Merk Intel
Barebonetype (HT)PC Barebone
Socket CPU onboard
CPU/SoC Intel Core i3-3217U
  Bekijk alle specificaties

Intel Next Unit of Computing kit (Core i3 3217U) Review

Door Elephtera 29 januari 2013, 17.622 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Klein
  • Snel
  • Simpel

Minpunten

• Relatief prijzig
  • Missende stroomkabel

Sub-beoordelingen

Vanuit mijn werk heb ik de mogelijkheid om met behulp van een innovatiebudget een idee uit te werken, en kennis op te doen. Het belangrijkste onderdeel van mijn innovatie project is de intel NUC. Nu het eindelijk vakantie is kan ik ermee aan de slag.

Het unboxen is een van de leukste zaken van nieuwe "speeltjes".

Het eerste wat opvalt is het openen van de doos. Het welbekende intel deuntje komt je tegemoet, dat blijkt een sensor te zijn die op licht reageert.

In de doos vind je op het eerste gezicht een adapter en een kastje.

Bij het verder uitpakken blijkt er ook een vesa mount en een handleiding in te zitten. De Vesa mount kan gebruikt worden om de nuc achter een beeldscherm te schroeven. Daarmee krijg je een soort All in One systeem.
Unboxing - inhoud

De handleiding is lekker simpel en geeft vrijwel alle informatie die nodig is voor het aansluiten van je apparatuur.
handleiding

Wat niet uitgelegd werd, en waar ik internet voor nodig had was het wifi kaartje. De grijze kabel moest uiteindelijk op de main, en de zwarte op de aux.

Na het plaatsen van de wifikaart kon ik daar direct boven de ssd plaatsen, en het geheugen reepje in zijn slot.
binnenkant gevuld

Hierna kon alles dicht, en kon ik een scherm, voeding en de rest aansluiten. Besef dat in de doos geen voedings kabel zit, alleen een adapter. Je hebt dus nog een eigen 3 punts kabel nodig.
Voeding

Maar als die eenmaal aangesloten is, dan heb je een mooi klein compact kastje, met bijna meer kabels dan het kastje groot is.

Het eerste wat je vervolgens als tweaker doet is de bios in duiken. Deze is op basis van het nieuwe Intel Visual BIOS. Een uefi bios waarbij je beter de muis dan een toetsenbord kan gebruiken.
bios

In de bios kun je vervolgens een aantal fast boot uefi settings maken. Niet dat die nodig zijn, want zelfs met de standaard instellingen start windows 8 met een koude boot op in 6 seconden.

Belangrijk is dat zelfs als je alles hier op snelheid instelt, er een disable fast boot mechanisme zit in je power knop. Als Start je systeem op door de knop ingedrukt te houden, hij zal na 4 seconden in een normale mode opstarten, waardoor je weer bij de bios kan komen als je je usb hebt uitgeschakeld.

Mocht je alle fast boot features aanvinken, dan start windows 8 in ongeveer 4-5 seconden op. Toch bijna 20% sneller dan normaal, maar omdat het al zo extreem snel is, is het eigenlijk niet nodig.

Het systeem is verder naar mijn mening erg stil, een zacht gebrom op de achtergrond veroorzaakt door de actieve koeler. Deze draait niet heel snel, en is bij mij stiller dan alle andere apparatuur, maar voor mensen die alles passief hebben qua koeling zou ik toch voor zelfbouw gaan.

Eigenlijk rest me niet zoveel meer te zeggen, behalve dat je voor ongeveer 450 euro (exclusief btw) een mooi klein systeem hebt bestaande uit

• een 256 GB ssd
  • 8 GB ram
  • wifi/bluetooth4 kaartje (Intel Advanced-N 6235)
  • een prachtige NUC.
Dat systeem heeft dan 2 HDMI poorten, een ethernet poort en 3 usb poorten. Ook is een kensington slot aanwezig, waardoor dit systeem ook zakelijk de moeite waard is.

Behalve deze NUC is er ook een NUC met maar 1 hdmi poort, en ontbreekt dan de ethernet poort. Daarvoor krijg je dan wel een thunderbolt aansluiting terug. Voor mij was ethernet belangrijk, ook al zit er een draadloos kaartje in. Maar mocht draadloos voldoende zijn, dan kan het interessant zijn om met Thunderbolt te experimenteren.
Zie ook de website van intel

Alternatieven? Bouw het helemaal zelf. Dan kun je voor een 300-400 euro een vergelijkbaar (of beter) systeem hebben, echter een slagje groter dan wat je met de NUC krijgt. Ook is dan maar de vraag hoe stil het systeem is.
De NUC is wat dat betreft aan de dure kant, helemaal als alles inclusief btw moet. Dan kom je al gauw op 550 euro voor het systeem.

