Merk en serie Cooler Master, Silencio
Form Factor ATX (Standard), Micro-ATX (µATX), Mini-ITX
Behuizing Panel Closed
  Bekijk alle specificaties
Terug naar Reviews

Cooler Master Silencio 650 Review

Door Mexel 7 november 2012, laatste update op 7 november 2012, 1.417 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig.

Pluspunten

• Deur kan ook aan de andere kant open.
  • Extra luchtrooster bovenin.
  • Betaalbaar.

Minpunten

• Iets aan de zware kant.
  • Te weinig ruimte achter het moederbord.

Sub-beoordelingen

Opbouw

Bij deze een review over de nieuwe Coolermaster Silencio 650, nu met veel informatie, en door deze informatie is de review vrij lang geworden, misschien dat Tweakers eens moet gaan denken aan tabs op de reviews, maar ik heb er nu voor gekozen om een handige lijst te maken met de onderdelen in de review, zodat je snel naar een bepaalde gedeelte kunt gaan, een extra link bij de blokken volgt in de volgende reviews, zodat je ook snel naar TOP kunt gaan.

Veel plezier bij het lezen van de review, en mocht je vragen en/of opmerkingen hebben, laat ze achter en ik beantwoord ze zo snel mogelijk.

Algemene beoordeling

Nadat Coolermaster de 550 in de silencio serie op de markt bracht, was dit een groot succes, dus tijd voor iets nieuws, maar dan beter.

De Silencio 650 is in veel opzichten veel beter dan de voorganger, zo is de deur volledig van aluminium, en je kunt de deur aanpassen, zodat hij ook open kan aan de andere kant.

De top heeft meer mogelijkheden, zo heeft Coolermaster ook bovenop de kast een 2 tal van schuifpanelen gemaakt, 1 voor de afvoer van warme lucht en 1 voor alle aansluitingen.

Ook zijn er leuke extra`s te vinden op de kast, een dual boot schuifje, deze is aangesloten op twee bepaalde 3,5"-sloten en met de schuif bepaal je welke van de twee schijven als opstartschijf dient. Super voor als je 2 SSD`s wilt hebben met elk een besturingssysteem.

Verpakking

Aan de verpakking heeft Coolermaster niet veel veranderd, het is enkel een paar aanpassingen geweest zodat iedereen ziet dat het een 650 is ipv een 550.

Specificaties

Hier een kort overzicht van de specs zoals ze vermeld staan op de website van Coolermaster.

Available Color : Volledig Midnight Black

Material Aluminum : Alloy, Synthetics, Staal

Dimension : (W / H / D) 207 x 479 x 525.6mm

Weight : 13.0 kg M/B Type Micro-ATX, ATX

5.25" Drive Bay : 3 (w/o the use of exposed 3.5" drive bay)

3.5" Drive Bay : 7 (hidden) + 1 (for X-Dock bay)

2.5" Drive Bay : 2 (hidden) +1 (for X-Dock bay)

I/O Panel : USB 3.0 x 2 (int.), USB 2.0 x 2, Mic x 1, Audio x 1 (supports AC97/HD Audio), SD card reader x 1

Expansion Slots : 7+1

Cooling System : Front: 120mm fan x 2, 1200 RPM, 17 dBA / 140mm fan x 1 (optional) Top: 120mm or 140mm fan x 1 (optional) Rear: 120mm fan x 1, 1200 RPM, 17 dBA Bottom: 120mm fan x 1 (optional)
HDD cage: 120mm fan x 1 (optional, on removable HDD cage)

Power Supply : Standard ATX PS2 / EPS 12V Maximum Compatibility

Maximum Compatibility VGA card length : 268.0 mm (with HDD cage) 434.0 mm (without HDD cage)

CPU cooler height : 168.0 mm / 6.6 inch

EAN Code : 4719512037713

Ook een extra overzicht en foto`s kun je hier zien.

Kwaliteit en afwerking

We zijn bij Coolermaster niets anders gewend dan kwaliteit, en ook de afwerking is weer super te noemen, dus over dit onderdeel kan ik kort zijn, als je de foto`s bekijkt dan kun je dit ook zien.

Uitpakken

Het uitpakken zijn we inmiddels wel gewend, maar hoe zit het met de stevigheid waarin de kast is verpakt, en welk materiaal gebruiken ze, ooit ben ik een kast tegen gekomen die enkel met piepschuim verpakt was, geen plastic tegen het stof etc, dus het uitpakken is altijd een verassing.

Coolermaster Silencio 650

We zien gelijk de stevige deur van de kast bij het uitpakken.

Coolermaster Silencio 650

Na het verwijderen van de plastic zien we gelijk de schoonheid van Coolermaster

Aansluitingen

Als we het hebben over aansluitingen, dan hebben we bij de Silencio 650 ruim de keuze, maar liefst 2x USB 2.0 en 2x USB 3.0, maar ook vinden we de standaard microfoon en hoofdtelefoon aansluiting.

Onderkant aansluitpaneel
Coolermaster Silencio 650

Ook zien we dat de stekkers in de Silencio 650 allemaal in het zwart zijn, niet gesleeved, maar lekker zwart.
Coolermaster Silencio 650

Tevens zien we een extra sleuf waarin we iets kunnen stoppen, een SD kaartlezer, handig voor iemand die veel foto`s op de pc wilt zetten zonder kabel.

