Terug naar Reviews

Dell Inspiron 17R Special Edition (N0017S12) Review

Door Peatsmoke 25 januari 2013, laatste update op 13 maart 2013, 12.617 views

Productreview volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig.

Pluspunten

• Prijs- kwaliteitverhouding;
  • 3e generatie Intel® Core™ i7-processor;
  • Beeldkwaliteit HD-scherm;
  • Fijn Backlight toetsenbord;
  • Goede bouwkwaliteit;
  • Goede geluidskwaliteit.

Minpunten

• Case vatbaar voor vuil;
  • Voor kaal Windows OS moet extra betaald worden;
  • Geen Gigabit LAN.

Sub-beoordelingen

Review van de Dell Inspiron 17R SE 7720 (N0017S53)

Het huidige model N0017S37 heeft t.o.v. deze versie 1 HD minder, maar wel een BR speler. Verder is de hardware en de prestaties vergelijkbaar/gelijk.

Na vier jaar plezier gehad te hebben van mijn Acer Aspire 7720G (Intel Core duo T5800 en 4GB DDR2) kreeg ik bij het bewerken van mijn fotobestanden steeds vaker problemen met het bewerken van RAW-bestanden en grote JPG-bestanden. Aldus werd het tijd om eens te gaan kijken naar een nieuw systeem.
Aangezien ik de laatste tijd de nieuwtjes op het gebied van computer hardware niet meer zo heel goed bij gehouden had, ben ik met mijn zoektocht op internet begonnen.
Voordat ik aan mijn zoektocht begon, had ik een aantal eisen voor het nieuwe systeem voor ogen:
1. Maximale prijs circa ¤900- 950
2. Goede beeldkwaliteit
3. Full HD-scherm
4. Snelheid bij fotobewerking
5. HDMI uitgang
6. USB 3.0 aansluitingen

Voor mijzelf had ik een preselectie gemaakt uit de volgende systemen:
• Dell Inspiron 17R SE (i5-3210M+ 8GB)
• Asus K55VD-SX047V
• Acer Aspire V3-771G-73636G50Maii
• HP Pavilion DV6-7002ED
Nadat ik door verschillende bezoekers van Tweakers geattendeerd werd op kortingsbonnen en het EPP kwam de Dell Inspiron 17R SE met Intel Core i7-3630QM (model N0017S53) in zicht.

Aankoop en levering
Zoals wellicht iedereen bekend is, zijn de meeste Dell systemen alleen maar online te bestellen. In een ver verleden (1997) heb ik ook al eens een keer een Dell desktop gekocht en daarvan weet ik nog dat er een behoorlijke vrijheid bestond in het samenstellen van het systeem. Dat had voornamelijk te makken met het feit dat dit systeem een zogenaamd Dell Express systeem betrof, dat binnen twee werkdagen geleverd werd zou worden.
Voor het huidige systeem was er eigenlijk geen enkele vrijheid in de bestelling en moest ik het nemen zoals Dell het voor mij samengesteld had.
Bestellen en betalen vlot en er zijn verschillende mogelijkheden (voor particuliere gebruikers) om te betalen: iDeal en Credit-Card.
Toen de bestelling verzonden was ontving ik hiervan een bevestiging. Via een link kon ik exact mijn bestelling volgen. Uiteindelijk heeft de levering geen twee dagen, maar bijna twee weken geduurd.
Waarschijnlijk had dit ook te maken met het feit dat de bestelling juist rond de Sinterklaasperiode gedaan werd, maar volgens een medewerker van de klantenservice waren de externe HD-schijven tijdelijk slecht leverbaar. Dell had namelijk als actie een gratis externe USB 3.0 harddisk (Dell PDA500B). Verder werden er geen verzendkosten gerekend. De uiteindelijke prijs bedroeg ¤ 940, hoewel dit nog goedkoper had gekund, als ik besteld zou hebben via shopkorting of haalmeeruitjekaart.
Opvallend was echter dat de klantenservice geen kijk leek te hebben op de levering, omdat de berichten elkaar altijd tegenspraken. Een medewerker vertelde doodleuk dat de levering pas over twee weken zou plaatsvinden terwijl het pakketje toen al onderweg was vanaf Brussel naar mijn woonadres.
Door de kortingen, gratis levering en gratis externe HD, heb ik (achteraf) geen reden tot klagen.

