Terug naar Reviews

Apple iPhone 5 16GB Zwart Review

Door me_mrtn 25 oktober 2012, laatste update op 25 november 2012, 3.024 views

Productreview volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig.

Pluspunten

• Snelheid
  • Design
  • Camera
  • EarPod's

Minpunten

• Positie 3,5mm-jack
  • App-updates
  • Siri

Sub-beoordelingen

De iPhone 5 is er dan eindelijk. Sinds ik mobiele telefoons gebruik heb ik elk jaar een andere telefoon aangeschaft, maar sinds ik mijn iPhone 4 had was dat niet meer het geval. Deze telefoon heb ik met veel plezier meer dan twee jaar in gebruik gehad, maar ik vond het nu wel tijd om een vervanger in huis te halen. En die is er dan met de iPhone 5!

Vooraf
Ik kan van mijzelf zeggen dat ik de producten van Apple erg waardeer. Niet alle producten zijn even goed, maar het kan dan ook niet altijd goed gaan. Met de iPhone 5 had ik plannen om met de release naar Oberhausen af te reizen. Mede vanwege de drukte heb ik dat niet gedaan. Daarna heb ik een bestelling geplaatst bij CoolBlue, maar dit bedrijf weigerde na herhaaldelijk verzoek per mail, telefoon en Twitter-bericht om enige duidelijkheid te geven. De launch in Amsterdam was vanwege werk geen optie, maar online heb ik wel een bestelling geplaatst. Deze bestelling zou een levertijd hebben van drie tot vier weken, iets te lang naar mijn mening. Ik had het geluk dat er een reservering bij de Apple Store doorkwam en ik heb nu de iPhone 5 twee weken in gebruik. Maar wat vind ik er nu van?

What's in a box
Zoals al een tijdje gebruikelijk is, heeft Apple kenmerkende doosjes voor hun producten. Met de iPhone 5 is dit niet anders. Mijn zwarte 16GB werd in een zwart doosje geleverd (de witte variant komt met een wit doosje), waarbij de iPhone, het Apple-logo, wat tekst staat en aan de onderkant de specificaties, barcode, et cetera. Geopend blinkt de iPhone 5 je tegemoet. Netjes in folie gewikkeld kun je de iPhone er uit halen, waarna blijkt dat de iPhone op een houder met boekjes heeft gelegen. Daarin zit een SIM-tray-opener en wat papierwerk. Verder in het doosje zijn de oplader, Lightning-kabel en de nieuwe EarPods terug te vinden. De EarPods zijn overigens in een apart doosje verpakt, maar daarover later meer.

Uiterlijk
De iPhone 5 heeft een redesign gekregen, ook al denken sommigen daar anders over. Met de iPhone 4 heeft Apple een tijdloos ontwerp geïntroduceerd, welke zo succesvol was, dat de iPhone 4S hetzelfde ontwerp heeft meegekregen. Afgezien van de vernieuwde antenne. De iPhone 5 heeft echter een 4" scherm, dat is 0,5" meer dan alle voorgaande iPhone's. Apple heeft er voor gekozen om deze extra schermruimte alleen in de verticale ruimte te gebruiken zodat er in plaats van een 3:2 scherm met 960x640 pixels een 16:9 scherm ontstaat met 1136x640 pixels. Nu is dit een behoorlijk gebruikelijke verhouding bij bijvoorbeeld Android-toestellen (de Galaxy S3 bijvoorbeeld), maar de pixelverhouding is wel apart. Dit heeft Apple gedaan om zo compatibiliteit met oudere apps te garanderen en om dezelfde toestelbreedte aan te houden. Waarom heeft Apple in het verleden het scherm op 3,5" gehouden? Simpel, de bediening van de telefoon moest snel en intuïtief zijn en dus met één duim te bedienen zijn. Schijnbaar is de techniek nu zover dat de telefoon zowel dunner kan zijn, als met een groter scherm, waarbij de voorgaande ongeschreven regel niet is gebroken.

