Dell Inspiron 17R Special Edition (N0017S12) Review

Door Peatsmoke 25 januari 2013, laatste update op 23 augustus 2014, 13.296 views

Prima laptop met een uitstekende prijs-kwaliteitsverhouding. Het matte Full-HD scherm met 97% van het sRGB gamut maakt het tot een perfecte foto- en videobewerkingslaptop.

Pluspunten

• Prijs- kwaliteitverhouding;
  • 3e generatie Intel® Core™ i7-processor;
  • Beeldkwaliteit HD-scherm;
  • Fijn Backlight toetsenbord;
  • Goede bouwkwaliteit;
  • Goede geluidskwaliteit.

Minpunten

• Case vatbaar voor vingervlekken;
  • Geen Gigabit LAN!

Sub-beoordelingen

Review van de Dell Inspiron 17R SE 7720 (N0017S53)

Het huidige model N0017S37 heeft t.o.v. deze versie 1 HD minder, maar wel een BR speler. Verder is de hardware en de prestaties vergelijkbaar/gelijk.

Na vier jaar plezier gehad te hebben van mijn Acer Aspire 7720G (Intel Core duo T5800 en 4GB DDR2) kreeg ik bij het bewerken van mijn fotobestanden steeds vaker problemen met het bewerken van RAW-bestanden en grote JPG-bestanden. Aldus werd het tijd om eens te gaan kijken naar een nieuw systeem.
Aangezien ik de laatste tijd de nieuwtjes op het gebied van computer hardware niet meer zo heel goed bij gehouden had, ben ik met mijn zoektocht op internet begonnen.
Voordat ik aan mijn zoektocht begon, had ik een aantal eisen voor het nieuwe systeem voor ogen:
1. Maximale prijs circa ¤900- 950
2. Goede beeldkwaliteit
3. Full HD-scherm
4. Snelheid bij fotobewerking
5. HDMI uitgang
6. USB 3.0 aansluitingen

Voor mijzelf had ik een preselectie gemaakt uit de volgende systemen:
• Dell Inspiron 17R SE (i5-3210M+ 8GB)
• Asus K55VD-SX047V
• Acer Aspire V3-771G-73636G50Maii
• HP Pavilion DV6-7002ED
Nadat ik door verschillende bezoekers van Tweakers geattendeerd werd op kortingsbonnen en het EPP kwam de Dell Inspiron 17R SE met Intel Core i7-3630QM (model N0017S53) in zicht.

Aankoop en levering
Zoals wellicht iedereen bekend is, zijn de meeste Dell systemen alleen maar online te bestellen. In een ver verleden (1997) heb ik ook al eens een keer een Dell desktop gekocht en daarvan weet ik nog dat er een behoorlijke vrijheid bestond in het samenstellen van het systeem. Dat had voornamelijk te makken met het feit dat dit systeem een zogenaamd Dell Express systeem betrof, dat binnen twee werkdagen geleverd werd zou worden.
Voor het huidige systeem was er eigenlijk geen enkele vrijheid in de bestelling en moest ik het nemen zoals Dell het voor mij samengesteld had.
Bestellen en betalen vlot en er zijn verschillende mogelijkheden (voor particuliere gebruikers) om te betalen: iDeal en Credit-Card.
Toen de bestelling verzonden was ontving ik hiervan een bevestiging. Via een link kon ik exact mijn bestelling volgen. Uiteindelijk heeft de levering geen twee dagen, maar bijna twee weken geduurd.
Waarschijnlijk had dit ook te maken met het feit dat de bestelling juist rond de Sinterklaasperiode gedaan werd, maar volgens een medewerker van de klantenservice waren de externe HD-schijven tijdelijk slecht leverbaar. Dell had namelijk als actie een gratis externe USB 3.0 harddisk (Dell PDA500B). Verder werden er geen verzendkosten gerekend. De uiteindelijke prijs bedroeg ¤ 940, hoewel dit nog goedkoper had gekund, als ik besteld zou hebben via shopkorting of haalmeeruitjekaart.
Opvallend was echter dat de klantenservice geen kijk leek te hebben op de levering, omdat de berichten elkaar altijd tegenspraken. Een medewerker vertelde doodleuk dat de levering pas over twee weken zou plaatsvinden terwijl het pakketje toen al onderweg was vanaf Brussel naar mijn woonadres.
Door de kortingen, gratis levering en gratis externe HD, heb ik (achteraf) geen reden tot klagen.