Eerste indruk
Na de ervaringen op mijn vorige systeem is deze laptop natuurlijk een enorme vooruitgang. Met name het scherm, ondanks dat het van Chi Mei is (er zijn ook LG/Philips schermen met betere kleurweergave maar lagere contrastratio), vind ik een enorme vooruitgang. Aangezien ik nu nog werk zonder SSD (en een upgrade gepland staat voor na de feestdagen) heb ik het nog niet gekalibreerd, ondanks dat ben ik zeer tevreden.
Verder is het toetsenbord (met backlight) prettig om mee te werken. Toetsen zitten voldoende uit elkaar en voelen prettig aan tijdens het typen. De behuizing is van aluminium en voelt stevig aan, maar is wel vatbaar voor vingersporen.
Verder is het een redelijk stil systeem, wat ook een aangename bijkomstigheid is.

Systeem
De hardware bestaat in mijn geval uit een moederbord van Intel (HM77 (Panther Point) met daarop een Intel® Core™ i7-3630QM processor (max. 3.40 GHz, 6M cache), 2 x 4096 MB DDR3 SDRAM Samsung (M471B5273EB0-CK0), 2 1 x Seagate ST1000LM024 HD, 1x SSD Samsung 830 Series 128GB en een 2 GB nVidia GeForce GT 650M 130W, een 8x dvd+/-rw-station, een 1.3 MP (native) webcam met geïntegreerde microfoon.
Seagate ST1000LM024
WIFI wordt verzorgt door de Intel Centrino Advanced-N 2230 netwerkkaart. Deze zit echter zodanig gemonteerd dat ze eenvoudig te bereiken en te vervangen is.
UPDATE 04-01-2013:
De laatste tijd valt de verbinding op onregelmatige tijdstippen gewoon weg. Dit kan te maken hebben met het feit dat ik heb lopen klooien met Windows en het register. Mocht dit probleem blijven voortduren na een schone installatie, dan zal ik hierop terug komen.
UPDATE 07-01-2013:
Na de inbouw van de SSD, met een schone installatie vanaf een Windows 8 OEM DVD, een update van BIOS-versie A08 naar A11 en het gebruik van de nieuwste drivers, is het probleem van een wegvallende WIFI-verbinding niet meer voorgekomen. Aangezien het ook opeens ontstond, ga ik in deze uit van een softwarematig probleem.

Intel Centrino Wireless-N 2230 Inspiron 17R SE
Er zijn verder de volgende aansluitingen aanwezig: 3x USB 3.0 en 1x USB 3.0 PowerShare; RJ45-ethernet (10/100), HDMI™ v1.4a, VGA, Hoofdtelefoonaansluiting, Microfoonaansluiting, 8-in-1 geheugenkaartlezer (SD, SDXC, SD-HC, MMC, MMC+, MS, MS Pro, xD), Wi-Fi Bluetooth-opties:
Intel® Centrino® Wireless-N 2230 met Bluetooth BT 4.0, Ethernet 10/100(!)
Met een afmeting van: 41,7 cm x 27,6 cm x (3,2 cm/ 3,7 cm) en een basisgewicht van 3,28 kg is het niet de ideale reisgenoot.
Aansluitingen (VGA, HDMI, LAN, 2x USB, microfoon en hoofdtelefoon)

Bouwkwaliteit
Een van de positieve punten van de bouwkwaliteit! De zwarte geanodiseerde aluminium behuizing, met honingraatmotief, geeft het apparaat een stevig en chique uitstraling. Het materiaal heeft echter als nadeel dat het erg vatbaar is voor vlekken van vingers, zoals bijgevoegde foto laat zien.
Vingervlekken op de geanodiseerde aluminium behuizing.
Voor het openen van het scherm hoeft geen ontgrendelknop gebruikt te worden. Het openen en sluiten voelt solide aan en de scharnierpunten zijn uitgevoerd in geborsteld aluminium, hetgeen de stevigheid ten goede komt.

