Acer Iconia Tab W510 32GB + keyboarddock Wit Review

Door bilgy_no1 6 december 2012, 12.235 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Prijs, dubbele accu, gewicht en omvang, volledige W8, toetsenbord in clamshell vorm, als het werkt redelijk vlot en vorm factor is prima

Minpunten

• geen Wacom pen, klein scherm, bouwkwaliteit niet super, onbetrouwbaar (vastlopers, issues), zeer klein opslaggeheugen voor W8, hitteproductie in tablet en toetsenbord.

Sub-beoordelingen

29/11/2012:
Ik heb de Iconia Tab W510 vandaag in ontvangst genomen, na een behoorlijk lange wachttijd. Oorspronkelijk zou de W510 op 26 oktober (bij de launch van W8) beschikbaar zijn. Dat werd 8 november en vervolgens 23 november. Ook toen nog geen bericht. Uiteindelijk zag ik de tablet gisteren op voorraad staan bij CoolBlue en nu dan in bezit. Ik begin deze review met mijn eerste indrukken en zal het later uitbreiden zodra ik meer ervaring heb met het apparaat.

Iets over de keuze. Er verschijnen de komende tijd veel verschillende W8 tablets en convertibles. Ik was op zoek naar een vervanger van mijn netbook die wat kuren begint te tonen. Daardoor is de prijs voor mij een belangrijk aspect. Ook wilde ik de volledige W8 omgeving draaien ipv RT. Dropbox is bijvoorbeeld wel beschikbaar voor W8, maar er is nog geen RT-app. En zo ook voor Chrome en andere applicaties die ik graag gebruik. Dat betekent dat ik een apparaat zocht met de Atom Z2760. Daarvan is de W510 de goedkoopste op het moment. Liever had ik een 11,6" scherm en support voor de pen, maar dat brengt ons bij de Samsung Smart PC 500t voor ¤849: erg duur voor een Atom netboek. Een groot voordeel van de Acer is bovendien de extra accu in het toetsenbord, iets wat de Samsung niet heeft. Kortom, ik beschouw de W510 als een redelijk goede koop, want qua prijs komt er geen W8 tab in de buurt.

UPDATE 2-12-2012:
Een weekend verder en ook wat meer ervaring. helaas niet al te goede. Ik heb besloten het apparaat te retourneren en vul hieronder per onderdeel aan waarom.

UPDATE 6-12-2012:
Nog een paar kleine opmerkingen toegevoegd.

Featureset
Redelijk op orde voor wat ik er mee wil. Zoals gezegd had ik liever een tablet met support voor Wacom pennen gehad, maar niet tegen die meerprijs. Ook hd ik liever 11,6" scherm gehad, maar dan zou de tablet ook weer zwaarder worden. Schermresolutie en type zijn standaard voor de Atom apparaten (1366x768 en IPS). Verder zijn de connecties niet van de laatste versies: USB 2.0, SDHC (niet XC), Bluetooth 3.0 (niet 4.0) etc. Maar goed, dat wist ik voor de aankoop. Wat me opviel bij het uitpakken is dat er ook een NFC stikker op de rug van de tablet staat. Dat was ik eerder in de previews niet tegengekomen.

Als je het vergelijkt met een ultrabook/tablet hybride, dan is het wat mager. Maar in vergelijking met een Netbook en een tablet is de featureset heel redelijk.

Het ingebouwde geheugen is wat aan de lage kant. In de 32GB versie is er direct na installatie 14,0GB vrij beschikbaar op de C-schijf.

UPDATE 2-12-2012
Van de 14GB na installatie was al snel bijna niets meer over. Ik heb Office 2010 geïnstalleerd, Chrome, Dropbox sync (2,5GB) en een paar apps en toen was er nog ongeveer 4GB over. Windows Update eroverheen en toen was er nog maar 3GB. Ik had nog niet eens bestanden gemaakt oid. 32GB is gewoon echt te weinig voor zo'n apparaat. Je kunt tot 64GB toevoegen via microSD, maar het is niet zo eenvoudig om je bestandsmappen standaard over te zetten naar de SD (sommige Libraries kunnen niet over verwijderbare schijfstations). Het blijft dus altijd oppassen met de geheugenruimte.