Naast het scherm heeft de 5 ook een geheel nieuwe zij- en achterkant gekregen. De Black & Slate zoals de zwarte formeel heeft, heeft een achterkant samengesteld uit aluminium en glas. Dit aluminium zou op dezelfde wijze gefabriceerd en toepast zijn als bij het aluminium uit de Mac-lijn. Geheel ben ik het daar niet mee eens, het heeft wel een iets andere textuur. De achterkant kon niet geheel van aluminium zijn vanwege het blokkeren van signalen. Daarom is de boven- en onderkant van glas. Het onderste stukje is egaal, waarbij in het bovenste stukje ook een cameralens (van saffier ditmaal!), microfoon en flitser in zijn verwerkt. Over naar de zijkanten, dit gaat nu vloeiend over met een klein hoekje. Veelvuldig op het internet besproken, dit spiegelgladde gesplepen hoekje is mede verantwoordelijk voor het fenomeen "scuffgate". Daar ga ik het later nog over hebben. Waar de zijkant bij de 4 en de 4S nog van RVS was, is dit nu donker aluminium.

Aan de linkerkant zitten vanzelfsprekend de volumeknoppen. Deze zijn iets lager geplaatst dan ik zelf verwachtte en ook na twee weken gebruik, zit ik nog wel eens mis. De mute-knop is niet zo gek veel anders, maar de feedback van de volumeknoppen wel. Deze knoppen lijken wat sponziger en hebben een afwijkend klikmoment ten opzichte van de oudere iPhone's. On top hebben alleen nog maar de lock-knop. De 3,5mm-jack is verhuisd naar de onderkant. Daar heeft ie gezelschap van de nieuwe Lightning-poort, een microfoon en een speakertje. De voorkant is, afgezien van het scherm, niet zo gek veel veranderd. De FaceTime-camera (tegenwoordig met sprankelend HD) is een stukje opgeschoven, net boven de oorspeaker. Daardoor zijn de beelden nu centraal, wat net wat fijner werkt.

In eerste gebruik
De iPhone is sinds iOS5 kinderlijk eenvoudig in te stellen. Je schuift in dit geval nano-SIM-kaart in de telefoon, start de telefoon en aan de hand van wat kleine instellingen ben je klaar. Mocht je nog een iCloud-backup hebben van je oude iPhone en deze terug willen zetten dan is het helemaal feest. Ik koos er zelf voor om met een schone lei te beginnen (en toevallig was m'n iCloud-backup ook al een hele poos geleden). Het eerste wat opvalt als je de iPhone op het homescherm hebt is de extra ruimte. En dat blijf je ook een hele poos houden, want wat jaren herkenbaar was, heeft nu wat meer ruimte. Geen enkel moment heb ik het als onprettig ervaren. Sterker nog, ga ik terug naar een oude iPhone, dan zit je dat gelijk dwars. Het typt niet zo lekker, het voelt allemaal behoorlijk in elkaar gedrukt aan.

Het andere wat je merkt, mocht je van een iPhone 4 of ouder komen, is de snelheid. De camera, Safari, het appswitchen, de iPod (ik weiger het 'muziek te noemen'). Alles gaat met vloeiendheid die je bij het terugkeren naar een oudere iPhone gaat opmerken. Het werkt prettig! Mede dankzij de 1GB aan geheugen merk je dat programma's ook vaker in het geheugen blijven staan. Webpagina's die opnieuw moeten laden? Moet je bij Instellingen weer naar de juiste categorie? Staat Twitter weer een paar uur terug? Niets van dat allemaal. Zelfs het laden van zware games als Lili is geen probleem.

De unieke features
Veel over gesproken door Jan en alleman; de features die de iPhone 5 nu zo uniek maken. Ik wil even wat duidelijk maken, de iPhone was natuurlijk een bom in smartphoneland. De 3G bracht natuurlijk de App Store, maar met de 3GS was het een snelheidsupgrade. De 4 bracht een nieuw, tijdloos design en met de 4S kwam Siri. De hype van de iPhone 5 was ongekend en dan kan het alleen maar teleurstellen. Feitelijk gezien biedt de iPhone 5 héél veel. Naast een van de snelste chips van dit moment (de A6), een (in mijn ogen, maar daarom is dit dan ook een review) prachtig design, een nieuw scherm, Lightning en LTE. Dat laatste is in Europa nog niet echt van de grond gekomen, dus dat laat ik even voor wat het is. Niemand zal daar specifiek een iPhone 5 voor kiezen.

