, maar niet zeer innovatief vergeleken met de technische fase waar de mobiele markt zich nu in beweegt. Interessant is vooral wat de verschillen zijn tussen de One X en de +. Hieronder staan deze verschillen opgesomd. Als eerste, en ook dikgedrukt, staan de specificaties van de One X+, daarnaast staan de specificaties van de One X.
  • 1,7 GHz vs 1,5 GHz quadcore processor
  • 135 gram vs 130 gram gewicht
  • Corning Gorilla Glass 2 vs Corning Gorilla Glass display
  • 28 fps vs 24 fps videocamera
  • 520 MHz vs 416 MHz GPU
  • Vernieuwde design: matte afwerking, rode accenten
  • 1Volts Beats audio versterker voor de audiojack
  • Ondersteuning van GLONASS
*Standaard, fabriek-af

De verschillen die hierboven staan zijn groter dan veelal in de ‘volksmond’ genoemd. De meest kenmerkende specs die genoemd worden zijn de 1,7 GHz quadcore processor, de 64 GB intern geheugen en de grotere accu. Dit zijn naar mijn idee ook de belangrijke verschillen, maar er zijn er dus meer, de één wat groter dan de ander. Maar het is dus best wel wat meer dan alleen de drie hier boven genoemde verbeteringen/upgrades. Vraag die hierbij interessant is: ‘Wat voegen de verbeteringen toe aan de gebruikerservaring?’. Immers wordt er wel een prijs voor het toestel gerekend waar de One X in eerste instantie ook voor over de toonbank ging. Op dit punt zal ik later terugkomen, maar ik vind het wel een belangrijke vraag. Je kunt immers ieder model upgraden door bijvoorbeeld een hogere kloksnelheid te realiseren, maar wat is de meerwaarde hiervan voor een gebruiker? Om het even heel lomp te zeggen, wat heb je aan een hogere kloksnelheid van de processor, welke in benchmarks beter scoort, maar de algemene gebruikersprestaties niet verbeteren?

Zoals altijd hoop ik dat de verkooppakketten rijkelijk gevuld zijn, zeker een extra hebbe dingetje valt, bij mij, maar zeker bij de meeste anderen in de smaak. De One X+ zit in een zelfde verpakking als zijn voorgangers, alleen de wikkel is anders. Hoewel het materiaal een beetje slap en onprettig overkomt is het verder prima in orde. Voorheen werd een verpakking ontworpen en voerde design/ aantrekkelijkheid de boventoon, denk bijvoorbeeld aan de verpakking van de HTC Touch en de Tytn II. Ook bij HTC is dat nu anders en speelt milieubewustheid een evidentere rol. Zo getuigt ook de achterzijde van de verpakking:

In de verpakking tref ik de volgende accessoires aan:

• HTC One X+
  • Netstroomadapter
  • Datakabel (/laadkabel)
  • Handleiding (.pdf op het toestel) + simtool
  • Standaard oordopjes
  • urBeats headset*
*Wordt niet standaard meegeleverd, maar zijn tijdelijk via htcbeats.com gratis te bestellen t/m 31-12-2012.

Een inhoud die niet heel gek is ten opzichte van andere modellen, de standaard items zitten er wel in. De urBeats zijn een leuke toevoeging, de oordopjes zijn tijdelijk ( t/m 31-12) gratis, anders niet goedkoop, kwalitatief goed, maar ik vind ze zelf niet lekker zitten. Bij de standaard meegeleverde oordopjes zitten helaas geen extra siliconen dopjes, had misschien wel erg prettig geweest. Zeker als de urBeats actie afloopt. Gelukkig zijn de oordopjes wel in de kleur van het toestel, bij de Samsung Galaxy S III vond ik dat een kleine misser, een blauw toestel en witte oordopjes. Gelukkig maakt HTC deze fout niet. Verder staat de accu niet opgesomd, de meesten van jullie weten dat de accu in het toestel zit gefabriceerd en niet verwijderbaar is.

Zoals ik hierboven al zei vond ik de HTC Sensation XE wat betreft design al een heel stoer toestel. Zelf zou ik niet snel voor rood kiezen als kleur van mijn telefoon, maar de beperkte rode elementen in het design van de XE vond ik al erg gaaf, zeker in combinatie met het zwart. Niet heel verassend was het dan ook dat ik de X+ ook erg mooi vind. Als ik kijk naar de grijze en witte versie van de One X, verkies ik de X+ qua design toch zeker! Hieronder maak ik van iedere zijde van de telefoon een opsomming van de functies die daar te vinden zijn en wat opmerkingen. De X+ meet met 134.3 x 69.9 x 8.9 mm dezelfde maten als de gewone One X. Net als zijn voorganger is de X+ van polycarbonaat dat uit éen stuk gesneden is. De behuizing voelt prettig (enigszins ‘zacht’) en zeer stevig aan. Het voelt in ieder geval niet als enigszins goedkoop plastic.

Aan de voorkant zie je (v.l.n.r. & v.b.n.o.):
  • Belspeaker
  • Indicatie-led (onder speaker rooster iets rechts uit het midden)
  • Camera voorzijde
  • Nabijheidsensor (links van het merklogo)
  • Lichtsensor (links van het merklogo)
  • Display 4,7 inch Super LCD2 scherm, 720 x 1280, 312 ppi, 16 M
  • Aanraaktoets ‘vorige’
  • Aanraaktoets ‘home’
  • Aanraaktoets ‘recente apps/menu’
De speaker van de X+ levert erg goede kwaliteit, ik merkte direct een groot verschil in verstaanbaarheid ten opzichte van de Sony Xperia S die ik hiervoor gebruikte. Het geluid is een stuk helder en daarmee een stuk duidelijker. Om het onder woorden te brengen was het geluid van mijn Xperia S relatief dof, de X+ scoort hier dus punten.
De indicatie-led zit achter de speakergrill en is zichtbaar door één van de gaatjes door speakergrill. Bij de SGS III betoogde ik eerder dat ik de led ietwat te groot vond. Inderdaad onder het mom van ‘het is ook nooit goed’, moet ik bij de One X+ zeggen dat hij echt te klein is. Zie hier:

Het ledje is net zo groot als een gaatje van de speakergrill. Niet erg goed zichtbaar, vanaf een schuine hoek is de led nog minder zichtbaar. Als ik mijn telefoon neerleg op mijn nachtkastje om te laden en ik zit aan mijn bureau enkele meters verder dan kijk ik met een schuine hoek naar de telefoon, ik gok een graad of 50/60. Dan is het vanaf een aantal meters slecht zichtbaar of ik iets gemist heb, wat mij betreft het dit beter gekund, zie zelf:

