Merk en serie Cooler Master, Centurion
Behuizingtype Tower
Form Factor ATX (Standard), Micro-ATX (ATX)
  Bekijk alle specificaties
Kies andere uitvoering

Cooler Master Centurion 5 II zilver Review

Door teacup 2 januari 2013, laatste update op 2 januari 2013, 1.042 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Veel kast voor je geld (ventilatoren, I/O paneel, toolles)
  • 51/4 inch bays, 31/2 inch bays en expansiesloten toolless design
  • Voldoende koelmogelijkheden
  • Aluminium lijsten op front
  • Inclusief verloopbracket voor 21/2 inch SSD’s
  • Blauw sfeerlicht in de voorste ventilator
  • I/O frontpaneel weg te laten of te verplaatsen
  • Oog voordetail (spacers, afdekplaten van de 51/4 bays, expansiesloten)
  • Resetknop!

Minpunten

• I/O frontpaneel neemt 51/4 inch bay in beslag
  • Poetsdoek in de buurt houden
  • Front ventilator kan niet alle 31/2 inch bays goed aanblazen
  • Wat meer 31/2 inch bays en minder 51/4 inch bays had mooi geweest
  • Weinig doorvoeropeningen in Moederbord tray
  • Ruimte achter moederbord tray maar net ruim genoeg om kabels weg te werken

Sub-beoordelingen

13. Hoe stil is de kast
  14. Hoe koel is de kast
  15. Conclusie
1. Referentiekader
Bij systemen die ik zelf heb gebouwd heb ik ervaring gehad met een Chieftec CX-01B-SL-B en een Lian Li PC-B25B behuizing. Waarom deze review? Een zo bekende kast geen review op tweakers? Dat kan niet!

2. Inleiding
De reden dat ik de kast kocht was om een systeem te bouwen voor een familielid. De dame in kwestie heeft geen grote focus op computergebied maar wil wel vlot kunnen internetten, office programma’s gebruiken en naar DVD’s kijken op het erbij gekochte beeldscherm. Haar oude PC was op sterven na dood (PIII 650, Win2000, ..... hoor ik daar iemand kreunen?) In mei van dit jaar was haast geboden. De PC is een royale basisconfiguratie geworden met een AMD Fusion A8-3870K, bewust geen grafische kaart, een Gigabyte GA-A75M-UD2H moederbord en 8 GB 1600 MHz Corsair XMS3 dat ook als shared memory voor de gentegreerde AMD ATI Radeon HD 6550D GPU moet dienen.

Waarom de Cooler Master Centurion 5 II? Een tijdje heb ik getwijfeld of ik haar een goedkopere kast van rond de 30 Euro zou aanraden, of toch een kast die een tikje duurder was. Uiteindelijk is toch besloten om voor iets van rond de 50 Euro te gaan. Kasten moeten naar mijn mening een drietal installaties kunnen overleven en ruimte hebben voor uitbreidingen. Een voorselectie op basis van ingetogenheid is gedaan. Twee kasten kwamen door deze voorselectie, de Antec Three Hundred en de Cooler Master Centurion 5 II. Zuiver voor de looks is de Centurion gekozen. En niet die met het compleet zwart gecoate front, maar die met de “gewone” Aluminium lijsten. Achteraf denk ik dat ze een prima keuze heeft gemaakt.

Voor wie is de Centurion 5 II een geschikte kast? De Centurion 5 II is een no nonsense kast, basismaterieel. Denigrerend bedoelt? Zeker niet! Tegenwoordig maken de kastenbouwers de blits met zwart gecoate binnenwerken. De doelgroep die nooit een kast open maakt koopt daar niets voor. Iemand die een computer voor zich laat bouwen hoort zeker bij die doelgroep. De Centurion 5 II is een hele complete kast voor zijn geld. Voor wie een heel mooi multimedia systeem wil opbouwen dat als een Zwitsers zakmes de meest voorkomende computeractiviteiten moeiteloos kan afdekken is de Centurion 5 II een hele goede basis.