Eerste indruk
Na de ervaringen op mijn vorige systeem is deze laptop natuurlijk een enorme vooruitgang. Met name het scherm, ondanks dat het van Chi Mei is (er zijn ook LG/Philips schermen met betere kleurweergave maar lagere contrastratio), vind ik een enorme vooruitgang. Aangezien ik nu nog werk zonder SSD (en een upgrade gepland staat voor na de feestdagen) heb ik het nog niet gekalibreerd, ondanks dat ben ik zeer tevreden.
Verder is het toetsenbord (met backlight) prettig om mee te werken. Toetsen zitten voldoende uit elkaar en voelen prettig aan tijdens het typen. De behuizing is van aluminium en voelt stevig aan, maar is wel vatbaar voor vingersporen.
Verder is het een redelijk stil systeem, wat ook een aangename bijkomstigheid is.

Systeem
De hardware bestaat in mijn geval uit een moederbord van Intel (HM77 (Panther Point) met daarop een Intel® Core™ i7-3630QM processor (max. 3.40 GHz, 6M cache), 2 x 4096 MB DDR3 SDRAM Samsung (M471B5273EB0-CK0), 2 1 x Seagate ST1000LM024 HD, 1x SSD Samsung 830 Series 128GB en een 2 GB nVidia GeForce GT 650M 130W, een 8x dvd+/-rw-station, een 1.3 MP (native) webcam met geïntegreerde microfoon.
Seagate ST1000LM024
WIFI wordt verzorgt door de Intel Centrino Advanced-N 2230 netwerkkaart. Deze zit echter zodanig gemonteerd dat ze eenvoudig te bereiken en te vervangen is.
UPDATE 04-01-2013:
De laatste tijd valt de verbinding op onregelmatige tijdstippen gewoon weg. Dit kan te maken hebben met het feit dat ik heb lopen klooien met Windows en het register. Mocht dit probleem blijven voortduren na een schone installatie, dan zal ik hierop terug komen.
UPDATE 07-01-2013:
Na de inbouw van de SSD, met een schone installatie vanaf een Windows 8 OEM DVD, een update van BIOS-versie A08 naar A11 en het gebruik van de nieuwste drivers, is het probleem van een wegvallende WIFI-verbinding niet meer voorgekomen. Aangezien het ook opeens ontstond, ga ik in deze uit van een softwarematig probleem.

Intel Centrino Wireless-N 2230 Inspiron 17R SE
Er zijn verder de volgende aansluitingen aanwezig: 3x USB 3.0 en 1x USB 3.0 PowerShare; RJ45-ethernet (10/100), HDMI™ v1.4a, VGA, Hoofdtelefoonaansluiting, Microfoonaansluiting, 8-in-1 geheugenkaartlezer (SD, SDXC, SD-HC, MMC, MMC+, MS, MS Pro, xD), Wi-Fi Bluetooth-opties:
Intel® Centrino® Wireless-N 2230 met Bluetooth BT 4.0, Ethernet 10/100(!)
Met een afmeting van: 41,7 cm x 27,6 cm x (3,2 cm/ 3,7 cm) en een basisgewicht van 3,28 kg is het niet de ideale reisgenoot.
Aansluitingen (VGA, HDMI, LAN, 2x USB, microfoon en hoofdtelefoon)

Bouwkwaliteit
Een van de positieve punten van de bouwkwaliteit! De zwarte geanodiseerde aluminium behuizing, met honingraatmotief, geeft het apparaat een stevig en chique uitstraling. Het materiaal heeft echter als nadeel dat het erg vatbaar is voor vlekken van vingers, zoals bijgevoegde foto laat zien.
Vingervlekken op de geanodiseerde aluminium behuizing.
Voor het openen van het scherm hoeft geen ontgrendelknop gebruikt te worden. Het openen en sluiten voelt solide aan en de scharnierpunten zijn uitgevoerd in geborsteld aluminium, hetgeen de stevigheid ten goede komt.