Om even bij het ledje te blijven, sommige merken hebben het ledje zo geprogrammeerd dat tijdens het laden het ledje oranje is tot ongeveer + 90% en daarna groen kleurt. Sommigen zouden zeggen handig, dan weet je een beetje wanneer je minstens ‘good-to-go’ bent. Zelf vind ik het handiger dat het ledje gewoon bij 95% of 100% groen kleurt. Immers weet je anders nooit wanneer je accu volledig geleden is. Sony programmeerde het op circa 90%. Bij de One X+ kleurt de led in ieder geval groen bij 100%, een verbetering voor mij ten opzichte van mijn oude Xperia S dus, erg prettig! Om vervolgens even bij het laden te blijven vind ik het best storend dat tijdens het laden de led dus oranje is, maar bij het binnenkomen van een melding het ledje niet gaat kleuren. Kortom als hij op stil staat of je loopt even weg je nooit, zonder je display te activeren, kan weten of je iets gemist hebt, erg lastig en onhandig.. Hier scoorde mijn Xperia S dus wel.
Naast de indicatie-led zit de camera om onder andere mee te kunnen videobellen. Deze camera is 1.6 Megapixel en is te bedienen vanuit dezelfde camera interface als de hoofdcamera. Op de kwaliteit van deze camera ga ik bij het kopje ‘camera’ verder in.
Verder is het grote 4,7 inch display duidelijk in beeld. Het scherm werkt erg prettig, alleen is het wel wat groot. Bij de Xperia S (4,3 inch) kon ik (ben rechtshandig) al niet met mijn rechterduim in de linker bovenhoek komen, bij de X+ al helemaal niet. Dit is geen kritiek alleen wel even wennen, zeker wanneer je bijvoorbeeld even enkelhandig wat wil doen op je telefoon. Echter een groot scherm houdt het werken wel overzichtelijk. Op het scherm zelf ga ik verder in bij het kopje ‘displayvergelijking’. Om het scherm zit een dun randje, vergelijkbaar met de Nokia Lumia 900. Bij de X+ is alleen het lastige dat naar mijn idee tussen dit randje en het display snel kleine vuiltje, pluisjes en haartjes komen. Ik ben iemand die daar erg op let, en ja dan wordt het ook storend. Een minor issue, maar ik noem hem toch even.
Onderaan het display, bevinden zich drie toetsen: vorige, home en recente apps/menu. Deze toetsen werken erg accuraat, zeker beter dan de puntjes van de Sony Xperia S en vergelijkbaar met de Galaxy S III. D eerste twee toetsen spreken voor zich, de derde is fabriek-af ingesteld op ‘recente apps’. Het is dan een soort multitask-knop waarmee je kunt wisselen tussen draaiende apps/vensters. Op mijn vorige telefoon was ik daar echter de menuknop gewend en ik gebruikte de ‘recente apps’ knop dan als snel nauwelijks. Gelukkig is de toets softwarematig te wijzigen naar de menutoets, dit werkt prima!
Er is hier een maar, hoewel het er allemaal redelijk gelikt uitziet is er toch wel een serieus minpunt. Of het een fabricagefout is bij alleen deze X+ weet ik niet, maar ik noem het toch. Onderaan het scherm, onder de aanraaktoetsen zijn een aantal minuscule openingen waar het licht van het display doorschijnt, zie hieronder. Klik voor een grotere versie op de afbeelding, het probleem is dan beter zichtbaar:

Ik hoop maar dat het alleen bij mijn X+ is of dat bij toekomstige exemplaren verholpen is.

Aan de onderzijde bevinden zich:
  • Microfoon
Aan de linkerzijde (v.l.n.r.):
  • Micro-usb poort/MHL-poort
De micro-usb poort zit ‘op de kop’ aan de linkerkant, op zich niks mis mee, alleen hebben de meeste fabrikanten de poort juist 180 graden gedraaid. De positionering is mogelijk wat onhandig als je de telefoon in een (universele) houder zet om in portrait mode te navigeren, maar dat is no big deal denk ik. Wat ik me wel afvraag is hoe groot de kans op schade is aan de behuizing aan de bovenkant van de poort. Dit omdat het materiaal redelijk ‘zacht’ aan voelt en zeker niet plastic-achtig. Ik ga het niet uitproberen, dat zou zonde zijn maar ik kan me zo voorstellen dat de behuizing rondom de usb-poort slijtage gevoelig is zodra je de micro-usb kabel er vaak in en uit doet en met de tandjes van deze kabel meermaals tegen de ‘zachte’ behuizing schraapt. Ik ben iemand die er op let, maar als je daar wat meer onbehouwen in bent durf ik er niet voor in te staan. Op zich niet iets groots, maar wel iets dat me opvalt. De keuze voor een MHL-poort vind ik op zich niet gek, alleen vind ik zelf een micro-HDMI beter, zoals bij de Sony Xperia S. Ongevoed met een kabel naar de tv transporteren.

Aan de bovenkant van de telefoon zie je de volgende functies(v.l.n.r):
  • Aan/uit-knop
  • SIM-kaarthouder
  • 3.5 mm audio jack
  • Tweede microfoon
De aan/uit-knop zit rechts bovenaan, op zich niks mis mee. Ik vind het alleen wel wennen de eerste paar keren omdat ik bij mijn Xperia de knop links boven had. Punt was dat ik bij het indrukken van de aan/uit-knop extra steun/grip ‘zocht’ met mijn duim en dan per ongeluk de volumerocker indrukte. Na enkele keren was dat zo gewend. Gelukkig zit de powerknop niet op zo’n ongelukkige plek als bij de III Samsung Galaxy S III. Kortom in orde.
Verder is aan de bovenkant de SIM-kaarthouder te vinden. Deze is met de zogenaamde ‘verwijder tool’ te openen. Werkt prima als alternatief als er geen batterijklep is, anders had ik hem graag daar verborgen gezien.
Ook de 3.5 mm audiojack is aan de bovenkant te vinden, de enige en juiste plek als je het mij vraagt. Om gebruik te kunnen maken van verbeterde audio met behulp van de Beats Audio integratie hoef je niet per se een dergelijke headset te hebben, hoewel dat uiteraard wel beter is ten opzichte van de standaard meegeleverde headset. Oordelen over geluidkwaliteit vind ik altijd lastig, ligt het aan de telefoon of bijvoorbeeld aan de headset en bijkomend ben ik niet echt een geluidskenner. Ik zou het geluid in ieder geval zeer fatsoenlijke noemen, beter dan het geluid van mijn Nokia Lumia 800 die ik nu gebruik om muziek af te spelen onderweg. Het verschil met softwarematig inschakelen van Beats Audio is wel degelijk te merken. Heel goed aangeven wat het verschil is vind ik lastig. Naar mijn idee gaat de muziek uitsluitend iets harder en voller klinken, maar het klinkt in ieder geval erg goed!
Tot slot bevindt zich een tweede microfoon aan de top van de telefoon voor betere gesprekskwaliteit dan een enkele microfoon (noise cancellation). Deze gesprekskwaliteit is net als bij de speaker uitstekend te noemen. Zo’n groot verschil dat er gelijk twee mensen wat over zeiden toen ik ze belden. Je kunt natuurlijk stellen dat mijn oude telefoon dan zo belabberd was, maar ik denk dat de X+ echt beter was en m’n Xperia S niet beduidend slecht.

