AEG Lavamat L76479FL (Exclusiv) Review

Door PcDealer 19 januari 2013, 5.760 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Strak design met luxe uitstraling
  • Uitgebreide programmakeuze
  • Stoomfunctie
  • Zeer stil
  • Makkelijk uit te laden door vlakke trommel/deursponning
  • Grote deuropening

Minpunten

• Droogresultaat B
  • Ondiepe trommel
  • Display blijft aan bij startuitstel en is niet dimbaar
  • Geen warmwateraansluiting (hot-fill)

Sub-beoordelingen

Wasresultaat Score: 5
Energieverbruik Score: 5
Droogresultaat Score: 4

Aanleiding van de aankoop
We hebben een tweedehands AEG Lavamat Bella 1205. Een 5kg wasautomaat met 700/1200 toeren. De koolborstelmotor is twee jaar geleden vervangen. Sindsdien bokt de machine, loopt de trommel stroef en schakelt de aardlekautomaat uit bij 1200 toeren. Daarnaast is 5kg in ons gezin gewoon te klein. Gezien de leeftijd, 20+ jaar, zal een moderne machine ongetwijfeld zuiniger zijn in electriciteits- en waterverbruik. Aangezien ik sinds de zomer 2011 in Duurzame Energie & Domotica (DED) rondhang en met name in:
Serieus elektriciteit besparen
Gas besparen door middel van CV tuning
Wat is jouw actuele energieverbruik?
Zonneboilers, dit is de plek
Wat is jouw dagelijkse waterverbruik?
vanwege een verkeerde afrekening van Essent.

Dus op zoek naar een grotere machine, die zo zuinig mogelijk moet zijn, een grotere trommelinhoud moet hebben. Een budget is nog niet vastgesteld, maar EUR 1.000,00 is toch wel een psychologische grens.

Aangezien ik bij de aankoop van de droger in 2008 al een keus voor AEG heb gemaakt en ik daar tevreden over ben, blijf ik het merk trouw. Bovendien heeft AEG alle panelen schuin geplaatst zodat het wat strakker oogt als er meerdere machines naast elkaar staan. Jammer is dat moeder Electrolux wel hotfill apparaten heeft, dus waar er een warmwateraansluiting aanwezig is, maar AEG tot nog toe geen plannen voor zegt te hebben.

De zoektocht
Longlist: fase 1
Aangezien de keus reeds was gemaakt voor AEG, bleef "slechts" het kiezen van het juiste model over. Via de website "WASSEN EN DROGEN" -> "WASAUTOMATEN" -> "Voorladers" geselecteerd. Vinkjes gezet bij "energie-efficiëntieklasse: A+++", "droogresultaat: A" en "vulgewicht (kg): 7,8 en 9". Daarvan heb ik de gewenste modellen in een spreadsheet gezet, met toerental, vulgewicht en wat andere eigenschappen. Daarbij heb ik verschillende openbare minimum- en maximumprijzen genoteerd. Ze moesten ook allemaal Protex (Plus) zijn wat o.a. inhoud dat ze een koolborstelloze motor hebben. Dat ziet er dan al volgt uit:

AEG Lavamat L76479FL
Selectie AEG websiteExcel: longlist

Na de vorige en deze zoektocht, is mij het volgende opgevallen en bevestigd door AEG. De typenummers hebben een bepaalde logica in zich.
X12345

X= T: Lavatherm (= droger / trockner), L = Lavamat (= wasmachine)

1= Serie (= 5,6,7,8 of 9)
2= hoe hoger dit nummer hoe meer functionaliteiten
3= maximum aantal toeren (= 1400, 1600rpm)
4= maximum vulgewicht (= 6,7,8 of 9kg)
5= kanaal: 2 (=online), 5 (= regulier), 9 (= Exclusiv)

De lettters FL bij wasmachines en IH bij drogers zeggen mij momenteel niet zo veel. De online modellen zijn alleen bij webshops verkrijgbaar. Regulier overal en Exclusiv bij geselecteerde witgoedspecialisten.

Longlist: fase 2
Toen ik de longlist van 16 kandidaten bekeek, vielen voor mij de twee 9kg modellen af. Gezien het geringe prijsverschil tussen 7kg en 8kg viel de 7 hier ook af. Nog 8 modellen over. Hiermee ging ik naar de witgoedzaak die mijn schoonouders hadden aangeraden. Bij mijn huidige preferred supplier vond ik dat ik te veel aftersales problemen had en gaf daarom voor het eerst in jaren de kans aan een ander. De 1600 toerenmodellen waren gezien het prijsverschil met de 1400tpm modellen niet interessant. De motorisch en technisch zou er geen verschil zijn, maar zou ik wel EUR 50.00-100,00 moeten bijbetalen. In mijn overzicht was het verschil verwaarsloosbaar gezien het restvochtpercentage.

