Intel Next Unit of Computing kit (Core i3 3217U) Review

Door Elephtera 29 januari 2013, 18.077 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Klein
  • Snel
  • Simpel

Minpunten

• Relatief prijzig
  • Missende stroomkabel

Sub-beoordelingen

Vanuit mijn werk heb ik de mogelijkheid om met behulp van een innovatiebudget een idee uit te werken, en kennis op te doen. Het belangrijkste onderdeel van mijn innovatie project is de intel NUC. Nu het eindelijk vakantie is kan ik ermee aan de slag.

Het unboxen is een van de leukste zaken van nieuwe "speeltjes".

Het eerste wat opvalt is het openen van de doos. Het welbekende intel deuntje komt je tegemoet, dat blijkt een sensor te zijn die op licht reageert.

In de doos vind je op het eerste gezicht een adapter en een kastje.

Bij het verder uitpakken blijkt er ook een vesa mount en een handleiding in te zitten. De Vesa mount kan gebruikt worden om de nuc achter een beeldscherm te schroeven. Daarmee krijg je een soort All in One systeem.
Unboxing - inhoud

De handleiding is lekker simpel en geeft vrijwel alle informatie die nodig is voor het aansluiten van je apparatuur.
handleiding

Wat niet uitgelegd werd, en waar ik internet voor nodig had was het wifi kaartje. De grijze kabel moest uiteindelijk op de main, en de zwarte op de aux.

Na het plaatsen van de wifikaart kon ik daar direct boven de ssd plaatsen, en het geheugen reepje in zijn slot.
binnenkant gevuld

Hierna kon alles dicht, en kon ik een scherm, voeding en de rest aansluiten. Besef dat in de doos geen voedings kabel zit, alleen een adapter. Je hebt dus nog een eigen 3 punts kabel nodig.
Voeding

Maar als die eenmaal aangesloten is, dan heb je een mooi klein compact kastje, met bijna meer kabels dan het kastje groot is.

Het eerste wat je vervolgens als tweaker doet is de bios in duiken. Deze is op basis van het nieuwe Intel Visual BIOS. Een uefi bios waarbij je beter de muis dan een toetsenbord kan gebruiken.
bios

In de bios kun je vervolgens een aantal fast boot uefi settings maken. Niet dat die nodig zijn, want zelfs met de standaard instellingen start windows 8 met een koude boot op in 6 seconden.

Belangrijk is dat zelfs als je alles hier op snelheid instelt, er een disable fast boot mechanisme zit in je power knop. Als Start je systeem op door de knop ingedrukt te houden, hij zal na 4 seconden in een normale mode opstarten, waardoor je weer bij de bios kan komen als je je usb hebt uitgeschakeld.

Mocht je alle fast boot features aanvinken, dan start windows 8 in ongeveer 4-5 seconden op. Toch bijna 20% sneller dan normaal, maar omdat het al zo extreem snel is, is het eigenlijk niet nodig.

Het systeem is verder naar mijn mening erg stil, een zacht gebrom op de achtergrond veroorzaakt door de actieve koeler. Deze draait niet heel snel, en is bij mij stiller dan alle andere apparatuur, maar voor mensen die alles passief hebben qua koeling zou ik toch voor zelfbouw gaan.

Eigenlijk rest me niet zoveel meer te zeggen, behalve dat je voor ongeveer 450 euro (exclusief btw) een mooi klein systeem hebt bestaande uit

• een 256 GB ssd
  • 8 GB ram
  • wifi/bluetooth4 kaartje (Intel Advanced-N 6235)
  • een prachtige NUC.
Dat systeem heeft dan 2 HDMI poorten, een ethernet poort en 3 usb poorten. Ook is een kensington slot aanwezig, waardoor dit systeem ook zakelijk de moeite waard is.

Behalve deze NUC is er ook een NUC met maar 1 hdmi poort, en ontbreekt dan de ethernet poort. Daarvoor krijg je dan wel een thunderbolt aansluiting terug. Voor mij was ethernet belangrijk, ook al zit er een draadloos kaartje in. Maar mocht draadloos voldoende zijn, dan kan het interessant zijn om met Thunderbolt te experimenteren.
Zie ook de website van intel

Alternatieven? Bouw het helemaal zelf. Dan kun je voor een 300-400 euro een vergelijkbaar (of beter) systeem hebben, echter een slagje groter dan wat je met de NUC krijgt. Ook is dan maar de vraag hoe stil het systeem is.
De NUC is wat dat betreft aan de dure kant, helemaal als alles inclusief btw moet. Dan kom je al gauw op 550 euro voor het systeem.

Benchmarks heb ik nog niet, dus daarom alleen even een Windows Performance Index. gewoon om een idee te krijgen van de algehele samenstelling van het system volgens Microsoft.

Heb jij ook een Intel Next Unit of Computing kit (Core i3 3217U)?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013