Terug naar Reviews

HTC Windows Phone 8S Zwart Review

Door MrFl0ppY 15 december 2012, 20.207 views

Productreview volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig.

Pluspunten

• Snelle interface
  • Batterijduur
  • Interface en gebruikersgemak
  • Connectiviteit (GPS, Wi-Fi, Bereik)
  • Kwaliteit apps

Minpunten

• Camera
  • Niet verangbare accu (alleen een probleem als deze slecht wordt)
  • Intern geheugen en het niet kunnen opslaan van apps op extern geheugen

Sub-beoordelingen

Review HTC Windows Phone 8s
Na lange tijd en veel opmerkingen van vrienden en kennissen is het dan zover, MrFl0ppY zijn eerste smartphone is een feit. Mijn vorige telefoon (Nokia classic 6300) ging alweer 3 jaar mee en het werd tijd voor iets nieuws. Hoewel de Nokia nog prima voldeed en ik nog elke dag genoot van de handzaamheid en bouwkwaliteit van deze telefoon, miste ik de internetfuncties (vooral mail) en ik vond een nieuw jaarabonnement te lang. Dus ging ik op zoek naar mijn eerste smartphone. Allereerst is het, denk ik, belangrijk mijn belangrijkste criteria voor een telefoon op te sommen:

• Goede balans tussen grootte van het scherm en grootte van het toestel (past ie in de broekzak?)
  • Vloeiende interface
  • Wi-Fi, GPS en bluetooth aanwezig
  • Goede bouwkwaliteit
En last but not least:
  • Voor minder dan ¤300
Op basis van het bovenstaande heb ik enkele telefoons afgewogen en op basis van het totaalplaatje is HTC eruit gekomen door het nieuwe besturingssysteem Windows Phone 8, het formaat en bouwwaliteit. De telefoon is overigens blind gekocht en puur op basis van vroege reviews, screenshots en filmpjes. Ik heb de telefoon i.c.m. een hollandsnieuwe abonnement van 275 min/sms en 500mb data voor ¤16,xx per maand met een telefoonprijs van ¤96. Totaal maandbedrag voor 2 jaar is daarmee ¤20,xx. Acceptabel voor mij.

Eerste indruk en design
Mooi! Meteen toen ik de telefoon voor het eerst vastpakte werd ik vrolijk van de degelijkheid, afmetingen en gewicht van de telefoon. De voorkant is één grote glasplaat en de achterkant is een unibody van een mat ruw materiaal. Dit zorgt ervoor dat de telefoon erg solide en tevens niet goedkoop aanvoelt. Alle knopjes en aansluitingen vallen mooi in het ontwerp en voelen goed aan. Qua afmetingen is ook meer dan prima, lekker dun en mooie afgeronde hoeken en een vloeiend bollende achterkant. Bovendien is de telefoon lekker licht.

Scherm
Goed, de telefoon gaat voor de eerste keer aan en na enkele formaliteiten kom ik in het hoofdscherm. Het scherm van de telefoon is een 4" LCD scherm met een resolutie van 800x480. En hoewel er betere technieken en resoluties zijn, zijn deze specificaties prima voor een telefoon van deze prijs. Qua resolutie is er weinig aan te merken, alles ziet er strak en vloeiend uit. Ook met tekst zie je geen kartels oid. Foto's worden voldoende scherp weergegeven en er is niks om je aan te storen. De kleuren in het scherm zijn goed maar zwart is geen zwart. Het is zeg maar; LCD-zwart. Dat is jammer want Windows Phone kent vele zwarte achtergronden. Maar voor mij is het niet storend en ik verwachte het ook gezien de gebruikte techniek. Wel was een scherm zoals de Nokia Lumia 800 bijvoorbeeld wel erg mooi geweest.