Ergonomie
Ergonomie bij een laptop is vaak een ondergeschoven kindje. Bij de Inspiron 17R heb ik geen reden tot klagen gevonden. Een apart numeriek toetsenbord is vooral handig bij het werken met rekenbladen (zoals Excel of Calc). De toetsen van het QWERTY-toetsenbord (NL-versie, AZERTY voor B) zijn ruim geplaatst. De backlight-functionaliteit is met name prettig bij weinig licht.
Dell Inspiron 17R SE backlight
De handpalm ligt lekker op de case, maar een laptop is natuurlijk nooit bedoeld om dagelijks vele uren achtereen aan te werken. In dat geval is het ergonomisch veel beter om een dockingstation te gebruiken in combinatie met een los toetsenbord.
De muisbediening met het ALPS-touchpad gaat relatief gemakkelijk, a gebruik ik altijd een externe (draadloze) muis.
Geannodiseerde aluminium case.

Beeldscherm
De Dell Inspiron 17R SE wordt geleverd met een 17,3" 1920x 1080 Full HD-beeldscherm. Het beeldscherm is voorzien van een matte coating waardoor lichtreflectie tot een minimum beperkt wordt. Het beeldscherm bedekt 97% van het sRGB kleurenspectrum (gemeten met ColorSpyder Pro 4). Er wordt gebruik gemaakt van verschillende leveranciers: LG levert het LGD02DA scherm en Chi Mei Industries levert het CMN1720 scherm. Waar LG een betere kleurweergave geeft, levert CMI een beter contrastratio. De verschillen tussen beide schermen zijn echter klein en zeker na kalibratie is het verschil niet significant.
Dell Inspiron 17R SE Cortona 3D
(Afbeeldingsbron: notebookcheck.net)

Geluid
Dankzij de IDT High Definition Audio (onboard) geluidskaart in combinatie met twee, aan de onderzijde gemonteerde luidsprekers en 'subwoofer' van het merk Skullcandy, levert de laptop een bovengemiddelde geluidskwaliteit. Doordat de luidsprekers aan de onderzijde zitten, wordt de geluidskwaliteit echter negatief beïnvloed wanneer je de laptop ook daadwerkelijk op schoot hebt. Het aanmaken van een aparte preset in de equalizer voor deze modus kan dat natuurlijk weer oplossen.
Volgens Dell is de derde speaker aan de achterzijde een subwoofer. Dat klinkt natuurlijk leuk als verkooppraatje, maar een subwoofer heeft in mijn optiek toch echt een klankkast nodig.
Het volume dat de laptop kan produceren is behoorlijk hoog. Hou rekening met het feit dat ik graag naar muziek luister, maar dat ik echt geen audio-fiel ben.
UPDATE 07-01-2013:
Na ongeveer een maand in gebruik, ben ik toch wel heel erg te spreken over de geluidskwaliteit van deze laptop. In de tussentijd heb ik speciaal geluisterd naar het geluid van andere laptoppen, maar daar steekt de Dell in de meeste gevallen toch behoorlijk boven uit.

Software
Af-fabriek is het systeem uitgerust met Windows 8 Home en behoorlijk wat software van Dell maar ook met een behoorlijke dosis bloatware.
Via Microsoft heb ik voor ¤ 60 euro een upgrade gekocht naar de professional editie. Verder heb ik een OEM Windows 8 Home DVD bij Dell erbij gekocht voor ¤ 25, die ik inmiddels in bezit heb.
Dell Inspiron 17R SE Windows 8 Proffesional

Accu
Standaard levert Dell bij dit type van de Inspiron een 6-cellige
Lithium-ionbatterij (48 Wh) met een 130W voeding. Met de standaard instelling is dit voldoende om ongeveer 3,5 uur te surfen via WIFI. Zelf gebruik ik de laptop meestal als de lader aangesloten is, maar voor deze review (en het vervolg hierop) zal ik de accu onder verschillende omstandigheden gaan gebruiken.
UPDATE 13/03/2013:
Inmiddels heb ik de accu onder verschillende omstandigheden gebruikt, waarbij het standaard energiebeheerschema van Windows gebruikt wordt. Afhankelijk van het gebruik kan er met een volle accu tussen de 2 en 3,5 uur gewerkt worden. In de standaardinstelling is het spelen van een spel als Call of Duty Black Ops 2, niet vloeiend te spelen.