Ergonomie
Ergonomie bij een laptop is vaak een ondergeschoven kindje. Bij de Inspiron 17R heb ik geen reden tot klagen gevonden. Een apart numeriek toetsenbord is vooral handig bij het werken met rekenbladen (zoals Excel of Calc). De toetsen van het QWERTY-toetsenbord (NL-versie, AZERTY voor B) zijn ruim geplaatst. De backlight-functionaliteit is met name prettig bij weinig licht.
Dell Inspiron 17R SE backlight
De handpalm ligt lekker op de case, maar een laptop is natuurlijk nooit bedoeld om dagelijks vele uren achtereen aan te werken. In dat geval is het ergonomisch veel beter om een dockingstation te gebruiken in combinatie met een los toetsenbord.
De muisbediening met het ALPS-touchpad gaat relatief gemakkelijk, a gebruik ik altijd een externe (draadloze) muis.
Geannodiseerde aluminium case.

Beeldscherm
De Dell Inspiron 17R SE wordt geleverd met een 17,3" 1920x 1080 Full HD-beeldscherm. Het beeldscherm is voorzien van een matte coating waardoor lichtreflectie tot een minimum beperkt wordt. Het beeldscherm bedekt 95% van het sRGB kleurenspectrum. Er wordt gebruik gemaakt van verschillende leveranciers: LG levert het LGD02DA scherm en Chi Mei Industries levert het CMN1720 scherm. Waar LG een betere kleurweergave geeft, levert CMI een beter contrastratio. De verschillen tussen beide schermen zijn echter klein en zeker na kalibratie is het verschil niet significant.
Dell Inspiron 17R SE Cortona 3D
(Afbeeldingsbron: notebookcheck.net)

Geluid
Dankzij de IDT High Definition Audio (onboard) geluidskaart in combinatie met twee, aan de onderzijde gemonteerde luidsprekers en 'subwoofer' van het merk Skullcandy, levert de laptop een bovengemiddelde geluidskwaliteit. Doordat de luidsprekers aan de onderzijde zitten, wordt de geluidskwaliteit echter negatief beïnvloed wanneer je de laptop ook daadwerkelijk op schoot hebt. Het aanmaken van een aparte preset in de equalizer voor deze modus kan dat natuurlijk weer oplossen.
Volgens Dell is de derde speaker aan de achterzijde een subwoofer. Dat klinkt natuurlijk leuk als verkooppraatje, maar een subwoofer heeft in mijn optiek toch echt een klankkast nodig.
Het volume dat de laptop kan produceren is behoorlijk hoog. Hou rekening met het feit dat ik graag naar muziek luister, maar dat ik echt geen audio-fiel ben.
UPDATE 07-01-2013:
Na ongeveer een maand in gebruik, ben ik toch wel heel erg te spreken over de geluidskwaliteit van deze laptop. In de tussentijd heb ik speciaal geluisterd naar het geluid van andere laptoppen, maar daar steekt de Dell in de meeste gevallen toch behoorlijk boven uit.

