MID Tablet M712 Zwart Review

Door Visser63 7 oktober 2012, laatste update op 13 november 2012, 37.636 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Mooi uiterlijk, netjes afgewerkt, dun, licht, prima beeldformaat

Minpunten

• Specificaties en handleiding kloppen niet, matige beeldkwaliteit

Sub-beoordelingen

Gratis bij een Veronica abonnement, of te koop voor 89 euro via een aantal webshops.
Het exemplaar dat ik via Veronica ontving was al meteen defect, maar ook een nieuw exemplaar vertoonde meteen veel problemen. Laten we het op pech houden en niet op structureel slechte kwaliteit. Het wachten is nu op exemplaar3; al met al kostbaar aan verzendkosten. Ik zal me dan ook beperken tot de feiten en een persoonlijke indruk die beide ontvangen exemplaren achterlieten.

Mijn eerste indruk bij het openen van de doos was erg positief. Tablet ziet er erg mooi en strak uit, en de hoes erbij is netjes (maar veel te groot voor een 7” tablet). Het 7 inch breedbeeldformaat is mooi, handzaam en praktisch, erg geschikt om bijv. films te kijken.
De hoes, dat had beter niet gehoeven, want afgezien van een ontwerpfoutje (tablet past er alleen ondersteboven in, en dan kun je hem niet als standaard gebruiken voor bijv. films die dan ‘op de kop’ verschijnen, meer over de G-sensor later), zit de tablet er vrij losjes in en schuift hij er makkelijk vanzelf uit.
Maar eenmaal bevrijd van de hoes ziet de tablet er heel mooi en strak uit, heel goed afgewerkt, dun, licht…kortom mooi te zien.

Na een nachtje opladen en met een volle accu lukte het me aanvankelijk niet om de tablet op te starten (bleef hangen in het Empire Electronix opstartlogo), pas na een koude herstart (10 seconden de aan/uit schakelaar indrukken) verscheen het Veronica logo. Netjes; zowel achtergrond als startpagina in browser afgestemd op Veronica. Met de rode achtergrond viel wel al meteen op dat de beeldkwaliteit niet al te best is (kijkhoek is beperkt en bij zonlicht moeilijk leesbaar), maar dat is misschien te verwachten in deze prijsklasse.
Instellen WiFi ging eenvoudig en bij het aanmelden op Google Play met een bestaand account al snel de eerste updates van de standaardtoepassingen. Ik kon dus snel aan de slag.

Ik was verrast door de informatie op de doos en in de handleiding, die anders is dan de werkelijkheid. Specificaties kloppen niet (bijv. processorinformatie) en toepassingen die vermeld en beschreven staan zijn niet aanwezig. Via de Google Play store zijn uiteraard veel toepassingen te vinden, maar geen email is wel heel erg knullig. Ook het openen van eBooks en Office files (beschreven in handleiding) werkt niet omdat de toepassingen ervoor ontbreken (eBooks helemaal niet, en de trial versie van een vooraf geÔnstalleerd Office pakket is bij opstarten al verlopen), evenmin als een adresboek.

Installeren van toepassingen via Google Play (opvolger van Android Market, een soort AppStore) is relatief eenvoudig, ware het niet dat de tablet tijdens installatie steeds vastloopt en veelvuldig terug naar fabrieksinstellingen gezet moet worden om weer tot leven te brengen. Het installeren van een vijftal, voor mij essentiŽle toepassingen, zoals EverNote, Uitzending Gemist, IMDB, MX Player, en Opera Mobile (Chrome werkt helaas niet goed op deze tablet) kostte me door de veelvuldige (deels automatische) herstarts een volle avond.

