Merk MikroTik
Verbinding (wlan) 802.11b, 802.11g, 802.11n
Verbinding (Ethernet) 5x Ethernet 1Gbps, 5x Ethernet 100Mbps
  Bekijk alle specificaties
Terug naar Reviews

MikroTik Routerboard RB2011UiAS-2HnD-IN Review

Door Pogostokje 20 november 2012, laatste update op 21 november 2012, 13.042 views

Productreview volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig.

Pluspunten

• Ontelbare opties
  • Hoge performance draad & wifi
  • Tien ethernet poorten
  • Goede support

Minpunten

• Je zult je moeten verdiepen in RouterOS
  • Geen VoIP
  • Het LCD schermpje is leuk maar niet nuttig

Sub-beoordelingen

WLAN-bereik Score: 5
Beheerbaarheid Score: 4

De MikroTik RB2011UAS-2HnD-IN moet van alle netwerk routers op de markt toch wel de moeilijkst te onthouden typenaam hebben. Maar dat blijkt geen slecht voorteken te zijn.

Enkele weken geleden werd ik, door een tip van iemand op GoT, geattendeerd op dit apparaatje.

De fabrikant levert hem kant-en-klaar, maar het is ook mogelijk om alleen de gemonteerde printplaat te kopen als je hem zelf in een case wilt bouwen. Ik zie zelf niet direkt het nut daar van, maar aangezien ze dit voor bijna al hun produkten aanbieden zal er een zekere markt voor zijn.

De reden dat ik hem kocht
Ik ben de gelukkige bezitter van een glasvezelaansluiting thuis en ik was nog op zoek naar een goeie en vooral snelle router die een goeie basis kan zijn voor het “thuisnetwerk”. Dit als vervanging van de simpele en maar beperkte router die mijn provider (KPN) meelevert. Ik heb ruime ervaring met de dure zakelijk merken (zoals Cisco en HP) maar dat is financieel voor thuis niet te doen. Aan de andere kant, de meeste routers voor thuis hebben zeer beperkte mogelijkheden en/of zijn niet krachtig genoeg om de hoge glasvezelsnelheden aan te kunnen.
Zou dit apparaatje wel alles bieden? Wat kun je verwachten voor zo'n 100 euro?

Specificaties van de fabrikant
- Router, NAT troughput >700Mbps
- 128MB RAM
- WiFi 802.1b/g/n (2.4 Ghz, WPA/WPA2)
- 5x Gbit poorten, 5x 100Mbit poorten en een SFP poort
- MicroUSB voor data opslag (via SMB bereikbaar) of 3G
- IPv4, IPv6, VLAN en UPNP ondersteuning
- Diverse routing protocollen, zoals MPLS, OSPF, BGP, RIP
- DNS, DHCP en SOCKS server
- Allerlei extra’s zoals VPN client en server, PPPoE client en server, webproxy, en veel meer
- meer ... meer .. veel meer

Eerste indruk
Om te beginnen viel het niet mee om in Nederland dat ding te vinden. Hij staat niet bepaald bij elke winkel in de schappen. Buiten Nederland is beschikbaarheid prima overigens. Uiteindelijk vond ik maar een paar webwinkels in Nederland die hem in het assortiment hadden.
(edit juni 2013: er zijn steeds meer winkels in Nederland en Duitsland die de router in het assortiment hebben, prijzen liggen zo rond de 100-120 euro).

Enkele dagen later stond de postbode voor de deur. Er vielen mij toen twee dingen op.
Ten eerste is de doos saai en sober, er is duidelijk geen geld gestoken in een glossy bedrukte doos. Ik vind dat geen probleem, de doos gooi ik toch weg tenslotte. Als je van bedrukte dozen met dure marketing kreten houdt ... jammer, dat krijg je niet.
Ten tweede valt op dat de router eigenlijk heel klein en licht is (nog geen 200 gram, exclusief de adapter). De behuizing is van plastic en maakt verder wel een degelijke indruk.
In de doos bevindt zich de router, twee opschroefbare WiFi antenne’s, een seriele kabel, een stroomadapter, wat korte instructies op papier en een UTP kabeltje. Kortom, alles wat je nodig hebt … en niks meer. Het geeft mij in ieder geval het gevoel dat er geen geld wordt verspild.
De router heeft geen fans, dus hij is volkomen stil. Aan de bovenzijde zit een klein kleuren-LCD touchscreen waar je actuele informatie op kunt aflezen. Dit laatste is 10 minuten leuk, daarna kijk je er niet meer naar. Gelukkig gaat het schermpje uit na een aantal minuten niet gebruikt te zijn. :)

Configuratie
Vers uit de doos zal de router niet veel doen, het vereist enige configuratie om er leven in te krijgen. Er zijn bijvoorbeeld 10 ethernetpoorten, daar waar simpelere routers vaak een dedicated WAN poort hebben. Bij deze router is het zaak om een van de ethernetpoorten te configureren als WAN poort alvorens je er iets mee kunt. Ook kun je de 10 poorten groeperen in meerdere virtuele switches, je zult dus ook een of meer poorten als LAN poort moeten gaan configureren. Kortom, er valt wel wat te doen en dat kan op grofweg 4 manieren.

