Terug naar Reviews

Cherry M-1038 Zwart Review

Door Daytona 20 januari 2013, 23.649 views

Productreview volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig.

Pluspunten

• Uitstekende specificaties voor een lage prijs
  • 2 jaar pickup & return garantie
  • 'Vanilla' 4.1 Android

Minpunten

• Zeer wisselende bouwkwaliteit
  • Tal van issues die al dan niet met firmware updates verholpen worden
  • Beperkte accuduur
  • Laag speaker volume
  • weinig houvast door glad achterpaneel

Sub-beoordelingen

Bij deze een kleine review van de Kruidvat 10.1" Pro-Line 2 tablet, welke sinds 19-11-2012 voor ¤159,99 te koop is bij Kruidvat.

Voor de volledigheid; het gaat hier om een Cherry Mobility Pro-Line M-1038 tablet, met de volgende specificaties:

- 1280x800 10.1" IPS multi-touch capacitieve HD display met glas panel
- Rockchip 3066 1.6 Ghz Dual Core Cortex A9 CPU met 250Mhz Mali-400 GPU
- 16 GB intern flash geheugen (uitbreidbaar met micro SD)
- 1 GB DDR3 werk geheugen
- Bluetooth
- WIFI b/g/n
- Android 4.1
- 2 jaar pick-up en return garantie

De tablet word geleverd in een vrij bescheiden doosje, inclusief lader, usb kabel en usb verloopje. Daarnaast een vrij generieke handleiding in zeer kleine print, een velletje papier met FAQ's en instructies en contact gegevens voor eventuele support. Hierop wordt ook verwezen naar de website van tabletsupport.eu, waar een behoorlijke aktief support forum draait.

De tablet weegt 557 gram, en meet 249 x 174 x 10mm. Het 10.1” scherm is mooi helder en scherp. Zo ver ik kan zien geen last van backlight bleeding of andere afwijkingen. De kleuren zijn op het oog goed en blijven dat ook onder scherpe kijkhoeken. Als je flink kracht zet op de achterkant, kun je verkleuringen zien op het scherm, en reageert soms zelf de digitizer. Bij normaal gebruik zul je hier nooit last van hebben.
De voorzijde van de tablet is van zwart zijdeglans kunststof. Het scherm zelf zit volgens opgave van Kruidvat achter een glazen paneel. De achterzijde bestaat uit een aluminium achterpaneel met een matte, vrij gladde, laklaag of coating. Hierdoor is er vrij weinig grip op de tablet. Wat structuur in het aluminium, of een rubberachtige coating, zou de houvast verbeteren. Nu is de tablet wat lastig vast te houden.
De randen van de tablet lopen taps toe. Op de lange zijden buigt de voorzijde om naar het achterpaneel, en op de korte zijden buigt juist het achterpaneel zich richting de voorkant. De korte zijden lopen daardoor vrij spits toe en hebben smal randje wat een tikkie scherp aan kan voelen.
Al met al ziet de behuizing er netjes afgewerkt uit. Voor- en achterpaneel sluiten naadloos op elkaar aan, alsook het glaspaneel. Het geheel maakt een solide indruk.

Ik gebruik de tablet momenteel met de standaard Jelly Bean rom met een builddate van 26-10, zoals geleverd door Kruidvat. Met deze rom heeft het scherm last van flikkeringen bij een helderheid onder ± 60%.
*update 6-12*
Op 23-11 is er een tweede firmware beschikbaar gekomen waarmee dit probleem is opgelost. Sinds 28-11 draai ik deze firmware welke helaas geen verbetering is. De ‘fix’ voor het flikkeren van het scherm is een verhoogde minimum helderheid.

