Merk Synology
Verbinding (Ethernet) Ethernet 1Gbps
Hardeschijf bus (extern) 2x USB 2.0
  Bekijk alle specificaties
Terug naar Reviews

Synology USB Station 2 Review

Door MrBreaker 20 januari 2013, 6.751 views

Productreview volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig.

Pluspunten

• Laag energieverbruik (5 Watt max.);
  • Acceptabele prijs;
  • Veelzijdig.

Minpunten

• Bij het gebruik van de 'Media server' crasht de Synology;
  • Snelheid datatransfer valt tegen.

Sub-beoordelingen

Kwaliteit voeding Score: 4

Voorwoord
Naar index

In deze review zal ik mijn ervaringen over de Synology USB Station 2 met u delen ;) . De Synology USB Station 2 is een NAS (Network-attached storage), welke bestanden van een aangesloten USB-opslag via het netwerk beschikbaar maakt. In tegenstelling tot een 'echte' NAS worden de externe harddisks via USB aangesloten en heeft deze NAS geen ruimte voor interne harddisks.

Ik probeer de review zo beknopt mogelijk te houden, maar ik zal op de onderwerpen welke mijns inziens meer aandacht verdienen dieper ingaan en ik zal u vertellen hoe ik tot de keuze van deze Synology gekomen ben.

Ik heb de 'Synology USB Station 2' nu zo'n twee jaar in gebruik.

Door op 'Synology' te klikken in de banners, ga je (terug) naar de 'Index' van deze review. Ik hoop alles zo duidelijk mogelijk beschreven te hebben. Heb je op/aanmerkingen en/of vragen, dan lees ik die graag en zal mijn best doen deze zo goed mogelijk te beantwoorden.

Index
Naar reacties

Terug naar de index

In het verleden heb ik gebruik gemaakt van FREESCO. Ik gebruikte FREESCO onder andere als NAS oplossing. Toen mijn Compaq (Pentium 133 Mhz, met 128 MB geheugen) overleed, was de teleurstelling dan ook groot :( . Deze configuratie had mij jarenlang probleemloos van zorgeloos internet en het serveren van mijn bestanden voorzien. Nadat ik een traantje had weggepinkt, ging ik opzoek naar een andere NAS oplossing (het router gedeelte van FREESCO had ik inmiddels niet meer nodig).

Toevallig had ik een goed verhaal gehoord over de Linksys NAS200 en had besloten naar aanleiding van dat verhaal een Linkys NAS 200 bij mij thuis onderdak te geven ;) . Ik was vooral erg gecharmeerd over het feit dat deze NAS 'RAID 1' kon, daardoor had ik vrijwel de zekerheid dat mijn data, in het geval van een HDD crash nog steeds beschikbaar zou zijn.

Waar het goede uit dat verhaal op gebaseerd was, weet ik nu nog steeds niet, want: Dat hele ding was 'goedbeschouwd' een compleet ontwerpfout => Onvoldoende koeling voor de HDD's & extreem traag bij/met zo ongeveer alles. Wat ben ik blij dat ik de Linksys NAS 200 heb kunnen doorverkopen :D , helaas wel met flink verlies :( .

Na een poos mijn Windows XP machine te hebben gebruikt voor het serveren van data, werd toch duidelijk dat het ontbreken van een NAS een (groot) gemis en zeker qua functionaliteit een groot gebrek is.

Omdat mijn budget klein was en ik graag op een andere (fysieke)locatie een mirror van mijn data heb, heb ik gekozen voor de 'Synology USB Station 2'. Op dit apparaat kun je USB-geheugen/opslag aansluiten, waarna de bestanden op het netwerk beschikbaar worden gesteld. Op de Synology heb ik een Western Digital Elements Desktop 2TB HDD aangesloten, welke mijn bestanden via de Synology in het netwerk serveert. De mirror maak ik één keer per week (over het netwerk) met 'FreeFileSync'.

Specificaties
De belangrijkste specificaties:
ModelSynology USB Station 2
Hardware
CPU-frequentie800 MHz
GeheugenDDR2 128 MB
LANGigabit
External HDD InterfaceUSB 2.0-poort, 2 x
Klik hier voor de uitgebreide specificaties.

Aansluiten
Terug naar de index

Alle aansluitingen zitten aan de achterkant van het apparaat:
Aansluitingen
Het is een kwestie van de adapter, netwerkkabel en het USB-apparaat aansluiten en hij werkt.

Software
Terug naar de index

Bij de Synology USB Station 2 wordt een CD-ROM met diverse software toepassingen geleverd.