1. Er is een doordachte, snelle web interface beschikbaar om vanuit je internetbrowser zaken te configureren.

2. Er is voor windows een gratis programma beschikkbaar (WinBox) dat je kunt installeren op de PC waarmee je de router kunt configureren.

3. Je kunt via telnet of ssh (bv. putty) inloggen op een console omgeving waar je door middel van het intypen van commando’s de router kunt programmeren of ondervragen.

4. Er is een seriele console poort beschikbaar om rechtstreeks op deze console omgeving te kunnen inloggen wanneer je dat niet via het netwerk kunt/wilt doen. Dat vereist dus een fysieke verbinding met een PC of laptop.

Wat ik een absoluut pluspunt vindt is dat alle configuratie wijzigingen direkt van kracht zijn. Wat je vaak ziet bij andere routers is dat na elke wijziging het systeem opnieuw moet worden opgestart, dit kan soms lang duren. Hier is dat niet nodig, wijzigingen worden direkt doorgevoerd zonder herstart ... behalve natuurlijk het reboot commando. :P

De mogelijkheden zijn enorm. Er zijn features beschikbaar de je niet tegenkomt op routers die speciaal voor de consument gemaakt worden, zoals QinQ, ip6to4 of zelfs een wireshark compatible packet tracer. Het verschil bij MikroTik tussen de modellen routers zit hem vooral in aantal CPU’s, geheugen, sloten en poorten, de software is gelijk. Daarom kan het dus zoals hier gebeuren, dat je al die mogelijkheden krijgt om mee te spelen op een router voor thuisgebruik. Gebruik je dan ook alle features? Nee, waarschijnlijk niet, maar de features die je wel gebruikt zijn ontzettend uitgebreid en geven je grote mate van vrijheid. Dit is daarmee geen router voor iemand die alleen ergens de stekker in wil steken. Deze router is voor de enthousiaste thuisgebruiker die er zelfs misschien aardigheid in heeft om te spelen met netwerkconfiguratie. Het is ondoenlijk om alle features hier te bespreken.

Nieuwe features en bugfixes worden gratis ter download aangeboden, je kunt zelf eenvoudig een upgrade uitvoeren door het firmware bestand te ftp'en naar de router of te uploaden via de webinterface.

Voor thuis
Belangrijkste voor de thuisaansluiting zijn de router met NAT en portforwarding, firewall en natuurlijk wifi.

Als je de router gebruiken wilt achter een enkel IP adres van je provider, kom je in aanraking met NAT voor verkeer van binnen naar buiten en eventueel portforwarding voor verkeer van buiten naar binnen. Dit is allemaal zeer eenvoudig in te stellen maar het vereist wel kennis van netwerk terminologie met daarbij de extra opmerking dat je het allemaal ook heel ingewikkeld kunt maken als je bijvoorbeeld portforwarding alleen wilt toestaan vanaf bepaalde IP adressen uit een lijstje of alleen voor bepaalde protocollen (packet inspection), met een maximaal aantal sessies, een maximale bandbreedte of … nouja, noem maar op.

Je kunt met de NAT rules ook simpel hairpinning configureren of juist blokkeren. (= het kunnen gebruiken van je externe IP adres vanuit je LAN)

De firewall is niet minder indrukwekkend. Je kunt regels opstellen voor inkomend en uitgaand verkeer, tot op indrukwekkend niveau. Extra handig is dat je vanuit het overzicht bepaalde rules tijdelijk kunt deactiveren, zonder ze helemaal te moeten wissen. Door de hele open opzet kun je ook minder gangbare dingen doen, zoals een firewall plaatsen tussen 2 lokale switch poorten bijvoorbeeld, of een gescheiden firewall per vlan op een fysieke switchpoort.