Software
Af-fabriek is het systeem uitgerust met Windows 8 Home en behoorlijk wat software van Dell maar ook met een behoorlijke dosis bloatware.
Via Microsoft heb ik voor ¤ 60 euro een upgrade gekocht naar de professional editie. Verder heb ik een OEM Windows 8 Home DVD bij Dell erbij gekocht voor ¤ 25, die ik inmiddels in bezit heb.
Dell Inspiron 17R SE Windows 8 Proffesional

Accu
Standaard levert Dell bij dit type van de Inspiron een 6-cellige
Lithium-ionbatterij (48 Wh) met een 130W voeding. Met de standaard instelling is dit voldoende om ongeveer 3,5 uur te surfen via WIFI. Zelf gebruik ik de laptop meestal als de lader aangesloten is, maar voor deze review (en het vervolg hierop) zal ik de accu onder verschillende omstandigheden gaan gebruiken.
UPDATE 13/03/2013:
Inmiddels heb ik de accu onder verschillende omstandigheden gebruikt, waarbij het standaard energiebeheerschema van Windows gebruikt wordt. Afhankelijk van het gebruik kan er met een volle accu tussen de 2 en 3,5 uur gewerkt worden. In de standaardinstelling is het spelen van een spel als Call of Duty Black Ops 2, niet vloeiend te spelen.

Upgrade Samsung 830 128 GB Notebook Upgrade Kit
Bij de aanschaf van de laptop was al duidelijk dat één van de interne harddisks, plaats moesten gaan maken voor een SSD, die als OS-schijf gebruikt wordt.
Bij het raadplegen van diverse fora, bleken er toch wel eens af en toe problemen te zijn geweest met installatie. Reden voor mij om via Dell de originele Windows 8 te kopen.
De prijzen van de SSD (waarschijnlijk door schaarste ivm de feestdagen) waren ietwat gestegen en een laptop-upgrade-kit van de Samsung 830, was even duur als een losse (bluk) versie.
Bij de upgrade-kit zit image-software (Norton Ghost, waarvan de productcode niet werkt 8)7 ) en een kabeltje om de oude HD als USB-schijf te gebruiken.
Oude primaire schijf eruit gehaald, nieuwe SSD werd gemonteerd en hierna werd de laptop aan gezet. Meteen daarna de DVD van Windows erin en de schone installatie verliep vlekkeloos.
De snelheidswinst met de SSD is enorm: opstarten gaat zeer snel en het lijkt allemaal prima te werken. Zonder tweaks is de Windows-prestatie-index gestegen van 5,9 naar 6,9.
De opstarttijd totdat het startscherm verschijnt is nu 6,7 seconden en dat vind ik voor een laptop een mooie waarde, waarmee ik dik tevreden ben.

Gaming:
Hoewel de laptop in eerste instantie niet bedoeld was om ook mee te gamen, wil ik dit onderdeel nog in het review opnemen.
Hoewel ik echt geen hard-core gamer ben, vind ik het af en toe gewoon een sleuk om een spelletje te spelen. Met mijn oude laptop ging dat niet en de, daarvoor aangekochte PS3 was voor het spelen van First Person Shooters, voor mij, geen succes.
Ik heb dus maar eens de stoute schoenen aangetrokken en Call of Duty Black Ops 2 gekocht. Vrijwel direct ben ik in de Multiplayer variant gaan spelen en heb in het begin op Low- Medium settings gespeeld op Full HD. Na wat Google werk kwam ik erachter dat het spel absoluut goed te spelen is op High settings.( Texture: Auto, Anti-Aliasing: 8x, FXAA: High, Ambient Occlusion: On
Depth Of Field: High, Shadows: High). Online blijf ik in de situaties waarin heftige actie is, nog boven de kritieke 30 FPS. In de normale scenes kom ik tussen de 40 en 55 FPS. Uitschieters naar 31 FPS en 61 FPS aan de andere kant komen ook voor.
De Single-player versie is over het algemeen grafisch iets fraaier en zal dus ook iets meer vergen, daarover later meer.