Upgrade Samsung 830 128 GB Notebook Upgrade Kit
Bij de aanschaf van de laptop was al duidelijk dat één van de interne harddisks, plaats moesten gaan maken voor een SSD, die als OS-schijf gebruikt wordt.
Bij het raadplegen van diverse fora, bleken er toch wel eens af en toe problemen te zijn geweest met installatie. Reden voor mij om via Dell de originele Windows 8 te kopen.
De prijzen van de SSD (waarschijnlijk door schaarste ivm de feestdagen) waren ietwat gestegen en een laptop-upgrade-kit van de Samsung 830, was even duur als een losse (bluk) versie.
Bij de upgrade-kit zit image-software (Norton Ghost, waarvan de productcode niet werkt 8)7 ) en een kabeltje om de oude HD als USB-schijf te gebruiken.
Oude primaire schijf eruit gehaald, nieuwe SSD werd gemonteerd en hierna werd de laptop aan gezet. Meteen daarna de DVD van Windows erin en de schone installatie verliep vlekkeloos.
De snelheidswinst met de SSD is enorm: opstarten gaat zeer snel en het lijkt allemaal prima te werken. Zonder tweaks is de Windows-prestatie-index gestegen van 5,9 naar 6,9.
De opstarttijd totdat het startscherm verschijnt is nu 6,7 seconden en dat vind ik voor een laptop een mooie waarde, waarmee ik dik tevreden ben.

Gaming:
Hoewel de laptop in eerste instantie niet bedoeld was om ook mee te gamen, wil ik dit onderdeel nog in het review opnemen.
Hoewel ik echt geen hard-core gamer ben, vind ik het af en toe gewoon een sleuk om een spelletje te spelen. Met mijn oude laptop ging dat niet en de, daarvoor aangekochte PS3 was voor het spelen van First Person Shooters, voor mij, geen succes.
Ik heb dus maar eens de stoute schoenen aangetrokken en Call of Duty Black Ops 2 gekocht. Vrijwel direct ben ik in de Multiplayer variant gaan spelen en heb in het begin op Low- Medium settings gespeeld op Full HD. Na wat Google werk kwam ik erachter dat het spel absoluut goed te spelen is op High settings.( Texture: Auto, Anti-Aliasing: 8x, FXAA: High, Ambient Occlusion: On
Depth Of Field: High, Shadows: High). Online blijf ik in de situaties waarin heftige actie is, nog boven de kritieke 30 FPS. In de normale scenes kom ik tussen de 40 en 55 FPS. Uitschieters naar 31 FPS en 61 FPS aan de andere kant komen ook voor.
De Single-player versie is over het algemeen grafisch iets fraaier en zal dus ook iets meer vergen, daarover later meer.

