Sony Xperia T Zwart Review

Door DiThomasso 31 oktober 2012, laatste update op 13 november 2012, 5.138 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Mooi uiterlijk
  • Het scherm toont mooie kleuren
  • Sony's android versie ziet er strak uit en werkt zeer goed
  • De telefoon is snel in gebruik
  • Filmkwaliteit is goed
  • Geluidskwaliteit uit de telefoon en oordopjes is goed

Minpunten

• Het scherm toont zwart niet helemaal zwart
  • Foto's zijn wisselend van kwaliteit
  • Accu zou in de toekomst wel een groter minpunt kunnen worden.

Sub-beoordelingen

Intro
Na tweeënhalf jaar met een HTC Legend rond te hebben gelopen was het tijd voor wat nieuws. Omdat de Legend eigenlijk al na een paar maanden niet meer voldeed aan mijn wensen, in het bijzonder de snelheid van de telefoon, zocht ik dit keer boven alles een telefoon die ook na twee jaar nog snel genoeg is. Het topsegment met de nieuwste Iphone of Samsung SIII was, gecombineerd met een abonnement, toch wat boven het budget. Al snel kwam ik uit op de Sony Xperia T.

Uiterlijk
Het eerste wat me opviel aan de Xperia T is het mooie uiterlijk van de telefoon. Een groot scherm zonder fysieke knoppen aan de voorkant, omlijst met een pianolak zwarte rand. De chromen knoppen aan de zijkant zijn strak vormgegeven en voelen goed aan. Echter het klepje aan de rechterzijde die het sd slot en simkaart slot afdekt, lijkt niet goed te af te sluiten en ik verwacht dat dit in de toekomst wel eens vervelend los kan gaan zitten. In de linkerzijde zit de micro-usb poort verborgen, wel op een plek die gevoelig voor stof lijkt, maar tot nu toe heb ik daar nog geen last van. De achterkant is licht gerond met de camera iets uitstekend. De achterkant is gemaakt van een soort stroef plastic, waardoor de telefoon lekker in de hand ligt, maar toch niet goedkoop aanvoelt.

Over smaak valt niet te twisten, maar ik vind het een zeer mooi vormgegeven toestel. Ik heb het nu twee weken in bezit en iedere keer wanneer ik de Xperia uit mijn broekzak haal komt het 'trotse bezitters' gevoel naar boven.

Het scherm
Toen ik de telefoon kocht, gaf de verkoper (terecht) aan dat het scherm één van de grootste pluspunten van de telefoon is. Met een resolutie van 1280 bij 720 pixels geeft de telefoon echt een mooi beeld. De kleuren spatten van het scherm af en zijn prettig om ook langere tijd naar te kijken. Het zwart is niet altijd even zwart, dat merk je goed als je het scherm wat feller zet. Last heb ik er echter niet van, het valt alleen op als je er op let. Ondanks dat het scherm groot is voelt niet altijd zo aan, mede doordat het scherm bijna tot aan de zijkanten van de telefoon doorloopt en weinig rand overlaat.

Android
Het grootste pluspunt van de telefoon vind ik echter wat Sony heeft gedaan met android. Dagelijks gebruik met de Xperia gaat echt heel soepel en snel. Alles werkt perfect, ziet er strak uit en is daarnaast ook nog naar je eigen wensen aan te passen. Ik heb met heel wat android telefoons kunnen werken, maar geen kan toppen aan de software op de Xperia. HTC en Samsung kunnen hier nog wat van leren.

Snelheid
De Xperia is voorzien van een Snapdragon S4 processor met twee kernen van 1.5 Ghz. Samen met de 1 GB aan RAM zorgt dit voor een snelle telefoon. Ik heb de Xperia T in normaal gebruik (opstarten van apps, scrollen en laden van webpagina's e.d.) vergeleken met de Samsung SIII die beschikt over 4 kernen van 1,4 Ghz, en hier is geen meldenswaardig verschil te merken. Het zal vast zo zijn dat de 2 extra kernen goed van pas komen bij zware spellen en dergelijke, alhoewel de Xperia T bijvoorbeeld GTA3 ook prima en snel aan kan.

Camera
Nog zo een pluspunt waar de verkoper zijn aandacht op vestigde, de camera. Sony's dertien megapixel is het hoogste aantal wat er te vinden is op de huidige markt. Effectief gebruik ik er 10 van, dit omdat ik de foto's dan in een verhouding van 16:9 maak in plaats van 4:3. De foto's die ik maak zijn redelijk wisselend van kwaliteit. Bij normaal licht maak je 'gewoon' mooie foto's, bij minder licht heeft de camera, ondanks de beloftes er toch wat meer moeite mee.

