Terug naar Reviews

Jiayu G3 Zwart Review

Door RobertowNL 4 februari 2013, 35.978 views

Productreview volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig.

Pluspunten

• Kwaliteit
  • 720P Scherm
  • Dual-sim
  • Dualcore processor
  • Batterij

Minpunten

• Gladde batterijcover
  • Garantie
  • Camera (Kwaliteit)
  • GPU
  • Beschikbaarheid

Sub-beoordelingen

Als je meer dan anderhalf jaar geleden had gevraagd wat ik van de Chinese budget-toestellen vond en of ik er een zou kopen, dan had ik je raar aangekeken. De toestellen draaiden toen nog veelal op Java en het enkele toestel dat wel op Android draaide was zo traag dat het binnen een dag het raam uit zou gaan. Toentertijd zeker mijn tijd en geld niet waardig.

Maar het afgelopen jaar is er veel veranderd; de lokale smartphonemarkt ontwikkelde zich in een zeer snel tempo. Zo kwamen er steeds betere processors van het merk MediaTek en gingen de bouwkwaliteit, looks (geen namaak) en batterijduur stevig omhoog!
Op papier een waardig alternatief voor de midrange-toestellen van bekende merken in de prijscategorie tot 225-300 euro.

Begin juli las ik een review over de Jiayu G2 op FOK!, door deze review heb ik mijn eerste Chinese toestel besteld. Toen deze binnen kwam was er toch een soort WOW-factor; voor 150 euro zo'n toestel met dit scherm (IPS) en deze snelheid?! De toestellen die in Nederland voor deze prijs verkrijgbaar zijn draai(d)en veelal op de Qualcomm MSM7227. In vergelijking met deze en vergelijkbare processoren voelde de MTK6575 zo veel sneller aan!

Ondertussen was het duidelijk dat begin september Jiayu met een opvolger van bovenstaande G2 zou komen. Dit toestel zou voor een klein beetje meer een dualcore processor en 720p-scherm krijgen. Als je het goed bekeek een koopje dus. Waar het toestel rond begin september op de markt moest verschijnen, is deze pas nu (begin november) slechts mondjesmaat beschikbaar.

2 Unboxing
De Jiayu wordt geleverd in het mooie ''tupperware''-doosje waar alle toestellen van Jiayu (zoals de G2 en G2+) ook in geleverd worden.

De telefoon zit veilig opgeborgen in de box, met het scherm naar beneden gericht en een blauwe cover er om heen. Dit is ook direct de reden dat de bescherming zo raar lijkt: de blauwe cover hoort er niet omheen in de doos waardoor het nogal opgepropt zit.

In de doos zitten (dit kan verschillen per verkoper!):
1x Jiayu telefoon
1x Bumper (geel)
1x Hardcover (donkerblauw)
1x Screenprotector
1x Boekje (Chinees)

Gevoel als je het doosje ziet is solide en goed, netjes verpakt en stevig. Tevens is de trommel her te gebruiken als lunchbox.

3 Uiterlijk en gevoel
De Jiayu is in drie kleuren "beschikbaar", deze kleuren zijn: donker grijs, zwart en zilver. Van deze drie kleuren heb ik de zwarte in ontvangst mogen nemen.

Daarnaast zijn er dus nog grijs en zilver:

Aan de bovenkant van het toestel vind je de 3.5mm hoofdtelefoon-uitgang en de aan/uit-knop; aan de onderkant van het toestel zit een microfoon en de microUSB-poort en aan de rechterkant van het toestel de volumeknop. Andere aansluitingen zijn op de buitenkant van het toestel niet aanwezig. Aan de voorkant van het toestel vind je de notificatie led (RGB), speaker, camera, licht- en proximity-sensor. De achterkant van het toestel bevat een luidspreker en een 8MP-camera met LED -flash.