(Voorlopige) conclusie
Ik heb de laptop nu enkele dagen in mijn bezit en ben er meer dan tevreden over.
Voor de doeleinden waarvoor ik de laptop gebruik voldoet hij uitstekend. Het verwerken van grote fotobestanden gaat aanmerkelijk vlotter dan op mijn 4 jaar oude Acer (die mij overigens nooit in de steek gelaten heeft). Uit verschillende benchmarks blijkt de Inspiron sneller is dan de meeste concurrenten.
Ik zit er zelfs weer aan te denken om weer eens een FPS te kopen en weer eens een beetje te gaan gamen, want dat blijkt goed mogelijk op dit systeem.
De "negatieve" punten, zijn eigenlijk gewoon kleine tekortkomingen en kan ik eigenlijk niet echt negatief noemen.
Zeker de vingervlekkengevoeligheid is meer inherent aan de kleur (zwart) dan aan het materiaalgebruik. Op een lichtkleurig oppervlakte is dit gewoonweg minder goed te zien.
De Dell Inspiron 17R SE is in mijn ogen een echte aanrader voor mensen die dezelfde eisen stellen aan een laptop als ik. Kort gezegd komt het erop neer dat het eigenlijk een desktopvervanger moet zijn, waarop je behoorlijk zware applicaties kunt draaien en als je zou willen ook nog eens af en toe een spelletje kunt spelen.
UPDATE 04-01-2013:
De laatste twee weken heb ik soms last van een wegvallende WIFI-verbinding, maar dat kan te maken hebben met het feit dat ik wat heb lopen klooien met instellingen, Windows 8 en het register. Het probleem is daarna pas ontstaan, dus ik vermoed dat het daarmee te maken heeft. Ik kan alleen niet vinden wat er nu mis is.
De bestelling van de SSD (Samsung 830, MZ-7PC128N/EU) is de deur uit en zal binnen een paar dagen ingebouwd worden. Daarna gaat er een schone OEM-install op met de nieuwste drivers.
Ik zal op de inbouw en de haperende WIFI-verbinding terug komen.
* Upgrade doorgevoerd, vandaar doorgehaald.
UPDATE 07-01-2013:
Na een schone installatie, waarvoor ik bewust gekozen heb, om van alle overbodige software van Dell af te komen en een update van de BIOS naar versie A11 zijn de problemen met de wegvallende verbinding verdwenen.
De snelheidswinst die de SSD bracht is boven verwachting. De schijf wordt ook alleen maar gebruikt voor het OS, terwijl alle andere software geïnstalleerd is op een aparte partitie van de overgebleven HD.
UPDATE 11/01/2013:
Na een maand in bezit te zijn van deze laptop moet ik eerlijk toegeven dat ik nog geen moment spijt heb gehad van deze aankoop. De snelheid is prima, de bouwkwaliteit is eveneens dik in orde en de laptop beschikt over een prima scherm.
De prestaties van deze laptop hebben mij nog geen enkel moment teleur gesteld. Het is natuurlijk ook een enorme stap in hardware die ik gemaakt heb, maar de snelheid waarmee Windows opstart en werkt, de snelheid en stabiliteit van Adobe Photoshop CS5, de soepelheid waarmee de laptop spelletjes draait.
De schone installatie van Windows en het selectief terug zetten van bijgeleverde software en de inbouw van de hardware (SSD) hebben de laptop nog een extra boost in (opstart)snelheid gegeven. Maar ook zonder die aanpassingen, in de standaard uitvoering, kan ik na een maand zeggen: een echte aanrader!
UPDATE 13/03/2013:
Na drie maanden wordt het tijd om, deze review af te sluiten. Inmiddels is dit model laptop niet meer leverbaar bij Dell. Het huidige model, de Dell Inspiron 17R SE N0017S37, is hiervoor in de plaats gekomen. Dit model mist t.o.v. van het vorige model 1 HD (en ook 1 TB aan opslag), maar heeft wel een BR en DVD combi speler. Verder is het model identiek aan het hier omschreven model.
De laptop voldoet nog steeds prima en ik heb er, na een schone installatie van Windows 8 (met de bijgekochte DVD van Dell) en de upgrade naar Windows 8 Pro, geen problemen meer mee gehad.
Een maand geleden heb ik de BIOS geupdate naar versie A12 en ik werk regelmatig de drivers bij (ook via de sites van Intel en Nvidia). Alles werkt gewoon naar behoren en ik heb zowel hardware- als softwarematig geen omkijken meer naar.

Tot slot de benchmarks:
Onderstaande benchmarktests zijn uitgevoerd op het standaard systeem zoals dat van Dell geleverd werd, uitgezonderd de upgrade naar Windows 8 Professional. Om mensen van dienst te zijn heb ik een aantal test gedaan waar op het forum naar gevraagd werd.

De nieuwe benchmarks die zijn toegevoegd, zijn uitgevoerd op hetzelfde systeem alleen nu met de SSD 830 (128GB) van Samsung. Het systeem werd "getweakt" voor dagelijks gebruik en niet om de maximale scores uit de test te halen.