Shortlist
Zodoende blijven er drie modellen over: L87485FL, L98485FL en L88489FL2. Afhankelijk van de prijs inclusief 5 jaar zorgeloze garantie, maakte mij het niet zo veel uit welke het in de winkel zou worden. Mijn tweakerhart ging wel sneller kloppen van de L98485FL met het grote touchscreen display.

Uiteindelijke aankoop
Een uur voordat ik op weg zou gaan om de koop te gaan sluiten, stuitte mijn vrouw op bezwaren over de kosten. "Waarom moet het zo duur zijn, kan het niet ook met 7kg, mijn ouders hebben maar 5kg en daar kunnen de gordijnen ook in", etc. Als ik een grote aankoop doe, dan moet ik er niet binnen korte tijd weer spijt van hebben, Dan geef ik liever upfront wat meer uit, dan op korte termijn weer een nieuwe aanschaf te moeten doen. Uiteindelijk heb ik voorgesteld dat zij op de website van de leverancier een model uitzocht. Waaronder de L76479FL.

In de winkel aangekomen vertelde ik dat ik een keus heb gemaakt. Niet mijn eerste, maar een door budgettechnische keuze de 7kg L76479FL en de 7kg broer. Behalve dat geen enkel verschil. En toch veel van mijn wensen vervuld: stoomfunctie, minimaal 7kg, A+++(-10%) en electronisch display. Jammer zijn: geen trommelverlichting en wasweging. De verkoper een bedrag gefabriceerd inclusief 5 jaar garantie aan huis en ik me ervan heb vergewist wat dat inhield in de praktijk, is de bestelling geplaatst op zaterdag om woensdag geleverd te worden.

Technische gegevens
  • Energie-efficiëntieklasse (2010/30/EC) A+++
  • Declaratie programma's (2010/30/EC) Katoen 60°C halve & hele belading, katoen 40°C halve belading
  • Wasresultaat A
  • Afmetingen hxbxd (mm) 850 x 600 x 522
  • Maximale diepte (mm) 555
AEG Lavamat L79479FL Exclusiv
Eerste indruk
Mijn vrouw belde 's middags lichtelijk in paniek op dat ze de machine niet hoorde. Grapje :+ Hij is zo stil! Alleen het innemen van water, het klotsen er van is waarneembaar. Hij staat prachtig op de overloop naast de AEG Lavamat T56840 (zonder toevoeging L). De schuingeplaatste bedieningspanelen lopen mooi over, hoewel de bouw net iets anders is dan bij de droger. Deze pulkt iets naar voren toe waar de wasautomaat strakker is belijnd. In vergelijking met de vorige wasmachine is de trommel veel minder diep en veel vlakker. Ook de diepte van de gehele machine is minder dan de droger. Er is minimaal 15cm minder ruimte nodig aan de achterkant.

Aan de achterkant lijkt er een voorbereiding te zijn voor nog een wateraansluiting te zijn naast de huidige. Misschien deelt de Electrolux groep de behuizingen en maakt het uiterlijk afwijkend binnen de merken? Een warmwateraansluiting heeft een aantal Electrolux machines wel.

De droger die ik eerst er elegant vond uitzien naast de oude Bella 1205, verbleekte wat bij de 76479. De deuropening lijkt enorm in vergelijking met eerst. Vroeger was het proppen bij het inladen en trekken bij het uitladen. Nu gooi ik het er gewoon in en valt het er bijna uit.

Indruk na langer gebruik
Wassen
We hebben 1 november de machine 2 weken in gebruik en kozen toen steeds voor Katoen/90/1400, die we aanpassen van 90 naar 30 graden. Synthetisch/30/1400 zal ik ook eens proberen. Deze zou wat meer water in de trommel moeten geven waardoor er minder kans is op kreukels. Het is nu wel wennen: eerst een schep tot de eerste streep voor een volle 5kg trommel, nu moeten we dat omrekenen naar 7kg. Het valt op dat er geen enkele keer schuim te zien is in de trommel. Bij de oude was dat wel en zag ik bovendien veel meer water. Het dubbele glas in de deur wordt totaal niet warm, bij de vorige wel. Tijdens het wassen is de motor niet te horen, alleen wat geklots van water bij het draaien van de trommel en de kraan wanneer er water instroomt of wanneer de waspoeder wordt ingespoeld. De centrifugefase is ook vrij stil. In eerste instantie natuurlijk in vergelijking met de oude machine die begint met bokken om daarna alleen met slechts 700tpm te kunnen centriguren met een volle trommel. De 76479 is erg stil tot in het maximum van 1400 rondjes per minuut.

