Merk Max Keyboard
Toetsenbordindeling Qwerty
Draadloos Draad
  Bekijk alle specificaties
Terug naar Reviews

Max Keyboard Nighthawk X8 Review

Door TheNephilim 9 februari 2013, laatste update op 12 maart 2013, 3.397 views

Productreview volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig.

Pluspunten

• Typt als een zonnetje
  • Design is clean en strak
  • Materiaal is mat en voelt prettig
  • Degelijke bouwkwaliteit
  • Verlichting werkt goed
  • Meegeleverde polssteun
  • Extra USB poorten

Minpunten

• Prijzig

Sub-beoordelingen

Toen mijn Logitech G15v2 toch wat kuren begon te vertonen, werd het tijd voor een nieuw toetsenbord. Natuurlijk had ik ooit al wel eens wat gehoord van 'mechanische toetsenborden', maar echt veel kaas had ik er niet van gegeten.

De kaas overigens, was vooral te vinden op amerikaanse fora. De Mechanical Keyboard Guide bij overclock.net was een behulpzame start wat betreft het uitzoeken van het goede switch.

Switch
Het type switch is eigenlijk wel het belangrijkste wanneer je een mechanische toetsenbord kiest. Juist de switch maakt het zo 'bijzonder' ten opzichte van een normaal toetsenbord.

Hierboven de normale 'rubber dome' switch die je in de meeste toetsenborden vind. Het nadeel van deze switches (als je ze al switch kunt noemen), is dat ze slijten en naarmate het gebruik ze anders voelen. Dat ze slechter zijn wil ik niet meteen zeggen, voor normaal gebruik is het misschien prima en doordat het slijten langzaam gaat zul je er niet meteen wat van merken. Echter missen ze een bepaalde 'feel' en moet je ze helemaal indrukken voor ze activeren.

Bij mechanische switches is dat anders. Dit is meer een echte schakelaar met (vaak) een veer die weerstand geeft. Er zijn een heel aantal verschillende switches te krijgen, met allemaal een andere 'feel'. Om hier nu een hele lijst met switches neer te zetten is wat overdreven. Daarvoor verwijs ik je naar het eerder genoemde topic op overclock.net.

Naast Cherry MX Red/Black voor FPS (over het algemeen) heb je Cherry MX Brown/Blue. De blauwe is meteen de meest aparte. Hij klikt en je voelt die klik ook goed, daarmee is hij heel geschikt voor typen en ook prima voor RTS games. Echter wilde ik niet een gladde switch zoals rood en zwart, maar een beetje feel. Dus heb ik voor de bruine gekozen. Ik ga het toetsenbord naast typen ook gebruiken om te gamen, maar dan wel verschillende. Guild Wars 2, Battlefield 3 en soms Starcraft 2. Heel verschillende spellen, die eigenlijk elk een ander switch type ten faveure hebben. Wil je switches testen, dan kun je bij Max Keyboard een sampler kit krijgen.

Hierboven zie je een dwarsdoorsnede van de bruine switch, geanimeerd. Ze worden ook wel 'dirty reds' genoemd, door het lichte voelbare klikje.

Toetsenbord
Nu het duidelijk was welke switch ik wilde, moest er nog een toetsenbord komen. Uiteraard had ik al veel verschillende websites gezien en geloof me, je kunt ze in alle soorten en maten krijgen. Naast Filco, Das Keyboard, Ducky en andere bekende merken, kwam ik Max Keyboard tegen. Een nieuwe speler op de markt, met mooie verlichte toetsenborden. Verlicht was toch eigenlijk wel een eis. Behalve dat ik het mooi vond, zou ik het gaan missen na m'n G15 die ook verlicht is. De Filco's waren te duur, de Das Keyboard te glimmend, Ducky was ik niet echt over uit.

In Nederland kun je eigenlijk niet zoveel krijgen op mechanisch toetsenbord gebied. Er is een enkele importeur van Ducky ondertussen, maar daar houd het wel op. Dat het uit Amerika moest komen was me wel duidelijk. Max Keyboard had, toen ik (voor de zomervakantie) een toetsenbord wilde bestellen, geen voorraad. Dus na de zomervakantie weer eens gekeken en besteld.

Nighthawk X8

De Nighthawk X8 heeft bruine switches en verschillende kleuren qua backlighting. Je kunt ook een custom kleuren schema laten maken, maar dit vond ik iets te veel van het goede. Daarnaast is dat ook een stuk duurder! Gewoon blauw was eerst de bedoeling, maar wit vond ik toch een stukje chiquer. Hieronder een foto van een versie met meerdere kleuren.

Voor meer foto's van de Nighthawk X8 in allerlei kleuren verwijs ik naar de Facebook pagina van Max Keyboard. Hier staan een groot aantal voorbeelden op en ook nog eens heel netjes op de foto gezet!

De keuze was niet zozeer gebaseerd op de features die de Nighthawk X8 bied. De backlighting en bruine switches waren belangrijk, het design was doorslaggevend. De meeste specs en features zijn niet echt van het belang. Ook de behulpzame mensen van Max Keyboard hebben wel geholpen, altijd snel een reactie terug!

