Apple iPhone 5 32GB Zwart Review

Door Uniciteit 27 december 2012, laatste update op 24 maart 2013, 31.197 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Snelheid (A6 chip)
  • Design (stevig, licht, dun)
  • Positie 3,5 mm-jack
  • Goede kwaliteit scherm
  • iOS 6 geperfectioneerd...
  • Foto's, hoge lichtgevoeligheid
  • Foto's nemen tijdens filmen
  • Goed bereik
  • Lightning connector (kleiner, symmetrisch)
  • iCloud integratie

Minpunten

• Prijs aan de hoge kant
  • Filmen, lage lichtgevoeligheid
  • Siri niet in het Nederlands
  • Apple Maps scoort onvoldoende
  • ...maar niet vernieuwend
  • Lightning connector (weinig accessoires)

Sub-beoordelingen

UPDATE 24-03-2013: Het gedeelte "Bereik, bellen & noise cancellation" is aangepast. Ik heb een aantal testen via de Speedtest.net-app uitgevoerd om de mobiele internet snelheden te testen. Het resultaat vind je dus, nogmaals, onder "Bereik, bellen & noise cancellation".

De iPhone 5 is Apple's nieuwste toestel op de markt. Het is Apple's dunste, lichtste, snelste maar ook duurste iPhone ooit. In deze review zal ik het vooral gaan hebben over de belangrijkste verkooppunten van de iPhone en ik zal uiteraard ook mijn eigen mening geven.

De aankoop: waarom de iPhone en waar gekocht?
Ik kocht in 2009 een iPhone 3GS en vervolgens heb ik in 2010 de iPhone 4 gekocht. Ik heb meer dan twee jaar gedaan met die iPhone 4 en het toestel is me uitstekend bevallen. Maar in juni van dit jaar verliep mijn contract: wat ging ik doen? Ik maakte uiteindelijk de keuze om een paar maanden af te wachten en vervolgens te beslissen tussen de Sony Xperia T, HTC One X, Nokia Lumia 920 en de Apple iPhone 5.

De Sony Xperia T viel af omdat ik weinig vertrouwen heb in Sony's software-ondersteuning, alhoewel dit het laatste jaar wel flink schijnt te zijn verbeterd. De HTC One X viel af omdat ik het toestel toch té groot vond. De keuze moest dus worden gemaakt tussen de Apple iPhone 5 en de Nokia Lumia 920.

Nokia vind ik op het moment erg goed bezig. Ze maken op het moment mooie toestellen en maken daarnaast ook nog eens gebruik van het Windows Phone besturingssysteem welke toch aardig verschilt van iOS en Android. Ik overwoog écht over te stappen van de iPhone 4 naar de Lumia 920, maar uiteindelijk besloot ik voor de iPhone 5 met de volgende punten in het achterhoofd:

1) Het besturingssysteem al goed ken;
2) Lange software ondersteuning (twee tot drie jaar);
3) De App Store, naar mijn mening, nog steeds een streepje voor heeft t.o.v. de concurrentie

Mijn bekendheid met de iPhone, de lange software ondersteuning en de App Store hebben me dus alsnog over de streep getrokken om voor de iPhone 5 te gaan.

Design
Ik heb een 32 GB model in de zwarte uitvoering genomen. Het design vertoont overeenkomsten met de iPhone 4, maar een aantal factoren maken toch het verschil. De achterkant bestaat nu uit zowel aluminium als glas en de antenneband, die voortaan ook uit aluminium bestaat, geeft het ook een hele andere stijl. Daar waar de antenneband op de iPhone 4 ontzettend veel opviel, vervalt de antenneband van de iPhone 5 eerder in het design: het bestaan van de antenneband valt veel minder op.

Daarnaast is het aluminium donkerder van kleur dan je vaak op foto's ziet. Alleen onder de juiste hoek of op een plek met veel felle verlichting, zal het aluminium grijs zijn. Als het iets donkerder is, of je houdt het apparaat onder een andere hoek, dan kleurt het aluminium al snel een stuk donkerder.

Tot slot is het apparaat ook een stuk lichter dan de iPhone 4, terwijl je in eerste instantie toch een zwaarder apparaat zou verwachten. Het valt moeilijk uit te leggen hoe het aanvoelt als je de iPhone 5 voor de eerste keer oppakt. De beste vergelijking die ik kan maken: stel je hebt een leeg blikje drinken waarvan je denkt dat-ie nog bijna helemaal vol zit, als je het blikje vervolgens wilt optillen doe je dit (onbewust) met veel meer kracht. Dat is het "hé, hij is leeg"-moment (of beter gezegd: "hé, hij is licht"-moment) dat ik bedoel.

'Scuffgate'
Aangezien ik al vragen verwacht over eventuele krassen zal ik er maar meteen een stukje over schrijven. Nee, het apparaat kwam niet met beschadigingen uit de doos en nee ik heb (tot nu toe) nog geen krasjes. Het zal best wel goed mogelijk zijn om krasjes op de aluminium achterkant te veroorzaken: metaal krast nou eenmaal. Als ik de keuze had tussen het "niet zo makkelijk te krassen, maar wel makkelijk te breken glas" en het "niet zo makkelijk te breken, maar wel makkelijk te krassen aluminium" zou ik toch voor aluminium gaan.

Het risico dat je iPhone 4 zwaar beschadigd raakte was een stuk groter dan bij de iPhone 5. De iPhone 5 heeft nog wel twee 'stripjes' glas, maar het risico dat er glas breekt is in ieder geval een stuk minder dan bij de iPhone 4.

Ik denk dat we over dit probleem ook maar voor een korte periode iets zullen horen. Daarnaast is er over elke generatie iPhone wel een klacht over het design.