Benchmarks heb ik nog niet, dus daarom alleen even een Windows Performance Index. gewoon om een idee te krijgen van de algehele samenstelling van het system volgens Microsoft.

Heb jij ook een Intel Next Unit of Computing kit (Core i3 3217U)?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Waar ik benieuwd naar ben is de prestaties van het uitpakken van bestanden. Ik wil zoiets hebben als pc bij mijn tv. Ik heb nu een gewone pc naast de tv staan en mijn vriendin is het daar niet mee eens. Een NUC lijkt me dan wel mooi.

Ik gebruik usenet en werk op linux. Het uitpakken van bestanden is vaak een bottleneck bij trage pc's. Nu doe ik over een 9 gig film ongeveer een anderhalve minuut. Enig idee hoe snel een NUC dat zou kunnen?
Heb je de NUC misschien al via de vesa mount al uitgeprobeerd? Zou je hier misschien foto's van kunnen plaatsen?

Dank je wel alvast!
Hierbij 2 foto's (1 en 2) van de bevestiging van de Intel NUC (DC3217IYE). Het scherm is een Iiyama 2273 (pricewatch: Iiyama ProLite E2273HDS-B1 Zwart. In twee minuten bevestigd.

Helaas is de Vesa mount daarna niet meer te gebruiken om de monitor met computer via de Vesa mount te bevestigen aan bv de muur. Daarnaast moet je bij aanschaf van een monitor opletten dat de voet van de monitor de vesa mount vrij laat.

En voor de oplettende lezer de vga monitor out kabel van de monitor zit op een andere pc. De hdmi out van de monitor zit nu niet op de hdmi in van de Intel NUC.

[Reactie gewijzigd door Sildenafil op 28 april 2013 18:16]

Nee ik gebruik hem daar niet mee, maar als je in de handleiding kijkt zie je bij punt 6 hoe hij aangesloten wordt.

Misschien dat ik dit weekend tijd kan vinden om een scherm te vinden waar het dmv de vesa mount achter kan. gewoon om te laten zien.
Thanks dat zou top zijn en een mooi extra puntje voor je review!
Matige review.

Goed:
De vele foto's (WPI, Intern :) )

Matig:
-Schrijfstijl
-Lay-out

Slecht
-Hardware beschrijving==> Tweakers geilen op hardware specs :9~ (enige nuttige wat uit je review is af te leiden is dat er :
8 GB ram
wifi/bluetooth4 kaartje (Intel Advanced-N 6235)
een prachtige NUC.
en een HD4000 in zitten. De ssd is van jezelf?

In deze staat krijg je van mij +1 dankzij de vele foto's.
Hopelijk ga je de review nog opleuken want in potentie kan dit een zeer interessante review zijn aangezien je de eerste bent die van dit innovatieve product een review voor de tweakers schrijft.

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 2 februari 2013 16:21]

Dankje voor je feedback. Ik leer graag.

Wat betreft de hardware leek het me niet nodig om de al gedefinieerde specs van de nuc te herhalen. Hoe ver moet je daarin gaan? De ssd had ik moeten specificeren, maar de rest staat in het overzicht van tweakers:
pricewatch: Intel Next Unit of Computing kit (DC3217IYE)

En wat zou je anders willen aan de layout? Ik ben geen dtp-er en heb wat dat betreft ook geen creativiteit. Maar als je een goed idee hebt, roep maar. Zelfde geld nog steeds voor benchmarks. Zolang ik niet weet wat men wil zien ga ik geen specifieke benchmarks draaien.
Goede en informatieve review. Alleen ben ik het niet helemaal eens met je conclusie dat het relatief prijzig is. Ja de meeste tweakers hier zullen bijna automatisch kiezen voor een SSD, echter voor de meeste mensen is een reguliere schijf meer dan voldoende. Sterker nog, als je verder geen externe opslag hebt is het waarschijnlijk zelfs de enige optie als je een redelijk filmverzameling wilt opslaan.

Met een 1TB harde schijf en 4gb geheugen kun je dus al voor 350 euro klaar zijn.
Je hebt echter geen keus. Zoals je op de foto kunt zien is er enkel ruimte voor een msata schijf. Een reguliere schijf van je niet in het kastje krijgen. Los nog van het ontbreken van een normale satan poort.
Oeps, daar zeg je wat. Ik was in de veronderstelling dat er ook een normale 2,5" interne harddisk in zou kunnen worden gezet maar dat is dus niet zo.