Filmen doe je in full HD. De kwaliteit van de films zijn over het algemeen van goede kwaliteit. De autofocus van de lens is redelijk snel. Wanneer je wat sneller met de telefoon heen en weer moet bewegen, resulteert dit wel in een wat 'blurrig' effect, maar wat verwacht je van een filmcamera in een telefoon. Voor de gemiddelde gebruiker (waaronder ikzelf) zullen de video's van goede kwaliteit zijn.

Geluid
Het geluid wat uit de Xperia komt klinkt goed voor een telefoon, zelfs de lage tonen zijn (hetzij in mindere mate) aanwezig. De meegeleverde in-ear oordopjes leveren een goed geluid en zitten fijn. Er komen 3 verschillende opzet rubbertjes bij, dus voor ieder wat wils.

Accu
De accu in de Xperia T kan voor problemen gaan zorgen. Wanneer ik de telefoon intensief gebruik; spelletje speel, video's en foto's maak, vaak en langere tijd achter elkaar gebruik, gaat zij (met moeite) een dag mee. Als ik hem minder intensief gebruik, dus af een toe het nieuws check of mijn mail lees, gaat de batterij met gemak een dag mee. Wanneer de batterij een dag meegaat is dat in mijn optiek voor een smartphone prima, maar ik ben wel bang dat de accu slechter wordt als ik eenmaal de telefoon langer dan een jaar of wat gebruik, en dat dan bij intensief gebruik de telefoon geen dag meer mee gaat. Maar dit is natuurlijk slechts speculatie.

Het toestel voldoet voor mij aan alle wensen. Het is een mooi toestel en makkelijk en snel in gebruik. De accu is voor nu voldoende, maar ik voorzie dat dit in de toekomst wel eens een groter minpunt kan worden. De kwaliteit van foto's bij normaal licht is goed, bij minder licht wil dit wel eens verschillen. Video's zijn mooi van kwaliteit en in full HD te bekijken. Muziek luisteren en (zware) spellen spelen gaat prima. Ik vind dat de Xperia T prima kan concurreren met de huidige high-end toestellen van Samsung en HTC en dat tegen een relatief scherpe prijs.

Heb jij ook een Sony Xperia T Zwart?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Reviews door de redactie

Een videoopname en enkele foto´s geschoten met dit toestel zouden je review kunnen ondersteunen.

Hoe is de gevoeligheid van het touchscreen? Hoe goed werkt multitouch? Op mijn huidige Sony X10 is de gevoeligheid goed maar de nauwkeurigheid minder, ook multitouch (softwarematig) werkt tot op zekere hoogte redelijk.

Zie je mogelijkheden om de accu toch te vervangen. Vaste accu is natuurlijk waardeloos. Kan mij ook niet echt voorstellen dat deze echt niet te vervangen zou zijn.
Offtopic: Mij LG P970 met 1Ghz single-core processor draait GTA3 ook meer dan goed zonder lag :P

Goeie review!
Leuk review, erg fijn om te lezen en goed onderbouwd ;) Ik het het toestel gisteren besteld dus ik ben erg benieuwd. Ik heb wel een vraag over de accuduur. Je bent niet de enige die vermeld dat deze aan de zwakke kant is. Denk je dat het mogelijk is om de Xperia T voor 4 dagen te gebruiken zonder op te laden? Dan ga ik ervan uit geen zware applicaties te draaien. Ik hoor het graag ;)
Dank je! Ik heb het toestel ondertussen al enkele maanden in gebruik en ben nog steeds zeer tevreden!

Ik zou er niet op gokken dat de accu het vier dagen volhoudt. Zelf gebruik ik hem tegenwoordig wel eens twee dagen zonder op te laden, waarbij ik alleen maar mail check o.i.d., maar dan houdt het echt op. Wel gaat de accu nog steeds even lang mee als in het begin, dat valt niets tegen. (Misschien door de update naar android 4.1.2 zelfs wel iets langer! :P ) Wellicht dat je drie dagen redt als je wifi uitzet en alle overbodige processen stopt e.d. ;)

Veel plezier met je toestel in ieder geval!
Goede review! Ik heb deze telefoon zelf gisteren besteld, dus ik sta nogal te popelen...

Bevalt de telefoon nog steeds? En heb je al een update naar Jelly Bean (4.2) binnengekregen van Sony? Ben benieuwd! :)

Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBWebsites en communities