- iPhone (eerste generatie): aluminium kon krassen vertonen
- iPhone 3G en 3GS: haarscheurtjes in plastic
- iPhone 4: glas breekt makkelijk en het grote antenne-probleem
- iPhone 4S: glas breekt makkelijk
- iPhone 5: aluminium kan krassen vertonen?

Lightning-connector (de nieuwe, kleinere dock connector)
Een andere, grote, verandering in het design is natuurlijk de kleinere dock connector - ook wel bekend onder de vreselijke (door Apple geïntroduceerde) naam: de Lightning-connector. Is dit een negatieve verandering? Of een positieve verandering? Beide. In eerste instantie is het negatief omdat er veel mensen zijn die accessoires hebben voor hun bestaande iApparaten - met de oude 30-pins dock connector. Aan de andere kant werd het tijd: Apple heeft het bijna 10 jaar volgehouden met de 30-pins dock connector en je kunt simpelweg niet eeuwig vasthouden aan oude technologie.

Eigenlijk is het ook wel een goed moment om van connector te veranderen: Apple is op dit moment een erg groot bedrijf en heeft nog veel potentie om te groeien in Azië, Afrika en Zuid-Amerika. Omdat het bedrijf zo groot is, en nog flink kan groeien, zullen veel fabrikanten al gauw met accessoires voor de Lightning-connector komen. Je zult als consument dus al snel veel nieuwe producten zien voor de Lightning-connector, terwijl de oude markt voor de 30-pins connector ook blijft bestaan.

Een ander klein voordeel is dat je de nieuwe dock connector ook op z'n kop in het apparaat kan steken. Ik heb zelf nooit echt problemen gehad met de oude 30-pins dock connector, maar ik heb mensen vaak genoeg zien klooien met de 30-pins dock connector, om er vervolgens achter te komen dat ze de connector 180 graden moeten draaien.

4-inch display: size matters
Voor het eerst in 5 jaar heeft Apple het scherm van de iPhone vergroot. Het is een prettige verandering en het was ook één van m'n eisen. Ik dacht bij mezelf: "Als de volgende generatie iPhone geen groter scherm heeft, dan wordt het de Sony/Nokia/HTC." Apple heeft dan ook eindelijk mijn eigen persoonlijke sweetspot bereikt: minimaal 4-inch tot maximaal 4.3-inch (of 4.5-inch afhankelijk van het design).

Het scherm is verder een stuk beter dan dat van mijn oude iPhone 4. De helderheid kan een stuk hoger, het scherm is beter zichtbaar in de volle zon (op ongeveer dezelfde helderheid), de zwartwaarden lijken beter en de kleuren zien er een stuk beter uit (dit is me vooral opgevallen bij de kleuren groen en blauw)..

Ik geloof dat OLED de toekomst is wat betreft beeldschermen, maar totdat we daar echte verbeteringen zien (zoals een hogere helderheid, betere kleuren en géén blauwige gloed over het scherm (in het geval van het weergeven van wit)) blijf ik liever bij LCD.

Het scherm is dus in alle opzichten een vooruitgang ten opzichte van mijn iPhone 4: de helderheid ligt hoger, het contrast is beter, de kleuren zien er beter uit, de reflecties zijn minder en het scherm is beter zichtbaar in de volle zon - en het scherm is qua grootte ook nog eens in mijn 'sweetspot' komen te liggen!

4-inch display: apps
Alle meegeleverde apps ondersteunen standaard het 4-inch display. Het resultaat is dat je in de mail-app meer mails ziet, in de kalender-app meer activiteiten, in de Safari-app meer content, in de muziek-app meer muziek en in de video-app kan je vanaf nu eindelijk het volledige scherm benutten.

Apps uit de App Store zijn echter lang nog niet allemaal geoptimaliseerd: deze apps draaien met twee zwarte balkjes boven en onder de app. Dat is jammer, maar dankzij de diepere zwart-waarden vallen deze balkjes - op het zwarte model althans - minder op.

Apps die wel zijn geoptimaliseerd zien er prima uit. De 9292-app (openbaar vervoer) laat bijvoorbeeld nu meer content zien als je bijvoorbeeld wilt weten hoe laat een bus vertrekt. Een game als Carmageddon benut ook het volledige scherm en omdat je duimen nu minder in de weg zitten, zie je simpelweg meer van het spel - dat trouwens soepel draait op de nieuwe GPU. Maar ook een app als Solar Walk is geoptimaliseerd en maakt goed gebruik van het 4-inch scherm, de krachtige CPU en de krachtige GPU.

A6 chip
Het toestel is ook een stuk vlotter dan mijn oude iPhone 4. Ik ga van een 800 MHz Cortex A8 single-core CPU, naar een 1300 MHz Apple Swift dual-core CPU. Daarnaast is de GPU flink verbeterd: de iPhone 4 gebruikt de GPU die de iPhone 3GS uit 2009 ook had, terwijl we nu een triple-core PowerVR SGX543 GPU hebben.

Qua snelheid ga ik dus een flink stuk vooruit. De CPU behoort tot één van de krachtigste op de markt en ook de GPU is één van de krachtigste. Sterker nog, de triple-core GPU in de iPhone 5 is ongeveer net zo sterk als de quad-core GPU in de derde generatie iPad. Aangezien de resolutie van de iPhone 5 een stuk lager ligt is het goed mogelijk dat we op de iPhone 5 nog mooiere games en grafisch intensieve apps kunnen krijgen, dan op de iPad 3.