Afijn aan de slag met de toepassingen. De standaardbrowser is traag, en als de browser een pagina aan het laden is (ook op de ‘achtergrond’) dan is de hele tablet traag. Zo traag dat het besturingssysteem zelf met foutmeldingen en waarschuwingen komt, en zo traag dat het systeem zichzelf vaak herstart…of niet meer reageert (en dan een handmatige koude herstart nodig heeft). Alternatieve browsers zijn er voldoende, maar echt snel word het niet (ook niet met een hele snelle internetverbinding). Omdat het niet altijd even duidelijk is of de pagina nog aan het laden is of dat het scherm langzaam op aanraking reageert is het navigeren binnen een pagina moeilijk, een aantal aanrakingen achter elkaar leiden als snel tot een crash van de standaardwebbrowser en zelfs vaak tot een herstart van de tablet. Gevoeligheid van het aanraakscherm is op zich prima, maar het lijkt erop dat de verwerking ervan vaak achterloopt, en de prioriteit van het aanraakscherm dan erg laag is. Een aantal aanslagen wordt dan weliswaar gebuffered, maar regelmatig komt het voor dat het systeem dan zelf denkt dat de toepassing niet meer reageert (melding door besturingssysteem om de toepassing af te sluiten). Hetzelfde geldt voor de G-sensor. Op zich werkt die prima, maar als een toepassing als de webbrowser actief is dan lijkt de prioriteit van de G-sensor laag en de buffer loopt dan snel vol.

Om ePubs te lezen heb ik een aantal toepassingen uitgeprobeerd, en Aldiko werkte voor mij het prettigst. De beeldkwaliteit van de tablet is echter matig (wellicht inherent aan de prijsklasse) dus als eReader is de tablet niet echt geschikt, zeker niet in dag- en zonlicht.

Koppelen van mijn eerste exemplaar aan een iMac, voor het uitwisselen van gegevens, zoals films en muziek en foto’s, werkte helaas niet (ondanks installatie MTA driver werd de hardware simpelweg niet herkend) bij de tweede werkte het gelukkig prima en kon ik een aantal films kopiŽren. De interne opslag va 4Gb is prima, en eenvoudig uit te breiden als je eenmaal begrijpt hoe het klepje open gaat (handleiding is ook hierover erg summier). Een 8G microSD kaart van Kingston werkte prima. Ik heb een aantal films met Handbrake geconverteerd naar het formaat 800 x 480 in MP4 formaat en die spelen prima af met de standaard player, hoewel ik de voorkeur geef aan MXPlayer. Prima beeld zolang er niet veel omgevingslicht is, en vloeiende weergave. Door de breedbeeldverhoudingen erg praktisch voor films.

Muziek afspelen gaat goed, maar verwacht niet teveel van de meegeleverde oordopjes. Met wat betere oordopjes is de geluidskwaliteit echter prima.

Gmail werkt redelijk op de tablet, totdat er een bijlage bij een bericht zit. Het openen van een foto als bijlage (ongeveer 2Mb groot) leidde in mijn geval veelvuldig tot crashes van de toepassing en herstarts van de tablet.

Angry Birds! Dit, vooraf geÔnstalleerde, verslavende spel werkt eigenlijk als enige geteste toepassing vlekkeloos en soepel. Maar ik had toch eerlijk gezegd wat meer verwacht.

Een volle accu ging in mijn geval een uurtje of 4 mee. Niet slecht, en bovendien gaat het opladen van de accu vrij snel (twee uurtjes aan de lader en hij kan weer aan de slag).

Eindoordeel :
Voor een relatief laag geprijsde tablet is de M712 zeker niet slecht. Hij ziet er erg mooi uit. Verwacht er echter niet teveel van. De beeldkwaliteit is matig en de veelvuldige herstarts maken dit zeker geen tablet die je voor intensief gebruik en/of serieuze toepassingen kunt gebruiken. Zeker ook geen tablet voor beginners, daarvoor is de handleiding te summier en moeten teveel handelingen verricht worden om basistoepassingen en –instellingen aan de praat te krijgen en de tablet steeds te herstarten. Ik wacht met spanning op mijn 3e exemplaar…drie keer is scheepsrecht…hopelijk krijg ik dan een tablet die ik langer dan een kwartier achter elkaar zonder vastlopers kan gebruiken.

