Jiayu G3 Zwart Review

Door RobertowNL 4 februari 2013, 36.366 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Kwaliteit
  • 720P Scherm
  • Dual-sim
  • Dualcore processor
  • Batterij

Minpunten

• Gladde batterijcover
  • Garantie
  • Camera (Kwaliteit)
  • GPU
  • Beschikbaarheid

Sub-beoordelingen

Als je meer dan anderhalf jaar geleden had gevraagd wat ik van de Chinese budget-toestellen vond en of ik er een zou kopen, dan had ik je raar aangekeken. De toestellen draaiden toen nog veelal op Java en het enkele toestel dat wel op Android draaide was zo traag dat het binnen een dag het raam uit zou gaan. Toentertijd zeker mijn tijd en geld niet waardig.

Maar het afgelopen jaar is er veel veranderd; de lokale smartphonemarkt ontwikkelde zich in een zeer snel tempo. Zo kwamen er steeds betere processors van het merk MediaTek en gingen de bouwkwaliteit, looks (geen namaak) en batterijduur stevig omhoog!
Op papier een waardig alternatief voor de midrange-toestellen van bekende merken in de prijscategorie tot 225-300 euro.

Begin juli las ik een review over de Jiayu G2 op FOK!, door deze review heb ik mijn eerste Chinese toestel besteld. Toen deze binnen kwam was er toch een soort WOW-factor; voor 150 euro zo'n toestel met dit scherm (IPS) en deze snelheid?! De toestellen die in Nederland voor deze prijs verkrijgbaar zijn draai(d)en veelal op de Qualcomm MSM7227. In vergelijking met deze en vergelijkbare processoren voelde de MTK6575 zo veel sneller aan!

Ondertussen was het duidelijk dat begin september Jiayu met een opvolger van bovenstaande G2 zou komen. Dit toestel zou voor een klein beetje meer een dualcore processor en 720p-scherm krijgen. Als je het goed bekeek een koopje dus. Waar het toestel rond begin september op de markt moest verschijnen, is deze pas nu (begin november) slechts mondjesmaat beschikbaar.

2 Unboxing
De Jiayu wordt geleverd in het mooie ''tupperware''-doosje waar alle toestellen van Jiayu (zoals de G2 en G2+) ook in geleverd worden.

De telefoon zit veilig opgeborgen in de box, met het scherm naar beneden gericht en een blauwe cover er om heen. Dit is ook direct de reden dat de bescherming zo raar lijkt: de blauwe cover hoort er niet omheen in de doos waardoor het nogal opgepropt zit.

In de doos zitten (dit kan verschillen per verkoper!):
1x Jiayu telefoon
1x Bumper (geel)
1x Hardcover (donkerblauw)
1x Screenprotector
1x Boekje (Chinees)

Gevoel als je het doosje ziet is solide en goed, netjes verpakt en stevig. Tevens is de trommel her te gebruiken als lunchbox.

3 Uiterlijk en gevoel
De Jiayu is in drie kleuren "beschikbaar", deze kleuren zijn: donker grijs, zwart en zilver. Van deze drie kleuren heb ik de zwarte in ontvangst mogen nemen.

Daarnaast zijn er dus nog grijs en zilver:

Aan de bovenkant van het toestel vind je de 3.5mm hoofdtelefoon-uitgang en de aan/uit-knop; aan de onderkant van het toestel zit een microfoon en de microUSB-poort en aan de rechterkant van het toestel de volumeknop. Andere aansluitingen zijn op de buitenkant van het toestel niet aanwezig. Aan de voorkant van het toestel vind je de notificatie led (RGB), speaker, camera, licht- en proximity-sensor. De achterkant van het toestel bevat een luidspreker en een 8MP-camera met LED -flash.

Het toestel voelt solide en stevig aan. Geen gekraak of gepiep hoorbaar, ook als je hard op het toestel drukt hoor je geen steun van het toestel. In de prijscategorie tot 200 euro vind je in Nederland zeker weinig toestellen die zo solide en stevig aanvoelen.