WiFi wordt gezien als een switchpoort met wat extra instellingen. Je kunt alle bekende opties instellen op gebied van encryptie en te gebruiken kanaal, maar ook bijvoorbeeld het zendvermogen. Standaard mag je in nederland 100mW (20dBm) gebruiken, maar je kunt dit naar eigen inzicht verlagen richting 0 of verhogen tot 1W (30dBm) waarmee je overigens dan wel de wet overtreedt. Ik begreep tevens dat dit wellicht minder gezond is. In de praktijk is het opvoeren van het vermogen richting een laptop of smartphone niet nuttig, daar deze het retourverkeer niet harder uitzenden en je verbinding mogelijk juist slechter wordt. In WDS mode, waarbij 2 routers met elkaar in verbinding komen, zou dit wel een positief effect kunnen hebben op de overbrugbare afstand. Ik heb dit verder niet getest.

Indien gewenst kan je op router ook virtuele accesspoints aanmaken, waarmee je meerdere SSIDs tegelijk gebruikt met elk hun eigen instellingen. Je kunt daar zelfs een hotspot module op aktiveren waarmee je kunt forceren dat gebruikers eerst via een webpagina een username/password opgeven alvorens ze het netwerk op kunnen. Handig voor tijdelijke gebruikers op je netwerk, en met de beschikbare RADIUS koppeling kun je er ook redelijk simpel een betaalde dienst van maken.

Voor thuisgebruik is natuurlijk ook het stroomverbruik van belang. De fabrikant geeft op maximaal 11 Watt. Ik heb dit met mijn huis-tuin-en-keuken Conrad meter kunnen bevestigen. De teller blijft hangen op 7 Watt. Een hele nette score. Overigens kan de router ook via Power over Ethernet worden gevoed, wanneer dit voorhanden is. Dan is de adapter niet nodig.

Omdat alle switchpoorten volledig los van elkaar te programmeren zijn, zit je niet vast aan het traditionele 1x WAN poort concept. Je kunt zonder problemen tussen meerdere netwerken routeren of zelfs loadbalancen of een failover opzetten tussen bijvoorbeeld 2 internet aanbieders. Ik heb dit niet zelf getest maar heb wel gezien hoe je dit kunt configureren.

Prestaties
Wat voor mij belangrijk is, is dat de router WAN->LAN sneller is dan mijn glasvezel aansluiting. Deze laatste is 100Mbit en ik haal dat met gemak met ingeschakelde firewall. De specificaties geven aan dat dit tot 700Mbit geen probleem moet zijn, afhankelijk van hoe ingewikkeld je de configuratie maakt. Downloaders zullen blij zijn met het aantal connecties dat de router aan kan. Er zit 128MB geheugen in, en op mijn router was daar nog genoeg van over voor theoretisch 220.000 sessies in de NAT tabel.

CPU en memory gebruik je opvragen, evenals de temperatuur van de router en het voltage wat van de adapter binnen komt.

Op wireless gebied heb ik al uitgelegd dat je door te spelen met het vermogen het bereik kunt beinvloeden. De snelheid is wat je zou verwachten van een high-performance router: 200mbps. De beperkende factor is het wireless protocol, niet de router zelf. De beste snelheid haal je met een draadje.

De concurrenten
Voor snelle fiberverbindingen vallen een hoop goedkope routers af, simpelweg omdat ze niet snel genoeg zijn. Als je kijkt naar het topsegment van routers voor thuis, dan komt de Draytek Vigor 2130 naar voren. Deze bekende router is voor ongeveer 160 euro te koop. Ik vind, dat je beter voor 40 euro minder deze MikroTik kunt aanschaffen. Je kunt er veel meer mee.

Voor wie
Eigenlijk kun je deze router niet beschouwen als een router voor iedereen. Ik herhaal nog maar even die waarschuwing. Zonder enige netwerk kennis gaat het je niet lukken de router te configureren. Daar is hij ook niet voor bedoelt. Maar, heb je daar wel kennis van en beschouw je je thuisnetwerk als je eigen datacentertje, dan ga je een hoop plezier beleven aan deze router. Er is goede support en een druk bezocht officieel forum waar men elkaar helpt met simpele en moeilijke vragen.
Voor KPN glasvezelklanten: door de ondersteuning van VLANs is deze router geschikt om de experiabox te vervangen ... met uitzondering van telefonie. De router heeft geen telefonie poorten en bovendien geeft op moment van schrijven KPN de SIP gegevens niet vrij.

Ik ben erg tevreden over de router. Hoewel ik hem pas een week of 2 in huis heb, heb ik nog geen enkel probleem ondervonden. Hij is heel stabiel en doet stilletjes zijn werk.

Heb jij ook een MikroTik Routerboard RB2011UiAS-2HnD-IN?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Nette en goede review. Bookmarked voor als ik ooit eens zal overstappen van ziggo naar glasvezel.
Leuke review! En geweldig mooi apparaat _O_

Erg jammer dat er niet een versie is die je bv. kan uitbreiden met een DECT module en VOIP client.