Presaties
Ik heb het apparaat nog niet echt aan de tand gevoeld. Browsen gaat redelijk snel en ook het switchen tussen apps gaat vlot. Af en toe merk ik vertraging bij het typen. Echter niet altijd. De drivers voor de touchpad lijken niet de juiste te zijn. W8 gestures, 2-vinger scrolling en pinch to zoom werken er niet op. Waarschijnlijk zal dat worden geüpdate.

UPDATE 2-12-2012:
Behalve bovenstaande probleem met de touchpad heb ik meer issues ondervonden met het toetsenborddock. In sommige instanties werkte het toetsenbord niet meer.

Ook qua hardware prestaties heb ik inmiddels enkele vastlopers meegemaakt, terwijl ik niet eens zware zaken aan het doen was. Met mijn oude netbook (oude single core Atom, 1GB RAM en Windows Starter) heb ik nog nooit een vastloper gehad.

UPDATE 6-12-2012:
Mbt het touchpad heb ik inmiddels begrepen dat er bewust voor is gekozen de gestures niet in de drivers in te bouwen. Het argument dat ik daarvoor heb gehoord is dat het touch screen zo dichtbij is dat het dubbelop zou zijn. Hoewel ik het daar niet mee eens ben (biedt de gebruiker de keuze), is dat dus geen defect. Dat neemt niet weg dat ik bij normaal gebruik ook problemen heb ervaren met de gevoeligheid van de touch pad.

Beeldkwaliteit
Ik vind het scherm prima in orde. Full HD is waarschijnlijk niet mogelijk op de Atom processor en dit is al een hele stap vooruit t.o.v. mijn netbook. Kijkhoeken zijn goed. In een artikel van Tweakers werd gesproken over zichtbare touch laag op het scherm. Dit is mij nog niet zo opgevallen.

Bouwkwaliteit en Robuustheid
Plastick Fantastic, what more can I say? Het hele apparaat is van plastic en dat is niet per se slecht. Het gewicht blijft laag en het ziet er best stijlvol uit. Ik heb een enkel kraakje gehoord, maar nog niets schokkends. De knopjes op de tablet voelen wel goedkoop; vooral de rotation lock en de Power-button.

Het dock is ook van plastic maar voelt wel degelijk aan. Het scharnier is behoorlijk stroef: dat helpt bij de bediening van het touch screen, maar het voelt alsof je de boel moet forceren om te openen of sluiten. Het toetsenbord valt me behoorlijk mee in kwaliteit. Mooie toetsen met een redelijk ruime lay-out. De toetsaanslag is niet diep, maar wel behoorlijk stroef. Dat zal in de loop der tijd wel iets lichter worden, maar ik ga erop letten.

UPDATE 2-12-2012:
Het kraken van de tablet was vooral aan de linkerkant bij het oppakken. Toch een beetje irritant, want daar heb je hem vaak vast als je met rechts iets aanraakt.

De aansluiting tussen tablet en dock is stevig. Daar zou ik me geen zorgen over maken.

Ergonomie
Een redelijke score. De tablet is licht en het toetsenbord valt mee. Iets groter zou m.i. nog beter zijn. De tablet is ook heel dun en houdt lekker vast.

Het onscreen toetsenbord is mij niet zo goed bevallen. Het is veel minder uitgebreid dan het toetsenbord op een smartphone (vlg. met HTC en Swiftkey), ondanks het veel grotere scherm. Je kunt bijvoorbeeld niet een cijfer krijgen door een letter wat langer in te drukken. Met cijfers en letters moet je dus constant heen en weer schakelen wat ook nog best lang duurt. Het schrijven met een capacitieve stylus lukt wel aardig. Het programma herkent behoorlijk goed welke woorden ik schrijf en met mijn handschrift is dat wel een compliment. Toch kan het niet tippen aan een Wacom digitizer.