3. Specificaties

4. Het openen van de doos
De doos van de computerkast is zeker zo mooi als de kast zelf, volledig in kleur bedrukt en met een opsomming van alle features die de kast bezit. Toen ik de afbeeldingen op de doos zag kreeg ik echt zin de doos uit te pakken. Nou, als een doos het pleidooi “pak me uit” uitstraalt, dan heeft de verpakker zijn werk goed gedaan. Bij het openen van de doos kijkt het front van de kast je aan. De kast wordt aan onder- en bovenzijde met gexpandeerd polystyreen op zijn plaats gehouden. De kast zelf is hierbij ook nog in een transparante plastic zak gewikkeld.

De doos uitpakkend komen de nodige goodies aan het licht. In de tower bevonden zich in een stevige kartonnen doos nog de nodige losse spulletjes.

Door de linkerzijwand los te schroeven (met twee duimschroeven vastgezet tegen de achterwand) konden deze worden uitgepakt. Het viel me hierbij op hoe vast die duimschroeven zaten. Er moest een schroevedraaier aan te pas komen om ze te lossen. Op de uitstallingsfoto zie je van links maar rechts: tegen de muur de linkerzijwand met daar tegenaan leunend de handleiding, een verloopbracket om een 31/2 inch Hard disc in een 51/4 inch bay te kunnen plaatsen, een verloopbracket om een 21/2 inch hard disc in een 31/2 inch hard disc slot te plaatsen (of waarschijnlijker: een SSD, die hebben ook de 21/2 inch form-factor), een filter voor onder de voeding, een zak met schroefjes en helemaal rechts, de sledes om de harde schijven in hun 31/2 inch bays te schuiven. De precieze aantallen zijn in het schemaatje terug te vinden.

Uitgestald Handleiding

5. Uiterlijk van de kast
Ik ben zo vrij geweest om hieronder wat plaatjes van de Cooler Master site te gebruiken. Zo mooi als die zijn kan ik ze zelf niet maken. De kast is zwart gespoten. Deze laklaag heeft een mooie zijdematte eiglans. Dit maakt de laag wel wat gevoelig voor vingers. Na de bouw van de computer was een stofdoek voldoende om aanraaksporen te verwijderen. Dit hangt natuurlijk ook weer af van de vetheid van je huid. De laklaag, de Aluminium lijsten op het frontpaneel en de 51/4 bay front covers met gaaswerk geven de kast een ingetogen classy uitstraling, misschien zelfs wat tijdloos. De plaatdikte van de panelen is van gemiddelde dikte, niet heel dun, maar een kikker effect in de zijpanelen is niet te voorkomen. In het frontpaneel bevinden zich een degelijke aan-uitschakelaar met een duidelijke “klik” en een resetknop. Dit laatste lijkt een vanzelfsprekendheid, maar genoeg kasten hebben geen resetknop. Er is een derde knop aanwezig voor de blauwe verlichting van de frontventilator.

De eindstukken aan de boven en onderzijde van het frontpaneel zijn van kunststof, maar zijn f gepolijst, f met een hoogglans toplaag afgewerkt. Deze oppervlakken zijn zeer vinger gevoelig. Dit is voor die eindstukken geen groot issue, maar wel voor het I/O paneel. Het I/O paneel neemt de bovenste 51/4 bay in beslag en heeft dezelfde afwerking. Voor een bescherming tijdens de bouw en transport zijn deze oppervlakken afgedekt met een folie dat bij ingebruikname kan worden verwijderd. De kast staat op stevige voetjes die hoog genoeg zijn om trillingsdempend te werken. Het I/O paneel is trouwens een keuze en kan worden verwijderd.

6. Indeling van de kast
De midi tower heeft een standaard indeling met een moederbord compartiment aan de achterzijde en een drives compartiment aan de voorzijde. Bovenin het moederbord compartiment, tegen de rechterzijwand aan, is plaats voor het moederbord. Onderin is plaats voor de voeding. Deze voeding kan met zijn aanzuigopening omlaag- of omhoog gericht gemonteerd worden. Er direct onder, is in de bodem van de kast een geperforeerde koelopening aangebracht. Als filter is een gaaswerk meegeleverd. Dit gaaswerk is fijner dan de perforaties die in de bodemplaat zijn gemaakt. Een volwaardig filter vind ik het echter niet, maar grotere stofdeeltjes houdt het wel tegen.