Je vindt aan de rechterzijde (v.l.n.r.):
  • Volumerocker
Wat dat betreft is de rechterzijde redelijk kaal, of beter gezegd zeer strak en elegant. Deze foto is minder belicht, maar geeft wel een echtere kleur weer van het toestel. Op de andere foto’s lijkt het toestel wat lichter (grijzig), maar de X+ is echt mat zwart.

Aan de achterkant zie je:
  • 8 Megapixel camera, 3264 x 2448 pixels, F2.0 lensopening en 28 mm lens
  • Led-flitser
  • Contactpunten voor dockingstation
  • Beats audio speaker
De achterkant van de HTC One X+ is gevuld met bovenaan allereerst de camera. De plek van de camera is prima, maar de hoe deze in/op het toestel is geïntegreerd is niet geheel chique. De camera steekt ongeveer 2 mm uit vanaf de behuizing van het toestel. Echt plat neerleggen gaat dus niet en als het toestel op de rug neergelegd wordt ligt hij ietwat schuin en een heel klein beetje instabiel door de camera. Design technisch had het beter gekund hoewel het niet echt storend is. Eerder schreef ik dat ik enigszins vreesde voor beschadigingen aan de X+ door de uitstekende camera, maar dat dat niet het geval was. Echter zie ik dat na ruim een maand toch beschadigingen op het lensglas zitten. In de klikbare foto hieronder is dit te zien.

Voor het maken van de bovengenoemde foto heb ik de lens eerst schoon gemaakt. Om het toestel zit een HTC case en het toestel heb ik meestal in mijn broekzak zitten. Zeker niet samen met sleutels of iets dergelijks. Toch zitten er miniscule krasjes op het glaasje.

Op de camera ga ik verder in bij de ‘cameravergelijking’. Naast de camera zit de led-flitser. Tot op heden heb ik deze meer als zaklamp gebruikt dan als flitser bij de camera. Zoals ik altijd al zeg is een flitser in het donker pas echt van nut wanneer het van het kaliber xenon is. Ook met de led-flitser van de X+ is dus weinig te verrichten bij het fotograferen in het donker, maar dat is dus bij alle led-flitsende camerafoons.
Rechtsonder aan de achterzijde zijn de vijf opvallende goudkleurige contactpuntjes te zien. Deze puntjes zaten ook al op de One X en zijn voor het contact als de telefoon in een dockingstation ligt.
Gecentreerd onderaan is tot slot de luidspreaker te vinden welke helaas niet ondersteund wordt door de 1 Volts Beats Audio versterker, met het Beats logo vlak boven de luidspreker wekt dat wel de schijn.

Één van de belangrijkste onderdelen van een telefoon, en dan vooral smartphone, is toch wel het display. Hoe scherp is het display, hoe goed werkt het touchscreen (of juist niet) en hoe is de kleurechtheid? Ook bij de HTC One X+ vergelijk ik het display om te zien hoe zij zich tot elkaar verhouden. Voor deze vergelijking gebruik ik de HTC One X en de Samsung Galaxy S III. Om een beeld te krijgen van wat er vergeleken wordt hieronder een schemaatje van de displayeigenschappen van de diverse toestellen:

De One X en de X+ hebben beiden een scherm met een RGB lay-out de Galaxy S III heeft echter een pentile scherm. De AMOLED pentile schermen kennen een RGBG lay-out waarbij groene subpixels worden afgewisseld met rood en blauw. Deze pentile schermen kennen dus minder subpixels per pixel. Op zich is dit geen zeer zwaar wegende factor of per definitie minder dan RGB. Bij de display
vergelijking hieronder is te zien dat vooral de eigenschappen van een LCD of LED scherm bepalend is.
Hieronder volgen foto’s van de bovengenoemde toestellen waarbij de toestellen allen op maximale helderheid staan en allen eenzelfde kleuren matrix laten zien. Alle voorkomende kleuren zijn de maximale waarden van die kleur. Hierbij zal ik enig commentaar voegen.

Zwartvergelijking
V.l.n.r: HTC One X, HTC One X+, Samsung Galaxy S III.

Omdat de vorige keer bij de zwartvergelijking in twijfel werd getrokken of het toestel wel aanstond heb ik bij deze vergelijking de toetsen van het toestel permanent laten branden. Bij het proberen van de zwartweergaves was ik niet heel erg verrast dat de SGS III het beste scoorde. Led staat immers bekent om de goede zwartweergaves. Het verschil tussen de One X en de X+ is klein, maar is er wel degelijk. Mijns inziens scoort de One X beter dan de One X+. De One X+ toont een zwart met een donkerblauw effect, terwijl de One X een wat donker grijze kleur zwart weergeeft, wat dichter bij zwart licht dan. Hoewel de X+ hier een laatste plaats pakt noem ik deze prestatie zeker niet onvoldoende vergeleken met andere toestellen uit dit segment.

Witvergelijking
V.l.n.r: HTC One X, HTC One X+, Samsung Galaxy S III

In de HTC One X werden displays van meerdere fabrikanten geplaatst welke verschillend presteerden. In de bovenstaande afbeelding laat de One X een ietwat gelige kleur wit zien, wat vaker voorkomt bij LCD’s. Daarentegen is bij de X+ een zeer fatsoenlijke wit weergave te bespeuren. Zoals vaker bij led schermen is het wit van de Galaxy S III wit met een soort donkere waas erover heen, hoewel het bij de S III meevalt is deze waas vaak wat blauwig. Kortom een prima score voor de X+ met een LCD scherm.
Kleurvergelijking
V.l.n.r: HTC One X, HTC One X+, Samsung Galaxy S III.