Het grootste minpunt aan de hardware van het toestel is naar mijn idee de gladde achterzijde. De batterijcover is zeer glad.. Aangezien ik redelijke klamme handen heb, is dit wel een punt waar ik een oplossing voor ga zoeken. De bijgeleverde cover levert wel iets verlichting voor dit probleem, maar toch ga ik kijken naar een betere oplossing.

Op veel foto's leek het toestel dik. De telefoon is dan ook niet heel ''slank'', maar het is zeker ook niet het dikste toestel. Het toestel lijkt optisch vooral dikker door het extra randje tussen de batterijcover en het toestel zelf.

De eerste keer was het wat eng om de batterijcover te verwijderen omdat deze zeer makkelijk wat buigt. De cover klikt overigens netjes vast en het systeem voelt goed en stevig aan, de telefoon zou naar mijn idee regelmatig opengemaakt moeten kunnen worden zonder problemen.

4 Scherm
Het scherm in de Jiayu is nogal wat over te doen geweest. Door slechte kwaliteit schermen in de pre-productie-versie van het toestel, bleek een zeer flets scherm met zeer weinig backlight te zijn geplaatst. Na de kritiek die daarop volgde is door Jiayu gezocht naar een beter alternatief voor dit scherm. Na verschillende overwegingen (ook een Japans qHD-scherm) is er een oplossing gevonden.
In plaats van een scherm uit Shenzhen is gekozen voor een kwalitatief beter scherm uit Taiwan. Dit scherm heeft betere waarden zoals op onderstaande foto te zien is:

Verschil oude en nieuwe scherm. Links oud, rechts nieuw scherm.
Bovenste foto: Fletsheid/kleurweergave zwart
Onderste foto: Maximale helderheid

De 720p-resolutie is scherp op het 4.5''-scherm. De kleurweergave is wel duidelijk minder als op mijn Xperia S. Helaas heb ik niet de tools om de kleurwaarden te testen. Hieronder toch nog even een foto om het verschil te laten zien:
http://i.imgur.com/SOR8zl.jpg http://i.imgur.com/qJ0BVl.jpg
Uitgaande van de prijs van het toestel ($140 lokale markt) kan je naar mijn idee niet veel meer verwachten van een scherm met deze resolutie. Dit zou de prijs alleen maar opgestuwd hebben.

Ook de helderheid van het scherm is ruim voldoende, de schermverlichting hoeft niet op volle helderheid gezet te worden om enigszins leesbaar te zijn. De lichtsensor werkt ook naar behoren.

Het touchscreen functioneert prima, ook in de hoeken van het toestel heeft het geen moeite om touch te registreren. Het touchscreen registreert tien vingers in plaats van de vaak gebruikelijke vijf vinger-multitouch.

0.5 Accu
De accu is een van de opvallende specs van de Jiayu G3. Voor een telefoon van iets meer dan 2 jaar geleden zou dit een batterij kunnen zijn waar het toestel het makkelijk een dag twee of drie mee toe zou kunnen. Maar naast de toenemende capaciteit van de accu neemt ook het verbruik toe. Zo zijn de schermen vaak wel tot een inch groter dan een jaar geleden.

De accu is zoals gezegd een van de meest opvallende specs van de Jiayu. De accu is met 10.18Wh (2740mAh, 3.7V) opvallend groot voor het toestel. Hierdoor wordt natuurlijk ook ingeleverd op de dikte van het toestel. De batterij is dan ook niet licht te noemen met zijn 54gram, dit is ruim 1/3e van het totale gewicht van het toestel.

Nu ik twee dagen met het toestel in de weer ben geweest durf ik te stellen dat de batterij het makkelijk twee dagen moet kunnen volhouden met GPS aan (niet constant in gebruik).

Batterij benchmark:
Aankomende week zal ik het toestel gaan gebruiken als mijn gewone smartphone, na deze week zal ik dit deel van de review dan ook aanvullen.

0.6 Software
Zoals de meeste toestellen die nu te koop zijn draait de Jiayu G3 op Android Ice Cream Sandwich. Deze versie van Android is voor de meeste toestellen de meest recente versie. Daarnaast bestaat de verwachting dat Jiayu een update naar Android 4.1/4.2 gaat verspreiden.