Op de CD-ROMTerug naar index
Op de bijgeleverde CD-ROM staat:
1) DS Assistant (waar DS voor Disk Station staat), voor zowel Windows als Mac.;
2) Data Replicator 3;
3) Snelle installatiegids;
4) Gebruikersgids.
DS AssistantTerug naar index
Met de DS Assistant kunnen diverse acties worden uitgevoerd. Hiervan zijn de belangrijkste:

1) Verbinden met de Synology USB Station 2 (handig voor het eerste gebruik);
2) Een netwerkdrive aanmaken op de computer;
3) Een netwerkprinter aanmaken op de computer.

DS Assistant

De DS Assistant heeft nog meer functies, maar deze worden door de Synology USB Station 2 niet ondersteund.
Data Replicator 3Terug naar index
Met de 'Data Replicator 3' kunnen backup's gemaakt en terug gezet worden.

Data Replicator 3
De drie verschillende backup-modi ('Onmiddelijk', 'Sync' of 'Planning') maakt de Data Replicator erg bruikbaar.

Aan de Data Replicator zijn nog wat opties toegevoegd, waardoor de functionaliteit erg OK is:
Replicator Opties
Omdat ik een mirror van de data geserveerd via deze NAS wil hebben, is voor mij FreeFileSync handiger in het gebruik. Dat heeft met mijn persoonlijke voorkeur te maken en niet met de Data Replicator.
GebruikersgidsTerug naar index
Ook is op de CD-ROM een gebruikersgids te vinden. Dit pdf document is compleet en beschrijft alle functies van de Synology USB Station op sommige onderdelen beknopt en andere weer tot in detail.

Synology USB Station 2 Gebruikersgids

Web-interface
Terug naar de index

Synology gebruikt voor haar (NAS) producten haar eigen OS en web-interface, DSM. Dit staat voor DiskStation Manager. Op dit moment is de laatst beschikbare DSM versie voor de 'Synology USB station 2' versie 3.2. Dit terwijl voor andere Synology NAS producten DSM versie 4.1 beschikbaar is. Via de web-interface kunnen alle beschikbare instellingen worden aangepast en kunnen bestanden worden gedown- of worden geup-load of muziek geluisterd worden. De interface oogt erg overzichtelijk, toch is het soms nog even zoeken (door de vele opties) wat waar zit.

Als admin kun je deze instellingen maken:
Admin settings

Als gebruiker heb je afhankelijk van de door de administrator opgegeven machtigingen toegang tot de bestandsbrowser en/of de audio station:
Gebruiker bestandsbrowser en Audio station

Al met al zit de web-interface goed in elkaar en zijn alle opties makkelijk te vinden.

Om een idee van DSM te krijgen, kijk hier naar de live demo van DSM 4.1 (gebruiker=admin, wachtwoord=synology).

NAS als printerserver
Terug naar de index

Ik gebruik deze NAS ook als printserver voor mijn Samsung USB-printer. De setup uitvoeren met behulp van de DS Assistant is een kwestie van de instructies volgen en dat spreekt voor zich. Nadat de setup is voltooid, is de printer als netwerkprinter te gebruiken. Dit werkt perfect.

Gebruikservaringen
Terug naar de index

Tijdens het gebruik is opgevallen dat de NAS crasht als de 'Mediadatabase' ingeschakeld is. Daarom gebruik ik deze functie niet en dus ook de Audio Station niet (imho geen gemis, maar wel slecht van Synology dat dit niet werkt).

Ook is opgevallen dat mappen niet 'los' gedeeld kunnen worden => Het is alleen mogelijk om het complete aangesloten USB-apparaat te delen. Tenminste vanuit de web-interface kan dat niet, via SSH of telnet is het wel mogelijk om aanpassingen te doen op de 'smb.conf' waardoor het delen van een losse map (met rechten voor specifieke gebruikers) wel mogelijk is. IMHO een beetje jammer dat dit vanuit de web-interface niet mogelijk is.

Verder is deze NAS geen snelheidsmonster, voor dagelijks gebruik voldoet hij hier wel perfect.
Performance

Belangrijkste functies
Terug naar de index

Voor vele is een NAS meer dan alleen het delen van bestanden over het netwerk. Het is natuurlijk fijn als je NAS zoveel mogelijk (eenvoudige) taken op zich kan nemen. Voor de USB Station 2 zijn de volgende (extra) opties beschikbaar:
  • FTP-server
  • IP-blocker
  • iTunes-server
  • DLNA/UPnP-mediaserver
  • Download Station
Al deze functies werken goed, op de mediaserver en daar aan gerelateerde functies na, waarbij ik moet opmerken dat ik CalDAV nooit heb gebruikt. Deze (extra) functies maken dat de NAS erg compleet aanvoelt en je de indruk geeft dat je met een volwaardig NAS systeem te maken hebt.

Nawoord
Terug naar de index
De Synology USB Station 2 is een NAS voor niet al te veel geld.