Gebruikersgemak en Windows Phone 8
Mijn keuze voor Windows Phone was simpel: geen Apple want ik heb gedurende de jaren een grafhekel gekregen aan eigen formaten, kabeltjes en standaarden door o.a. Sony en Apple. Andriod was een kanshebber maar de budget telefoons voelde allemaal erg goedkoop aan en ook vond ik het besturingssysteem wat rommelig aanvoelen. Daarnaast ging het overal over welke telefoon nou wel of niet welke versie zou krijgen en wanneer fabrikanten nu een keer de update beschikbaar zouden stellen etc. etc. Voor mij kwam het teveel over als een ongeorganiseerd geheel. Daarbij kwam dat ik een vriend heb met een Lumia 800 die er super tevreden over is. Nadat ik daar even mee had gespeeld beviel mij het geheel ook wel. En hoewel ik nog even gedacht heb ook een Lumia 800 te kopen - omdat deze nu erg gunstig geprijsd is - was voor mij de Windows Phone versie 7.x toch een breekpunt. Gezien de minimale looptijd van 2 jaar moest de telefoon wel toekomstvast zijn. De Lumia 820 is ook nog de revue gepasseerd maar deze werd toch al snel ¤100 a ¤150 duurder.

Afijn, Windows Phone 8 (WP8). Wat opvalt is de simpele opzet van het geheel. Het startscherm biedt snel toegang tot de meest gebruikte functies. Tevens is deze naar hartenlust aan te passen en uit te breiden zonder dat deze rommelig wordt. 1 Swipe naar rechts en je komt bij de lijst waar alle apps, games en functies staan. Netjes in een lange lijst die wel een erg lang kan worden gaandeweg, maar het scrollen gaat snel en vloeiend. De simpele opzet van het OS zorgt ervoor dat je alles kent na slechts enkele uurtjes. Zelfs voor een leek zoals ik wist ik na een paar dagen ongeveer 95% van de functies wel te vinden. Dit beviel mij wel. De meegeleverde apps en software zijn leuk en bruikbaar maar laten vooral zien wat er allemaal mogelijk is op een moderne smartphone. Zo zijn er simpele weer en kaarten apps die overigens prima werken maar waar vaak betere alternatieven voor te vinden zijn.

Qua instellingen ben je even een half uurtje bezig om de juiste zaken in te stellen maar het wijst zich allemaal vanzelf. De instelmogelijkheden zijn vaak al voorgeprogrammeerd en de keuzeopties zijn allemaal simpel opgezet. Wanneer je bijvoorbeeld een GMAIL account wilt koppelen geef je dit aan en ben je naar het invoeren van een e-mailadres en wachtwoord al klaar. Even syncen en gaan met die banaan. Geen POP3 servers of IMAP configuraties meer (dit is overigens nog wel mogelijk). Misschien voor sommige allang realiteit, voor mij was dit een leuke verrassing. De basis van alles is echter het outlook/hotmail/live/microsoft account die ik al één had uit de tijd van Hotmail. Deze, die je verplicht in moet stellen verbind alles met elkaar en geeft je toegang tot zaken als Skydrive e.d. Gelukkig is het allemaal niet te leidend en kun je gerust ook andere accounts gebruiken als hoofdaccount en gegevensbron. Dit wijst zich allemaal vanzelf en ik ben tot nu toe dan ook erg tevreden over WP8.

Het bereik van de telefoon is goed zover ik dat nu kan beoordelen. Hierbij maak ik gebruik van het Vodafone netwerk. Geluidskwaliteit van spraak is ook prima.

• Over stabiliteit vind ik lastig iets te zeggen na een weekje maar tot nu toe nog geen vastlopers gehad dus positief.

Snelheid
Tsja, dan mijn grootste zorg; de snelheid. Omdat ik de telefoon nog nooit had vastgehouden en de specs van deze telefoon overdonderd werden door krachtpatsers als de 8x en Lumia 920 vreesde ik wel een beetje voor de snelheid van deze budgetvariant. Nou ik hier erg kort over zijn: vrees niet, deze telefoon is geweldig snel en ik vraag me werkelijk af wat meer snelheid nog zou toevoegen. In WP8 heb je nergens vertraging, werkelijk alle menu's, opties en schermen openen vloeiend en snel. Apps openen ook razendsnel en kennen hoogstens opstarttijden van enkele seconden. Geweldig!