Het geluid uit de speaker klinkt wat schel en heeft niet veel volume. Bij Youtube filmpjes en spelletjes is het volume voldoende. Maar bij Uitzending Gemist, Ziggo en een paar lukraak gedownloade videos is meer volume nodig voor een goede verstaanbaarheid. Dit is gedeeltelijk op te vangen door diverse Apps uit de Play store, waarbij je het volume voorbij de 100% in kunt stellen. Voor Ziggo en Uitzending Gemist bied dit echter geen soelaas.
In tegenstelling tot andere gebruikers heb ik geen last van ruis of andere bijgeluiden.
*update 6-12*
Bij firmware van 23-11 nu ook digitale bijgeluiden te horen. Je hoort het bij gebruik van een koptelefoon en door de speaker zodra het accunivo onder de 20% is gezakt. De bijgeluiden zijn van vrij laag en constant volume. Het geluid wordt vrij snel overstemd als je muziek, tv of video’s kijkt. Maar tijdens het browsen in een stille ruimte is het redelijk irritant.

De wifi ontvangst is redelijk. In de woonkamer vlak bij de Linksys WRT54G router heb ik 3-4(=max) streepjes. De rest van de begane grond is de ontvangst 3 streepjes. In de slaapkamer op de bovenverdieping heb ik ook 3 streepjes en haal ik volgens Speedtest dezelfde snelheden (10mbit down/1 up, het maximum van mijn huidige abonnement) als beneden. In de verste hoek van de bovenverdieping zakt de downloadsnelheid naar 6mbps. Voldoende om youtube, uitzending gemist en Ziggo te kijken. Op de zolderverdieping heb ik de verbinding niet getest, maar met mijn smartphone is daar niet veel eer te behalen.
De bluetooth verbinding heb ik niet getest, omdat het me nog niet gelukt is een ander apparaat te verbinden.

Ik heb de accuduur getest met Antutu Tester, welke de cpu's voor 100% belast, het scherm aanhoud en het verval van de accu bijhoud. De test stopt als de accu capaciteit met 81% verminderd is. Bij mijn tablet duurde dit exact 90 minuten met een schermhelderheid van ±60%, wat een score van 262 oplevert. Op die laatste 19% heb ik vervolgens nog 135 minuten Youtube kunnen draaien met het volume op 100%. Bijna 4 uur onder zware tot zeer zware belasting lijkt me op zich niet verkeerd, al is meer altijd beter. Met minimale schermhelderheid haal ik zelfs een score van 499.
Hoeveel uren gebruik dit in de praktijk oplevert moet ik nog uitvinden. Als na de firmware upgrade de helderheid van het scherm nog een stuk omlaag kan in de avonduren, verwacht ik een dag op één lading te halen.
*update 6-12*
Door de verhoofde helderheid van het scherm bij de firmware van 23-11 is de accuduur er helaas flink op achteruit gegaan. Op minimale helderheid nu een score van 209 ipv de eerdere 499. Een zware tegenvaller. Een uur of drie aktief gebruik met het scherm aan, is nu zo’n beetje het maximaal haalbare. Te meer omdat de tablet bij een acculading onder 18% niet bestaande aanrakingen op het touchscreen registreert. Onder 5% is de tablet hierdoor helemaal onbruikbaar.

Kwa aansluitingen en knoppen is de tablet vrij overzichtelijk. Met uitzondering van de front camera onder het glaspaneel, is er aan de voorzijde niks te vinden. Het achterpaneel is voorzien van twee speaker openingen, camera, reset- en update opening. In de bovenrand vind je de enige fysieke knop; de aan/uit schakelaar. Daarnaast een micro-hdmi ingang, micro SD-kaart slot, laadplug, mini-usb ingang en 3,5mm koptelefoonplug.

De Rockchip 3066 SOC levert goede prestaties voor een lage prijs, en is daarom veelvuldig te vinden in de lager geprijsde chinese tablets. De dual core CPU draait in de M-1038 op maximaal 1.6Ghz, en doet in diverse benchmarks niet onder voor duurdere tablets:

Quadrant: 3771 (3921 met 26-10 firmware)
Antutu v3.0.2: 11557
Nena2: 57.5fps
*Bij het benchmarken lopen de 3D tests vrijwel constant tegen de refreshrate van 60fps aan. Met vsync uitgeschakeld zal de score waarschijnlijk hoger uitvallen.