Het grote gat in de rechterzijwand van de kast is een uitsparing voor de montage van grote CPU koelers die aan de onderzijde van het moederbord een verstevigingsbracket krijgen. Vanaf de rechterzijde is hier toegang toe te verkrijgen. Geen eigen ervaring, maar dit gat zou niet voor alle achterplaten van met name grotere koelers groot genoeg zijn. Bij grote koelers (Mugen II) geef ik er de voorkeur aan om eerst de koeler aan het moederbord te bevestigen, voordat het moederbord in de kast wordt geplaatst. Zo kan de plaatsing van de koeler nauwkeuriger gebeuren. Met deze volgorde is de opening in de rechterzijwand minder relevant. Een nadeel kan wel zijn dat dan bepaalde montagegaten op het moederbord niet meer bereikbaar zijn. Kijk op het internet of dit voor je beoogde koeler een punt kan zijn. Het montagepatroon is immers voor alle moederborden gelijk, zodat informatie hierover snel te vinden moet zijn.

In de achterwand van de kast bevindt zich bovenin de 120mm systeemventilator. Deze blaast warme lucht uit de kast. Onder de systeemventilator bevinden zich de expansiesloten. Laag in het frontpaneel is een tweede ventilator geplaatst. Deze ventilator is een 140 mm exemplaar en zuigt de frisse lucht aan om langs de 31/2 inch bays te leiden.

Voorin de kast wordt de gehele kasthoogte opgebruikt voor de drive bays. Onderin, dwars geplaatst, bevat de kast vijf 31/2 inch drive bays. Bovenin zijn de vijf 51/4 drive bays in de diepterichting van de kast geplaatst. Een punt van aandacht hierbij is dat alleen de onderste vier van de 31/2 inch bays goed worden aangeblazen door de 140mm front ventilator. Dit is niet eenvoudig te corrigeren omdat voor het plaatsen van een tweede fan erboven geen ruimte is. Heb je veel harde schijven, dan is het raadzaam om de bovenste plek voor een SSD te reserveren. Die zijn minder warm en hebben meer lucht om zich heen.

31/2 inch bays51/4 inch bays

De kwaliteit van het kastframe is ok. Het voelt stevig aan en de naar buiten gerichte vlakken en hoeken heb ik niet als scherp ervaren. De kragen aan de binnenkant van de gestanste gaten in de drive cage zijn wat scherp. Omdat je handen daar niet zijn is dit geen probleem.

7. Overview van de features
Beide ventilatoren hebben een verloopstekker om direct f op de voeding (Molex) f op het moederbord aan te kunnen sluiten. Zelf had ik ook voorzien dat dit nodig was en heb een dergelijk verloopkabeltje bijbesteld. Achteraf was dit dus niet nodig geweest. De achterste fan heeft drie kabels en is dus vanuit het moederbord te regelen, de voorste fan heeft een twee kabel aansluiting en is dus ongeregeld. Deze fan is van doorzichtig kunststof gemaakt en heeft een blauwe LED die met de meest linkse van de drie knoppen op het frontpaneel is aan en uit te zetten.

De installatie van de 51/4 drives kan zonder schroeven gebeuren. Kunststof schuifelementen drukken bladveren naar binnen. Deze bladveren hebben omgevouwen lipjes die de 51/4 drives bij hun montagegaten oppakken.

Ook de montage van de 31/2 inch drives kan ook zonder schroeven gebeuren. Aan weerszijden van een hard disc word een slede geplaatst die met twee pinnen de drive in zijn montage gaten oppakt. Ter hoogte van de pennen bevindt zich een ring van zacht materiaal. Deze ring heeft een veerweg van minder dan een mm. Stel je van de dempingskwaliteit dus niet teveel voor. Het slede-mechanisme maakt het plaatsen van een hard disc wel heel eenvoudig.