Ook zien we een aantal knoppen zitten voor het aan en uitzetten van de pc, maar er is meer, zo is er ook een fancontroller schuif, en een boot-selector, met die laatste schuif kun je bepalen welke SSD of HDD je laat opstarten.

Koelings- mogelijkheden

De Silencio 650 bied plaats aan maar liefst 7 fans, 3 x 120mm fans zitten reeds bij de kast meegeleverd en deze zijn geplaatst aan de voorkant en 1 aan de achterkant van de kast, het zijn vrij standaard fans die Coolermaster meegeleverd, maar deze doen hun werk goed.

Coolermaster Silencio 650

Verder kunnen we nog fans plaatsen aan de boven en onderkant van de kast.

Coolermaster Silencio 650

Hier kunnen we een 140 mm of een 120mm in kwijt, ook kunnen we 2 extra fans in de kast kwijt, en dit is te bevestigen op de verwijderbare HDD kooi, hoe dit alles werkt laat ik jullie bij de volgende update zien.

Installatie- gemak en cablemanagement

De 650 heeft iets meer voordelen kwa installatie gemak en cablemanagement, de uitsparing in het moederbord tray is groter, dus je kunt met gemak een CPU cooler plaatsen, maar ook zijn er grote gaten te vinden in het moederbordtray voor je kabels, en dit had de 550 weer niet, dus je kunt nu gemakkelijker de kabels kwijt.

Coolermaster Silencio 650

Helaas is wel de ruimte voor je kabels beperkt achter het moederbord plank, dus de kabels dien je wel goed weg te werken.

Verder bied de kast veel mogelijkheden voor het plaatsen van grote videokaarten, de HDD rek is te verwijderen, zodat je een high-end GPU kunt plaatsen.

Coolermaster Silencio 650

Ook heeft Coolermaster gekozen voor een extra PCI bracket naast de standaard 7 die al aan de achterkant zitten, in deze slot kun je bijvoorbeeld een extra kaart plaasten, zoals een verdeelblok of controller voor je verlichting of fans.

Modbaarheid

Tja, deze kast is niet heel geschikt om te gaan modden, zo is de deur van stevig en dik aluminium, dus om daarin te gaan zagen is zonde, maar aan de binnenkant zijn er genoeg mogelijkheden, maar daarvoor dien je ook de sidepanel aan te passen, om zo het resultaat te zien, maar ik denk als je deze kast gaat halen, dat je hem puur haalt om de looks, en niet voor het casemodden.

Wel heb ik zelf iets aan de kast veranderd, een mooie 20th anniversary badge toegevoegd.

Meer info vindt je op http://www.coolermaster-usa.com/20thanniversary/

De extra`s

Coolermaster Silencio 650

In de Silencio 650 zit er een klein doosje met een paar belangrijke onderdelen en extra`s, het zakje bevat de schroeven die je nodig hebt om de hardware te installeren, een opzet stukje voor de schroevendraaier, om zo de moederbord spacers te plaatsen.

12 Tie wraps.
en een SSD rekje, om zo een SSD te plaatsen in de hotwsapbay.

Coolermaster Silencio 650

Helaas was het doosje met een stukje ijzerdraad vast gezet en lag bij het openen van de kast onderin, dus hij zat niet netjes aan de zijkant vast.

Zoek de verschillen

Klik op de onderstaande afbeelding voor het plaatje met de verschillen.

Ook zijn er verschillen aan de specs van de kast,

Gewicht 9.2 kiloGewicht 13.0 kilo
(W) 210 x (H) 451.5 x (D) 505.0 mm(W) 207 x (H) 479 x (D) 525.6 mm

Zo als je ziet veel verschil voor een upgrade kast, heel veel punten vinden we ook terug bij het inbouwen van de hardware, voornamelijk de cpu hoogte is iets vergroot.

+ en - punten

Als we kijken naar de 550 en de 650, dan zie ik vele plus punten, maar ook weer een paar minpunten, deze heb ik ook vermeld in de review, maar ik kan al wel zeggen dat deze 650 vele malen beter is dan de 550, een goeie inruil mocht je nu een 550 hebben en toch wilt upgraden.

Prijzen

Voor net iets onder de 70 euro hebben we een 550, maar voor 40 euro meer vinden we al een 650, iets aan de hoge kant vindt ik zelf, maar door de vele voordelen is het een goed bedrag, net niet te duur, maar ook weer een grote investering.

Een overzicht van de prijzen vindt je hier.

Top, meer kan ik eigenlijk niet zeggen, vooral omdat ik een 550 in bezit heb gehad, dus ik kijk ook heel anders naar deze kast als iemand die de 550 nog niet kent, een perfecte kast voor als je puur wilt gaan voor je hardware en de looks van de kast.

Heb jij ook een Cooler Master Silencio 650?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Reviews door de redactie

Waarvoor dient het groene PCB bij de harddisktrays?
Dat is de boot-selector PCB, die kun je via de bovenkant bedienen, deze laat je eerste of 2e SSD of HDD opstarten.

Populair: Websites en communities Smartphones Google Beheer en beveiliging Windows Sony Microsoft Games Consoles Besturingssystemen

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013