Voor het eerst heb ik van startuitstel gebruik gemaakt. 's Avonds aangezet voor het slapen gaan om het programma 's morgens te laten beginnen om het voor het uit huis gaan in de droger te kunnen leggen. In stappen van één keer 15 minuten, één keer 30 minuten en daarna is het per uur in te stellen. Ik had liever gehad dat een eindtijd ingegeven kon worden, maar dat zou dan ook betekenen dat de stekker er altijd in zou moeten zitten om de tijd te onthouden, tenzij een batterij soelaas kan bieden. Vermoedelijk hebben de duurdere modellen dit wel. WIj hebben op de overloop een stekkerdoos en een voorbereiding voor nog een. Die loze leiding wordt echter voor utp gebruikt. Dus we wisselen na gebruik de stekker van de droger en wasser. Het display is als het donker is vrij fel. Jammer dat dit niet in te stellen is. Het complete display blijft aan en dus niet een enkele lamp die knippert of zo.

Bediening
Het werkt net als bij de droger zeer eenvoudig: via de draaiknop een programma kiezen en eventueel aanpassen met de knoppen onder het display.

De draaiknop voelt zeer solide en draait soepel, met een licht voelbare klik bij elk programma die wordt aangedaan. De knoppen onder het display, voelen was flimsy, net als bij de oudere Lavatherm 56840. De knoppen zijn denk ik exact hetzelfde. De knoppen moeten duidelijk diep ingedrukt worden om iets te doen. Ze voelen een beetje wobbely. Gezien de knoppen op de droger, zijn ze wel duurzaam, ook al lijkt het misschien niet. De aan- en uitknop moet wat langer ingedrukt worden om te zorgen dat de machine aan- of uit gaat.

Was- en droogresultaat
De was heeft een vrij neutrale geur na het wassen, maar is wel goed schoon tot nog toe. Ik heb nog wel een challange van een wit/grijs shirt die ik weleens in bed aan heb en die soms te lang gedragen is geweest. Door transpiratie is het onder de oksel wat verkleurd naar grijs. Ik heb deze al vluchtig bij de schone was gezien en deze leek toen al toch een stuk schoner. Deze week ook maar het bedlinnen verschonen en wassen op hogere temperaturen. Enerzijds tegen eventueel bedluis en anderzijds om de machine een zogenaamde onderhoudsbeurt te geven om vetluis geen kans te geven.

De was is na het stoppen van ons standaardprogramma veel droger dan voorheen. Het voelt maar net vochtig of klam aan. Eerder was het nog echt vochtig tot nat. De was gaat daarna in de droger. Normaal is het een synthetisch kastdroog programma met extra antikreukfase voor 1:53u. Dat blijft gehandhaaft, maar deze wordt in de praktijk korter omdat er een electronische vochtemeting in zit en a.d.h. daarvan de duur aanpast. Truien gaan er niet in, maar die zijn zo goed als droog uit de wasautomaat. Die hang ik over de ballustrade op de overloop.

Stoomfuncties
Ik wilde per se een wasmachine met stoomfunctie. Dit omdat ik te lui ben om te strijken. Als ik het doe, is dat "on demand". Oftewel 's morgens wanneer ik haast heb. Ik verwachte niet al te veel van de stoomfunctie, je weet wel: vaak marketing. Maar wie weet zou het van pas komen.

1: Ontkreuk
Ik heb drie overhemden gepakt die matig gekreukt waren, althans wat vouwen hadden. Deze in de trommel gegooid, deur dicht en de stand van de draaiknop op "Ontkreuk" gezet en dan aangezet. De klok geeft aan "31" minuten.

Het eerste wat de machine doet is de deur op slot zetten vanwege de hoorbare "klik", het laatste restje overgebleven water van de vorige wasbeurt afpompen, zoals altijd. Dan neemt de machine een paar malen kort water in, ik vermoed om het op te warmen en stoom te produceren, en laat dan geruisloos de trommel draaien.