De CPU en GPU zijn op dit moment krachtig genoeg, maar ik verwacht dat Apple in 2013 toch al weer met een krachtigere CPU moet komen (wellicht quad-core) en misschien ook wel met een krachtigere GPU (maar dit zouden ze wellicht nog kunnen uitstellen tot 2014).

************** UPDATE 24-03-2013 ************** INTERNET SNELHEDEN **************

[UPD] Bereik, bellen & noise cancellation
Het bereik is flink verbeterd ten opzichte van de iPhone 4. De iPhone 4 had al goed bereik zolang je niet met je hand de antenne bereikt, maar de iPhone 5 overtreft dit. Niet alleen kun je nu het toestel normaal vasthouden, maar het bereik is ook nog eens beter.

Alhoewel je het tegenwoordig bijna zou vergeten: smartphones kunnen ook nog bellen. De iPhone 5 belkwaliteit is verbeterd ten opzichte van de iPhone 4: niet alleen hoort de spreker aan de andere kant je beter, maar jij hoort ook de spreker beter omdat er nog sprake is van active noise cancellation.

Als we kijken naar datasnelheden valt er weinig te zeggen. Ik haalde op mijn iPhone 4 zo rond de 1.4 Mbps via het 3G netwerk van T-Mobile (ik zit nog op een onbeperkt dataplan á 2 Mbps) en ik haal nu effectief 1.8 Mbps. Er lijkt dus een verbetering te zijn.

Vanaf hier, update 24-03-2013.
Afgelopen oktober ben ik overgestapt van T-Mobile naar Vodafone. Bij de overstap heb ik een bundel van 10 GB met een snelheid van 14.4 Mbps gekozen, waarbij de werkelijke snelheid, volgens Vodafone, tussen de 2 en 4 Mbps zal liggen.

Via de app Speedtest.net heb ik acht keer de internet snelheid getest. De hoogste en laagste pingtijd, downloadsnelheid en uploadsnelheid zijn doorgestreept en komen niet in onderstaande resultaten voor. De tests zijn daarnaast uitgevoerd op een zondagavond rond 9 uur 's avonds: dit is een relatief rustig moment waardoor de beste maximumsnelheid kan worden getest.

De resultaten van de tests kun je hieronder vinden. In de resultaten vind je de laagste, hoogste en gemiddelde snelheid.

Speakers & EarPods
De speakers lijken licht verbeterd te zijn, maar verwacht geen wereld van verschil. Je hoort vooral dat de speakers beter zijn als je het geluid erg hard zet: je hoort minder geschreeuw en meer muziek t.o.v. de iPhone 4. Daarnaast lijkt de iPhone 5 nog net iets luider muziek af te kunnen spelen, maar ik heb daarvoor niet de middelen om dit verschil te kunnen meten.

De nieuwe oortjes van Apple, genaamd de EarPods, klinken duidelijk beter dan de oude oortjes. Deze nieuwe oortjes zijn in het begin even wennen: ze hebben een hele aparte vorm en daardoor kan het heel 'onnatuurlijk' aanvoelen als je ze voor de eerste keer indoet. De oortjes zitten echter goed en ze blijven ook goed zitten.

Zijn de EarPods goed genoeg om je ¤100-kostende oortjes te vervangen? Nee, maar ze zijn wel een duidelijke verbetering ten opzichte van de oude oortjes en voor 95% van de kopers zijn deze oortjes gewoon goed.

Nog een extra opmerking: de 3,5 mm jack zit nu aan de onderkant van de iPhone. Ik heb hier verschillende meningen over gehoord, maar ik vind dit persoonlijk een voordeel. Ik hield mijn iPhone 4 altijd met de home button omhoog en het scherm naar de binnenkant in mijn broekzak. Dit vind ik zelf ook logisch: het scherm zit niet op z'n kop als je even gauw iets op het beeldscherm wilt bekijken en als je 'm eruit haalt zit je duim (in mijn geval) standaard op de home button en het toestel komt daardoor goed in je hand terecht.

iOS 6: evolutie
iOS 6 bevat geen grote vernieuwingen ten opzichte van iOS 5. Daar waar elke iOS update wel een grote verandering bracht (iOS 2: de App Store, iOS 3: Copy & Paste, MMS, iOS 4: multitasking, iOS 5: notificaties) zullen we het nu moeten doen met vooral kleine verbeteringen en de integratie van social media zoals Twitter en Facebook waarover later meer. De echte Apple-fan zal nog met een argument komen als: "Je noemt de App Store op als grote update voor iOS 2, maar je vindt Apple's Maps-app geen grote update voor iOS 6?" Dat komt omdat de App Store daadwerkelijk de iPhone - maar ook alle andere smartphones - heeft veranderd. Het was iets compleet nieuws. Apple Maps, daarentegen, is niet iets compleet nieuws. We konden immers al van Google Maps genieten sinds iOS 1.

iOS 6 is, en ik zeg het maar meteen, niks bijzonders.

iOS 6: social media
Vanaf nu is zowel Twitter als Facebook geïntegreerd in iOS 6. Vanaf nu is het mogelijk om van alles direct vanaf je apparaat op Facebook of Twitter te delen. Je kunt je afvragen of we niet teveel doorschieten als het aankomt op social media, maar het is nu eenmaal big en het is dan ook een functionaliteit die thuishoort op een smartphone.