Update:
Na ruim een maand heb ik dan eindelijk een vervangend exemplaar ontvangen. Vertragingen zorgden voor irritatie en omdat de leverancier duidelijk leveringsproblemen had, en dat ook ruiterlijk toegaf, was ik eigenlijk al een beetje bevooroordeeld. Maar ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast ben.
Nog steeds dezelfde mooie tablet, en hoewel er een nieuw hoesje bij zit (nieuw logo) past ie daar nog steeds niet in. Ook de handleiding klopt nog steeds niet (onjuiste specificaties en ontbrekende toepassingen). Jammer dat de standaard Android eMail toepassing ontbreekt (alleen GMail maar daar heb ik als Exchange en Microsoft gebruiker niets aan), en ook jammer dat op de doos nog steeds eReader vermeld staat terwijl die toepassing ontbreekt (maar met de gratis toepassing Kobo uit Google Play kan ik prima uit de voeten.
Wat me opvalt is dat er een nieuwe firmware geinstalleerd is: versie 4.0.4 d.d. 24-10-2012 en die maakt echt een enorm verschil. De tablet werkt een stuk soepeler, en na een avond en ochtend stoeien, toepassingen installeren, browsen (standaardbrowser meteen vervangen door Opera Mobile) boeken bekijken, mail lezen en sturen, film kijken, etc. heb ik nog geen enkel probleem gehad. Integendeel, ik gebruik de tablet met veel plezier. De accu lijkt ook wat langer mee te gaan...na 4 uur intensief gebruik nog bijna half vol! Geen WiFi problemen (dat was eerder een veel gehoorde klacht), en ook USB koppeling als Mass Storage werkt.
Het is en blijft uiteraard een tablet uit de lage prijsklasse, dus de beeldkwaliteit is niet te best (vooral de kijkhoek), maar als handig kleintje voor 'erbij' een hele leuke aanwinst.

Bij deze dan ook mijn complimenten aan Empire Electronix! De eerste zending was duidelijk ondermaats, en de leveringsproblemen zorgden voor veel irritatie, maar met de nieuwe firmware is deze vervanger echt een prima product voor deze prijsklasse.

Heb jij ook een MID Tablet M712 Zwart?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Dat voorspelt niet veel goeds :'( ik heb er zelf 3 besteld maar worden mogelijk pas eind deze maand verzonden. Ik hoop dat het derde exemplaar wel "normaal" gaat en blijft werken.
Het regent inmiddels klachten over zowel de Veronica actie als de tablet. Met name leveringsproblemen en ontbrekende service / garantie leidt tot boze reacties. Zie http://www.klacht.nl/veronica-magazine/
Ik heb de importeur/opdrachtgever persoonlijk gesproken, die is zeker van goede wil, maar ik krijg de indruk dat hun quality assurance nog wat te wensen overlaat en ze de vraag eigenlijk (nog) niet aan kunnen. Dat merk je ook aan de support-club...die zijn ook de 'weg' kwijt en missen expertise. Jammer dat daardoor ontevreden klanten ontstaan, maar kwaliteit heeft zijn prijs...en deze is wel erg laag geprijsd...
Importeur zei ook dat verpakking, specs en handleiding nog aangepast zouden worden (nu incorrect en misleidend, dat begreep hij ook wel)
Sterkte met je aankoop !
Laat meteen de verzendkosten op e.o.a. manier vergoeden. Dit is belachelijk.
Het kan nog belachelijker....