(Voorlopige) conclusie
Ik heb de laptop nu enkele dagen in mijn bezit en ben er meer dan tevreden over.
Voor de doeleinden waarvoor ik de laptop gebruik voldoet hij uitstekend. Het verwerken van grote fotobestanden gaat aanmerkelijk vlotter dan op mijn 4 jaar oude Acer (die mij overigens nooit in de steek gelaten heeft). Uit verschillende benchmarks blijkt de Inspiron sneller is dan de meeste concurrenten.
Ik zit er zelfs weer aan te denken om weer eens een FPS te kopen en weer eens een beetje te gaan gamen, want dat blijkt goed mogelijk op dit systeem.
De "negatieve" punten, zijn eigenlijk gewoon kleine tekortkomingen en kan ik eigenlijk niet echt negatief noemen.
Zeker de vingervlekkengevoeligheid is meer inherent aan de kleur (zwart) dan aan het materiaalgebruik. Op een lichtkleurig oppervlakte is dit gewoonweg minder goed te zien.
De Dell Inspiron 17R SE is in mijn ogen een echte aanrader voor mensen die dezelfde eisen stellen aan een laptop als ik. Kort gezegd komt het erop neer dat het eigenlijk een desktopvervanger moet zijn, waarop je behoorlijk zware applicaties kunt draaien en als je zou willen ook nog eens af en toe een spelletje kunt spelen.
UPDATE 04-01-2013:
De laatste twee weken heb ik soms last van een wegvallende WIFI-verbinding, maar dat kan te maken hebben met het feit dat ik wat heb lopen klooien met instellingen, Windows 8 en het register. Het probleem is daarna pas ontstaan, dus ik vermoed dat het daarmee te maken heeft. Ik kan alleen niet vinden wat er nu mis is.
De bestelling van de SSD (Samsung 830, MZ-7PC128N/EU) is de deur uit en zal binnen een paar dagen ingebouwd worden. Daarna gaat er een schone OEM-install op met de nieuwste drivers.
Ik zal op de inbouw en de haperende WIFI-verbinding terug komen.
* Upgrade doorgevoerd, vandaar doorgehaald.
UPDATE 07-01-2013:
Na een schone installatie, waarvoor ik bewust gekozen heb, om van alle overbodige software van Dell af te komen en een update van de BIOS naar versie A11 zijn de problemen met de wegvallende verbinding verdwenen.
De snelheidswinst die de SSD bracht is boven verwachting. De schijf wordt ook alleen maar gebruikt voor het OS, terwijl alle andere software geïnstalleerd is op een aparte partitie van de overgebleven HD.
UPDATE 11/01/2013:
Na een maand in bezit te zijn van deze laptop moet ik eerlijk toegeven dat ik nog geen moment spijt heb gehad van deze aankoop. De snelheid is prima, de bouwkwaliteit is eveneens dik in orde en de laptop beschikt over een prima scherm.
De prestaties van deze laptop hebben mij nog geen enkel moment teleur gesteld. Het is natuurlijk ook een enorme stap in hardware die ik gemaakt heb, maar de snelheid waarmee Windows opstart en werkt, de snelheid en stabiliteit van Adobe Photoshop CS5, de soepelheid waarmee de laptop spelletjes draait.
De schone installatie van Windows en het selectief terug zetten van bijgeleverde software en de inbouw van de hardware (SSD) hebben de laptop nog een extra boost in (opstart)snelheid gegeven. Maar ook zonder die aanpassingen, in de standaard uitvoering, kan ik na een maand zeggen: een echte aanrader!
UPDATE 13/03/2013:
Na drie maanden wordt het tijd om, deze review af te sluiten. Inmiddels is dit model laptop niet meer leverbaar bij Dell. Het huidige model, de Dell Inspiron 17R SE N0017S37, is hiervoor in de plaats gekomen. Dit model mist t.o.v. van het vorige model 1 HD (en ook 1 TB aan opslag), maar heeft wel een BR en DVD combi speler. Verder is het model identiek aan het hier omschreven model.
De laptop voldoet nog steeds prima en ik heb er, na een schone installatie van Windows 8 (met de bijgekochte DVD van Dell) en de upgrade naar Windows 8 Pro, geen problemen meer mee gehad.
Een maand geleden heb ik de BIOS geupdate naar versie A12 en ik werk regelmatig de drivers bij (ook via de sites van Intel en Nvidia). Alles werkt gewoon naar behoren en ik heb zowel hardware- als softwarematig geen omkijken meer naar.