De stabiliteit van de NAS laat te wensen over en dat is niet exemplarisch. Bij mij lost het uitschakelen van de Mediadatabase dit probleem op. Erg jammer dat de NAS niet stabiel is bij het gebruik van de Mediaserver en dit doet (imho een erg grote) afbreuk aan de NAS, van een Synology product had ik toch andere verwachtingen.

Voor het serveren van bestanden bevalt de NAS wel en is hiervoor ook snel genoeg (ook bij meerdere gelijktijdige gebruikers).

Het is handig dat er alternatieve firmware voor de USB Station 2 is, welke de mogelijkheden van de NAS aanzienlijk uitbreidt (deze gebruik ik niet, maar heb ik wel getest en werkt op zich hetzelfde als de originele firmware).

Ook vind ik het jammer dat Synology DSM versie 4.1 (nog) niet beschikbaar maakt voor de USB Station 2.

Al met al is deze NAS niet echt een aanrader en een product met gebreken. Als NAS werkt hij wel goed, maar het niet (via de web-interface) kunnen instellen van welke map(pen) gedeeld kan/kunnen worden is imho een behoorlijk nadeel.

Heb jij ook een Synology USB Station 2?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Netjs verzorgde review, informatief genoeg waardoor ik twijfel over mijn 109j. En bedankt voor de FreeFileSync tip, die kende ik nog niet. Liep altijd tegen de beperkingen van allwaysync aan (50K files etc) voor mijn foto's.
Bedankt voor de goede review. Ik heb zelf een DS212+. Als ik dit zo lees lijkt het mij dat er toch nadelen kleven aan een USB NAS tov een NAS waar je zelf de schijven in moet plaatsen. In het laatste geval formateert de NAS de schijven zelf en kan ze ook rechtstreekser benaderen. Wellicht valt het performance verschil nog mee maar ik kan me voorstellen dat voor de ontwikkelaars van de NAS software en apps het gebruik van alleen USB disks nadelen heeft. Wellicht worden daarom ook de nieuwere DSM versies niet ondersteund. Van de andere kant is er natuurlijk ook een significant prijsverschil tussen deze USB NAS en bijvoorbeeld de goedkoopste gewone Synology NAS DS112j waarop de meeste DSM 4.1 functionaliteit wel op wordt ondersteund. Maar daar geldt ook voor dat de oudere versies (ik geloof DSx08 en ouder) niet meer met de nieuwste DSM versies werken.

Mijn conclusie is dan ook dat je goed naar de gewenste functionaliteit moeten kijken en hoeveel je daarvoor over hebt maar met een gewone DS NAS beter uit bent en geen te oude versie moet aanschaffen. Wel kun je om kosten te besparen voor de goedkoopste j variant kiezen met een slot en de USB disks daarop aansluiten en gebruiken om de primaire disk permanent te backuppen.
Nette review, het enige wat ik niet terug kan vinden is: Kan deze NAS ook overweg met USB sticks?
Dit aangezien de huidige sticks steeds groter worden, en mechanische HD's in een 24 / 7 toepassing op den duur problemen gaan krijgen met slijtage en warmte ontwikkeling.
Of wordt een power-down van de HD's ondersteund in een idle toestand ?
Zoals uit de (uitgebreide) spec's blijkt:

Hardware
  • External HDD Interface : USB 2.0-poort X 2
  • Max. Externe capaciteit : 2X 3TB USB-opslagapparaten
Bestandssysteem
  • EXT4
  • EXT3 (alleen externe schijf)
  • FAT (alleen externe schijf)
  • NTFS (alleen externe schijf)
  • Max. grootte (bestandssysteem) : 16TB
HDD-beheer
  • HDD-slaapstand
Dus een usb stick werkt ook. Qua warmteontwikkeling is een voordeel dat de HDD's niet (persé) dicht op/bij elkaar zitten, zodat de warmte beter aan de omgeving kan worden afgegeven.
Je meldt dat de snelheid van datatransfer tegengaat, maar het komt naadloos overeen met de specs. Hoe kan dat dan tegenvallen. Stiekem op hogere specs dan gespecificeerd gehoopt?

Nette review verder hoor, maar was het laatste dat ik las... ;)
Hallo,

Werkt deze Nas goes icm met de raspberry. Dus 1080p zonder dts oid. En ik hoor ve verhalen dat je niet een HD film moet gaan streamen en films downloaden via bittorrent. Merk je dan ook dat hij dan veel minder goed streamt baar de raspberry. En laatste vraag haha: is de transfer snelheid van een film naar de externe HD sneller dan als je je HD aansluit op je USB poort van je laptop

Populair: Tablets Nokia Websites en communities Lumia Smartphones Laptops Sony Apple Games Politiek en recht

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013