Platform (Games) PC
Game Genre Shooter
Laagste prijs € 15,-
Aantal aanbieders 1
  Bekijk alle specificaties

Enemy Territory - Quake Wars, PC Review

Door GENETX 10 maart 2008, 688 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Teambased shooter
  • Linux support
  • Goede modcommunity + Support
  • "Af"

Minpunten

• Geen

Sub-beoordelingen

Gameplay Score: 5
Beeld Score: 4
Geluid Score: 4
Besturing Score: 4
Replaywaarde Score: 5
Stabiliteit Score: 5

Deze game heb ik al weer een half jaar in huis, tijd voor een review om de makers te eren.

Makers eren?
Ja, de makers eren. Splashdamage (SD), de devvers achter Wolfenstein: Enemy Territory, de gratis shooter die mij jaren heeft geboeid. Nooit een cent hoeven te betalen voor 3 jaar plezier. In mijn ogen dus een kleine moeite om destijds 60 euro te mogen dokken voor een topgame en deze review te schrijven.

En dat dus voor een BF2 kloon...
Prima voor de mensen die dat denken. Ja, ze hebben beide grote maps, vehicles en classes. Als je dan denkt dat de games gelijk zijn dan zit je er gruwelijk naast. Zelfs deze 3 punten lijken niet eens op elkaar!

Waar het om gaat is de implementatie van dit alles, daarvoor eerst weer een beetje achtergrond van SD. SD is niets meer dan een groepje modders. Echte gamers dus. Ze konden bakken met geld verdienen. Ze kozen echter voor het maken van games toen Id software aanklopte na het maken van een succesvolle mod. Het is waar hun hart ligt: Het maken van games.

Deze mensen werken voor hun liefde, niet voor het grote geld en dat merk je. Ze weten waar ze mee bezig zijn, ze maken een game af, ze helpen nieuwe modders en tillen zo het gamen als geheel naar een hoger platform. Aan het spelen zelf merk ik gewoon dat deze mensen iedere dag weer lol hebben gehad bij het maken van de game, en dat doet me goed. Het zit hem in kleinde details waar ik later op terug kom.

Implementatie
Zoals ik al aangaf hangt het van de implementatie van dit alles af.

De grote maps:
Een groot verschil met Battlefield is dat men met objectives werkt in Enemy Territory: QUAKE Wars (ETQW). Je loopt je dus niet suf als een kip zonder kop om een aantal vlaggen te pakken. Nee, je loopt met je team naar 1 punt waar op dat moment de main objective is om verder te kunnen. De maps zijn dus wel groter als in good ol' W:ET, de ervaring is nog steeds hetzelfde.

Vehicles:
Een nieuwe toevoeging vergleeken met W:ET. Toch zijn er ook maps waar je ze niet hebt. Vehicles zijn in ETQW ingezet om vooral als transport te dienen en als extra vuurkracht een linie achter de voorste mensen. Ze voegen wat toe aan de game, maar ze zijn nog meer nodig vanwege de grootte van de maps. Het is dus een must om handig en creatief met de voertuigen om te gaan.

Classes:
Het oude classes systeem van W:ET is weer overgenomen. Deze keer is niet alleen de Engineer meer van belang om te winnen. Ook Soldiers en Covert ops hebben nu veel meer objectives gekregen. Hier ligt ook een groot verschil met BF. In ETQW heb je gewoon mensen van iedere class nodig om te winnen. Je zult meoten werken als een team aangezien alleen de soldier dingen kan opblazen en de covert ops als enige de functie heeft om spul te hacken.

Dus het lijkt niet op Battlefield?
Dat klopt. Als je ook maar iets verder kijkt dan je neus lang is dan zie je dat direct, maar het gaat nog veel verder!

Speerpunten die hierboven al naar voren komen waren dus teamwork en objectives. Hetgeen waar de hele game om draait! Essentiele dingen die deze game totaal anders maken dan de doorsnee FPS.

Objectives
Zoals gemeld moet je objectives vervullen. Dit gaat veel verder dan wat vlagjes pakken. Als voorbeeld neem ik 1 van de 12 maps: Valley. Ik zal je vertellen hoe het werkt, maar je kan ook deze video zien: Valley training

Ik vertel nu vanuit de GDF, de mensheid. Het doel is om eerst een brug te constructen als engineer. Het is dan handig om wat mensen (oa een tank) er achter hebben als cover tegen de strogg aan de andere kant van de kapotte brug.