De A6 (of Swift) is een geweldenaar. Niet alleen heeft Apple een unieke aanpak genomen door met een eigen ontwerp te komen, Apple is een stap verder gegaan door een brug verder te gaan dan alleen Cortex A9. Ik kan een technisch verhaal ophangen, maar Anandtech heeft dat al gedaan op een prachtige wijze. Het scherm is niet alleen groter, maar ook dunner. Apple heeft er voor gezorgd dat touchlaag samen met de digitizer is vervoegd, zodat het scherm aan de oppervlakte lijkt te liggen. En dat lijkt ook zo, meer dan de 4 althans. Daarnaast is het net zo scherp, maar heb ik wel twee dingen over het scherm op te merken. Zo lijkt het scherm véél blauwer afgesteld te zijn dan meerdere 4's die ik heb gehad en een 4S die hier in huis is. Na twee weken merk ik het nog. Daarnaast heb ik nog een minpuntje over de app's die niet zijn geoptimaliseerd, maar ook daar kom ik op terug.

Lightning heeft de nu nog twijfelachtige eer om de elf jaar oude Dock Connector te vervangen. Helemaal elf jaar in dezelfde vorm is de Dock Connector ook niet geweest, want ondertussen zijn er zaken als FireWire ook uit gesloopt en zijn de oudste kabels niet uitwisselbaar met een iPhone 4. Enfin, Lightning gaat volledig digitaal. Niet alleen dat, maar het is ook 80% kleiner dan zijn voorganger en je kunt de plug universeel plaatsen. Voor- of achterkant maakt nu niet meer uit. Dat is praktisch en handig. Enige nadeel is dat er chips in de bekabeling moeten worden geplaatst en dat daarom accessoires nog erg duur zijn. Bestandsoverdracht is niets sneller, aangezien dat nog op USB-basis gebeurt, net zoals het opladen.

Camera
Toen de 4 op de markt kwam, was dat één van de betere camera's op een telefoon. Hoewel ik mijn K800i met Xenon-flitser nog mis, heeft Apple ook stappen gemaakt met de 4S en nu de 5. De sensor van de 5 is grotendeels gebaseerd op de 4S, maar wel met enkele veranderingen. Zo is het hele zaakje een stuk platter gemaakt (doordat de iPhone ook dunner is) en is er een saffieren glas toegepast aan de achterkant. Saffier is krasvaster dan glas en dit moet helpen om betere foto's te blijven maken gedurende de levensloop van de telefoon. De standaardinterface van iOS houdt het redelijk simpel. Focus, AE/AF-lock is allemaal wel te bedienen, maar er is geen sprake van om resolutie aan te passen. Nieuw voor de 4S en de 5 is de Panorama-modus. Niet geheel nieuw, maar wel voor iOS. De aanpak is erg simpel en dankzij de A6 is het resultaat ook direct terug te vinden in de Cameraroll. Foto's in het donker blijven wel wat ruizig, maar daar zijn mobiele telefoons niet voor bedoeld. Als je geen dSLR op zak hebt, is dit zeker wel een goede vervanger.

Minpunten
Een paar minpunten heb ik wel. Zo ben ik nog steeds verbolgen over het feit dat de 3,5mm-jack naar de onderkant is verplaatst. Samen met de Lightning-connector is het een drukke boel onderin en houdt het soms niet lekker vast, zijn beide plugs in gebruik. Ik weet dat er andere manieren zijn om je iPhone in je broekzak te stoppen, maar ik vond de oude positie fijner. Eerder heb ik al de wat sponzige knoppen van volumeknoppen aangehaald. Daarnaast heeft Siri vele toevoegingen gekregen in iOS6, maar voor de Nederlandse gebruiker ontbreekt er nog steeds wat. Eind 2012/begin 2013 zou er ook ondersteuning voor Nederlands aankomen volgens Apple en dat zou een hele fijne toevoeging zijn. Tot die tijd, is het nog wel wat behelpen. De nieuwe resolutie zorgt er voor dat apps die nog niet zijn bijgewerkt in een kader werken. Zowel aan de boven- als onderkant is er een zwarte balk, zodat apps in hun originele resolutie blijven draaien. Updates komen langzamerhand wel binnen, maar met een app als Whatsapp blijft het lastig om de juiste positie van het toetsenbord blindelings te vinden.

