Acer Iconia Tab W510 32GB + keyboarddock Wit Review

Door bilgy_no1 6 december 2012, 12.126 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Prijs, dubbele accu, gewicht en omvang, volledige W8, toetsenbord in clamshell vorm, als het werkt redelijk vlot en vorm factor is prima

Minpunten

• geen Wacom pen, klein scherm, bouwkwaliteit niet super, onbetrouwbaar (vastlopers, issues), zeer klein opslaggeheugen voor W8, hitteproductie in tablet en toetsenbord.

Sub-beoordelingen

29/11/2012:
Ik heb de Iconia Tab W510 vandaag in ontvangst genomen, na een behoorlijk lange wachttijd. Oorspronkelijk zou de W510 op 26 oktober (bij de launch van W8) beschikbaar zijn. Dat werd 8 november en vervolgens 23 november. Ook toen nog geen bericht. Uiteindelijk zag ik de tablet gisteren op voorraad staan bij CoolBlue en nu dan in bezit. Ik begin deze review met mijn eerste indrukken en zal het later uitbreiden zodra ik meer ervaring heb met het apparaat.

Iets over de keuze. Er verschijnen de komende tijd veel verschillende W8 tablets en convertibles. Ik was op zoek naar een vervanger van mijn netbook die wat kuren begint te tonen. Daardoor is de prijs voor mij een belangrijk aspect. Ook wilde ik de volledige W8 omgeving draaien ipv RT. Dropbox is bijvoorbeeld wel beschikbaar voor W8, maar er is nog geen RT-app. En zo ook voor Chrome en andere applicaties die ik graag gebruik. Dat betekent dat ik een apparaat zocht met de Atom Z2760. Daarvan is de W510 de goedkoopste op het moment. Liever had ik een 11,6" scherm en support voor de pen, maar dat brengt ons bij de Samsung Smart PC 500t voor €849: erg duur voor een Atom netboek. Een groot voordeel van de Acer is bovendien de extra accu in het toetsenbord, iets wat de Samsung niet heeft. Kortom, ik beschouw de W510 als een redelijk goede koop, want qua prijs komt er geen W8 tab in de buurt.

UPDATE 2-12-2012:
Een weekend verder en ook wat meer ervaring. helaas niet al te goede. Ik heb besloten het apparaat te retourneren en vul hieronder per onderdeel aan waarom.

UPDATE 6-12-2012:
Nog een paar kleine opmerkingen toegevoegd.

Featureset
Redelijk op orde voor wat ik er mee wil. Zoals gezegd had ik liever een tablet met support voor Wacom pennen gehad, maar niet tegen die meerprijs. Ook hd ik liever 11,6" scherm gehad, maar dan zou de tablet ook weer zwaarder worden. Schermresolutie en type zijn standaard voor de Atom apparaten (1366x768 en IPS). Verder zijn de connecties niet van de laatste versies: USB 2.0, SDHC (niet XC), Bluetooth 3.0 (niet 4.0) etc. Maar goed, dat wist ik voor de aankoop. Wat me opviel bij het uitpakken is dat er ook een NFC stikker op de rug van de tablet staat. Dat was ik eerder in de previews niet tegengekomen.

Als je het vergelijkt met een ultrabook/tablet hybride, dan is het wat mager. Maar in vergelijking met een Netbook en een tablet is de featureset heel redelijk.

Het ingebouwde geheugen is wat aan de lage kant. In de 32GB versie is er direct na installatie 14,0GB vrij beschikbaar op de C-schijf.

UPDATE 2-12-2012
Van de 14GB na installatie was al snel bijna niets meer over. Ik heb Office 2010 geïnstalleerd, Chrome, Dropbox sync (2,5GB) en een paar apps en toen was er nog ongeveer 4GB over. Windows Update eroverheen en toen was er nog maar 3GB. Ik had nog niet eens bestanden gemaakt oid. 32GB is gewoon echt te weinig voor zo'n apparaat. Je kunt tot 64GB toevoegen via microSD, maar het is niet zo eenvoudig om je bestandsmappen standaard over te zetten naar de SD (sommige Libraries kunnen niet over verwijderbare schijfstations). Het blijft dus altijd oppassen met de geheugenruimte.

Presaties
Ik heb het apparaat nog niet echt aan de tand gevoeld. Browsen gaat redelijk snel en ook het switchen tussen apps gaat vlot. Af en toe merk ik vertraging bij het typen. Echter niet altijd. De drivers voor de touchpad lijken niet de juiste te zijn. W8 gestures, 2-vinger scrolling en pinch to zoom werken er niet op. Waarschijnlijk zal dat worden geüpdate.

UPDATE 2-12-2012:
Behalve bovenstaande probleem met de touchpad heb ik meer issues ondervonden met het toetsenborddock. In sommige instanties werkte het toetsenbord niet meer.