UPDATE 6-12-2012:
Een vreemde keuze uit oogpunt van ergonomie vind ik de plaatsing van de koptelefoonaansluiting. Deze zit aan de bovenkant van het scherm (in landscape) naast de Power-knop. Dat betekent dat het draadje van de koptelefoon onhandig is geplaatst. Geen groot probleem, maar het viel me wel op.

Warmte- en geluidsproductie
Bij normaal gebruik is de warmteproductie miniem. Het apparaat heeft daarom geen actieve koeling (een nadeel van de Core i-tablets: die hebben actieve koeling en openingen in de body). Ik heb wel bij het afspelen van een South Park aflevering gemerkt dat de tablet rechtsboven (met scherm naar kijker toe) warm wordt, maar zeer lokaal. Het apparaat is fluisterstil, eigenlijk zoals we van tablets gewend zijn.

UPDATE 2-12-2012:
Deze score heb ik flink naar beneden gebracht. Vandaag werd het toetsenborddock echt heel heet en bleef dat ook nadat de voeding eruit was en de tablet verwijderd. Uren daarna nog warm-heet. Dat kan niet goed zijn.

Ook de tablet wordt zoals gezegd behoorlijk heet (aan de rechterkant), maar die koelt bij inactiviteit wel snel af.

Mobiliteit en Accuduur
Dit zal ik verder moeten ondervinden in de komende weken. Volgens specificaties moet het 18 uur meegaan i.c.m. het dock. Ik ben benieuwd...

Nu wel een score en een behoorlijk goede. Ik denk dat die 9 uur echt wel gehaald kunnen worden, zelfs met redelijk intensief gebruik.

Zoals gezegd, dit is vooralsnog de goedkoopste W8 tablet. Zelfs goedkoper dan de RT tablets als je de prijs van een touch cover of dock meerekent. Er komt nog een ZTE v98 aan die mogelijk ook redelijk wordt geprijsd. Die heeft wel een metalen behuizing, maar is verder nog niet officieel aangekondigd (voor Nederland).

Het is eigenlijk nog te vroeg voor een conclusie.Wel kan ik een eerste indruk geven. Die is redelijk, maar niet super. Daarvoor zou het ook een Wacom pen moeten hebben en een groter scherm voor dezelfde prijs. Vooralsnog vind ik het van alle Atom tablets die er deze maand aankomen wel de beste koop. Ik ga de komende tijd proberen hoe het werkt met een capacitieve pen.

UPDATE 2-12-2012:
Een weekend verder en mijn oordeel is een stuk strenger. Ik heb gewoon heel veel gedoe gehad met dit apparaat in de eerste paar dagen; veel teveel voor een nieuw apparaat. Het geheugen is echt te klein voor volledige Windows 8. Het kraken van de behuizing begon met te irriteren en de hete batterij in het toetsenbord baart mij zorgen als ik eraan denk dit nog een paar jaar te moeten gebruiken. Ik heb geprobeerd een system restore te doen om zeker te weten dat het niet aan de instellingen ligt. Maar Acer stuurt alleen recovery DVD's mee, terwijl het apparaat geen DVD-speler heeft en onvoldoende voeding levert voor een externe. Ongelooflijk dat ze niet gewoon een bootable usb-stick meeleveren uit het oogpunt van klantvriendelijkheid. De prijs is dan wel goed, maar ik had liever iets meer betaald voor een product waar net iets meer aandacht was besteed aan de afwerking. Op een of andere manier komt het over als haastwerk en dat is echt jammer, want de ervaring van Windows 8 op een tablet is echt wel goed. Helaas wordt dat in de W510 teniet gedaan door een aantal onnodige beperkingen en tekortkomingen. Ook voor ¤599 was het nog een goede prijs, maar had Acer veel betere materialen kunnen gebruiken, meer geheugen kunnen leveren en de software kunnen optimaliseren. De Samsung Smart PC 500t kost bijvoorbeeld ¤849 (Asus en HP zijn nog duurder met vergelijkbare modellen), dus die ruimte is er echt wel in de markt. Lenovo komt met de ThinkPad Tablet 2 en die zou precies in dat gat kunnen vallen: 10,1" met digitizer en hopelijk veel betere bouwkwaliteit. Tegelijkertijd is nu ook de prijs van de Surface Pro bekend: ¤899 voor een i5 uitvoering met 4GB RAM, HD4000, Full HD scherm, Wacom technologie en pen (zonder Touch Cover). Het kan niet anders of de in mijn ogen exorbitante prijzen voor de Atom tablets gaan omlaag (HP Envy X2 kost ¤999!).