De afwerking van expansiesloten is heel netjes gedaan. Ook aan deze kant zijn geen schroeven nodig. Het klemmechanisme waarmee de afdekschildjes worden opgesloten is niet gemeenschappelijk gemaakt. Geen gedoe dus met een slappe brug en een doorverende hefboom om alle sloten tegelijk aan te drukken. Ieder slot heeft zijn eigen afzonderlijke kunststof lock. Door een bladveertje bovenop het lock in te drukken is het naar buiten de behuizing te kantelen en en kan de uitbreidingskaart, of het afdekschildje, uitgenomen worden. Mooi, eenvoudig en effectief. En dat in een Kast van onder de 45 Euro!

In het front coverpaneel, en in de afdekplaten van de 51/4 bays is een plastic foam mat van enkele millimeters dik gelegd. Dit is vooral bedoeld als stoffilter. Deels is het ook bedoeld om te voorkomen dat de stalen voorzijde van de kast door het gaaswerk van het front coverpaneel te zien is.

Om de 51/4 inch en de 31/2 inch bays maximale flexibiliteit te geven is zowel een 31/2 - 51/4 inch als een 31/2 - 21/2 inch verloopbracket bijgeleverd. Met de 31/2 - 51/4 inch verloopbracket is een 31/2 inch hard disc in een 51/4 bay te plaatsen. Met de 31/2 - 21/2 inch verloopbracket zijn 1 of 2 SSD’s in n 31/2 hard disc bay te plaatsen.

Een piepklein feature dat met enkele eurocenten extra kosten het leven van de bouwer gemakkelijk maakt zijn de locatieranden op twee van de afstandshoudertjes waarop het moederbord wordt gemonteerd. Deze locatieranden vallen netjes in de montagegaten van het moederbord. Door de twee afstandshouders met locatierand in de twee uiterste montagepunten, die samen een diagonaal van het moederbord beschrijven, te plaatsen is het bord voor het vastschroeven netjes te plaatsen. Zo wordt voorkomen dat het bord over de afstandshouders kan schuiven, met het risico op beschadigingen van dien.

verloopbracketsafstandshouder

Op zich kan het als een nadeel gezien worden dat de I/O module een 51/4 bay in beslag neemt. Het creert wel keuzevrijheid. Het I/O paneel kan op een andere plek worden gezet of geheel worden weggelaten.

8. Inbouw van het systeem
Bij de kast is een uitgebreide handleiding bijgeleverd die op punter echter niet informatief genoeg is. Op zich verklaarden de meeste punten zichzelf wel en is de handleiding nauwelijks nodig. Als eerste zijn de drives genstalleerd. Het plaatsen van de SSD op de 31/2 - 21/2 inch verloopbracket was eenvoudig. De SSD wordt met schroefjes (ja hier dus wel schroeven) op de bracket gemonteerd. Dit kan op twee manieren. Tussen de twee opstaande ruggen op het bracket, of tegen de onderzijde van het bracket, binnen de kraag van de bracket. Wanneer de sledes aan weerszijden in de montagegaten van het bracket zijn geplaatst matched het pakketje netjes de uitwendige afmetingen van een 31/2 inch hard disc. Wat me wel opviel was dat de verloopbracket van een harde kunststofsoort is gemaakt. Als de kast enkele jaren oud is, is het verstandig dit bracket voorzichtig te behandelen omdat de kunststof dan kan zijn verbrost.

SSD verloopbracketSSD op bracketoptimale ventilatie

Bij het plaatsen van een hard disc volstaan het plaatsen van de sledes in de montagegaten van de hard disc waarna het geheel in een drive bay kan worden geplugd. Ik heb nog even getest hoe eenvoudig het verwijderen van de drive is. Het viel me op dat de uiteinden van de sledes behoorlijk moeten worden samengeknepen om een drive te lossen uit zijn lock. Ook bij de sledes kan de kunststofverbrossing na enkele jaren een aandachtspunt zijn.

Naast de beide drives is een DVD-ROM speler geplaatst. Om het front rustig te houden is die in de 51/4 bay direct onder het I/O paneel geplaatst, zodat ze samen n blok vormen. Om toegang te krijgen tot de 51/4 bays moest het frontpaneel verwijderd worden. Dit paneel was op zich eenvoudig te verwijderen, of de kunststof klemverbindingen na enkele jaren niet kunnen breken door verbrossing (zie foto hieronder) blijft wel een vraag. Zoals ook op de foto is te zien zijn de niet gebruikte drive bays afgeschermd met stalen uitbreekpanelen die n geheel vormen met het front van de computerkast. Deze panelen moeten eenvoudig zijn te verwijderen om de bays erachter te kunnen gebruiken. Hiervoor is de connectie tussen deze uitbreekpanelen beperkt gehouden tot een tweetal bruggetjes.