Led schermen staan bekend om zeer intensieve kleurweergaves, maar juist weer niet om de kijkhoeken, waar LCD’s weer beter op scoren. Het is dan ook niet toevallig dat wat betreft kleur de HTC’s wat minder scoren op kleur. Zij laten doffere kleuren zien dan het led scherm van de S III. Dit is vooral te zien in de kleuren groen, blauw en rood. Hoewel de kleuren van de Samsung beter scoren wat betreft intensiteit betekent dit niet direct de beste prestatie, immers kunnen kleuren hierdoor onnatuurlijk worden weergegeven. Dit ligt er ook aan wat jezelf gewend bent of mooi vind. In gebruik merk ik nauwelijks wat van de minder intensieve kleuren van de X+, het voldoet prima!

Ook de camera is tegenwoordig een major item van een smartphone. De X+ beschikt net als de One X over een 8 Megapixel camera met groothoeklens van 28 millimeter en een lensopening van f2,0. Verder filmt de X+ op 1080p nu met 28 fps i.p.v.24 fps. De camera interface van de SGS III vond ik prima, die van de X+ lijkt er, redelijk vanzelfsprekend, veel op. Echter vind ik die van de X+ wat beter. Kijk en vergelijk:

Samsung Galaxy S III

HTC One X+

Wat betreft indeling van de diverse instellingen zijn er tussen de interfaces meerdere vergelijkenissen te zien. Bij de Samsung bevinden er aan weerszijden van het beeld twee grijze balken met opties. Bij de HTC zijn deze grijze balken er niet, het hele beeld behoort tot het zoekveld van de camera, en de werking van de opties zijn er niet minder om. Wat mij betreft een mooiere oplossing dus. Met de interface zijn een scala aan opties te bedienen. Ik zal verschillende functies binnen de interface even aflopen. Links bovenin is de flitser aan, automatisch en uit te zetten. De optie eronder biedt de mogelijkheid tot het schakelen tussen de maincamera en de camera aan de voorzijde van het toestel. De derde optie in de rij is die van het instellingenmenu. Hier zijn veruit de meeste camera-instellingen ondergebracht. Denk hierbij aan:
  • Zelfontspanner (2, 5 tot max. 10 seconden)
  • Beeldverhoudingen:
  • ISO waardes
  • Witbalans
  • Geotaggen
  • Gezichtsdetectie
De onderste optie in de vorm van een cameraatje biedt opties als slow motion filmen, kiezen van bepaalde scènes ( normaal, landschap, portret, tegenlicht, nacht, tekst en macro), HDR en panorama.
Aan de rechterzijde van de camera interface is over de zoom balk te zien. Dit is (uiteraard) digitale en geen optische zoom. Zelf gebruik ik daarom dus nooit de zoomfunctie. Ik heb even geprobeerd hoe de werking van deze zoombalk is en die is eigenlijk tegen verwachting in goed. Echter als ik dit vanuit ergonomische blik bekijk is de zoombalk wat lastig te bereiken als je het toestel met twee handen vast (wilt) houd(t)en. De volumeknop was een betere zoom optie geweest, helaas werkt deze niet as zoomfunctie. Rechts bovenin fungeert de blauwe cirkel voor het toevoegen van diverse effecten in foto’s. Daaronder eerst de toets voor het maken van foto opnamen en daar direct onder de knop voor het starten van video opnamen. Tot slot zie je onderaan een snelkoppeling naar de galerij.
Als ik kijk opstarttijd van de camera vanaf het beginscherm als vanaf het geblokkeerde dan duurt dit circa 1,5 seconden. Als ik kijk naar de werking van de camera dan werkt alles vrij goed ik zal niet alle opties stuk voor stuk bespreken maar ik pak in item er even uit, helaas in negatieve zin. De autofocus functie van het toestel faalt zo af en toe nog eens. Als ik mij niet vergis had de One X hier ook last van. Zonder dat ik veel beweeg tijdens het maken van een foto en zeker niet absurd dichtbij sta krijg ik nogal eens onscherpe foto’s. Nee niet één of twee keer tot nu toe, maar echt vaker, iets te vaak als je het mij vraagt. Dat is jammer, zeker voor díé shots die van het moment afhangen. Op dat na niks meer dan lof op dit punt.

Om even wat te kunnen vergelijken heb ik ook hier weer wat vergelijkingsmateriaal van de HTC One X en de Samsung Galaxy S III. De foto’s zijn van dezelfde objecten gemaakt en binnen een tijdsbestek van circa 15 minuten, de lichtomstandigheden waren bij alle foto’s nagenoeg hetzelfde. Met de HTC One X+ en de One x zijn de foto’s gemaakt op 8 Megapixel met een resolutie van 3264 x 1840, bij de Galaxy S III zijn de foto’s gemaakt op 8 Megapixel 3264 x 2448. Verder staan alle drie de toestellen op de standaard fabriek-af instellingen. Ik heb drie opnames gemaakt, een binnen opname en twee buiten opnames. Trek vooral je eigen conclusies. Je kunt op de afbeelding klikken voor een full-size afbeelding.

Miniatuur winterlandschap:

Schoolzone
HTC One X http://imageshack.us/a/img259/4118/imag0062k.png

HTC One X+ http://imageshack.us/a/img255/2681/imag0130k.png

Samsung Galaxy S III http://imageshack.us/a/img209/4342/20121213141046k.png

Zoals gezegd filmt de HTX One X+ op 1080p met 28 fps. Ook met de standaardwaardes heb ik twee video’s gemaakt. Je zult zien dat ik niet een zeer vaste hand heb (en het was ook erg goed die dag), maar de kwaliteit is vrij goed. Zie hieronder. Vergeet niet de kwaliteit even op full HD te zetten.

Naast de camera aan de achterzijde beschikt de X+ over een camera aan de voorzijde om onder andere te kunnen videobellen. Bij de One X was dit 1.3 Megapixel camera bij de X+ is dit een 1.6 Megapixel camera. Hiermee is op 720p te filmen. Een voorbeeld van een foto vind je hieronder, standaard instellingen, binnen en overdag gemaakt op 1.6 Megapixel. Klik voor een groot exemplaar op de afbeelding.

Voor een camera aan de voorzijde vind ik het een voldoende prestaties. Het is immers ook niet echt de essentie om hoogwaardig beeldmateriaal te verkrijgen met een dergelijke camera.