Ik heb Windows 8 op tablets nog niet afgeschreven, maar ik raad iedereen aan deze generatie apparaten echt eens goed in handen te nemen voor aankoop.

DISCLAIMER
Dit is een vroeg exemplaar en het kan natuurlijk zo zijn dat ik een dud heb die niet representatief is voor de rest.

Heb jij ook een Acer Iconia Tab W510 32GB + keyboarddock Wit?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Reviews door de redactie

Kleine vraag, heb je intussen nog problemen met je touchpad? Ik heb dit zelf ook, Acer gebeld, maar nog geen reactie terug.
@ Thund3r

Ik heb inderdaad ook problemen met de touchpad zoals beschreven bovenstaand. Maar ik moet zeggen dat ik er met het touch screen goed vanaf kom en het touchpad vrijwel nooit gebruik.
Op het acer forum is er ook een discussie over, daar zegt de acer helpdesk van us dat het bekent is en de de service centrums een fix hebben. Ik heb acer hierover gebeld, bij hun was niks bekent maar ik had ook een gigantisch dom persoon aan de telefoon. Heb uit eindelijk naar een andere medewerker gevraagd. Toen bleef het ook nog vaag maar zat inmiddels 12 minuten aan de telefoon a 10 cent/min :@. Ze zeggen dat het toetsenbord opgestuurd dient te worden.
hier wacht ik nog even mee tot ze mij eens goed kunnen vertellen wat er nu aan de hand is met het toetsenbord omdat het ook op het forum nog niet echt duidelijk is.
@DonDragon-1 ben zelf zo stom geweest het kreng een half jaar geleden te kopen. Ligt nu werkeloos op een plank, nadat ik hem al bij drie keer van driehoog uit het raam heb gegooid. Ben zeer benieuwd naar de afloop van jouw verhaal!
Het is inmiddels weer een tijdje terug, maar ik heb de tablet uiteindelijk 27 december ontvangen.
Misschien dat ik nog een eigen review schrijf maar hierbij even mijn bevindingen tot op heden

Om te beginnen ik ben tot op heden positief over de tablet, bijna alle problemen welk worden besproken heb ik geen last meer van na de update van 18 december (van Acer) of nooit gehad.

- Zo heb ik tot opheden nog een vastlopers gehad
- De warmte productie treed alleen op als de processor volledig wordt belast, dit is alleen bij installeren dat het echt warm wordt
- bij gamen is het acceptabel
- film kijken en internetten blijft de tablet gewoon koud, dit vind ik een knappe prestaties met een kunstof achterkant. Als je rekening houd dat de warmte geleiding van kunstof een factor 450 /550 lager is.
- Er treed geen warmte productie op in het toetsenbord

Applicaties die geinstalleerd zijn:
- windows 8 geupgrade naar 8pro ( voor het offline beschikbaarmaken van netwerkschijven)
- Office 2013 professionel plus
- 5 games uit de app store ( race spel, stratagie, enzo).
- 19 overige applicaties uit de store
- ccleaner
- nas programma
- winrar
- mathcad

Ik heb nu nog 6,5 gb over aan ruimte.
Het is mij op gevallen wat ook bij mijn windows 8 laptop opviel dat windows 8 heel slordig om gaat met het verwijderen van de update bestanden. Hier wordt vaak 500 mb tot 1,5 gb niet van weg gegooit wat ik dan handmatig doe.

De touchpad blijft wel met vlagen niet goed te werken, dit blijft nog een klein twijfel punt of dat ik de tablet terug breng ja of nee. Ik ben ook bezig met mijn scriptie te typen op de tablet en het valt mij op dat mijn voorkeur uitgaat om het met de vinger te selecteren inplaats van de touchpad te gebruiken. Dit komt voornamelijk door de goede touch intergratie in bij office 2013.