Voordat ik de DVD ROM in de computer inbouwde heb ik het connectorpaneel losgehaald met de schroeven aan de voorzijde. Zonder het met kabel en al te hoeven verwijderen kon ik het paneel zover uit de bay trekken dat het afdekpaneel van de bay direct eronder wat meer vrij kwam te liggen. Met wat tape (derde handje) heb ik het vervolgens (met beleid) naar de bovenzijde van de computerbehuizing getrokken, weg van de bay direct eronder.

Met mijn handen vrij begon ik vol goede moed te draaien aan het beoogde uitbreekpaneel. Denk je hierbij een horizontale as door de beide brugjes (rood omcirkeld in foto), en draaien maar. Draaien, draaien en draaien, er kwam geen eind aan. Eerst de ene kant op, dan de andere, hopende op haarscheurtjes –vermoeiing- in de metalen bruggetjes. Het enige wat vermoeid raakte was mijn pols. De kast was zonder meer van een prima kwaliteit staal gemaakt(!). Plastisch als de pest en totaal niet bros te krijgen. Uitbreken deed het ding dus niet. Uiteindelijk maar een zijkniptang en een vijl gepakt. De zijkniptang maakte snel korte metten met de metalen bruggetjes (al was het echt flink knijpen, taai spul). Met de vijl werden daarna de bloedscherpe eilandjes die van de bruggetjes aan de kast waren achtergebleven afgevijld. Eindelijk een gat voor de DVD speler.

Ook de DVD speler kon zonder schroeven geplaatst worden. Op de linker buitenwand van de drive bays, zijn schuifmechanismes geplaatst. Iedere bay heeft zijn eigen schuifmechanisme. Deze schuifmechanismes zijn eenvoudig. Een kunststof schuifelement kan heen en weer schuiven in daarvoor gefreesde groeven in de zijwanden van de Drive Bays. In ontspannen toestand staan de schuifelementen in de achterste stand. In deze toestand kan een DVD drive, of wat je in de bay wilt plaatsen, naar binnen worden geschoven. De kunststof schuifelementen sluiten voorgevouwen bladveren op. Deze bladveren hebben omgevouwen lipjes ter hoogte van waar de schroefgaten van de te installeren drive zich zouden bevinden.

Front verwijderdklemverbinding51/4 inch afdekpaneelUitbreekpaneel

De bladveren zijn verder verankerd aan de zijwanden van de drive bays, zodat ze zelf niet kunnen schuiven. Is de DVD-ROM speler geplaatst dan kunnen de kunststof schuifelementen naar voren worden geschoven. Het schuifelement heeft aan zijn onderzijde een zodanige vorm dat de bladveren richting DVD-ROM speler worden gedrukt. De omgevouwen lipjes van de bladveren worden hierbij in de montage schroefgaten gedrukt. Dit verankert de DVD speler. Op de foto is te zien dat de DVD speler (links onder) zich al in de drive bay bevindt. Het corresponderende schuifelement is al naar voren geschoven, en de DVD speler is verankerd. Stel wel vast dat de drives alleen vanaf de linkerzijde tegen schuiven zijn geborgd. De bays zijn trouwens van een zodanige geleiding voorzien dat de drives in de andere richtingen geen kant op kunnen. Mijn DVD speler zat goed vast en rammelde niet. Dit kan per speler verschillen (toleranties behuizing).

9. Inbouw computercore
Met de computercore bedoel ik: Mobo+CPU+memory+Cooler. De computercore is voorgeassembleerd in een keer in de kast geplaatst. Dit kon omdat de Hyper TX3 koeler geen backplate nodig had en niet te groot was dat hij het gatpatroon van het moederbord afschermde. Los van dit, als het ook maar enigszins kan, zou ik voorassembleren.