EarPod's
Jaren waren de oordoppen van Apple een bekend gezicht bij iPod's en iPhone's. Zelf kon ik deze niet dragen vanwege het gebrek aan comfort, maar ook was de kwaliteit slecht. In het begin heb ik ze nog gebruikt, maar duurzaam waren ze ook niet. Apple zegt met de nieuwe EarPod's veel onderzoek te hebben gedaan naar onder andere de pasvorm. Ik kan de nieuwe EarPod's nog steeds niet echt lekker dragen; ze vallen steeds uit mijn oor. Het geluid van de EarPod's is wel stukken beter. Tonen onderin en in het midden komen véél beter uit en de ruis is sterk verminderd. Het feit dat er ook nog een inline control en microfoon is, is mooi. Als standaard meegeleverde oordoppen, die ook nog opgeborgen kunnen worden in een handige case, is dit een sterke verbetering.

Scuffgate
Direct na uitlevering van de eerste toestellen kwamen de eerste klachten binnen over beschadigde toestellen. Nu onderschat ik dit zeker niet, maar er is nu eenmaal een groep die wel klaagt op het internet en een groep die tevreden is, maar verder stil is. Toen ik mijn iPhone ophaalde werd ik door de Apple-medewerker er opgewezen dat ik mijn toestel moet controleren op beschadigingen. Die waren niet aanwezig, het toestel was gaaf. Het schijnt dat Apple zijn Quality Control sterk heeft aangescherpt en het aantal probleemgevallen lijkt ook mee te vallen in Nederland, zie ook dit topic. Apple is coulant in het omwisselen van beschadigde, geleverde toestellen.

Edit 11 november
Op dit moment heb ik last van een halfwerkende lockknop. Ik heb contact opgenomen met Apple en dinsdag heb ik een afspraak staan in de Apple Store in Amsterdam. Ter plekke zou gekeken worden of het zou kunnen worden verholpen, anders krijg ik een nieuwe iPhone.

Na twee weken en conclusie
Na twee weken ben ik nog steeds erg blij met de snelheid die de iPhone 5 mij biedt. Multitasking is niet meer zo lastig vanwege het grotere werkgeheugen, foto's worden snel genomen en het grotere scherm biedt meer. Het toestel ligt ook fijn in de hand, ook al is het voor het gevoel een stuk lichter en plastischer. Na twee weken is het toestel nog niet beschadigd, maar wel gevoelig voor vette vingers en andere vuiligheid op de aluminium achterkant. Het geluid bij het bellen is uitstekend dankzij actieve noisecancelling. De prijs is wel hoger dan bij de voorgangers, maar Apple heeft hiermee wel een toestel dat duidelijk aan de top van de markt staat.

Foto's worden toegevoegd!

Heb jij ook een Apple iPhone 5 16GB Zwart?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Meer advertenties

Prima review :)

Overweeg zelf een iPhone5 te kopen, maar wacht nog even op de reviews van nieuwe WP8 toestellen en maak dan een keuze...

Wel vind ik de prijs erg hoog (ik koop een toetsel altijd los i.c.m. een sim-only abo) ten opzichte van andere nieuwe high end toestellen en ik zou dan ook maar 2 of 3 sterren geven voor het onderdeel prijs.
Begrijpelijk van de prijs, maar ik heb de restwaarde daar ook in mee genomen.
Je hebt gelijk, ik verkoop elk jaar mijn oude iPhone en koop dan los weer een nieuwe :-)
Waarom heb je hem dan uiteindelijk maar 1 ster gegeven?
Had ik er wel eerst staan? Apart, zal het weer invullen.
Goede review, ik heb alleen wel een aanmerking; Ik had graag wat meer een persoonlijke mening van je willen lezen ipv veel standaardinformatie die ik ook in de review van tweakers.net tegenkom. Voorbeeld: Je hebt het bv. over het schermformaat van 4 inch, die ''schijnbaar'' nog steeds makkelijk te bedienen moet zijn. Ik wil wel weten van jou of jij het ook zo ziet of dat je het toch als wat onhandiger ervaart..

Gegroet

Populair: Desktops Vliegtuig Luchtvaart Crash Smartphones Laptops Apple Games Besturingssystemen Rusland

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013