Ik wil eigenlijk ook zo veel mogelijk alles in 1 (uitzondering is de NAS, die is lekker los) en heb daartoe nu een Fritz!box 7390, vanwege z'n ingebouwde DECT mogelijkheden.

Op zich een erg mooi apparaat dat ook met gemak een 100/100 fiber verbinding (bv. XS4ALL, zelfde constructie als KPN maar in mijn geval gewoon Lijbrandt met dhcp) aan kan. Maar met name wireless bereik, stabiliteit en poweruser opties vallen toch wel wat tegen.

Maar goed, misschien toch ooit eens deze overwegen in combinatie met een los siemens IP DECT basisstation.

[Reactie gewijzigd door eymey op 21 november 2012 10:51]

Leuke review!

Maar even ter informatie:

KPN vindt het gebruiken van een andere router dan hun eigen zeer ongwenst. Ze hebben er zelfs een sanctiebeleid voor namelijk afsluiting.

Dus als het doet pas op bij storingsmelding en monteurbezoek.

[Reactie gewijzigd door spaceone op 21 november 2012 11:12]

Ik kan mij voorstellen dat het een monteur wat uitmaakt zodat hij een herkenbare situatie aantreft en niet van 200 verschillende routers moet onthouden hoe ze werken.
Afsluiting geloof ik niet, je maakt geen misbruik van je aansluiting en je doet er al helemaal niemand kwaad mee. KPN heeft wel andere dingen om zich druk om te maken lijkt mij. :)

[Reactie gewijzigd door Pogostokje op 21 november 2012 11:31]

De monteur maakt het mischien niet uit maar als hij/zij volgens de regels werkt moet de lijn worden afgesloten in opdarcht van KPN. (Monteurs zijn niet in dienst van KPN)

Het beheerssysteem van de modems herkent een ander modem niet waardoor deze als offline in het systeem staat. Het beheerssysteem probeert schijnbaar de lijn om de zoveel tijd te disconnecten of zo iets. Waardoor er storingen kunnen ontstaan.

In mij geval was de NT gewoon defect waardoor de lijn iedere 10-14 dag uitval. Storing heeft 14 maanden geduurd en is opgelost omdat ik het voorstel heb gedaan om de NT nogmaals te vangen. Bij KPN begrijpen ze niet als een NT wordt vervangen voor een andere storing deze gewoon defect uit de doos kan komen.In het telefoon gesprek met de TD van KPN kreeg dan ook de schuld dat ik een SLM2008 gebruikte. Alleen was de SLM maar 6 maanden ingebruik en niet de volle 14 maanden van de storing.

De test van Tweak 2 jaar terug met een niet KPN modem leverende ook problemen op het beheerssysteem van KPN. Deze modems zijn toen uit het syteem gehaald de probleem van de reboots waren toen opgelost.

[Reactie gewijzigd door spaceone op 21 november 2012 14:11]

Oke. Ik ken de inner workings van KPN niet. Ik weet wel: ik heb al een jaar een andere router voor mijn internet verbinding, alles werkt prima, nooit onderbrekingen, ook geen opmerkingen van KPN gehad. Ik weet zeker dat ik niet alleen ben daarin. Misschien dat de situatie inmiddels veranderd is bij KPN?

[Reactie gewijzigd door Pogostokje op 21 november 2012 21:05]

Ik draai ook al 2 jaar een ander modem en eigen router bij kpn nog nooit problemen gehad.
Ik heb zelfs als mac adres alleen maar nullen.
Ook bij het bellen naar kpn voor de juiste gegevens heb ik geen commentaar gehad dat het niet de bedoeling was. Alleen de vermelding dat ze bepaalde support niet kunnen leveren omdat het geen modem van hun is.
Dit is met een kpn consumenten verbinding.

Bij zakelijk vinden ze het zelfs begrijpelijk dat je je eigen modem en router gebruik.
Eigen modem en kpn zijn inderdaad niet altijd vriendjes. Ook ik mocht 2 jaar terug opeens kiezen tussen 4mb down/0.5mb up op mijn eigen modem dat altijd 8down/1up deed (en nog steeds kan) of hun experia @#$%^ en weer 8down/1up (en dat voor maar +/- 55 euro per maand genaamd adsl_comford_oud).

Maar deze mikrotik is in eerste instantie een router (die je dus achter het modem hangt). Dat kpn 'n eigen router niet ondersteunt wil enkel zeggen dat je niet hun helpdesk moet bellen met router (niet modem) gerelateerde vragen als die router van jezelf is.

Dat je niet op hun experia box je eigen router zou mogen hangen is volgens mij 'n beetje van de zotte.

