Elephtera

29 januari 2013 09:38, 15761 views

Vanuit mijn werk heb ik de mogelijkheid om met behulp van een innovatiebudget een idee uit te werken, en kennis op te doen. Het belangrijkste onderdeel van mijn innovatie project is de intel NUC. Nu het eindelijk vakantie is kan ik ermee aan de slag.

Het unboxen is een van de leukste zaken van nieuwe "speeltjes".

Het eerste wat opvalt is het openen van de doos. Het welbekende intel deuntje komt je tegemoet, dat blijkt een sensor te zijn die op licht reageert.

In de doos vind je op het eerste gezicht een adapter en een kastje.

Bij het verder uitpakken blijkt er ook een vesa mount en een handleiding in te zitten. De Vesa mount kan gebruikt worden om de nuc achter een beeldscherm te schroeven. Daarmee krijg je een soort All in One systeem.
Unboxing - inhoud

De handleiding is lekker simpel en geeft vrijwel alle informatie die nodig is voor het aansluiten van je apparatuur.
handleiding

Wat niet uitgelegd werd, en waar ik internet voor nodig had was het wifi kaartje. De grijze kabel moest uiteindelijk op de main, en de zwarte op de aux.

Na het plaatsen van de wifikaart kon ik daar direct boven de ssd plaatsen, en het geheugen reepje in zijn slot.
binnenkant gevuld

Hierna kon alles dicht, en kon ik een scherm, voeding en de rest aansluiten. Besef dat in de doos geen voedings kabel zit, alleen een adapter. Je hebt dus nog een eigen 3 punts kabel nodig.
Voeding

Maar als die eenmaal aangesloten is, dan heb je een mooi klein compact kastje, met bijna meer kabels dan het kastje groot is.

Het eerste wat je vervolgens als tweaker doet is de bios in duiken. Deze is op basis van het nieuwe Intel Visual BIOS. Een uefi bios waarbij je beter de muis dan een toetsenbord kan gebruiken.
bios

In de bios kun je vervolgens een aantal fast boot uefi settings maken. Niet dat die nodig zijn, want zelfs met de standaard instellingen start windows 8 met een koude boot op in 6 seconden.

Belangrijk is dat zelfs als je alles hier op snelheid instelt, er een disable fast boot mechanisme zit in je power knop. Als Start je systeem op door de knop ingedrukt te houden, hij zal na 4 seconden in een normale mode opstarten, waardoor je weer bij de bios kan komen als je je usb hebt uitgeschakeld.

Mocht je alle fast boot features aanvinken, dan start windows 8 in ongeveer 4-5 seconden op. Toch bijna 20% sneller dan normaal, maar omdat het al zo extreem snel is, is het eigenlijk niet nodig.

Het systeem is verder naar mijn mening erg stil, een zacht gebrom op de achtergrond veroorzaakt door de actieve koeler. Deze draait niet heel snel, en is bij mij stiller dan alle andere apparatuur, maar voor mensen die alles passief hebben qua koeling zou ik toch voor zelfbouw gaan.

Eigenlijk rest me niet zoveel meer te zeggen, behalve dat je voor ongeveer 450 euro (exclusief btw) een mooi klein systeem hebt bestaande uit

• een 256 GB ssd
  • 8 GB ram
  • wifi/bluetooth4 kaartje (Intel Advanced-N 6235)
  • een prachtige NUC.
Dat systeem heeft dan 2 HDMI poorten, een ethernet poort en 3 usb poorten. Ook is een kensington slot aanwezig, waardoor dit systeem ook zakelijk de moeite waard is.

Behalve deze NUC is er ook een NUC met maar 1 hdmi poort, en ontbreekt dan de ethernet poort. Daarvoor krijg je dan wel een thunderbolt aansluiting terug. Voor mij was ethernet belangrijk, ook al zit er een draadloos kaartje in. Maar mocht draadloos voldoende zijn, dan kan het interessant zijn om met Thunderbolt te experimenteren.
Zie ook de website van intel

Alternatieven? Bouw het helemaal zelf. Dan kun je voor een 300-400 euro een vergelijkbaar (of beter) systeem hebben, echter een slagje groter dan wat je met de NUC krijgt. Ook is dan maar de vraag hoe stil het systeem is.
De NUC is wat dat betreft aan de dure kant, helemaal als alles inclusief btw moet. Dan kom je al gauw op 550 euro voor het systeem.

Benchmarks heb ik nog niet, dus daarom alleen even een Windows Performance Index. gewoon om een idee te krijgen van de algehele samenstelling van het system volgens Microsoft.

Pluspunten

• Klein
  • Snel
  • Simpel

Minpunten

• Relatief prijzig
  • Missende stroomkabel
Algemene beoordeling Score: 4

Ondanks dat er veelal over de bekende onderdelen benchmarks bekend zijn, zou je toch een benchmark uit kunnen voeren, voor het totaal systeem. Ik denk dat dat nog wel wat aan je review toevoegt. Nu zien we namelijk alleen wat het is, niet hoe het draait en wat je gevoel er bij is.