Het werkt gemakkelijk: vanuit het notificatiecentrum kun je direct een berichtje op Facebook of Twitter achterlaten. Verder kan je in Safari bijvoorbeeld gemakkelijk een website delen, of in de foto's-app gemakkelijk een foto online zetten.

iOS 6: Apple Maps
iOS 6 brengt Apple's eigen Maps-variant. Het is in veel opzichten een verbetering ten opzichte van de oude Maps applicatie, maar het is ook in veel opzichten een nadeel ten opzichte van de oude Maps applicatie. Voordelen zijn dat het nu vector-based is waardoor het aanzienlijk minder data verbruikt dan de oude Maps-applicatie en dat alles ook veel sneller geladen is. Daarnaast hebben we nu Turn-by-Turn navigatie. Ik heb het een paar keer gebruikt en ik heb tot dusver nog geen problemen met de navigatie gehad.

Een andere nieuwigheid is een 3D modus. Er worden nog maar een beperkt aantal steden ondersteunt, maar ik kan in ieder geval niet wachten totdat deze technologie geperfectioneerd wordt en over tien of twintig jaar een standaard functionaliteit is voor vrijwel elke plek op aarde. Het is een mooie stap in de goede richting en het is de logische "next-step" voor Maps.

Er zijn echter ook nadelen: Google heeft jaren aan hun Maps-variant kunnen werken en hebben het veelal geperfectioneerd. Ik mis nu bijvoorbeeld Streetview: de 3D mogelijkheid waarover ik eerder sprak is leuk, maar aangezien nog maar een beperkt aantal steden worden ondersteund hebben we, of in ieder geval wij Nederlanders, een stuk meer aan Streetview. Daarnaast is de zoek-engine nog niet zo intelligent en kun je beter een direct adres opgeven dan zoeken naar een algemene term. Tot slot mist Apple nog veel bedrijven: zo blijken in veel steden opeens geen Mc Donald's of Domino's Pizza meer te bestaan.

Ik vind het mooi om te zien dat Apple aan hun eigen Mapping-solution wilt werken; het lijkt mij een ontzettend grote en moeilijke stap, zelfs voor een bedrijf als Apple. Ik vind het echter jammer dat Google Maps daarbij meteen is geditched. Daarnaast zie ik Apple Maps niet als een grootse, nieuwe functionaliteit. We hebben immers al van Google Maps kunnen genieten sinds iOS 1 en het is niet een breakthrough-feature.

Apple Maps zal beter worden, maar Google Maps is tot dusver nog steeds heer en meester.

iOS 6: Siri
Siri, Apple's Voice Control service, is al vanaf de iPhone 4S beschikbaar. Ik heb zelf een aantal keer gebruik gemaakt van Siri (in het Engels) en ondanks mijn overduidelijke Nederlandse accent verstaat Siri me in het algemeen aardig goed.

Siri is op het moment nog niet beschikbaar in het Nederlands, alhoewel er wel aanwijzingen in iOS 6 (en iOS 5.1) zijn gevonden dat ook Nederlandse ondersteuning er aan zit te komen.

Siri wordt in de reclame's vooral gepromoot als dé handige tool om iets in je kalender te zetten, een wekker te zetten of om een berichtje naar iemand te sturen. Het ligt misschien aan het feit dat Siri niet in het Nederlands te gebruiken is, maar ik vind Siri juist in ándere situatie's handig.

Om maar enkele voorbeelden te geven: het opzetten van een liedje. Je zegt simpelweg "Play (titel van liedje)" en het begint meteen dat liedje af te spelen. Een nog beter voorbeeld is als je snel informatie wilt weten: "When did Einstein die?" Als antwoord krijg ik op het moment van schrijven dat Einstein is overleden op maandag 18 april, 1955. Oftwel 57 jaar, 6 maanden en 4 dagen geleden. Of 3001 weken geleden. Of 21007 dagen geleden. Of 57.51 jaar geleden. Of de 108e dag in de zestiende week van 1955.

Je kan ook vragen: "How many days are left until December 21, 2012?" Als antwoord krijg je dan weer een heel rijtje mogelijkheden: 60 dagen, 1 maand en 29 dagen, 8 weken en 4 dagen, 44 werkdagen of 0.16 jaar.

Het zijn vooral de moeilijkere vragen of opdrachten waarvoor Siri handig is. Het zetten van een wekker kan je misschien wel sneller door het handmatig te doen, dan door Siri te gebruiken. Maar uitzoeken hoeveel dagen er nog te gaan zijn tot een bepaalde datum (of hoeveel dagen er al over zijn sinds een bepaalde datum) is al een stuk moeilijker en dat kan Siri weer sneller voor je doen.

Of als je het nog moeilijker wilt maken kun je vragen hoeveel minuten er nog te gaan zijn totdat het 7 uur 's ochtends is op 30 december 2012. Dan krijg je als antwoord op het moment van schrijven 98870 minuten. Of zelfs seconden!

Voor dat soort taakjes is Siri handig. Simpelweg omdat je het handmatig vaak niet sneller kan vinden of uitrekenen.

iOS 6: conclusie
Apple lijkt vooral iOS 6 te willen perfectioneren en gaat verder ambitieuze projecten zoals Apple Maps en Siri aan. Of dit een teken is dat er volgend jaar een grote update zit aan te komen... wellicht, maar het is ook goed mogelijk dat iOS 7 er vrijwel hetzelfde uitziet als iOS 6. Ik hoop verder dan ook dat er grote veranderingen aan zitten te komen: iOS 6 is zeker niet slecht, maar het design kennen we ondertussen allemaal wel. Het zou verder niks uitmaken als het design de komende jaren vergelijkbaar of zelfs hetzelfde bleef, maar het tempo waarin nieuwe functionaliteiten tevoorschijn komen is té langzaam. Google brengt in rap tempo nieuwe Android updates uit: ze zijn niet altijd even vernieuwend, maar ze brengen wel veel nieuwe functionaliteiten die er voorheen niet waren.

iOS 2 was groot vanwege de App Store. iOS 3 was groots omdat dit de update was die de grootste tekortkomingen aanpakte, zoals het missen van Copy & Paste en MMS. iOS 4 was groots vanwege de vele nieuwe functionaliteiten zoals multitasking, maar ook simpelere dingen zoals een achtergrond kiezen en mappen. Bij iOS 5 zag je al dat het aan het afzwakken was: het enige echte punt dat was verbeterd was Notification Center. iOS 6? Vooral een update die iOS perfectioneert, maar verder weinig toevoegt.