Onder dit kopje zal ik het één en ander toelichten over de prestaties van de telefoon in hardware en software. De prestaties worden onder andere verzorgd door de Nvidia Tegra 3 quad-core processor welke geklokt is op 1,7 GHz per core. Dit is 200 MHz sneller in vergelijking tot de HTC One X. Een snellere processor is leuk, de specs zien er beter uit, maar zijn de werking van de telefoon en de accu gebaat bij deze iets hoger geklokte processor? Ik heb wat benchmarks gedraaid en zal wat vertellen over de werking van het toestel in relatie tot de snelheid. Zoals in andere reviews laat ik ook nu even een overzichtje zien van de diverse opstarttijden van telefoons, dit is ook een onderdeel van de telefoonprestaties. De opstarttijden van de HTC One X, X+ en de Samsung Galaxy S III heb ik opnieuw gemeten, de andere tijden zijn eerder gemeten. Al langer onderdeel van HTC sense is de functie ‘Snel opstarten’. De naam zegt het al, je kunt het toestel er buitengewoon snel mee laten opstarten. Bij de twee HTC’s zal ik de tijd met deze functie en zonder deze functie vermelden, waarvan één enigszins opmerkelijk.

Om de opstarttijden visueel te maken heb ik een video van zowel met de Fast boot functie als zonder deze functie gemaakt. In de video zonder het snel opstarten is de X+ sneller dan de gewone One X.

De tijd met ‘Fast boot/snel opstarten’ van de HTC One X is apart, fast boot zou immers voor een snellere opstart (en afsluit) tijd/prestatie moeten zorgen. Zoals ook in het bovenstaande overzichtje te zien is, start de One X echter relatief traag mét Fast boot op kortom bijna de omgekeerde wereld, bugje? In ieder geval zet de One X+ een fatsoenlijke tijd neer van iets meer dan 7 seconden, super!

Wat bij de prestaties niet mag ontbreken zijn de benchmarks, deze zeggen uiteraard niet alles, maar geven wel een goede indruk. Zoals bij voorgaande reviews heb ik drie benchmark apps gebruikt waarvan hieronder de resultaten zichtbaar zijn. Dit geeft dus mede een impressie van de maximale (hardware) prestaties van de HTC One X+. Omdat in de resultaten van Nenamark geen vergelijkbare toestellen stonden is deze vervangen door CF-bench.

Overall score CF-bench: 14735

Quadrant score: 7384

Antutu score: 15406

De CF-Bench en Quadrant benchmarks geven duidelijk aan dat de HTC One X+ de One X in prestaties verslaat. Bij de Cf-Bemch is zelf een betere score waarneembaar dan de Samsung Galaxy S III, welke in mijn review over deze telefoon overigens een score noteerde van 12051 bij Antutu en 5419 bij Quadrant. Kortom ook deze worden verslagen door de X+. Wat dat betreft presteert de One X+ dus prima. In het gebruik kom ik net als bij de Galaxy S III nauwelijks vertragingen tegen of momenten dat ik moet wachten voor de telefoon het geladen heeft. Alleen bij het wisselen/aanmaken van tabbladen in de internetbrowser zie ik structureel een hapering, waarschijnlijk zal dit eerder software zijn dan een tekort aan rekenkracht. In het dagelijkse gebruik merk ik niet een significante verbetering door de iets hoger geklokte processor en videokaart ten opzichte van de HTC One X. Hierdoor vind ik het lastig te zeggen wat de waarde hiervan nu werkelijk is. Maar op zichzelf is de X+ qua werking een prima toestel!

Mobiel internet
Het abonnement waarmee ik internet (écht onbeperkt internet) laat mij maximaal internetten tot 1 Mb/s. Dit is voor het meten van de internetsnelheid de beperkende factor. Om te meten of de X+ werkelijk de prestatie kan neerzetten om daarbij in de buurt te komen is verder de afstand tot de zendmast van belang. De zendmast staat hier circa 400 m. vandaan. De meting is gedaan vanuit een huis en er is dus geen vrije verbindingsweg. Dit is dus van invloed op de snelheid. Uiteindelijk meet ik de volgende down- en uploadsnelheden:

Deze komen dicht in de buurt van de beloofde snelheden van 1 mb/s en 384 kb/s. Tijdens het gebruik is de snelheid nauwelijks een beperkende factor, alleen tijdens het gebruik van kaartmateriaal wil het laden nog wel eens duren, maar dat ligt naar mijn idee ook vaak aan de betreffende server.

Wifi
De toepassingen met wifi reiken verder dan alleen maar de snelheid ervan. Tot nu houd ik het alleen even bij de snelheid, en wel de snelheid vlakbij de router, later zal ik een lange afstandsmeting toevoegen en meerdere toepassingen. Met dezelfde applicatie als hiervoor meet ik de snelheid van het draadloze internet. Het draadloze signaal wordt verstuurd door een Linksys 54GL. Het internet van de kabelaar wordt aangeboden met maximaal 20 Mb/s downloadsnelheid, de uploadsnelheid bedraagt 4 Mb/s:

Uit de resultaten valt af te leiden dat de beloofde snelheden van de provider gehaald worden met behulp van de HTC One X+ en de router. Niks op aan te merken dus.

GPS
De HTC One X+ maakt in tegenstelling tot de One X gebruik van GLONASS. Eenvoudig gezegd is dit de Russische concurrent van het Amerikaanse GPS. Voor de bepaling van je positie is het voor de meeste mensen belangrijk dat dit tot op ongeveer 3 meter nauwkeurig is. Nauwkeuriger is voor hen niet zinvol. Zelf gebruik ik nog wel GPS waar tot op de meter nauwkeurige positiebepaling van belang is en er geen schommelingen in de positionering zijn. Anders gezegd dat je positie weergegeven op de kaart niet steeds verspringt. Ik heb dit enkel malen geprobeerd en de positie werd zéér nauwkeurig weergegeven en dat in een bosrijke omgeving. Ook heb ik gekeken met de app GPS test hoe goed de plaatsbepaling was. Daaruit kwam het onderstaande beeld:

Het aantal satellieten is fatsoenlijk, maar belangrijker nog de nauwkeurigheid van het signaal. Deze app zegt dat de nauwkeurigheid op 13 feet ligt. Dat is ongeveer 3,5 meter. Echt hard maken kan ik het niet maar ik denk dat nauwkeurigheid ergens tussen de 1,5 á 2 meter ligt gezien het gebruik van de GPS met kaartmateriaal. Overigens is een fix binnen enkele seconden gerealiseerd onder open hemel.