Ik heb een tablet retour gestuurd omdat die dag van ontvangst al stuk was (geheugenprobleem). Nu, ruim 4 weken later nog steeds geen nieuwe gehad. Herhaaldelijk met leverancier (Empire) gemaild, maar steeds nieuwe smoesjes dat alle voorraad op was en dat er nieuwe voorraad aan kwam, of helemaal geen antwoord. Vandaag dan eindelijk antwoord, volgens de leverancier is hij al door zijn nieuwe voorraad RMA modellen heen.
Oftewel: er zijn blijkbaar zoveel defecte modellen die retour gestuurd worden dat ze de vervangers niet aan kunnen slepen.

Denk je dat de verzendkosten te claimen zijn??? Hoe dan??
Maakt zich niemand druk over het feit dat de M712 op slechts 1 Ghz draait terwijl hij geadverteerd wordt als 1.2 Ghz??
Maakt zich niemand druk over de foutieve informatie op de website, doos en in de handleiding over toepassingen die ontbreken?
Maakt zich ook niemand druk over het feit dat dit een 'geroot' toestel is dat door Google Play en veel toepassingen niet herkend wordt?

Volgens de specs van de gratis Android App: Quick System Pro (en bevestigd door andere soortgelijke tools).
Board:Nuclear
Product: nuclear_pub
Merk: Softwinners
CPU: armeabi-v7a
Hardware: sun5i
CPU: 1008Mhz
Kernel: Linux version 3.08+
Resolutie: 800 x 444

Een beetje Hollander voelt zich dan toch bekocht :)

[Reactie gewijzigd door JosV2 op 27 november 2012 15:04]

Ik heb de tablet teruggestuurd naar Empire Electronix omdat de specificaties inderdaad totaal niet kloppen. Na lang wachten (1 maand) heb ik een ander en beter model gekregen: de K701.
Uiteindelijk ook de verzendkosten terug weten te vorderen via Veronica.
Ik las je review van de tablet M712, daar gaf je aan dat je een firmware versie van 4.0.4 d.d. 24-10-2012 hebt die beter werkt. Zou je die kunnen backuppen en online beschikbaar kunnen maken via dropbox oid?

Via de leverancier krijg ik namelijk nul reactie... :(

Dank je voor de moeite in elk geval!
Goeie review! Heb vergelijkbare ervaringen.

Hij is overigens vrij eenvoudig over te clocken tot 1200 / 1250 mhz. Heb alleen nog geen alternatieve firmware kunnen localiseren, of misschien een update van leverancier voor bovengenoemde problemen?
Hallo JLS,

Kan je mij vertellen hoe ik 'm kan overclocken? Ik ben erg benieuwd, alvast bedankt!
Via een van de vele apps uit de Play store... bijv No-frills CPU Control
Hallo JLS, heb je al alternatieve firmware kunnen vinden ?

Op de lijst van Uberoid komt dit specifieke type niet voor, maar het is vast een kloon van iets dat wel bekend is...maar wat??

De firmware die Empire levert, is niet te best en de uitgekleedde ICS versie maakt het ook al niet beter. Een wat soepelere firmware zou wel heel fijn zijn, want de tablet ziet er op zich best mooi uit.
Zelf ook besteld, op 2 november binnen gekomen, gisteren op 7 november is hij "bevroren" alleen het Android logo verschijnt in beeld, hoe lang je ook wacht, er gebeurt niets, herstarten geeft hetzelfde resultaat.
Ik verwacht van een inkoop bij Veronica een grondiger selectie van de bedrijven waar ze mee in zee gaan, voor dit bedrag (en minder), wat laag is voor de Nederlandse markt zijn legio andere aanbieders te vinden in China.
Ik neem aan dat ze juist voor een Nederlandse partij hebben gekozen wegens de garantie. Echter op dit punt schiet het te kort.
Formeel hebben wij niets met Empire te maken, Veronica is de leverancier en volgens consumentenrecht moet je hen kunnen aanspreken op een slecht product.
Het is overigens belachelijk dat je zelf voor kosten moet opdraaien bij een product dat binnen een week uit elkaar valt.
Klachten kun je melden op klacht.nl en op consuwijzer vindt je meer informatie over je rechten, bijvoorbeeld ontbinden van de overeenkomst.
Het betreft ook een "kopen op afstand" -product waarbij je binnen 7 werkdagen de koop per definitie mag ontbinden.
Hallo Robert,