Voor het plaatsen van het moederbord moeten de afstandhouders worden vastgeschroefd. Cooler Master levert afstandhouders er los bij. Twee van de afstandhouders hebben een locatiekraag waar de gaten van het moederbord perfect overheen vallen. Op deze wijze kan het moederbord eenvoudig gepositioneerd worden. De kunst is om de afstandshouders met kraag zo ver mogelijk uit elkaar te zetten, zodat de orintatie die het moederbord wordt opgelegd een zo nauwkeurig mogelijke is.

De gatpatronen voor ATX en MicroATX zijn netjes geletterd met ingestanste letters. Een net zo ingestantste legenda verteld welke geletterde gaten gebruikt worden voor welk moederbordtype. Erg handig voor verstrooide bouwers, alles in een oogopslag. Het plaatsen van de computercore was verder eenvoudig. De kast heb ik als voldoende ruim ervaren om het bord te monteren.

10. Plaatsing Voeding
Zoals gezegd wordt de voeding onderin de computerkast geplaatst en tegen de kastachterwand gemonteerd. Voordat dit kan gebeuren moet voor het rooster in de kastbodem het bijgeleverde filter worden aangebracht. De voeding zuigt door dit rooster en filter zijn verse lucht aan. Omdat zich onder een computerkast stof kan verzamelen moet met het filter worden voorkomen dat de voeding teveel stof naar binnen zuigt.

Voor de positionering wordt de voeding naar boven (lees: richting bovenzijde kast) tegen de lippen aangedrukt die uit de rechterzijwand zijn gevouwen (op de foto hieronder zie je nog net een van die lippen). Met deze twee lippen wordt voorkomen dat de voeding te hoog wordt geplaatst en in het gebied terecht komt van de sloten voor de uitbreidingskaarten. In een later stadium kan dit relevant voor je worden wanneer je een uitbreidingskaart op je moederbord wilt plaatsen. Op de foto's kan je zien dat de sloten voor deze uitbreidingskaarten inderdaad dicht bij de voeding zijn geplaatst. Is de voeding gemonteerd, dan rust ze niet op de bodem van de computerkast, maar zweeft ze ca. een centimeter erboven.

11. Kabels aansluiten
Omdat het een eenvoudige PC betreft, waren er niet zoveel aansluitingen te leggen. Het aantal voedingskabels dat weggewerkt moest worden was wel groot. Over het aansluiten en de routing kan ik het volgende melden.

plaatsing voedingkabels internkabels weggewerkt

De kabels vanaf het frontpaneel en het I/O paneel zijn lang genoeg voor een MicroATX bord, maar het is de vraag of ze ook lang genoeg zijn voor een ATX bord. De controlekabeltjes voor allerlei moederbord functies als PC speaker, de Aan/Uit schakelaar, de resetknop en de power on en disc activity lampjes waren wel van een ruimhartige lengte. Op zich heel fijn, totdat ze weggewerkt moeten worden. Deze kabels zijn als kluwen bijeen gepakt en met Ty Raps tegen een vrij stuk wand van de 31/2 inch drive bays getrokken.

Cooler Master heeft in het rechterzijpaneel, waarop het moederbord is gemonteerd, de nodige uitsparingen gemaakt voor kabeldoorvoer. Op zich voldoet deze oplossing. Zelfs in het geval van de review PC, met veel kabels die moesten worden weggewerkt, kon alles worden weggewerkt. Wel neig ik te zeggen dat meer doorvoerruimte comfortabel zou zijn geweest. Maar waar dan? Rechts naast het moederbord is niet veel diepte over voor extra doorvoergaten. Ter hoogte van het midden van het moederbord zou een tweede hap gemaakt kunnen worden zoals bovenin is gemaakt. Het ovale, liggende gat aan de onderzijde, naast de voeding had wat hoger gekund, tot aan de grens van de ATX montage gaten. Als je dan toch al een gat maakt… maak dan een GAT. Voor de sterkte van kast zou dit weinig uitmaken.

Naast het ovalen gat is bij het wegvoeren van de (voedings)kabels dankbaar gebruik gemaakt van de spleetvormige doorvoer rechts naast het moederbord, ter hoogte van de 31/2 inch bays. De doorvoer ontstaat omdat de framing van de drive bays niet de hele breedte van de kast in beslag nemen en achter de drive bays de rechterzijwand stopt.