Verzending en douane
Met een kleine korting maar een flinke kostenpost aan verzendkosten, kwam het pakketje in Nederland aan. Via USPS naar PostNL. Even PostNL bellen en de USPS tracking-code levert een PostNL track&trace code op, erg handig! Volgens de man aan de telefoon hoefde ik overigens geen btw/import/etc. te betalen, ik had geluk gehad! Jipieeee! ... dacht ik. Toen de pakketbezorger voor de deur stond moest ik toch nog even ~¤ 42,00 aftikken. De vastgestelde waarde voor de btw was ¤ 161,00.
Nu had ik dus een toetsenbord voor een ongeveer ¤ 200,00. Als dat toch eens een tegenvaller zou zijn :+

Verpakking
Gelukkig was de verpakking dik in orde! Niet zoals veel verzenders; spullen erin... plastic/etc. erbovenop en klaar. Nee, hier was heel netjes eerst wat schuimpjes in de doos gedaan, toen de verpakking en toen nog wat schuimpjes zoals te zien is op de onderstaande foto.

De doos zelf is stijlvol vormgegeven, laat zien wat de belangrijkste features zijn en is lekker stevig.

Wat zit er in de doos?

In de doos treffen we netjes ingepakt aan:
- Het toetsenbord zelf
- Een polssteun
- Extra's: 4 custom keycaps, een keycap puller en een binder.

Exterieur

Het toetsenbord is zeker erg mooi om te zien, de matzwarte finish is een plaatje! Alle toetsen staan ook netjes, geen gekke macro toetsen of profile keys die het zo rustig ogende toetsenbord lelijk maken.

De kabel is gesleeved en bied naast usb ook een microfoon en headset aansluiting (3.5mm jack). Deze aansluitingen vinden we terug op de achterkant, met allereerst een waarschuwing. De USB poort mag niet meer dan 100mA leveren, iets wat meestal zo is, maar niet vermeld word. De 2 USB aansluitingen zijn altijd handig, low-speed aparaten zoals muizen, headsets en dergelijke kunnen daar prima op aangesloten worden.

De meegeleverde polssteun is een welkome aanvulling. Hij is gemaakt van het type schuim dat aan de ene kant hard is, maar toch ook weer zacht. Daardoor blijft het wel een stevig ding, maar comfortabeler dan de meeste harde polssteunen zoals die bij mijn G15. De onderkant is rubberachtig wat zorgt voor een goede grip op het bureau.
Vreemd is echter de uitsparingen in de behuizing voor een polssteun. Dit komt omdat de casing van het toetsenbord zelf, niet uniek is. Onder andere QPAD heeft een lijn toetsenborden met hetzelfde uiterlijk, daar zien we ook meteen de vaste polssteun terug.

Over het gebruik van dezelfde casing word hier nog het een en ander uitgelegd: http://www.overclock.net/...thawk-x8-x9#post_17882687

Bouwkwaliteit
Stevig! Dat denk je meteen als je het toetsenbord in je handen hebt. Het toetsenbord is echt heel zwaar, 1,27 kg! (met dank aan http://gathering.tweakers...message/39734243#39734243) De stalen plaat waaraan de toetsen zijn vastgemaakt, geeft helemaal de doorslag in bouwkwaliteit. Het voelt als een solide blok, dat niet zomaar op je bureau ligt.

Backlighting
Heel strak! Het is me opgevallen dat in veel gevallen de verlichting van toetsenborden niet uniform is. Bij dit toetsenbord is dit zeker niet het geval. De verlichting is de beste die ik ooit gezien heb, heel netjes gedaan!

Je kunt de verlichting instellen op 4 standen. Waar stand 1 het minst fel is en stand 3 het felst. Stand 4 is een 'pulsing' mode. Hierbij word hij fade de verlichting van fel naar minder fel. Niet echt nuttig die laatste, wellicht een leuke gimmick voor een LAN party of tentoonstelling, meer niet.

Layout
Eindelijk weer de US International layout! Daar was ik toch wel erg blij mee, het is net even fijner dan de standaard grote enter toets en (soms) rare linker shift die je hier op de layouts vind. De indeling is lekker strak en duidelijk!

Functietoetsen
De F toetsen bovenaan hebben ook nog een speciale functie. De FN toets indrukken samen met een F toets kan; geluid dempen, volume instellen, volgende/vorige/play/pause. Ook zijn er 5 toetsen waar je zelf kan instellen wat er gebeuren moet doormiddel van de meegeleverde software.
De windows toets kun je uitschakelen door de Game modus aan te zetten; FN+F12.

Software
De meegeleverde software is niet meer dan een heel simpel programma om wat macrofuncties aan de toetsen de binden. Het doet wat het moet doet doen, maar meer ook niet. Werkt prima, maar heb het inmiddels niet meer geīnstalleerd staan.