Near Field Communication (NFC)
Net als de One X, heeft de X+ (uiteraard) ook NFC. Een draadloze toepassing welke veel bekendheid dankt aan het draadloos betalen met je mobiel project van de Rabobank. Met NFC kun je kleine hoeveelheden data kunt overbrengen. NFC werkt bij Android samen met Android Beam. Hiermee kun je door de achterkanten van de NFC-telefoons tegen elkaar te leggen de op dat moment openstaande content uitwisselen als onder andere een YouTube filmpje, een link of een visitekaartje uitwisselen:

Het is helaas niet mogelijk om zoals op de Samsung Galaxy S III door middel van S Beam grotere bestanden uit te wisselen op deze manier door NFC en Wifi-direct te combineren. Met NFC is het mogelijk om NFC chips te programmeren met bijvoorbeeld links of andere gegevens. Hoe dit werkt zie je hieronder:

USB
Wat betreft usb heb ik alleen even gekeken naar het gebruik van usb-on-the-go. Dit in combinatie met ES File Explorer. Dit wilde onder geen beding werken hoewel ik de combinaties wel op andere telefoons werkend kreeg met dezelfde applicatie. Ook met andere usbsticks en andere en andere usb-on-the-go kabels had ik helaas geen succes.

MHL/HDMI
De One X+ beschikt over een Mobile High definition Link (MHL) -poort, de micro-usb poort dient gelijk ook als video-output. Kortom er is geen (micro) HDMI poort én een micro-usb poort nodig om data over te brengen en op te laden. Handig, scheelt weer een poort en dus ruimte voor andere onderdelen. Echter is er altijd MHL-adapter nodig welke tijdens gebruik gevoed dient te worden, bij micro-HDMI is dient niet per definitie het geval. Wil je met een MHL apparaat video delen elders, dien je altijd de adapter en voeding mee te nemen. Hoewel MHL een standaard is net als bijvoorbeeld (micro-) usb zijn er toch verschillen. Als voorbeeld werkt de adapter van de Samsung Galaxy S II niet op de Samsung Galaxy S III en werken beide adapter niet op de HTC One X en de HTC One X+. Tussen de adapters van de SGS II en de SGS III zitten al verschillen in pinnetjes. Het dwingt je dus om een merkeigen adapter te kopen die mogelijk op je volgende toestel van een ander meer bijvoorbeeld, niet werkt. Lastig dus. Omdat de twee adapters van Samsung die ik voorhanden heb niet werken kan ik de werking ervan niet laten zien. Ik probeer nog een adapter te bemachtigen en zal dat later aanvullen. Als alternatief heb ik een HTC Media Link HD. De media Link HD is iets wat betreft functionaliteit lijkt op MHL, maar de communicatie met het toestel verloopt draadloos. Vooral handig voor thuis om draadloos te werken. De communicatie tussen het toestel en de Media Link HD verloopt via wifi. De Media Link is met HDMI aan de televisie gekoppeld en wordt gevoed met een micro-usb lader. De configuratie verloopt voor een groot deel automatisch, het geheel is op te zetten in minder dan twee minuten en is vrij dummy-proof. Het werkt perfect in combinatie met de HTC One X+. In mijn geval wordt de WLAN verzorgd door een 54G router waardoor er vooral bij het vooruit spoelen soms even wat laadtijd tussen zit. Vooral voor mensen die niet snel willen verbinden zonder veel moeite een optie, anderzijds is er altijd nog DLNA. Zie hieronder hoe eenvoudig de Media Link HD werkt:

Op de HTC zit naast het besturingssysteem nog meer software. Te veel om stuk voor stuk te behandelen, daarom licht ik er enkele punten er uit:

Dropbox*
Dropbox is niet van gisteren en bestaat al even. Ik had me er nooit mee bezig gehouden, miste het ook nooit. Tot het moment dat ik de X+ in handen had. Hier zit 25 GB aan Dropbox opslagcapaciteit bij. Met de app die je op de telefoon installeert kun je het zo instellen dat genomen foto’s direct geüpload worden. Ideaal, zo hoef je nooit meer foto’s via draad over te zetten naar de computer. De 25 GB wordt voor zover ik heb gezien aangeboden zonder het bekende ’* / sterretje‘ aangeboden, kortom zonder voorwaarden. Het is onduidelijk of dat bij de prijs inzit, ik zou haast zeggen van wel gezien het voor twee jaar is maar zeker weet ik dat niet, of dat het een gift is bij het toestel. Echter wie denkt dat er gewoon 25 GB bij de X+ zit komt bedrogen uit. Het is 2 GB gewoon en 25 GB * met sterretje. De 3 GB heb je standaard. Wil je de volledige 25 GB dan dien je allerlei acties te ondernemen om deze te verkrijgen zie hier:

Dit vind ik een behoorlijke afknapper, een aantal stappen doe je mogelijk direct en is geen probleem. Mar Dropbox installeren op mijn eigen computer vind ik onnodig, webbased vind ik prima en ook nog op een andere computer vind ik grootste onzin. Daarnaast wil ik niet eens iets delen met bijvoorbeeld een collega. Het is geen groot probleem, maar het punt wat ik probeer te maken is dat wanneer iets ogenschijnlijk zonder voorwaarden wordt gepresenteerd ik het behoorlijk vies vind smaken als dat later anders blijkt. Kortom ik verwacht dan gewoon 25 GB zonder allerlei onzin dingen die je moet ondernemen. Als protest houd ik mijn account voorlopig op 3 GB en onderneem al die acties dus niet. Verder werkt het Dropbox gebeuren prima. Enige punt wat wel vervelend is, is dat Dropbox ophoudt met uploaden zodra de app je batterij ‘low battery’ vind. Oké, prima gedachte echter bepaal ik liever zelf wat low battery is, zeker wanneer low battery 30% blijkt te zijn. Dit noem ik geen ‘low battery’. Vervelend is het dan ook wanneer dit niet te wijzigen is. Hopelijk wordt dit in een update veranderd want dit stoort me mateloos, zeker omdat het steeds bij 30% gemeld wordt in de status balk als er iets geüpload wordt. Het kan overigens zijn dat deze acties ook nodig waren voor het verkrijgen van de 50 GB bij de Samsung Galaxy S III, dat heb ik toen niet kunnen testen en daarom daar niet vermeld.

Voorgeïnstalleerde apps
De reden waarom HTC overgaat tot het vooraf installeren van apps weet ik niet. Overigens doen veel meer telefoonfabrikanten dat. Zelf ben ik hier niet erg van gecharmeerd en merkte ik dit al in meerdere reviews op, onder andere in die van de Samsung Galaxy S III. Ook bij HTC is dit het geval. Er worden aardig wat apps voorgeïnstalleerd welke ik, en ik gok menig gebruiker niet gebruikt. Bijvoorbeeld: Aandelen, Rescue, EA Games, etc. Hoewel het aantal bij HTC nog meevalt mag dit wat mij voortaan wegblijven. Bij mijn X+ heb ik momenteel drie tabbladen en deze zijn gevuld met 60 apps. Dit zijn gedownloade apps, maar ook doodsimpele als de klok, contacten en agenda. Op deze 60 apps heb ik al 15 apps op verbergen staan: 25%(!). Dat kan per gebruiker dus verschillen maar deze 15 zijn voor mij echt onzin. Dit verbergen gaat overigens prima. Er zit alleen één lastpak tussen dat is de ‘SIM toolkit/EasyMenu’ app. Hoewel deze op verborgen staat keert hij om de zoveel dagen (vier ong.) weer terug op het tabblad.