Vergelijkbare ervaring hier, kwaliteit van de M712 is slecht (ook bij mij 'bevroren' na zeer korte tijd / dezelfde dag). De service van Empire is ongelofelijk slecht, je moet het product opsturen maar zelf voor de kosten opdraaien, krijgt geen bevestiging en moet zelf steeds vragen naar de status. Ik wacht nu al meer dan een maand op een vervangend product.
Ik ga je advies opvolgen en bij Veronica klagen, want Empire reageert niet en komt zijn afspraken niet na (ik zou 2 weken geleden een vervanger krijgen...maar kreeg bij navraag deze week te horen dat de nieuwe voorraad al op was...afwachten zonder leverdatum).
Ik vraag me af wat het consumentenrecht in deze is, want eigenlijk is het een 'gratis' product dat meegeleverd wordt bij de gids. Maar Veronica maakt zelf wel melding van een product ter waarde van 169,90. Dit klopt uiteraard niet omdat de tablet voor minder dan 90 euro te koop is (maar was niet te koop op de datum van de advertentie).

Is er al iemand die ervaring heeft met afhandeling van klachten door Veronica en/of Empire ??
Zelf ook via de Veronica actie in het bezit van dit apparaatje gekomen. Zaken als freezes of niet op kunnen starten heb ik nog niet ontdekt, er zit kennelijk veel verschil tussen verschillende apparaten.
Wat me uiteindelijk toch meer tegenvalt dan verwacht is de kijkhoek, als je vanuit een lichte hoek naar de klok rechts onderin kijkt lijkt hij gewoon korrelig. Eerst dacht ik dat het aan de lage resolutie lag, maar het is toch kijkhoek-afhankelijk.

Wat me verder opvalt is dat er veel (tablet)apps volgens de Play Store niet compatible zijn, terwijl het ze wel Android 4.0 compatible zijn. Chrome browser reageert vaak met een grote rode rand om de app heen die even in beeld is, stabiel is het in ieder geval niet.
Vanmiddag via de site Empire gevraagd of ze van plan zijn met een update naar Jelly Bean te komen. Ik verwacht er niets van, maar je weet nooit.

Ondanks kleine nadelen blijft het bijzonder weinig geld voor een geinig apparaatje waar mail/facebook/mijn ing en nu.nl net even wat sneller erbij gepakt worden dan met de laptop.
Zelfde ervaring met Chrome en andere toepassingen die niet compatible zijn met apps in de Google Play winkel. Google Play herkent ook het type tablet niet, en op basis daarvan wordt vastgesteld of een device wel of niet compatibel is met de app. Ik heb zelf een aantal Android devices en soms is een app wel en soms niet geschikt voor het specifieke device, ongeacht het besturingssysteem.
Chrome is in theorie wel compatibel maar de knipperende rode rand op de M712 is herkenbaar.

Volgens de leverancier zijn er absoluut geen plannen voor Jelly Bean :-(
Mijn moeder heeft dit tablet sinds kort ook via de Veronica actie en ik help haar een beetje onderweg om met het apparaat overweg te gaan. Wat betreft kwaliteit kan ik me in je recensie vinden en ook wat betreft de werking is niet alles optimaal. Zoals je al vermelde werken niet alle apps even soepel en zijn enkelen zelfs incompatible terwijl ze gewoon zouden moeten werken. Op de Ziggo TV app kan bijvoorbeeld ook geen TV gekeken worden omdat het geen origineel besturingsysteem zou zijn. Blijkbaar heeft Veronica het dusdanig net aangepast dat de app het zo ziet. Verder is het uitvallen van de Wi-Fi ook een hardnekkig probleem. Vaak vliegt de verbinding met onze router er zomaar uit en kan er ook gewoon niet meer verbonden worden. Hij doet dat zelfs niet meer de moeite om te authenticeren.