Als de brug er staat moet je een MobileCommandPost (MCP) naar een eindbestemming krijgen. Deze kan kapot, ook deze meot dan weer worden gefixt door een engineer. Een Fieldops kan er voor zorgen dat hij Anti Vehicle Turrets uit schakeld met artillery support zodat het escorten van de MCP sneller gaat.

Wanneer de MCP op zijn plaats is moet een Covert ops een Shield Generator hacken. Deze Shield Generator zorgt er namelijk voor dat de SSM Missile het gebouw met de Strogg "Contaminator" niet kan openbreken. Als deze gehacked is (al dan niet met hulp van medics om de Covops bij te staan) dan kan men het gebouw in. Hierbij moet een Soldier met zijn bom de Contaminator opblazen om te winnen.

Zo zie je dus dat iedere class zijn steentje bijdraagt in een overwinning. Je moet als team samen naar een objective gaan om te winnen. Je kan gewoon niet mensen ergens anders dan bij de objective gebruiken zoals in BF. Je hebt iedereen nodig bij je main objective. Daarom is daar ook altijd de strijd en merk je niet dat de maps zo groot zijn.

Classes
Ieder team moet alles classes combineren tot een goede verhouding. Het is logisch dat je wat meer Engineers hebt als de main objective moet worden gefixt door een Engineer. Toch kun je ondertussen niet zonder wat medics, een fieldops, covertops en soldier.

Soldier/Agressor
De Soldier heeft als basistaak om dingen op te blazen. Zowel de GDF Soldier als de Strogg Agressor hebben een bom. Verder hebben deze de sterkste wapens om heel wat volk/aliens in 1 keer af te knallen.

Medic/Technician
Deze class kan mensen reviven. Bij de GDF kan dit instant, terwijl de Strogg Technician wat tijd nodig heeft. De Technician kan naast Health ook Ammo geven, maar dit is bij de Strogg 1 geheel: Stroyent. Verder kunnen GDF Medics een Box met medicijnen en ammo inroepen terwijl Strogg gesneuvelde mensen kunnen omtoveren tot Spawnhosts.

Engineer/Constructor
Deze class zorgt voor het repareren van deployables en objectives of Guard towers. Verder kan men ook vehicles repareren. Ik had het al over deployables. Deze kunnen door Engineers (1 pp) worden ingeroepen en geeft een RTS smaakje mee. Je kan als Engineer/Constructor namelijk Turrets tegen mensen, vehicles of artillery inroepen. Verder heeft een Engineer/Constructor ook nog eens 3 mines pp en last but not least kan deze ook nog eens bommen onschadelijk maken. Een zeer uitgebreide class dus.

Fieldops/Opressor
Deze class kan ook deployables inroepen. Hier gaat het dan om artillery om de tegenstander te stoppen. Verder heeft ge GDF Fieldops ammo mee en kan de Opressor een tactisch schild plaatsen ter verdediging.

Covertops/Infiltrator
De laatste classe die beschikbaar is. Deze classe heeft 2 subclasses: Sniperen of infiltreren. De eerste vereist geen uitleg, de 2e wel: Je kan met deze class namelijk een "uniform" van een dode tegenstander jatten. Zo kun je dus ongemerkt achter enemy lines komen. Verder heeft deze class een hack tool om spullen te saboteren. Denk aan deployables of main objectives zoals een shield generator. Verder heeft de GDF Covertops een 3rd Eye cam en de Infiltrator een flyer drone en een teleporter. Verder heeft deze class een radar. Ook een belangrijke classe die een tegenstander vanachter aardig kan verzwakken en tegelijkertijd het team van nuttige info kan voorzien!

Zo zie je dat alles classes wat toevoegen aan het team. Soldiers kunnen de tegenstanders makkelijk neerhalen, de medics houden je op de been zodat je geen tijd met respawnen verliest. Een Engineer helpt bij het verdedigen met mines en turrets. Fieldops kan ook tegenstanders makkelijk uitnemen of tegenhouden. Als laatste help de covert ops je aan nuttige info die je het overwicht kunnen geven.

Asymetrische teams
Een van de unieke dingen aan ETQW zijn de Mens vs Strogg. Beide teams zijn totaal anders, geen rood vs blauw, nee 2 verschillende teams met beide zwakke en sterke punten.