Auto
De app genaamd ‘Auto’ of vaker HTC Car genoemd, is een app welke steevast in landschapsmodus staat gedraaid Het scherm is dan niet gevuld met een standaard beginscherm, maar met applicaties welke nuttig zijn voor het gebruik in de auto. Het ziet er als volgt uit:

Vanuit het hierboven getoonde scherm kun je snel naar de getoonde applicaties. De toetsen zijn overdreven groot wat alleen maar handig is naar mijn idee. Priegelwerk tijdens het autorijden is immers geen combinatie. Door naar links of rechts te bewegen over het scherm krijg je de applicatie rechts of links bovenin maar dan met nog wat extra opties in het scherm. Beweeg je twee keer dan krijg je de applicatie links of rechts onderin het scherm met wat extra opties volledig in beeld. De inhoud van het scherm is deels zelf samen te stellen en er zijn een aantal zaken te configureren. Dit vind ik een voorbeeld van een app die op zich niet heel veel voorstelt maar wat betreft functionaliteit erg goed scoort, simpel en top. Om deze app te goed te kunnen gebruiken zal je wel de bijhorende auto houder moeten hebben. Zelf heb ik een universele zwanenhals, maar daar is de X+ in landscapemodus te breed voor.

Bouwkwaliteit & afwerking
De bouwkwaliteit van de HTC One X+ is een sterk punt van de telefoon. De behuizing is gemaakt uit één stuk polycarbonaat. Buiten dat dit een zeer sterk soort materiaal is geeft de nieuwe kleurcoating een goede grip op de telefoon, hoewel ik de Galaxy S III niet onprettig vind vasthouden is deze wat dat betreft een stuk gladder. De X+ voelt verder erg stevig aan en er zijn maar zo goed als geen tere delen te vinden welke kwetsbaar zijn. Als ik naar de afwerking kijk zie ik wel wat puntjes. De uitstekende camera is geen schoonheid maar buiten dat ligt de telefoon daardoor niet goed op vlakke delen, voor de handligging is er verder geen obstakel. Maar ik kan me zo slijtage voorstellen op de onderkant van de camera, waar het toestel veel op zal leunen als het op bijvoorbeeld een tafel ligt. Verder de tevens eerder genoemde micro-USB poort waar de tandjes van een micro-USB kabel mogelijk in de behuizing slijten, niet een major issue. Tot slot de ook eerder genoemde kieren onderaan de touch keys (zie ontwerp->voorkant). Dit vind ik toch wel een domper en zou niet mogen bij een dergelijk toestel van een hoge prijs. Eigenlijk nooit, maar dan zeker niet.

Gebruiksduur accu
Ook nu weer is het noemen van een gebruiksduur lastig en relatief, het hangt sterk af van het gebruik wat bij iedere gebruiker anders zal zijn. Te meer is het noemen van een stand-by tijd redelijk zinloos. Hoewel ik lastig het verschil met een HTC One X kan noemen (omdat ik deze nooit full-time gebruikt heb) ken ik de ervaringen van anderen om mij heen die het toestel hebben. Namelijk dat zij bij behoorlijk wat internet gebruik de dag niet door komen met een geladen accu. Bij gemiddeld tot zwaar gebruik (constant verbanden met wifi, veel op internet browsen, spelen van Themepark (ongeveer 20 minuten per dag), etc.) kom ik makkelijk de dag en daaropvolgende nacht door. Voor een toestel van een dergelijke prijs en kaliber vind ik dat een acceptabele accuduur. Niet uitmuntend maar gewoon in orde. Overigens vind ik de laadtijd van circa 2,5 uur redelijk lang.

Gebruiksgemak & betrouwbaarheid
Kijkend naar gebruiksgemak zie ik voor de gebruiker die weinig ervaring heeft met Android en smartphones een handige out-of-the-box feature die ‘Aan de slag heet’. Dit is een functie die niet op de telefoon zelf beschikbaar is, maar op de computer, je surft hiervoor naar een webadres van HTC. Zie hieronder daarvan een screenshot:

Met deze feature kun je de telefoon door middel van je HTC-account instellen op verschillende fronten, bijvoorbeeld het vergrendelscherm, geluid, achtergronden etc. Dit is uiteraard ook op de telefoon zelf te doen, maar zo via de computer werkt het iets sneller, erg gebruiksvriendelijk. Ook de app om bijvoorbeeld de Media Link HD in te stellen is erg handig. Wat ik dan weer een minpuntje vind wat betreft gebruiksvriendelijkheid is alle voorgeïnstalleerde troep die op het toestel staat. Ik gebruik er zelf weinig van en ik gok een groot deel van de gebruikers met mij, het doet de overzichtelijkheid van het menu teniet. Verder heeft sinds op meerdere fronten handige toevoegingen. De camera-interface vind ik ook net even wat overzichtelijker zoals ik eerder noemde. Alleen had de volume rocker gebruikt mogen worden om mee te zoomen, dat vind ik gebruiksvriendelijker dan een on-screen scrollbalk. Tot slot de reeds genoemde (te) kleine indicatie-led voor het visueel attenderen van meldingen. Deze is echt te klein in het nadeel van de gebruiker waardoor deze meldingen zal missen. Verder weinig op dit vlak aan te merken.
Als ik naar betrouwbaarheid kijk zie ik een toestel dat mij na drie weken nog geen moment in de steek heeft gelaten, dit klop ik uiteraard gelijk af. Het werkt perfect zonder crashes of andere obstakels. Ook de snelheid van het toestel blijft consequent zonder vertragingen of iets dergelijks, tot even lukte het mij niet om met een specifiek bedrijfsnetwerk te verbinden, of het werd meteen verbroken. Na een update van enkele dagen terug is dit verholpen en vind ik het een zeer betrouwbaar toestel. Tot op heden dus prima, maar als ik bijvoorbeeld naar de bouw kijk vind ik de X+ erg betrouwbaar, stevige behuizing die tegen een stootje kan lijkt mij. Kortom dik tevreden.