3DMark11 Dell Inspiron 17R SE
Dell Inspiron 17R SE 3DMARK11
Na inbouw SSD, schone installatie en nieuwe drivers:
3DMARK11 SSD

3DMark06 Dell Inspiron 17R SE
3DMark06 Dell Inspiron 17R SE

PassMark PerformanceTest™ met NVIDIA GeForce GT 650M
Dell Inspiron 17R SE met NVIDIA GeForce GT 650M

Ter vergelijking met en zonder de NVIDIA GeForce GT 650M.

PassMark PerformanceTest™ met Intel HD4000 (onboard)
Dell Insprion 17R SE met Intel HD4000 Passmark

HD Random Access time
http://tweakers.net/ext/f/kRx2Z5PL6qLWqOyEwP3Vxre0/medium.png (Klik voor grotere versie)

Met Samung 830 SSD:

benchmark samsung 830

ATTO Disk Benchmark

ATTO Disk benchmark Samsung 830

Changelog review:

• 11/12/2012: Benchmarks PassMark PerformanceTest™ (2x), 3DMARK06, 3DMARK11 toegevoegd.
  • 11/12/2012: Review uitgebreid, foto's toegevoegd.
  • 10/12/2012: Review gemaakt
  • 04/01/2013: Update mbt WIFI-signaal
  • 06/01/2013: Update van inbouwen SSD
  • 07/01/2013: Benchmarks met SSD toegevoegd, update mbt WIFI, update naar BIOS A11, conclusie aangepast
  • 10/01/2013: Gaming COD Black Ops 2 toegevoegd.
  • 11/01/2013: Conclusie na één maand en gaming performance.
  • 25/01/2013: BIOS update uitgevoerd naar versie A12.

Heb jij ook een Dell Inspiron 17R Special Edition (N0017S12)?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

De foto's van je review staan in een beveiligde map. Daardoor worden ze (in ieder geval voor mij) niet getoond.

Jammer want volgens mij vult dat de review namelijk wel aardig aan.

Je zou ze even in je public map kunnen zetten.

(als ik de link van je afbeeldingen intyp krijg ik de volgende melding: Deze foto staat in een map die beveiligd is met een wachtwoord; ga naar gallery: Peatsmoke om het wachtwoord voor deze map in te voeren.
|:( Bedankt voor de tip, het is aangepast!
Afbeeldingen werken nu, goed dat je zo snel reageerd ;-)
Leuke bondige review.

Wat ikzelf altijd handig vind bij een review zijn de accuduur tijden bij idle, gamen/fotobewerken en browsen/films kijken. Ook de temperaturen bij deze toepassingen zouden in mijn optiek een goede aanvulling zijn. Wellicht zou dat je review nog completer maken.

Volgens mij heb je een uitstekende laptop gekocht, waar je nog jaren mee vooruit kan!
Gamen zal nog even duren, maar met fotobewerking kan ik al eens aan de slag gaan.
Als eerste begin ik (voor de mannen die immers visueel ingesteld zijn :+ ) met het toevoegen van wat plaatjes...
Leuk begin van de review. Ik heb zelf de 17R SE met de i5 processor en de SSD is echt een geweldige snelheidboost. Verder geweldige laptop wat zeker zijn geld waard was. Ook het geluid wat uit de luidsprekers komt vind ik van een geweldige kwaliteit en zeker volume genoeg!
Dank je, ik heb inmiddels nog wat zaken toegevoegd... :)
Goede review, lekker duidelijk!
Ik had niet verwacht dat het scherm zo goed scoorde!
Heb deze laptop zelf al paar keer aangeraden.
Het goede scherm is een van de reden geweest waarom ik deze gekocht heb.
Bedankt voor je commentaar!
Top review, mede op grond hiervan er zelf ook maar eentje aangeschaft (6gb versie)

Maar hoe heb je in passmark kunnen aangeven dat hij de 650 moet pakken? Krijg zelf telkens alleen maar de HD4000, ook als ik bij configuratiescherm wat dingen aanpas bij nvidia-panel.