De belangrijkste toevoeging van iOS 6 lijkt misschien nog wel Facebook-integratie, en naar mijn mening mag dat toch echt niet de grootste en belangrijkste functionaliteit zijn als een nieuwe versie van een besturingssysteem wordt uitgebracht - zeker niet als je je bedenkt dat dit bedrijf meer dan $100 miljard in kas heeft. Het is tijd voor meer nieuwe functionaliteiten - meer innovatie!

Camera: een uitgebreid verhaal
De camera van de iPhone 5 heeft me tot dusver niet teleurgesteld. Het is een duidelijke verbetering ten opzichte van de iPhone 4 en voor veel mensen zal een kleine, compacte camera al als 'onnodig' worden gezien (alhoewel de echte purist het daar niet mee eens zal zijn).

Ik overwoog om allerlei foto's te plaatsen die gemaakt waren met de iPhone 5: foto's overdag, foto's in het donker en foto's overdag en in het donker gemaakt tijdens het filmen. Ik heb echter besloten geen foto's gemaakt met de iPhone 5 ga plaatsen. Er zijn namelijk twee type foto's: persoonlijke foto's (en video's) die je niet voor vreemden maakt, en dan de 'review foto's' die je wel voor vreemden (zoals jullie) maakt. Het gevolg is dat je realistische resultaten krijgt als je persoonlijke foto's maakt, maar niet als je foto's gaat maken voor recensies zoals deze. Je neemt namelijk de tijd voor foto's die je maakt in recensies, terwijl het maken van een persoonlijke foto meestal snel gebeurd: je wilt een bepaald moment vastleggen en je neemt er meestal niet echt de tijd voor. De keuze was dus persoonlijke foto's plaatsen of géén foto's plaatsen. Alhoewel iemand kan beargumenteren dat het beter is om beter iets te hebben dan helemaal niets, heb ik toch besloten geen foto's te plaatsen. Ik zal wel, zo goed mogelijk, beschrijven hoe 'realistische foto's' eruit zien en ik ga het onder andere hebben over het nemen van foto's in donkere ruimtes, filmen en het nemen van foto's terwijl je aan het filmen bent.

Camera: foto's overdag
Foto's die overdag zijn genomen zien er prima uit en bevatten zeker meer details dan foto's genomen met een iPhone 4. De kleuren zien er goed uit en de camera gaat beter overweg met trillingen dan de iPhone 4: er is minder blur. Smartphones zijn echter nog niet immuun tegen trillingen. Neem een foto terwijl je hand stevig trilt of als iemand een snelle beweging maakt, en je zult zien dat blur nog steeds voor komt.

Camera: foto's in het donker
De iPhone 5 doet het hier een flink stuk beter dan de iPhone 4. De flits kan prima een pikdonkere ruimte compleet verlichten en in donkere ruimtes met relatief weinig licht kan de iPhone 5 nu een helder beeld tevoorschijn toveren. Een nadeel van foto's in het donker nemen is echter wel dat er veel, software-matig, ruisonderdrukking voor komt. Je zult zien dat foto's minder scherp zijn dan foto's die je in een ruimte met normaal of veel licht neemt. Ondanks dat de foto's in erg slecht belichte ruimtes minder scherp zijn, is de iPhone 5 nog altijd een flink stuk beter dan de iPhone 4: op een iPhone 4 zag je, zonder flits, helemaal niks op de foto in een slecht belichte ruimte.

'Lensflaregate/Cameragate'
Aangezien ik vragen verwacht over lichtrefracties en reflecties die mogelijk een paarse 'vlek' kan opleveren zal ik hier maar meteen een stukje overschrijven. Ja, als er een lichtbron is nét buiten de camera dan kan het licht refracteren en reflecteren op de lens. De oplossing is relatief simpel: verplaats de camera een beetje. Ik moet hierbij wel zeggen dat ik dit effect ook zie op de iPhone 4 en Galaxy S II en het probleem is, naar mijn mening, erg overdreven. De iPhone 4 had het in sommige gevallen zelfs nog een stuk erger. Het lijkt er dus gewoon op dat er steeds meer naar problemen wordt gezocht naarmate Apple steeds groter en populairder wordt.

Camera: filmen
De iPhone 5 neemt video's in Full HD 1080p materiaal en past videostabilisatie toe. De kwaliteit is, ten opzichte van de iPhone 4, een flink stuk beter. Het algemene beeld is scherper, de kleuren zien er beter uit en het beeld is minder schokkerig. Één groot nadeel is dat de camera, tijdens het filmen, toch minder gevoelig blijkt voor licht dan tijdens het nemen van foto's. In situatie's met weinig licht is de iPhone 5 nog steeds beter dan de iPhone 4, maar stelt het erg teleur in vergelijking met de kwaliteit van foto's genomen in het donker.

Zo blijft het beeld nog steeds relatief donker als je in het donker aan het filmen bent met de flits aan. Als je een foto neemt met de flits aan zie je echter véél meer op de foto. Ik zou zelfs zo ver willen gaan om te zeggen dat het misschien wel handiger is om in het donker (weinig licht, niet absoluut pikdonker) zónder flits foto's te maken dan te filmen mét flits.