Even iets wat niet bepaald realistisch is en ik ondanks een atom procces zeer knap vind.
Als ik al mijn applicaties een keer heb opgestart incl de games dan beweegt de metro interface net niet spoel meer.

misshien dat ik van het weekend een 64gb micro sd kaart toevoeg. In windows kan je een kleine register aanpassing maken waardoor je de sd kaart als een volwaardige hd kan laten lezen. Dit bied je dus de mogelijkheid om hier programma's enzo op te installeren mocht je dat willen.

Meer aanvulling volgt misschien nog maar dit is het tot op heden even.
Dank voor je aanvulling en heel goed om te horen dat veel van de issues zijn verholpen met een update. Het blijft in potentie echt een fijn apparaat en is qua prijs ongeëvenaard binnen het segment Windows 8 tablets.

Dat van die Micro SD-kaart toevoegen via een registry-aanpassing zou ik graag nog makkelijker zien. Volgens mij moet je daarna ook nog de paden naar 'Mijn Documenten' handmatig aanpassen om te voorkomen dat je bij elk bestand dat je opslaat handmatig een pad moet kiezen. Zeker bij een systeem dat zo snel tegen de grenzen oploopt zou dat beter zijn.

Ik heb W8 tablets zeker nog niet afgeschreven, maar ondertussen heb ik een Note 10.1 voor mijn werkbehoefte. Gelukkig werkt One Note daar ook op, zodat ik alles op al mijn devices kan bijhouden (Evernote kan dit natuurlijk ook). Nu alleen nog integratie van digital ink in de One Note Android app en klaar is Bilgy...

In ieder geval veel plezier met de W510. Ik ben zeker benieuwd naar je verdere ervaringen!
Bedankt voor deze review +3. Al met al lijkt me dit product een mislukking, gezien het feit dat Tweakers dezelfde problemen lijkt te ondervinden in hun review....
Het is toch gewoon onwerkelijk dat ze dit soort rommel in productie durven te nemen.
500 euro acceptabel? No way!
Voor dat geld heb je een asus transformer met dock, een fully fledged dikke laptop en voor nog niet de helft heb je een netboek!
En dat allemaal alleen maar om je windows applicatie te kunnen draaien?
Dat moet wel een hele handige en onmisbare applicatie zijn dan!
En hij mag echt niet veel ruimte of cpu gebruiken,anders werkt het niet!
Ik moet er niet aan denken om dan ook nog eens die verschrikkelijke metrointerface te moeten gebruiken, helemaal wetende dat heel wat applicaties niet compatible.
Het is werkelijk aan alle kanten compleet niet af.
Alleen microsoft krijgt het voor elkaar om fabrikanten te verleiden om iets te maken waar een consument niet gelukkig van wordt.
Het lijkt wel Windows CE in de rebound.
Ik vraag me af of vaak ze dat nog kunnen flikken.
Als je dit apparaat met een iPad vergelijkt kan het ding gelijk de prullenbak in.
Het wordt echt tijd dat mensen zich losweken van gebruik van het Windows platform.
Het bied simpelweg meer nadelen dan voordelen en kan zich al lang niet meer meten met de concurrentie.

[Reactie gewijzigd door OpenMinded op 14 december 2012 19:26]