Ervaring met het toetsenbord zelf
Het typt als een zonnetje, dat is zeker! Nu had ik hoge verwachtingen, want mechanische toetsenborden worden de hemel ingeprezen. Die hoge verwachting is deels waargemaakt. Minder vond ik de voelbare klik van de bruine switch, je voelt hem wel, maar niet echt merkbaar. Je moet er gewoon op letten. Desondanks denk ik wel dat het stiekem toch meehelpt aan de feeling van het toetsenbord, onbewust misschien. Het typt in ieder geval heerlijk!

Mensen die niet zo bekend zijn met de computer als dat ik ben, vonden het verschil niet zo groot. Het voelde wel anders, maar een merkbaar verschil was bij hun geen sprake van.

Ook het lawaai van mechanische toetsenborden is nogal een hot onderwerp. Nu weet ik niet hoe de luidruchtigste van het stel, blauw, het doet, maar de bruine variant maakt nauwelijks meer lawaai. Het is wat meer tik dan de tok van een gewoon toetsenbord. Niet storend in ieder geval, anders kun je altijd o-rings monteren. Dat zijn rubberen ringen die de aanslag dempen.

Dan komen we weer op de vraag of het ¤ 200,- waard was... Nou daar kan ik kort over zijn, nee! Ik ben er erg blij mee, maar 200 euro is gewoon teveel voor een toetsenbord, zelfs als deze van topkwaliteit is en mechanische switches heeft. Puur omdat importeren gewoon te duur is hoor, het toetsenbord zelf kost ongeveer 120 euro en dat is hij wel waard, maar het verzenden en importeren is gewoon te duur!

Zou ik hetzelfde toetsenbord gewoon in Nederland of eventueel elders in de EU kunnen krijgen, dan zou ik er sowieso nog bestellen voor op het kantoor. Nu ga ik voor op het kantoor denk ik iets van een QPAD halen. Die hebben dezelfde layout, iets minder luxe, maar ook een stuk goedkoper.

Het toetsenbord is toppie, heb er eigenlijk niks op aan te merken.

Schoonmaken [i](update 12 maart 2013)

Tot zover is hij nog niet echt heel vies geworden, geen eten of drinken gemorst over het toetsenbord. Toch komen er altijd haartjes, stofjes en hier een daar een paar broodkruimels in het toetsenbord terecht.

Schoonmaken van het toetsenbord heb ik gedaan door het toetsenbord op de kop te houden en van links naar rechts op de achterkant de 'slaan'. Je klopt op deze manier de meeste rotzooi wel uit het toetsenbord. Daarop volgend heb ik een kwast gebruikt. Volgens mij is het gewoon een grote verfkwast voor school. Dus geen ronde kwast met lange haren, maar een platte kwast met vrij korte haren. Hiermee kun je op de meeste plekken prima komen en verdwijnt eigenlijk alle vuil.

Ik heb wel gemerkt dat het toetsenbord met de matte finish stof aantrekt. Of het nou echt stof aantrekt of dat het stof goed zichtbaar is weet ik niet, maar het valt in ieder geval snel op.

Tot slot
Hieronder een aantal links met meer informatie over mechanische toetsenborden:
- http://www.overclock.net/t/491752/mechanical-keyboard-guide
- http://www.teamliquid.net...ssage.php?topic_id=260143
- http://www.overclock.net/t/538389/mechanical-keyboard-club
- http://imgur.com/a/3Yl0u (ontleden van het toetsenbord)

Changelog
- 12 maart 2013: Link & stukje over schoonhouden toegevoegd

Heb jij ook een Max Keyboard Nighthawk X8?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Na aanleiding van http://gathering.tweakers...message/39734243#39734243 heb ik het gewicht even vermeld en ik zag dat de conclusie aan het einde wat warrig was. Die heb ik ook even anders omschreven, meer zoals ik het bedoeld had.
Mooie review.

Change logs mag je wel meenemen in de review tekst zelf ^^
Ik heb het met plezier gelezen, eigenlijk staat alles erin wat je wil weten over een mechanisch toetsenbord.
Mooie review, kan je ook testen of de headphone jack ruisloos werkt als de verlichting brandt? Schijnt wel vaak herrie te geven.

Je hebt bij nkon.nl het gelijkwaardige qpad mk85 toetsenbord voor ongeveer 120 euro. Die shop regelt ook de samenkopen acties voor die plankjes.
Heb er even een headsetje ingedrukt en ik hoor geen ruis. Nu heb ik ook geen kwaliteits-headset liggen hier op het moment, maar het lijkt stil. Uit, aan of pulsing, maakt eigenlijk geen verschil.

Nou moet ik zeggen dat het een doorlusser is hč dus geen jack -> USB of iets dergelijks.
Zo, je hebt er wel veel werkt van gemaakt. Zeer te waarderen. +3
Ik wist niet dat je van die sample packs kon kopen, ik heb me dat setje besteld voor 12$ (met paypal betaald) om is te kijken wat het is kwa toetsen. Mijn huidige toetsenbord begint ook aan vervanging toe te komen. Echt een top review!

Populair: Vliegtuig Luchtvaart Crash Smartphones Sony Apple Games Besturingssystemen Politiek en recht Rusland

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013