Het is niet alsof er niets te zien is als je gaat filmen, maar foto's genomen in het donker overtreffen gewoon filmpjes genomen in het donker.

Camera: het snel schieten van foto's
Ik heb ook nog even geprobeerd om zoveel mogelijk 8 megapixel foto's achter elkaar te schieten. Deze test is meerdere keren uitgevoerd onder dezelfde omstandigheden: een ruimte met relatief weinig licht, waardoor de ISO-waarde automatisch omhoog moest, en de autofocus werd gelockt. Ik weet niet zeker of het iets uitmaakt als je de foto's in relatief weinig licht maakt, maar het lijkt mij dat het apparaat meer werk moet verrichten aangezien er dan extra ruisonderdrukking overheen gaat en de ISO-waarde omhoog schiet. Als deze theorie klopt, dan zou je in principe nog meer foto's kunnen schieten in meer ideale omstandigheden.

Ik kwam uit op een mooi gemiddelde van 5,5 8-megapixel foto's per seconde, waarbij het minimum aantal foto's per seconde nooit onder de 5 foto's per seconde schoot en het maximum rond de 6 foto's per seconde lag: ik heb geen idee of meer foto's per seconde mogelijk zijn, mijn duim ging simpelweg niet meer sneller.

Camera: foto's nemen tijdens het filmen & conclusie
Je kan daarnaast ook nog foto's nemen tijdens het filmen: dit zijn foto's met een resolutie van 1920 x 1080 en zo'n foto is eigenlijk gewoon één frame uit het filmpje. Het nemen van een foto gaat snel en zonder vertraging. Je kan hierdoor ook een foto nemen tijdens het filmen in het donker, vervolgens een foto nemen met de standaard 8-megapixel camera in het donker en deze twee vervolgens vergelijken. Zoals eerder aangegeven doet de iPhone 5 het heel goed in situatie's met weinig licht, maar doet de iPhone 5 het (in verhouding) slecht in situatie's met weinig licht als je aan het filmen bent.

Tot slot, de kwaliteit van foto's is uitstekend en ook in situatie's met weinig licht kan de iPhone 5 nog aardige foto's maken. Een foto maken gaat daarnaast erg snel en gemakkelijk. De iPhone 5 kan ook mooie filmpjes maken, maar de camera is tijdens het filmen niet zo gevoelig voor licht als voor het nemen van foto's - dit is een nadeel waarvan ik hoop dat het in de toekomst wordt verbeterd. Desalniettemin zorgt de iPhone 5 voor flink betere filmpjes dan de iPhone 4. De iPhone 5 heeft een uitstekende 8-megapixel camera waarvan ik denk dat het voor veel mensen een goede vervanger voor de compactcamera is.

Accuduur
Ik twijfel al een poosje over hoe ik een goede indicatie over de accu kan geven. Er spelen namelijk zoveel verschillende factoren een ruil: gebruik je enkel 3G of ook Wi-Fi? Hoeveel streepjes bereik heb je? Hoe hoog staat de helderheid van het scherm? Wat doe je allemaal met het apparaat?

Uiteindelijk ben ik tot de conclusie gekomen dat de meeste gebruikers gemiddeld 5 tot 8 uur gebruik kunnen halen. Dit houdt in: een hoop gebruik maken van je internetverbinding, tussendoor wat gamen en ook nog wat bellen De grootste energieslurper lijkt nog steeds het scherm te zijn: maximale helderheid zorgt voor een minder dan gemiddelde accuduur, terwijl minimale helderheid voor een ver bovengemiddeld accuduur zorgt. Daarnaast geld ook: hoe slechter het bereik, hoe meer energie het ding slurpt.

Of ik tevreden ben met de accuduur? Ik zie hier liever nog flinke verbeteringen: alhoewel ik nog het einde van de dag kan halen, vind ik het zelf toch altijd 'oncomfortabel' als ik vroeg op de dag al op 80% zit want 'stel je toch eens voor dat je vanmiddag al op 40% zit'. Als ze het apparaat een millimeter dikker hadden gemaakt, maar we daarmee wel dubbel zolang met de batterij hadden kunnen doen, dan had ik luid "Ja, graag" gezegd.

Nog enkele gedachten
Ik ben vorige week al begonnen met het schrijven van deze review. Ik heb zitten nadenken over wat ik absoluut moest vermelden, maar ook dingen waarvan ik dacht: "Dat kan wel weggelaten worden." Zo heeft de iPhone 5 een betere front-facing camera, maar daar heb ik - tot op dit moment - helemaal niks over vermeld. Dat heeft te maken met het feit dat ik het idee heb dat videobellen niet als een hele belangrijke feature wordt gezien. Dat betekent niet dat ik het niet fijn vind, want ik vind het mooi om te zien dat apparaten worden verbeterd. Het ging in deze review vooral om prioriteiten stellen: wat moest absoluut vermeld worden?

Ik moest uiteraard iets vermelden over het design: daar hebben velen immers 2,5 jaar op gewacht. De kleinere dock connector kon ook niet wegblijven, aangezien dat één van de grootste - maar tegelijkertijd ook kleinste - veranderingen in tijden is. Dan moet je het nog hebben over één van de belangrijkste verkooppunten: het grotere scherm. Ik heb daarnaast nog kort aandacht besteed aan de A6 chip, speakers en de nieuwe oortjes.