Na 31 minuten is het programma klaar. Wow, daar had ik niet op gerekend! Alle vouwen zijn verdwenen. Het stof oogt overal egaal. Het enige minpuntje is dat door de stoom het overhemd natuurlijk vochtig wordt. Ik heb ze met een kledinghaak opgehangen aan het openstaande raam. Binnen 15 minuten zijn ze droog met voldoende trek. Eén overhemd heb ik in de droger gedaan met "luchten"-functie zodat ik die daarna lekker warm kon aantrekken.

Toen ik op een andere dag een ander overhemd heb gestoomd, was het resultaat deze keer veel minder positief. De vouwen zaten er nog steeds in. Ik denk omdat de vorige van een andere matte stof is en deze van een glazende. Bij de laatste had het dus geen resultaat.

2: Opfrissen
De klok geeft aan "21" minuten bij deze functie. Ik heb een broek erin gedaan die rook naar de houten kledingkast. Je kent het wel, na een tijd is het frissen van pasgewassen weg en trekt de geur van de directe omgeving er in. Dus opfrissen maar eens proberen. Na afloopt van het programma is de geur goeddeels weg en ruikt het neutraal. Mooie toevoeging dus.

Verbruik
Tijdens het wasprogramma op 30 graden en het alleen laten draaien van de trommel, wordt zo'n 200W verbruikt. Met stoom schiet het naar zo'n 2000W.

AEG 125 jaar actie
AEG 125 jaar actie
Actiepagina op aeg.nlAEG 125 jaar actie - modellen

AEG bestaat 125 jaar en heeft daarom een actie op touw gezet waarbij elke koper van een wasdroger of wasautomaat binnen de gestelde periode uit de 7-. 8- of 9-serie "125 wasbeurten" cadeau krijgt. Zoals te zien in de plaatjes betekent dat in de praktijk dat de klant een doos met 2x Robijn Color, Black Velvet en Stralend Wit vloeibaar wasmiddel krijgt toegestuurd na het invullen van wat gegevens op de actiewebsite van AEG.

AEG Robijn actie website en procedure
AEG ActiesiteAEG ActiesiteAEG Actiesite
AEG ActiesiteAEG ActiesiteAEG Actiesite
AEG ActiesiteAEG Actiesite

AEG Robijn actie pakket
AEG 125 jaar actie - doos multi angleAEG 125 jaar actie - doos voorkantAEG 125 jaar actie - doos open
AEG 125 jaar actie - inhoud on display

Heb jij ook een AEG Lavamat L76479FL (Exclusiv)?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

jou vrouw is een non tweakers.. jammer dat touchscreen was een stuk leuker geweest ;)

buiten mn nutteloze post moet ik zeggen nette review ! alles zit erbij en ziet er puik uit,

toch een vraagje van mijn kant, waarom als je erg op de energie let toch een droger gebruiken ?

hier een huishouden van 4 personen en wij hebben de droger toch de deur uit gedaan vanwege de kosten van dat ding.

ik kan begrijpen dat met kleine kinderen het vervelend is om alles op te hangen en te laten drogen maar het scheelt zoveel geld.
Nou, mijn vrouw weet bovengemiddeld veel van computers dankzij een vader die werkzaam is als systeembeheerder.

Thnx!

Die droger hebben we vanwege de vele wassen die we soms op een dag moeten doen. Hoe droger de was uit de wasautomaat komt, hoe sneller de was droog is in de droger en dus op deze wijze besparing gerealiseerd kan worden. De droger heeft namelijk fuzzy logic. Hierdoor wordt de programmaduur aangepast aan de vochtigheid van de was.
Ik ben wel een tweaker hoor ajdulion. Alleen niet altijd hier online :)

Pcdealer moet vaak vechten om even achter de computer te mogen, ik ben hier ook nogal fan van :)

En aangezien er nog wat meerdere aankopen nodig zijn, moesten we even op de kosten letten.
Waarom een 8kg aanschaffen als 7 kg genoeg is en 200 euro scheelt? :)

Voor zover mijn commentaar ;)