En, als het vanuit je werk is, zijn dan de prijzen inclusief of exclusief BTW? Inclusief BTW, kom ik er namelijk niet. Alleen al met de mSATA SSD en de NUC zelf kom ik dan al op 450 Euro.
Dat zou betekenen dat voor de normale consument het geheel net wat duurder is, en dat je er dan andere conclusies aan vast kunt plakken met betrekking tot onder andere de prijs/kwaliteit. verhouding.

Wat ik wel prettig vind aan je review, zijn de plaatjes per stap.

Oh en, helemaal onder aan je review (bij: gebruikt in combinatie met), werkt het linkje van je geheugen module niet (Crucial CT102464BF160B). Als je in je link /reviews/ weglaat, doet deze het wel.

[Reactie gewijzigd door Skydream op 23 december 2012 21:58]

Welke benchmarks zou je graag willen zien? Dan zal ik die toevoegen.

Belangrijkste voor mij is dat het de koude start zo supersnel doet.

het niet werken van de crucial link is een bug in Tweakers. Ik heb namelijk gebruik gemaakt van de mogelijkheid om onderdelen toe te voegen, en daar kon ik netjes deze crucial vinden en toevoegen. Ik kan het /reviews/ deel niet weghalen.

[Reactie gewijzigd door Elephtera op 24 december 2012 11:27]

Ben zelf ook erg geinteresseerd in een NUC als DC, vCenter server en RDP client. Maar dan staat die 24 x 7 aan. Hoe is de geluidsproductie? In mijn werkkamer is het muisstil en ik hoor de stilste ventilatoren nog draaien. Kun je daar iets meer over vertellen (je geeft aan dat die stil is maar met welk omgevingsgeluid)?
Ik blijf een beetje op mijn honger zitten wat betreft de bedoeling die je hebt met deze "NUC". Welke toepassing heb je voor ogen?

Verder zou ik graag weten of Hyper-V hier op valt te draaien voor een home labje? De processor lijkt alvast Intel VT en XD te ondersteunen. Met 16GB RAM, 6GB mSATA lijkt me dat te moeten gaan lukken (storage via ISCSI).

[Reactie gewijzigd door QuadrifoglioVerde op 27 december 2012 09:56]

Lastig om te zeggen, maar mijn bedrijfslaptop maakt in iedergeval meer lawaai.
En in een stille ruimte, met alleen de NUC aan hoor je een zacht gebrom, maar eigenlijk alles wat ik in huis heb maakt meer lawaai.
Mocht je voor echte stilte gaan, dan zou ik het niet doen, want er zit nou eenmaal een actieve koeler in, en na verloop van tijd gaan die toch meer lawaai maken.

Zie ook de toevoeging aan de review

[Reactie gewijzigd door Elephtera op 27 december 2012 10:27]

In eerste instantie heb ik de NUC als experimenteer doosje. Het is een ideaal klein computertje die je eigenlijk overal wel kan aansluiten.
Dingen die ik er in iedergeval mee uit wil proberen zijn

- uefi fast boot (check, done, 4.5 seconden)
- secure boot (eens kijken of dat met een eigen certificaat kan)
- windows embedded standaard 8 (WES7 ken ik wel, WES8 is echt anders, en die kennis wil ik opdoen.

Uiteindelijk zal het een 2e desktop worden, een echte pc voor het eventueel gamen, en de NUC voor snel even wat opzoeken, even achter de pc, waarbij hij niet in standby hoeft, en toch binnen 5 seconden te gebruiken is. en omdat het een desktop is heb ik dan gewoon een volwaardig toetsenbord, scherm en muis. Iets wat ik bij een tablet mis als ik wat langer er gebruik van wil maken.
Het andere voordeel is dat het dusdanig klein is, dat ik hem als semi laptop mee kan nemen (mits er natuurlijk een scherm, toetsenbord en muis is)

Ik zal binnenkort ook virtualizatie gaan testen. ik heb er nu 8 GB in, maar nog een keer 8 erbij is ook het geld niet. Heb je nog voorkeuren voor zaken die ik zou moeten testen? welke pakketten zou je getest willen zien?
Hij is natuurlijk ook gewoon erg zuinig, en voor zakelijke/prive toepassingen heerlijk klein.
Genoeg mensen die een kast liever kwijt dan rijk zijn, deze ben je zo kwijt en hang/plak je desnoods achter/onder je scherm of bureau zonder teveel in te moeten boeten op power.

Een 64 GB ssd, 4/8 GB geheugen, desnoods wifi en je kan gaan.
Ben je voor 350 tot 400 euro klaar.