Aangezien de tablet op een standaard Jelly Bean versie draait, zal ik daar verder geen woorden aan vuil maken. Ik heb nog geen last van vastlopers of reboots gehad. In de praktijk presteert de tablet in mijn ogen uitstekend. Geen last van haperingen of iets dergelijks en alles draait soepel. In vergelijking met mijn Huawei Ideos X5 smartphone (800Mhz/1Ghz single core met 512MB/2GB geheugen Adreno 205 GPU en stock Android 2.3.5 en Custom 4.0.4 rom) heerlijk vlot. Ik heb nog niet uitgebreid getest, maar bij 3D games als Death Rally begint m'n GSM in drukke scenes te haperen. Op de tablet blijft alles soepel draaien.

Zijn er nog andere negatieve punten voor deze tablet? Zeker wel. De kwaliteit van de camera’s is bedroevend. Zeker onder wat donkere omstandigheden.
Maar het is vooral de individuele bouwkwaliteit en bijbehorende kwaliteitscontrole waar het geld is bespaard. Zowel op het supportforum als het topic op Gathering of Tweakers worden diverse gebreken gemeld. Zo komen onder meer gedraaid camerabeeld, stof onder het scherm, vlekken in het scherm, slecht reagerend touchscreen, onbruikbare tablet tijdens laden, slechte wifi ontvangst, zeer laag speaker volume, zeer korte accuduur en ruis in het geluid voorbij.
Je moet dus duidelijk geluk hebben om een perfecte tablet te scoren. Of met de scherpe prijs is het achterhoofd jezelf tevreden stellen met kleine gebreken.
Mijn eerste exemplaar miste 2 van de drie schroefjes en rubber dopjes in de achterkant. Mijn tweede exemplaar heeft gedraaid beeld in de rear camera, maar verder geen problemen. Zoals het er nu naar uitziet een blijvertje.
*update 6-12*
De 23-11 firmware heeft de gebruikerservaring behoorlijk negatief beinvloed. Naast de gedraaide camera en lage speaker volume heb ik nu de volgende problemen:
- na een volle nacht laden een accu capaciteit van slechts 94%
- digitizer stoort onder 18% acculading en maakt de tablet onbruikbaar onder 5%
- linker bovenhoek van het scherm reageert slecht op aanraking
- minimum helderheid is verhoogd tot een nivo welke niet prettig is te gebruiken in het donker
- aanzienlijk verlaagde accuduur door verhogen schermhelderheid
- digitale ruis op speakers/koptelefoonaansluiting

Met deze nieuwe negatieve punten had ik de tablet het liefst geretourneerd. Daar werkt Kruidvat niet aan mee. Ik kan het alleen opsturen ter reparatie, maar aangezien het meeste ellende is veroorzaakt door de nieuwe firmware zal dat niet veel uithalen. Bovendien zijn er volop slechte ervaringen met de reparaties van tabletsupport.eu te lezen op o.a GoT (tablet weken weg, slechte communicatie, ongerepareerde tablets retour). Er wordt door Cherry nog gewerkt aan een nieuwe firmware. Hopelijk lost dat een aantal van de problemen op.

*update 19-1-2013*
Op 12-12 is er een nieuwe Cherry firmware uitgekomen voor de m-1038. Helaas loste deze voor mij (en de meeste andere gebruikers) niks op. De gevoeligheid van het scherm was aan de lage kant, dus ben ik weer terug naar de 23-11 fw.

Zelf heb ik nog geen custom firmware geprobeerd. Zover ik kan lezen hebben alle versies ook nog zo hun problemen. De huidige firmware heeft zo zijn issues, maar is wel 100% stabiel. Laatst voor de gein een tijd lang de tablet niet uitgezet, maar alleen standby gehouden tijdens het laden. Na 23 dagen geen vastlopers, vertragingen, haperingen oid.

Na twee maanden vrij intensief gebruik (paar uur gebruik per dag, internetten, ziggo app, veel need for speed most wanted en death rally, incidenteel utorrent) wel een aantal nieuwe issues;

- vaker digitale bijgeluiden dan voorheen (maar nog steeds alleen hoorbaar in zeer stille ruimte of bij lage volumes met koptelefoon)
- nu ook tijdens het opladen 'spookgedrag' van de digitizer
- rechter onderhoek van het glazen(?) paneel laat los van de behuizing en staat licht omhoog gebogen.