Het toestel voelt solide en stevig aan. Geen gekraak of gepiep hoorbaar, ook als je hard op het toestel drukt hoor je geen steun van het toestel. In de prijscategorie tot 200 euro vind je in Nederland zeker weinig toestellen die zo solide en stevig aanvoelen.

Het grootste minpunt aan de hardware van het toestel is naar mijn idee de gladde achterzijde. De batterijcover is zeer glad.. Aangezien ik redelijke klamme handen heb, is dit wel een punt waar ik een oplossing voor ga zoeken. De bijgeleverde cover levert wel iets verlichting voor dit probleem, maar toch ga ik kijken naar een betere oplossing.

Op veel foto's leek het toestel dik. De telefoon is dan ook niet heel ''slank'', maar het is zeker ook niet het dikste toestel. Het toestel lijkt optisch vooral dikker door het extra randje tussen de batterijcover en het toestel zelf.

De eerste keer was het wat eng om de batterijcover te verwijderen omdat deze zeer makkelijk wat buigt. De cover klikt overigens netjes vast en het systeem voelt goed en stevig aan, de telefoon zou naar mijn idee regelmatig opengemaakt moeten kunnen worden zonder problemen.

4 Scherm
Het scherm in de Jiayu is nogal wat over te doen geweest. Door slechte kwaliteit schermen in de pre-productie-versie van het toestel, bleek een zeer flets scherm met zeer weinig backlight te zijn geplaatst. Na de kritiek die daarop volgde is door Jiayu gezocht naar een beter alternatief voor dit scherm. Na verschillende overwegingen (ook een Japans qHD-scherm) is er een oplossing gevonden.
In plaats van een scherm uit Shenzhen is gekozen voor een kwalitatief beter scherm uit Taiwan. Dit scherm heeft betere waarden zoals op onderstaande foto te zien is:

Verschil oude en nieuwe scherm. Links oud, rechts nieuw scherm.
Bovenste foto: Fletsheid/kleurweergave zwart
Onderste foto: Maximale helderheid

De 720p-resolutie is scherp op het 4.5''-scherm. De kleurweergave is wel duidelijk minder als op mijn Xperia S. Helaas heb ik niet de tools om de kleurwaarden te testen. Hieronder toch nog even een foto om het verschil te laten zien:
http://i.imgur.com/SOR8zl.jpg http://i.imgur.com/qJ0BVl.jpg
Uitgaande van de prijs van het toestel ($140 lokale markt) kan je naar mijn idee niet veel meer verwachten van een scherm met deze resolutie. Dit zou de prijs alleen maar opgestuwd hebben.

Ook de helderheid van het scherm is ruim voldoende, de schermverlichting hoeft niet op volle helderheid gezet te worden om enigszins leesbaar te zijn. De lichtsensor werkt ook naar behoren.

Het touchscreen functioneert prima, ook in de hoeken van het toestel heeft het geen moeite om touch te registreren. Het touchscreen registreert tien vingers in plaats van de vaak gebruikelijke vijf vinger-multitouch.

0.5 Accu
De accu is een van de opvallende specs van de Jiayu G3. Voor een telefoon van iets meer dan 2 jaar geleden zou dit een batterij kunnen zijn waar het toestel het makkelijk een dag twee of drie mee toe zou kunnen. Maar naast de toenemende capaciteit van de accu neemt ook het verbruik toe. Zo zijn de schermen vaak wel tot een inch groter dan een jaar geleden.

De accu is zoals gezegd een van de meest opvallende specs van de Jiayu. De accu is met 10.18Wh (2740mAh, 3.7V) opvallend groot voor het toestel. Hierdoor wordt natuurlijk ook ingeleverd op de dikte van het toestel. De batterij is dan ook niet licht te noemen met zijn 54gram, dit is ruim 1/3e van het totale gewicht van het toestel.

Nu ik twee dagen met het toestel in de weer ben geweest durf ik te stellen dat de batterij het makkelijk twee dagen moet kunnen volhouden met GPS aan (niet constant in gebruik).