Ik heb het er hier wel niet over dat je de fsp-cage rechtstreeks verbindt met je glasvezel kabel (met een of ander verloop kabeltje). Of je deze mikrotik dus ook als glasvezel-modem (en router) kunt gebruiken is mij nog 'n beetje onduidelijk, maar ik kan me voorstellen dat dat niet zomaar werkt.

[Reactie gewijzigd door GitaarLab op 18 januari 2013 15:12]

Glasvezel maakt geen gebruik van een 'modem' zoals ADSL dat wel heeft. Je komt rechtstreeks aan het netwerk te hangen, je krijgt kant en klaar TCP/IP binnen via de glasvezel!
Aan die lijn hang je je router, ofwel de EB of deze of een andere router. Voor televisie en telefonie heb je niet eens een router nodig en volstaat een switch.
Weer wat geleerd. Maar ook weer meer vragen.

Dus er komt 'n glasvezel-paar in huis. Een voor 'data' signalen zoals iptv, voip en internet en 'n andere voor 'analoog' signaal zoals catv/dvb-c (de groene glasvezel-ader geloof ik).
Beide draadjes worden afgemonteerd in de FTU (Fiber Termination Unit) en tegenwoordig in de uFTU (universal FTU). Ook wel 'base-plate' genoemd.

Op wikipedia over FTU staat:
Om de glasvezelaansluiting te kunnen gebruiken, wordt op de FTU een NTU (Network Termination Unit) aangesloten. Een NTU is een modem dat de optische signalen omzet in elektrische signalen die nodig zijn voor de geleverde telecommunicatiediensten. De optische signalen worden bijvoorbeeld omgezet in een RF-signaal voor kabeltelevisie of een ethernet-signaal voor internettoegang.

Daarnaast scheidt de NTU de verschillende VLANs die gezamenlijk over één fysieke glasvezel gaan. Voor de verschillende VLANs zijn doorgaans aparte aansluitingen op NTU aangebracht. Zo kunnen bijvoorbeeld de signalen op aansluiting 1 (bijvoorbeeld de telefoon-aansluiting) voorrang krijgen op de signalen op aansluiting 2 (de internet-aansluiting).
De wikipedia pagina over modem zegt:
..bladibla omzetten signalen..
Voorgaande geldt zowel voor elektrische signalen (bij bijvoorbeeld koperdraad) als optische signalen (fiber optics).
Bij bijvoorbeeld OBN wordt gezegd dat er achter het 'glasvezelmodem'/ntu (genexis) maar 1 'internet' netwerk-uitgang is waar een router achter moet (anders kun je maar 1 pc rechtstreeks aansluiten).

Hier op tweakers stond 'onlangs' nog:
Kalkran schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 11:37:
Bijna goed. De FTU is gewoon de behuizing waar de glasvezel in zit.
Hier word een NT(U) op geklikt die het signaal omzet naar een ethernetsignaal. Hierna komt nog de experiabox (Residential Gateway / modem) die er bruikbare signalen voor de TV en internet van maakt.

Bij andere providers kan het modem in de NT zitten, maar bij KPN word het via de experiabox geregeld.
Ziedaar mijn verwarring (zeker nu je zegt dat er geen modem is bij glasvezel).

Kun je die mikrotik ook op die manier (na/achter de NTU) gebruiken en wat zijn daar dan de nadelen bij?

Die data-ader is dus equivalent aan 'n ethernet-kabel met verschillende vlans (per dienst)?

Ook zeg je dat rechtstreeks 'n switch aan de glasvezel kunt hangen. Ik neem aan dat die switch dan ook 'n optische ingang moet hebben (en mogelijk nog 'n optische uitgang om de originele ntu ook te verbinden ivbm telefonie)?

Als men dus 'n fiber-sfpcage bij de mikrotik koopt of een switch, hoe zit het dan qua fysieke aansluiting?
Zelf 'n glasvezel kabel maken lijkt (financieel) niet te doen, gezien de echt dure speciale apparatuur die daarvoor nodig is.
Bovendien, hoe krijg je dat op de FTU aangesloten?
Zijn er verloop stukjes of kabels of iets dergelijks om rechtstreeks op ftu aan te sluiten?
En hoe zit het dan met telefonie?

Is er niet 'n site waar dit hele glasvezelgebeuren gewoon fatsoenlijk staat uitgelegd?
Hoe denk je over 'n RB2011 gebruikers draadje/forum?