Gr PcdealSTer :+
Zeer goede review en volgens mij zit alles erop en eraan.
Ik heb zelf een Samsung wasmachine (zoiets als dit) die ongeveer 500 kostte in bij een witgoed winkel in 2009, maar deze weegt het gewicht wel waardoor de machine het waterverbruik en wastijd verminderd. Klopt het dus dat deze wasmachine voor elke was precies dezelfde tijd aanhoudt of merk je na 2 minuten dat de looptijd in een keer veel minder is geworden?
Volgens mij moet het aantal sterren dat de wasmachine krijgt even aangepast worden, als ik de review zo lees... één ster lijkt me wat aan de zuinige kant :)
Kennelijk nog steeds een error die al langer bestaat:
[BUG] [productreview] Score op tilt
Hmmm... wasmachine op tweakers? Ik ben er nog steeds niet aan gewend en laat het vooralsnog aan de vrouw over. Je kan het ook te gek maken.
Ik wil wel de specs bepalen, anders worden het alleen maar de looks en betaal je je blauw aan energie.
Nuttige review, mijn dank!

Ik overweeg deze wasmachine ook ter vervanging van een kapotte AEG.
Zou je willen aangeven hoe lang hij doet over een reguliere wasbeurt, specifiek de bonte was op 40 graden? Mijn vrouw wil dit erg graag weten voordat we 'm aanschaffen.
Mijn dank :) Katoen of synthetisch?

2:43 en 1:50 respectievelijk. Hoe hoger de temperatuur, hoe langer het duurt.

[Reactie gewijzigd door PcDealer op 1 juli 2013 18:55]

Vooral katoen volgens mij.
Dit zijn overigens prima tijdsduren. Ze is een beetje bang gemaakt door een kennis met een nieuwe machine, waarbij een bonte was 4 uur bleek te duren.. ;)
Dat kan zeker, maar wel met 95 graden: 3:51 voor katoen.
Wow dit is toch wel de meest uitgebreide beschrijving die ik ooit over een wasmachine heb gelezen. Dank je wel.
In je review merk je op dat deze machine je was niet weegt. Maar 'optisense' houd toch juist in dat je was wel gewogen wordt en dat daarmee de tijd/toeren/water wordt aangepast (lees, verkort)? Beetje zelfde vraag als Kiswum hierboven stelt eigenlijk.
Ik kan geen indicatie zien hoeveel de was weegt. Maar kennelijk vind er ergens een meting plaats:
OptiSense: altijd minimaal verbruik

Dit is de intelligente wasmachine. Zijn OptiSense-systeem past het energieverbruik, het waterverbruik en de duurtijd aan aan de omvang van de lading, voor de hoogste efficiëntie in elke situatie - zowel voor een volledige lading als voor het wassen van enkele kledingstukken.
En ik merk inderdaad dat het programma sneller klaar is bij een kleinere lading.

[Reactie gewijzigd door PcDealer op 27 augustus 2013 12:13]

Het programma past zich inderdaad aan de waslading/-hoeveelheid aan.
Zelfs in 2014 is je review nog zeer waardevol, daarvoor grote dank! :)

Ik heb naar aanleiding van je post de L76475FL besteld. Volgens mij is het dezelfde machine met dezelfde specs, alleen met een ander leverkanaal(?). Op de AEG website kan ik iig geen verschil ontdekken.

Qua prijs is er weer wel een verschil te ontdekken. (¤150,-)
Thanks :)

Ik zie als enige verschil de zwarte ring in de deur van de EXCLUSIV. Dat zou te maken kunnen hebben met waar de machine gefabriceerd wordt. Ik meen dat de wasmachines in Spanje/Polen/Slovenie en in Duitsland gemaakt worden en degenen met een zwarte ring in Duitsland. Maar de berichten op internet daarover zijn oud en verschillen van elkaar.
Beste PcDealer,

Dank voor je uitgebreide review. Mede op basis hiervan afgelopen week een L77679FL aangeschaft.
Gisteren geleverd en voor het eerst gebruikt. Machine is inderdaad erg stil, met uitzondering van de afvoerpomp dan. Die maakt naar mijn idee echt veel meer geluid dan bij de oude machine, die na 8 jaar de geest had gegeven. Van de nieuwe machine valt op dat de pomp niet alleen veel geluid produceerd, maar ook de afvoerslang maakt pulserende bewegingen. met een interval van ongeveer een halve seconde. Een raspend geluid, met ook een brom, die vanaf de zolder op de benedenverdieping te horen is omdat het doortrilt door de betonnen vloeren.
In je review lees ik het niet, maar is het jouw ervaring ook dat de slang beweegt en dat de pomp veel geluid produceerd?

Met vriendelijke groet,
John