Batterij benchmark:
Aankomende week zal ik het toestel gaan gebruiken als mijn gewone smartphone, na deze week zal ik dit deel van de review dan ook aanvullen.

0.6 Software
Zoals de meeste toestellen die nu te koop zijn draait de Jiayu G3 op Android Ice Cream Sandwich. Deze versie van Android is voor de meeste toestellen de meest recente versie. Daarnaast bestaat de verwachting dat Jiayu een update naar Android 4.1/4.2 gaat verspreiden.

De versie van Android op het toestel is bijna onaangeroerd, op wat kleine apps na (Baidu, QQ, etc) en een snelkoppeling naar de website van Jiayu, is er weinig/niks te vinden wat aangepast is. De meeste apps waren overigens simpel te verwijderen in het app-menu. Alleen de link naar de site van Jiayu is hardnekkig.

Wellicht is door het ontbreken van een skin het toestel zo lekker vlot. Met de standaard launcher lopen alle homescreens soepel, evenals de alle geteste apps. Ook met meerdere apps open nog weinig hinder ondervonden van een traag reagerend toestel.

Dualsim software. Natuurlijk is dualsim een hardware-verhaal, maar aangezien iedereen wel gelooft dat er twee sloten voor simkaartjes zijn heb ik dit deel onder software geplaatst. Dualsim/dual standby houdt in dat beide kaarten gelijktijdig contact met het netwerk (bereik) kunnen hebben. Deze functie werkt in de praktijk prima (kan met beiden bellen/gebeld worden).
Ook de instellingen die je voor deze dualsim kan instellen zijn meer dan prima geregeld binnen Android zoals je op de foto hieronder kan zien.

0.7 Foto en video

Zoals vele toestellen met een MTK6577-processor, heeft ook de Jiayu beschikking over een 8MP-camera. Dit is de hoogste cameraresolutie die de chipset ondersteunt. Het toestel bezit dus niet zoals de HTC One X een extra chip voor de verwerking van beelden. Daarnaast missen alle snufjes die highend-toestellen zoals de One X en Galaxy SIII hebben: zoals burst, best face en best photo. De camera bevat wel een camera, foto, panorama en soort tweede panorama modus (MPO?).

Toevoeging 16-11: missende functies toegevoegd via 3th party apps (zoals: fast burst en ICS camera)

De software van de camera laat ons alle belangrijke instellingen ook prima aanpassen, dit doet niet onder voor een telefoon zoals de Galaxy SIII of Xperia S.
http://i.imgur.com/6QF5vs.png http://i.imgur.com/oxrEes.png http://i.imgur.com/iGWEys.jpg http://i.imgur.com/BELPcs.png http://i.imgur.com/Z2mCbs.png http://i.imgur.com/SbAl4s.png http://i.imgur.com/CJJrWs.png http://i.imgur.com/rPHq3s.png

Wat wel onderdoet voor bovenstaande toestellen is de kwaliteit van de foto's. Helaas is de compressie van JPG-foto's zeer groot, waardoor je een zeer groot schilderij-effect krijgt en dus alle details kwijt bent. Voordeel van de hoge compressie is wel dat je zeer snel foto's kan maken.
Op Chinese fora is ondertussen al een fix verschenen voor de software van de camera, helaas kan ik nog niet bevestigen of deze de compressie van de foto vermindert.
Voor deze fout is ook een workaround beschikbaar die tijdelijk een oplossing kan bieden voor dit probleem. Door het installeren van een developers-APK voor de MediaTek-toestellen kan je de output van de camera op RAW zetten.

Een mooie vergelijkingsfoto van Hagen77 (links standaard JPG, rechts JPG met compressie fix), gezoomd:
Foto's door: Hagen77

De flash van de camera is helaas niet heel sterk waardoor het gebruik in de praktijk tot nu toe tegenvalt.