Zou tof zijn als je een antwoord weet. Had namelijk ook vanuit de fabriek een erg lage windows index score mbt graphics: 5,5 (graphics bureaublad) en 6,8 (graphics 3d en spellen)
Heb dat in het configuratie scherm van Windows geselecteerd. Heb de optie gekozen om alles van grafische zaken via de nvidia te laten afraffelen...
Typo: "De verschillen tussen beide schermen zijn echter klein en zeker na kalibratie is het verschil significant."
Ik denk dat je bedoelde dat na kalibratie de verschillen nog kleiner zijn ;)
Uit een onedrzeok van bljikt dat je maklekijk oevr zeoits heen keest... Aangepast! ;)
Ik heb deze laptop ook overwogen maar niet gekocht:
reden de garantie van slechts 1 jaar die Dell standaard geeft.

Wanneer Dell weigert om de Europese regels mbt garantie te volgen moet je Dell maar gewoon boycotten. Dit is de enige manier om dit soort bedrijven te dwingen om de wet vooral de consument te respecteren.
Daarbij, als Dell slechts 1 jaar garantie geeft dan staan ze blijkbaar niet achter hun eigen product. Ik trek dan de conclusie dat er blijkbaar minderwaardige componenten gebruikt worden.

Ik heb gekozen voor een Asus welke op bijna identieke specs + prijs 2 jaar garantie geeft. Tel je bij Dell 2 jaar garantie is de laptop opeens fors duurder.

[Reactie gewijzigd door Floor op 8 januari 2013 15:43]

Dell geeft gewoon 3 jaar garantie (de EU wet regeling), echter is 1 jaar een soort van premium waar je aan huis hulp krijgt. Anders komen ze de laptop/desktop ophalen en ben je waarschijnlijk de laptop een week kwijt.

Dit is heel normaal. Ik heb bijvoorbeeld met mijn vorige laptop (van dell) na 3 jaar nog steeds geen problemen dus was het ook een goede keus om geen uitgebreidere garantie te geven.

/Ontopic
Mooie uitgebreide review

[Reactie gewijzigd door ytterx op 8 januari 2013 15:50]

Tof om te zien dat de review zo goed is geworden! Ik heb trouwens nog wat tips voor bijvoorbeeld je SSD. Installeer Samsung SSD magician, laat dit programma de optimalisaties uitvoeren en je zult zien dat de read speed zeker nog 150 mb/s stijgt. Daarbij schijnt dit ook voordelig te zijn voor je levensduur van de SSD.

Daarnaast over de score van je GT650M Je grafische score is 1837p terwijl je op notebookcheck kunt zien dat de gemiddelde waarde 2086p is. Dit scheelt toch 12%, wellicht dat je de grafische kaart nog wat kunt tunen, of dat je het energieschema even op 'hoge prestaties' moet zetten. Mij lijkt het dat er nog winst te behalen valt (zonder te overklokken).
Je was net te snel: zie nieuwe benchmarktests...
Er is hier en daar wellicht nog wat te finetunen, maar deze settings zijn wel normaal en niet alleen maar voor het krijgen van de beste benchmarks. :)
De Magician-software werkt niet met W8 en de tweaks die het toepast, zitten voor zover ik weet al standaard in W8.

[Reactie gewijzigd door Peatsmoke op 8 januari 2013 17:23]

Kijk dat zijn nette SSD snelheden van de 830.
En je hebt gelijk hoor over de graka, als je het niet nodig hebt zal ik het ook lekker zo laten staan.
Ach het niet nodig hebben is één ding, maar aangezien hij 2,75% onder de gemiddelde waarde zit, vind ik dat acceptabel. Grafisch ziet het ook allemaal net wat gelikter uit, lettertypes zijn beter leesbaar en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Als ik de test misschien nog eens gedraaid zou hebben, was ik nog dichter in de buurt gekomen door alle programma's op de achtergrond af te sluiten, maar ik vond één keer de tests draaien genoeg voor mijn SSD. ;)
Uitstekende review, +3. Wij hebben net 2 van deze laptops besteld, mede ook door jouw inbreng.