Tot slot de benchmarks:
Onderstaande benchmarktests zijn uitgevoerd op het standaard systeem zoals dat van Dell geleverd werd, uitgezonderd de upgrade naar Windows 8 Professional. Om mensen van dienst te zijn heb ik een aantal test gedaan waar op het forum naar gevraagd werd.

De nieuwe benchmarks die zijn toegevoegd, zijn uitgevoerd op hetzelfde systeem alleen nu met de SSD 830 (128GB) van Samsung. Het systeem werd "getweakt" voor dagelijks gebruik en niet om de maximale scores uit de test te halen.

3DMark11 Dell Inspiron 17R SE
Dell Inspiron 17R SE 3DMARK11
Na inbouw SSD, schone installatie en nieuwe drivers:
3DMARK11 SSD

3DMark06 Dell Inspiron 17R SE
3DMark06 Dell Inspiron 17R SE

PassMark PerformanceTest™ met NVIDIA GeForce GT 650M
Dell Inspiron 17R SE met NVIDIA GeForce GT 650M

Ter vergelijking met en zonder de NVIDIA GeForce GT 650M.

PassMark PerformanceTest™ met Intel HD4000 (onboard)
Dell Insprion 17R SE met Intel HD4000 Passmark

HD Random Access time
http://tweakers.net/ext/f/kRx2Z5PL6qLWqOyEwP3Vxre0/medium.png (Klik voor grotere versie)

Met Samung 830 SSD:

benchmark samsung 830

ATTO Disk Benchmark

ATTO Disk benchmark Samsung 830

Changelog review:

• 11/12/2012: Benchmarks PassMark PerformanceTest™ (2x), 3DMARK06, 3DMARK11 toegevoegd.
  • 11/12/2012: Review uitgebreid, foto's toegevoegd.
  • 10/12/2012: Review gemaakt
  • 04/01/2013: Update mbt WIFI-signaal
  • 06/01/2013: Update van inbouwen SSD
  • 07/01/2013: Benchmarks met SSD toegevoegd, update mbt WIFI, update naar BIOS A11, conclusie aangepast
  • 10/01/2013: Gaming COD Black Ops 2 toegevoegd.
  • 11/01/2013: Conclusie na één maand en gaming performance.
  • 25/01/2013: BIOS update uitgevoerd naar versie A12.

Heb jij ook een Dell Inspiron 17R Special Edition (N0017S12)?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Heb je het idee dat sinds een bepaalde driver update de videokaart slechter presteerd? Met de standaard dell drivers kon ik op ~50FPS Battlefield 3 spelen en met de laatste drivers haal ik maximaal 30FPS. Heb hier last van met alle games maar kan niet vinden of iemand anders er ook last van heeft..
Het 'probleem' dat jij schetst heb ik nog niet ervaren, maar ik speel ook geen Battlefield 3...
Sorry, ook ik kan je dus niet verder helpen hiermee... :/
oke dankje, ik heb ondertussen al gebeld en het is besteld.
blijkbaar sinds kort mogen ze niks meer vragen voor de windows dvd dus het was gratis :D
nu alleen nog de ssd instaleren.
ik heb zelf ook deze laptop en ik ben van plan om er ook een ssd in te zetten
maar ik vroeg me af waar je die OEM Windows 8 home dvd heb gevonden,
ik zie er niks van staan op de Dell site?

een goede review! duidelijk uitgelegd
Je kunt die gewoon krijgen/kopen door naar Dell te bellen.
Er zijn sommige mensen die ze gratis gekregen hebben, maar er zijn er ook -zoals ik- die daarvoor ¤ 25 betaald hebben.
Mooie review... Jammer is alleen dat de versie die je beschrijft niet meer bij Dell te koop is. Hiervoor in de plaats is de http://www.dell.com/nl/p/inspiron-17r-se-7720/pd?oc=n0017s17&model_id=inspiron-17r-se-7720
N0017S17 gekomen. Nu heeft deze volgens mij bijna dezelfde specs als jij beschrijft.