De frontfacing camera doet zijn werk, geen speciaal/afwijkend resultaat met frontfacing camera's in andere toestellen.

Op het toestel zit natuurlijk ook een camera functie, die naast de opties zoals sepia, negatief etc. ook een functie voor timelapse bevat. De camera filmt op maximaal 720p HD.

Later deze week zal ik ook proberen meer filmpjes te posten.

0.8 Ontvangst

Het ontvangst van zowel GSM en 3G (UMTS) is prima en doet zeker niet onder voor de andere smartphones hier in huis. De 3G-verbinding viel niet weg op plekken waar ik met mijn andere toestellen bereik had. Op enkele punten had de G3 zelfs een streepje meer bereik als mijn Xperia S.

Het Wi-Fi-ontvangst van de Jiayu is ook prima te noemen; op verschillende plekken binnen en buiten het huis heb ik gelijktijdig metingen gedaan met Wifi analyser (rekeninghoudend met de wisselingen, de piek in de grafiek aangehouden). Aangezien het verschil overal vrijwel gelijk was, plaats ik hier een setje screenshots.

Dan nu de GPS. De fix van de GPS laat naar mijn idee nog iets te wensen over; zonder A-GPS duurt het echt een eeuwigheid. Met A-GPS heb je binnen 30 seconden wel de eerste satellieten in beeld en met 1 minuut wel een redelijke fix (dit verbetert zich daarna nog iets).
Links fix na 30 seconden (met A-GPS), rechts na +/- 1 minuut.
Er is in het menu ook een optie tot downloaden van een EPO-bestand. Helaas werkt deze optie niet.

0.9 Geluid/bellen

Het geluid van de luidspreker is voldoende, het geluid vervormt niet veel op hoog volume en de beltoon is ook bij iets meer omgevingsgeluid nog prima te horen.

Geluid via de normale speaker viel wat tegen; dit had wat mij betreft zeker iets helderder gemogen. Toch kan ik de mensen aan de andere kant van de lijn nog wel verstaan en dat is uiteindelijk toch het doel. Ook op dit punt zal ik proberen deze week terug te komen wanneer ik het wat meer in de praktijk heb getest.

Het bijgeleverde koptelefoontje heb ik welgeteld vijf seconden in mijn oren gehad. Aan alles voel je af dat daar veel op bespaard is. Wat mij betreft hadden ze deze dan ook weg mogen laten.
Geluid via betere oordopjes is prima: er zijn wat nuance-verschillen met mijn Xperia S, maar het geluid is nog meer dan prima.

1.0 Benchmarks

Benchmarks zijn leuk maar zelf hecht ik er niet heel veel waarde aan. Dit omdat benchmarks soms niks zeggen over de snelheid bij algemeen gebruik en daarnaast soms beter op sommige hardware is afgestemd.

Quadrant standard:

Zoals bekend niet de meest betrouwbare benchmark, maar voor de volledigheid toch meegenomen.

Benchmark Pi:

Meermaals keer getest, dit was de middelste meting. In vergelijking: Galaxy S3: +-360 ms.

CaffeineMark 3
In vergelijkng: Xperia Sola: 6102, Samsung Galaxy SIII 9229, Galaxy S Advance 6438.

Passmark :

In bovenstaande benchmark is te zien dan de GPU in de MTK6577 chip achterloopt op de concurrentie, toch verwacht ik dat je hier in de dagelijkse praktijk niet veel problemen van gaat ondervinden. In de CPU-vergelijking is te zien dat de telefoon redelijk mee kan komen met de dualcore toestellen van een jaar geleden.

AnTuTu

In vergelijkng: Xperia Sola: 5212, Samsung Galaxy SIII 10952, Galaxy S Advance 4988.
AnTuTu 3DRaiting

On screen links, offscreen rechts

Nenamark 2

Browsermark
Chrome links, stock browser rechts.
http://i.imgur.com/G8cVN.png?1 http://i.imgur.com/SRCQn.png?1
In vergelijkng: Xperia Sola: 80205, Samsung Galaxy SIII 167667, Galaxy S Advance 71936.