Inmiddels in de m-1038 weer verkrijgbaar bij Kruidvat. Als ik op de reakties op het Cherry support forum afga, zijn er met deze nieuwe batch tablets vergelijkbare problemen als de eerste lading.

Heb jij ook een Cherry M-1038 Zwart?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Ik hoop dat er toch nog een firmware komt die de problemen en helderheidinstelling van scherm en het irritante stoorgeluid op gaat lossen.
Zo ja is het een prima tablet voor het geld, alles draait lekker soepel en het scherm is een verademing vergeleken met de niet IPS exemplaren van de "vorige"generatie goedkope tablets.
De speakertjes en camera`s zijn zeer matig maar dat vind ik niet zo`n probleem.
Via Bluetooth op mijn versterker aangesloten is het geluid niet slecht.
De irritante stoorgeluidjes zijn dan ook niet hoorbaar (ook niet via HDMI) waardoor ik wat dat bettreft denk aan een wel erg karige onstoring van het analoge audiogedeelte.

Retourneren van de tablet blijkt (lijkt??) nogal afhankelijk te zijn van de winkel, ik heb daar voor aanschaf duidelijke afspraken over gemaakt die nadien ook schriftelijk zijn bevestigd door een personeelslid.
Ik heb niet de indruk dat ik daar alsnog problemen mee zou kunnen krijgen.
De Yarvik tab10-201 FW werkt ook op de M1038, en lost de batterij drain en scherm problemen op.

zie hier http://forum.yarvik.com/s...%29&p=14912#post14912

Heb hem er nu een paar dagen op staan en nog geen problemen ondervonden, Ben nu meer dan tevreden met me kruitvat sherry tablet. :)
Bedankt voor de tip _/-\o_ .
ik ga het gelijk uitproberen.
Giertje, Hoe bevalt de Yarvik FW?
goede review maar een opmerking waarom is algemene beoordeling 2 sterren terwijl er maar 2 gedeeltes 2 sterren hebben en de rest allemaal hoger
De algemene beoordeling hoeft toch geen gemiddelde te zijn? De bouwkwaliteit is zo sterk wisselend dat je echt geluk moet hebben om een 'goede' tablet te treffen. Vandaar de twee sterren algemeen.

Zelf heb ik nog geen afwijkende firmware geprobeerd. Zover ik kan lezen hebben alle versies ook nog zo hun problemen. De huidige firmware heeft zo zijn issues, maar is wel 100% stabiel. Laatst voor de gein een tijd lang de tablet niet uitgezet, maar alleen standby gehouden tijdens het laden. Na 23 dagen geen vastlopers, vertragingen, haperingen oid.

- nu ook tijdens het opladen 'spookgedrag' van de digitizer
Mijn ervaring is ook dat de kwaliteit van vooral de accu erg verschillend kan zijn.
Het eerste exemplaar heb ik uiteindelijk geretourneerd vanwege de erg slechte accu en het volkomen onbruikbaar zijn van het scherm (vooral het toetsenbord) bij aangesloten lader.
Het exemplaar dat ik nu heb heeft een aanzienlijk betere accu en geen problemen met aangesloten lader, alleen een licht digitaal gezoem bij gebruik van de lader. Aangezien dat afwezig is bij HDMI en Bluetooth en ik hem door de vrij goede accu veel langer zonder lader kan gebruiken vind ik niet zo`n probleem.

Snelheid en stabiliteit zijn prima, WIFI is niet geweldig.

De Yarvik firmware is stabiel maar wel een slechte respons van de digitizer en een zelfde hoge minimale helderheid van het scherm.

Ik ga de custom firmware van taigu maar eens proberen.
We hebben er hier eentje die niet meer opstart. Blijft hangen bij het Cherry Mobility logo.
Intussen biedt Kruidvat geen drivers:
"Tablet Software
De software is tijdelijk niet beschikbaar. Onze excuses voor het ongemak."
Ik weet niet wat voor drivers je zoekt, maar heb je de Firmware al opnieuw proberen te flashen?;

Heeft mijn tablet al een keer opnieuw tot leven gebracht.

Populair: Vliegtuig Tablets Luchtvaart Samsung Crash Smartphones Microsoft Apple Games Rusland

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013