HTC Desire X Zwart Review

Door waXtehnip 10 februari 2013, 12.005 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• HTC Sense
  • design, materiaalgebruik
  • snelle gps- en wifi-fix
  • keurige accuduur

Minpunten

• Geen fysieke ontspanknop voor camera
  • Aan/uit-knop ietwat lastig te bedienen
  • Volumeknoppen voelen sponzig aan
  • Verschillende apps zijn niet te verwijderen (Facebook, TuneIn)

Sub-beoordelingen

Na ruim drie jaar trouwe dienst kwam voor mijn HTC Hero de pensioensleeftijd in zicht. Er moest maar eens een ander toestel komen, maar welke? Ik was er vrij snel uit dat het weer een Android-toestel mocht worden. De iPhone van Apple vind ik werkelijk prachtig, maar de prijs hield me tegen. Ook vind ik het fijn om de accu en het flashgeheugen te kunnen vervangen of uitbreiden. Windows Phone trok me niet; ik ben een Unix-man.

Dit werd uiteindelijk mijn wensenlijstje:

• Android 4.0
  • dualcore processor
  • micro-SDHC-slot
  • verwisselbare batterij
  • < 4 inch display
  • < 120 gram
  • < 300 euro
De volgende toestellen heb ik overwogen:
  • HTC One V
  • HTC Desire X
  • Sony Xperia P
  • Samsung Galaxy S Advance
De One V viel al meteen af omdat deze toch een single core chip bleek te hebben. De Xperia P vond ik niet zo fijn in de hand liggen en het aluminium lijkt me erg krasgevoelig. Ook vond ik de skin die Sony over Android heen legt minder fijn dan Sense van HTC. De Samsung is al een wat ouder toestel en ik heb goede ervaringen met HTC/Sense, dus de keuze viel op de Desire X.

In deze review bespreek ik de technische kenmerken van het toestel en mijn gebruikservaringen in de eerste twee weken na ontvangst.

Specificaties
  • 118.5 x 62.3 x 9.3 mm
  • 114 gram
  • 4 inch display, 480 x 800 pixels, 233 ppi
  • 4GB geheugen, uitbreidbaar via microSDHC-slot
  • 768 MB werkgeheugen
  • Android OS, v4.0.4 (Ice Cream Sandwich)
  • Qualcomm MSM8225 Snapdragon
  • CPU: Cortex A5 dual core @ 1 GHz
  • GPU: Adreno 203

Verpakking en inhoud doos

De verpakking was een leuke verrassing: in plaats van een rechthoekig doosje zit de telefoon verpakt in een soort cocon met afgeronde hoeken. In de doos vind je de handset zelf, een compacte usb-oplader, een micro-usb<->usb-kabel, de handleiding en een headset.

Uiterlijk

De vormgeving van de Desire X bevat verschillende elementen die we al kennen van de One-serie. De afgeronde hoeken en de microfoongrille in de vorm van een rij gaatjes zijn geleend van de One X en de One S. In tegenstelling tot deze grote broertjes heeft de Desire X een volledig kunststof behuizing. De batterijklep bestrijkt de hele achterkant van de telefoon en geeft daardoor de indruk van een unibody design. De klep is bekleed met een rubberachtige maar redelijk krasvaste laag. De telefoon heeft hierdoor goeie grip, zonder heel stroef aan te voelen. Nadeel van deze aanpak is dat de aan/uit-knop en de volumeknoppen onderdeel zijn van de batterijklep en daardoor geen duidelijke feedback-klik hebben. Vooral de volumeknoppen voelen wat sponzig aan.

Beeldscherm

Als beeldscherm is een S-LCD van Sony gebruikt met 480x800 pixels (233 ppi). Het gaat hier om een gelamineerd paneel: de LCD is direct tegen het frontglas gemonteerd. Hierdoor liggen de pixels dicht tegen de oppervlakte en ziet het scherm er lekker scherp uit, ook onder een hoek. De kleurweergave verandert wel iets als je onder een hoek kijkt maar dit is alleszins acceptabel.

In de eerste week kreeg mijn toestel meteen een flinke val te verduren van een meter hoog. De telefoon werd per ongeluk uit mijn schoudertas geslingerd en kwam met flink wat vaart op een ruwe ondergrond terecht. Het was echt zoeken naar schade: alleen een klein braampje aan de rand van het beeldscherm verraadt de onaangename val. Het glas is nog krasloos, ook al is het geen Gorilla Glass.