Nu wil ik graag mijn SSD schijf aan dit systeem toevoegen en/of vervangen voor de bestaande 1TB schijf. Weet jij of dit mogelijk is?
Dat is zonder meer mogelijk. Ik heb hetzelfde gedaan en het was een fluitje van een cent.
Heb daarvoor wel de DVD van Dell gebruikt.

Lukt het niet, laat het maar even weten.
Enkele vraagjes:
- Valt de CPU koeling te kuisen? Of moet ik hem dan helemaal uiteenhalen zoals met mijn Inspiron 15R?
- Voelt hij duur of goedkoop aan? De Sandy Bridge Inspiron voelt erg goedkoop aan en beschadigt zichzelf wanneer hij toegeklapt is.
Beste Jonas,

Alles valt natuurlijk te kuisen... :9
Ik neem aan dat je de achterzijde van de laptop moet demonteren hiervoor, maar ik heb dit zelf nog niet gedaan en denk ook niet dat dit echt nodig zal zijn, gezien ik de laptop zelden in stoffige ruimtes gebruik. Mocht ik het ooit willen doen, dan heb ik er wel een demontage voor over aangezien het geen wekelijks werkje is.
Wat is duur en goedkoop aanvoelen? Het is in ieder geval een heel andere case als de 15R: deze is van aluminium met een honingraatmotief. Het voelt degelijk aan maar is wel besmettelijk voor vingervlekken. Even een doekje met glasex oid doet wonderen. Als de laptop gesloten is, beschadigd het deksel in ieder geval niet de case (laat ik mij maar zo uitdrukken) of omgekeerd.

Er is op Youtube een film waarbij de 17R helemaal gedemonteerd wordt, maar ik kan het helaas niet meer vinden. Mocht het je zelf lukken, dan geef het even door, want dan zet ik het erbij in dit review. In de tussentijd blijf ik zelf ook nog wel zoeken voor je.

[Reactie gewijzigd door Peatsmoke op 25 februari 2013 18:14]

Goede review ..

mede door alles op te zoeken en te lezen heb ik de dell 17 R Se ook besteld .
lijkt me zeer geweldigge laptop,

Alleen hebben ze nu betere aanbieding een met blurray speler + 8 gig geheugen voor de rest 3630qm 1TB . 650m 5ddrr
kan niet wachten tot dat ik hem binnen heb volgens mij zeer goede deal waar we jaren plezier aan kunnen beleven.
Vraag van andere orde: ga binnenkort weer naar Saoudi Arabië: dus warm. Vorig jaar had ik mijn HP dv6 mee: zodra videokaart moest werken (o.a.skype/Photoshop) was de pret binnen 5 minuten over. Stilstaand beeld en vastgelopen laptop. Ook duidelijk warmere zones voelbaar door behuizing.

Overweeg de aanschaf van deze Dell voor de komende periode omdat de behuizing ruimer lijkt. Lastig te beantwoorden misschien, maar heb je het idee dat het met de temperatuurhuishouding wel goed zit bij deze laptop. Doe veel webdesignklussen: gebruik veel software uit Adobe
CS6 pakket.

