Corsair Carbide 300R Review

Door Kypo 5 december 2012, 2.521 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Kwaliteit
  • Uiterlijk
  • Koeling
  • Makkelijk te installeren
  • Afwerking

Minpunten

• Helaas dat ene schroefje, wellicht alleen mijn kast. Ik heb er verder geen last van.

Sub-beoordelingen

Een tijd terug deze kast gehaald. Ik was bezig langzaam aan een PC te bouwen. En zag deze kast bij mycom staan. Tevens er wat over gelezen op het internet.

Het systeem dat ik er in heb zitten is deze:

#ProductPrijsSubtotaal
1OCZ Vertex 3 120GB¤ 88,-¤ 88,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal¤ 513,15

Redelijk basic, zonder videokaart. Ik doe echter weinig grafisch werk en game op mijn PS3.

Bij het inbouwen ben ik begonnen met het moederbord. Eerst processor op het moederbord gezet, koeler erop en daarna in de kast.

Het was mijn eerste keer dat ik dit deed. Vandaar dat het i/o panel wat moeite had. Maar ik kwam er vrij snel achter, dat je deze gewoon op zijn plaats klikt in de kast.
Hierna het moederbord, het mooie van de kast is, dat er een puntje uitsteekt die door een schroefgat gaat. Als je het moederbord hier overheen schuift, en vervolgens goed tegen het i/o panel plaatst, hoef je maar 1 keer een beetje te schuiven om een 2e schroefje vast te zetten. Hierna is het een kwestie van de rest van de schroeven aandraaien en klaar.

Vervolgens de voeding erbij, dit was erg simpel. Ik had schroefjes bij de kast gekregen dus ik heb die ook gebruikt. Je zet de voeding tegen de achterkant van de kast aan. En schroeft hem vast. Simpeler kan haast niet.

Wat betreft de koeling zit het ook helemaal prima. Aan de voorzijde van de kast zit een 140 mm fan, en aan de achterkant een 120 mm.
De kabels van deze 2 fans zijn beide zwart, en de connectors ook.

De aanuitknop, geluid aansluitingen en resetknop hebben allemaal relatief lange kabeltjes. Deze zijn wederom zwart met een zwarte connector. Op elke connector zit ook een stikkertje waarop staat waarvan hij is.

Qua kabelmanagment zit het ook goed. Als de kast met de voorkant naar je toe staat, heb je het linkerpaneel waarbij je bij de componenten komt. En het rechterpaneel voor de kabels.
Als je alle kabels hierachter stopt heb je genoeg ruimte over om je kast netjes dicht te krijgen.

De HDD bay's zitten voorin aan de onderkant. Ik heb enkel 2 ervan gebruikt (SSD en HDD). De aansluitingen van de schijven zitten ook waar de kabels zitten. Dus dit is erg netjes en makkelijk aan te sluiten.
Ik heb geen diskdrives in m'n systeem zitten. Echter zie ik de clipjes waarmee je ze vast zet wel. Het is een kwestie van een diskdrive erin schuiven en het klipje vast zetten.
Hier kan ik echter minder over zeggen.

Een negatief punt is dat de schroefgaten van de zijpanelen niet recht zitten ten opzichte van de gaatjes in de panelen zelf.
Hierdoor lijkt het alsof je de schroefjes er scheef in zet. Maar als je ze eenmaal aandraait zitten de panelen wel strak vast.

Heb jij ook een Corsair Carbide 300R?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Duidelijke review :)

Heb je bij de drives genoeg ruimte om de stroomkabels en rechte SATAkabels aan te sluiten zonder dat deze tegen het zijpaneel aankomen? Ik merk dat bij veel kasten je hier net iets te weinig ruimte hebt.

Enige wat je nog even zou kunnen doen, in het tabelletje dat je bovenaan hebt staan even geen border instellen. In de nieuwe layout ziet dat er namelijk heel lelijk uit :P
Jup, meer dan genoeg ruimte. Ik heb nu ook rechte kabels er in zitten, en die komen niet tegen het zijpaneel aan. Als je kabels neemt met een hoek zit het wel netter. Maar deze kreeg ik bij m'n moederbord.

Ik zal even kijken naar die layout! Dank voor de tip ;)

Hmm ik zie dat de kabelmanagment foto er ook niet top op staat... Iemand die weet hoe dit kan? Hij staat wel goed op imageshack :-(

[Reactie gewijzigd door Kypo op 4 december 2012 16:01]

Je afbeelding is te groot in de breedte. Ik neem persoonlijk altijd 550px breedte als maximum. Maar je kan ze ook verkleinen met de [img ] tag zie hier:

Maar wel een mooie review.
Misschien ook even een tip voor je systeem (als het je niet teveel werk oplevert ;) ):
op je moederbord zit nog zo een stickertje op je SATA poorten. Je kan je SSD beter op SATA0 hangen. (dat is de grijze poort onder de sticker). Nu heb je die op as Asmedia controller hangen wat ook wat mindere performance geeft. De SATA poorten onder de sticker hangen aan een intel controller (chipset). Deze zijn alleen SATA-II op de grijze na, welke dus ideaal is voor je boot SSD.
Top! Ik trek zo m'n kast wel even open om hem daarop te hangen!
Dank voor de tips :)
@ de echte flush: dit kan ik alleen maar beamen. En je kabelmanagement, achter je MB kan wel netter.
Bij je opgegeven spec's zie ik geen SSD / HDD staan; welk merk / hoeveel Mb, enz...
Ja weet ik, maar ik ben al lang blij dat de kabels netjes weg gewerkt zijn. En er komen in de toekomst meer upgrades aan (extra hdd's, videokaart etc.) Dus als ik dan alle kabels met tiewraps aan elkaar zet mag ik ze binnenkort weer los halen. Verder staat het sleeven van de kabels ook nog op de planning.

Daarnaast, ging het me er meer om dat er geen kabels in het zicht waren die ik niet nodig had.
(Je ziet sowieso niet veel, de kast staat onder m'n bureau...)

Ik zal de SSD en HDD even in de review erbij zetten!

[Reactie gewijzigd door Kypo op 5 december 2012 08:36]

Mag ik vragen waarom je bij koelings mogelijkheden 3 sterren hebt gegeven?
7 fans is toch meer dan genoeg?
Wellicht dat het niet bij de koelings mogelijkheden hoort, maar er komt soms wel een enorme bak stof binnen. Dit is voornamelijk van boven af. Aangezien daar een rooster zit om nog 2 fans te plaatsen.. An sich is dit prima, echter zit er geen enkele vorm van filter onder.

Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBGrand Theft Auto V

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013