Camera

De 5-megapixelcamera is voorzien van autofocus en LED-flitser. Hiermee maakt de Desire X heel aardige plaatjes. De camera is vlot op te roepen: vanuit stand-by naar het maken van de eerste foto kost ongeveer 3 seconden als je weet waar je op moet klikken. Erg handig in Sense 4.0: op het unlock screen kun je het icoontje van de camera slepen naar de ontgrendelring. Je start dan direct de camera-applicatie op, scheelt weer een handeling. Het toestel mist een fysieke ontspanknop.

De beeldkwaliteit is goed genoeg voor het schieten van incidentele plaatjes onderweg, foto's voor gebruik om Marktplaats, dat werk. Verwacht niet te veel van de flitser; het bereik is matig.

HTC Sense

Zoals de meeste leveranciers van Android-toestellen heeft ook HTC een eigen GUI-sausje over Android 4.0 gegoten. Een handig foefje is bijvoorbeeld de unlockbeweging op het homescreen.

Onderin het beeld zweeft een zilveren ring. Je ontgrendelt de telefoon door de ring naar boven te slepen.

Je kunt je vier meestgebruikte applicaties direct bereiken door het icoontje naar de ring te slepen.

Voor in de auto is er de app 'Car' die de belangrijkste zaken lekker groot weergeeft:

Bellen: aan het oor

Vergeleken met met mijn HTC Hero en eerdere Nokia's zijn stemmen iets minder helder. Ik vermoed dat dat komt door een sterkere ruisreductie, want de stemmen klinken verder kurkdroog zonder enige achtergrondruis. Wanneer je het volume tot het maximum opschroeft kunnen stemmen wat overstuurd gaan klinken.

In een stille ruimte, met de luidspreker op hoog volume, kan aan de kant van je gesprekspartner een echo ontstaan. Ik kreeg hier commentaar op en zette meteen het volume iets lager, totdat de echo verdween. Hierna kon ik de andere kant nog steeds goed verstaan. In ruimtes met meer achtergrondlawaai kun je de luidspreker waarschijnlijk gerust harder zetten zonder problemen.

Bellen: handsfree

Handsfree bellen gebruik ik zelf niet vaak, alleen als ik word gebeld tijdens het afwassen bijvoorbeeld. De functie werkt goed, we konden elkaar prima verstaan en de gesprekspartner had aanvankelijk niet door dat ik handsfree belde.

De telefoon detecteert zelf wanneer hij op zijn buik ligt en schakelt dan de handsfree-functie in. Pak je de telefoon vervolgens weer op, dan wordt terug naar de gewone luidspreker geschakeld. Handig!

GPS

Navigeren via Google Maps gaat uit de kunst met de Desire X. Het toestel heeft in de auto steeds binnen 20 seconden een goede fix, dat is dus 10 seconden voordat mijn irritatiegrens wordt bereikt. ;-)

Accu

De bijgeleverde lithium-ionaccu heeft een capaciteit van 1.650 mAh. Met gemiddeld 20 minuutjes bellen en 1 uur internetten per dag (WiFi en 3G aan) haal ik makkelijk 55 uur bedrijfstijd. Dit betekent dat het toestel om de dag aan de lader gaat. Een lege accu volledig laden kost ongeveer 2 uur met de bijgeleverde usb-oplader.

Benchmarks

Naar aanleiding van CLB's review van de One X+ heb ik de volgende benchmarks losgelaten op de Desire X. Steeds heb ik van vijf uitslagen de middelste de mediaan genomen.
  • AnTuTu 3D v1.2.4 > 1259
  • AnTuTu Benchmark v3.0.3 > 6547
  • Caffeinemark v3.0 > 6133
  • Quadrant v2.1.1 > 2828
  • Smartbench 2012 Gaming > 2062
  • Smartbench 2012 Productivity > 2256

Voor +- 250 euro biedt HTC met de Desire X een heel aardig toestel, waar mijns inziens de juiste keuzes zijn gemaakt in het verdelen van het budget. De telefoon maakt, zodra de batterlijklep op zijn plaats zit, een solide indruk. Android 4.0 draait snel en vloeiend. Het beeldscherm is prettig leesbaar, maar niet zo groot dat het toestel moeilijk handelbaar wordt. Afhankelijk van je eigen behoeften kun je tot 64GB (of nog meer?) aan opslagruimte bijplaatsen via het microSD-slot.

Voor mezelf stel ik geen hoge eisen aan de grafische vermogens van mijn telefoon. Speel je veel spelletjes, dan ben je wellicht beter af met een toestel uit een hogere prijsklasse. Wordt het je eerste smartphone of wil je je smartphone van ruim twee jaar terug vervangen, dan kan ik je de HTC Desire X van harte aanbevelen.

___

Ik nodig je uit om vragen of suggesties voor aanvullingen hieronder in het commentaar te zetten.

Heb jij ook een HTC Desire X Zwart?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013