Nuttige review verder. Trekt me al bijna over de streep....
Bedankt voor je uitgebreide review.
Ik heb net mijn 17 R se met i5, 8G en backlit toetsenbord binnen.(expresszending :X )
Eerst even over mijn bestelling en levering. Het bestellen ging goed inclusief kortingen enz. Ik kreeg vrij snel een bevestiging van Dell met een volgnummer van UPS. Natuurlijk vaak op de link geklikt maar het nummer was niet op de site bij UPS bekend Ik dus gisteren bellen met Dell , bla bla bla komt aankomende vrijdag (18-01)of de maandag erop zeiden ze. Das langzaam voor een expresszending.
Savonds check ik de mail, staat er ineens mail/link klaar van de site van UPS, en nu vandaag om 13.00 is ie afgeleverd!! Allemaal wat rommelig allemaal...maar dat is dan weer snel vergeten nu de laptop er dan is en dus toch nog sneller dan Dell mij uiteindelijk beloofde. Ik moest wel ineens vrij zien te krijgen om het te kunnen ontvangen. Zo ! dat is eruit..... 8-)

Nu heb ik hem uitgepakt maar niet aangesloten. Half bevroren kwam het pakket binnen, dus ik laat hem even op kamertemperatuur komen.
Zo snel bekeken is het een prachtding en zal ik er veel plezier hebben. Het enige wat me opviel aan de bouwkwaliteit is het toetsenbord. Het lijkt net of het (ingelegde) toetsenbord rondom een (paar) mm. te klein is, zodat je het onderliggende frame makkelijk ziet zitten.Het sluit niet mooi rondom aan tot b.v. het gedeelte waar het mousepad zit. Je kunt het dmv de inkepingen rondom wel een beetje schuiven tot het iets fatsoenlijker lijkt. Nu ben ik een wel een miereneuker, maar toch? Heb jij dat ook bij jouw toetsenbord?

Groet,
Drifter
Hoi Drifter,

Bij mij zit er tussen het toetsenbord en de behuizing ook een speling van ongeveer 1 mm. In mijn ogen is dat niet te voorkomen als je een verwisselbaar toetsenbord hebt en is dat normaal.

Grtz. Peatsmoke
Mooie en duidelijke review.
Ook netjes dat je de laptop hebt opengemaakt zodat we de binnenkant ook eens mogen bekijken.
Dit had mij een hoop ellende gescheeld met mijn Acer Aspire 7720G (ik had de T4200 versie) waarvan het 2e hdd dock/bay geen connector had (moest er natuurlijk wel in zitten) zodat ik er geen ssd in kon bouwen of 2e hdd.
Behoorlijk lullig want dat onderdeel was nergens te vinden of te bestellen behalve obscure verkopers op eBay die er de hoofdprijs voor vroegen.

Al met al 5 sterren!
Ik heb deze laptop ook i.c.m. windows 7 (win8 heb ik ook maar wacht nog met overstappen),

echter wil ik je wel adviseren om de laatste audio drivers van de Dell website te downloaden en deze te installeren. Als je dit niet doet en je wilt werken met een hoofdtelefoon word je headset vaak wel gezien door de hardware maar blijft het geluid voornamelijk over de boxen spelen of je hoort beiden tegelijkertijd. Het kan ook met grote regelmaat voorkomen dat je headset audio ineens wegvalt en dan via de boxen verder gaat. Installeren van nieuwste driver verhelpt dit probleem.

Aanpassen in geluidsinstellingen kon trouwens het bovenstaande genoemde probleem niet oplossen.

Verder vind ik het een prima review die je geschreven heb.

Alleen mijn persoonlijke ervaring is dat de behuizing erg brak is, je pakt de laptop op bij de hoek en het plastic kraakt en zakt in zodat de onderkant van de plastic naar boven/buiten komt. Verf laat erg snel los of krassen zijn erg snel zichtbaar.

Zelf heb ik geen problemen met draadloos lan settings/gebeuren.

[Reactie gewijzigd door aliberto op 14 januari 2013 17:02]

Populair: Vliegtuig Luchtvaart Crash Smartphones Google Laptops Apple Games Politiek en recht Rusland

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013