Zo hebben de strogg geen Ammo. Health en Ammo zijn 1 geheel genaamd Stroyent. Het is dan ook mogelijk om Ammo voor Health in te wisselen. Daarbij hebben Strogg ook geen last van aardse reloads. Echter kan hun wapen wel oververhit raken. Verder kunnen strogg ook spawnen uit zogenaamde spwanhosts. Daarintegen kan een GDF Medic instant revive gebruiken op het veld.

Verder zijn natuurlijk de wapens en deployables ook anders. Ook de vehicles zijn totaal verschillend in zowel handling als functie. En zo zijn er nog veel meer verschillen zoals shields, teleporters etc.

Unieke spelers
Het mooie van al deze classes en tools is dat iedereen anders speelt. Iedereen heeft zo zijn voorkeur voor deployables, classes, methodes etc etc. Iedereen is anders en dat meot je als team benutten.

Als voorbeeld ben ik zelf slecht in 1v1, maar ik ben wel de eerste/laatste man op het veld. In een aanvallend team zal ik altijd gevaarlijk zijn bij de objective. Daarom ben ik ook een soort leider die graag zijn team aanmoedigd om mij te helpen bij de overwinning. Omdat ik slecht ben in 1v1 kom ik er vaak niet zonder medic of wat voorwerk van een covertops.

Zo heb heb je keer op keer weer andere spelers aan zowel jou zijde als de andere. Het is dus de kunst om de sterke punten van iedere speler te combineren tot een sterk geheel. Dit kan dus alleen maar door als team samen te werken.

Mede hierdoor moet je ook constant zelf aanpassen en andere tactieken proberen om de tegenstander plat te krijgen. Er zijn dan maar 12 maps op dit moment (de SDK is al vrijgegeven en de modders zijn bezig), toch heb ik me geen seconde verveeld omdat het iedere dag weer anders is.

Creatief
Wees verder creatief! Ik heb 5 maanden naar een par luchtschachten gekeken. Daar moest ik in, maar wist neit hoe. Later pas kwam er ene post op GoT van iemand die het op de communitysite had gezien: Gebruik de Strogg Teleporter om er in te komen. Een paar keer met mn hoofd tegen de muur geslagen (niet echt dan :P ) , dat ik daar niet op was gekomen.

Zo zul je altijd creatief gebruik moeten maken van je middelen. Spring bv uit een vehicle zodat deze doorrijdt en alvast wat mines voor je opruimt bv. Of leg nog even sneaky een mine op een Quad van de GDF. Mooi effect als iemand er op stapt en direct het hele voertuig zichzelf vernietigd :D

Dit gaat zo diep dat de meest creatieve mensen het best zullen overleven. Andere trucjes zijn bv om constant ammo in te wisselen voor health aan strogg kant als je met objectives bezig bent. Hierdoor krijg je zo'n 80-90% meer health waardoor je langer kunt doorhacken of net die bom wel kan armen. Of help een bom te beschermen door er een tactisch schild bij te plaatsen zodat de GDF eerst het schild kapot meoten schieten voor ze de bom onschadelijk kunnen maken, scheelt weer net die 2 seconden.

Een unieke en vermakelijke game die niet snel verveeld. 30 euro dat ie nu nog kost is niks voor zoveel plezier. Er zullen mensen zijn die het helemaal niks vinden, de andere helft vind het de beste game die er is. Een tussenweg is er neit. Je houdt er van of je vindt het niks.

Cijfer: 9

En Offline gameplay en de graphics dan?
Met opzet vertel ik daar niet over. ETQW draait bij mij op Low. Alleen zo haal ik hoge FPS om mensen af te kunnen maken. Daarbij krijg ik geen tijd om naar de effecten te kijken. Gameplay telt, graphics niet! Ook offline raak ik nooit aan, er is 1 stand die teld: Online! That's it.

• AMD Athlon 64 X2 5600+
  • 2x 2GB DDR2-800
  • ATI Radeon HD3870 512MB
  • 500GB Samsung 7200rpm HDD
  • 20" Samsung Syncmaster 2032BW
  • Logitech Z-5450 5.1 speakerset
  • Linux AMD64

Heb jij ook een Enemy Territory - Quake Wars, PC?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Reviews door de redactie

Alles op low met een 3870? Is dat niet een beetje overdreven?
Op Vista x64 blijkbaar. Gister wat op Linux zitten spelen en nu haal ik 100+ FPS op Ultra. Vista x64 + OpenGL is dus niet vooruit te branden want het wordt bij mij dan niet echt speelbaar om op sub-top niveau mee te draaien.

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013