[Reactie gewijzigd door GitaarLab op 22 januari 2013 22:16]

Ziedaar mijn verwarring (zeker nu je zegt dat er geen modem is bij glasvezel).
Oke, ik snap je verwarring. Volgens de exacte definitie van modem heb je inderdaad een modem in huis.
Maar het verschil met ADSL is dat dit een dom ding is wat puur licht in stroom omzet en terug. Je kunt er niks op instellen en, in de context van deze review, is er geen optimalisatie mogelijk door hem te vervangen door iets anders.
Fiber is niet gebruikelijk in woonhuizen als LAN. Waarom zou je ook, dat 'modem' zit er al heel handig tussen. Dus, achter de NTU lekker ethernet aansluiten is prima.
Yep. En KPN gebruikt geen analoge TV aansluiting, dus die andere fiber is niet in gebruik.
In dit geval beschouw ik de ethernet uitgang van de NTU als 'de glasvezel'. Ik doelde op het ontbreken van de experiabox, niet op de fysieke glasvezel kabel die uit de grond komt.
Bovendien, hoe krijg je dat op de FTU aangesloten?
Als je (bv door werk) thuis bent in glasnetwerken is dat vast niet moeilijk, maar je wilt dat helemaal niet gezien de kwetsbaarheid van de glasvezel. Het heeft geen voordeel, je kunt het alleen maar stuk maken per ongeluk. Ik zou dat niemand aanraden.
Ik ben bezig met een site: http://netwerkje.com/
Daar kun je nu al alles vinden wat je nodig hebt om de setup te maken. Het wordt nog uitgebreider.
Hoe denk je over 'n RB2011 gebruikers draadje/forum?
Er loopt op het forum hier al een heel uitgebreid KPN Glasvezel topic waar alles besproken wordt waaronder deze en andere routers. Super handig. ;)
Bedankt voor het snelle heldere antwoord !!

Ik heb je site ijverig doorgelezen (erg goed begin!!!).
Alleen al je 2 blok-schema's en de simple vlan uitleg is goud waard, daar kunnen 10 topics van 32 pagina's elk NIET tegen op!!! _/-\o_

Echter, ik zie op je pagina http://netwerkje.com/eigen-router wel heel duidelijk staan: van FTU (met glasvezelplaatje erbij) rechtstreeks naar mikrotik OF switch (naar microtik).

Ook valt mij op dat de switch (Tp-link TL-SG3210) die je adviseert net als de mikrotik 'n SFP-cage heeft...

Het lijkt er (voor mij) op dat je op je site toch 'aanraad' om van de 'pigtail' in de (u)FTU rechtstreeks naar je eigen apparatuur te gaan.
(De verzegelde uFTU openschoeven of je glasvezelkabel gewoon doorknippen voor de FTU lijkt me echt geen goed plan. )

Hoe/waarmee heb je dat op de FTU aangesloten (vind ik niet op je site)?
En net zo interessant (wat ik ook niet vind op je site op dit moment): wat voor glas-SFP-cage adviseer je en waarop moet je letten (frequentie?) bij aanschaf zodat die met de gebruikte frequentie van de glasvezel die in huis komt werkt?

In de bovengenoemde switch zitten 2 SFP-Cages en als zodaning snap ik dat je met de 2e SFP-Cage naar de optische ingang van je originele NTU kunt (voor telefonie) en hoe/waarmee sluit je dat aan?.

Echter de Mikrotik heeft 'maar' 1 SFP-Cage..
Als je nu (voor zover ik begrijp) een 'moderne' experiabox hebt die je net zoals de nieuwe draytek Vigor 1000Vn rechtstreeks op de (u)FTU kunt klikken in plaats van een NTU gevolgd door experia-box/'eigen router', dan lijkt mij dat je zowiso de switch-route moet gebruiken; hoe verbind je anders je originele NTU/Experia-box (wegens telefonie) met de mikrotik als de sfp-cage al bezet is (ingang vanaf FTU).
En stuur je dan alle vlan's door of enke die van telefonie/tv?

Hoe moet ik zo'n genexus ntu dan precies zien?
Dat is dan 'n 4 poorts managed switch (die elke vlan op 1 ethernet-poort zet), tesamen met 'n voip-naar-POTS (analoge telefoon) apparaatje en voor de 'analoge ader' een modulator samen als 1 apparaat?
Zoja, hoeven tweakers met zo'n NTU dus niet echt 'n switch te kopen? En, stuurt zo'n genexus 'modem' dan wel zelf z'n keep-alive ping of moet je router dat sowiso doen? Of is dat enkel voor kpn?