Ook qua hardware prestaties heb ik inmiddels enkele vastlopers meegemaakt, terwijl ik niet eens zware zaken aan het doen was. Met mijn oude netbook (oude single core Atom, 1GB RAM en Windows Starter) heb ik nog nooit een vastloper gehad.

UPDATE 6-12-2012:
Mbt het touchpad heb ik inmiddels begrepen dat er bewust voor is gekozen de gestures niet in de drivers in te bouwen. Het argument dat ik daarvoor heb gehoord is dat het touch screen zo dichtbij is dat het dubbelop zou zijn. Hoewel ik het daar niet mee eens ben (biedt de gebruiker de keuze), is dat dus geen defect. Dat neemt niet weg dat ik bij normaal gebruik ook problemen heb ervaren met de gevoeligheid van de touch pad.

Beeldkwaliteit
Ik vind het scherm prima in orde. Full HD is waarschijnlijk niet mogelijk op de Atom processor en dit is al een hele stap vooruit t.o.v. mijn netbook. Kijkhoeken zijn goed. In een artikel van Tweakers werd gesproken over zichtbare touch laag op het scherm. Dit is mij nog niet zo opgevallen.

Bouwkwaliteit en Robuustheid
Plastick Fantastic, what more can I say? Het hele apparaat is van plastic en dat is niet per se slecht. Het gewicht blijft laag en het ziet er best stijlvol uit. Ik heb een enkel kraakje gehoord, maar nog niets schokkends. De knopjes op de tablet voelen wel goedkoop; vooral de rotation lock en de Power-button.

Het dock is ook van plastic maar voelt wel degelijk aan. Het scharnier is behoorlijk stroef: dat helpt bij de bediening van het touch screen, maar het voelt alsof je de boel moet forceren om te openen of sluiten. Het toetsenbord valt me behoorlijk mee in kwaliteit. Mooie toetsen met een redelijk ruime lay-out. De toetsaanslag is niet diep, maar wel behoorlijk stroef. Dat zal in de loop der tijd wel iets lichter worden, maar ik ga erop letten.

UPDATE 2-12-2012:
Het kraken van de tablet was vooral aan de linkerkant bij het oppakken. Toch een beetje irritant, want daar heb je hem vaak vast als je met rechts iets aanraakt.

De aansluiting tussen tablet en dock is stevig. Daar zou ik me geen zorgen over maken.

Ergonomie
Een redelijke score. De tablet is licht en het toetsenbord valt mee. Iets groter zou m.i. nog beter zijn. De tablet is ook heel dun en houdt lekker vast.

Het onscreen toetsenbord is mij niet zo goed bevallen. Het is veel minder uitgebreid dan het toetsenbord op een smartphone (vlg. met HTC en Swiftkey), ondanks het veel grotere scherm. Je kunt bijvoorbeeld niet een cijfer krijgen door een letter wat langer in te drukken. Met cijfers en letters moet je dus constant heen en weer schakelen wat ook nog best lang duurt. Het schrijven met een capacitieve stylus lukt wel aardig. Het programma herkent behoorlijk goed welke woorden ik schrijf en met mijn handschrift is dat wel een compliment. Toch kan het niet tippen aan een Wacom digitizer.

UPDATE 6-12-2012:
Een vreemde keuze uit oogpunt van ergonomie vind ik de plaatsing van de koptelefoonaansluiting. Deze zit aan de bovenkant van het scherm (in landscape) naast de Power-knop. Dat betekent dat het draadje van de koptelefoon onhandig is geplaatst. Geen groot probleem, maar het viel me wel op.

Warmte- en geluidsproductie
Bij normaal gebruik is de warmteproductie miniem. Het apparaat heeft daarom geen actieve koeling (een nadeel van de Core i-tablets: die hebben actieve koeling en openingen in de body). Ik heb wel bij het afspelen van een South Park aflevering gemerkt dat de tablet rechtsboven (met scherm naar kijker toe) warm wordt, maar zeer lokaal. Het apparaat is fluisterstil, eigenlijk zoals we van tablets gewend zijn.

UPDATE 2-12-2012:
Deze score heb ik flink naar beneden gebracht. Vandaag werd het toetsenborddock echt heel heet en bleef dat ook nadat de voeding eruit was en de tablet verwijderd. Uren daarna nog warm-heet. Dat kan niet goed zijn.

Ook de tablet wordt zoals gezegd behoorlijk heet (aan de rechterkant), maar die koelt bij inactiviteit wel snel af.

Mobiliteit en Accuduur
Dit zal ik verder moeten ondervinden in de komende weken. Volgens specificaties moet het 18 uur meegaan i.c.m. het dock. Ik ben benieuwd...

Nu wel een score en een behoorlijk goede. Ik denk dat die 9 uur echt wel gehaald kunnen worden, zelfs met redelijk intensief gebruik.