De A6 chip vind ik persoonlijk interessant omdat het Apple's eerste échte eigen chip is en de nieuwe oortjes en speakers vind ik belangrijk omdat muziek afspelen - hoe gek het ook klinkt - één van de belangrijkere dingen van de iPhone is. Zit je wel eens in de bus? Kijk maar is om je heen: een groot gedeelte zal muziek aan het luisteren zijn. Als je je bedenkt dat een groot gedeelte vaak gewoon de meegeleverde oortjes gebruikt, dan lijkt het me op z'n minst belangrijk om de nieuwe EarPods (vreselijke naam trouwens) op z'n minst te vermelden.

Vervolgens wou ik het nog zekere hebben over iOS 6: Apple's nieuwe Maps-app is wellicht de grootste veranderingen in iOS 6 en na alle commotie kun je er simpelweg niet omheen. Ik wou het ook nog even hebben over Siri omdat dit hét verkooppunt was van de iPhone 4S uit 2011. Daarnaast moest ik natuurlijk ook nog even de Facebook-integratie vermelden: smartphones draaien tegenwoordig ook vooral om Social Media. En oh ja, het bereik kwam ook nog even aan bod... wat was dit ding ook alweer? Ah... ja, een telefoon. :)

Daarna wou ik het ook nog per se hebben over de camera. Apple gaf er misschien weinig aandacht aan tijdens de presentatie, maar ik vind de camera ook één van de cruciale elementen van een smartphone. Het is één van die functionaliteiten waar bijna elke smartphone user met regelmaat gebruik van zal maken - of dat nou is om vakantiefoto's vast te leggen, of om foto's van hun eten te maken en de wereld in te sturen. Ik heb geen aandacht besteed aan de Panorama functionaliteit: het is iets waar ik al jaren van geniet op de iPhone 4 met 3rd party apps. Desalniettemin zal ik er nog een zinnetje aan besteden: de nieuwe Panorama-functionaliteit op de iPhone is simpel te gebruiken, werkt goed en voegt een nieuwe dimensie toe aan foto's; het enige nadeel is dat de "Panorama" knop toch wel een beetje verstopt zit.

Uiteindelijk moest ik het nog even over de accuduur hebben: wellicht het moeilijkst te beoordelen onderdeel, aangezien iedereen zijn apparaat anders gebruikt. Nogmaals, ik denk dat de meeste mensen (redelijk gemakkelijk) het einde van de dag halen, maar je hebt er ook tussen zitten die zware games gaan spelen met de maximale schermhelderheid en zich afvragen hoe dat toch kan: als je zoveel energie gaat slurpen, moet je niet verbaast zijn dat je maar vier of zelfs drie uur aan pure gebruikstijd hebt. Ik moet daarbij wel zeggen: maximale schermhelderheid is, in ieder geval in normaal verlichte ruimtes, ontzettend over-kill.

Ik heb de prijs trouwens drie sterren gegeven: een voldoende. Alhoewel ik het belachelijk vind dat ze zoveel geld durven te vragen voor een smartphone (de prijzen zijn in de afgelopen jaren flink gestegen voor de iPhone), is de prijs nog wel te doen in combinatie met een abonnement. Daarnaast geven de verkoopaantallen wel aan dat de consument de prijs op z'n minst acceptabel vindt. Dit is trouwens ook weer moeilijk te beoordelen: wanneer is iets té duur? Er zullen gebruikers zijn die bereid zijn zelfs ¤1000,00 neer te leggen voor een iPhone - die vinden uiteraard dat de prijs zelfs dan nog acceptabel is. Je hebt er nu ook al gebruikers tussen zitten die vinden dat de huidige prijs al veel te ver gaat. Of iets te duur is valt niet te beoordelen: dat is subjectief. De één geeft meer waarde aan een object dan de ander.

De iPhone 5 is een uitstekend, all-round smartphone en behoort zeker tot één van de beste smartphones momenteel beschikbaar. Is het ook de beste smartphone? Dat antwoord is ja, maar ook nee. Het komt tegenwoordig vooral neer op smaak: wat heb je liever? iOS, Android of toch Windows Phone? Ik snap tegenwoordig dan ook niet echt waarom je óf een Android 'fanboy' moet zijn óf een Apple 'fanboy'. Ik vind dat beide besturingssystemen wel iets hebben en enkel omdat mijn voorkeur - vooralsnog - uitgaat voor iOS, betekent niet dat ik vind dat Android niks is.

De iPhone 5 is een uitstekend apparaat en makkelijk te gebruiken. De iPhone is volwassen geworden.

Heb jij ook een Apple iPhone 5 32GB Zwart?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Meer advertenties

Ongelofelijke review over de Iphone 5! :9
Helemaal compleet en goed geschreven.

Alleen verwacht ik wel dat het onderstaande minpunt tijdelijk is, Apple kennende.
- Lightning connector (weinig accessoires)
Mooie review, maar naar mijn mening iets te lang.
Que? Serieus? Ik hoop dat je een grapje maakt.

Super review. Ik ben absoluut niet van plan de iPhone 5 te kopen (dat stond van te voren al vast ;) ), maar vond het erg prettig lezen.
Mooie review.
Ook de (voor mij kleine) minpunten benoemd. Lekker uitgebreid, leest lekker weg en geeft net ff wat extra informatie over bepaalde zaken (Siri bijvoorbeeld).
Top
2 Sterren!

:Y) Nee, 5 natuurlijk. Wat een werk! En je hebt gelijk voor wat betreft de krassen denk ik.
Leuke review,

Ik was zelf ook begonnen met het schrijven van een lange review, maar ik ben op het gegeven moment gestopt omdat ik niet iets kon schrijven wat niet al honderden keren is geschreven.

Voor de rest ben ik erg tevreden met mijn iPhone 5. Sinds gisteren is mijn nieuwe abonnement ingegaan bij Vodafone, en ik moet zeggen dat door het betere bereik en sneller internet de iPhone 5 een nóg beter toestel is geworden (ik kom van T-Mobile).