1.1 Conclusie

Voor een bedrag van 150-220 euro (actuele verkoopprijzen incl. shipping/BTW) is de Jiayu G3 een toestel met een hoog bang-for-buck-gehalte.

Alle belangrijke features van een smartphone zijn aanwezig en zelfs meer (Dualsim, 720p) en de kwaliteit van het toestel doet qua gevoel niet of weinig onder voor de toestellen die hier in Nederland verkrijgbaar zijn onder de 300 euro.

Grootste minpunt is dan wel de camera-software. Maar deze kan gefixt worden in een firmware update, gezien de al geposte fix op het (Chinese) forum.

De GPU van het toestel is helaas niet de snelste in zijn klasse, waardoor hele zware games spelen wellicht niet is weggelegd voor dit toestel. Maar we hebben hier dan ook te maken met mid-end toestel waar je ook mid-end prestaties voor moet verwachten.

De conclusie is dus ook: Opzoek naar een toestel voor 200 euro? Zoek niet verder!

Heb jij ook een Jiayu G3 Zwart?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

GPS is dus net zo crappy als die van de Newman N1, dat is jammer en voor mij de grootste tegenvallers van deze MTK6577 telefoons.
Desalniettemin zijn dit gewoon zeer goede prijs/kwaliteit telefoons. Nog een paar jaar en de Chinezen hebben de smartphone markt in handen :)
Mooi review hoor, je laat ook toch wel duidelijk verschil zien tussen een HTC Evo 3D in de benchmarks, ik had zelf ook al conclusie getrokken kwa CPU power zit het wel goed bij de MT6577, maar 3D graphics is het flink minder dan de concurrentie.

Ik denk dat daarom 720p daarom eigenlijk net wat teveel van goeie is, met QHD zou deze telefoon op grafische gebied het minder zwaar hebben.
Die GPS zal wel met de MT6577 mee geleverd worden dan.
Nette review! Verbazend hoe er toch een gotere batterij in gefrot kan worden dan in mijn note1 (2500MaH)

Verder voor het gemis van bepaalde 'features' omtrent de camera -> https://play.google.com/s...blynx.cameraics&hl=nl

Deze app (of de Jelly Bean variant) zorgen er voor dat elke telfoon burst mode en panorama en dergelijke kan gebruiken want dit miste ik ook in de software van mijn android 4.0 note.
Wel moet ik er bij zeggen ik heb de betaalde versie dus je kan er eventueel iets van vermelden in de review (scheelt weer een minpuntje ;) )
Er zit een MT6620 chipset in voor: BT, WIFI (Dual-band), GNNS (GPS) en FM
Meer info: http://www.mediatek.com/e...featured_content.php?sn=7
Zover ik kan zien is de MT6620 een onderdeel van de MTK6577 (ook van de MTK6575)
Begrijp ik goed dat wanneer je veel gebruik maakt van gps trackers je dan maar beter weg kunt blijven bij deze MTK6577 telefoons?
Leek mij wel een interessant toestel. Maar een slechte GPS module zou voor mij wel een reden zijn om deze niet over te laten komen uit China...
Even twee nieuwe screenshots gemaakt (buiten):

Fix na +- 1 minuut (iets langer)

Fix na 2/3 minuten, schommelde wat tussen 25 en 30 feet;

Weet niet wat de precisie is die je nodig hebt ;)?

[Reactie gewijzigd door RobertowNL op 14 november 2012 10:51]

Ok bedankt voor je info!

Wat ik er mee doe is dit: http://www.mtbportaal.nl/route/2/Lemele

Denk dat 25 - 30 feet dan wel voldoende moet zijn. Welk programma is dat eigenlijk wat je gebruikt voor de GPS info? Dan kan ik het verschil zelf even uitzoeken met mijn oude HTC Desire.