Die msata SSD ligt dus boven de wifi kaart. Maar die schroef waarmee je de SSD vastzet die is toch precies op de hoogte van die schroef van de wifi kaart eronder? Is dat dan een speciale schroef die door '2 verdiepingen' heen gaat?

[Reactie gewijzigd door Slingeraap2 op 4 februari 2013 21:38]

De ssd is twee keer zo lang als de wifi kaart. De schroefjes zijn dus geen probleem. De schroefjes zijn trouwens meegeleverd met de nuc.
Oeps :) Okee, gelukkig, dat is mooi.
Mooie review! Die ervoor gezorgd heeft dat ik er ook 1 heb besteld, gelijk aan die aan die van jou.

Ik game niet meer zoveel, en dat wat ik doe (football manager) daar heb ik geen ferme grafische kaart voor nodig of ik game met de xbox. Dus ik ben benieuwd of dit goed als desktop vervanger te gebruiken is, voor het surfen en mailen. Voorlopig zal die nog naast mijn huidige systeem lopen.

Zou jij nog kijken naar zo een andere behuizing? ivm koeling? of is deze behuizing prima?
Zoals gezegd, de behuizing wordt warm, maar ik denk niet dat het systeem zelf daar door kapot gaat. Ik zie dan ook niet de noodzaak voor een andere behuizing. Maar als je de fan kwijt wilt, dan zou je wel een andere behuizing kunnen nemen, waarbij ik denk dat het probleemloos zal gaan qua warmteafvoer.

linkjes:
nieuws: Silverstone werkt aan passief gekoelde behuizing voor Intels 'handpalm-pc' NUC

nieuws: Tranquil komt met fanloze behuizing voor Intels NUC
Grappig dat de HD 4000 van jouw NUC lager scoort dan de mijne :P Ik krijg hier 4.9 voor "Graphics", tegenover een 4.7 bij jou?
Test je het onder windows 7 of 8? En gebruik je de MS driver of de intel driver? Dat kan al gauw 0.2 puntjes schelen op zo'n score. Uiteindelijk is het maar een indicatie.
Bedankt voor de review, zit handige informatie tussen! (Zoals te controleren of ik nog zo'n stekker heb liggen, echt raar dat dat er niet bij zit :-/ )

Klein vraagje nog, zit de vesa mount er helemaal compleet bij, of heb je nog schroeven o.i.d. nodig?

Kost misschien wat meer, maar voor dat formaat met prestaties is het toch erg interessant.
Er zitten 2 grotere schroeven bij waarmee je de NUC aan de vesa mount kan haken/schroeven. en 4 kleinere schroefjes om de vesa mount aan een scherm vast te maken.
Hmm dat is erg jammer, bedankt voor je antwoord.
Het lijkt er op dat gigabyte een custom versie op de markt gaat brengen die dit wel heeft:

Dat maar even afwachten.
Dat ziet er ook wel heel stoer uit, daar kon je op wachten en het lijkt me alsof dat de insteek is geweest van Intel. De lat ophangen, en kijken wat de andere producenten er mee doen.
Een vraagje;

Dit apparaat heeft 2 HDMI poorten. Kan hier 1 poort ook als HDMI -IN gebruikt worden? Om bijvoorbeeld een settopbox met HDMI aan te sluiten op de intel NUC.

Zou mooi zijn als dit kan maar ik kan het op internet nergens vinden.
Voor zover ik weet zijn beide hdmi poorten rechtstreeks aangesloten op de geintegreerde Intel HD 4000 video chip. Die chip heeft geen capture mogelijkheden, en dus lijkt het me dat je niet een van de twee hdmi poorten als hdmi kan gebruiken.
Dat je het missen van de voedings kabel als een negatief punt hebt neergezet.
Ik zou die kabel namelijk gewoon verwachten!
Zou me echt eraan flink aan ergeren als ik daar thuis achter zou komen.
Ze kunnen toch niet verwachten dat iedereen die kabel standaard nog wel ergens heeft liggen.

[Reactie gewijzigd door Emiel1984 op 19 januari 2013 21:10]

Dit is inderdaad een erg grote domper, als je de kabel niet hebt liggen moet je er ergens een bestellen, kost weer een dag voordat dat binnen is en kun je dan pas aan de gang.
Als ze een standaard voeding kabel was geweest was het probleem al kleiner; die hebben de meeste mensen wel ergens liggen, deze niet.

Verder wel een mooi apparaatje, en goede review.

Populair: Desktops Samsung Smartphones Privacy Sony Microsoft Apple Games Consoles Politiek en recht

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013