De diepte achter de rechterzijwand en de rechter buitenwand is net voldoende om de kabeldikte van voedingskabels weg werken. Voor de bijbehorende connectoren is de diepte echter onvoldoende. Om de connectoren van de voedingskabels kwijt te raken zijn de uitsparingen naast de voeding gebruikt die zijn ontstaan bij het maken van de positioneringslipjes voor voeding. Na enkele keren proberen sloot de rechterbuitenwand netjes aan.

Ter hoogte van de 51/4 bays is wat meer diepte beschikbaar om kabels weg te moffelen. Ik vond het wel een toer om de Ty-Raps daar aangebracht te krijgen, te weinig ruimte voor mijn handen. De ruimte naast de 51/4 bays is echter te aantrekkelijk om te negeren. En om het nog even uitgesproken te hebben; de overtollige kabels in de disc drive bays, tussen de drives proppen, is niet gedaan om de air flow niet te belemmeren.

Toevoeging 28-12-2012: Vanuit de optiek van routing is de kast een goede basis voor systemen met een gemiddelde uitrusting van 2-3 schijfstations en een niet al te zware voeding (<700W, lees: met niet teveel aansluitingen). Wordt de voeding zwaarder, dan bestaat de kans dat het moeite kan kosten om de niet gebruikte kabels in de kast zo weg te werken dat de luchtstroming niet teveel belemmerd raakt.

12. Afronding front- en zijpanelen
De behuizing wordt nu verder afgewerkt door het frontpaneel weer terug te plaatsen. Omdat een slot meer is gebruikt dan in de basisconfiguratie van de behuizing (DVD-ROM drive) moest het een na bovenste afdekpaneel van de 51/4 inch drive bays worden verwijderd. Deze afdekpanelen zijn mooi gevormd uit zwart gespoten metaalgaasplaat. Het deed gewoon een beetje pijn om het afdekpaneel te verwijderen. Het was mooier dan het front van de DVD-ROM. Na de verwijdering van het afdekpaneel kon het frontpaneel weer worden geplaatst.

Ten slotte konden de zijpanelen van de behuizing worden geplaatst. De zijpanelen zijn te plaatsen door ze zorgvuldig tegen de kast aan te lokeren op een zodanige manier dat omgevouwen lipjes onder en boven aan de binnenzijde van de zijwanden in de corresponderende gleufjes vallen in het onder- en boven frame van de computerkast. Vallen de lipjes in deze gleufjes, dan kan de wand tegen de computerkast worden aangedrukt en ligt ze aan. Door vervolgens de wand naar voren te bewegen haakt ze achter het frontframe van de computerkast. De zijwand is nu geplaatst. Met een tweetal duimschroeven wordt de omgevouwen achterrand nu tegen de achterwand van de behuizing aangetrokken om de zijwand op te sluiten. Dit is op zich een beproefde techniek van het plaatsen van zijwanden die ook in deze kast naar behoren functioneerde.

13. Hoe stil is de kast
Stil is natuurlijk een subjectief begrip. Met de twee fans en de lichte configuratie van mijn setup vond ik het systeem behoorlijk stil. Wat me opviel is dat de caseventilator (achter, 120mm) regelmatig stilviel. Die kast is dus niet warm. Hoe kan het ook anders, het ding heeft openingen genoeg. Hierbij moet ik opmerken dat de voorste 140 mm ventilator niet regelbaar is (aan/uit).

14. Hoe koel is de kast
Een echte duurtest heb ik niet gedaan, relativeer dus de resultaten hieronder. Ten eerste geef ik hieronder de CPU temperaturen, en niet de kasttemperaturen bij enkele stresstests. Bovendien geeft Coretemp, waarmee ik de temperatuur meet, te lage temperaturen (offset van ca. 10C) aan omdat het de package temperatuur meet, en niet de feitelijke core. Op zijn best zijn de staatjes hieronder indicatief.

Een drietal tests zijn gedaan met wPrime 32M, wPrime 1024M en Cinebench 11.5. De shots zijn genomen op het moment dat de tests stopten, vandaar dat de CPU activiteit niet meer te zien is. Dit alles in het achterhoofd houdende zijn de temperaturen van de CPU/GPU netjes te noemen.