Thnx!
Programma heet GPS test, kan je hier vinden: https://play.google.com/s...id=com.chartcross.gpstest

OT: leuke review om te lezen!
Prima review, ik snap alleen niet de 0.1/0.2/1.0/etc. niet echt. Ik snap dat je daarmee hoofdstukken bedoelt, maar waarom gebruik maken van dit soort nummers? Het lijke wel beta versies ;)

Behalve de tip van MusicAddict heb ik een andere oplossing voor burst shoots.
Ik zou zeggen, probeer DFast Burst Camera Lite eens. Deze is gratis en bij alleen bij het afsluiten vraag het programma om hem aan te schaffen. Dit is gewoon te weigeren uiteraard. Hij werkt perfect op mijn Sony Sola en je kunt echt wel 15 - 30 bursts per seconde halen. Helaas is dit bij de gratis versie ongeveer 640*480 (ideaal voor het internet) :

[Reactie gewijzigd door Kiswum op 16 november 2012 10:22]

Aankomend weekend zal ik de nummering even aanpassen. (stond al op de lijst).
Bedankt voor het vermelden van de APP! Toegevoegd in de review.

Daarnaast ook een aantal foto's toegevoegd. Zeker geen hoogstandjes maar het geeft wel een redelijk beeld van de camera.
Heb het even getest met de HTC Desire. Deze haalt binnen enkele seconden een accuracy van 10 feet. De GPS kwaliteit kan voor mij dus nog wel een nadeel zijn...
Heb het toestel gisteren besteld bij fastcardtech.
Ze zouden hem op voorraad hebben.

ben erg benieuwd.

Zal wel ook naar die camera kijken, en eventueel die fix er op los laten.
Ook naar gebruik bij Skype ben ik wel benieuwd naar de kwaliteit van het geluid.
Hoe bevalt dit toestel tov de Sony experia s?
Ik heb hem binnen, via fastcardtech (heb er 2 besteld ;)

Heerlijke telefoon!!!!!!!!!!!!!

eentje gaat er nu op marktplaats , dus voor de liefhebber............................
Ik wil er wel eentje.

Welke kleur is het? En welke prijs vraag je er voor?
Heeft er iemand ondertuss meer ervaring met de gps van dit toestel ,ik ben nl naar een goedkope tel. aan het zoeken met gps die ik dan oa ook kan gebruiken voor geocaching.
Hallo,

Ik heb deze badboy nu ook een paar dagen in huis en heb de GPS eens uitgeprobeerd. Ik krijg net zon snelle fix als ik op mijn P1000 (Galaxy Tab) kreeg... Binnen enkele seconden (maximaal 7 sec).

Het toestel valt me niks tegen... Zeker niet voor zo'n prijs.

De accu gaat bij mij niet super lang mee 2 3 dagen, maar ik heb BT altijd aan (carkit).

Ik heb problemen als ik het toestel op NL zet. Heb hem nu op engels (prima). Op NL mis ik soms opties in dropdownlists en zie ik af en toe niks waar tekst hoort te staan. Op engels heb ik geen problemen.

GPS geeft bij mij iig geen enkel probleem en werkt zoals je mag verwachten.

Ik heb hem trouwens hier besteld:

Op dinsdag 6 november besteld en betaald met Paypal (kopersbescherming) op maandag 12 november geleverd!

[Reactie gewijzigd door Retaliator op 20 november 2012 15:34]

Zou het niet aan andere gps instellingen liggen (default op China)? Je hebt wel root nodig dan. http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1200089
Bedankt, gaan we aankomend weekend eens bekijken!

Populair: Vliegtuig Luchtvaart Crash Smartphones Google Apple Games Besturingssystemen Politiek en recht Rusland

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013