Heb je een klein kastje, met de mogelijkheid tot het aansluiten van twee schermen.
Wifi 2,4/5 ghz en Bluetooth 4.0.
Ik heb de NUC besteld samen met Windows 7, Kingston 8GB DDR3 1600MHz Kit en een
64 Gb m4 mSATA.
Moet alles nog wel binnen krijgen maar het totaal incl verzenden en btw was 481,35

Gr Ron.
Heb je misschien meer info over compatible geheugen?
Met de specs van Intel krijg ik nog een oerwoud van opties.. 8)7 Wel geeft Intel aan dat SPD belangrijk is, maar daar kan ik niets van vinden als zoekfilter.
Het valt mij op dat je één reepje gebruikt terwijl de NUC dual channel interleaved ondersteund; heeft dat geen invloed op de snelheid?

En hoe doen jullie dat met audio out? Voor bv headset of speakers.
Via een USB-jack adapter?

_________________________________

System memory features
The board has two 204-pin SO-DIMM sockets and supports the following memory features:

1.5V DDR3 SDRAM SO-DIMMs with gold plated contacts
Support for 1.35V Low Voltage DDR3 (new JEDEC specification)
Two independent memory channels with interleaved mode support
Unbuffered, single-sided, or double-sided SO-DIMMs
16 GB maximum total system memory (with 4 Gb memory technology).
Minimum recommended total system memory: 1,024 MB
Non-ECC SO-DIMMs
Serial presence detect
XMP profile support for voltage detection
DDR3 1600 MHz, DDR3 1333 MHz, and DDR3 1066 MHz SDRAM SO-DIMMs

For full compliance with DDR SDRAM memory specifications, the board should be populated with SO-DIMMs that support the serial presence detect (SPD) data structure. Using DIMMs that support SPD allows BIOS to read the SPD data and accurately configure memory settings for optimum performance. If non-SPD memory is installed, the BIOS tries to configure the memory settings, but performance and reliability can be impacted. Also, the SO-DIMMs might not function under the determined frequency.
Ik heb gewoon sodimm DDR3 geheugen gekozen wat binnen mijn budget paste. Ik zou niet weten waarom het niet zou werken, eigenlijk elk geheugen ondersteunt wel SPD. zonder SPD moet je het zelf instellen, wat prima kan in de bios.

Verder gaat audio out via hdmi, als je het als htpc wil gebruiken is dat geen probleem. Ik weet zo geen gewone schermen die audio over hdmi ondersteunen.
Maar zoals je zelf aangeeft, een usb-jack converter moet ook werken.
Dat je het missen van de voedings kabel als een negatief punt hebt neergezet.
Ik zou die kabel namelijk gewoon verwachten!
Zou me echt eraan flink aan ergeren als ik daar thuis achter zou komen.
Ze kunnen toch niet verwachten dat iedereen die kabel standaard nog wel ergens heeft liggen.

[Reactie gewijzigd door Emiel1984 op 19 januari 2013 21:10]

Een vraagje;

Dit apparaat heeft 2 HDMI poorten. Kan hier 1 poort ook als HDMI -IN gebruikt worden? Om bijvoorbeeld een settopbox met HDMI aan te sluiten op de intel NUC.

Zou mooi zijn als dit kan maar ik kan het op internet nergens vinden.
Voor zover ik weet zijn beide hdmi poorten rechtstreeks aangesloten op de geintegreerde Intel HD 4000 video chip. Die chip heeft geen capture mogelijkheden, en dus lijkt het me dat je niet een van de twee hdmi poorten als hdmi kan gebruiken.
Hmm dat is erg jammer, bedankt voor je antwoord.
Het lijkt er op dat gigabyte een custom versie op de markt gaat brengen die dit wel heeft:

Dat maar even afwachten.
Dit is inderdaad een erg grote domper, als je de kabel niet hebt liggen moet je er ergens een bestellen, kost weer een dag voordat dat binnen is en kun je dan pas aan de gang.
Als ze een standaard voeding kabel was geweest was het probleem al kleiner; die hebben de meeste mensen wel ergens liggen, deze niet.

Verder wel een mooi apparaatje, en goede review.
Bedankt voor de review, zit handige informatie tussen! (Zoals te controleren of ik nog zo'n stekker heb liggen, echt raar dat dat er niet bij zit :-/ )

Klein vraagje nog, zit de vesa mount er helemaal compleet bij, of heb je nog schroeven o.i.d. nodig?

Kost misschien wat meer, maar voor dat formaat met prestaties is het toch erg interessant.
Er zitten 2 grotere schroeven bij waarmee je de NUC aan de vesa mount kan haken/schroeven. en 4 kleinere schroefjes om de vesa mount aan een scherm vast te maken.
Dat ziet er ook wel heel stoer uit, daar kon je op wachten en het lijkt me alsof dat de insteek is geweest van Intel. De lat ophangen, en kijken wat de andere producenten er mee doen.
Grappig dat de HD 4000 van jouw NUC lager scoort dan de mijne :P Ik krijg hier 4.9 voor "Graphics", tegenover een 4.7 bij jou?