De prijs is toch wel een puntje waar ik wat op aan te merken heb. Zoals eerder geschetst biedt de X+ enkele verbeteringen ten opzichte van de One X. Maar ook de X+ krijgt een nieuwprijs zoals de One X die ook kende. Je kunt je afvragen hoe eerlijk en realistisch deze prijs is. Hoewel ik best te spreken ben over de X+ op verschillende vlakken vind ik het vanuit consumenten perspectief niet geheel gepast om eenzelfde prijs te rekenen voor de X+ als voor de One X. De eerst genoemde brengt weliswaar enkele innovaties met zich mee, maar mijns ziens legitimeren deze niet dezelfde prijs, zo vernieuwend is de X+ ook weer niet. Tenminste niet op gezien wat de gehele markt op dit moment brengt aan toestellen. Hiermee bedoel ik dat de X+ niet als zeer uniek in zijn soort gezien hoeft te worden. 720p wordt al redelijk breed aangeboden, quad-core same story en evenals b.v. 64 GB. Alles omvattend vind ik de prijs voor de X+, zeker op het moment van lancering te hoog. De prijs ligt op ong. ¤ 585 - ¤ 600. Hieronder zal ik nog wat toe lichten over de prijs en de positie waar eventuele kopers zich in bevinden.

Kijk ik naar de HTC One X+ dan zie ik een zeer aantrekkelijk toestel wat betreft specs, bediening en uiterlijk. Het toestel werkt vlot en nauwelijks met vertragingen. Ook de bouwkwaliteit is een sterk punt van dit toestel. Alles kan stuk, maar de X+ voelt zeer stevig en degelijk aan, wat dat betreft een streep voor op de Samsung Galaxy S III. Alleen de afwerking is niet 100% zoals te zien is met het backlight dat bovenaan de touchkeys tussen het paneel doorschijnt. Hopelijk is dit alleen bij mijn exemplaar of wordt het snel opgelost in het productieproces. Wat ook een minpuntje is, is de prijs, welke momenteel op ongeveer ¤ 575,- ligt. Ik zie de X+ als een soort upgrade, of HTC deze visie deelt weet ik niet, maar voor een upgrade van een dergelijk kaliber vind ik zo’n aanschafprijs te hoog voor wat je krijgt. ¤ 500,- had ik passender gevonden. Ik ga er niet vanuit dat HTC met de One X+ probeert huidige One X bezitters een nieuw toestel te verkopen. Immers de release ligt slechts een half jaar uit elkaar. Mogelijk dat ‘early adaptars’ van een One X upgraden naar een One X+. Vooral voor mensen die al (bijna) twee jaar een toestel hebben zullen voor een X+ gaan, mits zij de verschillen tussen de One X en de X+ en het verschil in prijs het waard vinden. Vooral op termijn dek ik dat steeds meer mensen voor de X+ zullen kiezen. Op kortere termijn had de X+ tegenover concurrerende merken sterker gestaan met een lagere prijs. Als mensen de stap nemen om een X+ te kopen kan ik ze verzekeren dat ze een zeer mooi toestel in bezit krijgen van goede kwaliteit en welke erg goed functioneert!

Changelog

11-01-2013
-Stukje over cameraglaasje toegevoegd

01-02-2013
-Tekst over camera aangevuld

Heb jij ook een HTC One X+ 64GB Zwart?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Reviews door de redactie

Even mierenneuken:

Bij de camera interface van de S2 kun je bij resolutie kiezen tussen 8MP of 6MP (en nog veel meer), bij 6MP heb je dan net zoals bij de One X doorzichtige achtergrond, terwijl je op 8MP wel die grijze balken hebt. 6MP is namelijk de widescreen resolutie, terwijl je op 8MP een vierkantere verhouding hebt.
Van de S II weet ik het niet. Ik heb hier naar de S III gekeken, dat is immers de concurrent van de X+, de s II niet. Zover ik weet ligt het bij de X+ aan de beeldverhouding die je kiest 16:9 of 4:3. Bij 4:3 heb je het bij de X+ ook, maar bij 16:9 niet. Bij mijn weten had ik het bij de S III altijd. Ik zal het morgen even controleren en dat in deze reactie zetten.
wat voor gpu heeft deze ik wil namelijk de nexus 4 maar als die de zelfde gpu heeft neem ik deze wel
GeForce ULP op 520 MHz
Die drie puntjes zijn gewoon uit te schakelen, zie productreview: HTC One X+ 64GB Zwart review door CLB

Je kan instellen wat de 'multitask' knop moet doen (de meest rechter button op de HTC One X+):
- Always open recent apps
- Press for menu, press and hold for recent apps
- Press for recent apps, press and hold for menu
Zodoende hoeft de onscreen menu-button (de zogenaamde 3 dot button) niet meer persé aanwezig te zijn!

[Reactie gewijzigd door CLB op 31 december 2012 12:51]

De drie menu punten in beeld tijdens een spel is vrij irritant,
die zie ik namelijk ook als je de one X+ met hdmi kabel met tv heb verbonden.
Lijkt me niet bevoordelijk voor mijn Plasma. (brandt in lijkt mij)
Op mijn hdmi kabel kan je ook de oplader aansluiten op tijdens het gebruik van hdmi gelijktijdig op te laden maar hij laad helaas toch niet op.
Over de camera lens heb ik een plakbandje omdat hier snel krassen op komen, wellicht kan HTC hier in de toekomst iets op verzinnen. Volume knoppen worden te snel geactiveerd waardoor je geluid ineens heel hard staat of je silent mode teniet wordt gedaan.
Android versie updaten van je one x zou het snel opstarten moeten verhelpen. Ten minste, bij mij is hij snel :)

Van knipperende touchkeys tot unlockscherm: 10s
Van activeren scherm tot unlockscherm: 7s

Van knipperende touchkeys tot unlockscherm: 10s
Van activeren scherm tot unlockscherm: 7s
Bij de One X deed hij het sporadisch wel en niet. Mogelijk dat de update de consequentie verbeterd, er was echter nog geen update beschikbaar :).
Weer een uitstekende review Tim! +3
Complimenten!
Over enkele maanden deze ter vervanging van mijn Sensation.

Ben benieuwd naar een test (handzaamheid, gps accuracy icm route, zweten/ regen, accu) met hardlopen en Endomondo ...
Dit is zonder twijfel een van de meest uitgebreidde userreviews die ik ook heb gelezen op tweakers. het is dan ook een uitgebreide telefoon. Many thanx! Ik overweeg de aanschaf, en dit trekt met toch wel over de streep denk ik...
Super review, uitgebreid en interessant om te lezen.
De groeten van zijn kleine grijze One S broertje ;)
Holly fuck Tim! hoelang ben je hiermee bezig geweest??? super man! _/-\o_

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013