Core Temp - wPrime 32MCore Temp - wPrime 1024M Core temp - Cinebench 11.5

15. Conclusie
De Cooler Master Centurion 5 II kan worden beschouwd als een goede general purpose kast met een goede prijs/prestatie. De enige kritiek die ik kan bedenken is dat de kast zich nergens in onderscheidt, maar ook nergens in doorschiet. Daarom omschrijf ik de kast als general purpose, en niet als een enthousiastelingenkast. De kast rijdt duidelijk mee op de ervaring van Cooler Master als kastenbouwer. Dit verklaart de prijst/prestatie.

Het uiterlijk, als klassiek te omschrijven, strakke lijnen, zilveren accenten, zal zeker een doelgroep aanspreken doordat het afwijkt van de zwarte mainstream. Laat ik het ontwerp als tijdloos omschrijven.

De kast beviel goed bij het bouwen. Met als enige kanttekeningen het moeizame wegbreken van het 51/4 uitbreekpaneel en de kleine diepte van de ruimte achter het moederbord. Maar niets is onoverkomelijk. In mijn beleving is de bouw eenvoudig verlopen, met een prachtig resultaat. De kast smoelt meer classy dan de minder dan 45 Euro die ze nu kost.

Links:

Heb jij ook een Cooler Master Centurion 5 II zilver?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Leuke review =) Zelf had ik er toch echt een zaag en boor in gezet voor beter kabel management.
Leuke review =)
Dank je, m'n eerste :D. Ik heb veel energie gestoken in het verwerken van de foto's en het aanbrengen van kruisverwijzingen. met name die laatsten vind ik zelf altijd handing om snel door een review heen en weer te kunnen schieten.
Zelf had ik er toch echt een zaag en boor in gezet voor beter kabel management.
Heb ik dus niet gedaan, mischien deed het me net niet voldoende pijn. Het is ook een PC die niet bedoeld is voor iemand die de kast openmaakt. Het cosmetische aspect is dus niet zo'n issue. Door het boren van wat grote gaten in de mobo montageplaat kunnen nog wat extra connectoren worden weggewerkt, en kunnen wat kabels verhuizen van naast de 51/4 bays naar de ruimte achter de mobo montageplaat. Die 51/4 bays zijn echter behoorlijk gesloten en je ziet de kabels daar niet zitten. De ruimte achter de 51/4 bays is ook dieper dan die achter het mobo. Ikzelf vond het daarom geen groot probleem de kabels daar weg te werken in plaats van achter de mobo montageplaat.

Luchtstroming is een ander argument. Er hangen nog de nodige kabels in de ruimte die daadwerkelijk worden aangesloten op het mobo. Met deze kabels kon ik weinig kanten op dan ze fixeren. Voor de cpu voeding was zelfs daar geen optie voor. Die loopt diagonaal door de ruimte. Dus ja, deze kabels beletten de luchtstroming, maar veel alternatieven zag ik niet.

Met de gratie van mijn relatief lichte voeding met weinig aansluitingen is mijn kast nog rustig gebleven. Met een 800 of 1000W voeding bezorgt de kast wel hoofdbrekers. Een modulaire voeding dan? Tja, als er budget is voor een modulaire voeding, dan zou dit een oplossing zijn. We hebben het dan wel over een ander koopsegment en dan wordt er ook naar een andere kast gekeken, verwacht ik.

[Reactie gewijzigd door teacup op 25 december 2012 14:11]

Hey Teacup, hele nette review. _/-\o_
Thanks, Marquis.

Jouw HAF MX review was me trouwens opgevallen. Mooie headers!
Dank je wel, teacup. Beetje gephotoshopt.
+3, bovenaan de review zou ik een plaatje van de case plaatsen zodat goed duidelijk wordt hoe de case er uit ziet alvorens te gaan lezen. :)
Is een idee, stef602. Ik was sowieso nog iets met die kop van plan. Ik ga kijken hoe ik het mee kan nemen. Dank je voor je suggestie.

Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneMobiele besturingssystemen

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013