Accuduur blijft voor mij een minpunt. Er staan duizend tips op het internet om de accuduur te verlengen, maar ik wil niet iCloud en andere services uitschakelen. Ik wil juist optimaal gebruik maken van alle mogelijkheden die iOS6 biedt.

Verder merk ik dat de iPhone inderdaad volwassen is geworden en dat er niets revolutiionairs aan de iPhone 5 is. Veel mensen willen mijn iPhone 5 graag even bekijken en aanraken. Iedereen is dan onder de indruk. Maar als ze me vragen wat deze iPhone kan ten opzichte van andere toestellen dan kan ik niet echt iets laten zien. En dat is voor mij prima. De iPhone 5 is mijn maatje waarmee ik alles kan wat ik wil doen en wat hij doet, doet hij ongelooflijk goed. Beter dan welk ander toestel dan ook.
Yep, de hele smartphone markt is al volwassen aan het worden (of zelfs geworden?). Op het moment wordt er niet heel veel meer van een smartphone verlangd dan wat nu mogelijk is met dit soort apparaten.

Accuduur ben ik tevreden mee, zoals ik in mijn review aangeef, maar ik zie inderdaad wel verbeteringen. In principe zou ik willen zien dat het apparaat onder maximum power consumption (denk aan: het slechtst mogelijke bereik dat mogelijk is, maximale helderheid, GPS maximaal, GPU en CPU gebruik maximaal, etc.) nog steeds vijf uur aan gebruik kon bieden. Zodra dát moment er is, zouden weinigen zich nog maar zorgen hoeven te maken om de accuduur.
De iPhone is een populair apparaat geworden dus dan zijn er inderdaad heel veel reviews. Ik heb dan ook geprobeerd om op sommige onderwerpen wat dieper in te gaan in de hoop dat een lezer niet zou denken: "Dit heb ik al honderd keer in andere reviews gelezen."

Ik heb dit onder andere proberen te doen door minder tijd te besteden aan dingen als het 4-inch display en de Lightning connector, en wat dieper in te gaan op andere functionaliteiten.

Ik hoop in ieder geval dat het me is gelukt. :)
Ik vraag me wel af, als het bereik zoveel beter is dan bij de iPhone 4 betekent dit dan de telefoon een sterkere zender heeft? Zit de telefoon wel onder de maximale normen wat betreft straling? Een aantal jaren geleden werd hier nog veel aandacht aan besteed maar tegenwoordig kan je hier bijna niets meer over terugvinden.

Verder een puike review, lekker compleet!
Voor zover ik weet voldoen alle iPhone's in ieder geval aan de normen van de Amerikaanse overheid. Daarnaast zijn de normen in Europa vaak nog iets strenger, maar dat weet ik niet zeker. Als een apparaat niet aan de normen van de Amerikaanse overheid voldoet dan mag het apparaat niet verkocht worden. ;)

De telefoon zal dus wel onder de maximale normen zitten. Ik denk dat het betere bereik te maken heeft met een aantal factoren:

1) Er zitten dubbele antennes in de iPhone 5: de antenne met het beste signaal krijgt voorrang
2) Het ontwerp van de 'antenne-band' is verbeterd: bij de iPhone 4 functioneerde de hele rand als antenne (waardoor er een soort van 'kortsluiting' veroorzaakt kon worden, wat resulteerde in slechter bereik), terwijl het bij de iPhone 5 is opgedeeld in twee gebieden: boven en onder. De twee stukjes antenneband in het midden doen helemaal niet meer mee en zitten er eigenlijk alleen voor de iser.
3) Dankzij de dubbele antennes en het betere ontwerp is het een stuk moeilijker geworden voor je hand om het signaal te blokkeren

Of de iPhone 5 dichter tegen de limieten wat betreft straling aanzit, weet ik niet. Ik heb daar verder ook geen apparatuur voor om het te testen. ;)
Uitstekende review!
Kijk zo hoort een review te zijn.
Super gedaan, uitgebreid en een uitstekende conclusie.
Goede review, mijn iPhone 5 staat in de bestelling!

Ik kom ook van een iPhone 4. Ik ben heel benieuwd hoe de accuduur is als je deze vergelijkt met je eigen iPhone 4?
Voor mijn gevoel is het zeker niet slechter, maar ik heb geen directe cijfers waarmee ik de accuduur kan vergelijken. De accuduur zal veel afhangen van het bereik en de helderheid van het scherm.

Het grootste 'risico'-moment qua energieverbruik is als de helderheid automatisch wordt aangepast: in een ruimte met erg veel licht of in de volle zon zal de helderheid al snel automatisch richting de 80% tot 100% gaan - en dan pas gaat het apparaat écht energie slurpen. Je krijgt in fel verlichte omgevingen dan natuurlijk het beste beeld. Wat ik wel heb gemerkt is dat ongeveer 40% tot 50% al voldoende is om het scherm in een fel verlichte omgeving redelijk te kunnen zien (daar waar je bij de iPhone 4 toch echt wel boven de 50% moest zitten). Het is echter geen zomer, dus hoe de zichtbaarheid in de echt felle zon is, weet ik nog niet. ;)

Ik denk dat iedereen gemakkelijk de vijf uur 'normaal gebruik' zou kunnen halen, zolang de helderheid maar onder de 50% blijft. Maar nogmaals: er spelen een hoop factoren mee. Het bereik, schermhelderheid, GPS gebruik, GPU/CPU gebruik, etcetera etcetera. ;)
Ik wil iedereen bedanken voor de (positieve) reacties! :)

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013