Nog een kleine 'waarschuwing':
De 'frontplaat' van die RB2011 serie is 'n sticker en die wil los laten (icm warmte, dus in gebruik).
Zie http://www.youtube.com/watch?v=ezcKweJoLo0
Ik heb de rode wallmount ook in huis gehad en die heeft dezelfde soort stickers, dit 'probleem' geldt voor de hele RB2011 serie (tot aan nu igg).
Ik vermeld dit om 'verassingen' te voorkomen, je koopt zo'n ding voor de superieure hardware en waanzinnige software (en dus mogelijkheden)!!!

[Reactie gewijzigd door GitaarLab op 25 januari 2013 02:34]

ook op de proffesionele markt is mikrotik een aanrader.

zelf heb ik hier 2 RB1200's draaien voor shaping en NAT op een zakelijke glasvezellijn, en je kunt er echt alle kanten op :)

ook de Graphing in routerOS is erg mooi gemaakt! :)

[Reactie gewijzigd door JoSchaap op 21 november 2012 11:10]

Ik gebruik nu al bijna 2 jaar glasvezel van KPN, eerst via Tweak en nu via KPN zelf.. En al die tijd heb ik een Cisco er tussen staan, de experiabox gebruik ik alleen voor de telefoon.
Nog nooit heb ik daar wat over gehoord en er is, toen ik van Tweak overging naar KPN, niets van gezegd dat ik het zo had aangesloten. He monteur zag het en zei meteen dat ik gelijk had. :z

Maar nu een andere vraag, waar kan je die Microtik kopen, kan het nog niet zo snel vinden.,
Misschien dat ik mijn V2130 en Cisco SG200 dan wel vervang door deze. Vind het wel makkelijker om alles in een te hebben.

Heb het al gevonden.. Wifishop verkoopt hem, voor ongeveer 172,-... ;)

[Reactie gewijzigd door supernova op 23 november 2012 08:27]

Ik heb hem bij wlanshop gevonden, bedoel je die? ;)

[Reactie gewijzigd door Pogostokje op 23 november 2012 09:36]

Ja, inderdaad... :)

Nu kijken of het mag van het vrouwtje.
Ik heb hem bij varia-store.de gekocht daar is ie een stuk goedkoper.
Geweldige tip! Dat scheelt inderdaad een heleboel.
Ebay rechtstreeks, valt binnen EU (qua garanties en voorwaarden), voor 105 euro inc verzendkosten in huis.
Super review, dit is een leuk apparaat om naar te kijken als vervanger van de experiabox.

Hier zit een SFP slot in, is het een werkbaar idee om de glasvezel direct door te koppelen naar de Microtik en dan de verbinding op te bouwen? dan gebruik je ook geen ethernet poort als wan poort maar de SFP.
Natuurlijk is dat een werkbaar idee. :)
Je zult uiteraard wel de juiste fiber SFP module moeten aanschaffen en er aardigheid in hebben echt op het hardware gebied van KPN te komen. Een knak in de zorgvuldig aangelegde vezel en je kunt met hangende pootjes terug. Ik zou het niet aanraden om die reden, het heeft geen voordeel: je kunt ook een gbit ethernet SFP module plaatsen als je een poort te kort komt en dan hoef je niks te verbouwen.

Ik heb zelf de SFP poort overigens verder niet getest, maar hij kan gewoon tot 1Gbit volgens de beschrijving.
Goede review!
Ik had nog wel een paar vragen ik kan het op de website van mikrotik ook niet vinden.

Kun je vlans toewijzen aan alle poorten dus ook de gigabit poorten?
Worden alle 10 de poorten als een losse interface gezien?
Hoe snel is de doorvoer van de gigabit poorten als je bijv tussen 2 poorten die beiden in in een ander netwerk zitten?

Alvast bedankt
Je kunt 1 of meer VLAN's toewijzen aan elke switchpoort, ook de gbit poorten.
Alle 10 de poorten zijn een losse interface inderdaad, je kunt ze los van elkaar configureren.
De doorvoersnelheid tussen 2 poorten zijn switched op wirespeed, gerouteerd kun je naar de throughput sheet kijken op de site van MikroTik:
Kijk de 2 meest rechtste kolommen van de ethernet-only test (onderste test).
Bedankt!
Ik vond hier ook nog allemaal info.
Voor de liefhebbers http://forum.mikrotik.com...&t=59709&start=50
Goede review,

@pogostokje
Wil deze router gaan gebruiken als vervanging van mijn Arcadyan VGV7519. Is het mogelijk om een complete configuratie te ontvangen? (het wiel hoeft toch geen 2 x uitgevonden te worden).

Alvast bedankt.

Gr.
GJK
Op het forum is uitgebreid door mij en anderen over deze router gesproken, en ik heb daar ook een link naar een voorbeeld configuratie geplaatst. Deze is kant en klaar en zal je een werkende internet verbinding geven. Het is niet moeilijk om daarna ook eventueel nog IPTV toe te voegen (VLAN4).