De versie van Android op het toestel is bijna onaangeroerd, op wat kleine apps na (Baidu, QQ, etc) en een snelkoppeling naar de website van Jiayu, is er weinig/niks te vinden wat aangepast is. De meeste apps waren overigens simpel te verwijderen in het app-menu. Alleen de link naar de site van Jiayu is hardnekkig.

Wellicht is door het ontbreken van een skin het toestel zo lekker vlot. Met de standaard launcher lopen alle homescreens soepel, evenals de alle geteste apps. Ook met meerdere apps open nog weinig hinder ondervonden van een traag reagerend toestel.

Dualsim software. Natuurlijk is dualsim een hardware-verhaal, maar aangezien iedereen wel gelooft dat er twee sloten voor simkaartjes zijn heb ik dit deel onder software geplaatst. Dualsim/dual standby houdt in dat beide kaarten gelijktijdig contact met het netwerk (bereik) kunnen hebben. Deze functie werkt in de praktijk prima (kan met beiden bellen/gebeld worden).
Ook de instellingen die je voor deze dualsim kan instellen zijn meer dan prima geregeld binnen Android zoals je op de foto hieronder kan zien.

0.7 Foto en video

Zoals vele toestellen met een MTK6577-processor, heeft ook de Jiayu beschikking over een 8MP-camera. Dit is de hoogste cameraresolutie die de chipset ondersteunt. Het toestel bezit dus niet zoals de HTC One X een extra chip voor de verwerking van beelden. Daarnaast missen alle snufjes die highend-toestellen zoals de One X en Galaxy SIII hebben: zoals burst, best face en best photo. De camera bevat wel een camera, foto, panorama en soort tweede panorama modus (MPO?).

Toevoeging 16-11: missende functies toegevoegd via 3th party apps (zoals: fast burst en ICS camera)

De software van de camera laat ons alle belangrijke instellingen ook prima aanpassen, dit doet niet onder voor een telefoon zoals de Galaxy SIII of Xperia S.
http://i.imgur.com/6QF5vs.png http://i.imgur.com/oxrEes.png http://i.imgur.com/iGWEys.jpg http://i.imgur.com/BELPcs.png http://i.imgur.com/Z2mCbs.png http://i.imgur.com/SbAl4s.png http://i.imgur.com/CJJrWs.png http://i.imgur.com/rPHq3s.png

Wat wel onderdoet voor bovenstaande toestellen is de kwaliteit van de foto's. Helaas is de compressie van JPG-foto's zeer groot, waardoor je een zeer groot schilderij-effect krijgt en dus alle details kwijt bent. Voordeel van de hoge compressie is wel dat je zeer snel foto's kan maken.
Op Chinese fora is ondertussen al een fix verschenen voor de software van de camera, helaas kan ik nog niet bevestigen of deze de compressie van de foto vermindert.
Voor deze fout is ook een workaround beschikbaar die tijdelijk een oplossing kan bieden voor dit probleem. Door het installeren van een developers-APK voor de MediaTek-toestellen kan je de output van de camera op RAW zetten.

Een mooie vergelijkingsfoto van Hagen77 (links standaard JPG, rechts JPG met compressie fix), gezoomd:
Foto's door: Hagen77

De flash van de camera is helaas niet heel sterk waardoor het gebruik in de praktijk tot nu toe tegenvalt.

De frontfacing camera doet zijn werk, geen speciaal/afwijkend resultaat met frontfacing camera's in andere toestellen.

Op het toestel zit natuurlijk ook een camera functie, die naast de opties zoals sepia, negatief etc. ook een functie voor timelapse bevat. De camera filmt op maximaal 720p HD.

Later deze week zal ik ook proberen meer filmpjes te posten.

0.8 Ontvangst

Het ontvangst van zowel GSM en 3G (UMTS) is prima en doet zeker niet onder voor de andere smartphones hier in huis. De 3G-verbinding viel niet weg op plekken waar ik met mijn andere toestellen bereik had. Op enkele punten had de G3 zelfs een streepje meer bereik als mijn Xperia S.