Features en accuduur
Wat betreft functies kan ik ook snel zijn. Alles is aan boord wat ik nodig heb. Wi-Fi, GPS, Bluetooth zijn aanwezig en doen allemaal prima hun werk. GPS verbinding is erg snel opgezet, zelfs binnen gebouwen en ook de Wi-Fi is snel verbonden. Een camera is ook aanwezig maar alleen op de achterkant. Nu boeit mij een camera al weinig (met vorige in 3 jaar 23 foto's gemaakt in totaal) en één op de voorkant kan me al helemaal gestolen worden maar voor sommige is dit wel een belangrijk punt. De camera is snel maar de foto's zijn niet erg goed. Vooral veel grain en eigenlijk alleen bruikbaar voor die keren dat je even iets snel wilt vastleggen en een goede fotocamera niet voorhanden is. Zeker geen vervanger voor de fotocamera. Iets wat ik ook niet verwachte overigens. De beats audio functionaliteit is leuk en geeft goed geluid. Ook hier zal ik niet veel gebruik van maken maar voor wie het belangrijk is zal hier geen klachten over hebben. Wel een punt van zorgen is het intern geheugen. Dit is 4GB en hoewel het uitbreidbaar is voor media bestanden, is het niet erg ruim. Uit de doos houdt je hier namelijk nog maar zo'n 1,7GB van over en na het installeren van zo'n 20 apps zit ik al onder de 1GB. Waar het allemaal naar toe gaat weet ik niet want de apps zijn eigenlijk allemaal maar enkele MB's. Caching, updates en andere zaken snoepen stiekem snel het beschikbare geheugen weg. Het probleem zou opgelost zijn door het uitbreiden van het geheugen, ware het niet dat apps alleen op het intern geheugen geïnstalleerd kunnen worden. Niet handig en ik hoop dat hier in de toekomst verandering in komt.

De accu is voor mij meer dan voldoende en gaat met gemiddeld gebruik 2 dagen mee. 1,5 Als ik veel surf en met apps lig te rommelen. Games heb ik er nog niet op gespeeld maar ik denk dat een dag altijd wel te halen is. Uitstekend voor een smartphone heb ik me wijs laten maken. De accu is niet vervangbaar dus het is wel te hopen dat ie het volhoudt voor 2 jaar.

Apps
Je kunt hier op twee manieren naar kijken. Aan de ene kant kun je het vergelijk trekken met iOS en Andriod waar duizenden apps beschikbaar voor zijn en de conclusie trekken dat het voor WP8 nog aan de magere kant is. Aan de andere kant kun je zeggen dat in de korte periode dat WP8 beschikbaar is, bijna alle belangrijke apps wel beschikbaar zijn of komen (whatsapp :(). Ik bekijk het op de laatste manier en concludeer dat de belangrijkste apps voor mij wel beschikbaar zijn en van goede kwaliteit zijn. Alleen whatsapp mis ik nog in het aanbod maar hier zal binnenkort verandering in komen. Gezien de stijgende populariteit van WP8 en Windows 8 zal het aantal apps snel stijgen vermoed ik. Uiteindelijk is het vooral belangrijk dat de voor jou bruikbare apps er zijn en het is het totale aantal niet relevant, het is immers leuk om te roepen dat er wel 1 miljoen apps beschikbaar zijn maar als 99% daarvan troep is die je nooit gebruikt heb je er weinig aan. Ik als weinig eisende gebruiker vind het nu voldoende en zie de toekomst met vertrouwen tegemoet.

Het eindoordeel zit tussen goed en zeer goed in. Eigenlijk is de telefoon zeer goed voor mij, op het intern geheugen en in mindere mate de camera na. Als ze het mogelijk maken om apps op het externe geheugen op te slaan is deze telefoon zeker het label zeer goed waard. De 8s is namelijk een telefoon met features die in lijn liggen met of de prijs ver overstijgen. Als je kijkt naar het scherm en de camera merk je dat het een telefoon is uit een goedkopere reeks maar dit is nergens storend. Als je kijkt naar de snelheid en bouwkwaliteit overstijgt dit de verwachtingen van de prijs met overtuiging. De prijs kwaliteit verhouding is daarmee voor mij uitmuntend. Dit is een telefoon voor mensen die wel een degelijke snelle smartphone met alle noodzakelijke snufjes willen maar niet zitten te wachten op een uitgave van >¤500.

Foto's zal ik later toevoegen. Opmerkingen of vragen stel ze gerust.

Heb jij ook een HTC Windows Phone 8S Zwart?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Populair: Tablets Nokia Smartphones Beheer en beveiliging Google Apple Sony Games Consoles Politiek en recht

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013