Kijk dus vooral even hier.
Complimenten voor de review, sluit me volledig bij je bevindingen aan.

Hier inmiddels alweer een aantal maandjes draaien, blijf me nog steeds verbazen over de hoeveelheid aan opties.

Zou mooi zijn als MikroTik binnenkort met een vergelijkbare versie zou komen met 5GHz ondersteuning en MiMo.
Ik heb er ook al een tijdje mee kunnen spelen en ben nog een paar zeker te vermelden dingen tegen gekomen.

De switch chips ondersteunen geen vlan trunking je kunt dit wel software matig doen maar dan haal je niet de volledige snelheid en je belast je cpu maximaal.

Metarouter
Dit is echt te gaaf voor een router van deze prijs.
Je kunt een virtual machine aanmaken met wat je maar wil mits het op de hardware draait Openwrt bijv.
Je kunt dus een virtuele router maken in je router. Dit kan handig zijn als je mensen wijzigingen wilt laten doen, maar je ze niet de kans wil geven dat ze de boel om zeep helpen. Je geeft ze dan een eigen router waar ze mee kunnen doen en laten wat ze willen.
Je kunt het ook gebruiken om een voip server te bouwen met openwrt en asterix in je router.
Ik heb het nog niet getest, maar ga dat zeker doen als ik tijd heb.
Is er toevallig ook een iets simpeler (Lees goedkoper :D) model?
Dat ook nog als goede vervanging van de KPN experiabox kan dienen?
Aantal poorten mag bijv. van mij best wel wat minder..

[Reactie gewijzigd door Timmy_87 op 25 januari 2013 20:33]

Dit is al hun actuele instap-model. Let op dat je 'n volledige editie koopt (met U in het typenummer). 105 euro in huis is niet duur voor zo'n ding.

Zoek eens buiten je bubbel.

De oudere modellen die goedkoper zijn, kunnen zich niet echt meten met een RB2011. Die zijn van gisteren en hebben geleid tot de RB2011 is vandaag, de cloudcore beesten zijn 'morgen' (en eigenlijk ook al vandaag, want ze zijn net 100 euro duurder dan de 'serieuze' consumenten-routers van rond de 400 euro).

Die oudere modellen zijn niet eens allemaal goedkoper, bij velen zit er geen case of adapter bij en zijn eenmaal compleet geleverd zelfs DUURDER (er komt immers zo'n 40 euro bovenop). Bovendien hebben ze allemaal wat, of 't is geen U, of 't is bekenepen geheugen, of processor of te lage versie router-os (het besturingssyteem) licencie, of geen poe embedded of....
De nieuwe RB951G-2HnD is over +/- 14 dagen leverbaar volgens wlanshop en mirkotik-winkel.nl

Zelfde proc als de 2011 serie maar met minder poorten en dus ook geen glas.

Ik heb de mijne al besteld als vervanger voor mijn huidige RB750G :9
Interessant, het scheelt toch weer een paar tientjes.
Naast de genoemde verschillen zag ik nog wel een andere: het ding komt 'maar' met een L4 license wat betekent dat je de software niet kunt upgraden voorbij de huidige versie 6. De 2011-serie heeft een L5 die mee gaat tot eind versie 7 wanneer dat uitkomt. Met de bedragen waar het hier over gaat misschien niet echt een bezwaar.
Je hebt helemaal gelijk, maar ik zou je niet blind staren op de licence.
Het is inderdaad tof dat je tot en met 7 kan, maar ik kan tot op heden in 5 niet eens iets vinden dat ik echt onmisbaar vind. Het zal er echt wel zijn, maar de vraag is of het in 7 wel aanwezig is.
Ik zou als je niet van plan bent om veel poorten te gebruiken of om grote antennes aan te sluiten de RB951G-2HnD kopen.
Het is veel leuker om over een jaar of wat een nieuwe te kopen, betere hardware te hebben, een nieuw speeltje en een systeem met misschien wel versie 8.

Let wel welke je ook koopt simpel qua configuratie zijn ze allemaal niet.

Mocht je tegen ebay geen bezwaar hebben voor 63 euro thuis.

En hou anders ook http://varia-store.com// in de gaten hij staat er nog niet op maar die zijn verdraaid goedkoop en je kunt er via ideal betalen.

[Reactie gewijzigd door kaaas op 4 februari 2013 20:41]

Hier staan de verschillen trouwens qua licentie, level 5 is altijd meer dan voldoende voor thuis gebruik.

Populair: Vliegtuig Tablets Luchtvaart Samsung Crash Smartphones Microsoft Apple Games Rusland

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013