Verder wordt er in de handleiding en op het doosje nog gesproken over een touch pen. Is het de bedoeling dat die wordt meegeleverd of niet? Die zat er bij ons namelijk niet bij.
Het besturingssysteem is inderdaad een aangepaste versie (niet door Veronica maar door Empire Electronix), en veel apps in de Google Play store herkennen de tablet niet of zien dat het een ge-'root' (gekraakt) device is. Daarom kun je er veel toepassingen niet op installeren (Google Play Books, Chameleon, etc.) en ontbreken standaardtoepassingen als eMail. Dat is ook met de nieuwe firmware (4.0.4) niet verbeterd.
Jammer dat Empire daarvoor gekozen heeft, maar dat is ook meteen het grote manko van Android: omdat er zoveel verschillende (zeer concurrerende en in prijs en kwaliteit sterk uiteenlopende) onderdelen gebruikt worden moet voor ieder model een eigen aangepaste versie van het besturingssysteem (firmware/drivers) gebouwd worden. En dan zit het kwaliteitsverschil niet alleen in de hardware maar ook in de software. En dat is ook meteen de reden waarom Empire geen Jelly Bean upgrade wil leveren.

Touch pen heb je niet echt nodig bij deze M712, en wordt ook niet meegeleverd. In theorie zouden ze nauwkeuriger werken, en op mijn iPad is het inderdaad een groot verschil. Ze zijn overal te koop van 1 tot 30 euro, maar mijn ervaring is dat het scherm (gevoeligheid en nauwkeurigheid) van de M712 niet van de kwaliteit is dat je er veel aan hebt, dat merk je in tekentoepassingen.
Kan iemand de contactgegevens van Empire publiceren. Als ik naar de site ga kom ik op en vreemde site van Dalcon. Ik heb ook problemen met het tablet maar contact krijgen gaat niet. Alvast bedankt.
Empire Electronix
Jan J. Ludenlaan 1
6581 EV Malden
The Netherlands
Telefoon: +31 (0)24 379 0212
Fax: +31 (0)24 379 1104
info@empire-electronix.com
is dit ook het adres voor terugzending??
Vandaag dat ding ontvangen, wifi niet aan de praat te krijgen, touch werkt ook niet goed, mee geleverde spel is niet spelen, bescherming klopt niks van , is volgens mij voor een 8 inch of zo. In ťťn woord, een bagger ding...

Gaat terug en ik hopelijk mijn geld terug.
Bovenstaande verhalen kloppen dus...
Ook ik heb het Veronica apparaat ontvangen. Wifi kreeg ik wel ingesteld, maar na 1x succesvol een pagina laden doet geen enkele applicatie die Internet nodig heeft het meer... browser, play store, youtube: doen het allemaal niet. :'(
Films en muziek afspelen wel, maar daarvoor had ik hem niet besteld. Balen dit.
Gisterenmiddag uitgezet na gebruik van de camera en sindsdien niet meer op te starten. Batterij is zeker niet leeg (was bij afzetten nog een halve batterij). Heeft vanacht aan de oplader gelegen, maar helaas.......... dood.
Zoals ik hierboven lees gaat het nog een hele strijd worden om een vervanging of reparatie te krijgen ............ zal me er vast op instellen.
Mijn dochtertje had er veel lol van de 10 dagen dat we hem hadden. Vooral de Angybirds.
Ik was iets minder enthousiast want blijkbaar zijn mijn vingers niet geschikt voor touchscreen .....

Het was onze eerste tablet, geen enkele ervaring mee. Dan is de gebruiksaanwijzing toch wel erg summier.

Populair: Desktops Samsung Smartphones Sony Microsoft Games Apple Politiek en recht Consoles Smartwatches

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013