Het Wi-Fi-ontvangst van de Jiayu is ook prima te noemen; op verschillende plekken binnen en buiten het huis heb ik gelijktijdig metingen gedaan met Wifi analyser (rekeninghoudend met de wisselingen, de piek in de grafiek aangehouden). Aangezien het verschil overal vrijwel gelijk was, plaats ik hier een setje screenshots.

Dan nu de GPS. De fix van de GPS laat naar mijn idee nog iets te wensen over; zonder A-GPS duurt het echt een eeuwigheid. Met A-GPS heb je binnen 30 seconden wel de eerste satellieten in beeld en met 1 minuut wel een redelijke fix (dit verbetert zich daarna nog iets).
Links fix na 30 seconden (met A-GPS), rechts na +/- 1 minuut.
Er is in het menu ook een optie tot downloaden van een EPO-bestand. Helaas werkt deze optie niet.

0.9 Geluid/bellen

Het geluid van de luidspreker is voldoende, het geluid vervormt niet veel op hoog volume en de beltoon is ook bij iets meer omgevingsgeluid nog prima te horen.

Geluid via de normale speaker viel wat tegen; dit had wat mij betreft zeker iets helderder gemogen. Toch kan ik de mensen aan de andere kant van de lijn nog wel verstaan en dat is uiteindelijk toch het doel. Ook op dit punt zal ik proberen deze week terug te komen wanneer ik het wat meer in de praktijk heb getest.

Het bijgeleverde koptelefoontje heb ik welgeteld vijf seconden in mijn oren gehad. Aan alles voel je af dat daar veel op bespaard is. Wat mij betreft hadden ze deze dan ook weg mogen laten.
Geluid via betere oordopjes is prima: er zijn wat nuance-verschillen met mijn Xperia S, maar het geluid is nog meer dan prima.

1.0 Benchmarks

Benchmarks zijn leuk maar zelf hecht ik er niet heel veel waarde aan. Dit omdat benchmarks soms niks zeggen over de snelheid bij algemeen gebruik en daarnaast soms beter op sommige hardware is afgestemd.

Quadrant standard:

Zoals bekend niet de meest betrouwbare benchmark, maar voor de volledigheid toch meegenomen.

Benchmark Pi:

Meermaals keer getest, dit was de middelste meting. In vergelijking: Galaxy S3: +-360 ms.

CaffeineMark 3
In vergelijkng: Xperia Sola: 6102, Samsung Galaxy SIII 9229, Galaxy S Advance 6438.

Passmark :

In bovenstaande benchmark is te zien dan de GPU in de MTK6577 chip achterloopt op de concurrentie, toch verwacht ik dat je hier in de dagelijkse praktijk niet veel problemen van gaat ondervinden. In de CPU-vergelijking is te zien dat de telefoon redelijk mee kan komen met de dualcore toestellen van een jaar geleden.

AnTuTu

In vergelijkng: Xperia Sola: 5212, Samsung Galaxy SIII 10952, Galaxy S Advance 4988.
AnTuTu 3DRaiting

On screen links, offscreen rechts

Nenamark 2

Browsermark
Chrome links, stock browser rechts.
http://i.imgur.com/G8cVN.png?1 http://i.imgur.com/SRCQn.png?1
In vergelijkng: Xperia Sola: 80205, Samsung Galaxy SIII 167667, Galaxy S Advance 71936.

1.1 Conclusie

Voor een bedrag van 150-220 euro (actuele verkoopprijzen incl. shipping/BTW) is de Jiayu G3 een toestel met een hoog bang-for-buck-gehalte.

Alle belangrijke features van een smartphone zijn aanwezig en zelfs meer (Dualsim, 720p) en de kwaliteit van het toestel doet qua gevoel niet of weinig onder voor de toestellen die hier in Nederland verkrijgbaar zijn onder de 300 euro.

Grootste minpunt is dan wel de camera-software. Maar deze kan gefixt worden in een firmware update, gezien de al geposte fix op het (Chinese) forum.

De GPU van het toestel is helaas niet de snelste in zijn klasse, waardoor hele zware games spelen wellicht niet is weggelegd voor dit toestel. Maar we hebben hier dan ook te maken met mid-end toestel waar je ook mid-end prestaties voor moet verwachten.