Zoals gezegd, dit is vooralsnog de goedkoopste W8 tablet. Zelfs goedkoper dan de RT tablets als je de prijs van een touch cover of dock meerekent. Er komt nog een ZTE v98 aan die mogelijk ook redelijk wordt geprijsd. Die heeft wel een metalen behuizing, maar is verder nog niet officieel aangekondigd (voor Nederland).

Het is eigenlijk nog te vroeg voor een conclusie.Wel kan ik een eerste indruk geven. Die is redelijk, maar niet super. Daarvoor zou het ook een Wacom pen moeten hebben en een groter scherm voor dezelfde prijs. Vooralsnog vind ik het van alle Atom tablets die er deze maand aankomen wel de beste koop. Ik ga de komende tijd proberen hoe het werkt met een capacitieve pen.

UPDATE 2-12-2012:
Een weekend verder en mijn oordeel is een stuk strenger. Ik heb gewoon heel veel gedoe gehad met dit apparaat in de eerste paar dagen; veel teveel voor een nieuw apparaat. Het geheugen is echt te klein voor volledige Windows 8. Het kraken van de behuizing begon met te irriteren en de hete batterij in het toetsenbord baart mij zorgen als ik eraan denk dit nog een paar jaar te moeten gebruiken. Ik heb geprobeerd een system restore te doen om zeker te weten dat het niet aan de instellingen ligt. Maar Acer stuurt alleen recovery DVD's mee, terwijl het apparaat geen DVD-speler heeft en onvoldoende voeding levert voor een externe. Ongelooflijk dat ze niet gewoon een bootable usb-stick meeleveren uit het oogpunt van klantvriendelijkheid. De prijs is dan wel goed, maar ik had liever iets meer betaald voor een product waar net iets meer aandacht was besteed aan de afwerking. Op een of andere manier komt het over als haastwerk en dat is echt jammer, want de ervaring van Windows 8 op een tablet is echt wel goed. Helaas wordt dat in de W510 teniet gedaan door een aantal onnodige beperkingen en tekortkomingen. Ook voor €599 was het nog een goede prijs, maar had Acer veel betere materialen kunnen gebruiken, meer geheugen kunnen leveren en de software kunnen optimaliseren. De Samsung Smart PC 500t kost bijvoorbeeld €849 (Asus en HP zijn nog duurder met vergelijkbare modellen), dus die ruimte is er echt wel in de markt. Lenovo komt met de ThinkPad Tablet 2 en die zou precies in dat gat kunnen vallen: 10,1" met digitizer en hopelijk veel betere bouwkwaliteit. Tegelijkertijd is nu ook de prijs van de Surface Pro bekend: €899 voor een i5 uitvoering met 4GB RAM, HD4000, Full HD scherm, Wacom technologie en pen (zonder Touch Cover). Het kan niet anders of de in mijn ogen exorbitante prijzen voor de Atom tablets gaan omlaag (HP Envy X2 kost €999!).

Ik heb Windows 8 op tablets nog niet afgeschreven, maar ik raad iedereen aan deze generatie apparaten echt eens goed in handen te nemen voor aankoop.

DISCLAIMER
Dit is een vroeg exemplaar en het kan natuurlijk zo zijn dat ik een dud heb die niet representatief is voor de rest.

Heb jij ook een Acer Iconia Tab W510 32GB + keyboarddock Wit?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Reviews door de redactie

Oei, ik ben niet zo'n grote afnemer van mediabestanden. Ik weet wel dat je voor mkv bestanden waarschijnlijk VLC moet installeren. Gelukkig kan dat.

Om toch een beeld te krijgen heb ik een HD filmpje op Vimeo bekeken en dat werd toch een beetje choppy en hakkerig. Daarna speelde ook 'HD Off' niet meer zo lekker. Het is wel iets beter dan vorige Atoms, want daarmee kon HD op YouTube helemaal niet worden afgespeeld.

Op Youtube kan ik wel 1080p filmpjes kijken. Ik denk dat het erg aan de mate van compressie ligt, maar dit is geen vervanger van een i3/i5 laptop qua videobestanden.

Geluid is niet echt mijn ding, dus daar kan ik weinig over zeggen.
Hmm.. de Atom z2760 zou als het goed is geen problemen moeten hebben met 1080p videomateriaal. Wellicht dat vimeo icm IE10 slechte resultaten geeft? Wellicht een test doen met Chrome?

Of misschien een keert proberen met of VLC of K-Lite codec pack (mediaplayerclassic, LAV decoders). Ik hoop toch echt dat 1080p .mkv's met een standaard bitrate geen probleem zijn voor dit apparaat. :)

Als het goed is heeft de Z2670 veel meet power als de Tegra3, en deze lukt het wel om HD video's af te spelen.

Anyway, bedankt voor je bevindingen tot zover. W8 tablets hebben iig mijn interesse!

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013