[Reactie gewijzigd door BCage op 10 januari 2013 18:04]

Dank je, het lijkt mij dat je daarvan geen spijt gaat krijgen.
Wat betreft mijn review: ben al jarenlang vaste bezoeker van deze pagina en altijd geholpen hier. Probeer hiermee ook anderen te helpen.
Ik ben benieuwd waarom je niet van het mSata slot gebruik hebt gemaakt door er ipv een 2,5" SSD een mSata SSD te gebruiken, dan zou je dus ook gewoon toegang blijven hebben tot twee HDD's ipv nu 1.

WiFi probleem herken ik ook bij een kameraad van mij, daar heb ik in apparaatbeheer een wijziging toegepast, deze staat nu op B/G vast, en nu werkt hij 100%.

Geluid is op tafel inderdaad het best, en kwa klank weergave ook subliem, je hebt er niets te klagen over inderdaad!
Subwoofertje voel je wel, doet zijn werk dus.
Zoals ik ook al aangepast had in de review, heb ik nu geen last meer van wegvallende verbindingen. Bij mij lag het dus eerder aan de register-verklooing laat ik maar zeggen.
De reden waarom ik niet voor de mSATA gekozen heb is tweeledig: enerzijds vanwege het feit dat er (op het forum) wat mensen waren die problemen hiermee hadden en anderzijds omdat ik die extra HD liever los heb.
Met mijn foto's kan ik niet genoeg back-up materiaal hebben.
Begrijpelijke keuze, je laat in elk geval zien goed het eea uitgezocht te hebben en niets zomaar wat te doen.
In elk geval veel plezier met deze mooie notebook, want dat is het!
Ik heb nog de versie van 1050¤ gekocht in september (toen nog met Windows 7 en een i7-3610QM).

Uitgaande van het feit dat je dezelfde hardware hebt qua toetsenbord en touchpad, vond ik de laatste wel vrij vervelend bij het registreren van een klik (even kort, zacht duwen). Daartoe heb ik de gevoeligheid ervan ook verhoogd en 't was in orde :) . Van het toetsenbord ben ik zéér tevreden: het typt lekker zacht en ik maak veel minder fouten.

Qua gaming speel ik cod4 en mw2 stabiel op 125fps. Da's een echte verademing t.o.v. mijn vorige laptop met een i3-330M en Intel HD 3000.

Volgende zomer zou ik er ook nog een SSD'tje in willen monteren, want de HDD is nu echt wel de bottleneck van het systeem (opstarten, applicaties starten, maps inladen bij games,...). Ik zal nog uit jouw review inspiratie op kunnen doen ;)

Uitstekend werk!
Dag,
Ook ik heb eenzelfde Dell gekocht, een iets nieuwer type N0217S37.
Ik wil gebruik gaan maken van vm, en ontdek nu dat je de win8 pro versie nodig hebt vanwege hyper-v of om bijv. Remote je systeem gebruiken.
Mijn wens is om een miniSAP thuis te gebruiken en vanwege stabiliteit wordt geadviseerd om een vm te gebruiken. Vandaar.
Op mijn Dell is geen win8 pro versie aanwezig. De hardware kan het wel aan.
Ik lees dat jij Win8pro hebt gekocht en geinstalleerd.
- Mijn vraag is dat voor een systeem-leek te doen?

Ik heb op USB flash stick van 32gb een 'system backup' laten maken (17gb).
Als ik in de problemen kom, Kan ik dan hiermee veilig en gemakkelijk weer terug naar het oorspronkelijke win8 versie?

Verder las ik dat er vele verschillende prijzen zijn voor Win8 pro, zelfs 15 euro?
Op het moment voorzie ik dar een upgrade versie van 150 euro nodig is.
Correctie: Paradigit levert ProPack voor 60e.

Heb je andere, betere suggesties?

Mvrgr,
Herenjack

[Reactie gewijzigd door herenpfl7665 op 12 april 2013 11:10]

Ik zou die aanbieding snel nemen, want de introductieaanbieding van 59,95 voor de upgrade van win8 naar win 8Pro lijkt niet meer te geleden bij MS.

Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Assassin's Creed UnityFIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013