De conclusie is dus ook: Opzoek naar een toestel voor 200 euro? Zoek niet verder!

Heb jij ook een Jiayu G3 Zwart?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Hallo, ik ben nieuw hier en een leek op vlak van technologie.
Heb JIAYU G3 gekocht (Jiayu G3 telefoon MTK6577 Dual core 1GHz CPU dual sim GPS )

Probleem:
Wanneer ik telefoneer hoor ik de persoon aan de andere kant van de lijn zeer duidelijk..;MAAR hij/zij kan mij niet horen (of toch bijna niet...als ik roep, hoort men mij zeer stil...als die persoon in een stille kamer staat.

Kan ik ergens de microfoon instellen?
Weet er iemand raad?

alvast dank..

Gert
Waar kan die telefoon het goedkoopst gehaald worden?
Bestaat er ook een witte versie?
Vrouw wil dat hebbe! :?
Er is alleen zilvergrijs, donkergrijs en zwart.
Zoek even in V&A daar heb ik 'm ook vandaan (nieuw in doos)
weet er iemand hoe je de ledjes kan instellen? kan nergens de optie vinden..

btw geweldige telefoon zeker voor dit bedrag!
Inderdaad een heerlijk toestel. Alleen de camera software kan stukken beter. Iemand al een goede verbetering hiervoor gevonden?

[Reactie gewijzigd door LeipeWaus op 14 februari 2013 00:19]

Leuk om te lezen dat je een goede ontvangst hebt, die heb ik namelijk niet. Waar andere toestellen zonder probleem 3G halen zit ik hier nog al te vaak op Edge. En ook de snelheid waarmee de batterij leegloopt als data verbinding aanstaat toont aan dat deze op die momenten een groot zendvermogen moet ontwikellen.
Vooral op basis van deze review heb ik m ook besteld, sinds gister binnen. Heerlijk toestel! :)

Overigens heb ik in de camera wel de optie voor best photo, best smile en burst (te benaderen via het icoontje naast de sluiterknop)
Dit is een goed review, zo hoort het,ben wel benieuwd hoe het nu is met de accu,zo gemiddeld na al die tijd,
groetjes, willemblues
Bedankt :). Ik moet nodig de review updaten, zal eens kijken of ik dat binnenkort kan doen.
Neem rechtstreekst contact op met fabrikant

www.ejiayu.com --> aanmelden en topic op bbs aanmaken.
of hun online shop.
Specificatie van het netwerk verkooporder, hard op nep en kitsch producten, om ervoor te zorgen dat de belangen van de consument, heeft onlangs de beste domein Yutong officiŽle gelanceerd Taobao winkel de authenticatie en autorisatie wordt hierbij geÔnformeerd dat de resultaten zijn als volgt.
Erkende verkooppunten:
, Guangzhou Taobao: Wil naam: qijing1213 Shop Adres: http://jiayu365.taobao.com , alleen Taobao, het bedrijf het aanbod direct.
Zhengzhou Xingyue: Wil naam: Xingyue Mobile Shop Adres: http://xy0371.taobao.com , alleen Taobao, het bedrijf het aanbod direct.
Jinan Oriental: Wil Naam: de wolken LIUYUN65, Winkel Adres: http://shop71136137.taobao.com , kanalen van de provincie Shandong, namens 'redelijk.
Ten vierde, Yinchuan Wan Litong: Wil naam: A Wei rivier 7888, Shop Adres: http://shop72491702.taobao.com , kanalen Ningxia provincie in opdracht van 'redelijk.
Betalingen met paypal of creditcard.of western union.

[Reactie gewijzigd door kwakzalver op 31 januari 2013 15:18]

ik heb niet iets slechts kunnen vinden over dit merk en wil de Jiayu G3 kopen,en heb zelf de HTC One x gehad is dit dan een goed toestel om te kopen omdat hij nog niet in nl te kopen is gaat het via buitelandse webshops en daar zit het mij mee,is dat goed te vertrouwen ?

Populair: Samsung Intel Smartphones Processors Sony Microsoft Games Apple Consoles Politiek en recht

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013