Goede review van jou om aanstaande kopers bewust te maken van alle problemen.
Helaas staan er in de review van tweakers van vandaag nog steeds al de bugs en problemen waar jij al tegenaan was gelopen. Ik denk dus dat er nog geen updates zijn gedaan. Deze w8 tablet laat ik dus maar links liggen. Het leek op papier best een interessante keuze.
Dankjewel voor je reactie. Ik vind het op papier zeker een van de interessante opties. Dat kan het nog worden met wat updates en er zit ook niet zo heel veel tijd tussen de reviews dat Acer al veel had kunnen doen. Wel jammer dat het ondanks alle vertraging in de release nog niet is gefixt.
Levering staat voor vrijdag gepland :D . Éen probleem volgende week moet mijn scriptie af |:(
Office er op knallen, kan ik meteen het toetsenbord goed testen :*)
Aha, vandaag (vrijdag) is de Tweakers.Net review verschenen. Maar in ieder geval heel veel succes met je scriptie!
Hallo allemaal op dit forum ik heb zelf een Dell lattude st tablet aangeschaft met windows 7 er op ga hem volgende week op waarderen naar 8 maar heb nu al goede ervaring met dit Tablet.
Voor de geintreseerden kijk eens op Marktplaats ze zijn al nieuw te krijgen in Leeuwarden met win 8 voor 415euro maar wat de sterke kant is gelijk de zwakste als je ze vergelijkt met een ipad of Samsung tablet voor mijn gevoel is het een klein netbook met touche screen maar hij wil wel alles draaien onder windows en de HDMI en usb werkt perfekt dat is een grote plus van windows.
Oja en hij heeft ook penbesturing en 2ig intern en 64 gig voor besturing en opslag maar je kan er rustig een harde schijf van 250 gig aanhangen.
Het is omdat ik hem voor hackintos doeleinden heb gekocht voor een zacht prijsje.
Maar als ik een nieuwe zou kopen zou ik voor de acerw700 gaan voor zijn icore proccessoren 4 gig geheugen is toch iets sneller

[Reactie gewijzigd door hackintos op 10 december 2012 01:29]

Bedankt voor de tip en heb het even gegoogled. Het toetsenbord is toch wel iets wat het voor mij afmaakt.
Heb hem toch maar besteld, kijken wat ik er van vind en anders breng ik hem weer terug. Heb de samsung even overwogen, deze beschikt over de zelfde processor. Heeft momenteel ook grotendeels de zelfde buggs. Daarbij vind ik een 11,6 inch net weer te groot als tablet. De wacom is wel weer fijn om er in te hebben maar ¤ 850 is toch net te veel.

[Reactie gewijzigd door DonDragon-1 op 6 december 2012 10:32]

Twee zielen een gedachte... Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen en hoop dat die beter is dan de mijne. Zelf denk ik nu meer aan de Surface Pro, of zelfs de volgende generatie met nieuwe Intel processors, ook al komen die pas in 2013. Misschien haal ik een Note 10.1 in de tussentijd.
Ik dacht dat ie voor die prijs zonder dock wordt verkocht. Maar dat is niet helemaal duidelijk hier. Inclusief dock zou de 64gb voor $749 over de toonbank gaan. ¤499 is dan niet eens zo gek.

Samsung maakt het nog bonter. De 500t inclusief dock kost daar $749 en hier ¤849. De tablet kost los $599 en ik geloof dat er zelfs een actie was met gratis dock.

Lenovo bakt ze ook bruin. De Yoga 13 kost hier ¤1199 en in de VS vanaf $1099.
correctie niet bruin maar goud ;(
Ik had helmaal mijn pijlen gericht op dit model. Ik zit zooo verlegen om een W8 tablet voor een redelijke prijs.
Je hebt mij in zoverre overtuigd dat ik nog maar even wacht en kijk wat er nog meer op de markt verschijnt begin volgend jaar.
Ja, ik ben ook best wel teleurgesteld. Het idee om een netbook/tablet combinatie te hebben die gewoon .exe kan draaien spreekt mij enorm aan. Als ik kijk naar iOS vind ik de beperkte aansluitmogelijkheden een issue. Bij Android vraag ik me af in hoeverre je daarmee echt lekker kunt werken qua productiviteit. De Note 10.1 spreekt me wel aan door de snelle processor en de Wacom en. Maar daar zijn weer issues met 'lag' en het scherm lijkt wat minder dan je voor van een topmodel zou verwachten.

Je kunt het natuulijk altijd proberen. Misschien had ik een 'dud' te pakken en zijn andere exemplaren beter. Ook heb ik het gevoel dat de drivers gewoon niet geoptimaliseerd waren. Het is dus goed mogelijk dat Acer dit herstelt via updates en daarmee een groot deel van de issues oplost. Het zou kunnen verklaren waarom de tablet maar mondjesmaat beschikbaar is en er nog geen review exemplaren worden uitgereikt.

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013